נתקעו בתור

ספרד נכשלה בחילופי הדורות

נבחרת ספרד איימה אתמול על השער 25 פעמים – יותר מאשר צרפת וארגנטינה ביחד במשחק שלשום (19; 9 ו-10 בהתאמה). היא בעטה למסגרת 9 פעמים – שוב, יותר מאשר צרפת וארגנטינה ביחד (8; 4 כ"א).

היא מסיימת את הטורניר עם ממוצע של 15.3 איומים לשער במשחק – רק שלוש נבחרות רשמו עד כה ממוצע גבוה יותר (גרמניה, ברזיל ובלגיה). היא כבשה 7 שערים בארבעה משחקים, ממוצע של 1.8 למשחק – רק ארבע נבחרות כבשו יותר (בלגיה, אנגליה, רוסיה וקרואטיה).

ספרד זכתה במונדיאל 2010 בדיוק עם סוג משחקים כמו זה שהיה אתמול, בהבדל אחד – באותו מונדיאל היא ספגה 2 שערים בכל הטורניר, במונדיאל הזה היא ספגה יותר שערים רק במשחקים מול אירן ומרוקו. סה"כ ספגה 6 שערים בארבעה משחקים – אותה כמות שספגה ב-19 משחקים בשלושת הטורנירים בהן זכתה בין 2008 ל-2012.

המגיב "היסטוריון של ספורט" רשם כאן לאחר שלב הבתים – בו ספגה ספרד 5 שערים – נתון שהדליק אצלי נורה אדומה לגבי היכולת שלה להגיע רחוק בטורניר: הנבחרת היחידה שספגה יותר מ-4 שערים בשלב הבתים וזכתה בטורניר הייתה גרמניה ב-1954; מאז 1994 לא הייתה אלופה שספגה יותר מ-4 שערים בטורניר כולו. לדברים האלה יש נטייה להגשים את עצמם. העובדה שהנתון הזה החזיק מעמד כ"כ הרבה שנים, בסוגים שונים של טורנירים ונבחרות וכל השינויים שעברו על הכדורגל בזמן הזה, מעידה שכנראה מסתתרת מאחוריו איזושהי אמת חזקה.

שלישיית ההגנה המרכזית של נבחרת ספרד מורכבת משני הבלמים – ראמוס ופיקה, והקשר האחורי היחידי במערך שלה – בוסקטס.

סרחיו ראמוס ביצע אתמול לפחות שלוש פעמים (כולל בשער העצמי של איגנשביץ') את אותו איפון סולינגה שביצע על מוחמד סלאח בקייב. בכדורסל אומרים שמי ששומר עם הידיים זה סימן שהרגליים שלו כבר כבדות. זה נכון גם בכדורגל. מה שנהיה מפיקה אפשר היה לראות בשער של רוסיה – הוא קפץ לכדור עם הגב לשחקן והידיים למעלה (ריקוד חדש של שאקירה?). בוסקטס החזיק את האמצע של ספרד גם ב-2010, אבל אז היה צעיר בשמונה שנים והיה לידו את צ'אבי אלונסו.

בדיוק לפני חמש שנים ראיתי כאן בירושלים את משחק הכדורגל הטוב ביותר שכנראה נערך אי פעם בישראל – גמר אליפות אירופה עד גיל 21 בין ספרד לאיטליה. כשחזרתי מאותו משחק, בו ניצחה ספרד 4:2, רשמתי כאן שספרד הולכת לשלוט בכדורגל העולמי עוד שנים ארוכות.

אלא שמתוך ה-11 שפתחו אז בטדי, רק שלושה פתחו אתמול בהרכב הספרדי בלוז'ני'קי – דה חאה, קוקה ואיסקו. רודריגו, שנכנס בטדי כמחליף, עשה זאת גם אתמול. תייאגו אלקנטרה, שכבש שלושער באותו משחק, ישב אתמול 120 דקות על הספסל. שחקנים כמו אלבארו מוראטה (שהיה מלך השערים של הטורניר בישראל), כריסטיאן טאו ואסייר יארמנדי, שכיכבו אז בנבחרת הצעירה של ספרד, לא היו אפילו בסגל של הנבחרת הבוגרת למונדיאל חמש שנים לאחר מכן.

ממוצע הגיל של ה-11 שפתחו אתמול עבור ספרד היה 28.2, וגם זה בזכות העובדה שאסנסיו (22) פתח על חשבונו של אנייסטה (34). עם אנייסטה בהרכב, כפי שהיה במשחק הקודמים, ממוצע הגיל של ספרד הוא 29.3. רק שלוש נבחרות הגיעו לטורניר עם סגל שממוצע הגיל שלו מבוגר יותר מהנתון הזה – קוסטה ריקה, מקסיקו ו-(תראו מופתעים) ארגנטינה.

לאחר שזכתה ברציפות ביורו 2008, מונדיאל 2010 ויורו 2012, בשלושת הטורנירים הבאים (מונדיאל 2014, יורו 2016 והמונדיאל הנוכחי) לא ניצחה ספרד אף נבחרת גדולה ורשמה סה"כ ארבעה ניצחונות מאחד-עשר משחקים – על אוסטרליה, צ'כיה, טורקיה ואירן.

אם במונדיאל 2014 עוד היה אפשר איכשהו לקבל את זה בהבנה, העובדה שגם ארבע שנים אחרי ספרד המשיכה להסתמך על אותו תור זהב ששיניו קהו, מעידה על כישלון גדול בתהליך חילוף הדורות שאת המחיר שלו היא שילמה אתמול במזומן.

שתי גדות ל-לה פלטה
בדיוק מה שהדוקטור רשם

תגובות

  • אופיר

    באמת מוזר, בעיקר לאור זאת שפס הייצור שלהם ממשיך להוציא שחקנים מצויינים (למעט חלוצים, כפי שציין רונן). נראה שהבעיה שלהם היא בעיקר קשיי גמילה מאותו דור מעוטר, ואולי סינדרום מכבי ת"א כדורסל, קרי: ריכוז הכישרון המקומי בשתי הענקיות, שטיפוח שחקנים צעירים לא ממש בראש מעייניהן.

    כך או כך, הם קצרו בתוך 4 שנים מספיק תהילה בשביל מאה שנה.

    הגב
    • איציק אלפסי

      זה נכון, וגם שחקן שגדל שם ולא הופך לבורג משמעותי בקבוצה הבוגרת הקריירה שלו מתחילה לדעוך מהר מאוד.

      הגב
      • קורא בין השורות

        מעניין למה...
        האם הכשלון להשתלב בקבוצה הבוגרת פוגע עד כדי כך במוטיבציה להשתףר בהמשך הקריירה?
        הרי לא חסרים מועדונים טובים בהם השחקנים האלה יכולים להשתלב ולפרוח

        הגב
    • קלבדוס

      הנבחרת הטובה בכל הזמנים, לא בושה להגיד את זה. 4 השנים האלה, וברקע תקופת הזוהר של ברצלונה הגדולה.
      אפשר אפילו להגיד שהיתה תקופה בה נבחרת שלא מייצגת מדינה ריבונית, קטלוניה, היתה הטובה בעולם.

      הגב
      • אופיר

        אני לא עכבר כדורגל לטיני, אז אולי ברזיל עשתה פעם סנדוויץ' דומה (קופה-מונדיאל-קופה) ואין לי כוונה לבדוק. אצלי הם לא יהיו הכי גדולים בגלל העדפה סגנונית.
        ספרד של 2010 היתה תכליתית להחריד (1-0 אחרי 1-0) ודי משעממת, וב-2012 כבר יצאה לכולם מהחורים (אבל חלקנו שכחנו, בגלל הנצחון המפואר בגמר). בסופו של דבר ניצני העקרות ההתקפית הנצו כבר אז, וטוב שהקונספציה של ה-"לה רוחב" לא השתלטה על הכדורגל.

        הגב
        • אופיר ממן

          הנבחרת הספרדית באמת היתה משעממת אבל קונספציית הלה רוחב היא מוטציה של הטיקי טאקה. משחקים של ברצלונה אז היו הכל חוץ ממשעממים בגלל הנטיה לרצות לכבוש עוד ובגלל שעל כל כמה כדורי רוחב היה ניסיון להכניס כדור מפתיע ומהיר פנימה.

          הגב
          • אופיר

            מסכים בהחלט, עם ההסתייגות שאהבתי את הגרסא הישירה יותר של 2009 עם אטו והנרי יותר מאת זו המלוטשת של 2011 ואילך, עם וייה שנטמע רק חלקית ומסי ב-9 מדומה.

            הגב
            • ק.

              כתבתי בעבר, ההבדל בין ספרד ההיא של הפוזשן בונקר לבארסה בתקופה המקבילה הוא שהיה אותו הרכב בערך, רק מסי מקדימה באחת, וצ'אבי אלונסו ליד בוסקטס בשניה. עושה הבדל גדול בין רוחב לעומק

      • איציק אלפסי

        הנבחרת הטובה ביותר שאני לפחות ראיתי בימי חיי.

        הגב
        • שימי

          אתה רציני?

          הגב
  • אורן השני

    אכזבה גדולה, הרבה יותר מגרמניה וארגנטינה. כנראה לסיפור עם המאמן לפני המונדיאל היה חלק בזה. בכל משחק הם שכחו לשחק כשעלו ליתרון במקום להמשיך את המכבש ומיד קיבלו שער בחזרה (חוץ מאיראן שאפילו הם היו קרובים) וזה מתכון בטוח להדחה בפנדלים מול נבחרת נחותה.

    הגב
  • אופיר ממן

    אותי מדהים הפן האנושי הלא רציונלי של האחזות בעבר במקום מבט מפוקח. כל האכזבה, הפליאה וההלם אין לו במה לתפוס כי מי שעיניו בראשו ראה את כל הבעיות של הנבחרת (וגם זו הגרמנית) עוד לפני הטורניר. בכנות, התפלאתי שעברו בכלל את שלב הבתים. שתי הנבחרות הגדולות הכי חלשות בטורניר.

    הגב
    • אורן השני

      לא מסכים, במוקדמות הם נראו מצוין ולפני הטורניר הם פירקו את ארגנטינה 6-1, אמנם זה משחק הכנה וזו לא הגנת ברזל ובכל זאת זו אכזבה גדולה לעוף בשמינית ובקושי לנצח משחק אחד מתוך ארבעה נגד איראן. החלק האחורי בינוני זה ידוע (ודה-חאה ממש היה מתחת לרמתו) אך לא היו צריכים להסתמך עליו בכל פעם שעלו ליתרון אלא להמשיך לשחק כרגיל.

      הגב
      • אופיר ממן

        אפשר לא להסכים, אבל אלו היו תחושתיי האישיות וביטאתי אותן בע"פ וגם בכתב ובסופו של דבר הן אכן התממשו... הנבחרת הזו באמת חלשה יחסית אורן.

        הגב
  • shadow

    אני חושב שקשה לשפוט נבחרת שזרקה את המאמן שלה ערב הטורניר. זו פארסה. יכול להיות שהכל נכון אבל זה נתון מאוד משמעותי שאי אפשר להתעלם ממנו.

    הגב
  • היסטוריון של ספורט

    תודה.
    מסכים עם בעיית חילופי הדורות אבל ...בעוד בדרך כלל הדור החדש מחליף את הדור הוותיק כאן הדור הוותיק החליף את הצעיר ...ואני מתכוון להיירו במקום לופטגי .
    אין לי כלום נגד הראשון אבל לתחושתי האישית הכישלון במונדיאל הוא נקודתי ויותר פרי גחמה של יו"ר ההתאחדות ומוקדם להסיק מסקנות.
    אני אומר זאת מכיוון שספרד הוכיחה התקדמות גדולה ביותר בתקופת לופטגי במוקדמות ובכלל בסגנון ואף בחילופי המשמרות ופתאום הכל כאילו חזר לפחות שנתיים אחורה.

    לגוף העניין אכן הייתה בעיית חילופי משמרות בספרד והיא הייתה נכונה בעיקר במונדיאל הקודם למשל בהתעקשות על צ'אבי (שהוא שחקן נהדר לדעתי גדול שחקני ספרד אך היה צריך לפנות את הבמה).
    דווקא במונדיאל הנוכחי הייתה חלוקה לא רעה .
    וגם הושארו כמה פקטורים מהדורות האחרונים בבית (ססק ,מאטה ופדרו למשל ).

    אך בסה"כ התמהיל היה נראה לי סביר (ואם היה שחקן חסר לי ערב הטורניר אפילו לפני מוראטה זהו דווקא הגרזן הוותיק חאבי מרטינס שהיה יכול להועיל המון לנבחרת הנוכחית חסרת ההגנה).

    מה שכן
    1. בגדול הנקודה נכונה ובעיית חילופי המשמרות היא אקוטית לנבחרות הגדולות (וכנראה זה לא מקרי ש 4 אלופות העולם האחרונות מאירופה הודחו כבר בסיבוב הראשון ...הסיבה שהאלופה הדרום אמריקאית סבלה פחות והגיעה לרבע הגמר קשורה בכך ששחקניה הגיעו מאירופה יבשת רחוקה ככה שמי שהיה שבע כבר פרש ולא הייתה התלבטות של ממש לגביו בניגוד לאירופה).

    2. עכשיו נגמרו "הקופים " אנייסטה סמל הדור ההוא פורש וגם פיקה.
    לכן נותרו לכל היותר ראמוס ,בוסקטס וסילבה.
    אני מהמר שסילבה סיים דרכו ולא יוזמן יותר .את ראמוס ובואסקטס עדיין צריכים .
    וספרד עם מאמן צעיר ורעב מסוגלת לחזור במהרה לטופ העולמי

    הגב
    • איציק אלפסי

      אני מסכים שעם לופטגי זה כנראה היה נראה יותר טוב. הוא היה המאמן של הנבחרת הצעירה ביורו בארץ וגידל למעשה את הדור הזה בנבחרות. גם השחקנים דיברו על הקשר שהיה להם אתו.
      ההתאחדות צדקה בפן העקרוני, אבל היא פגעה בנבחרת ובכל הכדורגל הספרדי. את החשבון עם ריאל היה צריך לסגור אח"כ.

      הגב
      • היסטוריון של ספורט

        לגמרי

        הגב
      • אמיתי

        לופגטי שיחק גם במערך אחר. עולם אחר

        הגב
  • 7even

    טור מצויין איציק.
    המונדיאל הזה עובד נטו על תכליתיות.
    והם פשוט לא...

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה. אני חושב שכל טורניר נבחרות עובד על תכליתיות, בטח בשלבי הנוקאאוט.

      הגב
  • Gil - Zimbabwe

    חבר שלח אתמול בזמן המשחק של ספרד:
    פפ כתב ספר: " האונניה ואמנות אחזקת הכדור", וספרד סוגדת לשיעמום הזה. אלף מסירות ובסוף מבקיעים משער עצמי...
    השדר אתמול במשחק נתן עוד נתון מדהים - במשך כל המונדיאל היו על השער של ספרד 7 איומים, 6 ניכנסו.
    אגב אני לא חושב שכיום גיל 30 הוא מבוגר לכדורגל, זה טורניר ולפעמים אתה תופס מומנטום (זה עלול לקרות לרוסיה עם כדורגל עצוב) ויכול להגיע לשלבים גבוהים.
    ספרד לא הצליחה להיכנס למומנטום הרבה בגלל החלפת המאמן (אני בטוח שלא היה נותן למה שקרה אתמול לקרות), ולגרמניה לא היה את קלוזה שחקן הטורנירים האולטמטיבי.

    הגב
    • היסטוריון של ספורט

      אם הזכרת את פפ ..אז בדיחה שרצה ברשת.
      2010 פפ מאמן ברצלונה וספרד אלופה
      2014 פפ מאמן את מינכן וגרמניה אלופה
      2018 פפ מאמן את הסיטי ואנגליה אלופה.

      לפני שרומן ישמח תגובתי היא
      2010 יותר מחצי הרכב היה של ברצלונה (פיקה פויול בוסקטאס צאבי אנייסטה ופדרו שלא לדבר על וייה שהיה חתום.
      כנ"ל ב 2014 (נואייר להאם בואטנג שויישטנגר קרוס ומולר ).
      ב 2018 בסיטי אין לו את זה ...אולי אם היה מאמן טוטנהאם

      הגב
  • holden

    https://www.youtube.com/watch?v=cKmKZliclZA
    תקציר מעט נרחב על אותו משחק של ספרד של לופטגי מתחת לגיל 21

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה. כדורגל מהמם. כמה חבל שזה נחסך מאתנו בטורניר הנוכחי.

      הגב
  • דונאדוני

    אני לא חושב שיש לספרד בעיה עם חילופי הדורות.
    יש שחקני וורלד קלאס בכל עמדה.
    אם יצאו מהנבחרת ההיא שלושה שחקנים לנבחרת הבוגרת זה יפה מאד. מכל מחזור כזה צריכים לצאת 3-4 שחקנים.
    המטרה היא לייצר שחקנים לנבחרת הבוגרת, ואת זה ספרד עושים טוב. לא בהכרח צריכים לצאת המון שחקנים מכל נבחרת צעירה מצליחה לבוגרת.
    פשוט יש בעיה בטקטיקה של הנבחרת. לא צריך לזנוח את החזקת הכדור, אבל צריך להביא משהו שישכלל את השיטה לכדורגל יותר פרקטי.
    נראה לי לופטגי ידע לעשות את זה, כנראה פיטוריו פגעו בהם קשות.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *