למשוגעים בלבד / יאיר אלון

ביום אחד הפכו אדלר ולוין ממושיעים לליצנים. מי שבאו כבעלים השפויים הפכו לחולי פרסום.

In כללי

ביום אחד הפכו אדלר ולוין ממושיעים לליצנים. מי שבאו כבעלים השפויים הפכו לחולי פרסום.

אם בכל זאת נשקיע טיפה מחשבה בהיגיון לקנות קבוצת כדורגל ישראלית, נגלה שאין החלטה שפויה יותר מאשר לוותר על ההרפתקה.

למה כן לקנות קבוצת כדורגל בליגת העל?

זה מביא המון פרסום ומהווה אופציה מעולה להראות לכל האנשים שעוד לא שמעו כמה התעשרת ומה עשית מאז שסיימתם תיכון.

לנסות ולהצליח איפה שרבים לפניך נכשלו – האתגר המקצועי.

למה לא לקנות קבוצת כדורגל בליגת העל?

זה עולה המון כסף, מדי שנה תפסיד כמה מיליונים טובים.

יקללו אותך ביציע, אולי אפילו יארגנו נגדך איזו הפגנת מחאה ובמקרה ממש גרוע ישברו את השלווה שבביתך עם כמה מגפונים מעבר לחלון.

התקשורת תשתה לך את הדם. אם עד עכשיו היית מיליונר אלמוני תהפוך חיש מהר לאוייב הציבור ולשעיר לעזאזל ומוצא לפורקן עצבים ותסכולים של העיתונאים על גבי התקשורת מדי יום.

כולנו רוצים לראות את הקבוצה שלנו בליגת העל. בשביל לשחק בליגת העל צריך הרבה כסף, כסף שקבוצות בארץ היום לא מסוגלות לגייס רק בזכות הכנסות.

הבעלים הם בעצם אלה שנותנים לקבוצה את זכות הקיום שלה, לא פחות מהאוהדים. ובכל זאת הם יזכו לקללות והשמצות וכל אוהד יבוא אליהם בטענה למה עשו ככה ולא אחרת, בלי טיפת התחשבות והבנה שבלי הכסף שהם שמים אין קבוצה.

הבעיה היא שבמצב הקיים הכדורגל שלנו מושך פחות ופחות אנשים מסוגם של יענק'לה שחר, משה תאומים ולוני הרציקוביץ' ויותר ויותר אנשים כמו פרוספר אזאגי, אריאל שיימן, מאיר שמיר ואלי טביב.

*

צריך למצוא פיתרון מיידי שיפיח חיים בכדורגל ההולך ונעלם שלנו.

ראשית כל יש לפתור את הבעיה המרכזית לטעמי והיא שקבוצות כדורגל ישראלי לא מכניסות מספיק כסף בהתאם לחוקי המשחק החדשים באירופה.

אבנר קופל ולא מעט אחרים טוענים שאפשר לשלש את הכנסות ההתאחדות מהכדורגל הישראלי. אם עד עכשיו ההתאחדות מכניסה סדר גודל של 70-80 מיליון שקל בשנה (לא כולל זכויות שידור ושלטי פרסום במשחקי הנבחרת) מהטוטו ומזכויות השידור אני שומע לא מעט קולות שטוענים שבעזרת עבודה נכונה אפשר לגייס לכדורגל הישראלי גם 150-200 מיליון שקל.

אז כפי שההתאחדות החליטה לאחרונה סופסוף להקים מערך הסברה ראוי שידאג להתנהלות עם התקשורת ושיפור התדמית הגיע הזמן לפנות לגורם מקצועי או להקים מנהלת ליגה שתדאג להגדיל את ההכנסות של הקבוצות בליגות המקצועניות.

גם אם זה אומר אולי לפתוח אפיקי הימורים חדשים, לא הגיוני שמתגלגלים סכומים גדולים פי עשרה בהימורים הבלתי חוקיים מאשר בטוטו והווינר, זה המון כסף שהכדורגל הישראלי מפסיד.

עשרות שחקנים ישראלים יצאו הקיץ לאירופה, אין ספק שהמשמעות היא שהרמה בליגה תרד, אם התהליך ימשך (ואני בהחלט אקח הימור מחושב שהוא ימשך לפחות בשנים הקרובות) אפשר יהיה להגדיר סופית שגם הליגה הישראלית נהייתה יצאנית שחקנים לליגות באירופה, סוג של ספקית.

בהתאם למצב הקיים החדש ובעצם בעיקר כי זו התנהלות תקינה של קבוצת כדורגל שאינה ריאל מדריד או צ'לסי על ההתאחדות לחייב את הקבוצות להשקיע אחוז גבוה מהתקציב השנתי בנוער.

יענקל'ה שחר משקיע 1/6 מתקציב הקבוצה במחלקות הצעירות. שאר קבוצות ליגת העל צריכות להיות מחויבות ללכת בדרך דומה ולהשקיע לטעמי לפחות 25% מהתקציב במחלקות הילדים.

מצב כזה יעזור לקבוצות לשרוד גם אחרי שהאוליגרך התורן יעזוב אותן. בזכות אנשים כמו קובי בלדב וגיל לב שדאגו שיאמר ישקיע בנוער בתקופו מכבי נתניה מצליחה גם אחריו לעומת בית"ר לדוגמא שלמרות סוג של תור זהב בנוער לא מצליחה אחרי שארקדי סגר את הברז.

פיקוח וביקורת על מחירי הכרטיסים והמנויים – בעצם מדובר באיזשהו סעיף בהגדלת ההכנסות של קבוצות ליגת העל, אבל בכל זאת זו איזושהי כוכבית נפרדת כי מדובר פה גם בהגינות כלפי האוהדים וגם ביחס שווה בין כל הקבוצות.

ההתאחדות צריכה לקבוע מחיר מקסימלי שניתן לדרוש עבור מנוי עונתי או עבור כרטיס למשחק בודד שיהיה שווה לכל נפש. הצעה מעולה ששמעתי מפי שלמה שרף בעניין שיכולה לייעל מאד את המהלך היא שהקבוצה לא מנפיקה מראש כרטיסים למבוגרים ולנוער אלא מנפיקה מספר כרטיסים מסויים והאדם שבא לרכוש את הכרטיס רוכש אותו לפי סוג האוכלוסיה אליה הוא משתייך. אם הוא סטודנט/חייל/ילד ישלם מחיר מוזל ואם חצה את רף ה-18 ישלם מחיר רגיל.

יחד עם מהלך כזה והאצטדיונים החדשים שקמים בפ"ת, נתניה וחיפה והשיפוץ בטדי ההתאחדות יכולה לצאת בקמפיין פרסום מעולה ולפתוח תדמית נקיה יותר ולמשוך את האוהדים חזרה ליציע.

לסיום רעיון אחרון שנותר לי במחסנית, לעשות מעין טבלת תרומה לכדורגל הישראלי שתזכה את הקבוצה הזוכה או את המדורגות הבכירות בפרסים. הפרס יכול להיות כספי, או מקום באירופה בעונה הבאה או אולי הקפצה ישירות לשלב חצי גמר גביע הטוטו בעונה שאחרי לדוגמא. אני לא סגור על הקריטריונים, שווה לשבת ולשקול את זה.

הרעיון הוא לעשות למשל שעבור כל נציג בנבחרת הלאומית מקבלים נקודות, על שיתוף שחקנים מתחת לגיל 21, על דקות משחקים של ישראלים גם כן, בקיצור למצוא איזושהי נוסחה שתסדר טבלה שעל סמך המיקום בטבלה הזאת יזכו הקבוצות בפרסים או הטבות.

חייבים לעשות משהו, אימפריות כמו בית"ר ירושלים והפועל פ"ת על סף קריסה ולא פחות חמור ממוצע הרייטינג של המשחק המרכזי בעונה החולפת מזכיר יותר מספר במשקפי ראיה מאשר את ממוצע הנקודות של דרק נוביצקי בסידרת הגמר.

אם נמשיך בדרך הזאת פרשת "הכדור המרכזי" הבאה תעניין אולי יו"ר אחד ושני זקנים בבית אבות.

17 Comments

B. Goren 30 ביולי 2011

יאיר, כתבת כי בעזרת עבודה נכונה ניתן להכפיל את הסכומים שההתאחדות מכניסה (עד כדי 150-200 מיליון). אשמח ללמוד ממך מה זאת אותה "עבודה נכונה". ע"פ מיטב הבנתי בהתחשב ברמתו הירודה של הכדורגל בארץ, גם אותם 70-80 מיליון שההתאחדות מכניסה היום זה בגדר פלא.

יאיר אלון 30 ביולי 2011

B. Goren,
זה לא בדיוק התחום שלי יש אנשי שיווק וכלכלה שמבינים בזה הרבה יותר ממני
את קופל נתתי כדוגמא כי בכדורסל כיו"ר המנהלת הוא הצליח להגדיל את ההכנסות בצורה משמעותית.
אם כ"כ הרבה אנשים אומרים שאפשר להפיק יותר, אז שווה לנסות, אולי אפילו ללכת על מהלך קיצוני ולעזוב את הבלעדיות של הטוטו ולהוציא מכרז על ליגת העל, אולי חברת הימורים אחרת תקנה ותביא יותר כסף?
זו סתם דוגמא למצב קיצוני, מה שבטוח זה שאפשר לפחות לנסות לעשות משהו אחר בכדי לגייס הרבה יותר כסף.

נעל קרועה 30 ביולי 2011

מה שמדהים אותי זה
האתר הזה מלא בעיתונאים,המדינה הזו מלאה בעיתונאי ספורט,ואף אחד לא חוקר את זה
שני פעילי שמאל קונה את הקבוצה שהכי מזוהה עם הימין בארץ,מחכה ליום האחרון שאפשר להעביר את הקבוצה בבקרה,ואז מפוצץ את העיסקה
את העיסקה מבשל קורפיין שמאז שהוא מנהל את ביתר ,פרק אותה מכל נכסיה,ושודד משכורת ענק ,וזוכה לגיבוי מוחלט מתקשורת הספורט בארץ
ונאבק באוהדים הכי נאמנים של ביתר(מה שנקרא "דה פמאליה")

תומר חרוב 30 ביולי 2011

זה לא ענין לעיתונאים. בשביל דבר כזה צריך ועדת חקירה פרלמנטרית, אולי אחמדינג׳אד בעצמו דאג מרחוק שחי בן לולו לא יעבור בבקרה.

ניצן נ. 30 ביולי 2011

יאיר ואיציק, מה כל כך נורא בזה ששתי האימפריות הללו ירדו ליגה? מאיפה ההנחה שהקבוצות הללו ראויות יותר להיות בליגת העל מאשר כל קבוצה אחרת שאולי לה יש תקציב, קהל אוהדים ובסיס שחקני בית גדולים יותר? למה ההצעות שמועלות הן בדרך כלל שמרניות? אולי הגיע הזמן להעלות את מניות הליגה הלאומית ואת הרמה שלה כך שירידת ליגה לא תצטייר כמסע בין מגרשי חול.
בנוסף, אולי מספיק להציג את בי"תר ואת פתח תקווה כאימפריות שאסור שירדו ליגה או יתפרקו. קבוצות גדולות מהן נפלו והתפרקו. בתור אחד שירד עם הפועל תל אביב בכדורסל 3 ליגות ועם סמפדוריה גם כן אני יכול להגיד לכם שהעולם המשיך להסתובב.

תומר חרוב 30 ביולי 2011

במידה מסוימת אתה צודק, הרטבתי עשרות כריות בירידה של נתניה אבל לא הייתי מחליף את החוויה של יום שישי גשום בנפוליאון בעכו.

יאיר אלון 30 ביולי 2011

ניצן,
הנורא הוא קודם כל לאו דווקא נפילת האימפריות אלא מי שתחלפנה אותן.
אם העולות לליגת העל היו קבוצות עם קהל אוהדים גדול ואיזשהו סיכוי לשרוד בליגה יותר מכמה שנים בודדות היה מעולה, אבל העולות בשנים האחרונות הן קבוצות בלי קהל, בלי מסורת ובלי יכולות כלכליות להוות כח משמעותי בליגה במשך כמה שנים ולכן המצב גרוע.

בנוגע לפסקה השניה אז ה"אסור שיתפרקו" לא מופנה כלפי בית"ר והפועל פ"ת בלבד או בנוגע לכל איזשהו מועדון פאר אחר בכדורגל הישראלי.
הכוונה היא לכלל מועדוני הכדורגל בישראל שמשחקים בליגה הראשונה.
המצב כיום גרוע מבחינה התנהלותית גם מצד ההתאחדות וגם מצד הקבוצות.

תומר חרוב 30 ביולי 2011

יאיר, דבר ראשון זה אחלה טקסט וכיף לקרוא על "מצב" הכדורגל הישראלי מזווית שלא סונטת ומתעמרת בו אלא אשכרה מנסה לשפר מתוך איכפתיות ואהבה.
אבל יש כמה דברים שצריך לדייק בהם. אי אפשר להשוות את הפועל פ"ת לבית"ר. בפתח תקווה משלמים מחיר (אולי ראוי) על כך שגורמים עברייניים שלטו בקבוצה ורוקנו אותה מנכסיה, האוהדים התריעו במשך שנים על הניהול הקלוקל והסורח ואיש לא הקשיב להם. ביתר משלמת את החשבון על האליפויות שלה. בית"ר משלמת את המחיר של הקפיטליזם החזירי שבאמצעותו היא שלטה בליגה במשך שנתיים. איש לא התלונן על כך שלא משתפים צעירים או משלמים סכומים מטורפים לשחקני רכש כשזה גובה באליפויות, ואי אפשר להגיד שהכתובת לא הייתה על הקיר כי זו לא פעם ראשונה שזה קורה לכם.
דבר שני זה העניין של זכויות שידור והטוטו. אני לא יודע אם קופל יכול להוציא מזה יותר, אני גם לא חושב שהוא טוב מלוזון במשהו, אולי בלחיות על כסף ציבורי כי את זה הוא עושה כבר לא מעט שנים. מצחיק שמישהו שמנהל את הליגה ההזויה ביותר בישראל(או בעולם) בא לתת עצות מתיימרות ולהבטיח סכומי עתק. אבל נניח שקופל יכול, עדיין לא מעניין אותי. לדעתי הבעיה בליגת העל היא שהיא מנוהלת על ידי הטלוויזיה והטוטו, כל החלטה שמתקבלת בקשר לליגה קשורה לאינטרסים של שני הגופים האלו ומנהל תקין, ספורטיביות ונוחות לאוהד זה לא בדיוק האינטרסים שלהם. אני הייתי ממתג את ליגת העל בצורה שונה לגמרי, מתעלם לגמרי מהעניין הזה של הרמה, הכוכבים ואירופה ויותר אלטרנטיבה לליגות האירופאיות הגדולות מהבחינה שעם קבוצות פה אשכרה אפשר יהיה להזדהות והן לא יהיו תאגידי על שנאבקות אחת בשנייה עד שאנו כבר לא יודעים מי היא צ'לסי ומי היא מאן סיטי. מחזיר את הכדורגל אחורה, עם שעה ראשית ושני שידורים ישירים, מקצץ בתקציבים אבל מביא יותר קהל למגרשים.
בקשר למה שאמרת על הנוער, מסכים לגמרי.

יאיר אלון 30 ביולי 2011

תומר,
מסכים לגמרי שיש הבדל בין מה שקורה להפועל פ"ת לבין בית"ר ירושלים.
ובכל זאת שתיהן סובלות מכשלים בהתנהלות הכדורגל הישראלי ושתיהן היו יכולות להיות היום במצב יותר טוב אם היו מיישמים חלק מהדברים שאמרתי ולא אמרתי.

את המלאבסים היה אפשר להציל אולי אם הייתה ועדה שבודקת את מי שרוצים לרכוש קבוצת כדורגל בישראל למשל.
והמצב של בית"ר היום היה טוב יותר אם היו מחייבים את ארקדי בתקופתו להשקיע סכומים גדולים יותר בנוער או אם הייתה מקבל עזרה כספית על כך ששיתפה בעונה החולפת כ"כ הרבה שחקני נוער ישראלים מההתאחדות.

כך שכן שני המקרים אולי שונים בתכלית, אבל לשתי הקבוצות האלה היה אפשר לעזור אם ההתאחדות הייתה פועלת אחרת.

בנוגע לסעיף השני את כולנו מעצבן שצ'רלטון מתכננת לנו את הלו"ז ומחליטה החלטות שערורייתיות ולא תמיד ספורטיביות בסוף העונה.
אבל כסף זה שם המשחק ואם רוצים לשמור פה על ליגה סבירה ולא או להפוך למושבת זרים או לחזור לחובבנות אז צריך בתור התחלה לתת יותר כח לספונסרים של הליגה ולחברות שמהן בא הכסף הגדול.

ברגע שהליגה הישראלית תמנף את עצמה יותר (כפי שהיה בשנות ה90 לדוגמא) ותהיה מצרך מבקוש מעבר ל-5% רייטינג של יום ראשון אז ההתאחדות תזכה מחדש בכח ותוכל להציב דרישות נוקשות יותר ולשמים קווים אדומים בולטים יותר.

תומר חרוב 31 ביולי 2011

אני לא אוהב את הקלישאה שכסף זה שם המשחק ולא רק בגלל שאני שונא את התמסחרות הכדורגל. לפני שבאים עם פתרונות צריך להגדיר מטרות ושהפתרונות יהיו בהתאם. נתת פיתרונות יפים עם חשיבה מקורית על איך אפשר לשמור בעזרת רגולציה על התנהלות הקבוצות, אבל למה כשזה נוגע לניהול הליגה אתה בעצם בוחר "להפריט" (שים לב איך המחאה השתלטה לנו על השיח)? אם המטרה היא הכנסה של יותר כסף אז אולי אתה צודק אבל יותר כסף לא אומר בהכרח ניהול נכון יותר (ארקדי ארקדי), לפעמים זה להיפך. מה שצריך זה להוריד עלויות לכולם, גם לקבוצות וגם לאוהדים, אם זה אומר שהכדורגל הישראלי יגלגל פחות כסף זה לא חייב להיות רע.
אתה אומר שברגע שהכדורגל יחזור להיות כוח ויהיה יותר רייטינג אז ההתאחדות תציב קווים אדומים. דבר ראשון, זו ההתאחדות עצמה שדרדרה אותנו לחוזי שידור כאלו. דבר שני, כל עוד ימשיכו לזרוק זין על הצופה, לשדר לו ארבעה משחקים בשבת ובלי תוכנית סיכום בערוץ פתוח(במוצאי שבת ולא ביום שני) אז הרייטינג יישאר ברצפה והקהל ימאן להגיע. תכניס פחות כסף משידור, תדרוש פחות כסף בקופות, שלם פחות לשחקנים (חובבנות לא תהיה פה, מקסימום סמי שפיות כלכלית) ותיצור פה כדורגל עני יותר אבל בריא יותר.

עצמות עצלות 30 ביולי 2011

אני חושב שתומר צודק מאוד בעניין השעה הראשית והמשחקים המקבילים. לפי מה שאני זוכר כשאני מנסה, הנפילה של הליגה הגיעה ביחד עם הורדת שירים ושערים מהאוויר. הרבה צעירים רואים את המשחקים בטלויזיה ולא מבינים את ההרגשה של להיות במגרש. וחוץ מזה אותי עדיין מעניינת הליגה הישראלית. אמנם אני לא מתאמץ לראות כל משחק בשידור ישיר, אבל עדיין אכפת לי מה קורה בליגה, ואנלא יודע אם זה ישתנה בקרוב. 

מיקי 30 ביולי 2011

הנפילה החלה כשהפרידו את שעות המחשקים והחלו לשדר כל משחק בטלוויזיה, כאשר בשיאו של התהליך היו 6 משחקים ששוחקו על פני 4 ימים (שישי, 3 בשבת, ראשון ושני). תהליך זה שמט מהקבוצות הבינוניות והקטנות גם את מעט הקהל שבכל זאת היה מגיע וחשף את כלל הציבור גם למשחקים החלשים שיש בליגה.
ההצעות האופרטיביות שנאמרו כאן מאוד נכונות – שעה אחידה, שני שידורים בלבד, פיקוח על מחירי כרטיסים, אי הגבלה של סוגי כרטיסים ובעיקר שיפור השירות לצופה (לקוח). הייתי בגמר גביע המדינה האחרון ברמת גן וקשה לי לתאר את הבלאגן שהלך באיצטדיון הלאומי שאחד ממשחקי השיא של השנה. הכל מבוסס על ברבריות, אלימות וגסות של הקופאים, הסדרנים והשוטרים ואתה רק מוצא את עצמך אומר – למה צריך את זה? עדיף לשבת במזגן ולשתות קפה.

תושב חוזר 31 ביולי 2011

להתחרט על רכישת קבוצת כדורגל בארץ זה בהחלט מהלך רציונלי, אבל האופן שבו זה בוצע כל כך הזוי שאני לא מתתפלא על תיאוריות הקונספירציה שמתחילות לצוץ
לכדורגל הישראלי רק המתת חסד יכולה לעזור

דודו 31 ביולי 2011

נתחיל מזה שלראות 80 אחוז ממשחקי הכדורגל הישראלי, באצטדיון ובמיוחד בטלויזיה זו חוויה לחובבי הזאנר בלבד, ז"א אוהדי אחת הקבוצות.

זה לא יחודי לנו, זה קורה בעוד כמה מקומות בעולם (קרואטיה, בולגריה ..), זה קשור באצטדיונים הריקים, או בזה שהצילום מראה אצטדיונים ריקים.
האמת היא שזה לולאה אין סופית כמעט :בגלל שהאצטדיונים ריקים החוויה הטלויזיונית גרועה ובגלל שמשחקים שכאלו משודרים בטלויזיה יש פחות קהל באצטדיונים מה שהופך את העסק לחוויה טלויזיונית איומה.
וזה לפני שדיברנו על זה שיש מעט מידי משחקים שיכולים להחזיק אוהד במשך 90 דקות. בשנתיים האחרונות אני צופה לא מעט בכדורגל פולני ואפילו לעומת שלנו נראה כמו לקוח משידורי מבט ספורט או משחק השבת אי שם: זה איטי, זה נעצר יותר מידי פעמים וזה כ"כ ריק מסביב ושומעים בעיקר הלמות תופים של מעט מידי אוהדים.

אני חושב שלא רק שההתאחדות צריכה לקבוע מחיר מקסימום הרי שהוא חייב להיות צמודדומה לזה של סרט קולנוע כיוון שהמזור של הכדורגל הישראלי חייב להתחיל מההבנה שהוא סובל מחשיפת יתר בטלויזיה ומפחות מדי אוהדים באצטדיון.

לפני שנה שנתיים ראיתי שבאחד הערוצים דל ראי האיטלקי שמכוון בכלל לאפריקה מעבירים מעין שירים ושערים טלויזיוני.
בלי אולפן (מלבד במחצית) ולא "ערוץ הקיבוץ) אלא הצמדות למשחק אחד, הכי אטרקטיבי שמשודר באותו זמן ומעבר לאצטדיונים האחרים בכל פעם שנכבש שער, נשרק פנדל, נשלף אדום. זה הופך את העניין לקצבי יותר ואת השידור למעניין יותר וזה גם לא יגרום למי שחושב ללכת למשחק לא ללכת.
משחק אחד מרכזי בשידור חי מלא ויחודי, כל היתר בשידור שכזה והנה לכם מוצר טלויזיוני סביר.

המהלך חייב להיות החזרה של הקהל באצטדיונים גם על חשבון הטלויזיה והכסף שהיא מביאה, כי הכסף הזה מנוון לחלוטין את הצורך בהבאה של אוהדים, מה עוד שהרבה פחות אוהדי חוץ מגיעים למשחקים מה שמשאיר אותנו באצטדיון עם נוכחות הרבה יותר קולנית של אלו שבאים רק לקלל.

רפאל 1 באוגוסט 2011

על בסיס קבוע, הפוסטים על הכדורגל הישראלי הם החלשים והמיותרים ביותר שיש בדה-באזר. גם התגובות.

רפאל 1 באוגוסט 2011

בלי כוונה לפגוע, רק שלא ברור מה התמריץ לדבר על משהו שכבר מזמן הבנו שאין מה לעשות לגביו. כל אחד פוגע בול בפרשנות שלו, אבל מה זה משנה בשורה התחתונה. מה ששטרן חלובה אומר, זה מה שיהיה.
תפסיקו לבוא למשחקים, אל תדברו על כדורגל, אל תבדקו שנה אחת חדשות על זה- ותראו שיהיו תוצאות. גם אם לא ישתנה שום דבר, לפחות תצילו את עצמכם מהשטויות האלה.

איציק אלפסי 1 באוגוסט 2011

רפאל,
וכשאנחנו מנתחים פה את מדיניות הרכש של ריאל מדריד או את הכישלונות של ארגנטינה במונדיאלים אנחנו משפיעים על משהו?

Comments closed