אבודים לצפייה ישירה

לפני שאנחנו ממשיכים בכלל, אולי כדי שנעצור רגע ונסביר לעצמנו בצורה מסודרת את הדבר הפשוט הזה, שלכאורה נראה לנו מובן מאיליו אבל מסתבר שהוא ממש לא- מי אנחנו?

למרות שכך מנסים לצייר זאת, גם אני, ביציע המזרחי לא מתנהל מאבק. זאת אומרת, ישנה מחלוקת עקרונית עיקשת, שלדאבוני גם החלה לגלוש לאלימות (שגם לכותב שורות אלה היה אמש "העונג" המפוקפק לחוש אותה מעט קרוב מדי), אבל אין פה מאבק במובן הקלאסי של המונח – התנגשות בין שני כוחות.

אז מה כן יש? בעיקר בלבול.

מצד אחד ישנה קבוצה שבשיטות של הפחדה מנסה לצבור לעצמה, או לפחות לשמר, את הכוח שיש לה ביציע. האידיאולוגיה של הקבוצה הזו לא ברור. נוח מאוד להכניס אותה לקטגורית הגזענות. ואכן, חלק מהפרקטיקות בהן היא משתמשת עונות להגדרה המקובלת של גזענות. אבל האם מדובר פה באיזושהי אידיאולוגיה סדורה? משהו שאותה קבוצה מוכנה להיאבק ולהקריב עבורה? אני לא בטוח.

לפחות ממה שאני מתרשם, ומהמקום שאני נמצא יש לי היכולת להתרשם מעט יותר טוב מרוב אלה שמתיימרים לנתח את המצב ממקומות אחרים, נושא הגזענות הפך לסמל אבל הוא לא בהכרח העיקר, לפחות לא לכתחילה. העיקר זה הכוח. הכוח לתת את הטון בעידוד, לקבוע איזה יציע יפתח ולמי, מי יהיה השופט, מה תהיה תוצאה ומה יהיה מזג האוויר. מה שדוחף את אותה קבוצה לפינה זו התחושה שהכוח הזה ניטל ממנה, או לפחות שמנסים ליטול אותו ממנה.

מהצד השני ישנה, מה שניתן אולי לכנות – אוכלוסיית הרוב, או הרוב השפוי – כינוי שאני לא מת עליו כי יש בו ממד של התנשאות, אבל בשיח החברתי המצוי כיום הוא הטוב ביותר לשימוש, כנראה, כדי לזהות את אותה קבוצה.

הקבוצה הזו קרועה מבפנים. מצד אחד, ברמה העקרונית, היא מבינה שמרגע שהפכו אותם קריאות ושירים מאיזשהו פולקלור יציע, נוסח ה"שמעון מזרחי תתאבד" ו"השואה למכבי", למשהו שמבטא, לפחות למתבונן מן החוץ, אידאולוגיה, אין להם מקום ביציע. המחיר שהמועדון משלם, והם עצמם כמי שמזוהים איתו, מחיר ברמה הערכית, ברמה התודעתית וברמה הפרקטית, הוא משהו שהם לא מוכנים לשלם. מצד שני היא לא מצליחה לנסח אלטרנטיבה מסודרת, משהו שיאפשר לה להתרומם ולמשוך בכיוון אחד מוגדר את אותו "רוב שפוי".

וכאן אנחנו מגיעים, לדעתי, לשורש העניין. כי אם אמרנו שאין כאן ממש מאבק אלא בעיקר בלבול, אמרנו, בעצם, שיש כאן משבר זהות.

חברה במשבר זהות היא קרקע פורייה לפריחה של קבוצות קיצוניות שמנסות לנצל הוואקום ולהשתלט עליה. מרגע שזה קורה, עומדים אנשיה נבוכים וחסרי אונים מול אותן קבוצות כשלפניהם אחת משתי אפשרויות: א. להיאבק. ב. להדיר עצמם מתוך הקבוצה.

הבעיה היא שבדרך-כלל שתי האפשרויות האלה לא מעשיות. האפשרות הראשונה לא מעשית כי הכלים שעומדים לראשותם של הפרטים באותה חברה להיאבק מול אותה קבוצה קיצונית, שלא בוחלת גם באלימות כשצריך, הם מוגבלים מאוד, אם בכלל. האפשרות השנייה גם היא לא מעשית מתוקף העובדה שהשייכות לאותה חברה היא משהו מובנה בזהות שלהם שאין להם היכולת להתנתק ממנו גם אם ירצו.

אם הדינאמיקה הזו נשמעת לכם מוכרת, זה לא בכדי. ניתן לראות אותה גם בהתמודדות של השמאל מול האנרכיסטים האנטי-ציוניים, בהתמודדות של הימין מול נערי הגבעות, ובהתמודדות של החברה הישראלית ככלל, מול שניהם גם יחד.

לא בכדי שתנועות שמנסות להתמודד עם התופעה, השמאל הלאומי זו דוגמא טובה, לא מצליחות להתרומם. הם לא מצליחות להתרומם כי כדי לגרום לאנשים לצאת ולפעול צריך בראש ובראשונה להציע להם רעיון, נראטיב, אתוס, דבר כזה שיוכלו להתחבר אליו ברמה הרגשית ויניע אותם לפעולה. הטיעון הפרגמטי של "זה לא טוב מה שנהיה מאיתנו, בו נעשה משהו" שווה, בגג, לייק בפייסבוק. ולחברה במשבר זהות אין אף אחד מאלה, לא רעיון, לא נראטיב ולא אתוס. לא בגלל שהיא פחות ערכית, פשוט בגלל שבדיוק עכשיו היא מחפשת אותם.

וזה בדיוק, אם לחזור לענייננו, מה שאנחנו בבית"ר צריכים לעשות. לעדכן, או אפילו להמציא מחדש, את האתוס שלנו. כי אם עד שנת 77' היה ברור מי אנחנו- אנטי ממסד ו"אבל בהסתדרות", ובשנות השמונים והתשעים היינו הקבוצה של המדינה, בשנות האלפיים לא ממש ברור מה המשמעות של להיות אוהד בית"ר.

ולכן, לפני שאנחנו ממשיכים בכלל, אולי כדי שנעצור רגע ונסביר לעצמנו בצורה מסודרת את הדבר הפשוט הזה, שלכאורה נראה לנו מובן מאיליו אבל מסתבר שהוא ממש לא- מי אנחנו?

עד שלא נעשה  את זה נמשיך לריב, בעיקר עם עצמנו.

תגובות

  • תומר חרוב

    איציק,מה הלך שם במזרחי מהדקה ה15-20 בערך? ראיתי נהירות של אנשים מצד אחד לצד שני והאמת היא שחוץ מפעם אחת שקיללו את קורנפיין ונענו בשריקות בוז לא קלטתי שום דבר ממה שהלך שם.
    בכל מקרה, אנחנו יצאנו הכי פראיירים בעולם, אם הכדור של סבע היה נכנס טדי היה מתרוקן תוך דקה.
    לגבי השמאל הלאומי, אני לא חושב שזו השוואה טובה. השמאל הלאומי לא נאבק באנרכיסטים אנטי ציוניים שהשתלטו על השמאל, אי אפשר להגדיר בצורה כזו לא את מרצ, לא את חד"ש ובטח שלא את מצביעי העבודה ואלו שהצביעו לקדימה. כבר דנו על זה אצלך, המסמך שלהם היה כלכך ילדותי ורדוד שזה זעק לשמיים. אף אחד לא התחבר לזה כי מי יכול להתחבר ברצינות מניפסטית מאמרות כמו:"משתמטים הם חארות" ו "גם אנחנו חושבים שלפלסטינים לא מגיעה מדינה".

    • איציק אלפסי

      תומר,
      בהתחלה הכל היה דווקא די סבבה, דקת מחיאות הכפיים לזכרו של אבי כהן הייתה מאוד מרגשת ומכובדת, גם שלטי התמיכה במשפחה ביציע היו מרגשים ואפילו העידוד היה סבבה לגמרי- שירי בית"ר ולא גזענות וכל זה. ואז, בערך בדקה שציינת, החבר'ה של לה-פמיליה מהגוש העליון ביציע המזרחי פצחו באחד משירי טועמה שלהם ופלוגת מג"ב שהייתה בכוננות ביציע הצפוני עשתה ברגישות ובנחישות את כל הדרך לתוך הגוש הזה והתחילה להוציא משם אנשים. כאות הזדהות גם אלה שלא הוציאו אותם החליטו להצטרף ולצאת. אלא שאז הם כנראה התחרטו, חזרו ליציע והתפזרו (כנראה כסוג של הסוואה) בתוך הגוש התחתון שבו אנחנו יושבים, ואז התחילו וויכוחים, קצת דחיפות והרבה בלגאן.

      לצערי, בגלל כל הבלגאן לא ממש התרכזתי במשחק (אני מבין שלא הפסדתי הרבה) אבל את הבעיטה הנהדרת של סבע כן תפסתי ועם יד על הלב היא באמת היתה שווה גול.

  • אני בא מקטמון

    מה שחסר זו שייכות ותחושת מטרה.
    אם הייתם מתמודדים על האליפות (חו"ח :-)) הייתה תחושת שייכות ומטרה.
    אם הייתם מתמודדים נגד הירידה (במהרה בימינו :-)) היית אותה תחושה.
    חוסר המטרה גורם לקהל להתרכז בכל מיני דברים אחרים.

    ושוב בהצלחה בדרך שאתה וחבריך מובילים

  • אנונימוס

    ניתוח מותק איציק. מעורר מחשבה.

  • אנונימוס

    מרתק כמובן

    • איציק אלפסי

      דווקא אהבתי 'ניתוח מותק' :)

  • אנונימוס

    אז אני מפרגן לך במותק. הכי טוב גם וגם

  • ברק

    נקודות אור, ואופטימיות מאת עבדכם:
    ***********************************
    1) שי חדד ואבי ריקן עשו עבודה טובה. אבי ריקן הגביה לפחות 10-15 כדורים למרכז הרחבה וסגר את הצד שלו בצורה טובה.

    2)אלי דסה היה פחות טוב מהממוצע שלו, לדעתי, אולם חודש שלם הוא לא ערך אימון, ורק לאחר אימון אחד הוא שובץ יישר בהרכב, ולמרות זאת ראינו פה ושם ניצוצות.

    3)ראיתי כמה קובי מויאל היה חסר, ואוסיף במאמר מוסגר שהקשר האחורי השני שצריך לעמוד על המגרש הוא דן אייבנדר הפצוע, לכן אני ממתין בקוצר רוח לשובם של השניים, ומאמין שיש עתיד.

    4)פעם יושבי המזרחי (לא כולם, אתם יודעים מי מהם…), היו מובילים בשירים ונותנים את הטון אני לא ראיתי אף פעם התנגדות כ"כ ממושכת ועיקבית מצד המערבי אף פעם, גם אם היו קצת הבלחות וקולות ענות חלושה. אנחנו לפני ריצוץ ראש הנחש ואסור להישבר.

    5)זאת אולי לא נקודות זכות, אבל חלק מההסבר שמוביל לאופטימיות: בתחילת השנה אמרנו "סבלנות", מה חשבתם שהייתה כוונת המשורר? סבלנות, משמעה לעבור משחקים גם כאלה ולעודד את שחקני הבית לבל תיפול רוחם. אנחנו יודעים שהם יכולים הרבה יותר. מה לעשות? לשבור את רוחם או לעודד? אמרנו כבר, רק עוד שנתיים-שלוש נצליח להעמיד קבוצה שווה לצמרת הגבוהה (בנס אולי גם לפני…), תנו תמיכה וחיבוק!!!

    אני תמיד חוזר על הלמידה שאנו חייבים לעשות מהתקופה של שחר והפועל בעידן ארקדי. שחר הגיע למקום חמישי והפועל כמעט ירדו ליגה, קחו את הפועל כדוגמא, שחקנים כמו נתכו, בונדר, קנדה, שי אבוטבול, מהרן להלה וזהבי כמעט ירדו ליגה, והתקשורת ביקשה את ראשו של גוטמן. היום מפרגנים לו בכל מקום וכך גם למכבי חיםה. סבלנות=זמן התחשלות בכפוף לתמיכה.

    6)בכל זאת לא ספגנו, וגם זה משהו, אל תזלזלו!!!

    7)יש לנו נקודה יותר מהסיבוב הראשון, בכאוס הכללי גם זה משהו-שיפור!!! מקודם היה לנו אפס, ועכשיו אחד!! אופטימיות!!!

    8)מאז שאורי לא מסתמך רק על הותיקים, ומאייש חלקית את ההרכב בשחקני הבית יש לנו 5 ניצחונות, 4 תוצאות תיקו והפסד. עם הותיקים היו רק הפסדים. אפס נקודות. בערך 65% הצלחה לעומת אפס. לדעתי זה שיפור ושוב-אפשר לראות פוטנציאל לעתיד!!!

    Always Look on the Bright Side of Life

    • איציק אלפסי

      ברק,
      כרגיל תענוג לקרוא את הניתוחים המקצועיים שלך. רק אם אפשר בקשה קטנה- קצת פחות סימני קריאה, חשיבות הנקודות מובנת גם בלי כך. תודה :)

  • ברק

    הערה: בכוונת תחילה ההתיחסות שלי למחרחרי המלחמה בטדי היא מינורית, אני חושב שאחת הטעויות הקשות היא מתן הבמה התקשורתית הכל כך גדולה לאותם אנשים. ככל שהם מקבלים במה גדולה יותר, מד הדלק שלהם מתרומם ומספק להם אנרגיה לעתיד.

    איציק, תעזבו אותם ותתייחסו לכדורגל, בשביל צה אנחנו פה?

    בקשר לזהות: הבעיה היא לא בית"רית, אלא כלל ארצית. היום אין זהות לרוב רובם של היושבים בציון, וזאת לא בעיה ביתרי"ת. ניסיון ליצור חברה שוויונית, הזמן והזהות ה"ישראלית" לאחר 2000 שנות גלות ופירוד, הפעילו מכנה משותף לרוב עם ישראל, שעדיין הולך ומתגבש ומצטרף לגוש אחד כצורף הזהב והכסף. אני רואה פה את החיוב ולא את השלילה, ואני לא חושב שבשביל ספורט צריך ליצור מחנאות בעם, שלמרות שנראה כי הפילוג בו גדול, בסופו של יום לא יודע עד כמה הוא הולך ומתגבש לאחד. עובדה!!!

    במחשבה הנוסטלגית יש ערגה ל"דם הרע" בין הקבוצות כמו פעם, וזאת משום שהשינאה שלהבה את הייצרים ו"עוררה" את המתח בן המשחקים. זה לא יחזור. ספורט הוא בידור ובידור הוא ספורט לא יותר.

    לא צריך להיכנס לתסריט אימים כמו של אבי כהן כדי לחזור לפרופורציות. אני אוהב ספורט ואת בית"ר בפרט. אני ממתין כל שבוע למשחק בקוצר רוח, אבל בתוך תןכי אני יודע שזה רק תחביב.

    "לה פמיליה", פילוג, "אבל בהסתדרות" וכו' לא משתלבים לי טוב עם השעה וחצי של המנוחה השבועית. אני רוצה לראות שלושער של חן עזריאל וקינוח עם גול של שי חדד!!!

    שבוע טוב!!!

  • ד"ר א

    איציק -

    עוד טור מעולה. הקבלה מעניינת מאד בין מה שאתה רואה ביציעים לבין מה שכולנו רואים במדינה.

    לגבי השׂמאל הלאומי (התארגנות שהייתי מעורב בה בשלב מסויים) - מבחן ה"התרוממות" יגיע להערכתי מתוך הנכונות לעבור מפעילות של מחאה (פעילות שלילית במהותה) לפעילות של עשׂיה (פעילות חיובית).
    חכמה קטנה להגיד שצריך לשפר את מערכת החינוך. חכמה גדולה (ועבודה קשה) להתחיל בפעילות שטח שזו מטרתה, במתנ"סים, בבתי-ספר באיזורי מצוקה, בתנועות נוער.

    ***

    תומר -

    המסמך לא היה כל-כך ילדותי ורדוד, ועובדה שהתחברו אליו לא מעט אנשים. לשׂמאל הלאומי יש כרגע יותר פעילי ופעילות שטח מאשר, נאמר, לשלום עכשיו, שנמצא בשטח כבר נצח. בעצרת האחרונה לזכר רבין זה היה הגוש הבולט והמאורגן ביותר. זה לא מספיק, אבל זה ממש לא מעט.

    • איציק אלפסי

      אורי,
      נגעת בדיוק בנקודה- המבחן האמיתי יהיה המעבר מפעילות של מחאה לפעילות של עשייה, זה גם השלב שבו אנחנו תקועים. כדי לייצר עשייה צריך איזשהו רעיון שניע אותה ויניע אנשים להקדיש ממרצם ומזמנם, בטח בעידן בו אנו חיים כיום, לטובת העשייה הזו. כרגע אני לא רואה בשמאל הלאומי את הרעיון הזה, אלא רק את המסר שהכול כאן על הפנים. אבל את זה גם השמאל הישן סיפר לנו.

    • אריאל

      ד"ר א, אני מצטער, אבל זה היה מסמך ילדותי ברמה של ילד בכיתה ג'. הוא ניסה להיות בסדר עם כולם אבל בסופו של דבר הוא השאיר בחוץ את הקטע של נו, שמאל.
      הוא כאילו ניסה לחבב את השמאל על ימניים, להגיד שמשתמטים הם איכסה ולהראות שהוא בעצם ציוני. למי שהוא שמאל אמיתי, המסמך הזה היה בדיחה. ואני לא מתכוון לשמאל פוסט ציוני אנרכיסטי, כמו שהוא מכונה פה, אלא לשמאל רגיל שמאמין בהומניות, בשתי מדינות לשני עמים, בזכויות אזרח לכולם וכו'.

    • ד"ר א

      איציק -
      זו הסיבה המרכזית שאני לא פעיל יותר במסגרת הזו. אם וכאשר היא תתעשת ותצרף למחאה גם עשׂיה חיובית, יתכן מאד שאחזור לפעילות.

      **

      אריאל -
      על טעם ספרותי לא נתווכח פה. הטיוטא הראשונה נועדה להקיץ נרדמות ונרדמים. הוא לא היה מיועד למי שהי(ת)ה כבר ער/ה קודם לכן.

      אני מעיד בפניך כמקור ראשוני, שהרבה מאד (א)נשים אכן התעוררו והצטרפו לפעילות בעקבות הטקסט הזה. אם היית בעצרת רבין האחרונה, ודאי ראית את הנוכחות. בבחירות הבאות תראה אותה עשׂרת מונים.

      מאידך, היה כאן מהלך נוסף, והוא השקת קול בשׂמאל שלא מתבייש להיות לאומי. הרבה תגובות מתחכמות-בעיני-עצמן ראיתי בעניין, כאילו שׂמאל לא יכול להיות לאומי מעצם ההגדרה. העניין הוא שאינטערנציונליסטים רציניים אין בעולם הרבה, ואם יש, הרי שהם הרחק ממוקדי ההשפעה והכח. בביצה שלנו התחברה הטענה העל-לאומית הזו עם אנטי-ציונות סתם, והחיבור הזה הסב, ועדיין מסב, נזק כביר לשׂמאל בארץ.
      הטיוטא הראשונה להערות התייחסה לנקודה הזו, והחזירה להרבה (א)נשים את הצבע (הכחול-לבן) ללחיים. זה הישׂג גדול.

      ועדיין - כל זה לא יהיה שווה דבר ללא פעילות חיובית בשטח.

    • תומר חרוב

      ד"ר א'
      פעילי שטח לא מרשימים אותי, גם ל"אם תרצו" יש לא מעט פעילי שטח.
      מעבר למה שאריאל אמר ואם נפסח באמת על ביקורת ספרותית(אם כי זה צרם לי מאוד, אתה לא היית מקבל עבודה כזו מתלמיד), יש לי בעיה מסוימת עם הניסיון ליצור איזושהי חזית ציונית(משמאל או מימין). כולם מדברים ושואלים, אתה ציוני או פוסט ציוני או אנטי ציוני? אבל אף אחד לא באמת הגדיר מה זה ציוני ומהי הציונות. יש המנסים לנכס את הציונות לארץ ישראל השלמה והם מכונים אנטי ציונים על ידי אלה שניכסו את הציונות לאסכולת הרוב היהודי והם יכונו אנטי ציונים על ידי אלה שניכסו את הציונות למטרות אחרות. בקיצור, מרוב ציונים ציון נמחקה לה.

  • דוד מירושלים

    אני חייב לומר מקצת משבחו של איציק בפניו.
    בזמן בו הוציאו חלק מאנשי לה פאמיליה מהיציע, איציק עמד ומחא לסדרנים כף, מה שעלה לו ב'שיחת בירור' די מלחיצה עם החוליגנים.
    די מלחיץ, ועדיין ח"ח על האומץ.

  • אנונימוס

    הערה לברק -
    הכותרת היחידה שזכורה לי בתור מרפרף עמודי ספורט מהזמן האחרון בהקשר של בית"ר ירושלים היא אנשי לה פמיליה שנפגשו עם פעילי כהנא בחברון כדי לסכם על שיתוף פעולה או משהו בסגנון.
    להתרכז רק בכדורגל, זה לטמון את הראש בחול.

  • ברק

    לאנונימוס-בשעה שאתה כותב את התגובה שלך מפורסם במדיה כי אנשי חמאס התכוננו לירות טיל, להפעיל מטען ולירות בנשק על אוהדי בית"ר בשעת משחק בטדי...

    אני לא מתומכי "לה פמיליה", אבל גם ההתרפסות השמאלנית שמבצבצת מהבלוגים האלה לא לרוחי, יש אוייב בארץ, השיוך שלו הוא לאומה המוסלמית-ערבית. זאת לא גזענות ולא מדובר בדי.אינ.איי שונה של אדם מול רעהו נוסח ה"ברירה הטבעית", אלא באוייבי העם.בעלות הברית לא הרגו גרמנים בגלל הדם הארי, אלא בגלל שהם היו אוייב. ישראל נלחמה במלחמת "יום הכי]פורים" באוייב, ואם היינו נמנעים מלפעול בגלל שהם כולם מדת אחד ולאום אחד בתואנה של גזענות, לא הייתה מדינה. אנשי ה"שמאל" אצל הערבים לא רוצים פה יהודים, ובטח לא "מדינת יהודים".

    עכשיו אפשר שאתה תגיב לי ואני לך, ואני גם יכול להסביר לך למה חלק מתגובות ומעשי השמאל לא שונים מאלה של כהנא, רק שהן מבוצעות כנגד יהודים (אוטו-אנטישמיות משהו), ואתה תתעצבן ותגיב לי בחזרה או שאפשר פעם בשבוע לשכוח מהכל ולראות כדורגל.

    המלחמה ב"לה פמיליה" היא לא תירוץ להרביץ את משנת השמאל. לי יש בטן מלאה על אלה ועל אלה.

    נ.ב אני בטוח שהצלחתי להרגיז אותך ועוד כמה אנשים, אבל זאת בדיוק הייתה הכוונה שלי, ולזאת חתרתי שאמרתי שלי יש חשק לדבר על כדורגל נטו. פעם בשבוע תעזבו אתכם מפוליטיקה. אם אני אאלץ להיגרר לויכוח, אני אתמוך בלה פמיליה יותר מאשר בשמאל, ועצם התגובות המתרפסות פה מעוררות בי אנטגוניזם לשמאל יותר מל"לה פמיליה". אני לא יכול להישאר שאנן ולתת לשמאל את ההגמוניה, אבל אתם מאלצים אותי, למרות שאני נמנע ומנסה לדבר כדורגל. לא אשאיר לשמאל את הבמה!!!

  • יוסי מזרחי

    איציק.
    אי אפשר לנתק את אבדן הזהות במגרש מאבדן הזהות בתפיסה הפוליטית.
    רבים מחברינו, חירותניקים מבטן ומלידה,כמותי למשל, כאלה שחרשו את הארץ במסעות אחרי בית"ר, כבר לא באותו מקום פוליטית,וכך, מיחידה הומוגנית של תפיסת עולם,גישה חברתית ומטרה משותפת, יש פיצול ענק. זה בא לביטוי גם המגרש ובמרחק שמוכנים ללכת אחרי הקבוצה, כאשר עם חלק לא קטן מהמלווים שלה, לא נעים להיות באותו קהל.
    אליפות, מאבק נגד ירידה,הם מעמדים שמתגברים על רגשות אחרים ולכן שם הפיצול או הפילוג מודגשים פחות.

    • ד"ר א

      יוסי -
      הגיע הזמן לנאו-ז'בוטינסקאיזם, שידגיש את חמשת הממים ואת הגישה המכילה כלפי הישוב הערבי בארץ. צריך שמישהו יציג חזון סדור וחיובי לגישה של מדינה אחת לכולם.

  • בית"רי בדם

    כמה התייפייפות והצטדקות. לעולם לא תשנו את דעתי. אתם תפנו את הלחי השניה למוחמד ולעישה (ישו), אני אעמוד על שלי כי אין לי ארץ אחרת. מדת ומדין.

    אני קורא את התגובות פה והקיא עולה לי. כל מי שמנסה להתחבב על הברנז'ה השמאלנית מחליא אותי, ובמיוחד אלה שכותבים "פעם ההייתי...", כשהם מדברים על אידיאלים ימניים. כאילו שהם התפקחו, והם יודעים שהם משקרים לעצמם או שפשוט מפחדים מהסביבה שלהם לכתוב את האמת.

    כל תגובה שניה פה משייכת את אנשי הימין לכת משיחית הזויה, לפאשיזם ולגזענות. בשבילי השמאל על הסכמיו ההזויים, הליקוק לאומות העולם וההתבזות הלאומית שלו, גורמים לי צרבת.

    אני ימני, אני אשאר ינמני, אני ירושלמי, לעולם לא אעזוב את ירושלים רבתי המאוחדת, ונוסף על הכל אני גם יהודי מאמין.

    למי כואב?

    ברנז'ה של עשרה אנשים (חברים), מנסה להשפיע על רוב הקהל בטדי, בתואנה שהם, ורק הם ה"נאורים", שהתפקחו, והם באים ללמד אותנו מוסר. תמשיכו לכתוב פה ולשכנע את עצמכם, מספיקה לי כותרת אחת על שני ערבים, ממזרח ירושלים, כאלה שאתם הייתם מקבלים כשחקנים לגיטימים בבית"ר, שמנסים להשמיד את טדי על יושביו, כדי להרגיש ולחשוב מה אני חושב עליהם, ואתם? תמשיכו לשכנע את עצמכם, אותי הם דוחים ואתם מוסיפים לדחייה שלי.גם אם תשכנעו מישהו זה יאחוז רק יומיים, כי הטרקטור, הפצצה, מכונית התופת ןהירי על שוטרי מג"ב בשער שכם יזכירו לנו עשרות מונים מי נגד מי.

    ה"התפקחות" המזוייפת הזאת נובעת מרגשי נחיתות לאוהדי הגועל, אתם מרגישים רצון להוכיח נאורות.

    אם זאת נאורות, אני גאה להיות חשוך.

    • רן

      אתה כותב בעברית יפה יחסית לתומך של לה - פמיליה.

      אז אתה נגד מוסלמים בבית"ר, או רק נגד ערבים?
      פרסים או טורקים זה בסדר?
      בוסנים?
      סרבים מוסלמים?
      זינאדין זידאן? רובין ואן פרסי?
      בנים לאמא יהודיה ואבא מוסלמי?

      איפה עובר הגבול שלך?

      אתה באמת חושב שבשירה הגזענית ביציעי טדי אתה מגן על המדינה (והרי אין לך ארץ אחרת) או שאולי אתה בכלל מזיק לה ומקטין את סיכויי שרידותה כי אתה בסך הכל מעורר עוד שנאה?

      מה בעצם מבטאה השירה המופלאה הזו?

      ואם ירושלים אכן מאוחדת, לדבריך, איך זה שאתה מתנגד לשיתוף שחקנים שגדלו בחלקים מסויימים שלה?

    • בית"רי בדם

      רן-"אתה כותב יחסית יפה" לתומכי "לה פמיליה" זאת אמירה גזענית. כמו שמישהו כתב פה למעלה, יש צביעות וגזענות של השמאל. השמאל הוא הפשיסט והגזען, לכן הוא מגרש יהודים וקורה לזה "פינוי".

      אני לא תומך של "לה פמיליה", אני יהודי, בית"רי שלא אוהב לקרוא את התגובות פה, של בית"רים מלקקי שמאל, שהתפקרו נוכח רגשי הנחיתות. אנשי השמאל שכנעו אותם שמי שתומך בשמאל הוא "אינטלקטואל נאור", ומי שלא הוא "בור פרמיטיבי". בלבולי ביצים. אם הם היו שומרים את הדעות לעצמם לא היה איכפת לי, אבל אני מרגיש טון של ניסיון דחיקת הימין מטדי, תוך ניצול המלחמה ב"לה-פמיליה".

      גוי יכול לחיות פה בכבוד. איך? תלמד יהדות, אבל מחבל לא יכול לחיות כאן. תומכי המחבלים לא יכולים לחיות כאן. המשת"פים של המחבלים לא יכולים לחיות כאן. כמה הם מתוך האוכלוסיה הערבית? מרביתם המוחלט, ולכן אני מקפיד שלא לרשום כולם. למה בכל זאת כולם נידונים לאותו הדבר? משום שזה רובם המוחלט ואי-אפשר לקחת בודדים שקובעים מדיניות. אנחנו במלחמה באנשים ממוצא מסויים, אי-אפשר לא להילחם בהם בטענה שאם נלחמים בהם זאת גזענות. אי-אפשר להפריד בין ערבי בעזה, יפו, ירושלים או חברון, כולם מאותו מוצא, לכולם אותה דעה, ולראיה, המפגעים שניתפסו היום היו בעלי תעודות כחולות.

      מי זה יהודי? יש הלכה אורתודוקסית, ובטח לא דעה של פרופסור צימרמן תקבע מי הוא יהודי או החלטה של השופט הפרו-פלשתינאי אהוד ברק.

      יהדות היא דת, ולכן היא נקבעת ע"י אנשי דת. לא שופטים, לא פרופסורים ולא פוליטיקאים.

      אם יהדות היתה גזענית גוי לא היה יכול להפוך ליהודי משום שדמו "אחר"., ביהדות יש כבוד לגוי, ויש אפשרות שגוי יהיה אפילו יהודי. מה אין ביהדות? פרצות שיכולות להוביל לאובדן העם והגשת הלחי השניה נוסח הנוצרים (שאגב טווחו הכי הרבה אנשים בשם הדת בעולם).

    • יוסי מזרחי

      חמוד יקר שלי.

      לטעון "אני ביתר"י בדם" יכול כל אחד.
      להבין מה זה להיות איש בית"ר זה משהו אחר.
      אני פוסח על הציונים שאתה מחלק גם לי והייתי שמח אילו היית יודע משהו על מהות בית"ר.
      אני לא טוען לנאורות אבל אתה זוכה ביושר בחושך שאתה מצוי בו.
      הכל כאן זו בחירת מילים מהרפרטואר שלך.
      יש אפשרות להיות איש עם השקפות עולם לאומיות וזה משהו אחר מהשקפות לאומניות שזו הבחירה שלך.

      "שם יחיה לו בשפע ואושר
      בן ערב בן נצרת ובני,
      כי דגלי דגל טוהר ויושר
      יטהר שתי גדות ירדני".

      זאב ז'בוטינסקי.

  • שבי כהן

    איציק, אני מזהה יאוש אצלך?

    • איציק אלפסי

      שבי, אני לא מכיר את המושג יאוש. יש כאן מחשבה לאן לוקחים את המאבק, אני חושב שאת הלבטים האלה אצלי אתה מכיר גם באופן אישי.

  • רן

    בית"רי בדם: יכול להיות שהאמירה לגבי יכולת הכתיבה לא היתה במקום, אבל היא בטח לא גזענית. תמיכה או השתייכות ל"לה פמיליה" היא לא גזע.

    אני לא מבין את הקשר בין תמיכה בימין לקללות גזעניות ולהתנגדות לשחקן ערבי, זה חייב ללכת יחד לטעמך?

    לא שמעתי אף אחד אומר לאוהדי בית"ר לא להיות ימני (אני אוהד בית"ר לא ימני, אבל אל תגלה לאף אחד), כל אחד רשאי להחזיק בדיעה פוליטית.

    לצערי לא ענית כלל על השאלות ששאלתי.

    • בית"רי בדם

      רן-
      עניתי לך על הכל ואתה לקחת את מה שאתה רוצה, ושוב הצגת את זה בצורה מעוותת בלי לרדת לשורש העניין.

      האמירה כן גזענית, כי אתה יוצא מנקודת הנחה שבגלל שהם משתייכים לארגון מסויים יש להם פחות אינטלקט, אם אתה מתכוון ל"גזע" במובן של לאום או שיוך אתני אתה גזעני, כי אתה יוצא מנקודת הנחה שיש גזעים שונים, וכל בני האדם לא שווים.

      כתוב לך מי גוי, מי יהודי, מה היחס לגוי וכתוב לך במפורש שאני לא תומך "לה פמיליה". אני גם לא צועק "מוות לערבים".

      במילים פשוטות-יחס לגוי הוא יחס לכבוד.

      יחס למחבלים(רוב הערבים)-יחס עויין בלי להניד עפעף.

      אני לא מאמין שיש פה ערבים החפצים במדינת היהודים, אני לא מאמין שיש פה ערבים שלא תומכים בנאסראללה וחיזבאללה, אני לא מאמין שיש פה ערבים שלא רוצים לשחוט אותי.

      אם יש שניים כאלה, אני לא אקבע מדיניות בשבילם, אלא לפי הרוב שהוא אוייב.

      אם אתה מתרעם על העובדה שאני מתייחס לכולם כאל מחבלים, זה משום שחלקם תומכים פיזית בטרור, אחרים כלכלית, חלק פוליטית, חלק שולחים את הילדים לזרוק בקבוקי תבערה ואבנים על שוטרים, חלק קונים בתים של יהודים, חלק עולים למרמרה, ובחיים לא ראיתי ערבי שלא צדד באוייב והיה נגד ישראל. גם ערבים מואדי ערה ומזרח ירושלים.

      למה אני בכל זאת לא מתייחס לכל האוייבים/ערבים כנידונים למוות, ולמה אני לא מצטרף לקריאות "מוות לערבים", משום שגם במלחמה יש הומניות. אני לא אהרוג מפגין, ילדה, זקן או ערבי שהולך ברחוב, בכל אחד אלחם לפי רמת האיום שהוא מהווה עליי.

      לא להילחם נגד האוייב שלך זה דבר לא מוסרי בעיניי, בדיוק כמו שלא מוסרי להתאבד.

      אם אתה חי בעולם פלורליסטי, שלכל אחד מותר לחיות איך שחשקה נפשו העיקר שלא לפגוע באחר, אולי גם התאבדות מתאימה למוסריותך, לי לא!!!

  • איציק אלפסי

    ביתר"י בדם,
    אף אחד לא רוצה להפוך את בית"ר להפועל ת"א. בטח לא אני. הצביעות של התקשורות וגורמים מסויימים בשמאל ביחס לבית"ר היא משהו שמקבל אצלי יחס (עיין: http://geshemalfasi.com/archives/256 ) לא פחות מהמאבק באלימות וגזענות ביציע שלנו. שני הדברים הולכים וימשיכו ללכת, לפחות אצלי, יחד.
    שני דברים-
    א. יש לבית"ר הרבה אוהדים לא ימניים ויש להם מקום אצלנו לא פחות מלך או לי.
    ב. ההתייחסות שלך לערבים היא פשטנית ולא מתאימה למציאות המורכבת. יש ערבים שתומכים בטרור ויש גם כאלה, כמו שקיבלנו שוב תזכורת מצמררת היום, שעוסקים בו. אבל יש גם ערבים, והם חלק גדול הרבה יותר ממה שאתה חושב כנראה, שחיים את חייהם בשלום ושותפות איתנו היהודים ואפילו רואים בעצמם ישראלים לא פחות ממני או ממך. לדוגמא שוטר מג"ב סלמאן עמאר, מוסלמי שהציל חיים של עשרות יהודים בקרון הרכבת שנשרף בשבוע שעבר.

    • בית"רי בדם

      איציק-אתה יותר ישר בתגובותך מאחרים פה, אבל שוב, אחד לא מעיד על הכלל, ואני אקח ערבי שכזה ואעלה אותו על נס. הוא לא היה צריך להציל עשרות, הוא היה צריך פשוט לא לתמוך בחמאס וחיזבאללה ולהצהיר אמונים למדינה(גם יהודי בוגד דינו שווה, אין הבדל גזע).

      מה שמרתיח את דמי, זאת העובדה שאנשים חושבים שלימניים אין אינטרקציה עם ערבים, וזה בדיוק הפוך. אנשי ירושלים ימנים בדעותיהם ואנשי ת"א שייכים לשמאל. יש יוצאי דופן, אבל זאת התמונה בגדול, שמשתקפת גם בבחירות.

      אנשי ירושלים בקשר חזק יותר עם ערבים מאנשי ת"א, וזה בניגוד למצופה.

      על השורה התחתונה לא נוכל להתווכח, כי אני לא מאמין למה שאתה כותב בנוגע לפסקה שאלו "הרבה יותר מימה שאני חושב". זה תירוץ קלוש, שבו גם אני רציתי להאמין בימי אוסלו העליזים (המתפוצצים).

      גם גרמנים בודדים הצילו יהודים, אז לא היה צריך להילחם בהיטלר?

      כמה ערבים חיים במזרח ירושלים? לכל בית של מפגע (המחבל ממרכז הרב, מפגעי הטקטורים, המתאבדים בזמנם), עלו לפי הערכות המשטרה 40-50 אלף איש לבקר בבית ה"שאהיד". אם 40-50 אלף איש עלו לנחם, ונצא מנקודת הנחנה שהיו כמה מפגעים וחלק ביקרו את זה וחלק אחר, ועוד נצא מנקודת הנחה שחלק עצלנים, שחלק נכים, ילדים, קשישים, הרי שרק לתומכי המגעים עלו לביקור כמעט כל ערביי מזרח ירושלים. מי בלב ומי בנפש.

      ב"עופרת יצוקה" ו"חומת מגן" ראיינו עשרות ערבים בכלי התקשורת, גם כאלה שגרים בואדי ערה, חיפה, עכו וכו' אפילו אחד לא יצא בפומבי נגד חמאס וחיזבאללה, וזאת בשעה שבני משפחתי וידידי הקרובים שרתו בתופת. הייתי צמוד לחדשות, בגלל הדאגה ליקירי, יום ולילה עקבתי אחר התופעה. לא היה ערבי אחד לרפואה.

  • בית"רי בדם

    בקשר למאמר המצורף, גם כאן יש אי-דיוקים, המתבטאים מהרגשות האישיים שלך....אולי...

    אלפסי-מעיד על מקורך, ולא יוצא מערב אירופה אתה. אתה בחרת לראות בהם עליונים ולכן התנהגותך וכתביך מתנצלים, מתחנפים משהו. עצם קו המחשבה מעיד על נבכי הנפש.

    אני בטוח שבמקור משפחתך החזיקה דעות שונות ואתה "נגררת", לאלו שראית בהם עליונים, חרף העובדה שכאשר ארצות ערב ידעו מה היא תרבות אמיתית, בארצות המערב הסתובבו שבטים ברברים פרמיטיבים. בראי ההיסטוריה גם לעת החדשה, אני מסרב לקחת את אירופה כמודל מוביל. השואה, הפאשיזם, הקומוניזם וכל שאר החוליים הם פרי העת החדשה. זאת לא תרבות. לעידן החדש הם הכניסו מושג חדש "מזוכיזם", וזאת שיטת משטר הנשענת על עוד אבן יסוד רצוצה, שתמעד עם בן-לאדן שכזה או אחר, וכל זה בדגירה על עוד מושג ערטילאי נבוב שלא לקוח בחשבון את המחיר של הכלל.

    אשכנזים רבים, שהגיעו ממזרח אירופה (ארצות שעד היום יש בהן מקוששי עצים ואין זרם מים וחשמל), כמו טומי לפיד ההונגרי, באו ממקומות נחשלים לאין ערוך מיהודי בגדד למשל (קרובי משפחתי רבים למדו באוניברסיטאות והיו גאונים במתמטיקה ומדעים), למרות זאת הם גרמו לך להרגיש רגשי נחיתות.

    חשוב לי להדגיש, שאני לא רואה באשכנזים נחותים, ולא עליונים, אלא שווים. אם צריך ללמוד משהוא גם המהר"ל מפרג, הגאון מוילנה, הרצל וכל יהודי אחר אני אשפיל רוחי. הם יכולים ללמד אותי ואותך דבר או שניים. לבטח רב סרן רועי קליין שנשכב על רימון והציל מחלקת חיילים. מבט בגובה העיניים ושוויון יש, הרגשת נחיתות לא.

    צפית בסרט "אני אוהב אותך בית"ר"? את ה"נומה" שלנו אפשר לאתר גם ביציעי בלומפילד, אחד שהוא אשכנזי עם יחוס מערב אירופאי, אפשר לאסוף עשרה טיפוסים כאלה ולחזור שוב ושוב על צילומי אותם אנשים עד להיווצרות הסטיגמה. למה לא עושים זאת? גזענות נוסח הקריקטורות תרום השואה של גבלס. הקריקטורה של אוהדי בית"ר צויירה בתודעה. לא מאמין, לך וקרא טוקבקים.

    השירים "מוחמד תעשה לי קפה", לא נועדים בשל הרגשת ה"עליונות" על הערבים, אלא משום שהימין/מזרחי מכיר את הערבי טוב מהאשכנזי/שמאלן, ולכן הוא יודע מה כואב לו.

    לסבא שלי ועוד רבים ממעגל הקרובים שלי והחברים שלי לקחו בין השנים 51-77 (היו כאלה שעד אמצע שנות השבעים) את זכות ההצבעה והם חיובו להצביע לשמאל האשכנזי, אחרת הם אויימו שיפוטרו מהעבודה.

    אין כניסה כמעט עד היום לרשות השידור, גלי צה"ל ועוד מבצרים אשכנזים (כמה שופטים מזרחים יש? כמה דתיים? כמה ימניים? כמה מרצים בכירים באוניברסיטאות, ובפרט במדעי הרוח?), לכן אתה חושב שהם נתנו את הטון, ונתנו למזרחים להרגיש נחותים. אתה אולי תגיד שלא, אבל מדברך משתמעת ההגשה. התת-מודע, אחרת לא היית נגרר לכתיבת מאמר שכזה. הם סך הכל כבשו את השלטון באמצעים לא חוקיים. אני בטוח שאת דעותיך שינת באוניברסיטה, שם ישבו מרצים רק מסוג אחד, ואלה שטפו לך את המוח עד שאמרת "יש משהו ואלי יותר.."(אני עדיין רואה ספקות בצידקתם).

    אתה חושב שאוהדי בית"ר נחותים, שהם לא יודעים מי האוייבים? אתה מזלזל באינטלגנציה של אוהדי בית"ר ומרגיש רגשי נחיתות מפרופסור צימרמן ודוקטור יריב בן אליעזר...

    נ.ב לא רק לאקדמיה יש מה לתרום, לפעמים האינטואיציה של עובד בשוק טובה בהרבה מהסבר מלומד של אקדמאי. היו צריכים לצלם בשוק, אבל גם בשוק...

    "תראה את הבגדים שלהם", אני יכול גם להגיד על תושבי ת"א. לא נעלבתי מהשמאלן.

    • איציק אלפסי

      אני דווקא מסכים מאוד עם חלק גדול מהדברים שלך. כמו ששם משפחתי מעיד אני מרוקאי. גדלתי במשפחה ימנית, אבי היה מדריך בתנועת בית"ר. העובדה שהיום הדעות שלי יותר פרגמטיות מבעבר לא נובעת משטיפת מוח שעברתי באקדמיה או במקום אחר (א. זה רק הרגיז אותי יותר והעיף אותי בחזרה ימינה ו-ב. את רוב הלימודים עשיתי בחו"ל) אלא מראייה מפוקחת של המציאות והבנה שאין אידאולוגיה, מימין או משמאל, שמכילה את המורכבות הזו על כל גווניה.

      כמוך בדיוק אני רואה בעצמי שווה לכל דבר ועניין לאחי האשכנזים. אין לי רגשי נחיתות או עליונות מולם. מעולם גם הנושא לא עלה בכלל אצלי בבית. לזכות זה אני גם זוקף את העובדה שהגעתי לאן שהגעתי.

      אני כן עומד מאחורי התזה שהבעתי במאמר לפיה הדרך בה התקבל ארקדי גאידמאק בבית"ר, משהו שמאוד צרם לי, הייתה דומה לדרך שבה מתקבל הפריץ בכפר והעידה על רגשי נחיתות.

  • בית"רי בדם

    *בפסקה על המטר הערטילאי ו"המזוכיזם" לא סיימתי את המשפט.

    ה"מזוכיזם", לשיטתי ,היא בתנועה החדשה מבית מדרשם של השמאל הדואגת כ"כ לפרט (גם לאוייב) ומשמידה את הכלל. עדיין אין לה שם מדעי, הוא יגיע...

  • Amir A

    עצוב בעיני שאוהדי ספורט לא יכולים לאהוד את הקבוצה שלהם רק בשם הספורט. למה לדיון על קבוצת ספורט צריך להשתרבב דיון לא נעים על נטיות פוליטיות ואידיאולוגיות? ברור לי שהתשובה היא שכוחות פוליטים עושים שימוש בקבוצות הספורט על מנת לתעל את הציבור לכיוון זה או אחר, וחבל שהאוהדים לא מתוחכמים מספיק כדי להמנע מזה.

  • צור שפי

    איציק - ראית את הכתבה ב"ספורט מעריב" היום? מה דעתך?
    לבית"רי בדם - בשונה ממך אני חושב שהיהדות איננה רק דת אלא הרבה יותר מזה - זו תרבות, שפה, מנהגים, הקשרים חברתיים. האורתודוכסים מנסים לנכס את היהדות לעצמם ולדרך שלהם אבל מי שחושב אחרת מהם, כמוני, איננו מחוייב לקבל זאת. אגב, הטענה שהיהדות היא רק דת איננה של אורתודוכסים בלבד, היא גם טענה של אויבי הציונות המתנגדים לזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במדינת לאום משלו בטענה שהיהדות היא רק דת ולכן היהודים יכולים להתגורר בכל מקום ואינם זקוקים למדינה משלהם.

  • בית"רי בדם

    צור שפי-היהדות היא לא "רק" דת היא קודם לאום, ולראיה:

    (התשובה ניתנת בראיה של ציוני-דתי-לאומי).

    אלוקים אומר לאברהם: "אעשך לגוי גדול". לא ל"צדיק" גדול (דגש על המילה גוי").

    בנוסף, בני ישראל יצאו ממצרים כעם, ללא תורה. רק אחרי שהתגבשו לעם ניתנה להם התורה. העם קדם לתורה.

    אני ממליץ לך לקרוא רש"י על המילה "בראשית". בראשית-כותב רש"י, בראשית, למען "ראשית אוני", שהם בני ישראל. למה בננתה הארץ? למען בני ישראל.

    "לך נתתי את הארץ הזאת". מדובר על אימרה לאומית ולא דתית.

    ישנן עוד הרבה ראיות לכך, אבל מה, משעה שניתנה התורה צריך ללכת בדרכה, אבל להישאר לאום. שהרי אם לא היינו צריכים להיות לאום במצרים, התורה יכלה להינתן גם לפני שבני ישראל יצאו למדבר וקיבלו עצמאות.

    עוד הערה קטנה בקשר למילה "דת". לציונות הדתית יש הגדרה שונה לאותה מילה מזאת של החרדים. אני כתבתי "דת", כי כך היהדות נתפסת אצל "המון העם", ובפרט אצל החילונים. הייתי צריך לכתוב "לפי מצוות התורה".

    בקשר ל"תרבות, שפה, מנהגים": הם כולם נכללים במורשת העם בדיוק כמו עמים אחרים, לכן אתה צודק ואין שום סתירה.

  • איציק אלפסי

    ביתר"י- בהקשר של הדיון בנינו על מזרחיות עיין: http://geshemalfasi.com/archives/336

    צור,
    לא ראיתי את הכתבה- במה מדובר?

  • בית"רי בדם

    איציק-שוב, אני אתייחס לזה מהצד. אני מכיר מרוקאים (נשוי לאחת, ולכן לצי מבני משפחתי כאלה).

    אתה מתייחס למרוקאים במה אתה אוהב, ומה אתה לא אוהב בתרבותם, לראיה המרוקאית "כראיה שטחית", ולמערבית כ"אנליטית". זאת גזענות. אני מכיר מרוקאים אקדמיאים וכאלה שלא, ויש בינהם גם כאלה וגם אחרים מכל הצדדים.

    דוקא תרבות המערב הרבה פעמים "שטחית", ושיא השטחיות וההמוניות מגיעה לידי ביטוי בצורה של ריקוד המערב אחר "עגל הזהב" התורן. שיא השיאים מגיעה בתוכניות הריאליטי, וב"אח הגדול". אני לא בטוח שכולם יודעים מה מקור המושג. אתה רוקד במימונה אבל חושב עצמאית, הם רוקדים לפי הצלילים של מובילי התרבות.

    אני מדבר בשני המאמרים על דבר אחר, אותי לימדו שאדם זועק "אני לא", יותר מידי פעמים, הוא מאמין בליבו שהוא כן, ולכן מרגיש צורך להוכיח.

    אני יודע שאני זורק לך את זה בפנים, ואתה אומר "הבחור בכלל לא מכיר אותי", אבל אני מבקש שלא תיקח את זה אישית, קח אוויר תישן על הדברים, נסה לחשוב אנליטית ולא אמוציונאלית, אם פגעתי אני מבקש סליחה.

    • איציק אלפסי

      לא פגעת, חבר. אבל משום מה אתה מבין אתה מבין הטקסטים שלי בדיוק הפוך ממה שהתכוונתי- כי בדיוק מהמקום הזה של "מה אני כן" ולא "מה אני לא" גם אני מגיע.

      מה שהייתי מציע זה שכשיש לך מעט זמן שב בניחותא על הבלוג הקודם שלי (http://geshemalfasi.com/) יש לך שם אפשרות 'חיפוש'- תכניס איזה נושא שבא לך, תעבור על הדברים, תנסה לרדת לסוף דעתי ותחזור אלי עם מה שאתה חושב על מה שאני כותב.

  • בית"רי בדם

    קראתי חביבי, את הפסיכולוגיה הרשתי לעצמי להוסיף מליבי ולא מליבך. אולי זאת יומרנות ולכן ביקשתי סליחה, כי לי הטקס היה מובן וברור בדיוק כמו שלך, ועם הבנה לאן הוא חותר. מה שמעבר צרם לי, דהיינו, הרצון לכתוב דבר שכזה. מאיפה זה נבע...

    במחשבה שניה אולי ידידי, זה משום שאני לא יודע למי הטקסט היה מיועד. אם כן, שוב סליחה.

  • car rentals philadelphia pa

    If you could message me with any pointers on how you made your blog site look this awesome, I'd appreciate it.

  • Donna Raver

    wohh precisely what I was looking for, appreciate it for putting up.

  • Hundeversicherung

    Liked the article, actually found it while researching for another project. Would you mind if I used it for my blog?

  • Buffy Bordes

    This is a smart blog. I mean it. You have so much knowledge about this issue, and so much passion. You also know how to make people rally behind it, obviously from the responses. Youve got a design here thats not too flashy, but makes a statement as big as what youre saying. Great job, indeed.

  • Tish Radell

    I fully agree with author opinion.

  • browsergames

    I've just came across browsergames blog , have You seen it yet? Laters!

  • Carrie Wilsey

    I think that is an interesting point, it made me think a bit. Thanks for sparking my thinking cap.

  • Rueben Becena

    Greetings dude. Riveting writing. Any new info regarding check it?

  • secanp

    Hello,Your site is very interesting site. I will come back to visit again and I Tweet this page to a friend of mine already.

  • Hi there

    Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you stop it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it's driving me insane so any help is very much appreciated.

Comments are closed.