שתי מדינות לעם אחד (ההבדל בין שגרה לאסקפיזם)

זה יפה ונחמד לדבר על פריפריה כשצריכים אותה לטובת דיבור על פערים והזנחה, ואז לשכוח אותה כשהיא כבר לא תורמה לאג'נדה.

השבוע האחרון העמיד אותנו שוב בדילמה המוכרת של ניהול חיי שגרה תחת מצב לחימה. דעתי היא שגם בימים כאלה יש לנהל ככל האפשר חיים נורמאליים ולו בכדי לשמור על שפיות כשלהי.

העניין הזה כולל גם משחקי כדורגל, כך שנדמה לי שלמרות הביקורת, ההתאחדות נהגה בתבונה כשהחליטה לקיים את משחקי המחזור הפתיחה בשבת שעברה היכן שאפשר היה ולדחות את אלו שאמורים היו להיערך בדרום.

מצד אחד, בוודאי שאין להעניש את הקבוצות בדרום ולשלוח אותם לארח את משחקי הבית רחוק משם או ללא קהל. מצד שני, כאמור, יש ערך בניסיון לשמור על שגרה ככל האפשר. מעבר לכך, ההזדהות וההתגייסות של ההתאחדות והקבוצות מהמרכז שאירחו את הקבוצות מהדרום מרגשת וראויה להערכה.

הסיטואציה הזו גם העמידה במבחן את תנועת המחאה החברתית. וכאן, בניגוד להתנהלות הכדורגל, קשה להתפעל.

מצד אחד, כאמור, צריך להמשיך ולנסות להתעסק בענייני השגרה ככל האפשר וזה כולל גם את המחאה. מה גם שבהחלט אפשר להבין את התסכול של מארגניה, שקצרו הישגים מרשימים בחודש האחרון וחששו לראות אותם נמוגים בעשן הירי מעזה.

אולם, מצד שני, דווקא הסיטואציה שנוצרה הייתה הזדמנות עבור המחאה הזו להוכיח שמאחורי המילים הגבוהות על צדק וחברתי וערבות הדדית מסתתרים כוונות אמיתיות ולא סתם בכיינות על זה שמישהו חי יותר טוב מהם. וההזדמנות הזו הוחמצה.

כמו שדפני ליף ושות' אוהבים להגיד – זה לא התפקיד שלי למצוא פתרונות, אבל בכל זאת, אפשר לחשוב על כמה דברים שאפשר היה לעשות:

למשל, לתרום את האומנים שהתגייסו למחאה לטובת תושבי הדרום – אפשר היה, לדוגמא, להעתיק את פסטיבל "בריזה" שאמור היה להיערך באשקלון למרכז, לארגן הסעות מהדרום ולאפשר לתושבים משם כניסה בחינם להופעות.

אפשר היה גם לגייס את כל אותם פילנתרופים שתורמים למחאה כדי לממן לילדים בדרום יום כיף במרכז או בצפון. ואפילו, פשוט לרדת לבאר-שבע, אשקלון ושדרות, להיות עם האנשים שם, לתמוך בהם ולהפגין הזדהות – לתת להם את התחושה שהם לא לבד.

זה יפה ונחמד לדבר על פריפריה כשצריכים אותה לטובת דיבור על פערים והזנחה, ואז לשכוח אותה כשהיא כבר לא תורמה לאג'נדה, או אפילו מזיקה לו.

תנועת המחאה החברתית יכולה לייצר כאן שינוי מבורך בשיח ובסדר העדיפויות, אולם היא טומנת בחובה סכנה לא מבוטלת של פילוג בין מדינת תל-אביב למדינת ישראל. השבוע האחרון נתן את התחושה שמדינת תל-אביב מנהלת אג'נדה משלה שמנותקת לחלוטין ממה שקורה מסביבה.

וזו כבר לא שגרה, זה אסקפיזם.

63 Comments

יובל 26 באוגוסט 2011

איציק,
אי אפשר כל פעם לחזור לדיבור הזה על "מדינת תל אביב". המחאה בירושלים בשלושת המאהלים העיקריים שלה גם כן המשיכה. גם המאהל בבאר-שבע לא פורק (אמנם עברו למקלט בלילות אבל המאהל קיים). גם לא אלה שבחיפה, או בקרית מוצקין, או אפילו זה שבמודיעין שבקושי שומעים עליו.

נכון, נתת רעיונות טובים שהיו יכולים להיות נחמדים מאוד אם הנהגת המחאה הייתה מבצעת אותם – אבל עצם זה שהם לא בוצעו מעיד על ניתוק? ומאיפה הקביעה ש"משתמשים בפריפריה" כדי לדבר על פערים חברתיים? זאת כבר האשמה חסרת ביסוס לחלוטין.

זאת לא מחאה תל אביבית, אמנם המרכז שלה הוא בתל אביב, אבל אתה מוזמן לבקר במאהלים בגן הסוס או בגן העצמאות בירושלים ולראות שזה הרבה יותר רחב ממה שזה נראה במסיבות העיתונאים של דפני ליף וחבריה.

הסכנה הכי גדולה היא שנחזור לדבר אך ורק על ביטחון, שזה גם כך השיח השולט בלעדית בציבוריות הישראלית כבר עשרות שנים, ונפספס את ההזדמנות לשינוי חברתי וכלכלי אמיתי שכל כך נחוץ כאן. לקרוא לזה אסקפיזם זה לפעול באופן מובהק לטובת שימור המצב הקיים, מסיבות שבאמת לא ברורות לי.

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

יובל,
כמו שכתבתי: "צריך להמשיך ולנסות להתעסק בענייני השגרה ככל האפשר וזה כולל גם את המחאה". העניין פה הוא לא השיח הביטחוני מול השיח החברתי – שניהם חשובים ובשניהם צריך לעסוק. העניין הוא פה השאלה מה המהות מאחורי המחאה והססמאות היפות שהיא מפזרת?
נכון שיש בה הרבה קולות מגוונים, ועדיין, אני ועוד רבים אחרים עדיין לא השתכנענו שמדובר באמת ברצון לסולידריות וצדק חברתי ולא בניסיון של קבוצה שמרגישה שהיא נדחקה קצת לשוליים לחזור למרכז בעזרת אג'נדה שכולם יכולים להתחבר אליה.

יובל 26 באוגוסט 2011

איציק, הגבתי למטה יותר גם לתגובה הזו וגם לתגובה שלך לנינו

B. Goren 26 באוגוסט 2011

איציק, לא נראה לך שאתה מצפה ממארגני המחאה ליותר מדי? עם כל תמיכתי במחאה, אני סולד יותר ויותר ממארגניה. הגדילה לעשות השבוע דפנה ליף (שהחברים שלה יקראו לה דפני) כשקראה לפרופ' טרכטנברג להתפטר. המרחק של שלפוחית השתן שלה מהראש כנראה קצר במיוחד, אחרת לא ניתן להסביר את העליה המהירה שלו לשם.

B. Goren 26 באוגוסט 2011

עוד בקשה קטנה איציק: בטח יש איזו מילה בעברית לאסקפיזם, לא?

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

נראה לי 'בריחה מהמציאות', לא?

איתן בקרמן 26 באוגוסט 2011

משיחיות :)

נינו 26 באוגוסט 2011

אתמול היה מסע של מוחים לירוחם, שלצערנו הניב מעט משתתפים (גם בגלל אזהרות המשטרה, שרצתה למנוע התקהלות גדולה, וגם בשל כשלים לוגיסטיים).
הייתי גם הפגנה בכפ"ס, שזה לא בדיוק במדינת ת"א.
קצת עובדות לפעמים, איציק, זה כל מה שאני מבקש.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4114055,00.html

נינו 26 באוגוסט 2011

*הייתה
וכשאני מדבר על מעט משתתפים אני עדיין מדבר על מאות לפחות שהגיעו מהמרכז.

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

אני לא הולך להיכנס לחישובי ק"מ כמה רחוקה כפר-סבא מתל-אביב, אבל בטח שזו לא פריפריה. מעבר לכך, העניין הוא המהות – כמו שכתבתי בתגובה ליובל, עדיין לא ברור מה מסתתר מאחורי הססמאות. השורה התחתונה היא שיש תחושה שנעשה כאן שימוש בפריפריה לצורך קידום האג'נדה שהמחאה ניכסה לעצמה וכאשר היא כבר לא מקדמת את האג'נדה חוזרים ועוזבים אותה לנפשה. אומר זאת כך, מה הסיכוי שדפני ליף ושות' היו מגיעים לבאר-שבע או ירוחם בעתיד הנראה לעין אם לא היו מעלים להם את שכר הדירה בתל-אביב?

יובל 26 באוגוסט 2011

איציק, האמירות האלו של "לכו לפריפריה" הן הכי מקוממות.
מה יש להם לחפש בפריפריה בארץ? גם ח"כ רוברט טיבייב (אם אני לא טועה) מהמפלגה שלך, שגר באופקים (שהרבה פחות מרוחקת מירוחם), אמר אותו דבר. מה צעיר בלי רכב (וגם עם רכב, ביננו) יכול לעשות שם? איפה הוא יעבוד? אני כבר לא מדבר על המרכיבים הבסיסיים של חיי פנאי שגם אתה אוהב (בירושלים לא חסרים הרי פאבים ומועדוני הופעות), אני מדבר על הפרנסה הבסיסית.
קל מאוד להתרשם מהנכונות החרדית ללכת לגור בפריפריה, אבל הם באמת לא צריכים כלום. אם הישיבות, הכוללים ויתר המוסדות נבנים שם ע"י משרד השיכון ומשרד הדתות (והם נבנים), זה מספיק. מה צעירים חילוניים שלמדו מקצוע יוכלו לעשות בירוחם, או בדימונה, או באופקים? מה המדינה מציעה להם שם, וברוח התרומה לחברה, מה הם יכולים להציע למדינה שם? המדינה תתמוטט אם כולם ילכו להקים מפעלים חברתיים בדרום. אנשים צריכים לעבוד פה כדי לפרנס את עצמם וכדי לשלם מסים למדינה (ואני מאוד בעד מסים, רק שיחולקו נכון לצרכי הציבור לאחר מכן).

ואם תחשוב על זה לעומק,
תגלה שלכל מי שמעורב במחאה היה הרבה יותר קל לא להרים אותה (אולי רק 3-4 חבר'ה בשורה הראשונה ירוויחו ממנה משהו ברמת הפרסום). דפני ליף, וזה באופן אירוני הביקורת העיקרית עליה, לא באה ממשפחה קשת יום. היא הייתה יכולה למצוא פיתרון לעצמה.
להאשים אותם בניתוק זה הניתוק האמיתי. מדובר במאות או אלפי אנשים שפעילים באופן קבוע במאהלים ברחבי הארץ ומקריבים הרבה מאוד לטובת זה (ואני אגב, גם לפני שטסתי לגרמניה בסוף יולי, לא הייתי אחד מהם לצערי – אני לא מעיד על עצמי אלא על אחרים).
ובקשר לתגובה שכתבת לי למעלה, שוב – במקום לקבל את הרושם מרחוק לגבי "קבוצה שהודרה מהמרכז", שזה דבר שאתה מתנגד לו בלא מעט מקרים, תבקר במאהל בירושלים, תראה את כמות הכיפות (או סתם אנשי ימין) שמסתובבים שם, ותבין שזה לא מה שחשבת.

ארז (דא יונג) 26 באוגוסט 2011

אני לא הבנתי למה פשוט לא החליפו ביתיות בשני המשחקים שהיו אמורים להתקיים בדרום כך שהמשחקים בב"ש ובאשדוד יתקיימו בתחילת הסיבוב השני.

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

זה באמת נראה על-פניו הפיתרון ההגיוני ביותר. מצד שני, אתה גם אף פעם לא יכול לדעת מה יהיה המצב הביטחוני בעוד כמה חודשים.

גיא זהר 26 באוגוסט 2011

גם אני חשבתי על האפשרות שארז העלה. חוץ מזה שהתגובה של אנשי בית"ר מיתממת. אז היו שבועיים ללא משחק, להיפך, היה להם זמן להתארגן ולוזון שמציע כבר עכשיו לקיים את המשחק בר"ג פשוט חצוף. מה יקרה אם חו"ח משחקי הבית יידחו עוד. קצת ספורטיביות. ובאשר למארגני המחאה, הם כמו השמאל של פעם כל כך הרבה דעות שאי אפשר להתייחס אליהם כמקשה. אני בתור איש פריפריה מאז ומעולם מה איכפת לי מה הם אומרים, איכפת לי שהם העלו על סדר היום דברים חשובים ואידך זיל גמור.

אופיר 26 באוגוסט 2011

איציק, כולם באים בטענות למחאה על זה שהיא מנסה להיות חובקת כל. טוב יעשו מובילי המחאה אם ימשיכו להתעסק בענין עצמו: שבירת המונופולים, הפרדת הון ושלטון ושחרור עתודות קרקע לבנייה (וכמובן חוקים על רגולציה של עדכון שכ"ד). העזרה הכי חשובה שהם יכולים לתת לפריפריה זה להעלות את נושא התחבורה הציבורית לראש רשימת הדרישות.
בקייטנות של ילדי הפריפריה וליצנים שיצחיקו אותם שיתעסק מישהו אחר.

מעבר לזה, שמתי לב שאתה מקפיד להשאר כמה שיותר בתחום האבסטרקטי ולא לנסות לומר שום דבר מוצק. מאיש אקדמיה הייתי מצפה שיעלה רעיונות מקוריים ולא שיחפש סיבות כל הזמן למה לקבל את המצב המחורבן כמו גזירה משמיים ולא לנסות לעשות שינוי חס וחלילה. גישה קצת סובייטית הייתי אומר.

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

מה שעושים באקדמיה זה לנתח ולנסות להבין מה עומד מאחורי תהליכים, לאו דווקא להציע מהו הדבר הנכון לעשות – לכן זה נקרא "אקדמיה" ולא "פרקטיקה". למרות זאת, אני חושב שאתה די עושה לי עוול, כי גם בפוסט הזה וגם בכלל, אני כמעט תמיד מכניס גם את מה אני הייתי עושה. להפך, אחת הביקורות שלי על מבקרים שונים מהאקדמיה ובכלל (בין השאר מובילי המחאה הנוכחית שטוענים שוב ושוב ש"זה לא התפקיד שלהם לבוא עם פתרונות") זה שהם יודעים יפה מאוד להצביע על מה לא בסדר אבל לא מצליחים להציע אלטרנטיבות עדיפות.

אופיר 26 באוגוסט 2011

איציק, לסנוט במארגני המחאה על זה שהם לא הופכים לגוף פוליטי שעושה לעצמו נפשות דרך פעולות פופוליסטיות זה לא לתת עצה מועילה, וכן להמשיך לחפש פגמים במחאה.

הרבה אנשים משום מה מחפשים להתעסק באישיות של מי שנמצא בחזית המחאה במקום בתוכן של המחאה עצמה. זה כמובן הרבה יותר נחמד והרבה פחות מחייב מאשר להתעמק בדברים ולחשוב מה אפשר לעשות אחרת. השורה התחתונה היא שהעסק מסריח כפי שהוא כיום, וצריך להיות בת יענה כדי לא לראות את זה. אז אם מי שקם והחליט לעשות משהו (בזמן שכולנו התלוננו וגירבצנו מול כוכב נולד) הוא שנקינאי מפונק ולא צנחן יפה בלורית או בן עקיבא מקסים שמשלב תורה ועבודה – so be it. הדבר היחיד שחשוב הוא שהם גרמו להכל לצוף ועכשיו מדברים על זה. מספיק להתפס לכל פרט חסר חשיבות.

יובל 26 באוגוסט 2011

דווקא במקרה הזה הוקם בהתנדבות צוות של אקדמאים בכירים שכתבו מסמך מפורט עם הפיתרונות שלהם. מובילי המחאה אמרו בצדק שהם לא מומחים, אבל כן היו מומחים מטעמם שמצאו פתרונות ישימים ונכונים. אז איך הגיב לזה מה שהגיב? "רובם אנשי שמאל קיצוני".

B. Goren 26 באוגוסט 2011

יובל, מציע לך לקרוא השבוע את בן דרור ימיני ממעריב כדי להבין טוב יותר מיהם מארגני המחאה ומאיזה נקודת מוצא הם באים.

איתן בקרמן 26 באוגוסט 2011

בנצי, כל אחד יכול לקחת אחרת את המשפט "מציע לך לקרוא את בן דרור ימיני".

שמע, אני לא קורא את ימיני, אני שומע מהצד את הכיוונים שהוא מכוון אליהם, אבל זה פשוט משעמם אותי.

למה? כי אני מזדהה עם המחאה, ולא קיבלתי שקל משום ארגון, מהליגה נגד השמצה ועד אל קעידא, וגם החברים שלי ככה, וגם החברים של החברים שלי, וגם החב…

הרמיזות האלה כאילו מי שקם למחאה הוא – בוא נגדיר את זה ככה – שמאלני יפה נפש משמיד עמו המשתף פעולה עם האויב, הן כבר מיושנות ופאתטיות. בעצם, נגדן חלק גדול מהמחאה.

אז רדו מהשטויות האלה, יש מחאה של 85 אחוז מהעם, השיטות הישנות לא יעזרו יותר.

B. Goren 26 באוגוסט 2011

צר לי איתן שאינך מבין את דברי. אני שייך לאותם 85% שהזכרת ולכן כואב לי שמארגני המחאה לוקחים אותה למחוזות אחרים. מסיבת העיתונאים (?) של הגב' ליף היתה בזיון וירי ברגליים של מטרות המחאה. ימיני לא נגד המחאה אבל גם הוא מוחה נגד מוביליה ומארגניה. עכשיו ברור?

יובל 26 באוגוסט 2011

ב. גורן, מה זה חשוב ומה זה קשור עכשיו?
יש אלפי אנשים שפעילים באופן קבוע במאהלים ברחבי הארץ. מה כבר בן דרור ימיני עם ציד המכשפות הקבוע שלו יכול לחדש לי כאן? ואני מרשה לעצמי לקרוא לכתיבה שלו "ציד מכשפות" דווקא בגלל שמבחינת פיתרון מדיני אני נמצא איתו בדיוק באותו מקום, ככה שלא אני הנרדף בטורים שלו.

אני עניתי לטענה שמובילי המחאה הנוכחית (ואני מתנגד לקביעה שדפני ליף היא מובילת המחאה, למרות שהיא בסדר גמור) לא הציעו שום פיתרון חוץ מלהגיד שאין להם שום פיתרון. יש צוות מומחים רציני מטעם המחאה, אנשי אקדמיה בעלי שם בתחומים הרלוונטיים, שהכינו מסמך מפורט.
http://www.scribd.com/doc/63075788/%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%9E%D7%9A-%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%90-%D7%A9%D7%9C-%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%90%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA
אפשר לקרוא אותו כאן, ואחרי זה פשוט אי אפשר לחזור שוב על הטענה הזאת.

קשקשן בקומקום 27 באוגוסט 2011

להציע פה לקרוא את בן דרור ימיני זה זילות. האיש צריך להופיע במילון תחת דמגוגיה וקרנף. וזה דווקא בגלל שהוא כאילו מיינסטרים. שימוש סלקטיבי בעובדות להוכחת "מציאות".

אני עוד לא מבין איך מישהו באמת יכול להתווכח עם אותנטיות (גם אם לא הסכמה) של 300,000 איש

B. Goren 27 באוגוסט 2011

אני עדיין טוען שהקריאה של ליף לפרופ' טרכטנברג להתפטר נובעת מהתנשאות וממניעים זרים. אף אחד מכם לא התייחס לזה וחבל. עם כל תמיכתי במחאה, איני יכול להזדהות עם מוביליה.

דה גאנר 26 באוגוסט 2011

אין שום דבר אקדמי בנסיונות שלך להכניס 'קטנות' למחאה ולראשיה מלבד איזשהוא צורך נפשי צר שיושב על תיאוריות סטריאוטיפיות שהקשר בינן לבין העובדות בשטח לא קיים עד כדי הופכי.
דפני ליף עשתה ועושה למען כלל המדינה הזו יותר ממתייפיפים וצרי עין מרוממים יותר ופחות, השאלה היא 'מה אתה עשית למען מדינה' חוץ מנסיונות מפותלים לחפש בה חורים (גם מאמר מלומד נחשב לצורך העניין)?

נ.ב
א. סלח לי על הבוטות, אבל נראה שהגיע זמנך וזמנו של הדבר שאותו אתה מתימר לייצג לאיזשהוא חשבון נפשי פנימי אמיתי וכנה
ב. לצורך גיבוי התגובה הזו אתה מוזמן לכתת רגליך במאהלים והפגנות שנערכות תדיר (ע"ע ירוחם שלשום והתקווה אתמול) בכל רחבי הארץ ולבחון את רשימת הדוברים והעולים על הבמה בהפגנות
ג. ת"א היא מזמן כבר לא המרכז של הדבר הזה, היא רק מקום לידתו

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

מהו "הדבר שאותו אני מתיימר לייצג"?

נינו 26 באוגוסט 2011

יובל – כל מילה שכתבת בסלע.
איציק – אני לא מבין, וזה כבר פוסט שלישי-רביעי שלך שאני קורא, למה אתה לא יכול לראות שהמחאה הזו מוצאת קווים משותפים בין מעמד ביניים (ומעמד ביניים לעתיד – סטודנטים) לבין המעמד הנמוך (מחוסרי דיור ציבורי, נכים וכו').
ההבנה שחינוך טוב חינם והורדת מיסים עקיפים ישפר את מצבם של 6-7 עשירונים ביחד, על חשבון העלאה מדורגת של מס החברות, היא חלק מהסיפור – במדינה שולטים מספר מצומצם של טייקונים ואוליגרכים שמונעים כל תחרות ומנצלים מדי יום את העשירונים שמתחתיהם. למרות שהם מאוד מנסים לגרום לכך, הם לא צריכים להיות בראש מעייניה של המדינה. זה הסיפור של המחאה הזו.
ואם אתה עדיין לא הבנת את זה, אז לעניות דעתי החשיבה שלך לגבי המחאה עדיין קצת סכמטית ושבלונית (שיגורו בירוחם ושות').

מאשקה 26 באוגוסט 2011

איציק, אני גרה בפריפרייה, והשבוע האחרון בין מצב של כוננות, ולמצב של היכון לכוננות, פה ושם אזעקות, ובעיקר שומעים את הבומים של טילי הגראד לעבר אשקלון.
אין בי דבר וחצי דבר נגד מי שגר בת"א או בירושלים ולא זוכה לשמוע אזעקות,וטילים לא עפים מעל ראשו. כל אחד חי איפה שהוא חי, ואני לא רוצה שכל המדינה תושבת בגלל שעלי יורים טילים. ההזדהות של תושבי ישראל איתנו מחממת את הלב, ואני אומרת זאת בלי טיפה של צינות, ואם אמש היו כמה מאות ילדים מהדרום במשחק הכדורגל של הפועל ת"א, זה מבורך.
לא קל לחזור כאן לחיי שיגרה שבכל פעם מקבלים הודעת SMS מפיקוד הערוף לחזור לכוננות, וזה אומר להיות קרוב לבית, ואין כל פעילות בחוץ. אני לא סומכת על האמירה של הפסקת אש, אכלתי את הלוקשים האלה יותר מידי פעמים בעת האחרונה. אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם השיגרה של טילים עד יעבור זעם ויחזרו ימים שקטים. טוב לי שלא כל המדינה חייה כמוני. מאמינה אמונה שלה שליבם של כל תושבי ישראל עמנו בדרום האדום. שתיהיה שבת שלווה ושקטה. שבת שלום ויהיה טוב

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

מאשקה, שיהיה לכם רק שקט ושלווה – שבת שלום!

אסף 26 באוגוסט 2011

איציק, בכל הההתייחסויות שלך למחאה אני מרגיש חמיצות מסוימת. אני לא יכול להבין אותה אחרת, אלא על רקע דברים שכתבת בטור הראשון שלך שעסק בנושא: התייחסת אז לקבוצה סביבה צמחה המחאה, קבוצת האשכנזים-שמאלנים-תל-אביביים, שמצאה לעצמה במחאה הזו זהות ויעוד. בהתאם, כל מי שלא מחשיב את עצמו כחלק מהקבוצה הזו ( אתה, לדוגמה ) עשוי להתקשות להרגיש הזדהות איתה. זה הגיוני ומובן, אבל יש גבול. יש נקודה בה צריך להפסיק לשפוט עניינים מהבטן לפי "אנחנו" ו"הם", ולהתייחס לעובדות באופן ענייני:

– עשרות מאהלים הוקמו בכל הארץ.

– ההפגנה האחרונה ( שבוטלה בגלל הפיגוע באילת ) תוכננה לירושלים, וזו שלפניה היתה בבאר שבע/חיפה /עפולה. עשרות אלפים השתתפו בה, כולל רבים שהגיעו מהמרכז.

– מובילי צוותי המומחים שמייעצים לראשי התחאה באים ברובם מאוניברסיטת באר שבע ( פרופ' ספיבק, פרופ' יונה, פרופ' פילק ועוד ) , ולא מהמרכז.

– הפתרונות המוצעים ע"י הצוותים והדרישות שלהם מכוונים באופן ברור לכיוון הסוציאליסטי ולסיוע לפריפריה ולשכבות החלשות, ולא לעזרה למעמד הביניים.

אז זכותך להגיד שלא בא לך על המחאה כי אתה לא אוהב את הכובע של דפני ליף, אבל אם אתה רוצה לקיים דיון שמבוסס על המציאות, אתה צריך להתייחס לעובדות.

נינו 26 באוגוסט 2011

איציק, אני רוצה להוסיף עוד כמה נקודות (בנוסף לדברים היפים של אסף) – מתי בפעם האחרונה שמעת 20-30 אלף איש צועקים "העם דורש דיור ציבורי", שזה באמת לאנשים מסכנים שזקוקים לעזרה מהמדינה, שמעדיפה להקפיא את החוק ולא לעזור להם?
בהפגנות שהייתי בהן בירושלים (בגדולות של ת"א לא הייתי) קראו למען דיור ציבורי, חיזוק החינוך ועוד. אתה ידעת, למשל, בתור מי שירושלים יקרה לו, שבחודשים האחרונים היה מאהל של מחוסרי דיור בגן הורדים? אני לא אופתע אם לא, פשוט כי לא סיקרו את זה, עד המחאה.
המחאה הזו עוזרת גם להם להשיג נראות ושטענותיהם יישמעו.

כולם רואים שיש חיכוכים בהנהגה כרגע (במיוחד אחרי מסיבת העיתונאים אתמול) וזה מאוד מצער, אבל צריך גם לזכור שהרבה החלטות (לא האחרונה, כאמור) התקבלו במשותף – לגיבוש המסמכים המשותפים הוזמנו נציגים מכל המאהלים, ויש קשר הדוק למשל בין המאהל בגינת לוינסקי (הפריפריה של ת"א, אם תרצה) למאהל ברוטשילד.
כך שקשה לי מאוד לשמוע את הטענה כאילו המחאה מנצלת את הפריפריה, בעוד מי שמנצל את הפריפריה במשך כמה עשורים זו המדינה. אם היו דואגים שם לתרבות, רווחה ותעסוקה, הרבה מאוד אנשים היו גרים בפריפריה.
למשל, לא מעט מחבריי למדו במכללת ספיר המוצלחת. כולם, כמעט ללא יוצא מן הכלל, עזבו את האזור – לא בגלל הקסאמים, אלא בגלל שאין עבודה בדיוק בתחומים הכי חזקים של המכללה (קולנוע, טלויזיה) באזור. המדינה צריכה לדאוג לאיזשהו מתאם בין מקומות מגורים למקומות תעסוקה. כל עוד היא לא עושה את זה, הקריאה "גורו בירוחם" משולה ל"תסמכו על רכבת ישראל" או "תשרפו 2500 שקל בחודש על דלק".

איציק אלפסי 26 באוגוסט 2011

הסתובבתי היום בירושלים, המקום שבו המחאה הכי בולטת היא שכונת רחביה – כשבאזור שבו יש יותר סושיות ממכולות שמוכרות לחם אחיד מדברים על "מדינת רווחה" ו"צדק חברתי" אני לא יכול שלא לחוש שמישהו כאן מסתלבט או שהמניעים שלו, בין שהוא מודע להם במפורש ובין אם לא, אחרים, והאג'נדה הפופולרית (והצודקת, בהרבה מובנים) בה הוא משתמש היא כסות לכך בכדי לכבוש את הלבבות של כמה שיותר אנשים.

נינו 26 באוגוסט 2011

אוי נו איציק, אני מציע לך להפסיק לקרוא את "הקפיטליסט היומי" לאיזו תקופה.
זה טיעון המחץ שלך? לא ממש מחזיק מים מבחינה אקדמית.
אם אני מבין נכון, זו הייתה פעילות שיצאה מגן הסוס (רונדו וחלוקת פליירים) כדי לנסות לעורר מודעות ברחביה. כי דאגה לשכבות החלשות צריכה להיות גם בראש מעייני תושבי רחביה (כולל הסטודנטים והצעירים שגרים שם, ולא בדיוק באים מהבית של אריסון/עופר/תשובה)

ורגע, אם הסושיות קיימות לפני המחאה, בגלל אותו שילוב של צרכנות ופסיביות שרובנו הפגנו לפני המחאה, מה אתה מצפה? שאגודת הסטודנטים תעלה את סושי רחביה באש? זה המדד שלך?

אופיר 26 באוגוסט 2011

ומה בכך? זה מעיב במשהו על צדקת הטענות שעלו במחאה הזו או על אוסף הדרישות הלגיטימיות במסמך שאת הלינק אליו יובל צירף?

אתה יודע איציק, לא רחוק היום שבו נסתכל אחורה ולא נאמין שככה חיינו. בכל יום אני רואה אנשים שכמעט מתחילים בתגרה אלימה, ואני אומר לעצמי שזו התוצאה של עשרות שנים של ממשלות שהרגילו אותנו למחשבה שאנחנו מתחרים בינינו ובין עצמנו על משאבים מצומצמים (כאילו שהחום המזעזע לא מעצבן מספיק). אנחנו עובדים ומייצרים כאן מספיק לכולם – עכשיו רק חסר שנראה משהו מזה בחזרה.

איציק אלפסי 27 באוגוסט 2011

נינו, זה לא רק חלוקת הפלאיירים, רחביה זה גם המקום שבו תמצא הכי הרבה סטיקרים ושלטים של המחאה. וזו בדיוק הנקודה – אי אפשר לקבל כפשוטה מחאה על יוקר המחיה שמגיעה מהשכבות המבוססות, משהו פה לא מסתדר ולכן צריך להבין את המניעים האמתיים מאחוריה. שהם, כפי שטענתי כאן מההתחלה של כל הסיפור, ניסיון של קבוצה שהזהות שלה נשחקה מאוד בעשורים האחרונים למצוא לעצמה זהות חדשה. ובמובן הזה, אגב, המחאה הזו היא הצלחה מרשימה.

יובל 28 באוגוסט 2011

איציק, זה בגלל שברחביה גרים המון סטודנטים בשכירות והם אלו שהדביקו את המודעות, זה לא קשור לשכבות המבוססות (בכלל אמריקאים וצרפתים ברובם) שגרות ברחביה. אתה מתעלם מהעובדה הזאת. זה סותר את כל הטיעון שלך על מחאה שעולה מהשכבות המבוססות. זאת מחאה של מעמד הביניים בעיקרה, את זה אף אחד לא הכחיש, אבל גם אנשים שמגדירים עצמם כשייכים למעמדות הנמוכים הצטרפו אליה בהמוניהם.

סימנטוב 26 באוגוסט 2011

ארז (דא יונג) 5
זה מקומם!! (כן אני מהדרום)
חשבת מה זה אומר לצאת ברכב מהבית בתקופה הזאת? איך נשמע אם יש צבע אדום כשאנחנו ברכב? או שלא חשבת שמגיע לאוהדים להיות במשחק?

צור שפי 26 באוגוסט 2011

אני תומך במחאה, חושב שדפני ליף השתגעה לגמרי והסבה נזק רב ליעדי המחאה כאשר קראה להתפטרות טרכטנברג, מסכים עם רוב הטקסטים של ימיני, מסכים שהיה צריך למקד את המחאה בישובים תחת אש ואחרון אחרון – חושב שהיה צריך לדחות את פתיחת הליגה. זו לא כניעה לחמא"ס, זו סולידריות.

נעל קרועה 26 באוגוסט 2011

מי יתמוך במחאה שבזמן שהתפוצצו טילים בדרום,הם צעדו עם דגלי פלאסטין וחד"ש בתל אביב?

אסף 27 באוגוסט 2011

אני מת לדעת איך זה קשור.
אם תגלה שאוהד של הקבוצה שלך מצביע לחד"ש תפסיק לאהוד אותה? כי זה בערך ההיגיון מאחורי הטענה שלך.

המחאה לא "שייכת" למי שהתחיל אותה, למי שמנסח אותה או לשום קבוצה שהיא. אם אתה מזדהה עם הרעיונות שעומדים בבסיס המחאה, אז אתה חלק ממנה.
אם, לחילופין, אתה מרוצה מאיך שהמדינה מתנהלת, אז אתה לא חלק מהמחאה, ואז אתה גם לא צריך להפחיד אותנו עם כל מיני סיפורים על עוכרי ישראל בלב תל אביב.

Asaf the Kop 26 באוגוסט 2011

אני חוזר על טענתי מהיום הראשון ל"מחאה":

זאת התארגנות פוליטית שמטרתה להפיל את ביבי. הניסיון כמובן יכשל, והמצוקה, שעל הגל שלה הם רוכבים, תישאר.

סימנטוב 26 באוגוסט 2011

אז הכל דבש,
אין סקטורים שזוכים מן ההפקר, אין מונופולים בשווקים, המס נמוך, אין שום בעיה לצעירים לבעלות על מגוריהם, ההשכלה זולה(החינוך חינם)ברמה גבוהוכו'

MOBY 27 באוגוסט 2011

מחאת הדיור או בשמה האמיתי "סבתא לא הורישה לי דירה בתל אביב" התחילה בחטא וככזו היא גם תיעלם עוד מעט.
1.‏ הדיור יקר בגלל שבשנות ה- 90 נתנו ליזמים צעירים אפשרויות מינוף לדירות. הם רכשו דירות בהלואה (מלאה לפעמים) שיפצו אותם חצו אותם והשכירו אותם. המחירים עלו כי היה מי שישלם.
2.‏ כניסה של רבבות אנשים (מנותקים, ומסתננים) גרמה לעליית מחירים בפריפריה ובששכונות הזולות של תל אביב , דבר שהעלה את מחירי הדירות והשכירות במרכז. (או בתרגום- אם בגן-נר דירה עולה מיליון עד מיליון וחצי אז גם אני רוצה להיות שותף)
3.‏ מי שלא מוכן לקרוא ולהתמודד עם דעות מנוגדות לו לא יכול לקרוא לעצמו פלוראליסט. בן דרור שהוזכר פה, והקפיטליסט מעלים טיעונים שבאמת קשה להתמודד איתם. גם גלאון וביילין או שריד, ריבוי דעות הוא לב הדמוקרטיה.
4.‏ חבל שהמאבק הוא לא על ביטול מעמד עובדי הקבלן והעובדים הזרים=העבדות המודרנית.
5.‏ אנחנו אשמים בעלות הדירות=אנחנו החזירים מי בהשכרה המופקעת ומי המוכן לשלמה, בכל מקרה אלו אנשים פרטיים לא הון ושלטון ממון ודיכאון.

אסף 27 באוגוסט 2011

MOBY, הסעיף החמישי הוא לב הבעיה שהמחאה יוצאת נגדה. התנערות המדינה מאחריות למצב האזרחים.
התפיסה שאם קשה לך זה רק בגלל שאתה לא מספיק חרוץ/אסרטיבי/קשוח היא הקפיטליזם הטהור ביותר.

B. Goren 27 באוגוסט 2011

לייק גדול לסעיף 3.

תומר חרוב 27 באוגוסט 2011

מובי, אני אגיד לך למה אנשים לא רוצים לקרוא את בן דרור ימיני.
לא בגלל שהם לא מוכנים לקבל דעות שונות משלהן, מכיוון שהוא מסוג הפובליציסטים שאחרי שקראת טור אחד-שניים שלו, אז קראת פחות או יותר את כולם, ע"ע יאיר לפיד.

MOBY 27 באוגוסט 2011

אסף
המדינה לא צריכה לממן לך דירה.
בריאות כן, בטחון בודאי, שיטור טוב יורת (עניין של תקנים), שירותי כבאות, חינוך אפילו ספורט המונים.
דיור ? ועל זה יצא הקצף במחיר סביר, המדינה צריכה להתערב? כי אנחנו לא מסוגלים? והרהור קטן לכל אלה שאין להם דירה נוספת להשכרה בתל אביב מחיר הדירה שלהם הוא הבטחון לזמנים קשים. להבהרה סבתא שלי בעלת דירה בקריות ששויה כנראה ביום טוב בין מיליון למיליון וחצי. כשהיא תהפוך סיעודית זה מקור החיים שלה. על זה הרוטשילדים ךא חושבים.

אדם 27 באוגוסט 2011

אני לא מצליח להבין את הטענה שהממשלה לא צריכה להיות אחראית למחירי הדיור.
הרי היא מונופול בתחום שיווק הקרקעות והיא יוצרת במכוון ועל-פי חוק מחסור בהיצע כדי להעלות מחירים.

תומר חרוב 27 באוגוסט 2011

בוודאי שזה מקור החיים שלה. הרי את הפנסיה גנבו לה, רפואה ציבורית לקחו לה, סוחטים אותה בהוצאות המחיה ובמיסים עקיפים שבהם בניגוד למיסים ישירים אין שום הנחה לקשישים. ה"רוטשילדים" דווקא כן חושבים עליה.

אדם 27 באוגוסט 2011

בהמשך לתומר, הסיפור על הסבתא הוא דמגוגיה צרופה.
בוא נרחיב את טווח הראייה טיפה מעבר לסבתא. נניח לסבתא ולשני נכדיה, שרוצים לקנות דירות בדיוק כמו שלה.
מה המשפחה מעדיפה – שדירת הסבתא תהיה שווה מיליון וחצי והנכדים יצטרכו לגייס 3 מיליון לשתי דירות, או שדירת הסבתא תהיה שווה מיליון והנכדים ייאלצו להוציא רק שני מיליון על שתי דירות?

אסף 27 באוגוסט 2011

המדינה יכולה לעשות המון. כשהיא מחליטה לקדם פרוייקטי ענק ( קליטת עליה, פרוייקטים בטחוניים ) היא עושה את זה, וכשהיא מחליטה לדאוג לדיור זול ( לדוגמה, בהתנחלויות ) היא עושה את זה.
הבעיה היא שהמדינה לא רוצה לדאוג לאזרחים. לא מתוך אדישות, אלא מתוך אידיאולוגיה, שנתניהו בתורו ורוב ראשי הממשלה ושרי האוצר הקודמים בתורם מקדמים מזה שנים. והתוצאה היא שאנשים התרגלו לחשוב שהם צריכים לדאוג לעצמם – ראה משפחת שליט – ושאם אין להם כסף זו בעיה שלהם.

המדינה לא צריכה לקנות בית ברוטשילד לכל אזרח, אבל היא חייבת להכיר באחראיות הכוללת שלה לכל מה שקורה כאן. לטוב ולרע.

בני תבורי 27 באוגוסט 2011

"דפני ליף מפונקת" זה ה "אמא שלו ערביה ויש לו מניות בתדיראן" החדש.

Asaf the Kop 27 באוגוסט 2011

בני,

היא לא מפונקת, היא מתנה משמים לכל מי שתומך במשנה הפוליטית של ביבי.

תומר חרוב 27 באוגוסט 2011

מצטער, קשה לי מאוד להבין את הנקודות שאתה מעלה. הייתי מבין אם לא היית מסכים, אם היית חושב שאין פה פערים ושהמשכורת מספיקה בשביל כוח הקנייה שלנו, שהתוצר לנפש היא כל מה שאנחנו מסוגלים ושאין ריכוזיות במשק. אבל קשה לי להבין אנשים שמסכימים ויש להם הזדמנות אמיתית לעשות משהו וגם להצטרף ולהשפיע מבפנים אבל בוחרים למצוא תירוצים בגלל שדפני ליף שמאלנית אשכנזיה ולא מוצאת חן בעיניהם. ומה לעזאזאל היא עשתה לכם? קמה ועשתה קצת יותר מכל אחד מאיתנו פה?

B. Goren 27 באוגוסט 2011

ממש לא. הפסילה הגורפת שלה את טרכטנברג עוד לפני שעשה משהו, גובלת בחוצפה ויוהרה. אבל היא כנראה לא אשמה בזה אלא יועצי האחיתופל שלה.

בני תבורי 27 באוגוסט 2011

בנצי,
עזוב יוהרה ובוא נהיה מעשיים, לתת לטרטנברג לנהל את המו"מ על שינוי סדרי העדיפויות במדינה זה כמו לתת לפיל לנהל את גן החיות. אין לו שום סמכויות ביצועיות, אין לו שום מנדט לשינוי האג'נדה הכלכלית/חברתית, אין לו יכולת להעניק להחלטות הועדה שבראשה הוא עומד תקפות מכל סוג שהוא. זה לא בגלל שהוא לא מוכשר או נעדר כוונות טובות, רק בגלל שהוא עוד ספין מבית היוצר של ביבי.

B. Goren 27 באוגוסט 2011

סמכויות בצועיות יש רק לממשלה כך שאם בועדה ישבו כל מי שרוצים ראשי המוחים, עדיין לא תהיינה להם סמכויות. הטיעון הזה לא רציני. אני לא חסיד של ביבי אבל לפסול את טרכטנברג (שרבים מדברים בזכותו) עוד לפני שהתחיל לעבוד, זה לא רציני וזהו הספין האמיתי.

Asaf the Kop 27 באוגוסט 2011

לדעתי, הספין הבא יהיה מסע השמצה מכוער להשחרת שמו של טרכטנברג (מה שלא הולך בטוב, אולי יילך ברע), וניסיון להחלפתו בגיבור החדש, פרופסור אביה ספיבק.

צפו וראו.

איל רדושקוביץ' 27 באוגוסט 2011

איציק שלום. אני מניח שאתה לא מכיר את הפעילות של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב.
ראשית, יש לציין כי האגודה היא ממובילות המאבק, ראשיה הובילו הפגנות רבות בנושאים מגוונים מתחיל המאבק ועד היום וכל הפעילות הזאת באה לאחר שנים של מאבקים חברתיים שהיא משתתפת ומובילה.

תסתכל באתר שלהם ותראה שני דברים:
1. יום כיף לילדי הדרום שנערך לפני שבוע
http://www.student.co.il/?CategoryID=705&ArticleID=9576&Page=1
2. מציעים אירוח לסטודנטים מהדרום
http://www.student.co.il/?CategoryID=705&ArticleID=9541&Page=1

זה מתחבר לפעילות הברוכה של האגודה בזמן מלחמת לבנון שבה אירחו משפחות מהצפון ואירגנו חתונות המוניות לזוגות.

לא מכיר פעילות של שאר הגופים, אבל אני מקווה שזה מנתק אותך מהתפיסה העקומה הזאת של כנופית ת"א אוכלי סושי דואגים רק לעצמם.

איל

איציק אלפסי 27 באוגוסט 2011

יישר כוח גדול.
כבר טענתי שלדעתי הסטודנטים הם הקול השפוי במחאה הזו.

תומר חרוב 27 באוגוסט 2011

בנצי, דבר ראשון הכניסות בדפני וב"אופי המוחים" הגיעו הרבה לפני שקראה לטרכטנברג להתפטר.
דבר שני, לא רק שהועדה הזו לא ביצועית היא גם די מיותרת משום שביבי מבין טוב מאוד בכלכלה ויודע טוב מאוד מה צריך לעשות אבל נוח לממשלה להסיט את הדיון אל התקציב ואופן החלוקה שלו כשלא זו הבעיה.

בני תבורי 27 באוגוסט 2011

בנצי,
טרכטנברג הוא מינוי של ביבי ואין לזה כל קשר לעובדה שהוא אדם ראוי ומוכשר. זה כמו שהממונה על השכר באוצר ייצג את העו"ס במאבק על השכר. היחיד שאמר למוחים את האמת הוא אייל גבאי: "מה שהיה הוא שיהיה, שינוי יחול רק אם שלי יחימוביץ' תהיה ראש ממשלה".

B. Goren 27 באוגוסט 2011

מכובדי, כולכם צודקים בדברים רבים אבל ההשתלחות של אנשי המחאה בטרכטנברג היתה טעות קשה מצד המוחים ולא תקדם אותם אפילו במילימטר לכוון היעד. נהפוך הוא. שבוע טוב.

Comments closed