בית"ר. אחרת

רוחות השינוי בבית"ר ירושלים וההשלכות על בית"ר נורדיה

צילום: הדר אלפסי

אני מסכים עם כל מילה שמשה חוגג כתב בפוסט שפרסם אמש, ורוצה להתייחס במיוחד לשתי נקודות מתוך הדברים:

"מי שחושב שגזענות מייצגת אותנו צריך ללמוד כמה דברים ויפה שעה קודם, הוא יכול להתחיל עם משנתו של ז'בוטינסקי".

הגאווה הכי גדולה שלי היא שבזכות בית"ר נורדיה אנשים יודעים היום שתורתו של זאב ז'בוטינסקי שללה גזענות מכל וכל, ושביסודה עמד שוויון מוחלט בין כל בני האדם ללא הבדל דת, גזע ומין (ז'בוטינסקי, אגב, לא רק סלד מגזענות, הוא גם היה פמיניסט גדול שכתב פעם "אין תפקיד ומקצוע שלא הייתי מעדיף את האשה על הגבר").

כבר ב-2011, שלוש שנים עוד לפני שקמה בכלל בית"ר נורדיה (לא הרבה יודעים זאת, אבל נורדיה החלה כארגון אוהדים ביציע המזרחי בסוף העשור הקודם) פרסמתי כאן פוסט שכותרתו "מה ז'בוטינסקי היה אומר על שחקן ערבי בבית"ר?"

"תבינו שזו בית"ר ירושלים, לא בית"ר לה פמיליה או בית"ר נורדיה. זו בית"ר ירושלים".

גם כאן חוגג צודק. בית"ר נורדיה היא לא בית"ר ירושלים.

כן, במקור בית"ר נורדיה ירושלים קמה כסוג של "הפועל אוסישקין". המחשבה שלנו (שלי לפחות) המייסדים, הייתה שלבית"ר ירושלים אחרי עונת הצ'צ'נים אין תקומה ושהיא לא תשרוד זמן רב, ולכן יש להקים אותה מחדש בליגה ג'.

מהר מאוד נוכחנו (נוכחתי אני לפחות) שטעינו (טעיתי). בית"ר המשיכה, והקהל חזר למגרשים בעונה שלאחר מכן כאילו לא קרה דבר. בשלב הזה השאלה הייתה האם אנחנו ממשיכים או מקפלים את הרעיון?

בחרנו להמשיך. למרות שידענו (ידעתי) שנורדיה לא תחליף את בית"ר, היה ברור לנו גם שאנחנו לא יכולים לחזור לשבת במקום הקבוע שלנו ביציע המזרחי כאילו לא קרה כלום. ולכן הקמנו קבוצה חדשה שתייצג את הערכים האמתיים של תנועת בית"ר וזאב ז'בוטינסקי.

טענו כלפינו ש"התאהבנו במיזם". וודאי שהתאהבנו! אתם מכירים אדם שישקיע כל כך הרבה במשהו ולא יאהב אותו? תמיד אמרתי שבית"ר נורדיה הייתה הדבר הכי קרוב לילד שהיה לי עד עכשיו.

אני אישית סבור שלבית"ר נורדיה יש זכות קיום גם במנותק מבית"ר. היא יכולה וצריכה להיות קבוצה עם זהות משלה. קבוצה שאכן הקימו אותה אוהדי בית"ר, אבל כיום היא קבוצה נפרדת. שאגב, גם אוהדי בית"ר יכולים לאהוד במקביל. וכמובן גם כאלה שמעולם לא היו אוהדי בית"ר, או אפילו אוהדי כדורגל.

אלא שמאז שסיימתי את תפקידי בבית"ר נורדיה במועדון בחרו, וזו כמובן זכותם המלאה, להתרחק מהזהות המקורית של המועדון ולהתמקד בשאיפה לאיחוד עם בית"ר ירושלים.

בחזון המקורי אותו ניסחו חבריי ואני מייסדי המועדון היה רשום:

"בית"ר נורדיה ירושלים תהווה בית לאוהדי כדורגל בארץ ובעולם המעוניינים להזדהות עם מועדון כדורגל המייצג נאמנה את מורשתה של תנועת בית"ר. בית"ר נורדיה ירושלים תשאף לממש באמצעות פעילות ספורטיבית, חינוכית וקהילתית את ערכיה המקוריים של תנועת בית"ר המשלבים בין ציונות ואהבת המולדת ובין ערכי נאורות אוניברסאליים – האמונה בשוויון בין כל בני האדם ללא הבדלי דת, גזע ומין ובהיותו של "כל יחיד מלך", כדברי מייסד התנועה זאב ז'בוטינסקי."

כמה חודשים לאחר שהוחלפתי בתפקידי שונו מטרות המועדון המופעים בתקנון העמותה (פורמלית זוהי תוספת, אבל מעשית החזון הנ"ל מחליף את החזון המקורי):

"בית"ר נורדיה ירושלים תשאף ליצירת מועדון בית"ר אחד, המושתת על העבר המפואר, של מועדון בית"ר ירושלים ועל העבר הבית"רי. המועדון ישים דגש על פעילות קהילתית וחינוכית במרחב הירושלמי. המועדון יפעל ללא גילויי גזענות ואלימות, שחקניו וצוותו המקצועי יבחרו ללא כל אפליה, והוא ינוהל בסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר".

ויש כאן לטעמי משגה יסודי: כל עוד בית"ר נורדיה תראה את עצמה רק ביחס לבית"ר ירושלים, היא לעולם לא תוכל לצמוח ולגדול וליצור לעצמה חיים משלה. בדיוק כמו ילד שלא מצליח להשתחרר מהצל של הוריו: הגוף שלו אולי ימשיך לגדול, אבל רגשית הוא יישאר ילד.

מי כמוני מבין את הקונפליקט שאוהדי נורדיה נמצאים בו. אבל אני באמת חושב שהם לא צריכים להתנצל. כן, נורדיה היא לא בית"ר ירושלים. היא בית"ר אחרת. שכאמור, אפשר לאהוד אותה במקביל לבית"ר ירושלים, או במקומה.

בית"ר נורדיה קמה מהמקום הכי נכון שיש. וגם אם המציאות משתנה. וטוב שהיא משתנה. את הנעשה אין להשיב, ולנורדיה יש כבר חיים משלה. ובמקום לנסות כל הזמן למצוא סיבות למה רע בבית"ר ירושלים כדי להצדיק את הקיום שלה, נורדיה פשוט צריכה להיות מי שהיא.

העניין הוא שלא ברור כעת מי היא נורדיה? לנו המייסדים היה ברור מאוד מה היא מייצגת ומה הזהות שלה (כפי שניסחנו זאת בחזון שציטטתי לעיל). אבל משננטש החזון הזה, נורדיה חייבת לכל הפחות להציע חזון חלופי. "בית"ר אחת" איננה חזון. איחוד עם בית"ר ירושלים לא רק שלא מעשי ולא רלוונטי, כי לבית"ר ירושלים אין שום אינטרס בו, משמעותו המעשית היא שנורדיה נבלעת בבית"ר ירושלים וחדלה מלהתקיים.

ולגבי בית"ר ירושלים, אל יקל בעיניכם מה שקורה עכשיו. גם מי שלא אוהד בית"ר, אם הוא באמת רוצה לנצח את הגזענות, צריך לקוות שבית"ר תצליח העונה מקצועית. הצלחה שכזו תגדיל את הקרדיט הרב שכבר יש לחוגג בקרב הרוב הנורמטיבי של הקהל, ותאפשר לו להשלים את המהלך ולהפוך את בית"ר אכן לקבוצה שבה דת, גזע ולאום אינם פקטור בבחירת שחקנים.

בעיתה אחישנה
"וזה לא מצחיק יותר!"

תגובות

  • יניב

    תודה רבה על הפוסט.בתור אוהד בית"ר שנים רבות אמנם בדרך כלל אוהד כורסא ולא מגרש,ומכיוון שבטח בדהבאזר אוהדי בית"ר הם מיעוט שבמיעוט,אני תמיד שמח שאתה כותב.
    לעצם העניין,הרי הקמתם את נורדיה בעיקר בגלל מה שקרה עם הצ'צנים והגזענות,עכשיו אני מניח שלא באמת הפסקת לאהוד את בית"ר,במידה וחוגג יצליח במאבק שלו ואכן יגיע סוף סוף שחקן ערבי לבית"ר ונפסיק עם הגזענות המטומטמת הזאת של הלה פמיליה אז מה הבעיה אם זה שנורדיה תבלע בבית"ר?

    הגב
    • איציק אלפסי

      אני חושב שזה יהיה חבל כי יש פה כבר מועדון עם תשתית טובה מאוד ומחלקת נוער שגדלה יפה. יש בסה"כ שלושה מועדונים מתפקדים בירושלים, זה מעט מאוד לעיר בגודל כזה. יש הרבה שחקנים צעירים שמסיימים מחלקות נוער ואין להם לאן להמשיך, עוד קבוצה בעיר זו ברכה בשבילם.

      הגב
  • אליכ

    אל תמהרו לפרק את נורדיה. אולי אני טועה אבל נראה לי שהדרך עוד ארוכה. עוד נכונו לחוגג מאבקים.

    הגב
  • ישרון

    מעולה כרגיל, תודה.
    שקראתי את הפוסט אתמול, בפסקה על ז'בוטינסקי מייד חשבתי עליך.
    בנוסף להצלחה מקצועית, צריך קצת שקט וזמן לתת לדברים לחלחל. למרות שבסה"כ אני אופטימי, יש בי גם את הצד למוד הניסיון שחושש ששוב זה יתפוצץ.

    יכול להיות ששינוי החזון היה במטרה להתאים למציאות?
    שואל ברצינות, כי לפי מה שהבנתי נורדיה לא הצליחה לסחוף מספיק אנשים כדי להצדיק מועדון בפני עצמו אבל אני לא באמת יודע.

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה.
      לגבי בית"ר, מסכים, צריך לתת לזה זמן, הדברים עדיין מאוד שבריריים.
      לגבי נורדיה, זו אכן הייתה המחשבה. בפועל זה לא הוכיח את עצמו, כי כמות האוהדים וחברי העמותה רק ירדה.

      הגב
  • אלי

    אל תשאירו את השינוי לחוגג בלבד, תצטרפו אליו ותעזרו לו, אין דרך אחרת אלה לחזור ליציעים ולהלחם בגזענות לצידו.

    הגב
  • Amir A

    איציק, אתה (כמו אשתי) נולדת 150-200 שנה מאוחר מדי. כנראה ששניכם פספסתם את המבזק שהודיע על מותה של הרומנטיקה.

    הגב
    • איציק אלפסי

      חחחח.. יש מצב :) אבל אני אקבל את כמחמאה..

      הגב
  • איציק

    אני רק רוצה להדגיש שהחתמת שחקן מוסלמי/ערבי רק כי הוא כזה זו גם גזענות ולא הרבה פחות גרועה (ולא, זו לא אפליה מתקנת).
    אם יש לי שני שחקנים, האחד ברזילאי נוצרי והשני מוסלמי או ערבי, המאמן רוצה את הברזילאי (והוא בכלל טוב יותר) והכל מסתדר תקציבית ומחליטים להביא את השני זה מאד חמור, ולא רק מקצועית.
    אני בטוח שיש שחקנים ערבים ושחקנים מוסלמים בכלל שמתאימים בגלל שכאלו הם, ורואים זאת בהמון קבוצות בליגה. ככה זה אמור להתנהל. אין לי מושג מה קורה בבית"ר מבחינת בחירת השחקנים אבל יש לי הרגשה שזה קצת גלש מהפן המקצועי לפן העקרוני כדי להראות ללה פמיליה שנביא אחד ויהי מה. זה לדעתי לא נכון מבחינת הגישה. להילחם צריך על שחקן שמתאים.

    הגב
    • אביאל

      איציק, יותר מזה, אמרו שאין מוסלמי בבית״ר, שהוכיחו שויקטור פאצ׳ה מוסלמי זה לא הספיק, שהביאו את שני הצ׳צ׳נים זה לא הספיק, הם דורשים ערבי, שיבוא ערבי הם ידרשו פלסטיני וכו׳ וכו׳.

      הגב
      • Srtest - ארטסט

        אם אפשר לא לדרוש כלום ופשוט לקבל את הגזענות אז בכלל נפלא. איך השמרנות של האחד פועלת נפלא עם קבלת השינוי הגזעני של האחר. מעולם ריאקציונרים ושמרנים לא חשו יותר קרובים מאשר כאן.

        הגב
    • זינק

      זה לא פן עקרוני אלא ערכי.
      אבל גם אם נתעלם מזה, הסיפור הזה פוגע מקצועית בכל מאמן ביתר. במדינה עם כל כך מעט כשרון וכשבהרכב הנבחרת משחקים 40-50% מוסלמים בשנים האחרונות, אף איש מקצוע לא יכול לאפשר לעצמו התעלמות מהבחירה הזאת. במצב הנוכחי להביא מוסלמי, גם אם הוא טוב יותר מישראלי אחר או זר, לא משרת מקצועית את המאמן. הבלאגן הזה פוגע בטווח הקצר מקצועית. ואם יבחן רק מקצועית זה לא יקרה. אל תשכח שיש גם שחקן שצריך לרצות את כאב הראש הזה.
      יש מקרים שצריך התערבות מלאכותית. זה אחד מהם. תן מכת פטיש ובפעם אחת תשבור את זה. בהמשך זה יהיה מקצועי נטו.

      הגב
      • איציק

        תוריד את הפטיש כשזה יהיה נכון מקצועית. בטח שכבר היו מיקרים שהיה צריך להוריד פטיש. היו מספיק מיקרים שהיה שחקן ערבי/מוסלמי מתאים ובית"ר קיבלו רגליים קרות. נגד זה אני יוצא. כשהיה צריך שחקן משיקול מקצועי, אז היה צריך להוריד את הפטיש ובמלוא העוצמה. עכשיו זה נראה מלאכותי וחבל כי גם עכשיו, ואם לא עכשיו אז בעוד חודש יהיה מועמד מתאים מקצועית וראוי להורדת הפטיש. לא צריך לאלץ, כי המשקל הסגולי של איכות השחקנים ממוצא ערבי הוא מאד גבוה בארץ ולכן בטוח שיהיה מישהו מתאים. חברתית כבר הוכח בנבחרת ובקבוצות אחרות שאין בעיה בין השחקנים, ולכן הפטיש צריך לרדת בזמן הנכון. פחות לדבר על זה, לעשות כשמתאים וללה פמיליה להוריד פטיש. כשאתה נלחם על מישהו שלא מתאים ואחר-כך תייבש אותו על הספסל, תשחרר אותו או גרוע מזה, תתן לו לשחק רק כי החתמת אותו, זה ממש לא טוב.

        הגב
        • ישרון

          איציק
          מוחמד זה רכישה מקצועית, זה נהפך לעקרון רק אחרי התגובה (שינוי השם וכו').
          שנה שעברה בהעדר קשר אחורי טוב, שמו את סירושטיין הבלם בתפקיד.

          הגב
          • איציק

            ודאי שהוא רכישה מקצועית אבל הוא לא מוסלמי (חצי מוסלמי, חצי נוצרי ולא יודע איך הוא מגדיר את עצמו), והוא לא ערבי. מה שהביא לגזעני את הסעיף בכלל היה השם, אבל אני חושב שהם בסופו של דבר יבלעו את הצפרדע, הרי נוצרים זה בסדר גם אם הם מאפריקה.
            אני לא בא לומר שחוגג לא עושה. הוא עושה ושאפו גדול על מה שהוא עושה, אני רק מזהיר שנראה ששחקן ערבי/מוסלמי (ואם יהיה ישראלי אז בכלל סוף העולם) כבר הפך לאישו ללא קשר לרמתו. מזה אני מזהיר.

            הגב
          • Srtest - ארטסט

            מי שקוראים להם גזעני בית"ר נאבקים לקבל את השם עלי מוחמד. כשבובי דיקסון שינה את שמו והתאסלם, ערוץ הספורט סירבו לקרוא לו בשם מאוד דומה וגם הוא בהשראת הדמות ההיסטורית. אח"כ כשפשחה ידבר על הראשונים כדאי יהיה לזכור משהו כזה. מי שזה מעניין אותו.

            הגב
            • איציק

              רק צריך לזכור שדיקסון שינה את השם כי חויב לעשות זאת במסגרת אזרוחו בטורקיה (לא חושב שהוא חויב להתאסלם ולא מצאתי לכך עדויות ברשת, אך יתכן וחויב). גם לנו היה כדורגלן שהתאזרח בטורקיה ושינה את שמו לאטאקן אויגון. לא זכור לי שמישהו הפסיק לקרוא לו פיני בלילי. בטורקיה מחייבים את הליך שינוי השם לקבלת אזרחות, אין זה אומר שזה מרצון או מאילוץ. האם מישהו זוכר שקראו לכדורסלן מתאזרח ישראלי אלישע בן אברהם ולא לשם קוריוז?
              אז לפני שמפיצים מידע (גם אם זה בפוסט של איציק הנכון) כדאי לבדוק ולספר את כל האמת. מעניין שלעלי מוחמד זה אין עמוד ויקיפדיה אבל לבובי דיקסון יש (אפילו בסוגריים לא כתבו עלי מוחמד). מעניין אם זה מגזענות.

            • Srtest - ארטסט

              אמאר'ה עובד תהליך גיור ופתאום הוא יהודי מן המניין. את זה בטח שנקבל, ברור. אבל שינוי שם לשם מוסלמי? מה פתאום! יחי קסיוס קליי! יחי אלה שמתעקשים על שמו הקודם! שמות טהורים לעד! עד הגיור, זאת אומרת, שהוא מטבעו טהור. זאת אומרת, כל עוד יש איזה פוטנציאל לחיזוק אזרחי או צבאי. גם אין לי ספק שאתה בכלל לא מפיץ פרופגנדה במסווה של איזו עובדה ושמי שהתעקשו על דיקסון ביררו את כל מה שאתה ביררת. בעצם יש לי תחושה שאתה ביררת עובדה כמו שבובי דיקסון בירר מה יהיו ההשלכות של הפיכתו לאזרח טורקי בדמוקרטיה היחידה.

            • איציק

              כן, מה הקשר לגיור של אמר'ה? הוא שינה שם? מישהו קרא לו בשם אחר?
              כאשר קסיוס קלי המיר את דתו והחליט לשנות את שמו למוחמד עלי, כך קראו לו. אותו דבר קרא ללו אלסינדור שנקרא כל חייו כארים אבדול ג'אבר.
              אמר'ה החליט להתגייר וסיפר זאת לא פעם ולא פעמיים שהתחיל את ההליך עוד בארה"ב וזו הסיבה ששמח לבוא לשחק בירושלים (יכל כנראה למצוא קבוצה בתל-אביב או חיפה אם רצה). אבל למה לבלבל עם עובדות. בנוסף יש מקרים דומים כמו בלילי או אולסי פרי ששינו את שמם אבל אף אחד לא ממש קרא להם בשמם החדש (אולי רק בטורקיה). אבל אנחנו החשוכים כי אנחנו לא כמו המגיב המחונן, הליברל ולוחם הזכויות. רק שאתה נלחם בתחנות רוח, כי אין סיבה. אם היתה סיבה, דיקסון היה כבר דואג להוסיף את שמו החדש, שהוא בחר כי חלם עליו זמן רב, לפחות בויקפדיה באנגלית. זה הרי די קל. מעניין למה הוא בחר לא לעשות זאת, למרות שיש לי תחושה שהוא מודע לקיום עמוד זה בויקיפדיה. אולי Srtest - ארטסט בשם הצדק האוניברסלי יעשה זאת עבורו.

            • Srtest - ארטסט

              תראה אני מבין שאתה מחפש את התגרה הוירטואלית הבאה כדי להסתיר את העניין. לא יעבוד לך. מי שלא קרא לו ככה עשה זאת ממניעים שהם לא שונים מאלה שדרשו לתת ניק לעלי מוחמד כדי לא לקרוא לו עלי מוחמד. כל השאר הם בסה"כ פרטים שאתה נהנה להתבחבש בהם. פשוט יש כאלה שהפרונט שלהם מאפשר להם כל מיני דברים שלאחרים לא. בסופו של דבר, אוהדי בית"ר יכולים לעשות זאת לא מאהבת מרדכי והדבר לא ישנה מאומה. הם יכולים להחליט שהגיע הזמן כי הגיע הזמן ואם לא אז ינתקו את המכשירים ועדיין הבחירה שלהם תהיה פחות נגועה.

            • איציק

              אתה מבלבל את המח.
              אתה לא עונה לעניין לשום דבר.
              האם מישהו קרא בארץ או במקום אחר בעולם (פרט לטורקיה) לבלילי אטאקן אויגון? לא
              האם מישהו קרא לאולסי פרי כאלישע בן אברהם אחרי שהתגייר? לא
              השינויים הללו הם פורמליים למען הניירת ולא אמיתיים.
              להבדיל, כרים אבדול ג'אבר, אחמד ג'אמל, אלו שמות שנלקחו מסיבות אמוניות וכך האנשים רצו שיקראו להם, וכך קראו להם. יש הבדל מהותי שאתה מנסה להסתתר מאחורי פורמליזם ילדותי במקום מהות. אין לזה כל קשר לגזענות. בזה שאתה צועק זאב זאב על הכל אתה רק פוגע במאבק האמיתי שראוי וחובה להלחם בו.

            • אמיתי

              לא סגור מה זה פורמליזם ילדותי אבל הולך לאמץ את זה (;

            • איציק

              לך על זה!!!

            • Srtest - ארטסט

              פחחחח אתה מזכיר לי את אלה שאמרו לאתיופים הייתי אתכם ואיבדתם אותי... "המאבק האמיתי" עאלק. מעניין מי מגן על פורמליזם כשהוא מחרף את נפשו להגן על גוף כמו ערוץ הספורט ומי מקבל איזה ז'אנר של גזענות עממיקו מקובלת. שורה תחתונה אוהדי בית"ר לא יותר מכל מיני אנשים כאן שנמצאים בעמדות מפתח, בין היתר פוליטיקאים שצמחו על הגב של המועדון.

            • איציק

              מי דיבר איתך על זה?
              דיברתי איתך אך ורק על בובי דיקסון. לא הגבתי לשום דבר פרט לזה.
              היכן ראית אותי מגן על ערוץ הספורט (אולי צריך להגן עליהם אבל אין לי מושג על מה אתה מדבר עכשיו)?
              אתה ממציא מלחמות, נלחם ועוד מפסיד. תותח אתה.

    • אמיתי

      זה נכון- תמיד מנצחים גזענות בעזרת הגיון.

      הגב
      • איציק

        אתה והציניות שלך...
        צא מזה, תהיה פעם רציני.

        הגב
        • אמיתי

          איציק. הם רצו לשנות שם של שחקן. הם עד כדי כך מקפידים. והוא אפילו לא מוסלמי!
          צר לי שאין לי דרך ״רצינית״ להתמודד עם הגועל הזה. ואתה מדבר על הפן המקצועי.
          באמת שלא יודע מה להגיד לך אבל אתה לא בכיוון. בכלל.
          בכל מקום אחר על הפלנטה היינו אומרים בלי להסס- לסגור. לאלתר.
          מציע לך להיות רציני רגע ולחשוב איך אתה מגיב לגזענות. מפה נראה שאתה מתעסק בהכי טפל שיש

          הגב
          • איציק

            הפוך גוטה, אני לא טוען את מה שאתה אומר לחלוטין. פספסת בגדול.
            אני לא טוען שמול גזענות צריך לפעול בהיגיון (למרות שזה גם נכון, אך לא להידבר איתם בהיגיון כי את זה הם לא יבינו). אני טוען שהגזענים גורמים לבית"ר לנהוג לא בהיגיון ואת זה צריך להפסיק.
            מקרה 1: לפני חוגג, בית"ר לא לקחו שחקן ערבי או מוסלמי (או עשו כל מיני דברים מוזרים) לא מסיבות של טובת הקבוצה כי אם בגלל הפחד מהגזענים. אין ספק שאם הגזענים לא היו שיקול אז בסבירות גבוהה היה כבר שחקן כזה מזמן משיקולי התאמה ויכולת.
            מקרה 2: תקופת חוגג, בית"ר מנסה להראות שהיא לא מתחשבת בגזענים ולכן תביא שחקן כזה על אפם ועל חמתם (זו בדיוק התחשבות אבל לכיוון השני). זה גורר לכך שהם לא מחפשים דווקא שחקן שמתאים מקצועיים אלה להוציא לגזענים את העין. גם זה לא הגיוני מבחינת בית"ר אלה היא צריכה להביא מישהו אם וכאשר תמצא מתאים מקצועית ואז להתמודד עם ההשלכות במלחמה בגזענות. אני טוען ששחקן כזה גם יעזור במלחמה בגזענות כי לפחות למשתרכים (ואני מעריך שיש הרבה כאלו) יהיה קשה יותר להשתרך אחרי הגרעין הגזעני הקשה כי יהיה להם שחקן טוב שיותר קל להזדהות איתו. לגרעין הקשה שום דבר לא יעזור פרט לפטיש כבד שיעיף אותם לכל הרוחות.

            הגב
            • אמיתי

              אני בעד ״על אפם ועל חמתם״ ובפרצופם בכל הנוגע לגזענות.
              לא חושב שמה שתיארת בסעיף השני קרוב למציאות אבל ניחא.
              אתה מאלה כשהטיטניק טבעה התלוננו על הרום סרוויס

            • איציק

              על הרום סרוויס אני מתלונן תמיד ללא קשר לטיטניק.
              ולגבי הסעיף השני, אין צורך שתחשוב, קבל אותו כמו שהוא. אתה רק צריך לראות מה קורה. כל הזמן מדברים יבוא, לא יבוא, רק השם ערבי/מוסלמי או שהוא בפועל כזה. הכל בולשיט. יש שחקן ראוי, תביא ותתמודד עם הגזענים. אין שחקן ראוי, אין טעם להביא סתם. אבל למה שאני אכתוב הרבה, כבר תיארו את זה טוב בהרבה ממני: https://www.youtube.com/watch?v=C0aWrDcM988

            • אמיתי

              כתבתי נ י ח א.
              בקיצור. מחמאות לאלפסי וחוגג. זה מה שיש לי להגיד ברצינות

            • איציק

              מחמאות ודאי, זה אני מסכים.
              זה עדיין לא אומר שאסור להעביר ביקורת בונה.
              וראיתי שכתב נ י ח א, אבל ה-נ י ח א שלך שגוי, אבל... נ י ח א.

            • אמיתי

              אדרבא ואדרבה

            • זינק

              אתה מפספס משהו.
              שוב, אם ימתינו ״להתאמה מקצועית״ בלבד זה לא יקרה לעולם.
              קח כל שחקן ישראלי מוסלמי מהבכירים בשוק היום, האם הבאה שלו לביתר היום תתרום בטווח הקצר מקצועית? כולם מבינים שהתשובה היא לא. הרי זה לא שמוחמד סאלח יגיע פתאום וכל שחקן טוב ככל שיהיה, שיגיע לסיטואציה הזאת ייפגע מקצועית ברמה האישית מהבלאגן שיווצר וגם הקבוצה תפגע מכך מקצועית. כדי שיהיה אפשר לבחון את זה מקצועית צריך קודם כל לייצר את סביבת העבודה המתאימה לשחקן ולקבוצה.
              מעבר לכך שהיום אין שום סיבה בעולם לשחקן ישראלי מוסלמי להגיע לביתר. מה יצא לו מקצועית מכך? למה שירצה את כל הרעש והבלאגן הזה על הראש שלו? הרי זה לא שהוא עובר לאחת מאריות אירופה... נכון להיום ביתר היא לא אופציה לאותם שחקנים.
              אם ברור לכולם שכשיגיע המוסלמי הישראלי הראשון יהיה קרנבל בכל מקרה, אז לא באמת משנה את מי אתה מביא. זה לא שלה פמליה יקבלו את כיאל לדוגמא בזרועות פתוחות.
              כפי שכתבתי לך לפני, נכון להיום בצוות המקצועי של ביתר עובדים על מצאי שחקנים ישראלים, קטן ב 30-40% ביחס לשוק של יריבותיה, זו התאבדות מקצועית.

            • איציק

              זינק,
              אני מסכים עם כל מה שכתבת, והמשפט המסיים הוא ירייה רצינית ברגל.
              מה שכן, שחקן ערבי/מוסלמי שאינו ישראלי יתכן וכן ירצה להגיע אם אין לו אופציה כלכלית טובה יותר. גם זה סדין אדום לחברה (ישראלי הרבה יותר חמור מבחינתם לדעתי אבל גם זר זה מספיק). מוחמד סלאח לא מתאים בגלל כמה התבטאויות שהיו לו, גם לבאר-שבע היתי מביא אותו רק אחרי שיתנצל (כנראה שרק בגלל זה הוא לא מגיע), אבל יש עוד כמה טובים שמבחינה כלכלית כדאי לנו וכדאי להם. נראה לי שאם אותנו היו שמים באליפות אפריקה, את שלב הבתים לא הינו עוברים.

        • Ollie Williams

          אני מסכים פה עם איציק.
          המהלכים של חוגג מקבלים לגיטימציה בקרוב רוב מכריע של הקהל כי הם מרגישים שהוא מנסה לשפר את הקבוצה.
          כבר כתבתי בפוסט אחר בנושא לפני כמה חודשים - עלי מוחמד הוא קודם כל אחד הקשרים הטובים בליגה ורק אחר כך עם שם משפחה שמפריע לכל מיני טיפשים ביציע.
          אז המאבק בגזענים שמתנגדים מקבל גב ציבורי בגלל שמדובר בשחקן מצויין. אם יביאו שחקן בלי קבלות ובלי מספיק פוטנציאל זה לא יקבל גב ציבורי, ואני לא חושב שמלחמת חורמה ו"דווקא" תביא לאיזושהי תוצאה. ארגוני אוהדים קיצונים בכלל ולה פמיליה בפרט כבר הוכיחו שהם יעדיפו מועדון קורס על פני ויתור על עקרון ו/או כבוד, והרוב המתון בקהל פשוט בורח מהמצב הזה ולא ייכנס למלחמה מהצד השני.

          נניח והעונה המופלאה של סבע בנתניה הייתה קורית בעונה שעברה, ובקיץ הנוכחי הוא היה למכירה ב 2 מליון יורו וחוגג הולך על זה - תהיה בטוח שכל האוהדים השפויים בארץ היו מריעים למהלך (באיזשהו מקום).

          הגב
          • איציק אלפסי

            Ollie מדיוק ביותר

            הגב
  • Dr.van nostrand

    דברים נהדרים.
    לא פשוט לבוא עם רעיונות ולהתחיל לממש בשטח. מקווה שנורדיה תשאר בסביבה מכל הסיבות וההיבטים שציינת.
    ובאופן אישי לא הייתי מתנגד שבית"ר, אוסישקין ורובי שפירא יצליחו וילמדו כדורגל ותרבות ספורט בליגות הנמוכות יותר בעוד בליגות המקצועניות יהיו הבולדוזרים מרעננה מול וונדר ספיידר מן פריקין אווסם רמת גן.. : )

    אותי פוליטיקת הזהויות וההשתייכויות קצת מרחיקה ברמה המקצוענית כאחד שמחפש יותר ספורט לבילוי תחרותי מעניין ומאתגר...אבל ז'בו זכור לטוב.
    כפי שאמר על הרצל לציון יום פטירתו ה 28, כן נאמר עליו.

    הגב
  • שמעון פנדלוביץ'

    מסיר את הכובע בפני איציק וחברי נורדיה וגם בפני משה חוגג שמעיזים לעשות מעשים ולנסות לשפר דברים.

    הגב
  • Shohat

    איציק,
    מה שעשית/עשיתם בהקמת והובלת ביתר נורדיה - אחד הדברים היפים. השפעתם לטובה על החשיבה, על השיח, בסוף אני מקוה שגם על ביתר הגדולה.
    הצגתם מודל של עשיה חיובית ואופטימית שסחפה אנשים והשפיעה על חייהם לטובה.
    תהיה גאה בזה.

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה נחשון. אני בהחלט גאה.

      הגב
  • בני

    אנשים מפרשים את זה שהפמליה לא רוצה מוסלמים כגזענות ,אבל לפי דעתי הם לא רואים את זה ככה! הם רואים את זה כבעיה חברתית בין מוסלמים ליהודים! יכול להיות שאם הערבים המוסלמים בארץ היו קוראים לעצמם ישראלים ולא פלסטינים? אז לא היו מתנגדים לערבי בבית"ר! בקיבוצים לא מקבלים מזרחים אליהם בטענה שלמזרחים יש תרבות שונה ולא מתאימה לקיבוץ האשכנזי! ולזה אף אחד לא קורא גזענות ! כי זה מדובר בין יהודים !

    הגב
    • אמיתי

      איציק. (לא אלפסי). אפשר לענות לו בציניות?

      הגב
      • איציק

        זה בדיוק הזמן!!!
        לך על זה... רק זכור "הם לא רואים את זה ככה"

        הגב
        • אמיתי

          אם רק הם היו קוראים לעצמם ישראלים ומתפקדים לימין החדש..ותפילין. אם הם היו מניחים תפילין!! הערבים שכחו מה זה להיות יהודים

          הגב
    • אהד

      אם זה היה נכון לא הייתה אמורה להיות להם בעיה עם מוסלמי מאפריקה/מאסיה

      הגב
  • Srtest - ארטסט

    איציק (האיציק הנכון) אני יודע שזה האמא והאבא של הקלישאה ובכל זאת גם עכשיו, המיזם שנקרא בית"ר נורדיה היה ועודנו פעילות חברתית-קהילתית חשובה. מעולם לא הייתי בית"ריסט ואין לכך משמעות עבורי. בתור מי שפעל בחברה יש ערך למה שעשית ולממשיכי דרכך. הזהות של הקבוצה תמיד הגיעה מהמקור, השאלה איזה מקור. אין לי ספק שאתה בעצמך היית דמות של שינוי. אם בקבוצת המקור, נעו האנשים בין פוליטיקאים שצמחו על גבם לבין הזדהות עם הימין הקיצוני-כהניסטי, דבר שהוביל אותם למקום שבו הם צריכים להאבק על עצם קיומם כי בסוף בעל הבית יסגור את העסק, אתה וחבריך טיפחתם משהו אלטרנטיבי שניתן לבנות עליו. משהו שמדבר אל המקום שממנו באתם ושאליו אתם הולכים. בערכים הציניים של ימינו יגידו לך שזה לא שווה הרבה. בדיוק בקונפליקט העכשווי בבית"ר איפה שהכסף התחיל לדבר, אתה נמצא בדיוק שם.

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה.
      אני מודה אבל שלא לגמרי הבנתי את המשפט האחרון והוא מסקרן אותי.

      הגב
      • Srtest - ארטסט

        התפיסה היא שכל מה שקובע הוא כוח (לה-פמיליה) או הון (בעלי הבית) וכנראה תקשורת. אלא שבסיטואציה של אבדן הערכים כמו שאתה זיהית (הראשון?...), מה שעומד מאחורי ניסיון ההישרדות של אוהדי בית"ר יכול בסופו של יום לנבוע מהמקום שהקפיד לא לוותר על הערכים הללו. ככה שיוצא שדווקא אתם שיצאתם לקבוצה שהיא פעילות חברתית וקהילתית עשיתם את המהלך המשמעותי בין הגזענות והניתוק של הקבוצה מהפניה לכל העם לבין המותג הקורץ לבעלי הון. כמובן שמדובר במן דיבור ובכל זאת, קשה שלא לראות אתכם כאי ששמר על איזו עטרה.

        הגב
        • איציק אלפסי

          תודה. אם הבנתי נכון, אז אני מסכים. במשך תקופה בית"ר נורדיה שמרה על הגחלת של הערכים הבית"רים המקוריים.

          הגב
          • Srtest - ארטסט

            וזה לא מובן מאליו, איציק. הרבה מעבר לכל מיני עניינים רשמיים (...) וכל מיני מעשים שתכליתם הצגת איזו עובדה בשטח שמגינים על קבוצות ואינטרסים. מה הלאה? משאיר זאת לך ולאחרים. כבר היינו בסיפור עם אלי כהן והקבוצה הצעירה שגדלה אז שהחריבו אותה. קל להרוס.

            הגב
  • יוניק

    "תמיד אמרתי שבית"ר נורדיה הייתה הדבר הכי קרוב לילד שהיה לי עד עכשיו"

    אני מאחל לך שבקרוב זה יקרה, ואז תבין שכמה שזה היה הכי קרוב, זה עדיין היה מאד מאד רחוק.

    פוסט מעולה! כמו תמיד,

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה. גם על המחמאה וגם על האיחולים :)

      הגב
  • סימנטוב

    כל הכבוד! הפרויקט שלכם תמיד ריגש אותי, הוא אחד החשובים בכדורגל הישראלי. זוכר לפני שנים שקראתי מאמר שלך (נדמה לי שבוואלה) שקראתי את התגובות ליבי נחמץ. תודה על המאמץ, על אכפתיות והרצון להאיר.

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה

      הגב
  • צור שפי

    אגב, במונחים של היום ז׳בוטינסקי היה מתויג כשמאלן. הוא כמובן לא היה איש שמאל אבל גם המון אנשים אחרים שאינם אנשי שמאל מתוייגים כך היום.

    הגב
    • איציק

      ימין ושמאל היום מתחלקים לפי: בעד ביבי (על כל המשתמע מכך) - נגדו

      הגב
      • צור שפי

        נכון למרבה הצער

        הגב
  • holden

    כל הכבוד אלפסי,
    אתה הנבטת את הזרעים למהלך שמתרחש בימינו אנו ממש,
    אם כי אני עדיין מעט סקפטי לגבי חוגג,
    בהתחלה שראיתי את הסגנון שלו וכל הקטע הפיננסי שלו בתוספת משקפיים של הנרי קיסינג'ר הייתי בטוח זה נוכל חבל על הזמן, חשבתי משהו בסגנון אליהו טביב מודרני ונכלולי וערמומי יותר, סוג של סוכן תמונות מדלת לדלת של המאה ה-21,

    שמע, עם הזמן ובקצב שלו הוא לפחות מנסה לעשות שינוי,
    עדיין הוא עושה משגל נסוג או חצי זיון,
    מהסס להבקיע את הקרח ולהביא ערבי מוסלמי פראקסלנס,

    דווקא על הנייר יש להם אחלה קבוצה,
    אני מחזיק מאוד מגדי קינדה, כשרון מטורף עם יצר הרס עצמי מפותח,
    שלא לדבר על אוחנה 2,

    עם הדוגמטיות של רוני לוי יכולים לרוץ לאליפות עם חיזוק עד פתיחת העונה,

    לא ככ מכיר את הסיפור שלך ולא הבנתי למה פרשת מהעמותה או מניהולה,
    אצלנו בחיפה יש את הקבוצה של שפירא שלדעתי הם סתם נפרדו מהפועל חיפה,

    מאז שדרור מרשלקוביץ הסתכסך עם כמה מהמנהלים הנוכחיים,

    אצל קבוצת הבת של בייתר אם אני זוכר נכון יש מישהי לא הכי צעירה שהולכת להמון משחקים והיא בת לשושלת בנאי,
    אשמח אם תסביר בקצרה למה החלטת לצאת מהפרוייקט שייסדת,
    על כל פנים כל הכבוד אולי בעתיד תהיה לידה מוצלחת כעת זה כפי שאמרתי חצי זי..

    הגב
    • איציק אלפסי

      תודה.
      גם אני הייתי סקפטי בהתחלה לגבי חוג, אבל כמו שאומרת אופירה "מה ששלו שלו..." בינתיים הוא עושה מהלכים נכונים. קודם כל לרכוש את תמיכה הרוב הנורמטיבי של הקהל בעזרת השקעה בקבוצה ובכך להחליש את הכוח של לה פמיליה להתנגד להבאת שחקן ערבי, ואז הוא יוכל להשלים את המהלך כאשר תיווצר הזדמנות להביא שחקן שגם ישדרג את הקבוצה מקצועית.
      לגבי הסיפור שלי בנורדיה, נדמה לי שכתבתי על זה... בכל אופן, בקצרה: אחרי שעלינו לליגה א' נוצרה סיטואציה שבה אנחנו (הוועד המנהל שהורכב אז ממייסדי המועדון) ואיש העסקים שתמך כלכלית במועדון לא ראינו דברים עין בעין והתקשינו להמשיך ולשתף פעולה. הסברנו את המצב לחברי העמותה והם העדיפו שנזוז הצידה.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *