לא ראוי לפרסום – דור בלוך

אין כמו עובדות לקלקל סיפור נהדר

5761232854_0fe8146e95

אני לא רוצה לדבר על הניצחון של מכבי ת"א על הפועל ב"ש, ניצחון שהיה צפוי עד כאב.

אני רוצה לדבר על זה שבאתר ערוץ הספורט, פורסמה כתבה שכותרתה היא: "הגיע הזמן לנפץ את הסטיגמות, הפועל ב"ש טוב יותר ממכבי ת"א".

הכותרת היא אפילו לא הקטע הכי גרוע בכתבה, אלא האופן שבו היא נומקה. זה מתחיל מאמירה על זה שההגנה של ב"ש לא פחות טובה ואף טובה יותר מזאת של מכבי ת"א, כי לב"ש יש את ממוצע הספיגה הנמוך בליגה (בתיקו עם מכבי ת"א כן?). ממשיך לאמירה שב"ש טובה יותר כי יש לה רק הפסד אחד העונה (אז מה אם למכבי ת"א היו 3 נקודות יותר ערב המפגש בין השתיים) ומסתיים בכך שבוזגלו מלך הבישולים ולב"ש יש 5-6 כובשים ולכן יש לה תלכיד התקפי המתאים לאליפות (למכבי תל אביב יש אגב 12 כובשים).

*

נגעתי בכמה היבטים בהם הנימוקים הם מופרכים, לא מתכתבים עם העובדות, ומתעלמים מאחרות, ולא נגעתי בכלל בכך שבמכבי ת"א משחק השחקן הטוב בארץ, הבלם הישראלי הטוב ביותר היום, על כך שהעומק שלה טוב בהרבה מזה של ב"ש, ועוד ועוד.

לא הייתי נדרש לכך באופן רגיל, אחרי הכל, בסה"כ מדובר בעוד כתבה מופרכת בתקשורת הספורט הישראלי, מה עוד חדש? אבל הכתבה הזאת מסמלת מגמה מדאיגה ורחבה יותר בתקשורת בכלל.

המצב היום בתקשורת המיינסטרימית, ולא רק בבלוגוספירה הוא, שאין שום מסננת לגבי מה יפורסם למעט השאלה האם אנשים יקליקו או לא יקליקו, יקנו או לא יקנו, ובמידה מסוימת מסננת משפטית, זה הכל. זה הסטנדרט. וכך נוצר מצב שמתפרסמות כתבות שפשוט אין להן קשר למציאות, שסותרות באופן בוטה את העובדות, או מתעלמות מהן, שלא מתיישבות עם לוגיקה בסיסית, או עם הניסיון המצטבר.

אני מוכן לקבל קשת רחבה של עובדות. אם מישהו רוצה לטעון בפני שברצלונה של העונה היא הקבוצה השלישית בספרד, אני לא אסכים איתו אבל זה ויכוח ראוי. אם מישהו רוצה לטעון שלליברפול יש סיכוי ריאלי לזכות באליפות, אני חושב אחרת, אבל אני מסכים שזאת דעה לגיטימית. אם איש ימין חושב שההתנתקות מעזה הביאה לתוצאות הרסניות, יש לי טיעוני נגד שהם לטעמי משכנעים, אבל דעתו היא כזאת שאפשר לבסס אותה בצורה הגיונית.

*

אבל לא, אי אפשר לטעון, אם לא מתעלמים מעובדות בצורה מכפירה, שהמסקנה מקריסת ביה"ח הדסה היא שצריך להפריט את מערכת הבריאות (הדסה הוא ביה"ח פרטי), אי אפשר לטעון בצורה רצינית שאחינועם ניני היא סותמת פיות כי היא סירבה לעלות עם אריאל זילבר על במה אחת (וגם לא שהסתה בוטה לגזענות ותמיכה ברוצחים היא דעה שיש חובה לתת לה הכרה, פרס ובמה) ובשם אלוהים, אי אפשר לטעון שהפועל ב"ש היא קבוצת כדורגל טובה יותר ממכבי ת"א, זה פשוט לא מסתדר עם העובדות. האם היא יכולה לקחת אליפות בקונסטלציה מסוימת ודיי הזויה שכוללת ירידה של אבי לוזון מיציע הכבוד ובעיטה בראש של ערן זהבי במהלך משחק בפלייאוף העליון? אולי. אבל הטענה היא פשוט מגוחכת.

וזה חמור, כי התחושה הנוצרת היא שכל דעה היא שוות ערך, כי כל דעה, לא משנה כמה מופרכת ולא מבוססת, מקבלת את אותו מספר אינצ'ים בעיתון של המדינה, או באתר הספורט של המדינה. שאין צורך לבסס שום דעה על עובדות או ניסיון, מספיק לטעון את הדעה שמתכתבת עם מה שאתה רוצה להאמין בו, עם העמדה הפוליטית הבסיסית שלך, או עם הקבוצה שאתה אוהב, ואז אין שום מקום לדיאלוג, לשכנוע, לגיבוש דעה מושכלת תוך כדי למידה.

זה הזמן להגיד לתקשורת בישראל: שרלטנים רדו מהבמה.

רשמים ממשחק עונה
תובנות מערב צהוב

39 Comments

אסף 10 בפברואר 2014

זה בעיה פוסטים כאלה, אין תגובות כי כולם רק מהנהנים ואי אפשר להתווכח יותר מדי.

לדעתי יש פשוט איזה תחרות בין הכתבים על כל מיני כתבות הזויות. לא ברור לי למה העורך לא הבין שזה מיועד למדור ההיתולי.

אבל המדיום הוא המסר.

נ.ב.

אני באמת מתב לשמוע על הסיבות ההגיוניות להתנתקות, (אם נניח שאתה אינך ממשפחת המנוח, שבהחלט הרוויחה מכך)

אסף 10 בפברואר 2014

*אני באמת מתפתה

ויקטור מורוז 10 בפברואר 2014

כן ניתן לטעון שאחינועם ניני היא גזענית משום שהיא מחרימה בן אדם (שעשה ותרם למוזיקה הישראלית הרבה הרבה יותר ממנה) על שום דעותיו ואמירותיו, שאינם תואמים לדעותיה, אבל אישים מהצד השני, שגם הם גזענים, טובים בעיניה.

אריאל גרייזס 10 בפברואר 2014

ההגדרה של גזענות היא להיות נגד גזע מסוים, אתה יכול להגיד שאחינועם ניני היא צבועה, אבל אין קשר בין זה לבין גזענות (אריאל זילבר ואפילו הימין הישראלי לא ממש יכולים להחשב לגזע)

ויקטור מורוז 10 בפברואר 2014

כן, היתה לי בעיה להשתמש במילה גזענות בתגובה, אבל לא מצאתי מילה אחרת. ככה זה כשכותבים בזמן העבודה :-)

משה 10 בפברואר 2014

אריאל. יחס מפלה נגד סקטור מסויים זה לא גזענות אבל זה יחס מפלה. לא שאני בטוח שזה מה שאחינועם ניני עשתה אבל רק לשם הדיון

עוד מתן אחד 10 בפברואר 2014

מסכים לגבי ניני (לא למילה גזענות…)
לא מסכים עם הדעות של אריאל זילבר וכן לדעתי יש פה קצת סתימת פיות.
אחרי ששמעתי את התגובה שלו במהלך ואחרי הטקס אני בכלל לא מבין את העניין.

אריאל גרייזס 10 בפברואר 2014

ברוך הבא לפוסט-מודרניזם

עכו"ם 10 בפברואר 2014

אריאל- מצחיק, הניסוח המדויק שעבר לי בראש…

דוני דארקו 10 בפברואר 2014

הסכמי השכר הקיבוציים שחלים על בי"ח הדסה ונחתמו מול המדינה – מעידות אלף מונים על כך שלא מדובר בבי"ח פרטי. לכן – להפריט.

אהד 10 בפברואר 2014

אכן. חברה ממשלתית קורסת, להפריט! חברה פרטית קורסת, להפריט!
אני אוהב את ההיגיון הזה.

אדם בן דוד 10 בפברואר 2014

אני מקנא בך.
אני מקנא בך על זה שאתה עדיין מתעצבן.
אני כבר מזמן בשלב האפטיות הנובעת מיאוש.

עכו"ם 10 בפברואר 2014

זאת בהחלט הייתה כתבה מדהימה.
אתה נוגע בנקודה אבל לדעתי לא עד הסוף..
מותר לטעון שבאר שבע יותר טובה ומותר להציג טיעונים שמוציאים אותה באור חיובי, מגוחך להציג טיעונים שמוכיחים ההפך…

יוני (המקורי, מפעם) 10 בפברואר 2014

התחלת טוב, אבל בסוף עפת רחוק מדיי. ב"ש יכולה לקחת אליפות גם אם מכבי טובה יותר. זה משפט לא מופרך ולא צריך שהאדמה תרעד כדי שהוא יקרה.

לגבי זילות התקשורת, זה נכון. מה שכן, ברגע שאתה מנהל עסק, בין אם זה אתר תוכן או מכולת, עם כל ההוצאות והצורך להרוויח בסוף החודש, השיקולים שונים.

the bird 10 בפברואר 2014

אין בעיה שתיקח אליפות לא נראה לי שהוא סתר את זה.

הבעיה מאיפה מביאים את זה שהיא קבוצה טובה יותר?

על סמך מה? הדיבור היפה של אלישע?

יוני (המקורי, מפעם) 10 בפברואר 2014

הוא לא סתר אבל הגחיך את זה. כמו לבטל את האפשרות שזה יקרה.

שוב, הבעיה היא ברורה. מצד שני, אנשים שמשוכנעים שדעתם היא הצודקת, מבטלים בעצם דעות של אחרים במובן שזה לא ראוי להתייחסות. ב"ש תיקח אליפות? רק אם לוזון יעמוד על הראש. זה לא רציני. ב"ש תיקח אליפות גם אם מכבי תיקלע למשבר מקצועי. נכון, הסיכוי לא גבוה, אבל לא מדובר פה בעובדה, אלא בתחזית.

דור בלוך 10 בפברואר 2014

הכוונה לא הייתה שזה בלתי אפשרי אלא שזה בלתי סביר, וזה מה שאני חושב, ובהתחשב בעובדה שמכבי מובילה 6 הפרש ובהתחשב בעמדה הדיי מבסוסת שהיא הקבוצה הטובה בליגה אני ממש לא חושב שזאת תחזית לא רצינית או לא מבוססת דיה.

אני רוצה להדגיש, זה בסדר להחזיק בעמדות קצה, זה בסדר להיות בדעת מיעוט, זה בסדר לטעון טענות שכובד המשקל של העובדות נוטה כנגדן, כל עוד אתה מסוגל לנמק את זה בצורה רצינית, ולהתמודד ולו בצורה מינימאלית עם הטענות הנגדיות ומבלי להתעלם מהעובדות הנגדיות, מה שבמובהק לא נעשה במקרים נגדם אני יוצא.

יוני (המקורי, מפעם) 11 בפברואר 2014

דור, גם אני חושב שזה לא סביר. ואני לגמרי מסכים עם הטענה הכללית של הטור. הבעיה היא עם הדוגמאות, ואני כותב תגובה שלישית כי הכתיבה שלך טובה לרוב והדיאלוג הוא אחד הבסיסים של האתר הזה. העניין הוא שהדוגמאות שנתת הן כן דוגמאות שניתן לנמק טענות נגדן בצורה רצינית.

יצא הרבה "אני ואני ואני"…

יריב 10 בפברואר 2014

"אם לא מתעלמים מעובדות בצורה מכפירה" – צריך להיות "מחפירה".

בכל מקרה, אתה צודק.

מעיין אוהד מכבי 10 בפברואר 2014

פני התשקורת כפני הדור.

ככה אנחנו נראים. העצוב הוא שאנשים ממשיכים לצרוך את הזבל הזה ולהתייחס אליו במקום להתעלם.

רק התעלמות גורפת מטורים כאלה בשילוב מכתבים לעורכים הכושלים של אתרי הספורט יעשו שינוי. כנראה שזה לא יקרה.

עידוקוליס ליפשיץ 10 בפברואר 2014

יפה, חברים, יש לנו על הפרק ניני מול זילבר, התנתקות בעד ונגד, בי"ח הדסה בדרך להפרטה ולכלוכים בלתי פוסקים על עיתונאי ספורט בארץ.
צאו לדרך (גלינג גלינג גלינג!)

עמית פרוסנר 10 בפברואר 2014

זה מאוד פשוט.
99 מתוך כתבות, או טורי פרשנות, יתנו בסופו של דבר את הרעיון הזהה-והנכון מן הסתם- שמכבי תלאביב , בטח אצלה בבית היא קבוצה יותר טובה.
אבל אתה כקורא, תכנס לאחד או שניים, ובעשרים תפסיק לקרוא.
לאחד שיכתוב הפוך ויהיה מלווה שכותרת בומבסטית, תכנס גם תכנס.
או בקיצור-טראפיק שיביא פרסומות.
אין מה לעשות, זה כרגע שם המשחק.

יניר 10 בפברואר 2014

חייתי תקופה באנגליה. בזמנו היתה שם סוג של אמירה של הורים לילדיהם: " אם לא תלמד כמו שצריך תגמור בתור קופאי בסופרמרקט",
היום אני אומר לבן שלי :" אם לא תשתפר בלימודים תגמור בתור עיתונאי ספורט ואם לא תעבור בחינות בגרות תגמור בתור שדר קוים או מנחה של תכנית ספורט ברדיו"
ואני מתנצל בפני הקופאים באם פגעתי בהם

גיל שלי 10 בפברואר 2014

אצלנו בבית יש ויכוח באותה רמה של לגיטימיות, האמצעי טוען שמכבי יותר טובה מברצלונה, הקטן טוען שזה לא יכול להיות כי מסי משחק בברצלונה, אולי נעלה את הדיון ביניהם ככתבה

שי 10 בפברואר 2014

זה תלוי, בבלומפילד או ברמת-גן?

גיל שלי 10 בפברואר 2014

הצעה נוספת לכתבה – נימוקים מדוע כרמלו יותר טוב מדוראנט. מאזן המשחקים ביניהם נוטה לכרמלו בבירור

רוני 10 בפברואר 2014

קניתי גופייה של לברון לבן הקטן שלי (5) והוא שאל אותי אם הוא יותר טוב ממסי….

יואלזיניו 10 בפברואר 2014

דור, אם אי אפשר לטעון כל כך הרבה דברים, אז למה כל כך הרבה אנשים טוענים אותם?

דוקא את זה שבאר שבע יותר טובה, לא כל כך הרבה טוענים.

פאקו 10 בפברואר 2014

חצי אוף טופיק, אבל אם בלא ראוי לפרסום עסקינן, אז אם חשבנו שאי אפשר לרדת יותר נמוך:
http://www.the7eye.org.il/96748

איציק 10 בפברואר 2014

איבדת אותי כשכתבת את השטויות על ניני VS זילבר. חבל, היה פוסט טוב ונכון, אבל השמאלניות הרסה לך אותו.

עוד מתן אחד 10 בפברואר 2014

+1
וחברי מעידים עלי שאני שמאל.

edgecator 11 בפברואר 2014

לגמרי, וזו בדיוק ההוכחה לכך שיש פנים רבות גם לסוגיה הזו. אבל מאוד נוח לקבוע שלא.

אחד 11 בפברואר 2014

אני לא מסכים שהניצחון של מכבי היה צפוי. אלמלא ההרחקה של אלגרבלי, אני בכלל לא בטוח שמכבי היתה מנצחת.

גיסנו 11 בפברואר 2014

מכבי הגיעה ב 7 הדקות הראשונות ל 3 הזדמנויות טובות, אחת נגמרה בשער ואחת בפנדל ואדום. במהלך המשחק ב"ש לא הצליחה לייצר אף איום לשער גם מבעיטות חופשיות באזורים קרובים לשער וגם מקרנות, מהן כידוע היא הבקיע כחצי מהשערים שלה.

קל להאשים את השופט, אבל אפשר להסתכל על זה גם ככה – מכבי כתשה את ב"ש כ"כ דק ב 7 דקות, שהיא לא השאירה לבלם שלה ברירה אלא לבצע עבירה של פנדל ולקבל אדום.

אחד 12 בפברואר 2014

קשה לאיים על השער כשאתה משחק בעשרה שחקנים מול קבוצה כמו מכבי.

אני לא מאשים את השופט, ההחלטה שלו היתה מוצדקת. אבל כרטיס אדום הוא אירוע לא צפוי, ובלעדיו המשחק היה יותר שקול לדעתי.

נכון, מכבי הקבוצה הטובה בארץ, אבל היא רחוקה מלהיות באיירן מינכן או ריאל מדריד/ברצלונה של ליגת העל. לא כל משחק שבו היא לא מנצחת הוא בגדר הפתעה.

ביג ליבובסקי 12 בפברואר 2014

גם לפני האדום המשחק היה הכל חוץ משקול, וכך גם במשחק הקודם בין הקבוצות, למרות שמכבי הפסידה. הסטטיסטיקה של המשחקים מראה את זה באופן ברור.
וגם 84% הצלחה מראים שכל משחק שבו מכבי לא מנצחת הוא הפתעה…

דעה זה עניין מצוין, ודעתך לגיטימית, אבל לפעמים פשוט צריך להתייחס לעובדות (למרות שהפתעה זה קטע סובייקטיבי).

חדש בשכונה 12 בפברואר 2014

אכן ביג, תרתי משמע

Comments closed