בהעדר מבוגר אחראי

התמונות האחרונות שהתפרסמו בתקשורת, בהן נראים אוהדים ילדים שרים שירים גזעניים או מצדיעים במועל יד, הם סממן של התפרקות מוסד ההורות.

הסרטון המזעזע של הילדים מבית וגן, שפורסם בהרחבה בכלי התקשורת בשבוע שעבר, הזכיר לי את התמונות המוכרות של הילדים בהפגנות במחנות הפליטים בעזה ובלבנון. זה קורה לא פעם שאתה לא שם לב איך בעצם אתה הכי דומה לאנשים שאתה הכי שונא.

לדאבוני, ראיתי בתמונות לא מעט חובשי כיפה. חבל שהם לא למדו את הפסוק:

"כי אתה בא אל הארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך – לא תלמד לעשות כתועבות הגויים ההם" (דברים, י"ח, ט)

כאוהד בית"ר שמשקיע בקבוצה לא מעט זמן, כסף והכי הרבה – רגש, נעלבתי אישית מהתגובה הרפה של המועדון. אני מכיר מקרוב את העבודה שעושים שם בזמן האחרון במלחמה בגזענות, אבל מי שרואה את התמונות האלה ולא מבין שהבית עולה באש, שבית"ר הופכת לסמל הגועל ושגם לאוהדים הכי מסורים שלה כבר נמאס – יכול באמת להמשיך לחכות "לשמוע מארקדי".

*

וודאי יצא לכם לראות גם את התמונה הבאה:

החברה הישראלית הופכת לקרקע פורייה לאידיאולוגיות קיצוניות. למעשה, מתנהל בה קרב שהוא גרסה מתונה, לעת עתה, של מלחמת דת בין קנאי הדת היהודית לקנאי הדת האוניברסאלית.

כמו אצל הקנאים היהודיים, גם אצל הקנאים האוניברסאליים כל האמצעים כשרים ותמיד אפשר לרדת נמוך יותר וללכת רחוק יותר בעוצמת השנאה.

הדת האוניברסאלית הנוכחית היא גלגול של הקנאות האוניברסאלית האדומה, שהייתה קיימת בפלגים הקיצוניים של הציונות הסוציאליסטית לפני קום המדינה ובעשורים הראשונים לקיומה.

עם קריסת הדוגמה האדומה אימצו אותם קנאים את הגרסה המעודכנת של האוניברסאליזם- הליברליזם וזכויות האדם – ולקחו אותה למחוזות קיצוניים, שכמו במקרה של הסוציאליזם והקומוניזם, רחוקים כרחוק מזרח ממערב מהערכים של האידיאולוגיה המקורית.

כל עוד יש בני אנוש בעולם יהיו אידיאולוגיות. אנשים צריכים משהו להיאחז בו, משהו גדול וחזק מהם להזדהות אותו ומסגרת רעיונית בעזרתה יוכלו לתת סימנים בקיומם הארעי.

אבל אידיאולוגיה היא כמו אש: היא יכולה לחמם, לתת חיים – והיא יכולה לשרוף.

כדי שאש לא תצא משליטה צריך מבוגר אחראי בסביבה.

מה שחסר לי יותר מכול בתמונות האלה של הילדים זה אותו מבוגר אחראי שיעיף להם סטירה וישלח אותם הביתה.

מה שאנחנו רואים כיום בחברה המערבית, ובהתאם לכך בחברה שלנו, זהו פירוק נוסף מבית המדרש של הפוסט-מודרניזם: פירוק מוסד ההורות.

קשת ליבליך היא לא סתם דמות ב"ארץ נהדרת" – תופעת הבת-מצווש, שהתוודעתי אליה רק לאחרונה במספר אירועים מהסוג הזה בהם היה לי הכבוד לנכוח, היא באמת מזעזעת כמו בתוכנית. ההורים – חלושים, עייפים ומלאי רגשות אשמה על (חוסר) תפקודם כהורים – נסחטים על-ידי הילדים.

הורה הוא לא רק תפקיד במשפחה – הוא מוסד תרבותי. הוא הארכיטיפ במיתולוגיה האנושית המייצג את הדמות המדריכה, מורת הדרך ומציבת הגבולות.

בחברה שבה אין דמויות שמציבות גבולות, שארכיטיפ ההורה לא קיים בה, זה לא מפליא שאכן אין גבולות.

וכשאין גבולות, כשאין מבוגר אחראי בסביבה, האידיאולוגיות נמשכות למקומות קיצוניים ומאיימות לכלות כל חלקה טובה.

תגובות

  • אדם

    נכון שהתמונות של אוהדי בית"ר מעוררות גועל ונכון שמוסד ההורות בבעיה קשה, אבל בכל זאת מפריעה לי הלוגיקה של הפוסט הזה.
    כמי שבילה בימק"א לא מעט, עוד לפני שנולד המושג פוסט מודרניזם, אני יכול להעיד שדברים דומים, וגרועים יותר, אירעו כבר אז.

  • אפריים

    יפה כתבת.
    מסכים עם רוב הדברים והייתי מוסיף ואומר שהחוסר בדמות אחראית קיימת גם ברמה הלאומית (ואם תרצה גם ברמה הדתית כפי שראינו השבוע...) ולא רק בזו המשפחתית.
    שתי הערות-
    מה שהיה מדהים בתמונות מבית וגן היה שזה נראה כמו ההזדמנות של ההורים להראות כמה הילד שלהם יותר גזען/קיצוני מהאחרים (אם ראית את הקטעים במלואם, אחרי הילד הראשון ששלהב את החבר'ה, הגיעו עוד שניים על כתפי מבוגרים).
    התמונה של אוהדי הפועל- לדעתי אלי סהר עשה טעות נוראית שלא מתאימה למי שאמור להיות עיתונאי רציני. מתוך רצונו להצביע על צביעות עיתונאית הוא פירסם תמונה שכל קשר בינה לבין הפרשנות שנתן היא מקרית. שלא יובן לא נכון, אני מתנגד לקריאות של אוהדי הפועל לא פחות מלאלו של בית"ר. ועדיין, תמונות סוג זה ניתן למצוא לגבי כל קבוצה, מדובר פשוט בלחיצה על הכפתור בזמן מסוים שגורמת למראה של הצדעה במועל יד לכאורה.
    להגיד שנתפלים סתם לאוהדי בית"ר במקרה הזה שקול מבחינתי לאמירה שנתפלים סתם ללוחמת מג"ב (אם אני זוכר נכון) שהצטלמה בגאווה עם ערבים מבוגרים כפותים במחסום.

  • ליאור

    "מה שחסר לי יותר מכול בתמונות האלה של הילדים זה אותו מבוגר אחראי שיעיף להם סטירה וישלח אותם הביתה" - טעית, איציק. לא צריך להעיף סטירה לילדים אלא למי שלימד אותם את התנועות והשירים. אותם "מורים" הם בד"כ לא ההורים של אותם ילדים, אלא אוהדים מבוגרים יותר.

  • עפר ויקסלבאום

    ליאור, אתה צודק לחלוטין:
    המבוגר האחראי כנראה לא כל כך אחראי.
    הוא בעצמו צריך לחטוף סטירה, או שתיים, וגם אז, אני לא בטוח שזה יעזור.
    איציק יקירי, אתה צודק באבחנה שזה כמו המחזות במחנות הפליטים, ופה - כמו שם - זה גורם לגידול דור נוסף שאינו יודע על שום מה ובשל מה הוא שונא, אבל הוא ישנא, ובעוצמה גדולה עוד יותר מהוריו, שחינכו אותו לכך.

  • אב

    אין להאשים את הילדים משום שבכל התמונות וכל הסירטונים, דווקא המבוגרים הם שיוצרים את הסיטואציה ומעודדים אותה. קריסת מושג ההורות או לחילופין המבוגר האחראי מביאה למילוי החלל ע"י מבוגרים קיצוניים מסוג אלה שנראים צוחקים מהתופעה גם בתמונת ההצדעה וגם בסירטון.

  • B. Goren

    איציק, אני מקווה שמישהו מהנהלת ביתר קורא את הדברים שאתה כותב כאן. אם לא, אני בטוח שיש ביכולתך להעביר את זה למי שצריך. מסיבה שאינה ברורה לי, כשאנשים מסוימים מגיעים למגרשי הספורט, הם חשים שהכל מותר: שירי השואה של אוהדי הפועל, זריקת הבובה בדמות בנו של אוברוב, הלעג של אוהדי ביתר לביברס נאתכו לאחר פטירת אביו ועוד ועוד.

  • נעל קרועה

    למה כל פוסט שלך נשמע כמו אוהד הפועל תל אביב ,שכותב טור על ביתר ירושלים?

  • ניינר

    אדם אני לא מסכים איתך. צפיתי במשחקים רבים בימקא, לחלקם התפלחתי (מודה!), ולא משנה אם ישבתי ביציע האבן או העץ. מעולם לא שמעתי כאלה שירים מבחילים, מעולם לא נתקלתי בשנאה כזו יוקדת לערבים ומעולם לא נתקלתי בגזענות כה אלימה. זה לא היה ככה בימי ימקא העליזים, לא קרוב לכך אפילו.
    אבל היום אני מדיר את רגלי מטדי ומכדורגל ישראלי בכלל בגלל כל הגועל הזה מסביב ובגלל הגועל מאוהדי ביתר מודל 2011. אני לא יכול כבר להגדיר את עצמי כאוהד ביתר היות ואני לא רוצה שום שייכות לחבורה המגעילה הזו.

    • אדם

      אתה צודק.
      אלימות היתה, גזענות ושנאת ערבים כזו - לא.

    • ברק

      על אותו משל: מעולם השמאל לא שנא יהודים כמו היום, תעזוב את הטרנספר ליהודים, קבל:

      http://www.youtube.com/watch?v=O9PsjPNr_7A&feature=related

      יודע מה, אני נגד שתי התופעות, אבל אני מבין את השנאה של ילדים בירושלים שקיבלו עשרות פיגועים מערבים(לא מצ'רקסים....), למה אוהדי הגועל שונאים כ"כ?

    • אדם

      ברק, הווידאו הזה אכן מציג את אותם אוהדי הפועל במלוא עליבותם.
      אבל תוכל לטעון שזה אותו משקל רק כשהם יסרבו לקבל יהודים לקבוצה...

    • איציק אלפסי

      ההקבלה הזאת לא ממש מדויקת - אם כבר אז צריך להקביל את זה לכך שהם לא יקבלו לקבוצה שלהם מתנחלים. בכדורגל זה עדיין לא קורה, אבל בתחומים אחרים (למשל תאטרון) כבר כן.

    • אדם

      אתה יודע מה, גם אתה צודק (כולם צודקים היום לעזאזל).
      אבל אז לא נקרא להם שונאי יהודים אלא שונאי מתנחלים.

      ולבושתי אומר, שהדבר היחיד שנותר לי מימיי בימק"א (חוץ מאהבת נצח למלמיליאן) זה תיעוב להפועל ת"א.
      אבל אין לי מושג איך נראה היום יציע של אוהדי הפועל ת"א. זה בכלל נכון להגדיר אותם שמאלנים?

    • איציק אלפסי

      שאלה טובה אדם, ההגדרות של פעם לא ממש תופסות היום, בכדורגל ובפוליטיקה.

  • מנחם לס

    לי ההצדעה נראית כמו 'הייל היטלר'. לפעמים אני מרגיש טוב שאני גר בפלורידה.

  • בית"רי

    קודם כל, עוד טור יפה ומדויק
    דבר שני בתור אוהד בית"ר שנים וגם כאדם שמגדיר עצמו ימני (ליכוד זה ימין ?) קשה לי עם אוהדי בית"ר של השנים האחרונות.
    אני ממש לא חושב שכל האוהדים הם גזענים או עבריינים אבל הנוער של היציע מזרחי או צפוני פשוט מעורר בי בחילה.
    רמת ערסיות קשה לעיכול, הבעיה היא שלדעתי לא רק אוהדי בית"ר הם כאלה אלא כל הקהלים בטח של הקבוצות הגדולות.
    מזל שיש ספורט 1,2 לראות קצת ליגה אנגלית

    • ברק

      הינה אדם שפוי, תגובה מתקבלת על הדעת, אנושית ולא מלווה בשנאה עצמית, התקפלות ודריכה על בית"ר בגלל מה שהיא מייצגת. "כל הקהלים כאלה", אבל תמיד מופיעות כתבות על בית"ר.

      טור על מיגור התופעה בכללה אני אקבל, כיסוח של בית"ר כי היא בית"ר לא!!!

      דבר על חינוך העם אלפסי, לא על בית"ר, ובית"ר....

  • יונתן

    כל כך צודק. הכל מתחיל ונגמר בהורים פחדנים שלא מסוגלים להתעמת עם ילדים, להציב גבולות ולהעניש כשצריך.

    • בקרמן

      איציק ידידי,

      אין ספק בנוגע ליכולת האינטלקטואלית שלך והידע ההיסטורי, שמאפשרים לך השוואות (מדומות ומופרכות) בין קנאי ה"דתות" השונות, ולפזז הישר לזרועותיה של דמות פיקטיבית קריקטורית ומוקצנת (כמובן לא נטולת מקור אנושי) כמו קשת ליבליך.

      המילים הגבוהות והמתוחכמות האלה, כמו גם הלוגיקה (שלא עומדת בשום קרירטיון אקדמי) הן בגדר דמגוגיה צרופה. יש לי תחושה שאתה יודע את זה.

      אין אפילו קצה של קשר בין מה שמסמלת תרבות החומרנות הנלעגת של הליבליכים, שאני בז לה לפחות כמוך, לבין איזה סוציאליזם אדום קיצוני מראשית ימי הציונות שאתה מדבר עליו.

      יתכן שיש משהו במכנה המשותף של היעדר הורות, אני מניח שגם שני הצדדים שותים חלב וזה גם משותף. ובכלל, במקום להסתכל בבית פנימה (ואני יודע כמה אתה בז ושונא את ההתנהגות של הנאצים הקטנים והוריהם), אתה עסוק בהשוואת מופרכות.

      את מה שיש לך להגיד נגד השמאל (הליבליכים הם הכל מלבד שמאל), ויש טענות שגם מי שלא מסכים להן מקבל כרציניות, שמור לפוסטים שתוקפים את השמאל.

      אתה מיד פותח בתרגיל הנודע של "הערבים יותר גרועים", שהוא הפטור המוסרי מספר 1 של החברה הישראלית (ובעצם ההשוואה שלך אתה מכשיר מבלי דעת קיצוניות ערבית), ועובר להאשים את האויב מספר 2, הקומוניסטים, (אגב, כמעט תמיד מיעוט די מבוטל בתוך הציונות). הקומוניזם מהסוג הפנאטי כמעט מת בעולם, וטוב שכך, הפאשיזם המתועב עדיין חוגג אצלנו.

      לא פעם אני מקבל את הטענות שלך על חוסר איזון, אבל הפעם מלאכת האיזון שלך תפורה בתפרים גסים במיוחד. אם בחרת לעסוק בפוסט בנושא הזה, קח אחריות מוסרית ותגנה בלי טריקים כאילו-אקדמיים את החרפה הזאת, ששנינו יודעים שהיא נגמרת בפיצוץ של עובדי ניקיון בטדי, במקום ללבות מחדש את השנאה לערבים, לשמאלנים, לאשכנזים (לא במקרה היא ליבליך).

      אבל לא נורא, הכזב המתמשך הזה הוא שהביא לקריסה של בית"ר במתכונת הנוכחית (ובינינו של העיר ירושלים כולה). אולי אחרי הקריסה הסופית יקום שם משהו קצת יותר נורמלי.

    • איציק אלפסי

      איתן,
      הקשר הוא כזה - בשני המקרים מדובר באימוץ של האידאה האוניברסלית הפופולרית באותם ימים. בעבר היה מדובר בסוציאליזם, שההקצנה שלו היתה הערצת הקומוניזם והסטלינזם בקרב החוגים הסוציאליסטים הקיצוניים בציונות (בקיבוצים התאבלו בשעתו על מות סטלין). כיום מדובר בעניין של זכויות האדם ורב תרבותיות, שההקצנה שלהם מובילה לשנאה כלפי כל מה שהוא בעל מאפיין זהות לוקאלי (לאומיות, דת), עד כדי, כמו במקרה דנן של אוהדי הפועל, אימוץ פרקטיקות של שנאת אחר (גם אם במקרה הזה האחר הוא הקרוב פיזית) הלקוחות מהגרסאות הקיצוניות של אותן אידאולוגיות כלפיהן הוא מתריס (בדיוק כמו במקרה ההפוך - של אוהדי בית"ר שמאמצים פרקטיקות הקיימות בקבוצת החוץ שלהם כדי להפגין את שנאתם כלפי אותה קבוצה). כשאוהדי הפועל מניפים תמונות של צ'ה גאוורה וסמלים קומוניסטיים בעיני עצמם הם לוחמי חופש, אבל למעשה הם מפגינים הערצה כלפי סוג אחר של דיכוי.
      נכון שאין קשר בין ליברליזם לסוציאליזם - אבל זו בדיוק הנקודה של הטקסט: שהאידאולוגיה לא משנה, היא יכולה אפילו להיות הפוכה לגמרי, מה שמשנה הוא לאן לוקחים אותה. בשני המקרים, גם של אוהדי הפועל וגם של אוהדי בית"ר, לוקחים אותה למקומות מסוכנים ונגד זה כתבתי.
      לכן גם קצת מגוחך להאשים אותי בגזענות או בליבוי מיותר של שנאה. כי הביקורת שלי היא דו-צדדית, היא תלוית אדם והדרך שבה הוא תופס את האידאולוגיה שהוא מאמין בה, ולא תלוית אידאולוגיה או הגזע, מין או שבט שמחזיקים בה. עובדה היא שכמה תגובות מעל קיבלתי ביקורת גם מאוהד בית"ר.
      אם שני הצדדים לא אוהבים את מה שכתבתי כנראה שאני נמצא במקום הנכון - באמצע.

  • תומר חרוב

    אני לא יודע לגבי מושג ההורות, באת שקשה להגיד. יש את הקטע הזה שאבא שלי או אנשים בגילו רואים כתבה בחדשות לגבי בני הנוער ששותים ואז מסננים איזה משהו בנידון. אבל למעשה, למי שתופס את המשברים הללו כקשורים להורות, הרי שאז האחריות עוברת אחורה ולא קדימה ואין אפילו אפשרות לשנות משום שהכישלון כבר נקבע בדור הקודם ואין אפשרות לברוח ממנו.
    אם כבר נגעת באידיאולוגיה אז אני הייתי לוקח את התיאוריה של אלתוסר שנוגעת בכך שהאידאולוגיה שולטת בנו ומכתיבה לנו את הזיהוי. לא בני האדם הם אלה שנאחזים באידיאולוגיה אלא זו היא שאוחזת בהם ומהבחינה הזו לילדים האלה אין באמת סיכוי, לא בגלל שחסכו מהם סתירה אלא בגלל שכמו שברגע שהם נולדו הם תויגו כגברים יהודים כך ברגע שהם הפכו לאוהדי ביתר ירושלים, לא נותרה להם ברירה אלא לאמץ את האידואלוגיה הגזענית ששולטת במועדון.
    יום אחרי קראתי בוואלה תגובות של אוהדי ביתר, היו בודדים שגינו לגמרי והיו בודדים שטענו שזה בסדר גמור. הרוב החזיק בעמדה שהבעיה היא לא בעצם המעשה אלא בחשיפה שלו על ידי אותם אוהדים. תרצה או לא(ואתה לא רוצה) אבל הגזענות היא כבר חלק מגדיר בזהות של בית"ר. ולהנהלה לדורותיה יש חלק מכריע בכך, בנתניה נשמעו קצת קולות של שנאת ערבים לפני שלוש שנים, סתם ככה משום מקום והיום כשפיראס מוגרבי ואחמד סבע מככבים, אין מקום וחצי מקום לדברים האלה, בבני יהודה קרה דבר דומה. נכון שבית"ר יותר מסובכת בנושא הזה מלכתחילה אבל זו הברירה היחידה.

    • איציק אלפסי

      זה שזו הברירה היחידה אני מסכים איתך תומר. אבל אני לא מסכים עם מה שאתה כותב לגבי זה שהאידאולוגיה שולטת באדם - עובדה שאידאולוגיות הופכות קיצוניות תחת תנאים מסוימים ונשארות מתונות ומועילות תחת תנאים אחרים. לבני-אדם יש אחריות על עצמם והתנהגותם. גם אני נולדתי יהודי ואוהד בית"ר ומעולם לא חשתי שהגזענות היא חלק מהזהות של כאוהד בית"ר, להפך, היא גורמת לי לחוש שהזהות הזאת מטשטשת.

    • תומר חרוב

      איציק, הבעיה בתיאוריה של אלתוסר לגבי האידיאולוגיה(אני לא תמיד מסכים איתה אבל פה היא מתאימה) היא שלא ניתן לסתור אותה, גם התשובה שלך היא חלק מהאידיאולוגיה ששולטת בך. אם אני נולדתי כיהודי אני לא יכול לברוח מזה וגם אם אני ממיר את דתי או מכחיש את היהדות שלי, אני נידון לכישלון כי בעצם ההכחשה אני בעצם מקבל את העובדה שנולדתי יהודי.

  • old timer

    קרה כאן אירוע חסר תקדים. בפעם הראשונה אני מסכים עם בקרמן ללא שום הסתיגות (ואני אומר את זה כאוהד בית"ר). יש משהו אירוני בטור שמלין על העדר מבוגר אחראי ובאותה נשימה מספק את תחמושת ה - "זה לא רק אנחנו" לאלה שימשיכו להתנער מאחריות.

    • ברק

      כן, יש משהו בזה, אבל שהעונשים והעליהום לא פרופורציוני, הוא מגמתי ולא נובע ברצון אמיתי לתיקון הבעיה, אלה משמש כמנוף לשונאי בית"ר למעוך את הקבוצה תדמיתית, מקצועית וכו'

      בוא לא נשכח שמדובר בספורט, ושהבסיס השוויוני נשמט, כבר אין ספורט.

  • מוזגטס

    קשה לומר מי שולט במי, האידיאולוגיה באדם או להפך. אני אישית חושב שלאדם צריכה להיות אחריות על מעשיו, אולם עצם לקיחת האחריות לפעמים מובילה להתרחקות מהזהות.
    בכל מקרה, שני דברים: הראשון, גם הוא מובא מתיאוריות חברתיות. בית"ר לא תוכל להשתחרר מהתדמית שלה כי כל המדינה רוצה אותה שם. לא משנה מה תעשה וכמה תלחם תמיד עיקר החדשות לגביה יהיו סביב הגזענות. זהו מעגל סגור שמלבה את עצמו. אני ממש לא רואה כיצד החתמת שחקן ערבי לדוגמא תשנה כיוון שהם איחרו את הרכבת.
    הדבר השני הוא שהביטוי של גזענות בבית"ר הוא שיקוף של החברה. במקרה הזה מלחמה בגזענות בכדורגל לא תביא לשום שינוי. כל שינוי חייב לבוא מבחוץ. או לחילופין - המבוגר האחראי לא שייך לכדורגל.

    חוץ מזה מישהו יכול לומר לי היכן פורסמה התמונה של הילדים מצדיעים, אשמח אפילו להקשר כדי שאוכל לחפש בגוגל.

    • איציק אלפסי

      אתה צודק לגמרי - אבל בית"ר צריכה להילחם בצורה רצינית בגזענות ולהחתים שחקן ערבי לא בשביל שבחוץ יאהבו אותה (זה יקרה אולי לחמש דקות ואז ימצאו באמת משהו אחר, כמו שקורה כשישראל מפנה שטחים) אלא בשבילה עצמה. בשביל שהיא תוכל להישאר שפויה ולשרוד ובשביל שהאוהדים השורשיים שלה, אלו שמחזיקים אותה באמת, יוכלו להמשיך להזדהות איתה. מה שמפריע לי זה לא איך בית"ר מוצגת כלפי חוץ, מה שמפריע לי היא העובדה שבית"ר הפכה למשאבה של זבל אידאולוגי והתנהגות אלימה וקיצונית והיא הראשונה שמשלמת על זה מחיר.

      התמונה הופיעה ביום שני בטור של אלי סהר בישראל היום.

  • ניר

    אולי זה לא קשור, אבל לי כל הספור הזה מזכיר את פסטיבל גלעד שליט בימים האחרונים. אותה תחושה של אובדן גבולות, שכל האמצעים כשרים בשביל המטרה. אחרי שבילינו את שנות התשעים בלחסל כל הסכמה חברתית וערך ציבורי נשארנו עם חברה שאין לה אלוהים ואין לה גבולות ואין לה בושה, מהאדם ברחוב ועד המנהיג והעתונאי שמסקר אותו.

    אתה רואה את קופמן וברקוביץ' ושאר הסלברי-תיזים שיושבים ב"צינוק" ומבלבלים את המח, ואת מסע יח"צ שעושה להם המדיה ומבין - אחרי שהרגנו את כל הפרות הקדושות נשארנו עם הבהמות.

    • בני תבורי באולפן

      ניר,
      זה באמת לא קשור, אבל את מה שאתה מכנה פסטיבל גלעד שליט מובילים אנשים שכל יכולתם מתמצת בעשיית גימיקים. זה בגלל שמי שיכול לעשות משהו בלי גימיקים, ראש הממשלה למשל, לא מוציא את האצבע מהתחת ולא עושה כלום.

    • ניר

      אני חושב שמאז שהמתווך הודיע שישראל הסכימה לעסקה וחמאס דחה אותה, הטעון הזה (שהיה קלוש גם קודם) ריק לגמרי. מה אתה רוצה שיעשה? יקח את גומא אגייאר וילך להציל אותו?

    • ניר

      (אבל אתה צודק, זה לא הויכוח. מה שאני אומר הוא על הדרך שאנחנו מדברים, בלי קשר מי צודק)

    • מוזגטס

      צריך לפרוץ גבולות כדי להגדיר אותם מחדש. אני לא שותף לתחושה שהכל מתפורר. יש הרבה מאוד דברים רעים במדינה שלנו והמילה רעים היא אנדרסטייטמנט. אבל יש כמה דברים טובים מאוד - מחאת הקוטג' מבחינתי היא משב רוח חזק שצריך להמשיך בו.
      מצד אחד אולי שחטנו את המנהיגים שלנו (שמעולם לא היו נקיים - אנחנו רצינו אותם כך) אבל אולי התחלנו בגיבוש האמונה בעצמנו למרות ההבדלים בחברה. (שגם זאת פרה שנשחטה)

  • יואב

    מסכים לגמרי עם בקרמן ואולד טיימר(והם ניסחו את זה מצויין כהרגלם).
    כצהוב כחול(וזה לא רלוונטי בשיט לעניין, אני יודע) אומר שפוסט כזה ראוי שיעסוק בעיקר בהלקאה עצמית(שבטח לא קשורה לאיציק עצמו ואני שותף לכאבו)ולא יזדקק לתמונה של הצד השני כדי למזער נזקים.זה לא תורם לאמינות ההלקאה(שאני מאמין לה לגמרי).

  • ברק

    מסכים גם אם בקרמן

    אי אפשר לחבר טור הדן בנושא ההורות, שמן הסתם מצפה מציבור ההורים לאיזה מכנה משותף מסויים של אחריות בסיסית, לבין טור בנושא התנהגות לא נורמטיבית, שצריך להניח שלמושאי הטור (המבוגרים) חסרים מנגנונים הנתפסים בעינינו כ"בסיסיים" או שמה שנפס בעינינו כחוץ-נורמטיבי נתפס בעיניהם כאחריות בסיסית, ואז לשיטתך הם דווקא הורים טובים (והבעיה היא רק עם המסר).

  • ארנון

    אלפסי,
    פוסט מענין כרגיל.
    רק למען הדיוק - אף תיאטרון לא החרים מתנחלים? היו כמה אנשי תיאטרון שהחרימו התנחלויות, כי אינם רוצים לבקר ולהופיע שם, אבל אף אחד לא אסר על אף מתנחל לצפות או לשחק בשום הצגה.

    • ברק

      די להתחמקות בעזרת סמנטיקה. אני לא אחרים ערבים, רק אנשים מערים/שכונות מסויימות נניח ב...במזרח ירושלים והגליל, כי אני חושב שצריך לטרנספר אותם פוליטית וזה לא המיקום הטבעי שלהם(לשמאל מותר לגרש יהודים, לנו מותר לגרש ערבים).

      השמאל לא פחות גזען, הפועל לא יותר מתורבתת, ודי להתפתלויות!

    • איציק אלפסי

      ארנון, תודה.
      נכון שתאטרון לא החרים מתנחלים, אבל גם אם בית"ר היתה מסרבת על אותו משקל לשחק בישובים ערביים אף אחד לא היה מקבל את זה.

  • בית"רי

    יש לי שאלה לאיציק וגם לשאר המגיבים בעצם
    אם אני בתור אוהד בית"ר אומר שאני בעד שיהיו חמישה שחקנים פלשתינאים בבית"ר אבל בתנאי שכולם יחשבו שחקנים זרים (כולל פלשתינאים מאום אל פאחם, עכו ויפו) האם אני גזען ?

    • צפי

      יש מבחן מאוד קל.
      תחליף ערבים ביהודים ואת ישראל באמריקה, ותשאל שוב את השאלה:
      אני, ינקי, בעד שיהודים ישהו בארה"ב בתנאי שאזרחותם תבוטל. האם אני אנטישמי?

    • גמל (סתם גמל)

      מה שאתה בעצם אומר זה שמבחינתך עכו ויפו זה פלסטין ולא ישראל

    • איציק אלפסי

      ביתר"י - לא חזק בתחום של שאלות הגיון, עמך הסליחה.
      בעיני גזענות היא דבר פשוט, שנאת האחר ללא כל סיבה חוץ מאשר העובדה שהוא שונה ממך.

    • טל 12

      יותר שאלה מתשובה

      אני מבין מהדברים שלך,שמפריע לך שישנם ערבים שהם ישראלים.אתה רוצה מדינת לאום שבה אזרחי המדינה הם רק היהודים? ומה קורה עם כל אלו שאינם יהודים,הם נחשבים תושבים שלא יכולים להצביע לכנסת,כלומר אתה רוצה לשלול זכויות מערבים ישראלים או שרק במגרש הם לא יחשבו ישראלים?

      מה הרעיון לא ברור לי?

  • בית"רי

    @צפי - בוא נחדד את השאלה שלך, אני ינקי שבארצו מתגוררים 30 מיליון מקסיקנים אשר טוענים כי קליפורניה אינה חלק מארה"ב ועליה להיות חלק ממקסיקו ובכלל כל הינקים אינם אלא קולוניאליסטים אשר השתלטו על אדמות לא להם, אם אני פשוט חושב שעל אותם מקסיקנים לחיות במקסיקו האם אני אנטיהיספני ?
    @גמל - לשאלתך התשובה היא לא, אבל הערבים תושבי המקומות הללו מגדירים עצמם כפלשתינאים בעלי ת"ז כחולה זה לא חגיטמי לטעון כאשר יהיו פה שתי מדינות שהללו יהיו פלשתינאים לא בעלי ת"ז כחולה ? נה עוד ברגע שיחיו במדינת הלאום שלהם הרי שלא יקופחו עוד .
    @ איציק אל תצטנע, לא מכיר אותך אישית אבל אתה נשמע בחור שדווקא פותר חידות הגיון בקלות. אם אני ממשיך אם הקו מחשבה שלך, איני גזען משום שמעולם לא טענתי כי אני שונא מישהו בגלל מוצאו.
    @טל12- עד כמה שאני זוכר יש עוד מיעוטים במדינת ישראל, דרוזים צרקסים ולאחרונה גם מיעוט לא יהודי כתוצאה מהגירת עבודה אל מדינת ישראל. ההבדל בין המיעוטים הללו למיעוט הערבי , סליחה ההבדלים בינהם הם א. שאר המיעוטים מקבלים את מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ב. אין למדינת אויב חיצוני עם תביעות טריטוריאליות שבעל אותו לאום כמיעוטים הללו, לדוגמא אם בצפון הייתה מדינת דרוזיהלנד עם תביעות טריטוריאליות לגבי הגלילי העליון אני מניח שיחסינו עם הדרוזים היו שונים במקצת לא? בתשובה לשאלתך כל מה שאני רוצה בעצם נייחל לו הוא דבר פשוט שתי מדינות לשני עמים כמו שפלשתין תהיה ללא יהודים ואתה מקבל עיקרון זה בקלות הייתי מבקש שמדינת ישראל תהיה ללא פלשתינאים
    אחרת הפתרון יהיה שתי מדינות לעם אחד והוא לא יהיה העם היהודי

  • אפריים

    ברק-
    רציתי להגיב לך ברצינות. להגיד שמראש סייגתי ואמרתי שאני מגנה את ההתנהגות של אוהדי הפועל לא פחות מאת זאת של אוהדי בית"ר. רציתי גם להוסיף קישורים לתמונות של קהלים שונים בארץ בהם נראה כאילו כולם (!) מצדיעים במועל יד (תשוטט קצת ותמצא בקלות).
    אבל אז קראתי את המשך התגובות שלך והבנתי שכנראה שנגעתי בנקודה רגישה ושצריך להימנע מהתנפלות תקשורתית על אוהדי בית"ר אבל לעודד כזו על אוהדי הפועל גם אם היא חסרת בסיס.
    לא התכוונתי לטעון שהגועל נפש הוא נחלת אוהדי בית"ר בלבד, אלא רק לומר שבמקרה הזה (ושוב נדגיש, במקרה הזה!) התמונה של הילדים אוהדי הפועל מציגה מצג שווא.
    גם אלי סהר הבין את זה ואפילו ניסה להתנצל ביום שלמחרת.

  • איציק אלפסי

    למי שיצא לקרוא את יאיר לפיד בסופ"ש האחרון - הוא כתב דברים ברוח דומה על ההשתלטות של האידאולוגיות הקיצוניות על החברה הישראלית.

Comments are closed.