פרשת כי תבוא – אור לגויים

זכות, ובעיקר אחריות

את הפוסט השבוע אני כותב מפוארטו איגוואסו שבגבול ארגנטינה ברזיל. אני נמצא כאן עם גישה מוגבלת לאינטרנט ועם סמארטפון בלבד, כך שברשותכם הוא יהיה קצר מהרגיל. אבל פטור בלא כלום וודאי שאי אפשר.

וַיהוָה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה,  וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן, עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת;

סוגיית הגדרתו של עם ישראל כ"עליון" היא סוגיה בעייתית בעיניים מודרניות, הומניות – ליברליות. האם בהגדרה הזו אין משום גזענות? תפיסה של היהדות כ"גזע עליון"?

ובכן, נדמה לי שבהקשר הזה אפשר לומר דבר משמעותי אחד: בשונה מעמים ודתות אחרות שרואים עצמם כנעלים (וכל עם ודת רואים עצמם כנעלים מאחרים) ומשתמשים בכך כהצדקה להתעמר בבני עמים ודתות אחרות, עבורנו היהודים, להיות "עם סגולה" משמעותו להיות מגדלור מוסרי עבור אומות העולם. "אור לגויים".

מכאן גם, שלהיות העם הנבחר זו לא רק זכות, זו בעיקר אחריות גדולה.

שבת שלום.

פרשת כי תצא - יצר לב האדם
פרשות ניצבים - וילך

תגובות

  • בת חן

    "ומשתמשים בכך כהצדקה להתעמר בבני עמים ודתות אחרות" - מהכתוב משתמע שכך זה אצל כולם חוץ מאשר אצלנו, וזה ממש שגוי ומקומם.
    פעם כאשר רוב האנשים לא ידעו קרוא וכתוב, היהודים תמיד למדו זאת, ולכן היה לנו יתרון, והצטיירנו כחכמים יותר.
    מזמן איבדנו יתרון זה וכעת אנחנו ככל הגויים. אולי בכל זאת לא כמו כולם - עדיין הכי שנואים

    • אסף the kop

      אז תתקוממי

  • איציק

    כשראיתי את אורכו של הפוסט חשבתי שדורפן כותב אורח אצלך השבוע, עד שקראתי את המשפט הראשון.
    תהינה בברזיל :-)
    שבת שלום

    • שמעון

      חחח, הרגת אותי

    • איציק אלפסי

      טוב איציק :)

  • yaron

    תודה איציק, שבת שלום ותהנה.

  • דיזידין

    איזה כיף לשמוע שאתה מגדלור מוסרי על הבוקר.
    אבל בקטע צנוע, כן?
    אנחנו בסך הכל גזע עֶלְיוֹן עַל כָּל-הַגּוֹיִם, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת

    • אסף the kop

      עוד פעם שופטים טקסט תנ"כי במונחי המאה ה 21...
      מי מנסה, בשם המוסריות המודרנית, להוכיח שהוא עליון על אלו שחיו מאות שנים לפניו אה ?

      • דיזידין

        קודם כל, אתה המגדלור המוסרי שלי.
        שנית, אני לא פוסט מודרניסט. אני מאמין בקדמה, ואני מאמין שיש תרבויות מפותחות יותר או פחות.

        • איציק

          אומר זאת כך, מי שחשב אז שהוא אור לגוים לדעתי זה בסדר. לעומת זאת, מי שחושב כך היום הוא חשוך.

          • אסף the kop

            ואם גם קוראים את מה שאלפסי כתב אז ניתן להבין שאלפסי טוען שמדובר בציווי להיות 'אור לגויים'. ייתכן בהחלט שיש עוד דרך בנושא.

            מי שחושב שאלפסי טוען שהיהודים הם אור לגויים ועל כן חשוך, צריך, במקרה הטוב, לבדוק את הבנת הנקרא שלו.

            • אסף the kop

              על כן הוא

            • איציק

              אם תשים לב, התגובה היתה לא לאלפסי, אז מה שאתה כותב לא שייך. כדי שגם אתה תשקיע מאמץ כדי לשים לב לסדר הדברים.

            • אסף the kop

              התגובה הייתה אלי והתשובה הייתה אליך.
              לא מסובך.

            • איציק

              כנראה עדיין מסובך לך. התגובה שלח לא היתה אליך. לך בעקבות השרשור.

            • אסף the kop

              לא יודע על מה אתה מדבר.
              בכל אופן, בסמארטפון שלי הכל מופיע אחד מתחת לשני וז בהחלט נראה כמו תגובה אלי.

            • איציק

              תבדוק ת'סמארטפון.

        • אסף the kop

          המלצה:
          תשתדל לפתח מוסר משל עצמך ולא להתכרכך סביב מוסר של אחרים.

      • shadow

        אסף - אני חושב שאתה מיתמם. שופטים את הטקסט כמו שהוא מכיוון שיש לא מעט אנשים שחיים לפי הטקסט הזה ב2017.

        הייתי מסכים איתך אם היה מדובר בפיסת היסטוריה שנלמדת כחלק מההיסטוריה ולא כחלק מההווה. האנשים שמאמינים בטקסט הזה וחיים על פיו ב2017 לא עושים את אותה אבחנה מלומדת.

        • אסף the kop

          אני מתכוון רק לגבי לאלפסי.
          אם קיים איזה חמור החושב שיהודים הם 'עם סגולה' כי כך כתוב אז שימשיך להיות חמור.
          כפי שאני הבנתי מהכתוב, מדובר על ציווי. האם עומדים בו ? לא בטוח.

          • איציק

            אסף, אתה צודק לחלוטין, אבל תדע שיש המונים שחושבים שהם שייכים לעם סגולה ואור לגוים (גם אם הם בעצמם לא כאלו). תשאל את צביקה האם הוא חושב את העם שלנו לכזה, וכמה מקהילתו חושבים ככה ותראה עד כמה אלו לא בודדים. ובקהילות בחו"ל כמו ברוקלין ואומן יש המוני המונים שבטוחים בכך.

            • yaron

              אני בטוח שכשצביקה יצטרף הוא ידבר על זה שזה ציווי ולא איזה מועדון אקסקלוסיבי על בסיס גזעי.

            • איציק

              Yaron,
              ברור שזה ציווי, ועדיין, גם אם בגלל הציווי, הם בטוחים שהם שייכים לעם סגולה.

          • yaron

            בטוח שלא...
            אבל הדרך שאתה מבין את הטקסט (ואני רואה אותו כמוך) שמדובר בציווי היא לב העניין, הוויכוח עם מי שלא מבין זאת הוא עקר.

        • אביאל

          shadow - אז ? רוב התרבויות היום חושבות שהן עליונות. אתה מוזמן לבדוק מה הסינים חושבים על עצמם לדוגמא, האמריקאים ושלא נדבר על האירופאים ובעצם כולם.
          הנטיגנטון לוקח את הטענה הזאת ומבסס על פיה את התנגשות הציבליזיות, משום שאין צבילזציה כיום שרואה את עצמה כפופה לאחרת, לפני מאה שנים כולם ראו בציבליזציה המערבית כעליונה, מאז זה השתנה.

          • shadow

            נו וזה עושה את זה בסדר? זה רק ממשיך להראות איזה פרימיטיבים הם בני אדם כשהם זקוקים לתחושת עליונות על פני משהו או מישהו אחר כדי להרגיש טוב עם עצמם.
            אז סבבה אנחנו פרימיטיבים כמו כולם ממש נחמה. בדיוק הפוך מאותו המשפט - "אור לגויים". אז אם ההסבר שלך הוא "אנחנו כמו כולם" שמטת את הקרקע מתחת לטיעון הפוסט.

            אגב, אני לא בטוח שההשוואה שאתה עושה היא מדוייקת. אני חושב שיש משמעות מאוד גדולה מאיפה מגיעה התפישה והסמכות לציווי. כשהסמכות היא דתית זה משהו שאי אפשר להפריך בלי להפריך את הדת כולה.

  • MOBY

    אחד המקומות המדהימים בעולם.
    ולמאמינים, יצירה מושלמת שקשה להאמין למה לנו יש את הזבת חלב ודבש. ולהם יש את שוצפת גועשת המים והמנגו והבננות.

    • איציק אלפסי

      לפחות ממה שאני זכיתי לראות בחיי, פלא הטבע המדהים ביותר!

      • MOBY

        ברזיל בכלל (גם בגלל גודלה והשוני הגדול בין האזורים השונים,טופוגרפית אנטרופולוגית ועוד) היא היא מהמועמדות הסופיות לגן העדן האבוד. בעוד 40-50 שנה נערוך את הסיכומים.

  • אמוץ כהן-פז

    כל זמן שאנשים אחרים רואים ביהדות ׳אור לגויים׳, ניחא, זכותם (וזכתה היהדות).
    הבעיה מתחילה כשיהודים רואים עצמם כך.
    תהנה במסעותיך!

    • דיזידין

      אפילו אין לי בעיה עם מי שרואה עצמו ״אור לגויים״ בזכות המופת המוסרי שלו.
      יש לי בעיה עם מי שמאמין שהחבר הדמיוני שלו בחר דווקא בו מכל העמים.

      • איציק

        אתה לא חושב שמי שיש לו חבר דמיוני זה כבר מצביע על איזו בעיה ללא קשר מה החבר הדמיוני חושה או אומר (מדובר על אנשים בוגרים ולא ילדים)?

      • אמוץ כהן-פז

        זה קל...
        מי ש׳המופת המוסרי׳ שלו עומד בקריטריון של ׳אור לגויים׳ לא יסכים להתהדר בתואר המדובר.

        • shadow

          בדיוק.

          עצם זה שמישהו מחליט שהוא נבחר בעיני עצמו זה במקרה הטוב "רק" התנשאות.
          אחרי שבאמת נהיה אור למישהו או משהו נוכל, אולי, בספק רב, לטעון שאנחנו כאלה. קודם שנהיה אור לעצמנו אחרת טיעונים כאלה נראים מגוכחים ואפילו פטתים.

          הבעיה הגדולה מתחילה כשטועני הטענה טוענים שזה לא הם בעצם טוענים את הטענה, אלא דמות דמיונית ושהדמות הדימיונית אינה דימיונית בכלל אלא מציאות. וזה איך לומר כבר גולש לתחום הקליני.

      • אביאל

        דיזידין - נו אתה יודע מה יפה באנשים כמוך, מצד אחד אתה טוען שאין תרבות או חברה עליונה ואז בשנייה אחת אתה מפוצץ את הבלון שעליו נשענות התזות שלך ובעצם קורה לאנשים שמאמינים באלוהים אנשים עם חבר דמיוני ומה שאתה למעשה עושה כאן הוא בעצם לייצר איזה עליונות שלך (לא מאמין בחברים דמיונים) על פניהם, אומר שאין עליונות ומצד שני מייצר כזאת עם ההערה הזאת, איפה המוסר שלך ?

        • איציק

          1. זה שאין עליון לא אומר שאין תחתון.
          2. לא מדובר על עם סגולה לעומת עמים נחותים, מדובר על פילוח באותו עם, ובכל עם יש כאלו שהם מוצלחים יותר ויש כאלו שמוצלחים פחות, אך במספרים הגדולים בממוצע רוב העמים זהים. כל אחד עם היתרונות והחסרונות שלו.

        • דיזידין

          לא יודע אם המילה ״עליונות״ מתאימה פה, אבל אתה צודק.
          היום שמתי טפטפות בגינה, השכן שלי מעדיף את שיטת ריקודי התפילה לאל הגשם - ואני חש שאני יותר מתקדם ממנו.
          אז כן, אני סבור שיש חברות מפותחות יותר או פחות, שיש אמונות מפותחות יותר או פחות, ושיחד עם זה אין גזע עליון או נבחר.

          • אסף the kop

            שזה מדהים כי מי שהמציאו את שיטת הטפטפות, מוטס ובלאס היו אחד שחונך וגדל במשפיה חרדית במאה שערים והשני נזר למשפחת רבנים מפולין שעשה עליה ממניעים של ציונות (עוד דת בעיני 'נאורים' רבים).

            • אסף the kop

              נצר

            • איציק

              כנראה ששמחה בלאס הצליח בדיוק כיוון שהוריד את הכיפה והבין שהדרך הנכונה זו ההנדסה ולא התפילה.
              זה נכתב בציניות כדי להבהיר שכל ההתפתלויות והפרובוקציות שאתה עושה בנידון באמת מיותרות ומגוחכות. אני משום מה די בטוח שאתה תעדיף להפעיל טפטפת מאשר להתפלל לגשם.
              יש הרבה מאד חובשי כיפה מוכשרים מאד ועדיין אפשר לחשוב שחלק מהמנהגים שלהם מאד מוזרים ובעיתים.

            • yaron

              מה הבעיה עם להתקין טפטפות ולהתפלל לגשם במקביל?

            • איציק

              לרבים כנראה אין בעיה, אבל יש כאלו שקשה להם. יש כאלו שרק מתפללים לגשם, ויש כאלו כמוני שרק מתקינים ואפילו מפעילים טפטפות.

          • איציק

            אני אנסה בפעם השלישית אם לא אחסם (בפעמיים הראשונות הלינק לא טוב, אז טוב שנחסם).
            כדאי לדעת מה עושה חקלאי בסתיו. ספר מדעים לכיתה א':
            https://www.haaretz.co.il/magazine/tozeret/.premium-1.4384440#a11y-block-0

  • אמיתי

    שתי קטנות בקשר לדיונים פה
    לא יודע אם יש או שהיה או שיכול להיות עם סגולה. אולי יחידי סגולה.
    גם אם זה רק ציווי התוצאה לפעמים מעוותת. המשמעות וההגדרה של עם סגולה די רחבה.

  • קירקגור

    השמטת שם חצי פסוק

Comments are closed.