צריך לדבר על לאו

לא מדברים על זה, אבל אולי צריך

עפ"י דיווחים שונים שהתפרסמו לאורך השנים ולי אישית קשה להעריך את מהימנותם, ליאו מסי אובחן בגיל 8 כלוקה בתסמונת אספרגר – אחת מהלקויות ההתפתחותיות הנמצאות על הספקטרום האוטיסטי. המאפיינים של התסמונת הם קושי בתקשורת בלתי מילולית עם הסביבה, הבנת הבעות פנים, הבנת סיטואציות חברתיות ויצירת מערכות יחסים אינטימיות.

ראשית, חשוב לומר, תסמונת אספרגר, כמו סוגים אחרים של אוטיזם, איננה מחלה. אנשים בעלי אבחון כזה הם פעמים רבות מוכשרים הרבה מעל הממוצע בתחומים שונים. תסמונת אספרגר, ספציפית, נמצאה קשורה לאינטליגנציה גבוהה במיוחד. בהקשר הזה אני ממליץ מאוד על הספר הנפלא "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" של מארק האדון.

למרות, שכאמור, אין אינפורמציה חד משמעית לגבי העניין, ההתנהגות של לאו מסי מספקת אינדיקציות רבות לכך שהוא אכן לוקה בסוג מסוים של אוטיזם.

מאפיין מרכזי של תסמונת אספרגר הוא נטייה לפעילות מוטורית החוזרת על עצמה.

כשמסתכלים על האופן בו מסי משחק ניתן לראות זאת באופן בולט: הוא מבצע את הפעילויות המוטוריות במגרש בצורה כמעט מושלמת באופן שחוזר על עצמו. הסיבה לכך היא שפעילויות קבועות וחוזרות על עצמם הם אלמנט מפחית חרדה אצל אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי.

בשונה מגאוני כדורגל אחרים בהיסטוריה, דוגמת מראדונה וקרויף, מסי איננו יוצר. הוא איננו ממציא ומאלתר פעולות, אלא מבצע סט קבוע של פעולות בדיוק מכני ממש: הדריבל, החיתוך למרכז, הבעיטה.

אבל את האינדיקציה הטובה ביותר ניתן לקבל מהאופן בו מסי מתקשר. בראיונות הוא נראה תמיד מאוד לא בנוח בסיטואציה, משפיל מבט אל הרצפה, לא יוצר קשר עין. באופן כללי, גם כאשר הוא חווה סיטואציות מאוד מסעירות במשחק, המבע שלו נשאר מאוד שטוח. כאשר הוא כובש הוא בדרך כלל מנפק חיוך של הקלה ולא התפרצות של רגשות.

עומס אינפורמציה חברתית מטריד מאוד אנשים הלוקים מתסמונת אספרגר וגורם להם להתכנס בתוך עצמם כדי לברוח מהסיטואציה. העובדה שלרוב מדובר באנשים עם עולם פנימי עשיר מאוד מנפיקה, כאמור, גאונים בתחומם, כמו אלברט איינשטיין, אייזיק ניוטון וביל גייטס.

את השאלה האם מסי אכן אובחן בילדותו כלוקה בתסמונת אספרגר רק מסי ובני משפחתו יכולים לאשר. מה שברור כמעט מעבר לכל ספק הוא שמבנה האישיות ודפוס ההתנהגות של מסי איננו מתאים בשום צורה לתפקיד שהוא ממלא בנבחרת ארגנטינה. יש סיבה שבתוך מכונה משומנת כמו ברצלונה מסי מביא לידי ביטוי את הגאונות החד פעמית שלו ובנבחרת ארגנטינה הוא נראה פעמים רבות אובד עצות.

וזה איננו רק ההיבט המקצועי. קשה לחשוב על דמות פחות מתאימה מליאו מסי לתפקיד המנהיג המושיע של אומה מאנית-דפרסיבית בעלת מאפיינים קולקטיביים של הפרעת אישיות גבולית כמו ארגנטינה.

נכון, אין צורך לרחם על האיש שזכה לתהילה, כסף ופרסום שבלתי ניתן לכמת בכלל. אבל, עדיין, מאחורי כל המותג, הדימוי, הפנטזיה הזו שנקראת ליאונל מסי, עומד בנאדם שנמצא בסיטואציה זרה ומנוכרת עבורו.

ובין אם אתם נמנים עם מעריציו בין אם לאו, ברמה האנושית יש בכך משהו מכמיר לב.

הסמוראים האחרונים (מתן אשר)
פרמיירה במונדיאל - מלר ובורוביץ'- יומן הנרגנים מהגביע העולמי

101 Comments

משה 22 ביוני 2018

במהלך הקריירה שלו מסי לא הצליח לעורר בי רגשות, בטח לא כמו גדולי משחק אחרים. אתמול בהמנונים הוא נראה לי כל כך לחוץ ומסכן שלראשונה ריחמתי עליו.
הוא כנראה השחקן הגדול ביותר בתולדות ברצלונה. למרות הניסיון לתת לו קרדיט (התואר המגוחך של מצטיין המונדיאל הקודם) במדי ארגנטינה הוא אפילו לא בטופ 3.

אריק האחר 22 ביוני 2018

פוסט מענין מאד
אם מה שכתבת נכון עובדתית אז הכול מובן יותר
אתמול הוא פשוט לא היה במשחק
בגוף כן בנשמה ממש לא

יואב דובינסקי 22 ביוני 2018

לא כל כך התחברתי לטור הזה. כלומר, אני מסכים עם זה שהוא לא המנהיג שארגנטינה מחפשת/צריכה/דורשת ממנו להיות. להגיד שהוא לא יוצר? אני גם לא מסכים עם זה. יש לו מגוון עצום של שערים. אני כן חושב שגידלו אותו במעבדה והברכה והקללה שלו זה שברצלונה עטפה אותו בוורלד קלאס כל הקריירה. לגבי סיטואציות חברתיות, כשניימאר וסוארס שיחקו איתו הוא היה נראה לי מאוד חברותי איתם. היו מעלים הרבה תמונות מחופשות משפחתיות משותפות. ככה שאני לא כל כך מסכים איתך הפעם.

אוהד 22 ביוני 2018

מחזק.
"מנפק חיוך של הקלה ולא התפרצות של רגשות."? ממליץ לך לעבור על כמה חצאי גמר וגמרים של ליגת האלופות, גם כמה קלאסיקו שמסי כבש בהם.
מרגיש שיותר מדי אנשים כאילו חיכו לנפילה הזאת של מסי, כאילו ההצלחה של רונאלדו וריאל בליגת האלופות בשנים האחרונות גרמה לאנשים למאוס במסי ומה שהוא מייצג ופשוט מייחלים לכשלונו בכל בימה במיוחד בבמת הנבחרת שם הוא כמובן פחות מוצלח היסטורית מאשר בברצלונה.

רועי 22 ביוני 2018

שמעתי את הטענות הללו בעבר.
לא משנה אם יש לו או אין לו מה שברור ורואים את זה שהוא לא המפקד שצועק אחרי.
אני לא יודע אם יש אחד כזה חוץ ממסצ'ראנו.

כלל זאת נבחרת מבוגרת, רוב השחקנים מעל גיל 27 ומתקרבים לגיל 30.
יש להם בעיה חמורה בכדורגל.

הגדולה שלו על המגרש וכל ההשוואה לדייגו מונעים מראש הזדמנות שמישהו אחר יקח את תפקיד המנהיג

no propaganda 22 ביוני 2018

גילאים 27-30 הם הדחא של שחקני כדורגל

זיגי 22 ביוני 2018

לכתוב ש-"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" הוא ספר נהדר זו לא אינדיקציה לאוטיזם כלשהו?

אלי - לא אוהד כ"ס 22 ביוני 2018

של מי?

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

השאלה אם הוא אובחן או לא (בגיל 8), פחות רלוונטית. קשה לי להאמין שבארגנטינה לפני 22 שנה איבחנו אוטיזם בתפקוד גבוה / אספרגר. זה נכון לכל העולם.
רבים וטובים מעולם לא אובחנו אבל אין ספק שהם על הספקטרום, גארי ניומן לדוגמא.
אחת התופעות הבולטות אצל כל האוטיסטים היא חרדה מוגברת, אם מסי אספרגר אז אין ספק שבברצלונה בנו מערכת שלמה לניטרול לחצים וחרדות שאיפשרה לו להתבלט במה שהוא הכי טוב בו, מה שבארגנטינה לא קיים.

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

בדיוק

ניר 22 ביוני 2018

או שהוא פשוט טיפוס ביישן ומופנם. כל משחק שגרתי של מסי, גם בברצלונה המחבקת כביכול, חושף אותו ללחץ גבוה אלפי מונים ממה שמישהו מאיתנו עבר אי פעם בחייו (היתה לך דקה אחת בחיים שמליונים צפו בטלוויזיה באיך שאתה מתפקד במצב לחץ בעבודה, וניתחו את זה בעיתונים אח"כ?). אני לא יכול להבין איך מישהו עם חרדה מוגברת יכול לשרוד שבוע בברצלונה.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

ניר, ראשית אתה צודק, זה נראה לא סביר.
אבל, הספקטרום האוטיסטי הוא רחב ועמוק מכל דימיון, יש אוטיסטים עם רמות תפקוד מאוד גבוהות ויש אין ספור דוגמאות לתופעות יוצאות דופן. הכל אפשרי.

איציק 22 ביוני 2018

אבקש להחליף את הכינוי כך שלא יהיו בו סתירות פנימיות.

תבורי 22 ביוני 2018

מה שחסר למסי זה אופי, כדורגל הוא יודע. מונח על כתפיו עול ציפיות עצום שיצר שחקן עילאי ושקרן מועד בעבר, מסומם דוחה ופתטי בהווה, שאליו הוא צריך לדמות ואת הישגיו לחקות. זה לא ילך גם בעוד שמונה מונדיאלים עם הדרך בה מנוהלת נבחרת ארגנטינה.
מסי, לזכותו ייאמר, לא יבקיע ביד ולא ירמה. הוא גם לא נראה כמי שמשוכנע שהשכינה נגעה בו ולשלטון אלוהים בחרו. הוא פשוט משחק כדורגל נפלא וכשיש מסביבו שחקנים טובים שמנגנים יחד את אותה מנגינה, זה עובד נהדר. נבחרת ארגנטינה היא קקופוניה של סולנים מוכשרים ללא מנצח וללא פרטיטורה. זה לא עובד.

משה 22 ביוני 2018

https://youtu.be/Vp2AJMrrKj4

אולי קצת כן…

תבורי 22 ביוני 2018

וואלה את זה לא זכרתי…

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

השער של מסי שאני הכי אוהב! הפעם היחידה שאני זוכר שהוא הראה איזשהו "שגעון", משהו מחוץ לשבלונה.

אסף the kop 22 ביוני 2018

מראדונה לבלבלב

איציק 22 ביוני 2018

בדבר אחד הרגעת אותי בני, מראדונה כבר לא שקרן, הוא רק היה כזה בעבר ונגמל. גם זו נחמה.

יואב דובינסקי 22 ביוני 2018

כמו גדול רימה והבקיע ביד. ולא תגיד באיזה משחק גדול, סתם מול קבוצה קיקיונית.

https://www.youtube.com/watch?v=1b2m7tUIXj0

יואב דובינסקי 22 ביוני 2018

העליתי את הלינק כמה שניות מאוחר מידי. סליחה על הכפילות.

ק. 22 ביוני 2018

דובינסקי זה היה במשחק מאוד מכריע במירוץ אליפות צמוד מול ריאל

אחד העם 22 ביוני 2018

הבדואים אומרים: ״למה יווגאע איל ג׳מאל, בסיכו איל סככין״
כשהגמל מועד, הם כבר משחיזים את הסכינים…

dk 22 ביוני 2018

אם מסי הוא גמל (או ג'מאל לפי הבדואים) הוא רואה את הדבשת של עצמו או לא?

אחד העם 22 ביוני 2018

"איל ג'מאל, מה בישוף חדיבתו.."

D! פה ועכשיו 22 ביוני 2018

אתה מבין בעניין האיבחון יותר
אני אעשה איבחון עצמי –

אתמול, או יותר מדוייק – היום בבוקר, לראשונה ריחמתי עליו. מה זה אומר עלי? שנזקק לכישלון שלו על מנת לראות בו את האדם ולא את השחקן המאנייק מהקבוצה היריבה המשעממת?
וכבר במעט התגובות שיש פה – אני לא היחיד.

אני לא בטוח אפילו אם זה הכישלון הוא העובדה שפתאום הילד שאהב כדורגל, הנער שהצליח לנצח את כולם, הבחור עם התשוקה הבלתי רגילה מוצא עצמו, כמו שכתבת, בתפקיד שאינו מתאים לו כלל.

אמיתי 22 ביוני 2018

אישית קשה לי להאמין שיש לו אספרגר. זה סוג של השמצה טיפה מכוערת..
ההסבר פה הוא יותר פשוט- לפעמים לא הולך. לפעמים קשה להתמודד. הוא בסהכ בנאדם

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

אמיתי, בין אם זה נכון או לא, אין כאן שום השמצה. בטח שלא בפוסט עצמו.

D! פה ועכשיו 22 ביוני 2018

ממש לא השמצה וממילא כולנו נמצאים על במקום מסויים על הספקטרום. זה טבעו של הספקטרום.
אומר יותר מזה, כולנו נמצאים במקומות שונים על הספקטרום ביחס לתפקודים שונים.

איציק 22 ביוני 2018

לי נראה שאני על הספקטרום, אבל לא במקום מסוים אלה כל הזמן זז. מה זה אומר עלי?

אמיתי 22 ביוני 2018

למגיב שמתכנה "אמיתי צדק" ולd
לאו דווקא בפוסט עצמו אלא השמצה שקראתי על מסי מכל מיני כיוונים. וכן לכתוב על מישהו שהוא על הספקטרום זו עדיין לא מחמאה. עם כל הפוליטיקלי קורקט והרצון הטוב.
אפשר לראות מה אין למסי לפי המשחק אתמול. לקבוע אבחנה כזאת זה ללכת קצת רחוק לדעתי

קלבדוס 22 ביוני 2018

איבדת אותי ב"מסי איננו יוצר".
רק אחת: בשנים המשותפות שלהם בברצלונה, מאזן הבישולים של אינייסטה ומסי הוא 59 מול 144, ואל תטעה בסדר.

קלבדוס 22 ביוני 2018

אולי אתה צודק כי צ'אבי משנה את התמונה.
מצמצם ל-72 מול 107 בלבד.
מסי לא יוצר.

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

יוצר אין הכוונה יוצר מצבים במגרש. הכוונה היא ממציא משהו חדש שלא היה קודם.

miranda veracruz de la hoya cardinal 22 ביוני 2018

מסי אתמול נראה כמו רונאלדו בגמר 1998.

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

נכון! לא חשבתי על זה..

rami 22 ביוני 2018

וזו בדיוק הבעיה, שזה היה משחק שני בשלב בתים ולא גמר מונדיאל (שהוא כבר היה בו בעצמו).

איציק 22 ביוני 2018

ילד בן 13?

ניינר / ווריור 22 ביוני 2018

בלי להיכנס לניתוחי עומק פסיכולוגיים נראה לי שמדובר בבחור קצת טמבל ודי ביישן. העומס שמפילים עליו עם ההשוואות לגמד הנוכל והמסומם בכלל הורג אותו. מקווה שיפרוש מנבחרת הביזיון הזו עם ההדחה הצפוייה. היא לא ראויה לו

holden 22 ביוני 2018

המשחק אמש זה עוד הוכחה שבברצלונה מסי נמצא בסוג של- כלוב של זהב,
לגבי הספקטרום?
זה לא דבר חדש, עבורי כולנו שווים ולכולנו יש שריטה כלשהיא,
מסי קצת מנותק וגם מסוגר ,לפעמים הוא דורש חיבוק,
כאמור קשת האוטיסטית היא רחבה וכל אחד ואחת ממוקם איפשהו על הסקאלה,
דווקא בקטע הזה כל הכבוד למסי ולמשפחתו וגם למועדון הספרדי

אריק 22 ביוני 2018

יש משהו מאוד בעייתי באבחוני הפרעות DSM באמצעות צפיה בטלבזיה במשחק כדורגל.
מה שלא הפריע גם לי לתת את אותה הבחנה בדיוק אתמול ;)
בכל מקרה צריך לזכור שמדובר בבני אדם, הצפיה מספורטאים גדולים להיות לנהוג כמנהיגים כריזמטיים היא בלתי סבירה בעליל.
ברור שהתלכיד הקבוצתי בקבוצה הזאת רופף מאוד ובסיטואציה הזאת כולם נותנים פחות מיכולתם.
גם אני ריחמתי עליו כבר בהמנון ולמרות שאני לא מאוהדיו ובטח לא מאוהדי ארגנטינה, קיוויתי לראות ממנו משהו מפתיע, לצערי קרה מה שהיה צפוי.

שי 22 ביוני 2018

חשבתי שהוציאו את תסמונת אספרגר מה-DSM והשאירו רק אוטיזם.
את הקושי של מסי בתקשורת בין אישית רואים שוב ושוב. היה סרטון בו קפטני קבוצות הילדים של ברצלונה שאלו אותו שאלות. סיטואציה סטרילית ומבוימת לגמרי, וגם להם הוא לא הסתכל בעיניים. ככה שלהפוך אותו לקפטן זו קצת התעללות, אפילו אם הוא מנסה לארגן טיול מוטיבציה לישראל.
ויש מלכוד בלהיות מופנם ברמות כאלה, כי כשקשה אז רק מתכנסים עוד יותר בפנים.
אבל דבר אחד עדיין עומד כנגדו – טבס ב-2014, איקארדי עכשיו, הנבחרת לא צריכה להיות מועדון החברים של ליאו וגם לא המקום המוגן שלו. זה המקום בו סדר העדיפויות הערכי היה צריך לקחת פיקוד. ולדעתי עם טבס ארגנטינה הייתה זוכה במונדיאל לפני ארבע שנים.

אריק 22 ביוני 2018

הוציאו.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

לא הוציאו. ביטלו את ההבחנה הנפרדת והפכו לחלק מאוטיזם בתפקוד גבוה.

טירזיאס 22 ביוני 2018

ביל גייטס על הספקטרום האוטיסטי? אלברט איינשטיין???? מה זה השטויות הלא מבוססות האלה? אף פסיכיאטר/ מומחה אחר שמכבד את עצמו לא יאבחן מישהו על סמך ראיונות בטלוויזיה. לא צריך לדחוף נראטיב שיקרי שלא מבוסס על כלום, גם אם הוא נשמע ממש טוב.

שחר 22 ביוני 2018

אגב, הסיפור עם רונאלדו הברזילאי הוא שבעקבות בעיות ברכיים הוא לקח הרבה מאד משככי כאבים, גם ב 98 וגם לפני ואחרי. התרופות החזקות גרמו לו בלילה לפני גמר 98 להתקף אפילפטי שממנו הוא כמעט מת, והשאיר את נבחרת ברזיל כולה המומה, והוא עצמו בגמר היה כמובן גמור לגמרי, אבל פחדו להשאירו על הספסל בגלל הלחץ החיצוני, הקהל, נייקי וכו'
לאחר מכן התרופות גרמו לו גם לפעילות חסר של בלוטת התריס והשמנה בלתי ניתנת לשליטה, שהיא אחת התסמונות למחלה זו.

אספרגר, זה יותר טריקי, זהו ספקטרום וקשה להצביע בדיוק, אבל כנראה היה לניוטון ואיינשטיין (אלברט) ויש איזו אמירה שיש למסי גם, אין לי מושג אם זה נכון.
רונאלדו כריסטיאנו זה יותר בכיוון של הפרעת אשיות נרקיסיסטית(אמרו את זה גם על דודו טופז, אין לי מושג אם זה נכון) וזה דווקא לא תמיד פוגע ביכולת של האדם להיות בטופ, לפחות בטווח הקצר.
כמו כן ידועים מקרים בעבר של מחלת נפש מאניה דיפרסיה (בי פולאריות) שהיתה לאנשים כמו צ'רצ'יל, וגם אובחנה וטופלה לאורך השנים אצל אחד ממנהיגי ישראל היותר מפורסמים.
עד כאן בנושא מחלות למיניהן

אמיתי 22 ביוני 2018

הכוונה לבגין?

Matipool 22 ביוני 2018

ברור. זה ידוע ופורסם.

ליאור 22 ביוני 2018

אין לי שום יכולת או הבנה לאבחן מישהו במשהו כזה, בטח דרך מרקע טלויזיה

אבל אם כבר הגענו לטריטוריה הזו מה לגבי פוסט הסוקר שחקנים כאלו בטורניר גביע העולם?
כמובן להתחיל מגארינצ'ה :)

איציק 22 ביוני 2018

אני לא מתחבר למסי, הוא לא יוצר אצלי התרגשות, רק הערכה עצומה ליכולותיו.
לפני מספר ימים עשיתי השוואה בינו לבין לברון. נראה לי שהם הפכים במובן מסוים (לא רק בו אבל לי זה בולט).
מסי צריך מעטפת מאד תומכת של המערכת והשחקנים סביבו שיהיו בטופ של הטופ. בסביבה זו הוא פורח. קל לו לתפקד ולשתף פעולה כשסביבו כולם ברמה גבוהה.
לברון הפוך במובן זה. הוא פורח במצב של העולם כולו נגדינו. הוא צריך שמסביבו יהיו שחקנים שהוא יהיה הרכז הקלע, המוסר, לוקח הריבאונדים, ורוכש החליפות שכל אחד ידע מה ללבוש. כשהוא מול העולם, הוא נותן הצגות שיא. זה לא שבמיאמי הוא היה גרוע, אבל הוא כן אפשר לעצמו להיחנק לפעמים, להשאיר את הבמה לוויד, ועוד פעולות אנושיות.
בנושא הספקטרום. מה ההבדל בין אספרגר לסוונט?

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

לא כל אוטיסט/אספרגר הוא סוואנט. גם לסוואנט יש דרגות והתופעה הנדירה אכן נפוצה יותר אצל אנשי הספקטרום.

איציק 22 ביוני 2018

אם כך, מיהו סוונט? היתי בטוח שסווט הוא על הספקטרום הגבוה מאד, בערך מעל אספרגר. אבל כשנכתב שיש האומרים שאלברט איינשטיין אספרגר, אז כמה אפשר להיות גבוה יותר…

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

לא. ראשית לא כל אוטיסט הוא סוואנט. שנית, סוואנט לא חייב בכלל להיות בתפוק גבוה.
גם לסוואנטים יש דרגות, יכול להיות סוואנט מטורף אבל בתפקוד נמוך. הבעיה היא שלסובבים יהיה קשה מאוד להבחין בכך…
הנפוצים ביותר הם אוטיסטים בתפקוד גבוה עם רמה כזאת או אחרת של סוואנט.
בכל מקרה, זה לא סתם יכולת, זאת מערכת הפעלה שונה.
לבן שלי למשל שמיעה אבסולוטית שהיא כשלעצמה יכולת נדירה שלא קשורה דווקא לכשרון מוזיקלי. העניין הוא שהוא שומע את הצלילים בצבעים… לכל תו צבע משלו :-)

איציק 22 ביוני 2018

תודה, עדיין לא הגדרת מהי סוואנטיות. נכנסתי לויקי, זה נותן איזה הסבר מניח את הדעת אבל לא ממש מקצועי.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

אני לא באמת יודע להגדיר.
לדעתי זה גם סוג של ספקטרום של "יכולות על". יש טענה שיש פחות מאחד למיליון ויש גישה שאלה הם super / mega סוואנט ושסוואנט " רגילים" יש יותר.
בכל מקרה, לא כל אוטיסט/אספרגר הוא סוואנט ולא כל סוואנט הוא אוטיסט בתפקוד גבוה.
דמיין את מוצארט (בהנחה והוא גם וגם) בלי יכולות דיבור, כתיבה, נגינה…

אמיתי 22 ביוני 2018

מעניין הקטע עם הצלילים והצבעים. זה משו אחר ששכחתי את שמו וגם לי יש אותו ברמה מסויימת. אני קורא לו סינדרום לסד..
האמת שלי זה מרגיש הכי טיבעי- חצוצרה זה סגול חציל. דו זה כחול

איציק 22 ביוני 2018

יש מאמרים מאד מעניינים בתחום של תפיסת חושים במח. נדמה לי שקראתי מאמר על ניסוי שעשו, כאשר לאדם עיוור שידרו את התמונה ממצלמה שחיברו לו למשקפים או קסדה בצורת צלילים. אחרי זמן מסוים ראו בתמונות fMRI שמה שמופעל במוח לצלילים האלו אלו האזורים הקשורים לראיה יותר מאשר לשמיעה. אין לי יכולת להבין או לחוש את מה שאתה מספר עליו, אבל כנראה יש בהחלט קשרים לא קטנים בין אזורים במח האחראיים על החישה ולפעמים זה גולש מעבר למה שרוב האוכלוסייה מרגישה.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

Synesthesia

אמיתי 23 ביוני 2018

כן. זה השם.
איציק. גם זכורים לי ניסויים ומחקרים על זה. מעניין אם יש בזה חוקיות מסויימת- אורך גל (תדר) אור מול גל הקול

איציק 23 ביוני 2018

לא בטוח, אבל לזכרוני כן, ואפילו נדמה לי הייתה קונסיסטנטיות בתגובה בין נבדקים. אבל זה זיכרון עמום. אם אצליח לאתר את התכנית שבה הראו זאת, אצרף לינק.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 23 ביוני 2018

יש כאן טבלה עם הצבעים ב- Chromesthesia or sound-to-color synesthesia.
הבן שלי רואה את הצלילים בצבעים אחרים.
בעיקרון, חלק מבעלי שמיעה אבסולוטית רואים גם צבעים ולהיפך (שתי תופעות שונות).

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 23 ביוני 2018

הטבלה :-)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chromesthesia

אמיתי 24 ביוני 2018

תודה. אנסה להתעמק בזה..
הטבלה קצת משקרת. לפחות אצלי

איציק אלפסי 24 ביוני 2018

איציק, זה מרתק מה שכתבת על המחקרים שבדקו פעילות במוח. תכל'ס זה נשמע מאוד הגיוני – הפירוש של החושים נעשה ע"י מערכת העצבים ולא ע"י האיבר הקולט, לכן יכול להיות מצב שקול יזוהה כצבע וליהפך. מעניין אם זה יכול להיות רלוונטי גם לחושים אחרים (מגע כטעם?).

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 24 ביוני 2018

גם אצל הבן שלי היא משקרת. לא זוכר את כל הטבלה שלו אבל גם אצלו דו הוא כחול.

אמיתי 24 ביוני 2018

ירון. הוא אוהב אדום בכדורגל?..(;

אמיתי 24 ביוני 2018

איציק. אלפסי.
תנסה לסד. זה די דומה. מומלץ

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 24 ביוני 2018

חס וחלילה :-)

קורא 22 ביוני 2018

כתבו כבר לפניי, ההצלחה הכי גדולה של פרויד היא ההכנסה של הפסיכולוגיה ללקסיקון של כל אחד, אבל זה גם בעייתי כי כולם פתאום מדברים על פסיכולוגיה כאיךו זה כדורגל.

בעצם, גם בכדורגל יש הבדל בין שיל מומחים לשיח של כולם.

בכל מקרה, אנקדוטה של מישהו שלמד פסיכולוגיה דווקא: כל פעם שמתווספת לספר הdsm הפרעה פסיכולוגית מיד קופת אחוז האבחון שלה במאןץ אחוזים, ונראנ לי שאספרגר והרצף האוטיסטי זה לגמרי זה. בעיות תקשורתיש להרבה אנשים.

אמיתי צדק (a.k.a yaron) 22 ביוני 2018

אוטיזם היא לא "הפרעה" מומצאת אבל זה נכון שככל שהספקטרום הורחב ורמת האבחון עלתה קפץ מס' המאובחנים.
בכל מקרה, זה הרבה יותר מ"בעיות תקשורתיות יש להרבה אנשים".

קורא 22 ביוני 2018

לא התכוונתי לאוטיזם או אספרגר אלא לנטייה להגיד על אנשים לפי מה שהם משדרים בסרטןנים שיש להם אספרגר.

Amir A 22 ביוני 2018

לראות את רונלדו ומסי משחקים כדורגל זה כמו להקשיב להנדריקס וניל יאנג מנגנים בגיטרה. שני נגנים מעולים שלהקשיב לנגינה שלהם זה עונג עילאי. הנדריקס, לא משנה מה תשים סביבו, שני ילדים לבנבנים או שני אחים שמתאימים יותר לנראטיב של מאבק זכויות המיעוטים דאז, יוציא מעצמו את הכי טוב שאפשר לדמיין. יאנג לעומתו נשמע מדהים עם הלהקה שלו, אבל תוציא אותו מהסביבה הטבעית ופתאום זה נשמע כמו מישהו שמנגן על זכוכית עם מסור חלוד. וכל מי ששמע את ניל יאנג מנגן סולו בהופעה חיה יחד עם לד זפלין בשיר "כשהסכרים נפרצו" יודע על מה אני מדבר. אבל הנגינה שלו עם עם הסוס המשוגע היא משהו שאין שני לו. כנראה רונלדו יכול לפרוח, לא משנה היכן, ומסי צריך את ברצלונה מסביבו כדי לזהור.

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

אנלוגיה יפה!

אלי-לא אוהד כ"ס 25 ביוני 2018

כשלעצמה. לגבי המציאות אז בכל הקשור לניל יאנג אני משוחד.

זינק 22 ביוני 2018

קטונתי מלאבחן לקות באדם אחר, בטח על פי צפייה במשחק כדורגל. לי זה פשוט נראה כאילו הוא קפא. הלחץ הכריע אותו. גם אדם שלא סובל משום בעיה, יכול לקרוס בקלות תחת כל כך הרבה לחץ.
אני חושב שמה שנורא מפריע באיך שהוא נראה אתמול, זו דווקא תכונה שנוטים בד״כ לשבח אותו עליה. היכולת שלו ״לנוח״ על המגרש ולספק את המאמץ ברגעים קריטים. כשהוא מצליח לנפק את רגעי הקסם שלו (ובאמת יש לו המון המון כאלו), אז התנועה המועטה שהוא עושה מתפרשת כסוג של גאונות. אתמול זה נראה מחפיר, כאילו לא בא לו.

וודר 22 ביוני 2018

כשאני קורא תגובות של אנשים כאן בכל מיני טורים, אני תמיד שואל את עצמי כמה מהם באמת התנסו בספורט מקצועני ויש להם מושג על מה הם מדברים. עד כמה יש להם מושג כמה זה קשה להיות חלק מקבוצה ולא משנה כמה אתה טוב לפעמים זה לא מספיק. כמה למשל המאמן אן השיטה יכולים לחרב או למקסם את הפוטנציאל שקיים בקבוצה שלך.
זה נהדר טוב ומעניין שבדיון יש לכל אחד שעה. אבל שלא יתערבבו עובדות יחד עם הרצון לחכות למישהו בפינה ברגעי השפל שלו כדי לנסות לטשטש מעט את העובדות.
ארגנטינה נבחרת חלשה, מאוד חלשה. היא היתה ככה בשלב המוקדמות וגם ההכנה שלה היתה מבזה. ופה אני מדבר על עובדות לא דעות. אין שום סיבה שבעולם לחשוב שפתאום יהיה נס ונראה ממנה משהו אחר המונדיאל עצמו.
אסופה של שחקנים שאין שום חיבור וקשר בינהם. וכן משחק בשורותיה גם מסי אחד.
עכשיו אני כבר אביע דעה, שכל אחד יכניס במקום מסי איזה שחקן שהוא רק רוצה מכל שנה אפשרית. האם נראה לכם לארגנטינה תראה אחרת? בחיים לא היא פשוט לא טובה מספיק ההגנה מביכה עד ביזיונית. כל התקפה של היריב זה חצי גול. למשל איסלנד ממצב וחצי עשו את השיוויון הם לא היו צריכים יותר מזה. הקישור? הקישור שעליו כל קבוצה שרוצה לזכות בגביע כזה חייבת קישור איכותי עם קשר אמצע שמחזיק את המשחק ואת המעברים בין ההגנה וההתקפה לא קיים בכלל בארגנטינה.מה כן התקפה יש . זה נרטיב שכולם מספרים לעצמם . ובכן עד למשחק מול איסלנד שימו לב 19 חודשים!!! שאף שחקן חוץ ממסי לא כבש וגם אז זה היה דה מאריה מבישול של מסי. אז מסתבר שההתקפה הזו לא כל כך טובה כמו שחושבים. יותר מזה אני חושב שבעולם ללא מסי אגוורו דה מאריה והיגוואין היו חוטפים המון מהתקשורת והאוהדים אבל קל להסתתר או להעלם בצילו של מסי שיחטוף בשביל כולם.
מסי הוא הרבה דברים ולטעמי הוא מעט מהם הוא הטוב ביותר שהיה כשהוא מבצע אותם. אבל דבר אחד הוא בטוח לא. הוא לא מסוג האנשים שמבטא רגש לכאן או לכאן הוא מופנם סגור כמעט ולא מדבר תוך כדי משחק זה האיש. שאנשים מאשימים אותו באדישות או שהוא לא מנסה לקחת משחקים עליו, זה שקר לא פחות. לא כולם מתנהגים את מה שהם מרגישים גם אינייסטה לא כזה ולא זידאן כשחקן ולא רונאלדו הברזילאי ולא סקולס. ויש עוד ים דוגמאות לאנשים "שקטים" אבל שחקנים ענקיים וגם ידעו לנצח משחקים. מי שחושב שמסי או כל שחקן יכול לקחת את הכדור לעבור 11 ולתת גול כמו בשכונה, כנראה שיחק ספורט רק בשכונה ואין לו מושג וחצי מה זה להיות חלק מקבוצה ושלא הכל תלוי רק בך גם אם אתה נורא רוצה. או שסתם אנשים פשוט שונאים אותך ומחפשים רק את הסיבה לתת לך בראש…ואז כבר לא משנה אם זו עובדה או דעה, השנאה לבד אחלה חומר בערה

איציק 22 ביוני 2018

כן, תכניס את רונאלדו (תבחר איזה רונאלדו שתרצה), בטח מראדונה, או פלה בזמנם ותראה נבחרת שמוציאה הרבה יותר מאשר עם מסי. הפופוליזם הזול של לשאול מי היה שחקן מקצוען לא עובד. אז אני אשאל מי היה מרצה במקצועו, כירורג, רמטכ"ל, ועוד. רובינו לא היינו, כי לכל אחד יש משהו אחד, או שניים, ולפי התאוריה שלך אין לנו זכות להביע דעה על כל השאר (או שזה נכון לכדורגל בלבד, או אולי למסי בלבד?). אז כל אחד יכול לבנות כל תאוריה שירצה בכול נושא. מפריע לך, אל תקרא. ואם מישהו רוצה לחכות למישהו בפינה, אז שיחקה. מה הבעיה אם הוא ממתין שמסי ייתן טורניר על הפנים ויצא עם זה? תפקידו של מסי לדאוג שלא יהיה לו טורניר על הפנים. ואם הנבחרת תיכשל אז לפחות ידע שעשה את המקסימום במקסימום מוכנות.

וודר 22 ביוני 2018

להביע דעה זה נהדר וזה לא נאמר בציניות. הבעיה היא שמתלעמים מעובדות למשל כמה נבחרת ארגנטינה חלשה עם או בלי מסי.
לגבי השחקנים שהכנסת פה זה עניין של דעה ולכן אין פה מי צודק.
מה שכן רונאלדו לא יכול מצד אחד לקבל את כל הסופרליטיבים והחיבוק התקשורתי כשהוא בזון מטורף בטורניר בנתיים ואז כל פורטוגל עליו והוא מנהיג וקילר , ומצד שני להתעלם לחלוטין מהשאר המונדיאלים או היורו שפורטוגל היתה על הפנים. וכן כולל האחרון. את רונאלדו לא שחטו ככה אחרי משחקים בנבחרת.
ואבוא תסביר לי איך בדיוק מראדונה או מי שלא תבחר היה עושה משהו אחר אתמול.

איציק 22 ביוני 2018

ראשית, אתה באמת שם את כל נבחרות פורטוגל (בלי רונאלדו) כמתחרה של ארגנטינה בגלגוליה השונים (ללא מסי) על אותה רמה כאשר רונאלדו ומסי זה בונוס שובר השוויון בינהם? ארגנטינה כמעט תמיד מועמדת, ופורטוגל לא. לכן הציפיות מארגנטינה עם מסי כמעט תמיד גבוהות מאלו של פורטוגל עם מסי.
לגבי השחקנים שציינתי, הם כולם ברמה של מסי לפחות מבחינת הכדורגל (לא משווה את רמתם כבי אדם). אבל בנוסף, הם היו מנהיגים שדרשו מהאחרים (לפחות כך נראה) ובטח נתנו דוגמא אישית של מאמץ, לא מתחבאים, באים לקחת כדור גם אם יכנסו עם הראש בקיר והקיר ינצח. כל זה לא נראה אצל מסי.

וודר 22 ביוני 2018

תשמע כדורגל זה לא משחק בפיפא או במנג'ר במחשב ששמות אומרים הכל. זה משחק הרבה יותר מורכב ולראיה לא משנה כמה כוכבים פריז קנו הם נראו כמו כלום מול ריאל.
וכבר הצגתי לך עובדות לגבי ארגנטינה כל הגילגולים שלה למעט מונדיאל 2006 שבה באמת היה סגל מדהים אבל מסי היה ילד בן 18 ולא הכוכב שהוא היום ואפילו לא פתח בהרכב, בכל שאר הגילגולים שלה זו נבחרת רעה, ההגנה שלה מחפירה כל קבוצה קודם כל זה הגנה ואז קישור לראיה ספרד וגרמניה האלופות האחרות או לכל הפחות קבוצה מאוזנת ומאומנת כמו שצריך.
במפעלי שיחק עם המון שחקנים שונים בהרכב ולא נתן להרכב אחד לרוץ ולבנות תיאום.
ולגבי רונאלדו, שוב אני באופן אישי לא חושב ולא מצפה ממנו או מכל שחקן אחר לכזה אימפקט על הנבחרת אם אין לו צוות מסייע נורמאלי. ההבדל הוא שלא יתכן שבזמן שמספר 7 נותן 2 משחקים טובים אז הוא גיבור לאומי ושפורטוגל לא עשתה כלום במשך כמה שנים אז זה לא עליו. פה אני טוען שאין איזון ויוצאים מפורפציות בסיקור על מסי

איציק 22 ביוני 2018

תקשיב, אתה לא קורא את מה שאני כותב. לא טענתי שהם היו בוודאות משיגים יותר, כתבתי שהם היו מנסים יותר. מסי נראה אנמי, לא במאמץ שיא, לא דוחף את השחקנים. אני לא ממעריצי רונאלדו בכלל, אבל תראה את האכפתיות שלו גם כשהנבחרת לא הצליחה. תיזכר בגמר האירופי בו היה פצוע ולא שיחק. התרומה שלו הייתה יותר משחק שמשחק באופן שבו התנהג, הנהיג מהספסל, הלהיב, עשה כל מה שיכול כשהוא לא יכול לשחק. אז נכון, לא הוא ניצח, אבל ראית את ההזדהות המוחלטת שלו עם מי שעל המגרש ועל הרצון לתרום. זה חסר לי. זה לא מבטיח הצלחה, אבל יש בזה משהו מהאקסטרה שאני מאד מעריך.

Srtest - ארטסט 22 ביוני 2018

עזוב איש זה פרופסור לענייני דה-באזר כל המשחקים והנתונים על ארגנטינה נטולת מסי לא מבלבלים אותו אם בכלל יש לו כוונה להגיד משהו תקף ולא ממוקד צומי.

austaldo 22 ביוני 2018

בימינו, להאשים מישהו בפופוליזם זה הדבר הכי פופוליסטי שיש… יש כאן טענה מאוד חזקה שכקבוצה ארגנטינה פשוט לא טובה – תענה לטענה. ההגנה של ארגנטינה היא בדיחה ואף קבוצה לא תגיע רחוק עם כזו הגנה, לא משנה כמה ההתקפה שלה טובה.
ועל סמך מה אתה קובע בכזו פסקנות שפלה או מרדונה היו משיגים יותר? ראית את פלה פעם מוביל קבוצה עם הגנה כזו עלובה? אתה זוכר איזה קצבים היו בהגנה של ארגנטינה ב 86' ו- 90' ? אני זוכר את מרדונה ב 82' כשקצת לא הלך אז הוא איבד את העשותונות פוצץ איזה שחקן בלי כדור וקיבל כרטיס אדום, למה אתה חושב ש אחרי פלופ של השוער כמו אתמול מרדונה היה מתנהג אחרת?

איציק 22 ביוני 2018

אתה יודע מה, אולי בהגזמה, אבל הלוואי ומסי היה מפוצץ שחקן גם במחיר אדום. אולי הינו מרגישים שאכפת לו. שים לב, אני לא טוען שלא אכפת לו, אני אומר שלא מרגישים את האכפתיות הזו במגרש. אתה זוכר את הקצבים בקבוצות האחרות שהורידו את מראדונה, כשאתה שואל על הקצבים שהיו בארגנטינה. ככה שיחקו בהרבה הגנות. קצבים היו לכולם. היו תקופות שלארגנטינה היו יותר קצבים, אבל זו שאלה של מינון, אפילו אצלנו שחקו שחקנים כמו חיים בר שבמושגים שלנו אז נחשב לשחקן שקצת מפחיד לנסות לעבור אותו.
לגבי השאלה שאני בטוח שאחרים היו משיגים יותר, התשובה היא לא בטוח כלל. אני לא טוען זאת, קרא שנית "אבל בנוסף, הם היו מנהיגים שדרשו מהאחרים (לפחות כך נראה) ובטח נתנו דוגמא אישית של מאמץ, לא מתחבאים, באים לקחת כדור גם אם יכנסו עם הראש בקיר והקיר ינצח." לא יודע, אולי הקיר היה מנצח והם היו עוצרים באותו המקום בו מסי נעצר. מה שאני חושב, זה שהם היו מראים הרבה יותר אכפתיות ומאמץ כדי שזה לא יקרה. זו הערכה מתוך איך שאני רואה את מסי, רונאלדו ואיך שאני זוכר את האחרים. לא ידע מובנה.

austaldo 22 ביוני 2018

אוקיי, את זה אני יכול לקבל. יש שחקנים שהם סוג של "מנהיג" שכולם הולכים אחריו וברור שמסי הוא לא הטיפוס התובעני שסוחף את כולם אחריו כמו מייקל ג'ורדן. ועדיין, מסי במונדיאל הזה נמצא בסיטואציה בלתי אפשרית עם הגנה פח וליצן שאיבד הקבוצה מזמן על הקווים, וזה לא הוגן לשפוט אותו – בסופו של דבר במשחק כדורגל צריך 11 שחקנים, אחד טוב ככל שיהיה לא מספיק.
כדורגל הוא משחק עם המון מזל ומקריות. כשמרדונה מסר כדור גאוני לחורחה בורוצ'גה בגמר של 86' אז בורוצ'גה הלך עד הסוף ועשה מזה גול. לפני 4 שנים מסי נתן כדור גאוני דומה להיגוואין' רק שהיגוואין החמיץ. אותו היגוואין החמיץ עוד מצבים לגול גם בקופה אמריקה. אם היגוואין היה עושה גולים מהמצבים האלו אז כניראה היום היינו מדברים על מסי שבדרכו השקטה והמופנמת מוביל את ארגנטינה לתארים…

איציק 22 ביוני 2018

אין מה לעשות, מזל זה חלק מהחיים לא רק בכדורגל. אני חושב שאם הוא היה יותר "מנהיג" בנוסף לסט היכולות הקיים שלו, אז גם אם לא היו מצליחים, היו באים אליו הרבה פחות בתלונות. הרי אין ערובה להצלחות אבל אפשר לדרוש מקסימום מאמץ, וזה לא נראה (האמת צריכה לא רק להיעשות אלה גם להראות).

no propaganda 22 ביוני 2018

חומר השחקנים בארגנטינה הןא לא רע בכלל, יש בלם פותח של אלופת אנגליה שטטאה את הליגה השנה ואת רוחן שמשחק ביונייטד. בקישור יש את מסצ'רנו ודי מאריה שהם כוכבים לכל דבר ואת ביליה שהוא פותח בלאציו שנתנה עונה מצויינת. בהתקפה יש כוכבים שהלוואי על כל נבחרת.

ועוד דבר, זה יפה לאמר שלא צריך לשפוט אותו כשהקבוצה מסביב לא מתפקדת אבל מצד שני לא שמעתי אנשים אומרים שךא צריך לשפוט אותו כשהוא שיחק עם 7 שחקנים מאלופת עולם

דונאדוני 22 ביוני 2018

no propaganda
מסצ'רנו שחקן עבר.
די מאריה וביליה לא שיחקו אתמול.
דיבאלה עם 25 דקות בכל הטורניר.
היגוואין עם פירורים.
באנגה עם 20 דקות כל המונדיאל.
רוחו אתמול לא משחק.
שוער ליצן.
5 שחקני הרכב שאני לא מכיר.
תשמע… חומר השחקנים שאשכרה שיחק, הוא לא רע, הוא רע מאד.

no propaganda 22 ביוני 2018

אני מסכים לגמרי שההרכב היה הזוי לגמרי אבל נגד איסלנד היה הרכב יותר סביר. הנקודה היא שלארגנטינה יש סגל סבבה לגמרי, ודאי לא משהו להתלונן עליו

ק. 22 ביוני 2018

ביגליה שיחק במילאן השנה. לא אומר שלאציו לא נתנו עונה מצוינת…

אוסקר 22 ביוני 2018

+100
בניגוד למונדיאל הקודם, ארגנטינה נבחרת ממש חלשה. הגנה ושוער מביכים, מאמן גרוע והכוכבים בהתקפה לא מתפקדים ועדיין מסי שווה להם שניים-שלושה מצבים לגול בכל משחק. תוסיף לזה ציפיות לא הגיוניות לזכות בגביע בכל מונדיאל ותקבל התמוטטות כמו אתמול. ועכשיו אפשר לספר סיפורים על אספרגר וכמה הוא לא מנהיג וכו׳.
לא כל הכוכבים אוהבים לטפוח על החזה אחרי גולים ומסי בהחלט מראה רגשות כשצריך (אפשר לראות את הגול הראשון שלו במונדיאל הקודם ולהבין כמה זה חשוב לו).
לדעתי הבעיה העיקרית שלהם זה הניהול של הנבחרת, איך הם בוחרים מאמנים כאלה? איך הם מגיעים למצב שהשחקן הכי טוב שלהם פורש לכמה משחקים? איך הכשלון שלהם חוזר על עצמו כל פעם והם מעפילים ברגע האחרון?
רק במונדיאל הקודם איכשהו הייתה נבחרת יציבה שהגיעה לגמר.

shadow 23 ביוני 2018

השירשור הזה היה צריך להופיע בפוסט של דורפן. יותר מתאים. "מופע בכיינות קולקטיבי"

המזל שאלוהי ההיסתברות שמע את התפילות של מסי מהפעם הקודמת שהוא היה בכותל וחיזק את ידיה של ניגריה. עכשיו נפתחה למסי האופציה לגאול את עצמו ולהפוך למשיח. השאלה מי מתנדב להיות החמור.

חמציץ 23 ביוני 2018

וודר, לטעמי אתה צודק בהכל, ארגנטינה נבחרת פשוט עלובה. זה מתחיל בדור שחקנים חלש מאד וממשיך בהתנהלות שערורייתית של ההתאחדות כבר שנים (ןאולי בעצם הסדר הנכון הפוך) ונגמר במאמן שלא יודע מה הוא רוצה ומשדר פאניקה. אני לא יודע אם יש או היה איזשהו שחקן בעולם שהיית שם במקום מסי והיה יכול להביא לארגנטינה ניצחון נגד קרואטיה. אבל, וזה אבל גדול מאד, נגד קרואטיה מסי אפילו לא ניסה. כשארגנטינה החזיקה בכדור הוא שוטט בערך 30 מ' מהכדור ורוב הזמן לא ניסה בכלל להגיע לקבל אותו. הוא נראה אפאתי לגמרי. אחרי ה-2-0 זה רק החמיר. זה כנראה עניין של אישיות, אבל רוב הכוכבים הגדולים בעולם היו באים במצב כזה לקחת את הכדור בכוח, לנסות אפילו ללכת עם הראש בקיר, משהו. מסי נראה מנותק. ראיתי כמה משחקים שזה קרה לו גם בברצלונתה,. אם כי לא באותה רמת ניתוק. אני מניח שבברצלונה החיבור עם השחקנים מקל עליו. בשורה תחתונה מסי הוא לא מנהיג ולא יודע לקחת קבוצה שלא מתפקדת ולהרים אותה. זה הבנאדם, פנומן כדורגל אבל עם מעט מאד כריזמה.

אסף רביץ 22 ביוני 2018

מסי הוא גאון בקריאת סיטואציות, ובכדורגל זה אומר סיטואציות עם מימד חברתי. הוא מזהה יותר טוב מכל אחד אחר מתי שחקני ההגנה שמולו מאבדים ריכוז או מסיטים ממנו מבט (מה שמאפשר את התנועה הכירורגית שלו ללא כדור), מתי השחקנים שאיתו פנויים למסור לו, מתי השומר שלו עומד לא נכון או לאיזה כיוון הוא מאפשר לו לנוע, הוא מנתח בחלקיקי שנייה מצבים באופן שלוקח בחשבון את היכולות של חבריו לקבוצה ושל שחקני ההגנה. אם קשה לו במצבים בינאישיים מסוימים, זה לא בגלל שהוא לא מבין אותם, אולי זה בגלל שהוא מבין אותם יותר מדי טוב.

מסי הוא לא מנהיג טבעי וזה משהו שחייבים לקחת בחשבון כשחושבים על המעמד ההיסטורי והעכשווי שלו, אבל לדעתי יש גבול כמה אחריות הגיוני לתת לו על נבחרת ארגנטינה. בדיוק כמו שברצלונה היא חממה נדירה, נבחרת ארגנטינה היא מערכת לא מתפקדת ברמה נדירה. יש מערכות כל כך גרועות שהיו משתקות כל מי שנמצא בהן, כולל המנהיגים והווינרים הכי גדולים. כנראה לעולם לא נדע איך מסי היה נראה בסתם נבחרת נורמלית, לא בהכרח מאוד מוכשרת אבל עם התאחדות מתפקדת, מאמן ראוי וסביבה מאפשרת.

איציק אלפסי 22 ביוני 2018

נכון, אבל זה יכולת קוגניטיבית-מוטורית, לא רגשית-חברתית.

Amir A 22 ביוני 2018

אח, שוייץ, שויץ שמונה וחצי מיליון תושבים ובדרך לשמינית הגמר.

עידו 23 ביוני 2018

לא מסכים עם המון דברים כאן, הן מבחינת התרשמות עובדתית (לא יוצר, לא מתפרץ אחרי גולים) והן מבחינת הפרשנות של הסיבות לכך ולכך שהוא חלש בנבחרת. ממש בקצרה, הוא לא כזה חלש בנבחרת. נכון, הוא לא שחקן הנבחרות הטוב ביותר בהיסטוריה, והוא לא מנהיג על המגרש, אבל הוא כן היה השחקן הכי טוב של ארגנטינה לאורך שנים. הם הגיעו לגמר מונדיאל ופעמיים לגמר קופה והפסידו ברגעים האחרונים, צריך לזכור את זה. לגבי זה שהוא לא יוצר ולא מתפרץ – כבר כתבו כאן בתגובות, זה בעיניי לא נכון בעליל.
האם הוא על הספקטרום? אולי, אין לי מושג.. גם אם כן זה ברמה כל-כך נמוכה שזה לא אישיו לדעתי. מה שכן, תמיד צריך לזכור שהשחקנים האלו הם בני-אדם, ולהתייחס אליהם ככאלה. סביבת העבודה שלו בארגנטינה כל-כך לחוצה ומבולגנת, עם כל השכונה של ההתאחדות, האגו של השחקנים ובעיקר הלחץ של מדינה שלמה שמצפה ממנו לעשות הכל בנבחרת נוראית שבקושי עלתה למונדיאל – שהכל נופל עליו – בטח במשחק מסובך מול נבחרת קשה כמו קרואטיה, אז הגיוני שהוא יהיה לחוץ ועל סף התקף חרדה (או אפילו בהתקף חרדה).

העכבר הצהוב 23 ביוני 2018

איכס , איזה פוסט צהוב ורכלני, גועל נפש שדבר כזה עולה בדה באזר.

מסי הראה מספיק פעמים רגשות על המגרש גם אחרי גולים וגם אחרי תקריות עם שופטים ושחקנים, אז נכון שהוא לא מוריד חולצה ומראה את שרירי הבטן שלו.
בכלל כל הרצח אופי שעושים למסי הוא ביזיון , מדובר במייקל הג'ורדן של הכדורגל , עוד לא היה שחקן כזה מגוון גם מבחינת שערים ובישולים.

איציק אלפסי 24 ביוני 2018

וואו… התגובה הזו כ"כ לא הוגנת. השתדלתי לכתוב מהמקום הכי אמפתי לאיש. מה רכילות כאן? מדובר על מרכיב באישיות שרלוונטי מאוד להבנת התפקוד שלו כשחקן כדורגל. אם זה צהוב, אז גם לדבר על הנרקיסיזם של לברון או רונאלדו זה צהוב.

סבר 23 ביוני 2018

אני לא יודע אם למסי יש אספרגר או לא, אני כן יודע שהוא אומלל ואני מאוד מרחם עליו. גדול השחקנים בתבל, אי פעם, גאון חד פעמי, שציפיות של עולם שלם (ולא של אומה שלמה) יושבות לו על הכתפיים. אני לא זוכר מימי שחקן אחד שציפו ממנו בצורה כה אובססיבית לקחת טורניר אחד שמשוחק פעם בארבע שנים. לא זוכר מצב כזה. האיש פשוט גמור מנטלית, וזה לא מקטין ממנו כלום, להיפך, זה מגדיל.

Comments closed