הומלנד-2 מתחילה, ישראל מגחכת

אם אתם קוראים את הטור השבועי המצוין של גרייזס, "שבתרבות", אתם בטח יודעים שזה ה-מקום לדיונים והבעת דעות בענייני תרבות פופ עכשווית (ואם לא, אתם חייבים להתחיל, מעכ… שיו!). אם אתם גם קוראים את התגובות, ייתכן ששמתם לב שאני דיי נלהב כשמדובר בנושא של סדרות טלוויזיה.

אבל מדי פעם עולה סוגיה כל כך דחופה, שתגובה אינה מספיקה. צריך משהו יותר מנומק ומחושב. וההתייחסות של הקהל הרחב ל-הומלנד – העונה השנייה שלה נפתחת הערב ב-"יס או" ב-21:30 – היא סוגיה שכזו.

השיא השלילי הגיע בזכייה של "הומלנד" ב"סדרת הדרמה הטובה ביותר" בטקס ה-Emmys. הייתי מוכן להבליג על כך שדמיאן לואיס זכה על גילומו של ניקולאס ברודי, בעוד שג'ון האם עדיין לא זכה על דון דרייפר אחרי חמש עונות של מד-מן (ואם לא האם, בריאן קרנסטן צריך לקבל אותו על וולטר וויט, שוב ושוב), אבל יש גבול לאבסורד.

לפני שמתחילים, הרשו לי לומר שלא ראיתי את "חטופים" הישראלית. אני מאד שמח על כך שהרעיון ישראלי, אבל מישהו חייב לומר את האמת. והיא ש"הומלנד" היא סדרת מתח בינונית במקרה הטוב (וסדרת מתח פארודית במקרה הרע).

המקרה הטוב: הבינוניות של סדרת Network

איני צופה יותר בסדרות Networks (ערוצים כמו NBC, ABC, CBS). הזמן שלי הוא משאב יקר ואני מקדיש אותו אך ורק לסדרות של ערוצי כבלים (HBO, AMC, SHOWTIME). הרציונאל הוא שאין יותר הצדקה יותר למרוח סיפור כלשהו על פני 22 פרקים, ו-13 צריך להיות המקסימום (לא כולל סדרות דרמה פרוצדוראליות).

אגב, נראה שהאמריקאים דיי מסכימים מכיוון שלא הייתה אף סדרת נטוורק אחת שהייתה מועמדת לפרס "סדרת הדרמה הטובה ביותר".

אחד המאפיינים הבולטים של סדרת מתחדרמה שכזו היא אופן סיומן של פרקים. הוא בדרך כלל יסתיים עם סוג של טוויסט, ממש "באמצע המתח", כזה שגורם לצופה לצעוק "מתי הפרק הבא?!" (או במקרה של הישראלים שצופים במחשב: "מהר, שים עוד פרק!").

סדרות מתח בכבלים ממעטות להסתיים בדרך הזו, כשכל פרק הוא מעין סיפור בפני עצמו שיש לו סיום. אם וכאשר מגיע סוג של טוויסט בעלילה, הוא מגיע בדרך כלל בסיום עונה.

אני יכול לומר כצופה טלוויזיה מיומן, שברגע שאתה מתחיל לחכות לטוויסטים האלה, הם הופכים לצפויים ובנאליים והסדרה הפכה למעשה מסטייק משובח לג'אנק-פוד בשביל הנפש. וכזו היא "הומלנד".

ספוילר! בהתחלה חשדנו בברודי, אחר כך לא, אחר כך כן. טום ווקר מת, אחר כך חי, אחר כך מעורב, אחר כך לא. למעשה, לא הייתה תפנית אחת בעלילה שלא הייתה צפויה. השיא היה בסיום של פרק שמונה כשהשגריר הסעודי חזר לביתו, רק כדי לגלות את ברודי ולא את ווקר. צפוי צפוי צפוי. היה ברור שיהיה שם טוויסט, וזה היה היחיד שאפשרי.

"הומלנד" היא סדרת נטוורק שבמקרה מופקת על ידי Showtime, רשת כבלים. חבר שלי אמר נכון אחרי שצפה בכל העונה הראשונה ביום כיפור האחרון, "הומלנד היא סדרה סבבה, מזכירה לי את 24". לא יכולתי לתאר זאת טוב ממנו. "24" היא עוד סדרה שבה הסיום המותח עם התפנית הפך לצפוי ובנאלי (ועדיין מהנה).

המקרה הרע: פארודיה

עוד מאפיין מרכזי לטעמי בסדרות הכבלים היא הצורה המציאותית כביכול בה הדברים מוצגים. סדרות HBO הפכו זאת לאומנות של ממש, כש"הסמויה" מובילה את הטרנד.

שלא באשמתם של היוצרים כמובן, המציאות הגאו-פוליטית של המזרח התיכון הביאה לכך שבעודי צופה ב"הומלנד", לא יכולתי להפסיק לגחך מהעלילה המופרכת.

העונה הראשונה של הסדרה הופקה טרם גלעד שליט חזר לביתו ב-18 לאוקטובר 2011. פרק הבכורה שודר בארה"ב רק שבועיים קודם לכן. כולנו עקבנו מקרוב (הכי קרוב) אחר חזרתו של גלעד שליט, כי זה מה שאנחנו הישראלים עושים.

כשהתחלתי לראות "הומלנד", ידעתי בדיוק כיצד נראה חזרתו של חייל משבי אויב אחרי שנים ארוכות. ידעתי כיצד זה הוצג לכלי תקשורת, כיצד החייל עצמו נראה, כיצד הוא התנהג בהופעות פומביות נדירות וגם, עד גבול מסוים, ידעתי על מצבו הנפשי.

בלשון המעטה, הדמות של ניקולס ברודי הייתה רחוקה שנות אור מגלעד שליט. לעיתים בצורה מצחיקה. ספוילר! ברודי חזר לארה"ב כאילו הוא היה בחופשה בקריביים (שבה גם התאסלם). העובדה שהריצו אותו לקונגרס כמה שבועות לאחר חזרתו הייתה קומדיה במיטבה.

Been There – Done That

האמריקאים, כמעט מיותר לציין, התאהבו בה. כנראה בגלל שהיא מציגה להם מציאות אחרת, כזו שמסוכנת ומסעירה. מציאות של מחבלים, פיגועים, טרור אסלאמי, משתפי פעולה, חיילים חוזרים בהרואיות משבי ודיפלומטים סייענים. או אם נסכם זאת בשתי מילים: המציאות הישראלית.

אם אתם חיים בישראל, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפתוח עיתון או לראות חדשות. כל יום יהיה לכם פרק חדש מהסדרה.

אז הערב נפתחת העונה השנייה של מעללי ניקולס ברודי. אם אתם חושבים שאני לא אצפה בעונה השנייה, אתם כמובן טועים. התחלתי לעקוב אחרי סיפור שאני רוצה לראות כיצד הוא ייגמר. אבל ההבדל הוא שאני מגיע לעונה 2 מוכן מראש לתפניות לא מפתיעות וקשר קומי למציאות. איך אומרים… יהיה בינוני!

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

שלומית בונה סוכה, ואסתי איצטדיון (מארק בלינדר)
עד הקצה, עד התהום: פסימיות ריאלית

32 Comments

אזי 6 באוקטובר 2012

אכן, אבל היא סדרה כיפית.
גם כשאני ראיתי אותה הרגשתי באיזשהו שלב שאני צופה ב24 שוב. בחלק מהפרקים הם ויתרו לגמרי על העלילה והשאירו רק את הטוויסט של הסוף. וגם אני, מחכה שהעונה השנייה תסתיים כדי לראות את כולה ברצף.

בקשר לוולטר וויט. השחקן אכן ראוי לפרס, אבל הסדרה מעצבנת אותי בצורה נוראית.
היא אמנם עשויה טוב, אבל יש יותר ויותר פרקים (אני לקראת סוף העונה השלישית) שלא קורה בהם כלום. פרקים של אוירה. והאוירה בשובר שורות היא לא כיפית. אוירה מעיקה, כולם שונאים את כולם, כולם מזוייפים. יש פרקים שאני מסיים ויוצא עם הרגשה זיפט, וכל זה בלי שהעלילה תתקדם בכלום. לצערי, אין לי את היכולת המוטורית-נפשית להפסיק לראות את הסדרה. אבל אני מרגיש כמו בעונה 5 של אבודים. שיגמר כבר כדי שאני אוכל לחזור לחיים שלי.

טל בן יהודה 6 באוקטובר 2012

לגבי שובר שורות, אני כרגע נמצא איפה שהסדרה נמצאת (לפני שמונת הפרקים האחרונים), והאמת היא שאני לא זוכר כזה רצף כמו שאתה מתאר (לא קורה כלום).

אווירה אכן מעיקה (נו מה, סמים וסרטן), אבל אני מתענג על כל שנייה. אני יכול רק לומר שמצפה לך עונה רביעית משובחת וגם חצי ראשון של עונה חמישית מצוינת!

בכל מקרה, אולי אכתוב משהו מפורט על הסדרה כשהחצי האחרון יעלה בארה"ב, באביב 2013. מצפה שתסיים את כל הפרקים הזמינים עד אז.

רועי 11 באוקטובר 2012

אני מסכים עם התגובות שלכם להומלנד ושוב כמו בתגובה הקודמת שלי על כדורסל אני רוצה רק לתת עובדה אחת כדי לסבר את האוזן,אם העובדה הזו הוזכרה מתישהו אז אני מצטער לא ראיתי
העובדה היא:
היוצרים של הומלנד הם היוצרים של 24 (חוץ מגידי רף כמובן) ולכן צפייה בהומלנד מזכירה מאוד את הצפייה ב-24.

MOBY 6 באוקטובר 2012

טל לא אוהב את הומלנד אבל ההשואות שלך קצת לא בסדר.
1. גלעד שליט היה בן 20, דמותו של ברודי מבוגרת יותר בעלת ילדים ברודי מקצועי יותר, סמל בנחתים אל לא להשוותו לאיש צוות בטנק ישראלי. דוקא הקריירה הפוליטית של אביו של גלעד בדיוק מראה את הציניות שבנושא (משני צידי האטלנטי).
2. הסלביות של חייל שמעל בתפקידו והיה שותף למחדל שבו נהרגו 2 חיילים בתקרית עצמה ומספר הרוגים ופצועים בהמשך. וכנראה (הלואי ואני טועה) לפגיעה בעוד אזרחים בעתיד. גובלת בציניות. אצל ברודי (ובחטופים הישראלית) אנו "רואים" שהם לא באמת "יצאו" מהשבי גלעד עסוק בלפרשן משחקים שהוא רואה (לדבריו בפעם הראשונה בלייב) כמו כדורגל. ידיעות ספורט הפך אצלי ללא רלונטי בכלל במתן לו במה כזו.אז אני שמח בשביל משפחתו על חזרתו, ושמח לגבי גלעד על התאוששותו המהירה והשיפור המקצועי שלו.
אבל אני בז לצבא שיודע מה היה שם ולא מעמיד את הדברים על דיוקם, כי הוא לא רוצה לעמוד בביקורת ציבורית/ביקורת על תיפקודו שלו ולא בפעם הראשונה.

wazza 6 באוקטובר 2012

שמתי לב שיש טרנד לרדת על גלעד שליט ואם מישהו יוכל להסביר לי שורשיו אני אודה לו

צור שפי 6 באוקטובר 2012

אני מניח שאתה לא שולל את הלגיטימיות של העמדה שהוצגה כאן לפיה שחרור מאות רוצחים בתמורה לשחרור שליט היה מוטעה. גם דיון בנסיבות שהוליכו לשביו הוא לחלוטין לגיטימי. לעומת זאת אין לי בעיה עם דרך החיים ששליט בחר לו לאחר שחרורו, הוא סבל מספיק, זכותו.

טל בן יהודה 6 באוקטובר 2012

מובי,

1. האמת שעד שהעלת את זה, לא חשבתי על הפער בגילאים של שני הדמויות. וגם קטונתי להשוות סמל במארינס לטנקיסט ישראלי. אבל בכל מקרה, אני לא רואה שבוי בין 30 או 40 שחוזר משנים ארוכות בשבי רץ לכנסת אחרי כמה שבועות.

2. מעדיף שלא להיכנס לדברים כאלה…

MOBY 6 באוקטובר 2012

מה ההבדל בין ריצה לכנסת לבין תוכנית ריאליטי בימינו? :)

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2012

גם בחטופים בשלב מסוים מדברים על זה שאחד מהם ירוץ לפוליטיקה.

אזי 7 באוקטובר 2012

שבתוכנית ריאליטי הרבה יותר קל להשפיע על החיים במדינה ישראל :)

גורביץ' 7 באוקטובר 2012

תתבייש לך, חייל שמעל בתפקידו???
ביום שאתה או מישהו ממכריך ייפול למארב שתוכנן עד לפרט הקטן והמדוקדק ביותר (הוכח שאחד ממתכנני המארב נתפס ע"י השב"כ לפני, והצליח להערים גם עליהם), אני בטוח שתדבר אחרת, גיבור מקלדת שכמותך.

MOBY 7 באוקטובר 2012

ביום שתחשף לכל פרטי האירוע (מה לעשות לא הכל פורסם…ואני לא אפרסמו) אשמח שתחזור לפה עם התנצלות.
אני מתבייש מאוד, על כל הסיפור הזה. ואני עושה כל מה שיש ביכולתי שאיש ממכרי/חיילי/אוהבי או שונאי ייפול באיזשהו מארב כזה או אחר על משמרתי, עושה את די הרבה ובהצלחה (טפו, טפו,טפו חמסה,חמסה,חמסה) לא קטנה.
כל מארב היום מתוכנן עד הפרט הקטן ביותר. וכל מארב יקום ויפול על תפקודו התקין של החייל הפשוט שבטנק/בתצפית/בעמדה או בש.ג.
נגמרו הימים של הר ציון ושושנה.

גורביץ' 7 באוקטובר 2012

רק בשביל להבהיר – זה לא משנה ולא מעניין אותי איזה פרטים לא נחשפו.
אני לא יודע באיזה סרט של צבא את חי, אבל כנראה שצבא של ממש אתה לא מכיר – שריונר במסלול (9 חודשים בצבא) אסור בכל לשון של איסור, שיהיה בגזרה כזאת חמה ועוד כתחנה אחרונה. אין לו הכשרה מספקת, מנטלית ומקצועית, וישראל ביוני 2006 לא הייתה במלחמת אין ברירה מול כל צבאות ערב, שהכריחה את הצבא להציב את הפלוגת שריון הלא מנוסה מספיק של גלעד שליט שם.
להפיל את האחריות על הש"ג, במקרה הזה גלעד שליט, ולא על מקבלי ההחלטות האמיתיים, זה בושה וחרפה.

MOBY 7 באוקטובר 2012

סחתיין אליך על קליטה מעולה.
עלית עלי. (אם זה לא משנה או לא מעניין תפסיק להגיב כמו ילד בן שלוש).
אתה צודק, תפוח לעצמך על השכם אני חי בסרט.
אני רק שאלה, מי לטעמך צריך להחזיק בגזרה ה"חמה" ההיא? על מנת שאעביר את המלצתך לדרגים המתאימים.

תומר חרוב 8 באוקטובר 2012

מסלול של שריונרים הוא שמונה חודשים. במקרה בחודש התשיעי שלי בשירות הגעתי לכרם שלום.

wazza 6 באוקטובר 2012

אני ראיתי חלק מהעונה הראשונה של חטופים הישראלית בעיקר מתוך סקרנות לראות איך הם מטפלים בנושא כזה רגיש , בתמימותי חשבתי שזה לא יהיה מסחטת רייטינג שמנצלת את המצב אלא משהו קצת יותר אותנטי והתבדיתי, עם ובלי קשר מעניין אותי איך מגיבות משפחות של שבויים אמריקאים שכידוע לא מנהלים משא ומתן לשחרורם למאמצים של ישראל לשחרור של שליט

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2012

חטופים סדרה גרועה מאוד

אריאל גרייזס 7 באוקטובר 2012

עד כדי איומה..

משה 6 באוקטובר 2012

לא ראיתי את מד-מן אבל אין ספק כי לעומת בוס, ברואדוולק אמפייר, שובר שורות, הסמוייה ואפילו שיימלס או דמג'ז זו סדרה בינונית ביותר. הדבר ביחיד שמחזיק אותה מבחינתי זה מנדי פטנקין כי הנוירוטיות של קלייר דאנס או הזחיחות המעצבנת של דמיאן לואיס לא עושים לי את זה.

הרבי מיעוטו 6 באוקטובר 2012

כמי שעקב הן אחרי הסדרה הישראלית והן אחרי האמריקאית, אני חושב שלהשוות בינם זה כמו להשוות ביו כדורגל ישראלי לפוטבול אמריקאי. הסדרה הישראלית היתה סדרת מתח-פסיכולוגיה איטית ומעוררת מחשבה (אם כמה טוויסטים טלנובליים), בעוד האמריקאית היא סדרת מתח-פעולה, שנעשית ע"י היוצרים של 24 בדיוק במתווה שהם טוו ב-24. אין ספק שלא מדובר במאסטרפיס אלא בסדרת פעולה שיש לה מעטפת דקה של "אנחנו עוסקים ברומו של עולם", וככזאת צריך להתייחס אליה. וברור שג'ון האם (וסטיב בושמי. ובראיין קרנסטון.וג'רמי איירונס. ופיטר דינקלייג'.) ראויים לאמי הרבה לפני הג'ינג'י החביב.

ניק 6 באוקטובר 2012

מסוג הסדרות שרואים פעם אחת.. לא כזאת שאתה מתענג עליה פעם בכמה שנים(סופרנוס,אוז למשל)…

מה שכן הסדרות בארה"ב זה כמו עונת כדורגל.. או שיש לך 10 משחקים בשבוע או שיש פגרה ואין כלום…
תאזנו קצת!! שנוכל לעקוב אחרי 3-4 סדרות במקביל ולא 8!

ומילה על מד מן- ראיתי אמנם רק איזה 5-6 פרקים של העונה הראשונה אבל שמשהוא יסביר לי מה הם מוצאים בסדרה הזאת?! מבחינתי אלה היו הפרקים הכי מגוחכים שראיתי בחיים שלי(וראיתי המוןןן סדרות)- אין שם פשוט כלום!

אריק 7 באוקטובר 2012

חשבתי כמוך אבל לאט לאט הסדרה תפסה אותי (עונה חמש, פשוט מענגת) ואז חזרתי להתחלה וזאת סדרה מבריקה זה אני שפספסתי.

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2012

אני מתעב סדרות נטוורק, בלתי ניתנות לצפייה. לא קומדיות, לא דרמות, רק ספורט. ובארץ זה לא שונה, אין שום דבר ראוי בטלויזיה.
גם סדרות הכבלים לא מספיק מעניינות לטעמי, למרות שאני עוקב מקרוב (רואה באינטרנט למחרת השידור בארה"ב) אחרי בוס, דקסטר, ברודווק אמפייר, ברייקינג באד (מסכים לגבי וולטר ווייט!), ומד מן. שבוע שעבר התחלתי עם העונה השניה של הומלנד. וסאות פארק כמובן. אני גם דואג כל שבוע לראות בסטרימינג את כל הפרקים של ג'ון סטוארט (הלילה יש לו עימות טלויזיוני עם ביל אוריילי מרשת פוקס). ראיתי חטופים (גרוע מאוד) ואני רואה הומלנד (נחמד, אבל מסכים עם התיאור שלך).
הסדרות האחרונות שיותר נהניתי מהן היו בורגן הדנית וליליהאמר הנורבגית (למרות שאחרי שניים-שלושה פרקים הם מיצו את הקטע).

אריק 7 באוקטובר 2012

בורגן היא שבדית, אבל מעולה

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2012

מה פתאום, בורגן דנית. על הפרלמנט הדני וראש ממשלת דנמרק.
אבל אם יש לך סדרה שבדית להמליץ עליה, אשמח.

סימנטוב 7 באוקטובר 2012

זה פשוט מדהים שג'ון האם לא זכה עדיין. משחק משובח, יש בדון דרייפר חתיכת אישיות. מדברים הרבה כאן באתר על איך לצפות במשחקים אז רק שתדע טל שבמיוחד בשביל הסדרה הזאת סידרתי חיבור נוסף לטלוויזיה כזה שהולך ישר לוורידים.
גם אני קצת עייף מכל הרעש סביב הומלנד, אשתי מרותקת לסדרה אבל הסטתי אותה לשובר שורות לעת עתה. מה שבולט בשובר שורות זה שהעלילה לא נתקעת רק סביב המוטיב הראשי (משהו אמר דקסטר?) וההתפתחות היא בכמה כיוונים. בגדול אורך החיים של סדרה די קצר (אצלי) אם לא מסובבים את הבורג כמה סיבובים בין העונות.
שובר שורות, דקסטר ודומיהם הם תולדה של טוני סופרנו "ז'ל" (השטן ינקום דמו) מאין מבט פנימי לאדם רע והרציונל שלו.

אריק 7 באוקטובר 2012

אין שום קשר בין פרסים לאיכות (זה בדרך כלל הפוך). הומלנד היא לא סדרה מחורבנת אבל היא בטח לא איכותית. העונה החמישית של מד מן הייתה הטובה ביותר עד כה, ברייקינג בד תמיד טובה, מצידי שיעשו רק מונטאג'ים של בישול מת' – זה מצולם, ערוך, ערוך מוזיקלית ומשוחק כ"כ טוב שלא אכפת לי שזאת סדרה שהתסריט הוא החלק הפחות טוב בה (הוא עדיין מעולה אבל זה לא הסופרנוס או מד מן). אז למי בעצם אכפת למי נותנים את האמי? אגב אני לא יודע אם קיבלו אמי או לא בעבר אבל ג'ון האם לטעמי הרבה פחות טוב ממי שמשחקים את רוג'ר ופיט.

אריאל גרייזס 7 באוקטובר 2012

מסכים במאה אחוז – סדרת מתח סבירה ותו לא. ואם משווים ל-24, אז 24 עדיפה על הומלנד, בטח בעונה-שתיים הראשונות שלה

IDO 7 באוקטובר 2012

השחקן הג'נג'י מחכה כל ניואנס במשחק של ברוס וויליס, פשוט פטאתי.
נתתי לסדרה 2 פרקים, ולחלוטין לא נתפסתי עליה.

גיל 7 באוקטובר 2012

אני לא מסכים וכנ"ל רוב הצופים בסדרה. הומלאנד היא סדרה מעולה ששומרת על המתח שלה לאורך זמן. נכון שהיא לא סדרת מופת כמו הסופראנוס למשל אבל יש בה קצב טוב והדמות של קלייר דיינס פשוט אדירה. גם לי קצת צורם שהוא נראה טוב אחרי השבי כאילו לא קרה דבר, אבל אם ראית את הסדרה אז אתה בטח יודע שחלק ניכר מהזמן הוא לא בילה באיזה חור באדמה כך שזה יכול להסביר את זה.

באבא ימים 9 באוקטובר 2012

גם אני מת על הומלנד וקלייר דיינס נהדרת לדעתי. מה שאני אוהב בה בעיקר זה שלא ניסו לעשות סדרת פסיכו דרמה בגרוש על מה שקורה לחייל שנפל בשבי אלא עשו סדרת מתח בלי להתבייש בכך שזו סדרת מתח.

חטופים היתה קורבן של הציניות של עצמה. הרי מתישהו מתברר שהם בכלל לא נחטפו אלא נפלו בשבי אז למה לכל הרוחות קראו לסדרה "חטופים" אם לא לתפוס טרמפ על גלעד שליט? הציניות היא שהם לא יכלו לעשות סדרת מתח בגלל מחוייבות לכאילו "איכות". תוסיף ךזה את העובדה שבת דמותה של קלייר דיינס היא סנדי בר וזה ממש לא כוחות.

מה שכן – עם החומרים שנתנו לו לעבוד איתם יורם טולדנו פשוט מוציא מים מסלע.

סימנטוב 9 באוקטובר 2012

אז גם דייב מת'יאוס בעניין של שובר שורות, יפה יש לו לא רק טעם טוב במוזיקה…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Tb9m2WTn1lg#t=80s

Comments closed