"אוכלוסייה מוחלשת"

17546981_10155110099497482_7937264004140329474_o

"תבין אותם, הם לא כמוכם, אין להם חיים", ניסה להסביר לי מפקד כוח המשטרה המקומי.

וואלה לא! לא מבין אותם!

לא מוכן לשמוע את כל השיט הזה של "אוכלוסייה מוחלשת".

בשביל להיות בנאדם לא צריך חמש יחידות מתמטיקה או מערכת חינוך מפונפנת כמו בסינגפור. זה שההורים שלך מרוויחים אולי פחות מהשכר הממוצע במשק לא נותן לך אישור להתנהג כמו חיה. לזרוק אבנים על ילדים ולקלל נשים בשפה שהג'ורה הייתה מקיאה מהסירחון של עצמה.

17635400_10158393291205640_1707930557151579977_o

גם אבא שלי גדל בעיירת פיתוח, במשפחה של תשעה ילדים. עם אמא עקרת בית ואבא שעבד כשומר בלשכת הסעד. ותאמינו לי שבבית-שמש בשנות ה-60' היה עוד הרבה פחות "חיים" משיש בקריית-מלאכי ב-2017.

פעם אחת כשהייתי ילד הוא שמע אותי מקלל במשחק של בית"ר, "עוד פעם אחת אני שומע אותך ככה אתה בחיים לא הולך יותר לכדורגל" אמר לי.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

110 תגובות ל “"אוכלוסייה מוחלשת"”

  1. תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 05:42)

    אכן מגעיל אבל לא הבנתי, אז מה אתה אומר? זה לא קשור לסביבה, לחינוך ולנסיבות החיים? אבא שלך נולד עם הדר ביתרי והעביר את זה לך?

    להגיב
    • איציק אלפסי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 05:47)

      אני אומר שלהאשים כל הזמן את המערכת ורק את המערכת זה להסיר את האחריות מאנשים.
      אפשר לצאת בנאדם גם אם המערכת דופקת אותך.

      להגיב
      • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 05:58)

        אבל זו סיסמא, איך אפשר "לצאת" בן אדם?
        אם המערכת לא מעוניינת בבני אדם (וגם השימוש בבני אדם פה בעייתי, יש בני אדם שלובשים חליפות ומדברים יפה ושולחים אנשים להפעיל אלימות קטלנית הרבה יותר כלפי ילדים ונשים).
        אני אומר, נתקלת באלימות וזה מבאס אבל אם התשובה שלך לזה היא דה הומינזציה – זו לא תשובה טובה בעיני.

        להגיב
        • איציק אלפסי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:04)

          מה?? הפוך. הומניזציה.
          בגלל שאני חושב שאנשים הם בני אדם ולא רק תוצרים של "מערכת" אני מצפה שייקחו אחריות על ההתנהגות שלהם לא משנה מה התנאים.

          להגיב
          • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:16)

            אתה כתבת שהם כמו חיות (וגם כלב אפשר לחנך להיות תוקפן או ידידותי)
            ואתה נשאר בפשטנות, איך לוקחים אחריות ומי בוחר לקחת אחריות ומי לא? מאיפה זה בא?
            שוב, אם זה פוסט על כמה שאלות מבאס אז זה צריך להיות פוסט אחר אבל אתה בא וכותב על אפשרויות ובחירות של אנשים אז תסביר את עצמך יותר טוב, מי לדעתך בוחר כך ולמה. למה אבא שלך בחר להיות מה שהם כביכול בוחרים לא להיות?

            להגיב
            • איציק אלפסי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:37)

              כי זה הערכים שהוא קיבל מההורים שלו וזה מה שהוא הנחיל לילדים שלו. וזה לא קשור לחלוקה שוויונית של משאבים ולא לשום דבר כזה.

            • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:45)

              שוב, תראה מה כתבתי לעדי למטה. הסבים שלנו הכניסו מכות לנשים שלהם וזה היה בסדר וזה מה שהילדים שלהם ספגו בבית ובכל זאת זה נעצר מתישהו.

  2. עדי אבני (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:31)

    אני עם תומר.
    אז אתה באת מבית שמש, תומר מנתניה ואני מעמידר בבת ים. זה כביכול הוכחה שאנשים שיודעים להתנסח בצורה שאיננה קללות יכולים לצאת גם מבית השחי הכי מצחין של החברה. אלא שזה לא אומר כלום על החברה, אלא על האינדיבידואלים שאנחנו ועל המשפחות הספציפיות שלנו.
    החברה שאני בא ממנה, ואני מנחש שזה נכון גם במקרים שלך ושל תומר, היא חברה שזכתה ועדיין זוכה להתעלמות מוחלטת מהממסד הישראלי – בתקציבים, בחינוך לבן ואפור, בנטורקינג, בהון תרבותי, במציאת מודלים לחיקוי ועוד ועוד.
    לא פלא לכן שמקומות כאלה מתאפיינים בתת תרבות אחרת מאשר של החברה ההגמונית, לפעמים לעומתית ולפעמים אפילו לא זה, פשוט שונה.
    ולשפוט תת תרבות כזאת אחרי שנתת לה לצמוח פרא בסטנדרטים של התרבות ההגמונית זה פשוט לא הוגן.
    אז כן, יש כאלה, לא מעטים אפילו שמצליחים להפנים את התרבות ההגמונית על אף חוסר הקירבה אליה. אבל אלה הם היוצא מהכלל שרק מראה כמה הכלל היה יכול להיות ההיפך.

    להגיב
    • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:37)

      גם למשפחות שלנו אין קשר. סביר מאוד להניח שהסבים שלנו (ואם לא הם אז הסבים שלהם) היו מרביצים לנשים שלהם ולילדים שלהם ואז זה הפך לדבר לא מקובל ורובנו הפסקנו עם זה או לפחות הפסקנו לתת לזה לגיטימציה.
      והתרבות ההגמונית אלימה לא פחות ומעודדת אלימות, לה טוב שיש מקומות ואנשים שנשארים ככה.

      להגיב
      • איציק אלפסי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 06:40)

        נכון. יש המון אלימות גם בתרבות ההגמונית, גם אם היא יותר "מעודנת". להיפך, זה הופך אותה לפעמים אפילו ליותר מסוכנת.

        להגיב
  3. אמיתי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 07:04)

    יש מתאם גבוהה בין מצב כלכלי סוציאלי לבין אלימות. זה אוניברסלי.
    והערה קטנה שקראתי אצל מגיב אחר בטור של גרייזס השבוע: השימוש בדוגמאות אישיות סובייקטיביות כדי לתאר תופעה כללית הוא חלש. משפטים כמו ״אצלי בבית..״
    ״מאיפה שאני בא..״ רומזים שרק למי שחווה משהו מסויים יש יכולת להביע דעה לגיטימית על הסיטואציה או יש להם ידע ייחודי ומחלישים את הטיעון הראשוני.
    לא גדלתי בעיירת פיתוח ולא חוויתי את רוב הדברים המתוארים בטור אך יש לי דעה מוצקה (ולגטימית) על נושאו

    להגיב
    • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 07:37)

      זה גם עובד הפוך. היי"אני באתי משם ועכשיו אני כאן" היא איזו גלוריפיקציה שאנחנו אוהבים לעשות לסיפור האישי שלנו, למשפחה ולשבט שלנו. אבל האמת היא שבדרך כלל המקום בו אנו נמצאים זה עניין של נסיבות ומזל ולא בהכרח מעיד על הירושה הגנטית שלנו משהו טוב או רע.

      להגיב
  4. מתן גילור (פורסם: 1-4-2017 בשעה 07:19)

    אני חושב שמה שאיציק אומר (וצודק) הוא שאי אפשר לקבל מצב בו רקע אישי משמש כקרדום לחפור בו לצורך ביצוע אקט אלים.
    זה לחלוטין לא סותר את מה שכובתבים תומר ועדי.

    להגיב
    • עדי אבני (פורסם: 1-4-2017 בשעה 07:43)

      זה תלוי אבל בהגדרה של "אקט אלים". בחברה מסויימת קללות נחשבות כאקט אלים, ובאחרת ככלי לגיטימי לשחרור לחצים. ואם החברה הראשונה רוצה להכיל את ההגדרות שלה על השניה מעצם היותה הגמונית, המעט שהיא יכולה לעשות זה לתת לחברה השניה כלים בכדי לחנך אותה

      להגיב
      • פיירמן (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:09)

        יש קללות, ויש אבנים

        להגיב
  5. handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 08:52)

    במלותיה של נציגת התרבות הלא הגמונית "קאט דה בולשיט". אין תרבות שבה לגיטימי לקלל נשים ולזרוק אבנים על ילדים. לא אם אתה עשיר ולא אם אתה עני, לא אם אתה מזרחי ולא אשכנזי. הנסיונות לתרץ התנהגות כזאת מביכים, ובעיקר מתנשאים.

    להגיב
    • vered s (פורסם: 3-4-2017 בשעה 00:55)

      מסכימה. קאט דה בולשיט. אתה מסיר אחריות רק ממי שאתה תופס כנחות לך. ובדרך כלל זה גם תורם להשארת המצב כפי שהוא.

      להגיב
  6. ברלה (פורסם: 1-4-2017 בשעה 09:04)

    תומר ועדי, מה שאיציק אומר בצורה מאוד הגיונית זה שגם אם אנחנו יכולים להבין את הסיבות להתנהגות מסוימת, זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים לקבל את ההתנהגות הזאת או לעשות הנחות למי שמתנהג באופן לא נורמטיבי. אתם יכולים לטעון שזה לא יפתור את הבעיה, וזה כבר דיון שלם, אבל להגיד שבגלל נקודת המוצא אי אפשר לשפוט אנשים שמגיעים מרקע קשה זאת אמירה שמייצרת הפקרות ופוגעת בכולם. הכי קל לראות את זה בכדורגל – גם כשעוצרים אוהדים אלימים השופטים נותנים עונשים מצחיקים כי זה רק כדורגל, וחבל לשים כתם בגלל משחק ובלה בלה בלה, והאוהד השפוי נפגע, בלי קשר לרקע הכלכלי שלו

    להגיב
    • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 09:34)

      הטקסט נפתח בבקשה של השוטר להבין את הסיבות ובתשובה של איציק שהוא לא מבין.
      גם אני לא מקבל אלימות. זה חרא ללכת למשחק כדורגל ולקבל אבנים ומכות (וזה קרה לי יותר מפעם אחת). אבל איציק הכניס פה את העניין של אוכלוסיות מוחלשות טוען שאין קשר בין המעמד לאלימות וזה הכל תלוי בבחירה של הוריך.

      להגיב
      • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 09:53)

        אם אתה חושב שיש מתאם בין מעמד כלכלי לאלימות, צא לנסיעה בכבישי ארצנו. כשאני רואה רכב יקר – לא חייב להיות פרארי, מספיק ג'יפ יוקרתי או אאודי – אני נזהר, כי הוא מועד לנהוג בצורה שלא סופרת אף אחד אחר.

        להגיב
        • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:16)

          אני לא אמרתי שרק עניים הם אלימים. גם לעקל למישהו את החיים על חוב של אלפיים שקל זו אלימות.
          אבל גם תרבות הנהיגה בישראל היא תוצאה מהפקרות של המערכת. האכיפה מתרכזת בעיקר במהירות אבל אף פעם לא ראיתי מישהו מקבל קנס כי עקף מימין למרות שזו עבירה חמורה ומסכנת הרבה יותר. אבל אפשר להגיד תודה, אחרת לא היו מפתחים את מובילאיי

          להגיב
          • אמוץ כהן-פז (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:14)

            תומר, גם בצרפת, כשאני רואה בכביש איזה קאיין, טוארג, Q8 או דומה להם, אני נכנס לכוננות ׳זילזול בסביבה׳, לרוב מוצדקת.

            להגיב
          • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:18)

            יש לנו בעיה של אכיפה ושל ענישה בהמון תחומים, אבל תרבות הנהיגה בישראל היא פשוט השתקפות של איך שאנחנו מתייחסים אחד לשני. זה לא שבמקומות אחרים יש חוק שמחייב אותך לתת לרכב אחר להשתלב בתנועה למשל, או לא להצמד לו לתחת כשהוא איטי מדי לטעמך, פשוט מקובל שם להתנהג כמו בני אדם.

            מה שאלפסי כותב עליו מאפיין את כל שכבות האוכלוסיה בישראל. יש הרבה אנשים בלה פמיליה או באולטראס שנולדו לבתים יותר עשירים ויותר מקושרים ממך וממני.

            להגיב
            • אמיתי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:27)

              האמת שלא. אבל בטח לא בדקת את זה..

            • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:43)

              לא מה?

            • אמיתי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:48)

              מידע די מבוסס הרוב בלה פמיליה לא באים מרקע מבוסס.
              בלשון המעטה. וגם הרבה לא מירושלים..

            • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:26)

              לא טענתי שזה הרוב, אלא שיש הרבה כאלה. אני לא סוציולוג, אבל מכמה עשורי חיים בישראל ההתרשמות שלי היא שאין מתאם בין איך שאדם מתנהג לרקע הסוציו-אקונומי שלו.

            • אמיתי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:34)

              כתבת הרבה.. זה מספיק רחוק מהמציאות. וההתרשמות שלי (גם לא סוציולוג) הפוכה משלך. לדעתי מובלע בטקסט שגם ההתרשמות של אלפסי כזאת..

  7. אסף the kop (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:13)

    האלימות בכל הסיפור הזה היא פנימית. זאת הטאגדיה של אלו שציירו את הגרפיטי הדבילי הזה.
    למה ? כי שעתיים טחרי המשחק נורדיה ואוהדיה ייצאו מקרית מלאכי, אבל האידיוטים שציירו את זה והשכנים באזור שאפשרו את זה ימשיכו לחיות עם הזוהמה הזאת מול העיניים כל היום.
    הם כל כך מטומטמים שמה שהם לא מבינים שהם בעיקר פוגעים באיכות חייהם.

    להגיב
    • אסף the kop (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:14)

      טרגדיה
      אחרי

      להגיב
      • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:39)

        גם הם חושבים שזו זוהמה?

        להגיב
        • אסף the kop (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:14)

          בטוח.
          אף אחד לא רוצה לגור לצד גרפיטי של חסר חן של קללות ואיומים.

          להגיב
          • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:21)

            נו, אז הכי טבעי שמישהו ירד עם מברשת וצבע וימחק את זה, לא?

            להגיב
            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:26)

              לא

            • אסף the kop (פורסם: 2-4-2017 בשעה 04:46)

              עקרונית כן
              רק שתוך שעה יכתבו שוב או שתוך שעתיים זה שפגעו לו בכבוד כי מחקו את שכתב יפוצץ את הצבעי

  8. אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:13)

    אין עוד מקום כמו מדינת ישראל, שבה אפשר תמיד להפנות את האצבע כלפי השלטונות ולהאשים אותם בעליבותך.

    איך במדינה שהחינוך בה הוא בינוני לעילא בכל פינה – הכי רחוק מבתי הספר הציבוריים שמסיירות בהם ניידות אל מול בתי הספר הפרטיים שעולים הון תועפות – אפשר להמשיך לספר סיפורים על פערים עצומים ומי שמנסה לתחזק אותם? איפה באה לידי ביטוי השקעה עצומה של הממשלה במקום X אל מול הזנחה מכוונת במקום Y?

    להגיב
    • תומר חרוב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:30)

      תספור כמה בתי ספר עיוניים יש בדרום תל אביב וכמה בצפונה ואז תחזור אלי עם הטענה שאצל כולם זה אותו דבר והכל סיפורים.

      להגיב
      • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:42)

        נו, וזו התפתחות מכוונת של העשורים האחרונים, או שארית היסטורית? מי עומד מאחורי הקונספירציה הזו ואיך הוא מפיק ממנה תועלת? האם יש לך נתונים שמראים שההשקעה של הממשלה פר תלמיד באיזור אחד עולה על ההשקעה שלה באיזור אחר?

        איזורים נחשקים יותר היו ויהיו, וישראל היא אולי הדוגמא הכי מתונה לפערים חברתיים (גנים מסובסדים מגיל 3, רפואה נגישה ובחינם, חינוך חינם, אוניברסיטאות על גבול החינם). לא צריך לתרץ התנהגות בהמית של אף אחד. אפשר לחשוב שמי שגדל בערבות קנדה לא חולם לעבור לטורונטו.

        להגיב
        • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:51)

          ברור שיש פער עצום בהשקעה פר תלמיד.
          תקציב משרד החינוך מחולק באופן שוויוני פחות או יותר, לעתים אף עם עדיפות לפריפריה.
          אבל חלק ניכר מהתקציב מגיע מהרשויות המקומיות ומההורים.
          תל אביב והוד השרון משקיעות פי שניים או שלושה בתלמיד ביחס לקריית מלאכי.
          וגם ההורים התל אביביים משלמים הרבה יותר לבית הספר (השנה שילמתי 2000 שקל לשיעורי אמנות בבית הספר (וזה תיכון לאמנויות) בנוסף לתשלומים הרגילים (חינוך חינם עלק), ספק אם תיכון חב"ד בקריית מלאכי יכול לגבות סכום דומה.

          להגיב
          • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:24)

            אבל אם המדינה מתקצבת באופן שווה, כלפי מי הטענות?

            מה בעצם הטענה הבסיסית, שעדיף להיוולד עשיר? ואיפה ומתי היה אחרת? מדינת ישראל מאפשרת מוביליות חברתית דרך רפואה, חינוך והשכלה גבוהה מהזולות והזמינות שישנן. הטענות שלך על עלויות החינוך תשמענה מגוחכות לתושבים של כל מדינה שתעלה על דעתך.

            אני בסה"כ רוצה לומר שאין תירוץ ואין הצדקה להתנהגות בהמית על בסיס "הזניחו אותנו, אין לנו תקווה".

            להגיב
            • Lord Anthony (פורסם: 1-4-2017 בשעה 18:28)

              המדינה לא מתקצבת באופן שווה – היא מתקצבת על פי אותם כללים את כולם אבל אי אפשר להניח מזה שהתקצוב הוא באופן שווה. למעשה כללי התקצוב מובילים לכך שבאופן בסיסי רשויות עשירות יותר יתוקצבו יותר.
              בהרבה מקרים המדינה מתקצבת בשיטת המאטצ'ינג – שמחייבת השקעה של הרשות המקומית כדי שהמדינה תהייה מוכנה לשים כסף. יש רשויות שיכולות לעשות מאטצ'ינג ויש שלא.

          • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:37)

            אני תמיד חשדתי שהבעיה לא טמונה בכסף שיש או אין. היא יותר טמונה בשאלה כיצד מנהלים את הכסף שיש. לאן הוא הולך, מי מחליט על סדרי עדיפויות, מי בודק באמת עד כמה תוכניות לופט גשפט תורמות מעבר ליחסי ציבור לראש העיר וכדומה.

            להגיב
            • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:39)

              * והמדובר כמובן בכל עיר, לאו דווקא בקריית מלאכי.

            • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:46)

              בסוגריים:
              הממשלה מתגאה בהישגי הכלכלה הישראלית בעשר השנים האחרונות לעומת יתר מדינות ה-OECD .
              אבל באותה תקופה חלה צניחה בהשקעה בתלמיד בישראל לעומת המדינות האחרות.
              זה אכן עניין של סדר עדיפויות.

            • יהודה (פורסם: 4-4-2017 בשעה 12:42)

              מחקרים הוכיחו שוב ושוב שאין שום מתאם בין השקעה בחינוך לבין הצלחתו.

              ראה, למשל, כאן:
              http://slatestarcodex.com/2017/02/09/considerations-on-cost-disease/

    • משה (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:00)

      תגובה מתנשאת, כאילו האשמת הממסד במצב האישי שלך לא קיימת באוכלוסיות חלשות בכל רחבי העולם.

      להגיב
      • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:16)

        משה, יש מקומות שבהם אם נולדת לשכבה הסוציו-אקונומית הלא נכונה, הלך עליך. המורים בבתי הספר הציבוריים במקום מגוריך ישתכרו חצי מאלה שבפרבר הלבן העשיר חצי שעה ממך, ומישהו מהמשפחה שלך כבר מת מתישהו בגלל בעיה רפואית שהזניח מתוך חשש מחשבון בית החולים שישלח אליו. יש נסיבות שבהן להאשים את הממסד זה הדבר הנכון לעשות.

        להגיב
        • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:04)

          ובישראל לא?
          אני משלם מאות שקלים בחודש על תרופות (די סטנדרטיות).
          אם עכשיו אני מרגיש רע, טס למיון, ובסוף לא מאשפזים אותי, אני משלם על זה מכיסי, כולל האמבולנס והבדיקות במיון.
          התור הקרוב לבדיקה (דחופה למדי) שאני צריך הוא עוד 17 חודשים. אז למות או ללכת לפרטי?

          להגיב
          • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:13)

            גם פרטי בישראל זה גרושים.

            להגיב
            • צור שפי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:52)

              אופיר, בישראל הפרטי ממש לא גרושים ועל ציר הזמן מדד הג׳יני שלנו רק גדל. יש כאן כבר 25-30 שנה מערכת פוליטית-ממשלתית שבהכללה לא עובדת לטובת האזרחים. זה לא נהיה יותר טוב, להפך.

            • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:35)

              צור, לא גרושים יחסית למי?
              זכיתי להנות ממערכת הרפואה הפרטית בישראל, ואני לא אגזים אם אומר שהייתי משלם פי 6 בארה"ב או בקנדה עבור אותם התנאים.

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:38)

              שוב השאלה, מה רמת ההשתכרות שלך הייתה במקומות אלו, ומה רמת ההוצאות הכללית. אם אתה מרוויח כאן 2,000$ ושם זה היה 5,000$, והוצאות דיור, תחבורה ושאר הוצאות הרבה יותר זולות, אז פעם בכמה זמן ההוצאה כזו נסבלת יותר ממה שאתה תשלם בארץ גם אם זה זול יותר.
              * המספרים הם דוגמה, רק להמחשה.

            • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:43)

              איציק, הכרתי אנשים שלא הולכים לרופא שיניים בגלל העלויות, והם היו לגמרי מעמד ביניים (אבל עצמאיים ולכן בלי מעסיק שישלם על ביטוח).

              יש לישראל בעיות אללה איסטור, אבל הצד הכלכלי של החיים מסובך בימינו בכל מדינות המערב, ולא יכול לשמש תירוץ לתרבות שהתפתחה בישראל.

            • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:42)

              מספרים אופיר. משפחה של 5 נפשות. ביטוח רפואי טוב יחסית. במידה ואין קטסטרופות, אני מניח שההוצאה החודשית מהכיס היא בין 4,000 ל- 4,500 ש"ח (זה כולל את התשלום לביטוח הרפואי וההשתתפות העצמית בביקורי רופא וכדומה).

            • אופיר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:54)

              50,000 ש"ח בשנה. נשמע לי היסטרי.

          • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:30)

            לא מדויק, אם אוספים אותך מהבית זה מכיסך, לעומת זאת אם ממקום ציבורי אז לא. יש סיכוי רב שתקבל החזר לפחות חלקי. בפעם הבאה פשוט בקש שיזרקו אותך ברחוב ואז תזמין אמבולנס.

            להגיב
            • Ljos (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:32)

              עכשיו באים? איפה היית לפני חודש כשסבתא שלי הייתה צריכה אמבולנס בבאר שבע?

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:48)

              לא שאלת.
              וגם לי זה נודע רק לפני מספר שבועות בגלל דיונים עם הקופה בנושא זה.

            • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:54)

              אתה יכול גם מהאמבולנס להתקשר לרופא שלך ולבקש שיפקסס לבית החולים הפניה למיון

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:01)

              זה רק בשעות שאתה יכול להשיג את הרופא. לי זה קרה הרבה יותר מאוחר.
              הפתרון שלי מתאים לכל שעות היממה. מה שנקרא פתרון כללי.

            • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:06)

              אתה יכול בבקשה להסביר לי את הלוגיקה שמאחורי זה? למה מהבית אתה משלם מכיסך אבל מהרחוב לא?

            • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:14)

              הניחוש שלי: אנשים שהתמוטטו ברחוב התחננו שלא יזמינו להם אמבולנס כי אין להם כסף. זה נראה רע, אז שינו את הנוהל.
              בבית אף אחד לא רואה, אז זה בסדר.

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:24)

              בדרך כלל לכל קופה יש מוקד חרום שאתה יכול להתקשר והם, נניח תוך שעתיים, מגיעים אליך הביתה וקובעים האם הם נותנים טיפול או צריך אמבולנס. ברחוב להשאיר אותך שעתיים כנראה יותר בעייתי.
              המצב אבל יותר הזוי. יש לי ידידה שהתעלפה ברחוב. היא התעוררה כאשר טיפול נמרץ, שהזמין אזרח שראה אותה, טיפל בה. הקופה חייבה אותה בטיפול נמרץ כי במקרה שלה הספיק רק אמבולנס. לטענתה שלא היא הזמינה כי היתה במצב חוסר הקרה, קיבלה תשובה שזה לא הבעיה שלהם. אולי היה אפשר לאתר את מזמין טיפול הנמרץ ולחייב אותו, אבל זה לא נבדק…

            • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:48)

              בעצם, למיטב ידיעתי אם אוספים אותך מהרחוב (ולא אושפזת) אתה עדיין משלם לאמבולנס, אבל לא משלם למיון. מהבית – תשלם גם למיון.

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:02)

              תלוי איזה כיסוי יש לך. למשל מכבי זהב משתתפים ב-50% מעלות האמבולנס ועל המיון לוקחים 206 ש"ח השתתפות עצמית (הוצאות בולים).

            • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:12)

              אוקיי, תודה, ויאללה מכבי

            • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:47)

              מה יש לך מהכדורסל עכשיו?

        • משה (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:25)

          אני לא מצדיק את הבכי אבל הממסד לבטח אשם במצב בפריפריה (לדורותיו, לא רק האחרון) בשל חוסר השקעה ותעדוף של אינטרסים פוליטיים ואפילו לא נתחיל על מה שקורה במגזרים שאינם יהודים.
          אני מסכים עם איציק שלשקוע בבכי ולא לעשות שום דבר כדי לצאת מהמצב זה הכי קל אבל מצד שני לממסד המצב הנוכחי הוא אופטימלי.

          להגיב
          • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:37)

            אני לא חושב שהממסד מזניח את הפריפריה, אבל בכל מקרה יש סיבה לכך שאנשים בכל העולם עוברים מהכפר לעיר. ריכוז של אנשים במקום מסוים יוצר אפשרויות שלא קיימות במקום שהם מפוזרים יותר. כמי שנולד בפריפריה ועבר לעיר, אני מציע לאחי הפריפראלים לעשות אותו דבר (ולממסד להמשיך להשקיע ברכבות מהירות כדי להגדיל את נגישות המרכז)

            להגיב
            • איציק אלפסי (פורסם: 2-4-2017 בשעה 06:06)

              הממסד אולי מזניח את הפריפריה, אבל קודם כל הפריפריה מזניחה את עצמה. קרית מלאכי, למשל, היא אחת הרשויות המקומיות המושחתות בארץ:
              http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4226652,00.html

            • ערן קאלימי (פורסם: 2-4-2017 בשעה 08:11)

              כן, כי רשות מקומית זה לא ממסד. זו נציגות אותנטית של תרבות מקומית.

            • ר.בקצה (פורסם: 2-4-2017 בשעה 09:55)

              רשות מקומית מורכבת ממקומיים

  9. אנונימוס (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:32)

    וחשוב להזכיר שאם היית אשכנזי שחושב וכותב דברים כאלו היית מואשם אוטומטית ע"י הרבה מאד אנשים,, כולל מובילי דעת קהל (אמיתיים ומטעם עצמם) בהתנשאות, אליטיזם ומה שלא תרצה.

    להגיב
    • אורן השני (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:14)

      אז אותם אנשים יאשימו את איציק בהיותו "מזרחי מחמד" או משהו כזה.

      להגיב
      • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:20)

        בארה"ב המקבילה היא Oreo על שם העוגיה. שחור בחוץ ולבן בפנים.

        להגיב
        • באבא ימים (פורסם: 1-4-2017 בשעה 18:32)

          או house nigger או uncle tom או native informant

          ובעברית משתכנז

          להגיב
          • אסף the kop (פורסם: 2-4-2017 בשעה 04:48)

            אפשר גם אובמה

            להגיב
  10. Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:43)

    שמישהו יסביר לי למה זה ש"הם לא כמוכם, אין להם חיים" מוביל דווקא לזריקת אבנים, קללות וכו? למה לא לניקיון המרחב הציבורי, צביעת הבתים המתקלפים ושיפוץ המתנ"ס המקומי?

    להגיב
    • ניינר / ווריור (פורסם: 1-4-2017 בשעה 12:37)

      רואים שאתה לא חי בארץ הרבה שנים. :)

      להגיב
      • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:22)

        למה, אתה חושב שבארה"ב זה כן מוביל לצביעת הבתים ושיפוץ המתנ"ס?

        להגיב
        • Amir A (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:16)

          זה לא. איפה אמרתי שזה כן?

          להגיב
          • handsome dick manitoba (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:20)

            התכוונתי לתגובה של ניינר.

            להגיב
  11. דורפן (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:14)

    אלפסי – האם לשימוש הנרחב שעשה מנחם בגין בהסתה בדיוק באזורים הללו הייתה השפעה על התנהגויות כאלו?

    להגיב
    • איציק אלפסי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:56)

      לא חושב שבגין היה מסית.

      להגיב
      • יואלזיניו (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:54)

        ±1000

        להגיב
      • דורפן (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:03)

        נכון… סתם התחילה תמיד אלימות סביבו. חסר מזל. אני זוכר את אמיל גרינצווייג מת מאוברדוז של אהבת ישראל והדר

        להגיב
        • אריאל (פורסם: 1-4-2017 בשעה 19:26)

          איזה חדות, אתה מתבזבז בספורט

          להגיב
          • אסף the kop (פורסם: 2-4-2017 בשעה 04:38)

            אמיל גרינצוויג מת מאוברדוז של אהבת ישראל והדר ממש כשם שנטבחי "אלטלנה" נרצחו מקריאת יתר של הפנקס האדום.
            רק שבמקרה של אלטלנה הרוצח הפך לגיבור עם "מורשת".

            להגיב
            • vered s (פורסם: 3-4-2017 בשעה 01:13)

              אסף הדוגמא שהבאת גרועה מאד מסיבה שלא בדיוק קשורה לויכוח כאן. מדינה זה דבר מאד אלים. כשמדינה נחלשת משמעותית אתה רואה היתפתחות של כנופיות ומיליציות כמו במדינות ערביות באיזור לדוגמא. שילטון יכול גם להיות דמוקרטי ומאיר פנים לאזרחיו ועדיין המנגנונים שלו אלימים בצורה בילתי רגילה וכשנחצה גבול או יותר נכון כמישהוא מיתקרב לחצייה של גבול הוא פועל במיגוון שיטות סמויות וגלויות בשביל לבלום את זה. ומדינה תיפעל גם בדרכים מאד לא דמוקרטיות בהינתן איום שהיא תיתפוס כלא סביר אפילו על הכלכלה שלה. ולכן בשביל להקים מדינה מישהוא חייב להוכיח שהוא הכנופייה הכי חזקה בעיר ושהוא לא יהסס להפעיל את הכוח שלו. זאת אגב סיבה מרכזית שלפלסטינים אין מדינה והיו תקופות שרצו לבנות שם משהו שיתחיל להראות כמו מדינה. אף פעם השילטון המרכזי סו קולד לא מוכן להיתעמת עם כנופיות מפנים. אבל ממש להיתעמת. ועזה היא לא דוגמא כי שם מדובר בכנופיה חזקה שלא מעונינת בהקמת מדינה.

            • איציק (פורסם: 3-4-2017 בשעה 07:28)

              כלומר את מצדיקה את הירי על אלטלנה כהכרח למען הקמת מדינת ישראל. טיעון כלוש משהו.

    • אביאל (פורסם: 1-4-2017 בשעה 18:42)

      דורפן – אשמח להוכחה לאותה הסתה לאלימות שבגין עשה באזורים האלו.

      להגיב
      • גיא זהר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 21:20)

        חברה תלמדו היסטוריה. סביב הסכם השילומים הייתה הסתה קשה של בגין

        להגיב
        • אביאל (פורסם: 1-4-2017 בשעה 22:31)

          גיא – עדיף לדייק בפרטים, בגין יצא בחריפות נגד ההסכם, זה רחוק מאוד מהסתה, במיוחד שהוא יצא נגד כל אלימות בהקשר. מעניין שאנשים שנוטרים טינה לכל פעיל ימין לא מבינים מה היתה הבעיה לקבל כסף מהצוררים הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית, זו שוב הדו פרצופיות של השמאל.

          ולשייך את רצח אמיל גרינצוויג זה קצת מצחיק, להאשים את בגין שזה נוגע למאבק המזרחי בהסתה לרצח על רקע פוליטי ועוד רצח על ידי מתנחל זה בכלל עניין לא ברור.

          זה גם משעשע עוד יותר שהשמאל כולו קורא לימין לחזור וללמוד מבגין ושפתאום זה נוח חוזרים לתקוף אותו לצרכים מסוימים.

          בקיצור הדגמה מיטבית של מדוע השמאל בארץ מתרסק.

          להגיב
          • דיזידין (פורסם: 1-4-2017 בשעה 23:55)

            1. אין פה בנאדם אחד שלא מבין מה הבעיה לקבל פיצויים מגרמניה.
            2. מה הקשר בין רצח גרינצווייג לבין המאבק המזרחי או למתנחל?
            3. לימין יש הרבה מה ללמוד מבגין, וכן יש הרבה על מה לתקוף אותו (למשל עיין ערך מלחמת לבנון).

            להגיב
            • אביאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 16:49)

              דיזידין –

              1.תתפלא, יש הרבה אנשים שיש להם בעיה לקבל כסף מהגרמנים או לקנות כל דבר גרמני, סבא שלי, הגיע מלוב וחטף קצת סטירות מחיילים נאצים שהיה ילד, לא קנה מעולם שום דבר תוצרת גרמניה, לא טס לגרמניה (למרות שהבן הגדול שלו התחתן עם גרמנייה וגר שם מאז שנות ה70) וגם את הכסף שהגיע לו (כאמור, קפץ מהמשאית שהובילה אנשים למחנה ריכוז ובהמשך לברגן בלזן) הוא לא לקח. אז על אחת כמה וכמה אנשים שהמשפחה שלהם הוכחדה ושהכל היה טרי מאוד.

              2.אם היית טורח לקרוא את ההתפתחות הדברים היית מבין, דורפן כתב שבגין הסית (המאבק המזרחי או עניין השילומים) ואז הזכיר את רצח גרינצווייג, שרצח אותו אדם לא על רקע עדתי אלא על רקע של ימין\שמאל, מבין למה זה לא קשור ?

              3.לא לא, זה לא עובד ככה, הרצוג, לפיד, גלאון וכו׳ לא יקרוא מצד אחד לליכוד לחזור להתנהג כמו בגין, אחרי שהמשאל תקף אותו עשורים שלמים, זה לא מקובל.

          • גיא זהר (פורסם: 2-4-2017 בשעה 00:06)

            אביאל אתה טועה. עזוב שהוא רכב על גב השור, בגין קרא למרי אזרחי (אני בכלל לא מביע דעה על ההסכם עצמו, זה לא מצדיק כלום). מי בכלל התייחס לגרינצוויג, אני בטח לא

            להגיב
            • אביאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 16:52)

              גיא – בגין בסופו של דבר זה שמנע את האלימות, יש לו נאום מפורסם שהוא טוען שיהודי לא ירים יד על יהודי. אגב, בהגדרה של מרי אזרחי, אין הכוונה לאלימות או הסתה לאלימות (רולס הגדיר: "פעולה ציבורית, בלתי אלימה, מצפונית אך פוליטית ומנוגדת לחוק, הנעשית בדרך כלל כדי לחולל שינוי בחוק או במדיניות הממשלה"), יותר לכיוון של גנדי בהודו.

          • דורפן (פורסם: 2-4-2017 בשעה 01:45)

            בגין גם יצא בחריפות ונחישות בנאום הצ׳חצ׳חים נגד דבריו של המנהיג והוגה הדיעות דודו טופז. חלילה נאום הסתה דמגוגי.

            להגיב
            • איציק אלפסי (פורסם: 2-4-2017 בשעה 06:04)

              שכל אחד יקרא וישפוט בעצמו:

              "אמש בכיכר הזאת עמד שחקן צעיר, מה שמו? דודו? דודו, טו-פז, דודו טופז, כאן הוא אמר את הדברים הבאים, עכשיו דממה, שלא נשמע זבוב, דממה מוחלטת, שמעו, דודו טופז, באוזני מאה אלף אנשי המערך, הוא אומר את הדברים הבאים: "הצ'חצ'חים, הם במצודת זאב, הם בקושי שין גימלים… כאן…" – כלומר אמש – "נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות."

              אודה ואתוודה לפניכם, עד הבוקר לא שמעתי את המלה "צ'חצ'חים" ולא ידעתי מה פירושה. במחתרת, בימי תנועת המרי, שאל אותי גלילי, אחרי התייעצות עם נתן ילין מור, זכרונו לברכה, מטעם הלח"י, כשתכננו יחד פעולות נגד השלטון הבריטי, ואמר לי כהאי לישנא, גלילי, אמר לי: "איך אתם פתרתם את הבעיה של עדות המזרח באצ"ל?" ואני מסתכל בו בתמיהה, ואומר לו: "ישראל, מה אתה שואל? איזו בעיה?" והוא אומר: "נו, אינך יודע, לא שמעת? הבעיה של עדות המזרח."

              אז אני אומר לו: "איזו בעיה? אין לנו! כולנו אחים, כולנו יהודים, כולנו שווים, כולנו!" … מפקד הגדול במחוזות – תימני! עוזי היה ספרדי. גידי, שעשה את הפעולה ההיסטורית של מלון המלך דויד היה ספרדי. הממונה על כל האסירים בלטרון היה תימני וכל הבחורים שלנו עמדו דום לפניו! איזו בעיה? אין לנו!

              כולנו יהודים! כולנו אחים! כולנו לוחמים!

              אבל שמעו, כאשר אותו, מה שמו, דו-דו טו-פז, אמר את האיוולת, את דברי ההבל ורעות הרוח שלו, כל הקהל שעמד אמש פה, הריע. עכשיו אני אספר לדודו טופז, למי הוא התכוון.

              בני עדות המזרח שלנו, היו לוחמים גיבורים, גם במחתרת, יש ביניהם עולי גרדום, אשר עד הרגע האחרון לחייהם שרו את שיר התקווה, והפליאו עולם ומלואו בגבורתם המופתית. והם הלכו לבתי סוהר, למחנות ריכוז, הם נלחמו ולא נשברו, הם זעקו בפני השופטים הבריטיים את המלים: "אנחנו לא מכירים כלל בשלטונכם. עליהם להסתלק מכאן מארץ ישראל!" פיינשטיין היה ממוצא אירופאי, איך קוראים לזה, אשכנזי. משה ברזני היה ספרדי מעיראק.

              בלילה, לאחר שנידונו למוות, והיו צריכים בבוקר בבוקר להוליך אותם אל התלייה, והרב התעקש והוא אמר שיבוא להוריד אותם, והם לא רצו לפגוע ברב, הם לקחו בלבותיהם רימון יד… לחצו! אשכנזי? עיראקי? יהודים! אחים! לוחמים!

              היעמוד כל שחקן שכיר של המערך ויתעלל ויחלל את השם? בני עדות המזרח הם מטובי הלוחמים של צה"ל, הם – יחד עם אריק שרון – חצו את תעלת סואץ ועברו לצד השני. הוא פקד עליהם, מטובי הלוחמים בישראל! ועתה נגיד בפני עם ועדה ובפני הקהל הפרוע של המערך המשמיע תרועות, איך אמר שם? צ'חצ'חים, צ'חצ'חים, כך הוא קורא להם, "הצ'חצ'חים הם רק ראויים להיות שין גימלים", מה זה שין גימל? שוטר גדודי, נכון? זה כמו ג´ובניקים? ג´ובניקים לא נלחמים בכלל. כן! חילול השם! וכל הקהל הריע, והיכן הייתה הגברת שושנה ארבלי? העומדת במקום השני ברשימת המערך, והיכן היו האחרים? למה לא עזבו מתוך מחאה את האסיפה הזאת?

              עדיין איש לא חילל את השם במידה כזו, עדיין איש לא פגע בכבודו של שבט שלם בישראל, כמו שהמערך פגע אמש במקום הזה.

              מה שאני מבקש מכם הוא, מחר, מן הבוקר ועד הערב, ערכו מפעל שיחות טלפוניות. מה שצריך, שחשוב הוא לעשות, זה לטלפן לכל מכריכם בירושלים ובחיפה ובראשון לציון ובנס ציונה, וברחובות ובבאר שבע. רק תספרו להם מה שאמר פה דודו טופז, כל העם בישראל חייב לדעת את זאת, משפט אחד בסך הכל: "הצ'חצ'חים כולם במצודת זאב". אשרינו שהם במצודת זאב."

            • אריאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 07:28)

              תשמיע את ההקלטה ברברס. אם תקשיב טוב תשמע אותו לוחש "ותהרגו שמאלנים". זה טכניקה של בגין שבה השתמשו אח"כ גם הביטלס ואייס אוף בייס.

            • אסף the kop (פורסם: 2-4-2017 בשעה 08:06)

              תמיד היה גאון

            • דורפן (פורסם: 2-4-2017 בשעה 11:58)

              אלפסי – עשית מבגין תמים גדול. אולי זה הקול היבבני שבלבל אותך. במושגים של אז – זה היה לפלג. להגיד יש מפלגה של כלל ישראל ויש מפלגה שמעדיפה עדה אחת. והכל מבוסס על דודו טופז – בתוספת כמה שקרים קטנים של קדושה כאלו (לא שמע את המילה צ׳חצ׳חים – באמת? רצח חפים מפשע כשחשב שצריך אבל לא נתקל באנשים שמקללים!). אבל מה – בהוד והדר עשה את זה!

            • אריאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 12:57)

              כמה ידען ספורט ככה אהבל, כמה ליברל ככה שונא אדם. הריעו למלך העירום.

            • דורפן (פורסם: 3-4-2017 בשעה 08:08)

              גסות הרוח הולכת מצויין עם הערצה עיוורת למנהיג. אתה איש מעולה.

            • אביאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 16:53)

              דורפן – אם זה נאום להסתה אתה אחרי מתפלא למה השמאל ממשיך פעם אחר פעם לעקר כל משמעות ממילים, עשיתם את זה לגזענות (איפה שזה נוח כמובן) ועכשיו גם להסתה. תראה לי מומחה אחד בעולם למדע המדינה או רטוריקה שיגיד לך שזה נאום מסית.

            • אביאל (פורסם: 2-4-2017 בשעה 16:54)

              אם נלך לפי הגישה שלך, כל נאום של האופוזיציה נגד נתניהו והימין היא הסתה, כדאי שתלמד לעשות את ההפרדה בין הסתה לבין ויכוח פוליטי לגטימי.

            • אבי (פורסם: 2-4-2017 בשעה 22:32)

              הדיון עניין אותי חיפשתי את הקטע המלא….לפחות בהתחלה הנאום אכן מסית יחסית ומחמם את הקהל.
              https://www.youtube.com/watch?v=tGDlq0DouJo

            • דורפן (פורסם: 3-4-2017 בשעה 08:10)

              אבי – עזוב אותך ממה קרה באמת.

              אביאל – כמובן שמנאומי בגין לא יצאה שום אלימות. גרינצוייג החליק על אבן והשמאל עשה מזה עניין.

            • איציק אלפסי (פורסם: 3-4-2017 בשעה 09:43)

              אני מודה שלא הכרתי את החלק הזה בנאום. הוא אכן אומר שם בהתחלה דברים קשים, אבל עובדתית נכונים.

            • דורפן (פורסם: 3-4-2017 בשעה 13:15)

              אלפסי – אני מופתע מהקרדיט הכל כך נמוך שאתה נותן לבגין – אולי גדול הנואמים שהיו בישראל.

              לנאום אין חלקים עצמאים. החלק הראשון בונה את ההפרדה בין אנשים סביב עניין הדגלים, החלק השני פונה לכאורה לערכים שיש לחלק שלנו (שני אנשים מעדות שונות שהתאבדו בגבורה ״בכדי לא לצער את הרב״ (למרות האיסור על התאבדות ביהדות)). זה הצטרף להרבה נאומים ואמירות אחרות שלו. למשל כשכינה את אנשי קיבוץ מנרה שעמד תחת הפצצות וטרור במשהו כמו ״דומים למליונרים אמריקאים ליד הבריכה שלהם״.

              כמובן שהוא לא עסק בהסתה עם כתובת מדוייקת. את זה עושים בשוליים הפוליטיים בדרך כלל או משפחת לפיד כנגד חרדים (בעיקר הראשון, לפיד השני במרומז). ואת ההסתה הקשה את זה עושים דרגות הביניים – בדיוק כמו ״השמאל שכח מה זה להיות יהודים״ של נתניהו.

              תנועות לאומניות הן בדרך כלל כאלו. הוא מתחיל במשוררים שכותבים על גדלות האומה וקוראים לשיפור עצמי של האדם (בהונגריה היו משוררים נפלאים כאלו – כיום קוראים על שמם כיכרות), ואז מגיעים הצעדות עם הדגלים, ואז מגיעים תופעות כמו לה פמיליה. כמובן שגם לשמאל יש מוטציות פוליטיות בו הרעיון המקורי של שוויון הופך לכפיה – אבל לטרור פנימי ברמה של רציות פוליטיות ממש הגיע בישראל רק הימין.

              אז אני חייב לומר – אני קורא לא פעם בעניין את דבריך על ערכי ז׳בוטינסקי ואין לי ספק שהיה אדם נאור. אבל בצעדות ובסגידה שלו למדים והיררכיה יש חלק מהזרעים שמוצאים בלה פמיליה. גם אם כמובן הם אנשים שלא מכירים את כתביו.

מה דעתך?