פרשת האזינו

קיצור תולדות עם ישראל

הַלְיְהוָה, תִּגְמְלוּ-זֹאת– עַם נָבָל, וְלֹא חָכָם:

פרשת האזינו ממשיכה את דבריו של אלוהים בסופה של פרשת וילך ועוסקת בעתיד לקרות את בני ישראל לאחר כניסתם לארץ. שירת האזינו, המהווה את החלק הארי בפרשה, מתארת בזעיר אנפין את אשר צפוי לקרות לעם ישראל לאורך הדורות. היא מתארת את המעגל ההיסטורי של תולדות עם ישראל: בחירת עם ישראל ע"י ה', ההתנחלות בארץ, נטישת ה' ועבודה זרה, ענישת בני ישראל ויציאה לגלות, חזרה לארץ וגאולה.

וכאן כמובן שנשאלת השאלה – אם הכול דטרמיניסטי וקבוע מראש, היכן נמצא כאן העיקרון של בחירה חופשית?

ובכן, הוא לא נמצא. טבע האדם הוא שנוחות, שובע, עושר וכוח גורמים לו לשכוח את מי ומה שהקנה לו אותם. ישנו קו פרשנות שטוען ששירת האזינו לא נאמרה כפי שמקובל לחשוב ע" משה, אלא ע"י אלוהים. ובאמת, מקריאת הדברים אפשר להתרשם שאלוהים מדבר מדם לבו על כפיות הטובה של בני ישראל.

יחד עם זאת, בדברים שבהם בוחר משה לסכם את השירה הוא כן מותיר מקום לפעולה של בני ישראל שיכולה לשנות, או לפחות לעקב, את הגורל הבלתי נמנע:

כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם–כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם; וּבַדָּבָר הַזֶּה, תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה, לְרִשְׁתָּהּ.  

כעת, יש לי יסוד סביר להניח שרבים מאלה שקוראים את הדברים האלה כעת באכסניה הזו אינם אנשים מאמינים. והדיבור על שכר ועונש בעקבות קיום ואי קיום ציווי אלוהי זר להם ומוזר בעיניהם.

אולם, עם העובדות ההיסטוריות לא ניתן להתווכח – זה אכן המעגל שהעם היהודי נמצא בו לאורך הדורות: בכל פעם שהשיג ריבונות בארצו היה זה לתקופת זמן מוגבלת שלאחריה איבד את ריבונותו והתפזר בעולם.

בתוך המעגל ההיסטורי הזה אנחנו נמצאים כעת בתקופה שבה זכינו שוב לריבונות יהודית בארץ ישראל. ודווקא מתוך הניסיון ההיסטורי חשוב שנזכור שזה איננו מובן מאיליו כלל ועיקר זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם, בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר-וָדֹר; שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ.

אני חוזר ממסע לדרום אמריקה, שם גם יצא לי לבקר באורוגוואי ולהכיר מקרוב את הקהילה היהודית במקום.

הקהילות היהודיות בעולם הן זן נכחד. הדור הצעיר בקהילות מתבולל ומאבד קשר עם הזהות היהודית שלו. זהו תהליך טבעי והגיוני בעולם גלובלי. הקהילות היהודיות היחידות שמצליחות לשמור על זהות יהודית הן הקהילות החרדיות שעושות את זה דרך דבקות אדוקה בפרקטיקה הדתית של היהדות. יהדות חילונית ומסורתית כמעט ולא קיימת בתפוצות כיום (חוץ מאשר בארה"ב, אבל זהו מקרה ייחודי שדורש התייחסות נפרדת).

הקהילה היהודית באורוגוואי היא יוצאת דופן במובן הזה. יש שם ניסיון מרשים ומעורר התפעלות לשמור על זהות יהודית שאינה בהכרח דתית אדוקה. זה מצריך מאמץ לא קטן ונעשה בעיקר בזכות פעילות ענפה בקרב הצעירים בתנועות הנוער הציוניות (במונטווידאו ישנן לא פחות משישה כאלה עם מאות חניכים בכל תנועה).

בשיחה שהייתה לי עם מחנכת באחד מבתי הספר היהודיים במקום היא הסבירה לי מדוע זה כ"כ חשוב להם: "בישראל אתה לא צריך להתאמץ בשביל להרגיש יהודי, מספיק עצם זה שאתה חי שם. כאן אם לא נתאמץ הזהות היהודית תאבד".

אבל אז עולה השאלה, מדוע הזהות היהודית חשובה?

והעליתי את השאלה הזו במפגשים שהיו לי שם עם חניכי התנועות. ותשובה אחת שקיבלתי מחניכה בתנועת בית"ר המקומית ריגשה אותי כמעט עד דמעות: "זה לא כמו איזה בגד שאני היום אוהבת ומחר לא בא לי עליו. להיות יהודייה זה חלק מהותי ממי שאני. מהסיפור שלי".

ואז אמרתי לה, שבמקום לשלוח את חניכי התנועות לשנת הכשרה בארץ, כפי שנעשה שם, צריך לשלוח את הצעירים בארץ לשנת הכשרה אצלם בקהילה.

בישראל הזהות היהודית היא לא רק עניין סנטימנטלי. היא עניין הישרדותי. ללא הזהות היהודית אנו נאבד את ריבונותו בארץ ישראל גם הפעם, ומי יודע אם נזכה להזדמנות נוספת.

הסיכוי היחיד שלנו להמשיך ולשרוד בלב אזור עוין ולהקריב את מה שנדרש בשביל כך, הוא אם נאמין במטרה שלשמה אנו עושים זאת. והמטרה היא קיומו של הקולקטיב היהודי. כי אם המטרה היא רק הקיום של כל אחד ואחד מאתנו, יש מקומות הרבה יותר בטוחים בעולם, גם ליהודים.

אבל כקולקטיב העם היהודי יכול להתקיים רק אם תהיה לו ריבונות בארץ ישראל. גם ללא סכנת ההשמדה שריחפה מעליו בדורות קודמים, מרחפת מעליו סכנה של התבוללות פיזית ותרבותית. ואת הדבר הזה בדיוק הבינה התנועה הציונית כשבחרה להקים את המדינה היהודית בארץ ישראל.

שבת שלום ושנה טובה.

פרשות ניצבים - וילך
גולמי

תגובות

  • אמוץ כהן-פז

    המאמין יאמר שאלוהים גילה לנו את העתיד, החופשי יאמר שהסופר סיכם את העבר. התוצאה זהה
    מדינה זה חומר וסופה להתכלות ולהתמחזר. כמה מדינות הקיימות כיום, זהות לאלו שהתקיימו באותו המקום לפני 300 שנים?
    יהדות זה רעיון, הוא ישרוד כל עוד בני אדם חיים.
    (שש תנועות...)
    שבת שלום.

  • yaron

    תודה איציק, שבת שלום ושנה טובה.
    כל תורת מוסר מתבססת על בחירה חופשית. כמו שכתבתי בפוסטים קודמים, לדעתי בחירה חופשית היא תמצית נס הבריאה, בלעדיה אין שום משמעות לשום כלום.

    • איציק

      קשה איתך...
      שנה טובה

      • yaron

        שנה טובה ומתוקה

  • מיכאל

    תודה רבה ושבת שלום. יש לי קושיה שמעסיקה אותי כחילוני: פעם היה לנו כעם מאוד חשוב לשמור על הזהות היהודית. היום שתושבי ארץ ישראל אני לא מבין מה החשיבות העליונה של שמירה זו ומה מותרנו מהצרפתי, איטלקי או הצ'יליאני. למה אנחנו נדרשים שוב ושוב לשמור על זהות נוספת מעבר ללאום שלנו?
    אני מניח שהבולגרי או הקרואטי לא עסוק כמונו בשמירה על הזהות הנוצרית שלו. למה אנחנו מתקשים לייצר או ליצוק משמעותי לזהות ישראלית? שוב, האיטלקים היו מחולקים לממלכות וכפועל יוצא לזהויות שונות. למה זה כל כך אקוטי לנו?

    • אמוץ כהן-פז

      2 הזוזים שלי.
      על זהותו של הצרפתי או האיטלקי לא הופעל לחץ עד כה. ברובעים שונים של ערים רבות זה משתנה ותגובות ה׳מקומיים המקוריים׳ משתנות בהתאם.
      קרואטיה וכל שכנותיה עברו מלחמת דת רק לפני כמה שנים ובולגריה (עם כל מזרח אירופה) סוגרת את גבולותיה לאיסלאם.

    • איציק אלפסי

      מתוקף ההגדרה של ישראל כמדינה יהודית אין דבר כזה זהות ישראלית בלי זהות יהודית.
      וזה חשוב כי בלי זהות יהודית החברה הישראלית תתפורר. זה המכנה המשותף היחיד שמאחד כאן את כל השבטים (חילוניים, דתיים, אשכנזים, ספרדים וכו'). בנוסף, מדינת ישראל כמדינה ללא זהות יהודית תהיה משהו שאף אחד לא ירצה להילחם עליו ובמלחמה הראשונה כולם יעופו לברלין או לקנדה.

      • מיקו גוטליב אהלן סבבה

        הזהות הישראלית זה מה שמאחד, הזהות היהודית זה מה שמפלג. כל אחד מנסה לנכס לעצמו את היהדות האמיתית ומזלזל באמונות של שאר הקבוצות.

      • מיכאל

        תודה על התגובה. למה אין הנחה שבמלחמה הראשונה על צרפת או איסלנד כולם יעופו לברלין או לקנדה? ברור שבקום המדינה הזהות היהודית הייתה חשובה ליצירת חברה הישראלית. אבל למה לא נוצרה אינטגרציה בין הזהויות לזהות ישראלית מה שלא תהיה? ? חוץ מזה יש הבדל בהגדרה על בסיס שלילה (כמו הקרואטים-לא רוצה מוסלמים), שזה סבבה למי שזה עוזר לו להגדרה, לבין הגדרה על בסיס חיובי. שוב, אין לי בעיה עם זהות כפולה, אורוגואי ויהודי. מה שאני לא מבין זה את הצורך פה בישראל.

      • shadow

        הזהות היהודית לא אומר בהכרח הזהות הדתית.

        יש הרבה דרכים להתפתח בהווה בשביל עתיד טוב יותר אבל רק דרך אחת להיות תקוע בעבר.
        הזהות היהודית(הדתית) העכשוית מציעה עוד מאותו הדבר. הסתגרות, בדלנות, התקרבנות, נרדפות ולעומתיות.
        התודעה היהודית העכשוית מתעסקת בעבר. הכמיהה היא לחזור לאיזו שהיא נקודת זמן דימיונית בעבר ששם הכל היה טוב. "להחזיר עטרה ליושנה".
        אם כבר ללמוד משהו מהעבר, אז שהפנטיות הזו תמיד הביאה עלינו אסונות.

        לדעתי האסונות שקורים לעם היהודי קורים לו בגלל האמונה שלו ולא בגלל העדרה.

        • אמיתי

          היהדות כדת מעולם לא הייתה מיקשה אחת וכך זה גם היום. לא כולם חרדים ממאה שערים. והאסונות שקורים לעם ישראל (נגיד ביבי) אין מקורם בדת כמו שרעידות אדמה אין מקורן בהומוסקסואליות. זה עולם כמנהגו (הטיפש) נוהג

          • shadow

            היא לא היתה ואינה מקשה אחת, אבל זה שלא כולם חרדים לא אומר שאין כוח ששולט בתודעה של מיהו יהודי אמיתי.

            • אמיתי

              אין כוח ששולט ולכן אין תשובה למיהו יהודי

  • אמיתי

    העם היהודי התקיים כקולקטיב ללא ריבונות רוב שנותיו..מה שהחזיק אותו היה תריג מצוות. היום גם באמריקה היהודים החילוניים לא שונים מהאיטלקים האמריקאים. בסאו פאולו לדוגמא יש חוץ מהיהודים עוד הרבה קהילות מהגרים ששומרות על התרבות שלהם בצורה זו או אחרת אבל מתבוללות. ללא הדת היהודית היהודים הם ככל העמים. עם מדינה יהודית כנראה שהתוצאה גם זהה

  • תומר חרוב

    הזהות היהודית הסתגרה יפה לפני הציונות. מה שהציונות עשתה בסופו של דבר זה לבלוע אותה והטקסט שלך הוא ההוכחה לזה: להיות יהודי=להיות ציוני. אז השאלה היא לא למה חשוב לשמור על זהות יהודית (ועם כל הכבוד לפאתוס בתשובה של הנערה החביבה, היא לא באמת ענתה עליה) אלא מה היא בכלל הזהות הזו. וכשכל אחד מאיתנו יענה על השאלה הזו עבור עצמו נוכל להבין למה חשוב, אם בכלל, לשמר אותה ואיך לעשות את זה.

    • תומר חרוב

      הסתדרה :)

    • איציק אלפסי

      היא הסתדרה יפה כל עוד זהות יהודית = זהות דתית. אחרי מהפכת ההשכלה והחילון היה צריך למצוא דרך לשמור על זהות יהודית שהיא לא דתית ולאומיות יהודית הייתה הפתרון המתבקש.

  • רינוס מיכלס

    בוא הנה אלפסי , בסוף אני אחשוב שאתה פולני מומר ...

    תשתחרר מהדאגות והחרדות כפרה , כמו שכתבו לך למעלה , יהדות זה רעיון , עוד הרבה הרבה לפני מדינה , ומוסדות כאלה ואחרים

    אני לא מבין , למה אתה רואה כל הזמן במיסגרות של שחור ולבן ?

    כתבתי לך במאמר שלך לפני כמה זמן http://debuzzer.com/alfasi/81650/ ( תגובה 6 והשירשור אליה ) שמה שקורה בסך הכל , זה תהליך טבעי וחוזר ( בדברי הימים של עם ישראל ) של שבטיות , כשכל השפעת ההתלכדות ממקרה משמעותי / מכונן כזה או אחר ( מדברי הימים של עם ישראל ) תמה לה באופן טבעי

    תיראה את כל הפראים מסביב לארץ ישראל ובתוכה , הם מלוכדים בינם לבין עצמם ( מלבד שנאתם לציונים שנותנת להם מטרה כלשהיא בחיים מלבד הדת השלהם ) במדינות משגשגות ומפותחות ?

    אם לא סייקס פיקו והנוזל השחור , השבטים המומצאים האלו היו חיים ושורדים עד היום כאומה אחת גדולה כשאין מה שישאיר אותה מלוכדת , מלבד הדת והשנאה לאחר

    בקיצור , ברוח ימינו אנו ,
    לא חייב להיות כל הזמן לראש ,
    אפשר גם לשרוד על הזנב ...

  • Amir A

    ההתבוללות וההתרחקות מהדת אינן סימפטום של היהדות מחוץ לגבולות ישראל. אלו תופעות טבעיות במקומות בהם אנשים נחשפים לאינפורמציה וחשיבה ביקורתית. לא לחינם היהדות משגשגת בקהילות החרדיות שסוגרות את עצמן לעולם החיצוני, הנצרות משגשגת באפריקה ובדרום אמריקה איפה שאינפורמציה מודרנית היא לא בדיוק הלחם והחמאה, והאיסלם משגשג באיזור שחי עדיין בשבטיות של לפני מאות שנים. (כן, אני יודע שיש קיצוניים שגדלו בחברה המודרנית אבל אלו יוצאים מהכלל. הטענה מעלה תופסת לדיון במסות של אנשים). אסף דה קופ מתרעם כאן בכל פעם כשמנסים לשפוט את המוסר היהודי של לפני מאות ואלפי שנים לפי הסטנדרטים של היום. באותו אופן שגוי לחשוב שההתבוללות היום של העם היהודי דומה למה שהיה לפני מאות שנים. הסיבות הן אחרות לגמרי.

    • אמיתי

      אתה גם מתרעם?
      לא הבנתי. מה הסיבות היום ומה הסיבות להתבוללות פעם? אלו לא אותן סיבות?

      • Amir A

        לא. פעם הסיבות היו חומריות והרצון להיות ככל הגויים. היום תמצא לרוב את היהודים בעשירונים העליונים מבחינה כלכלית (כנראה בזכות החינוך שמעניק לילדים נקודת מוצא טובה יותר) ותמצא את היהודים מעורים בכל תחומי החיים, הממשל, האקדמיה, היצירה ועוד בכל מקום. היום ההתבוללות נובעת לדעתי מהעובדה שעם התפתחות הידע, המדע, ההבנה של העולם ועוד פשוט כבר אין צורך באלוהים. הוא מילא את תפקידו (החשוב יש לומר) במאות הקודמות ועכשיו הגיע הזמן שייצא לפנסיה.

        • אמיתי

          מה השתנה מסוף המאה ה19? היהודים בגרמניה היו במצב מצויין מבחינת השתלבות ומהפכת המדע והידע לא התחילו אתמול. לא רואה איזה שינוי. ההתבוללות של ימינו לא שונה מההתבוללות של לפני מאה שנה פשוט היום החילוניות יותר נפוצה

          • Amir A

            ברפואה ובביולוגיה היה שינוי אדיר. להשוות את מה שידעו ומה שאפשרי היה לעשות בסוף המאה ה-19 לעומת היום זה כמו לטעון שמבחינת המסע לחלל לא השתנה הרבה מאז שאליהו עלה בסערה השמימה.

            • אמיתי

              מה לזה ולאמונה באלהים וחילוניות ותרבות? המדע התקדם אבל מהפכת המודרניות קרתה מזמן..זה לא שחרדים פתאום חזרו בתשובה כי גילו במאיץ חלקיקים את החלקיקי האלוהי. הקפיצה במדע במאה ה19 עם המצאות של טלפון וגילוי החשמל היו גדולים באופן יחסי בהרבה. זו אותה תנועה ואלו אותן סיבות תרבותיות שגרמו להתבוללות

            • Amir A

              נו, נסכים שלא להסכים. ובכל מקרה, זה לא דומה להתבוללויות שאפיינו את עם ישראל לפני אלפי שנה. לפחות על זה אני מקווה שאנחנו מסכימים.

            • אמיתי

              זה פחות עניין של דעה כמו יותר עובדות היסטוריות אבל מילא..
              לפני עידן החילוניות ההתבוללות הייתה אחרת לגמרי ויהודים כמעט לא התבוללו כי המצוות מכוונות בהרבה מובנים למנוע התבוללות. ככה העם היהודי שרד 100 דורות

            • Amir A

              חשבתי שהפוסט של אלפסי מדבר על המעגל הכולל התבוללות לאורך הדורות ולא רק מאז המאה ה-19. :-)

              אם נצטט את הכותב המכובד: "שירת האזינו, המהווה את החלק הארי בפרשה, מתארת בזעיר אנפין את אשר צפוי לקרות לעם ישראל לאורך הדורות. היא מתארת את המעגל ההיסטורי של תולדות עם ישראל: בחירת עם ישראל ע"י ה', ההתנחלות בארץ, >>>נטישת ה' ועבודה זרה<<<, ענישת בני ישראל ויציאה לגלות, חזרה לארץ וגאולה."

            • אמיתי

              תבדיל בין התבוללות לעבודה זרה. שני דברים שונים. ויפה שהפוסט מדבר על משהו אחד אבל בכל זאת איטס א פרי קאנטרי (או מדינה בחינם) ואנו יכולים לנהל דיון גם על נושאים אחרים

            • Amir A

              הא? מה ההבדל בין נטישת ה' ועבודה זרה ובין התבוללות?

            • אמיתי

              עבודה זרה היא מתחום הדת התבוללות היא מתחום הלאום.
              אדם יכול להיות יהודי אך לא דתי ולעבוד עבודה זרה אך לא יכול להיות דתי ומתבולל

            • Amir A

              וואלה הלכתי לאיבוד. נסה להסביר שוב, והפעם לאט.

            • אמוץ כהן-פז

              אמיר
              בשבילי עבודה זרה זה בחירה באל אחר, התבוללות זה היטמעות אזרחית.

            • אמיתי

              הזהות היהודית מורכבת מלאום יהודי ודת יהודית. התבוללות מתייחסת לראשון עבודה זרה לשני

            • yaron

              התבוללות זה יהודי שמתחתן עם מוסלמית או נוצריה וילדיו אינם יהודים או יהודיה שממירה את דתה.
              עבודה זרה זה לחגוג קריסמס :-)

            • Amir A

              אוקיי, תמיד חשוב קודם כל להבהיר מה משמעות המושגים שאנחנו מדברים עליהם. כל מה שאני אומר זה שאובדן האמונה באל וההתרחקות מהדת הן לא משהו שקורה ליהדות הגולה בגלל הריחוק מישראל אלא פשוט משהו שקורה בכל מקום בו יש התקדמות מדעית ומחשבתית. במקרה (או שלא במקרה) במקומות הללו יש קהילות יהודיות גדולות ואז רואים את התופעה הזו גם אצלן ואז אנשים מתבלבלים ומייחסים את זה לחיים בגולה.

            • אמיתי

              הכל טוב אמיר. רק שההתבוללות הזאת התחילה ממזמן והסיבות לא השתנו. ונאה דורש

  • Trailblazer

    פוסט מעניין,תודה. אהבתי את ההבחנה בין התבוללות תרבותית ל"התבוללות" פיזית,לא מספיק עושים את ההבחנה הזאת וחבל.

  • איציק

    הסיפור שהחיים הטובים גורמים לזנוח את הדת נכונים כמו שהחיים הרעים גורמים לזנוח אותה (ראה את מקרה עגל הזהב כדוגמה). כלומר, מה ששומר על הדת זו הבינוניות (לא טוב, לא רע), והבינוניות זה היסוד לסטגנציה, ודת היא בעצם סטגנציה.
    לגבי הדיון על התבוללות, אז לשלמה היו המון נשים, לא כולן יהודיות, מישהו מעביר ביקורת עליו? כל היהודיות הבלונדיניות מאיפה הן, מארץ כנען? כל היהדות האתיופית מקורה ביהודים או בהתבוללות? אז התבוללות תמיד הייתה, מה שאוד היה, זו היכולת להכיל אותה לקבל אותה לתוך העם, מה שהיום החרדים לא מאפשרים. אפשר לשמור על הזהות היהודית תוך כדי התבוללות, צריך רק לרצות להכיל זאת ולא לשים רגלים.
    שנה טובה (השנה זה ביחד עם המוסלמים)

    • Trailblazer

      לגבי שלמה, דווקא כן יש ביקורת שהנשים שלו היטו את ליבו לעבודה זרה. חוץ מזה,אני מסכים מאוד עם שאר התגובה.

  • קלבדוס

    המטרה היא קיום הקולקטיב הישראלי במדינת ישראל, לא היהודי.
    "שימור הזהות היהודית" הוא המוטו של פרנסי היהדות האורתודוקסית, שכופים אותה על היתר. כי אחרת, יאבדו את הכוח שלהם ואת הקהל השבוי שלהם.
    וכמו שנאמר כאן קודם, היהדות במדינת ישראל היא כבר לא הגורם המחבר, אלא המפרק. קיום החברה החרדית המסתגרת, ואורחות חייה, יביא להתמוטטות כלכלית של הקולקטיב בעתיד הנראה מאוד לעין. אם קודם לכן ה"אתחלתא דגאולה" שהמציא הרב קוק בשם אותה "יהודית", לא תביא אותנו לקיר, למדינה דו לאומית מטורללת, וכבר מביאה לקרע עמוק באותו קולקטיב יהודי מדומיין.

Comments are closed.