שחור בעיניים

[youtube Hgb13le7CXs] מיקאיל טורנס לקח סיכון כשהמשיך לשחק כדורסל, אבל אם מסתכלים על כמה סטטיסטיקות חדשות על מצב השחורים באמריקה, מדובר בסיכון מחושב

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

אני כותב את הפוסט הזה משתי סיבות. גם כדי לחדד את הנקודה שרונן דורפן כתב עליה בקשר להתמוטטות של מיקאיל טורנס וגם קצת להאיר את עיניהם של אלו שאומרים לי "להפסיק לבכות…אתה חי בעבר…מה אתם רוצים כבר היה לכם רמטכ"ל/שר חוץ/שר פנים ורב ראשי" כשאני טוען שיש בארץ בעיה עדתית.

בוב הרברט פרסם בשבוע שעבר מאמר בעמוד הדעות של הניו יורק טיימס לגבי מצב השחורים באמריקה. הנה כמה מהנקודות והמספרים שהרברט העלה:

1. אחוז הגברים השחורים הזכאים לתעודת בגרות עמד ב-2008 על 47 אחוזים. בערים גדולות המספרים גרועים בהרבה (28 אחוזים בניו יורק).

2. קיימים אזורים שלמים שבהם אין לאדם שחור אחד עבודה לגיטימית.

3. שבעים אחוז מהילדים השחורים באמריקה נולדים לאם לא נשואה. רבים מהם גדלים בבית הסבים שלהם או בבית יתומים.

4. לגברים שחורים יש סיכוי של יותר משלושים אחוז להיכלא במהלך חייהם.

5. רוב יציב של גברים שחורים ללא תעודת בגרות יבלה תקופה מסויימת בכלא עד אמצע שנות השלושים שלהם.

6. רצח הוא גורם המוות הראשי של גברים שחורים צעירים. ברוב המקרים מקרי הרצח מבוצעים על ידי גברים שחורים אחרים.

7. בממוצע, משפחות אמריקאיות לבנות עשירות פי חמישה ממשפחות שחורות. יותר משליש מהילדים השחורים באמריקה גדלים מתחת לקו העוני. באוהיו, המספר גדול מחמישים אחוז.

וכל הנתונים הללו במדינה שבה הנשיא שלה, האדם (עדיין) החזק ביותר בעולם המערבי, הוא שחור.

ובקשר למיקאיל טורנס: תקראו שוב את הנתונים למעלה. כיוון שמערכת החינוך והמשפט האמריקאית לא מציעה דרך בריחה מציאותית מהמספרים הללו, ספורט ועולם הבידור הם שתי הדרכים הכמעט יחידות שבעזרתן יכול גבר שחור באמריקה להוציא את עצמו ממעגל הפשע והעוני. מיקאיל טורנס עלה על הדרך הזו והוא לא רוצה להסתכל אחורה, אפילו במחיר חייו.

אני יכול להבין אותו. מוות על הפרקט נראה לי הרבה יותר הירואי מאשר להיות עוד נתון סטטיסטי מבחיל.

27 Comments

טל 22 באוגוסט 2010

אחד הדברים המרתקים בשיח הליברלי היום הוא שהדיבורים על אנטישמיות הם אאוט מוחלט ומקוטלגים מיד כבכיינות ופראנואידיות (כפי שאובחן בבלוג השכן), בעוד הדיבורים על גזענות נגד שחורים הם עדיין אופנתיים מתמיד.

השואה אומנם הייתה די מזמן, אבל גם העבדות. בעוד היהודים, אמורים לנסות להימנע בכל מחיר מתחושת הרדיפה בכדי שיכולו לראות את המציאות כפי שהיא, השחורים אמורים למצוא בה את התשובה לכל תחלואיהם.

ואם נאמץ את הטיעונים שעולים תמיד כנגד טענות "העולם כולו נגדנו": הגיע הזמן שהשחורים יבחנו גם את אחריותם שלהם למצבם, במקום להאשים את כל העולם.

יותם מ 22 באוגוסט 2010

להזכירך, הייתה סגרגציה עד שנות ה-60, ותקופה ארוכה במאה ה-20שחורים הודרו מתחומי חיים רבים: פוליטיקה, כלכלה, אקדמיה. וזה נמשך עד היום. אין לי נתונים, אבל בזמנו קראתי שיותר מ-90 אחוז מהמנכ"לים והיו"רים של החברות הנסחרות בוול סטריט והחברות הפורטון 500 הם לבנים וואספים.

אברהמי 22 באוגוסט 2010

טל, בשיח הליברלי שלי ושל חבריי לבלוג, אנטישמיות היא ממש לא אאוט, וכל התייחסות גזענית לאדם או קבוצה בגלל צבע עורם, דתם, המיניות שלהם וכו' תזכה להתייחסות אופנתית. אנחנו מנסים לא להפלות כשמדובר בגזענים. ברור שחלק מהאשמה נתון בשחורים ובמנהיגים שלהם, אבל המספרים פה מדברים לא על רעה חולה אלא על סרטן שמתפשט

יוני 22 באוגוסט 2010

הרבה מידע חשוב שלא ידעתי. הדבר היחיד שמפריע לי הוא ממוצע העושר. הרי ברור שרוב המיליארדרים הם לבנים. וזה מושך את הממוצע בפראות. מישהו השווה את החציונים? נראה לי שהפער מעט נמוך יותר, גם אם עדיין בלתי נסבל.

אברהמי 22 באוגוסט 2010

יוני ויואב, לצערי הנתונים הללו לא בידיי, אבל ברור לי שהמספרים בכלל לא קרובים לייצוג באוכלוסיה. ואין אפליה נגד יהודים בליגות המקצועניות, אנחנו פשוט לא טובים, חלקית בגלל שהסביבה הסוציו-אקונומית של היהודים לא דוחפת אותם לספורט

יואב 22 באוגוסט 2010

מה אחוז הגברים הלבנים שזכאי לתעודת בגרות בארה"ב? מה אחוז השחורים שהם בוגרי קולג' לעומת אחוז הלבנים? הנתונים אומנם צועקים, אבל לא ברור מה הם צועקים כל עוד הם לא מושווים לאוכלוסיה אחרת (הלבנים). יותר מזה, יש נתונים על קבוצות אתניות אחרות? היספנים , יהודים (מה אחוז היהודים בNBA ?, האם יש אפליה נגד יהודים בליגות המקצועניות ? )

סימנטוב 22 באוגוסט 2010

דיכאון.
ברוב המקרים בלימודיי בארה"ב הם לקחן את הדרך הקלה. אני לא בטוח שבמצב הכללי כיום אפליה מתקנת תעזור no pain no gain

דורון קרמר 22 באוגוסט 2010

סעיף 4 עושה קצת לונה פארק עם המילים והמציאות:
"לגברים שחורים יש סיכוי של יותר משלושים אחוז להיכלא במהלך חייהם" – זה נשמע שהם יכלאו רק בגלל היותם שחורים ולא בגלל סיבות שבגללם אנשים נכלאים.

D! 22 באוגוסט 2010

זה נקרא "נסיעה במצב של שחֶוֱרות"

D! 22 באוגוסט 2010

טוב רציתי לנקד את זה, אבל קשה פה מאד וככה יצא

סופרפלי 22 באוגוסט 2010

"שייקחו אחריות על המצב שלהם", כמה פשוט נראה הכל כשמסתכלים מהצד המצליח.

רון 22 באוגוסט 2010

נו באמת???
למה לקחת את זה לעניין של צבע/גזע..? לא חושב שאדם לבן ממעמד גבוה שהשקיע את כל עשרים ומשהו שנותיו בספורט במטרה להגשים את חלום חייו ולהיות ספורטאי מקצוען,כן היה פועל לפי המלצת רופא…
מדובר פה על יצרים יותר חזקים מכל גזע/צבע/השכלה/מעמד סוציואקונומי, מדובר פה על הישגיות, תחרותיות, ריגוש ואהבה.. יש פה הרבה מעבר לתאבת בצע.. תחושות שמי שלא היה ספורטאי לא יכול להבין בכלל..

אברהמי 22 באוגוסט 2010

רון, אתה צודק, אבל אי אפשר להוציא את אלמנט הגזע מספורט מקצועני באמריקה. לספורטאי לבן יש הרבה יותר לאן ליפול אם הספורט הוא לא אופציה

לוינטל 22 באוגוסט 2010

לגבי טורנס עצמו, מה הרקע שלו? נדמה לי שדווקא יש לו זוג הורים.

יותם מ 22 באוגוסט 2010

זאב, אני מסכים איתך.
אובמה הוא עלה תאנה. קל לממסד הוואספי לקבל אותו. בוגר הרווארד וקולומביה, סבתו הלבנה גידלה אותו וכו'.

אמנם אנחנו לא ב1861, אבל לשחורים בארה"ב יש עדין מרחק רב לעבור.

גיל 22 באוגוסט 2010

העניין המרכזי הוא עוני. ברגע שמישהו יוצא ממעגל העוני במשך דור אחד (ולא משנה אם זה שחורים או מזרחים) אז הדור הבא כבר לא סובל כמעט מכל הבעיות שהזכרת. זה נכון שיש פערים גדולים בין שחורים ללבנים אבל זה גם קשור לתרבות עוני ששחורים רבים מקדשים ולא עושים את המאמצים הנדרשים לצאת ממעגל העוני (בדומה לאינדיאנים למשל). יש מיעוטים בכל מקום אבל רבים מהם משתלבים בחברה. גם היהודים היו מיעוט עני בארה"ב אבל עבדו קשה לצאת ממנו.

אברהמי 22 באוגוסט 2010

גיל, זה לא עוני, זו האפשרות להתחנך.

Amir_A 22 באוגוסט 2010

יסלחו לי המגיבים כאן, אבל כדי לנהל דיון אמיתי על מצבם של השחורים בארה"ב מן הראוי לחיות שם קצת. ואז אפשר להכניס לדיון לא רק נקודות כמו אחוז השחורים שיבקרו בבית כלא או יסיימו את חייהם באלימות אלא גם שאלות כמו:
למה אין שימוש באמצעי מניעה אצל נערות שחורות?
למה ה- naacp מבזבז כספים ואנרגיות על פעילויות הזויות כמו טקס קבורה סימלי למילה "ניגר" במקום להשקיע את המשאבים והמאמצים בחינוך מיני, וחינוך בכלל, בקרב האוכלוסיה השחורה?
איך מערכת החינוך הציבורית מתמודדת (או למעשה לא מתמודדת) עם הפער בין שחורים ולבנים?
מדוע בקרב מיעוטים אחרים הפערים קטנים יותר, ומה אפשר ללמוד מכך על מנת לצמצם את הפערים של האוכלוסיה השחורה?

הסיפור הרבה, הרבה יותר מורכב מלומר שהכל מגיע מהעבדות ומהגזענות של האדם הלבן (למרות שאין מדובר בגורמים הבטלים בשישים).

אברהמי 22 באוגוסט 2010

אמיר, ברור שהמנהיגים השחורים תורמים למצב ואפילו תומכים בסטגנציה שלו (זהו מקור כוחם של מנהיגי מיעוט) אבל זה כבר יותר גדול מאשר מנהיגים שחורים, זה כבר צריך להיות מאמץ כלל-אמריקאי, וזה אומר פתיחות של האדם הלבן למעצורים של שחורים, רפרומה בחינוך והפיכת בתי הכלא לבתי שיקום.

Amir_A 22 באוגוסט 2010

לגבי הרפורמה בחינוך – סיפור קטן מעיר קטנה ליד המקום שבו אני גר. מדובר בעיר מבוססת ביותר בקונטיקט, עם אוכלוסיה חזקה. הבעיה היא שהיא מחולקת לאוכלוסיה זקנה ואוכלוסיה צעירה עם ילדים. בכל שנה, כשמגיע זמן דיוני התקציב, יש הצבעה על כל סעיף וסעיף. ככה התקציב עובד בארה"ב – ברמה של העיירות. מכיוון שלזקנים אין את הבעיה של להסיע את הילדים מחוג לחוג ואחר כך לדאוג לשיעורי הבית/ארוחת ערב/ספר לפני השינה וכדומה, הם מאורגנים הרבה יותר ברמה של להגיע לאסיפות העיריה בהמוניהם. ואז, כשמגיע הסעיף של שיפוץ בית הספר, הזקנים מצביעים באופן גורף נגד, כי הנושא לא באג'נדה שלהם – הילדים שלהם כבר מזמן בגרו ועזבו את הבית – והילדים המסכנים נידונים לעוד שנה של לימודים בבית ספר עם גג דולף ומרתף שמוצף בכל גשם.

אז עם בעיירה מבוססת בקונטיקט לא מצליחים לדחוף את קידום מערכת החינוך בנושא שולי כמו הוצאה חד פעמית על שיפוץ מבנה, אתה מצפה שמערכת החינוך הציבורית תצליח כאן לסגור את הפער בין לבנים ושחורים?

לדעתי הצנועה, הדרך היחידה לשנות את המצב הוא מהבית. המדינה לא תצליח לסגור את הפערים האלו, רק המשפחה והקהילה.

ודרך אגב, עם הנתונים הדמוגרפים היום בארה"ב, כדאי להתמקד יותר באוכלוסיה ההיספנית מאשר באוכלוסיה השחורה – בבואך לדבר על פערים. כבר היום, אם אני לא טועה, מרבית ההריונות בגילאי נוער הם בקרב נערות היספניות.

אלון 22 באוגוסט 2010

אני גר בעיר ש 60 אחוז ממנה שחורים, יש הבדלים עצומים בין סוג העבודות של השחורים לאלה של הלבנים. כל עוד ברוב המחוזות במדינה לא מלמדים חינוך מיני ולא מחלקים קונדומים לתלמידים אז הסיכוי של בחורה שחורה לסיים תיכון נמוך בהרבה מהסיכוי שהיא תהיה אמא לפני גיל 18.
הנשיא ממש לא שחור, הדבר היחיד ששחור בו זה אישתו. הוא שחור בדיוק כמו סטפן קארי או בלייק גריפין.

אפשר לנסות ולהשוות בין מצב השחורים בארה"ב לזה של העולים מאתיופיה או העובדים הזרים אבל כל השוואה לבעיה העדתית בארץ היא לא במקום.

לגבי טורנס, אם הוא לא היה חותם במכבי אז הסיפור לא היה מגיע לאף אתר ישראלי. לצערנו זה קורה מדי פעם לספורטאים מכל הצבעים וזה קרה גם בארץ ליהודים לבנים עם שני הורים.

מתעניין 22 באוגוסט 2010

לא צריך להשוות את המצב של השחורים בארה"ב ביחס ללבנים אמריקאים.

צריך להשוות את המצב של השחורים באמריקה למצב של השחורים באפריקה. רק ככה אפשר לקבל פרספקטיבה. ורק זאת תהיה הוואה הוגנת.

למה זה בכלל צריך לעניין מישהו בישראל מה המצב של עדה ספציפית בנכר? האם מעניין אותנו מצב המוסלמים בצרפת? מצב האבוריגנים באוסטרליה? מצב הכורדים בטורקיה? רק בגלל שהאפרו אמריקאים יודעים לקפוץ גבוה ולרוץ מהר אנחנו צריכים לדון ברקע ההיסטורי שלהם?

אברהמי 22 באוגוסט 2010

מתעניין, אתה יכול הלרחיב קצת את השקפת העולם שלך ואת מקור ההשוואה? אני לא יודע מה איתך, אבל אני מאוד מתעניין במוסלמים בצרפת, אמריקאים בעיראק והכורדים בטורקיה. וגם בשחורים והיספנים באמריקה.

איייזק 22 באוגוסט 2010

אפילו פה יש גזענים, איכס.

גיא זהר 22 באוגוסט 2010

גזענות קיימת מטבע האדם. נקודה. כמו שכתב אלון אין מקום להשוואה בין הבעיה העדתית בארץ לבין מצבם של השחורים בארה"ב. הראיה החזקה לכך, היקף נישואי התערובת בארץ (העליה מחבר העמים קצת הפרה את האיזון בעניין זה) שלדעתי, תוך כ50 תעלים לגמרי, אם תהיה עד אז מדינה, כל זכר לעדתיות

אברהמי 22 באוגוסט 2010

גיא את הטועה, והתשובה שלך היא מפעל ההנצחה הטוב ביותר לבעיה העדתית. קיימת קבוצה של אנשים שאומרת שיש בישראל בעיה (באחוז מקבלי הבגרויות, באחוזי הכלואים, בתקשורת–אפילו תקשורת הספורט, בבית המשפט), ויש קבוצה בישראל שלא מוכנה להתעכב על זה אלא פשוט פותרת את זה באין בעיה.

גיא זהר 22 באוגוסט 2010

לא ירדת לסוף דעתי. לא אמרתי שאין בעיה. ברור שעדיף להיות אברמוביץ' מבוזגלו. מה שאני טוען (נוציא מכלל זה את יוצאי אתיופיה)שהבעיה תיפטר בגלל נישואי התערובת תוך שני דורות.

Comments closed