פרשת צו – סמכות

בהעדר מרחב ניסוי וטעייה

Incensoebraico2

פרשת השבוע מזכירה הוראות הרכבה של איקאה – מסמך מפורט עד לרמת הבורג, או במקרה דנן, האבזם בגלימת הכהן הגדול.

אלוהים לא משאיר למשה ובני ישראל הרבה מקום לדמיון. הוא מפרט בדקדקנות איך, כמה ולמה הוא רוצה שיעבדו אותו. איך זה יראה, איך יתלבשו ומה בדיוק יעשו בכל רגע.

שמעתי השבוע הרצאה מעניינת שעסקה במאפיינים של דור ה-Y. שהם לא לוקחים אחריות, מפחדים להכריע, צריכים אישור תמידי, שיחבקו אותם ויגידו להם כמה הם נפלאים. וחשבתי לעצמי שזה תיאור נפלא.

של ילדים.

אז איך הגענו למצב שבו מי שהולך להוביל את העולם בדור הבא הם בעצם ילדים בגיל של אנשים מבוגרים?

נדמה לי שהסיבה המרכזית לכך היא התפוררות הסמכות.

הסמכות ההורית, הסמכות החינוכית, הסמכות החברתית, הסמכות התרבותית.

סמכות מציבה גבולות. היא תוחמת את המרחב בו אדם יכול להתפתח. לנסות ולטעות בלי ליפול.

ילדי דור ה-Y פוחדים להכריע ולבחור בגלל ריבוי האפשרויות המוגזם. אבל גם בגלל שהם פוחדים פחד מוות לטעות.

וזה נכון, כי בלי גדר תוחמת צעד לא נכון באמת עלול לגרום לנפילה מכאיבה מאוד, שלא לומר סופנית.

פרשת השבוע מציעה הצצה למודל הסמכות שאלוהים מציג בשלב הזה של ההתפתחות של בני ישראל.

וזהו מודל סמכותני. אם בדור שלנו המודל הוא מתירני והגבולות נזילים מדי, במודל של אלוהים במדבר הגבולות הם עבים וקשיחים מדי.

ובשני המקרים התוצאה היא דומה – אנשים שלא עוברים תהליך התפתחות, שלא מסוגלים להתמודד עם החיים ולקחת אחריות. שלא מסוגלים לעזוב את היד של אבא ואמא.

ולכן כשהמרגלים, ונגיע לזה, מבקרים בארץ-ישראל, הכול נראה להם גדול ומפחיד. חסר פרופורציות.

והם רצים בחזרה אל מתחת לסינור של אמא. רוצים להישאר במדבר. בבית של ההורים. איפה שנוח ומוכר. שיש מן כל בוקר וקובה כל יום בצהריים. עמוד האש והענן ומי שמשלם את החשבונות.

שבת שלום.

הדרך הארוכה הביתה
פרשת שמיני - דחיית סיפוקים

תגובות

  • אמיתי

    שורש הוויכוח שהיה פה בינך לתומר חרוב ועוד הוא כזה-
    האם הילדים (דור הy) (או העניים /אלימים) לא מתבגרים באשמתם או בגלל מי
    ואיך שגידלו אותם. בהשאלה גם הדת מגבילה בציווייה את גבולות התודעה של
    המאמין. וכמו שאתה כותב בניין המקדש והפירוט שלו מעידים על שלב מוקדם בהתפתחות,
    אך ללא המקדש היהדות הצליחה להיות עצמאית ובוגרת ולשרוד 100 דורות. בית המקדש
    בעצם הגביל את המאמינים באותו אופן שהסביבה וההורים שלנו מגבילים אותנו. אנחנו
    לא בוחרים למי והיכן להיוולד וטעות היא לחשוב שדבר זה לא משפיע על בחירותינו כבוגרים

    • איציק אלפסי

      מסכים. אני חושב שהוויכוח בין תומר לביני נסוב סביב השאלה האם זה משחרר אותם מאחריות או לא.

      • אמיתי

        לקחת אחריות זה קצת כללי ומכובס. אתה (בצדק) רוצה שאוהדי ק. מלאכי
        יפסיקו להיות אלימים. הנביאים דורשים מעם ישראל לחדול מעבודה זרה
        ומבקרי דור הy רוצים שהאחרונים יבחרו ערכים ויראו מעורבות. כל זה לא
        יכול לקרות ללא סביבה שמגדלת אותך לזה. זה אבות אכלו בוסר. אם צפית
        בסירטון שאני חושב שצפית אז הבחור אומר במפורש על דור הy: זו לא אשמתכם
        חילקו לכם קלפים גרועים..
        וברכות על העפלת הליגה. סימלי שזה קורה בחג החירות

        • איציק אלפסי

          האמת שזו הייתה הרצאה של פרופ' תמר אלמוג שיחד עם בעלה עז אלמוג פרסמו לאחרונה מחקר מקיף על דור ה-Y בספר הזה:
          http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2895682
          הקלפים שכולנו מקבלים חלקם טובים וחלקם פחות. דור ה-Y קיבלו הורים שמתקשים הרבה יותר לחנך אותם, אבל גם תנאי חיים נוחים שהיו חלומם שכל הדורות הקודמים. לא מקבל את המשפט שנאמר באותו סרטון.
          והמון תודה על הברכות!

          • אמיתי

            טעיתי בסרטון..):

            https://youtu.be/01JHtvd0AqI

            • Ljos

              הדבר המגוחך הזה עדיין מסתובב?

            • צביקה

              במה מגוחך?

  • אריאל

    רק הערה קטנה איציק, פרשת השבוע היא צו ולא תצווה שהיתה לפני חודש בערך. בפרשת צו לא נדון עניין האבנט (אבזם במילותיך).

    • איציק אלפסי

      תודה, נכון. צו כמובן, לא תצווה. איזו פאדיחה נוראית...
      כנראה שהייתי עדיין מסטול מהחגיגות, אבל זה לא תירוץ.

      • אריאל

        פרשת צו עוסקת בקרבנות השונים על חטאים שונים. שיר יפה שאני לא יודע מי חיבר:

        בלבבי משכן אבנה
        להדר כבודו, (זה ספיישל לך אלפסי)
        ובמשכן מזבח אקים
        לקרני הודו,

        ולנר תמיד
        אקח לי
        את אש העקידה,
        ולקרבן אקריב לו
        את נפשי היחידה.

        • יאיר

          נראה לי שזה הרב קוק

          • דיזידין

            יש גוגל חברים...
            שם גיליתי את הרב המכונה "הפחד יצחק".

            • עובר אורח

              שהוא הרב יצחק הוטנר

  • דיזידין

    "אנשים שלא עוברים תהליך התפתחות, שלא מסוגלים להתמודד עם החיים ולקחת אחריות. שלא מסוגלים לעזוב את היד של אבא ואמא".
    זו בדיוק טענת החילוניות כלפי הדת.
    ההתפתחות האנושית נמשכת, האמת לא נוצרה ונעצרה לפני 2000 שנה, אפשר לעזוב את היד של אבינו שבשמיים ולקיים חברה מוסרית בלעדיו.

    • אמיתי

      הדת תפקידה רוחני. לא מוסרי. קשה לקיים חברה ללא רוח. גם בימינו

      • דיזידין

        אוקיי, אני הולך איתך. אפשר לקיים חברה רוחנית בלי אל טרנסצנדנטלי.

        • אמיתי

          בארורר. העולם מלא בחברות כאלו. שאלת המה עדיף או מה ״טוב״ נשארת ותישאר פתוחה

  • צביקה

    אם מוסריות כוללת בתוכה בגידות, אז וואלה אני מסכים איתך.
    http://m.ynet.co.il/Articles/3989999

    • צביקה

      מכוון לדיזדין, כמובן.

    • Shadow

      יש לך סקר דומה למגזר החרדי? כי בדרך כלל כשעושים השוואה צריך להשוות למשהו.

      • צביקה

        אין לי סקר.
        מה שאמרתי היה כתגובה לדיזי שטען שהחברה יכולה להיות מספיק מוסרית גם ללא הדת, והנה דוגמא לזה שהיא לא מספיק מוסרית, לא אמרתי שהדת תפתור את הבעייה הזאת (אני בטו בכך אבל אין לי דרך להוכיח זאת), אמרתי שעדיין יש בעיה מוסרית.
        כמובן אם יש לך רעיונות אחרים אשמח לשמוע.

        • סימנטוב

          אני מכיר בחור (חילוני, גרוש) ש'חוגג' עם כמה חרדיות שבאות אליו לעסק. הוא אמור שהן כל כך מתוסכלות מהבעלים שלהן שלא משקיעים שנייה ביום שהוא לא צריך לעשות כלום הן יוזמות הכל. בקיצור צריך להמשיך לדכא אותו אחרת היצר אחרת חלילה יתפרץ ויבקש את להשביע את הרעב שלו

          • צביקה

            שמעתי על הגברים האלה, אם אני מאמין לכל הסיפורים זו כבר שאלה אחרת, גם א"כ התשובה שלי היא שזה מנוגד להלכה שהרי הבעל מחויב ל - "שארה כסותה וענתה לא יגרע".
            מומלץ להסתכל ברמב"ם הלכות אישות פרק י"ב.
            אגב אני חוזר, אני לא אמרתי שהדת פותרת את הבעיות הללו, רק אמרתי שרמת המוסריות של החברה היא ממש לא מושלמת, מי שחושב שהדרך לשפר את המוסריות (שלו) היא ע"י שמירת המצוות שישמור מצוות, מי שחושב שישנה דרך אחרת מוזמן לבחור בה, כמובן נשמח אם יעדכן אותנו מהי.

            • סימנטוב

              +1

  • דיזידין

    שמח שאתה מסכים איתי, ידידי.
    ואם נתייחס לתיקון של אמיתי, אז כן, רוחניות (ומוסריות) יכולה לכלול יחסי מין מחוץ לנישואים.

    • צביקה

      גם ללא התוודות בפני בן/בת הזוג?

      • דיזידין

        תשמע, שקרים תמצא בכל מקום, ובטח שבמוסד שלא בדיוק מתאים לטבע האדם.
        אבל זה מתגמד אל מול ההסכמה המפתיעה בינינו.
        השלב הבא הוא שתעשה אצלי שבת.
        בתוכנית לשבת הקרובה - נוסעים צפונה למטולה (עונה מדהימה ולפני שהירוק יהפוך לצהוב), נעצור בדרך בבית הקברות בכפר גלעדי ונראה לילדים את פסל האריה השואג, נטייל במושבה היפה, נשקיף על לבנון, נקפוץ למפל התנור, ארוחת צהריים במסעדת "עיוני", החלקה על הקרח במרכז קנדה, ונקנח בבית כנסת עתיק לפי בחירתך.

        • צביקה

          :-)
          יש בעייה טכנית בתוכנית שלך, עוד אין ילדים.

          • דיזידין

            אל תדאג, יש לנו מספיק גם בשבילך... (ואגב, זה בלי שאי פעם התחתנתי).

            • צביקה

              אוי ווי.

            • דיזידין

              איך אוי וויי?
              זה מונע כל אפשרות לבגידה.

        • yaron

          לא הבנתי, שקרים הפכו למוסריים בגלל שהם נפוצים?

          • דיזידין

            לא, שקר אינו מוסרי, אבל אם כולם משקרים בנושא מסוים, כנראה שיש איזושהי בעיה.
            ובשביל להקניט: אחד מגדולי השקרנים היה יעקב אבינו.
            ולמען האמת: מחר לא נשכח את בלהה וזלפה ונשיר "שש אמהות"

            • Shadow

              אצל אנשי "system" תמיד הבעיה בבני האדם ולא במערכת.

            • צביקה

              אדרבה מה הפתרון לדעתך?

            • yaron

              מוזר לגמרי הקטע עם בלהה וזלפה, לגמרי שש אמהות.

            • צביקה

              ארבע מי יודע?
              ואגב מה עם תשעה ירחי לידה? אין איזו הפלה באמצע?

            • דיזידין

              אפרופו הפלות ובגידות:
              קראתי פעם אוטוביוגרפיה של אמריקאי בן המאה ה-18, והוא סיפר שנישואין זה עניין קצר מועד.
              נשים היו מתות בלידה - אם לא בראשונה אז בשנייה ואם לא בשנייה אז בשלישית - והגבר היה מוצא כלה חדשה.
              אף אחד לא ציפה לחיות 60 שנה עם אותה אישה, ואף אחת לא ציפתה לחיות 60 שנה.

            • צביקה

              רעיון, אם האישה עושה בעיות ... :-)
              וברצינות, איך נקראת האוטוביוגרפיה? (אם אתה זוכר כמובן) נשמע מעניין.

            • דיזידין

              מצטער, עברו איזה 30 שנה.

Comments are closed.