בחייאת גלעד מי לוקח אתה או סרנה?

כבר שנים שאני נתקל בשאלה הזאת, אז הנה סיפור

קרב המינים-רקע

כבר שנים שאני נתקל בשאלה הזאת, עוד כשגרתי בישראל, לא פעם הייתי יושב בפאב ולוגם לי בירה להנאתי כשמגיע איזה טיפוס,שם יד על הכתף ושואל אותי לאיזה דרוג סרנה או וונוס היו מגיעות בסבב הגברים לו היו מתחרות ומה הרמה שלהן יחסית לגבר הממוצע בסבב.

כשאני מסביר להם שאין סיכוי ששחקנית ממין נקבה תגיע אפילו ל-500 הראשונים בעולם הם מופתעים כל פעם מחדש, חלק מהם חושבים שאני מדבר שטויות.

מעולם לא נערך משחק אמיתי בין אישה וגבר כדי לוודא אחת ולתמיד מה הבדלי הרמות וגם אין סיבה שייערך(למשל פדרר מול אזרנקה או מי שמדורגת ראשונה בעולם היום, מה הטעם?)

היו שני משחקי "מלחמת המינים" מפורסמים אבל שניהם היו קרקס תקשורתי של בובי ריגס המנוח שהיה גאון של יחסי ציבור. אולי משחק אחד יכול להיחשב כנותן אינדיקציה מסוימת,המשחק הראשון בין בובי ריגס ומרגרט קורט ב-1973,מה שידוע יותר בענף כ"טבח של יום האם".

במשחק ההוא ריגס קרע לחתיכות,מה זה קרע,ממש השפיל את מרגרט קורט בת ה-30 שהיתה אמנם לקראת סוף הקריירה אבל עדיין היתה המדורגת 1 בעולם באותה עת (ואחת מעשרת הטניסאיות הטובות בכל הזמנים) . התוצאה היתה 6-2 6-1 אבל זו לא התוצאה אלא הדרך. ריגס הריץ את קורט מצד לצד כמו שחקנית מתחילה ובנוסף השתמש פעם אחר פעם בחבטת דרופ שוט קטלנית שמלווה בתילול(כדור קשתי וגבוה),טקטיקה משפילה במיוחד. קורט שהיתה רגילה לסגנון נשי יותר מונוטוני לא ידעה מה לעשות והובכה.

פרט לא כל כך שולי בסיפור הוא העובדה שבובי ריגס היה בן 55,  30  שנים אחרי שנות השיא שלו.

עוד פרט לא שולי בסיפור הוא שריגס בשיאו היה השחקן הטוב בתבל,גם כחובבן וגם כמקצוען. ב-1939 למשל, ריגס עשה משהו שלא פדרר או סמפראס היו חולמים לעשות – הוא זכה בטריפל בווימבלדון, כלומר זכה בתואר ביחידים, זוגות, וזוגות מעורבים.

המהמר

ריגס היה hustler ידוע שהיה מתפרנס מהתערבויות מול שחקנים חובבים. לדוגמא הוא היה מתערב איתך שהוא מנצח אותך עם מחבת (כן,מחבת בישול) ועם תיק ביד השניה ולרוב גם מנצח. לפני המשחק מול קורט הוא יצא בהצהרות בעיתונים שגם בגיל 55 אין אישה שיכולה לנצח אותו. הוא קיים מסיבות עיתונאים הזויות,זרק לאוויר אמירות שוביניסטיות וטען שהטניס הנשי נחות (הוא עלה פעם למשחק ראווה עם תלבושת דראג והצטלם לספורטס אילוסטרייטד כהנרי השמיני).

אמריקה של אותה תקופה היתה בתחילת עידן הפמיניזם והמשחק מול קורט קיבל הד תקשורתי גדול. התכנית של ריגס היתה לפתות את הדג השמן יותר,את בילי ג'ין קינג שסירבה להצעה הראשונה לשחק (10 אלפים דולר היו מספיק בשביל לפתות את מרגרט קורט אבל לא מספיק עבור קינג).

התבוסה של קורט וההצהרות המרגיזות של ריגס, בנוסף לפרס כספי של 100 אלף דולר למנצח (שנת 1973 להזכירכם) שכנעו את קינג להסכים למשחק וההייפ התקשורתי לפני המשחק שזכה לכינוי "קרב המינים" הרקיע שחקים. מה שלא כולם יודעים זה שהכל היה חלק מהתכנית הגאונית של ריגס.

ארנה אוסטפלד של העולם

בילי ג'ין קינג היא זאת שאחראית לאבסורד (שלא לאמר שערוריה) שהיום נשים מרוויחות את אותו סכום כסף שהגברים מרוויחים בארבעת הטורנירים גדולים (למרות שהגברים עובדים מספר שעות כפול על המגרש). היא הארנה אוסטפלד העולמית,כל ספורטאית בעולם צריכה להוריד בפניה את הכובע ולנשק את רגליה.

ב-1973 היא היתה בת 29,עדיין בשיא כוחה ולקראת המשחק מול ריגס הכניסה את עצמה למשטר אימונים רצחני. ריגס,שהתאמן במשך חדשים למשחק מול קורט (כולל לקיחת מעל 50 וויטמינים ביום) כמעט ולא נגע במחבט בשבועות שלפני המשחק מול קינג, שתה אלכוהול, אכל ג'אנק פוד, התהולל עם מעריצות ויצא בהצהרות פרובוקטיביות בנסיון בוטה להסיח את קינג.

שוביניסט עם קסם אישי

ריגס ייצג את אמריקה השוביניסטית הישנה שבזה לפמיניסטיות מהסוג של קינג (ועוד לסבית!) . ריגס היה אמנם שוביניסט אבל גם בעל חוש הומור מפותח וקסם אישי. הוא ידע לפגוע לנשים בבטן הרכה עם הערות עוקצניות ומעצבנות,הכל במטרה הצינית למשוך תשומת לב ולעשות קופה. למעשה גם קינג השתמשה בארוע כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית הפמיניסטית שלה,ריגס מצידו  עשה קופה וקיבל חשיפה לה הוא היה מכור. אגב בחיים הפרטיים הוא ובילי ג'יו קינג היו חברים טובים ולקראת מותו ב-1995 היא סעדה אותו על מיטת חוליו.

 

אנטי קליימקס

המשחק עצמו נערך באסטרודום ביוסטון,טקסס לעיני יותר מ-30 אלף צופים ומליונים בטלוויזיה כשהווארד קוסל המיתולוגי משדר את המשחק. זה היה פסטיבל תיאטרלי סטייל שנות ה-70,ריגס נכנס למגרש על ריקשה שנישאה ע'י חבורת נשים צעירות,גם קינג נישאה על כפיים,זה היה קיטש בהתגלמותו.

במשחק עצמו ששוחק בשיטת הטוב מ-5 מערכות קינג ניצחה בשלוש מערכות חלקות 6-4 6-3 6-3 במשחק די חד צדדי. היא הריצה את ריגס החתייאר מהקו האחורי,גרמה לו להיראות כפי גילו והגיעה הרבה יותר מוכנה ממרגרט קורט. השטיקים של ריגס לא עבדו מול קינג והיא זכתה בקרב המתוקשר ללא תנאי.

תיאוריית הקונספירציה

אבל לאנשים שהכירו את ריגס מקרוב אין בכלל ספק שריגס הימר נגד עצמו כי יחס ההימורים נטה לטובתו והוא היה מהמר טהור אפילו לפני שהיה טניסאי גדול. ב-1939 למשל,השנה בה זכה בטריפל המדובר באליפות ווימבלדון,הוא הימר על עצמו לפני הטורניר בלונדון(באופן חוקי לחלוטין) בסכום של 500 דולר שהוא יזכה בכל שלושת התארים(אתם מתארים לעצמכם כמה בטחון עצמי יש לבן אדם?). כשעשה את הבלתי ייאמן וזכה בשלושת התארים הוא קיבל צ'ק של 106 אלף דולר,יחס של יותר מ-  200-1!

אגב בסיפרו הוא כתב שבגלל מלחמת העולם השניה (בה נלחם עבור ארה'ב) שהחלה ממש אחרי אותו טורניר לא הותר לו להוציא את הכסף מאנגליה עד  1946 ובמהלך השנים הסכום תפח לסכום השווה היום ל 1.5 מליון דולר עם תום המלחמה,כלומר הבן אדם התעשר תוך כדי המלחמה. אם זו לא ווינריות אני לא יודע מה כן.

ריגס עצמו מעולם לא הודה ש"מכר" את קרב המינים אבל תמיד כשהוא הכחיש ניתן היה להבחין בחיוך ממזרי וזיק שובבי בעיניים שמותיר את המאזינים לקרוא בין המילים.

מלחמת המינים גרסת(פרווה) שנות ה-90'

אחרי המשחק ההוא הענין יצא מסדר היום למשך שני עשורים אבל חזר בשנות ה-90' אחרי שכמה שחקנים בסבב הגברי יצאו בהצהרות מעליבות על הטניס הנשי.פאט קאש האוסטרלי(אלוף ווימבלדון של 1987) אמר בטלוויזיה שגם היום כשהוא שנים אחרי הפרישה הוא חושב שלמשחק אימון במגרש צדדי בינו לבין ג'ון מקנרו יבואו יותר צופים מאשר למשחק רשמי של נשים. ריצ'ארד קרייצ'ק,אלוף ווימבלדון של 1996 אף הרחיק לכת כשאמר במסיבת עיתונאים שהוא לא מבין איך אפשר להתייחס ברצינות לטניס נשים כי 80 אחוז מהן "חזירות שמנות". אחרי שהותקף ע'י הפמיניסטיות התנצל קרייצ'ק ותיקן את עצמו: "עשיתי טעות,אולי קצת הגזמתי,רק 75 אחוז מהן חזירות שמנות".

ב-1992 ,בעוד נסיון פאטתי לקבל תשומת לב(ולעשות כסף) נערך משחק בין ג'ימי קונורס(כשהיה בן 40) ומרטינה נברטילובה(שהיתה בת 35). המשחק לא שווה אזכור כי החוקים לא היו שווים(אבל בכל זאת נזכיר). לקונורס היתה חבטת הגשה אחת בלבד ולמרטינה היה מותר להשתמש בחצי מהשוליים של המגרש. אגב,קונורס ניצח 7-5 6-2.

ב-1998 הצהירו האחיות וויליאמס בראיון לעיתון שהן יכולות לנצח כל מי שמחוץ ל-200 הראשונים בעולם. הדבר עורר גיחוך בחדרי ההלבשה של סבב הגברים עד כדי כך שקרסטן בראאש הגרמני שהיה מדורג 203 בעולם באותו שבוע הזמין את האחיות לסט ידידותי באחד הטורנירים המשותפים לגברים ונשים. את וונוס הוא ניצח 6-2 ומיד אח'כ את סרנה – 6-1 . לאחר המשחק סיפר בראאש ששתה שתי בירות ושיחק 18 חורים של גולף לפני המשחק. כשנשאל על הרמה של האחיות ענה: "מקסימום 500 בעולם ,לא יותר,אני שיחקתי ברמה של 600 בעולם כדי שהמשחק יהיה מעניין ". וונוס היתה בת 17 וסרנה בת 15 וחצי.)הדייט שלי עם סטפי גראף

הדייט שלי עם סטפי גראף

את הפעמים ששיחקתי טניס עם נשים(כשהייתי שחקן) אפשר לספור על אצבעות יד אחת,כמקצוען לחבוט מול אישה זה ממש בזבוז זמן. ב-1990 באליפות ארה'ב יצא לי לערוך אימון עם סטפי גראף. המאמן השווייצרי שלה היינז גונטהארד ביקש טובה ,הוא חיפש שחקן שמאלי כי רצה שתתכונן לגמר מול נברטילובה ואני  מצדי פשוט רציתי להיות קרוב לרגליים הכי מושלמות בסבב(האמת גם הפורהאנד היה מושלם).

האימון שנערך באיצטדיון לואי(ס) ארמסטרונג היה נחמד,לא היתה לה בעיה להתמודד עם משחק הקו האחורי שלי באימון עצמו,כשהתחלנו לשחק נקודות מהקו האחורי(בלי הגשות) התוצאה היתה די שקולה אבל כשהכנסנו את ההגשות למשוואה התחלתי לנצח נקודות באחוזים גבוהים מאד גם על ההגשה שלה. גב היד שלה התפרק לחתיכות כשעליתי לרשת וכששיחקתי נקודות מהירות ותקפתי את ההגשה שלה היא לא ידעה מה לעשות והמשחק שלה התמוטט וזה לא בגלל שאני שחקן טניס יותר טוב ממנה,הרי היא כטניסאית מאפילה עלי בגדול אבל אני גבר מה לעשות. גראף,למי שלא יודע היא אחת מחמשת השחקניות הטובות בהיסטוריה שהטילה אימה בסבב הנשי במשך שנים וכמעט ולא הפסידה משחק ואני הייתי סתם שחקן ממוצע בסבב.

יצא לי גם להתאמן עם אנה סמשנובה שלנו מספר פעמים(אימנתי אותה פעם במשך שבוע) שהיתה במשך שנים בין ה-30 הראשונות ופעם אחת מול מרי ג'ו פרננדס שהיתה שחקנית טופ 5 בעולם במשך שנים. בואו נאמר שלנצח אותן היה כמו לקחת סוכריה מתינוק,במשחק רשמי התוצאה היתה יכולה להיות 6-0 עשר פעמים רצוף.

הנקודה היא לא העליונות של הטניס הגברי אלא ההכרה בכך שמדובר בענף פיזי שהופך משנה לשנה יותר ויותר פיזי ולכן ההשוואה אסורה בתכלית,מדובר בענף אחר.

נכון, הבנות נהיות יותר ויותר גבוהות וחזקות אבל גם ממוצע הגובה בסבב הגברי עלה בשנים האחרונות. לא מדובר פה רק בגובה אלא בעיקר ביכולת אתלטית,כוח מתפרץ ויכולת התאוששות ממשחקים ארוכים. יכול להיות שוונוס או סרנה בשיאן כן יוכלו לנצח משחק אחד פה ושם מול איזה גבר שישתין במכנסיים מולן,זה אפשרי ביום נתון אבל כדי להצליח להגיע לדרוג סביר(אפילו לדרוג של 500)צריך לנצח רצף של משחקים טורניר אחרי טורניר. היום יש עומק רציני בסבב,שחקן שמדורג היום במקום ה- 500 בעולם ינצח את השחקנית הטובה בעולם די בקלות,למעשה שחקן נוער טוב ברמה עולמית,אפילו אם הוא בן 16,סביר להניח שבמשחק של הטוב משלוש מערכות ינצח את השחקניות הטובות בעולם או לפחות ייתן להן קרב שקול.

השוואות מתבקשות

לכל אלה שמטילים ספק בהבדלי הרמות אני מציע לדמיין מצב היפוטתי. קחו את נבחרת הנשים של ארה'ב שנחשבת לנבחרת הטובה בעולם כבר שנים. עכשיו בואו נחשוב לאיזה קבוצת גברים בוגרים הנבחרת הזאת תיתן פייט. לדעתי גם בליגה ג'  הישראלית הן לא היו מחזיקות מעמד ואני אומר את זה מנסיון,שיחקתי 4 עונות בליגה ג'. תאקל אחד של איזה בלם מסוקס לרגליים של מיה האם והיא תפחד להיכנס לתאקל עד סוף המשחק או שהיא תגמור בבית חולים. אולי בליגה לנוער או נערים הן היו יכולות להוות יריב פיזי שווה כוחות.

כנ'ל המצב בכדורסל או בכל ענף שבו יש מגע בין היריבים וגם באלו שאין מגע(כמו בכדורעף). בטניס אין אמנם מגע אבל זהו ספורט שמושתת על תנועה,כיסוי מגרש ויכולת אתלטית נטו. אס של וונוס נגד שחר פאר זה החזרה קלה עבור שחקן בסבב הגברי שהתרגל להגשות איזנר וקרלוביץ.

מה ההבדל בין סגנון נשי וגברי?

בטניס ההבדלים הפיזיולוגיים גם מכתיבים את סגנון המשחק הנשי והגברי,בדומה לענפים אחרים. לגברים פרק יד הרבה יותר מאסיבי ויכולת לייצר כמות אדירה של טופספין ולכן חבטה "גברית"טיפוסית היא יותר קשתית ועם הרבה יותר סחרור(ספין) ועם יותר הפלקה של פרק כף היד,שחקנים כמו נאדאל ואלה שמנסים לחכות אותו(שזה כמעט כולם) משתמשים בספין כדי ליצור זוויות ,לפתוח את המגרש ולהוציא את היריב ולגרום לשחקן לצאת מאזור אמצע המגרש ובכך לשלוט בקצב המשחק או "להכתיב" בעגת הטניס ולגרום לטעויות,חבטה קשתית ועמוקה עם הרבה ספין הרבה יותר מקשה מאשר חבטה ישרה בגובה המותן.

אצל הנשים פרק כף היד קצת יותר עדין ולא בנוי להצלפה ולכן הן ברוב המקרים חובטות חבטות יותר ישרות("פלאט" בעגת הטניס) ומשתמשות יותר באגן ובמשקל הגוף כדי לייצר עצמה בחבטות,באופן כללי הבנות מפציצות אפילו יותר מבנים רק שהכדורים שלהן פחות קשתיים,מדובר בשני סגנונות משחק שונים שנקבעים בגלל הפיזיולוגיה,זה תהליך טבעי.אם תשימו לב רוב השחקניות המובילות הן מה שנקרא "power players" ,הן למעשה עובדות על הילוך אחד,פול גז. האחיות וויליאמס,שרפובה,קוויטובה,אזרנקה כולן שחקניות ששולטות ביריבות בעזרת עצמה מהקו האחורי והגשות ראשונות חזקות.אין גיוון,אין זוויות,אין חיתוך,אין משחק רשת,אין משחק הגנה.היחידה שמשחקת קצת כמו נאדאל היא ווז'ניאקי.מה שכן יש זה עצמה ודיוק,חבטות עם המון עומק עם טכניקה מושלמת וגובה של מטר ושמונים מינימום,זה יעיל מול שאר הנשים בסבב אבל ממש לא יעיל מול הטופספין הכבד של גבר ממוצע,נהפוך הוא.

התאמות מתבקשות (שלעולם לא ייושמו כמובן)

אם נשווה לכדורסל אז הכדורסל הגברי המודרני (ברמות הגבוהות)משוחק מעל גובה הטבעת עם הנחת יסוד שכל שחקן במגרש(אפילו גארד) יכול להטביע בכל רגע נתון . הכדורסל הנשי לעומת זאת יוצא מנקודת הנחה שאין אף שחקנית שיכולה להטביע(שתי הטבעות בהיסטוריה של כדורסל הנשים).

כתוצר לוואי של נתון בסיסי זה המשחק יותר קבוצתי ומושתת על הנעת כדור,קליעה מבחוץ ושליטה יתר גדולה של המאמן בנעשה במגרש,כי אי אפשר לסמוך על יכולות ווירטואוזיות של אחד מול אחד.

בשביל שהנשים ישחקו את אותו כדורסל שהגברים משחקים הן צריכות סל יותר נמוך. לראות אותן קולעות לסל של גברים זה,איך לומר בעדינות,לא ממש מעניין אבל אם תציע את זה לנשים עצמן לשנות את גובה הסל הן באופן איסטינקטיבי יקפצו ויאמרו מה פתאם סלים נמוכים אנחנו רוצות שוויון. בגדול הן עושות לעצמן עוול כי לעולם לא יגיעו לאותה רמת פופולריות. דמיינו לכם כדורסל נשים עם סלים פרופוציונלים לנשים שיאפשר להן הטבעות ווירטואוזיות סטייל אן בי איי,לא יותר מעניין מה-גע-גע שהן משחקות היום?

כנ'ל כדורגל עם שערים יותר קטנים על מגרש פרופורציונלי  מוקטן עבור נשים,אין בזה כל פסול. תמיד כשאני רואה כדורגל נשים אני חושב איזה מסכנה השוערת,כמה שהיא תהיה טובה אין לה סיכוי להגן על כזה שער ענק באותה רמת יעילות של שמייכל או וואן דר סאאר.

בטניס אין מה לגעת בחוקים או בגודל המגרש,נשים מסתדרות יופי על מגרש טניס. פשוט אסור להשוות בין גברים ונשים כשזה מגיע לענפים פיזיים מסויימים. אפילו בענף כמו גולף שהוא כמעט לגמרי ענף טכני/מנטלי יש יתרון ל20-30 מטרים הנוספים שגבר יכול להשיג בגלל הכוח הפיזי בחבטה הראשונה או השניה.המטרים הבודדים הנוספים שווים 3-4 חבטות לסיבוב וזה הבדל עצום לאורך טורניר שלם של 3 ימים.

אם אני לא טועה במקצועות אתלטיקה קלה וכבדה יש ותמיד היו התאמות. בהדיפת כדור ברזל הכדור שוקל פחות מחצי,בריצת  100 מטר משוכות המשוכות נמוכות קמעא(והריצה קצרה ב-10 מטר מזו של הגברים). לא מבין למה לא גם במשחקי כדור.

יש גם צד שני למטבע

אבל יש גם נישה של ענפי ספורט בהם גוף של אישה הוא יתרון או אפילו הכרח,ואני לא מתכוון רק להתעמלות אמנותית או שחיה צורנית(למרות שאלו דוגמאות טובות).

התעמלות למשל. חלק לא קטן מהתרגילים שהפנומניות הללו עושות מתאים אך ורק לבנות בגיל 14-19,הווירטואוזיות והגמישות הנדרשות מתאפשרות אך ורק עם גוף של נערה קטנת גוף בגיל הטיפש עשרה.  הילדות הצנומות והאמיצות הללו מאפילות בעיני על הגברים,שלא לדבר על תרגיל הקורה שלא מומלץ לאף גבר.

גם במקצועות הקפיצה למים ממקפצות אין יתרון ממשי לגברים. מדובר בספורט שדורש שיווי משקל ווירטואוזיות באוויר. אני לא מומחה אבל נראה לי שמבחינה אירודינמית הגוף הגמיש והדק יותר יכול לבצע תרגילים באוויר במיומנות לא פחותה מהגוף הגברי ואולי אפילו קלות הגוף מועילה כי יש פה מאבק נגד כוח המשיכה ומשקל עודף ומסה הוא חסרון.

 

 

 

 

יומן האליפות של הג'איינטס: התקף לב
האיצטדיון כזיכרון מתמשך (חלק 2) / מארק בלינדר ואסתי ציפורי

88 Comments

red sox 29 באוקטובר 2012

לפעמים גם את המובן מאליו ניתן להסביר בצורה מרתקת.
טור מעולה כרגיל.

תיקון אחד – ריצ'רד קרייצ'ק לקח את ווימבלדון של 1996 ולא של 92'.

אזי 29 באוקטובר 2012

אגב, לא היה לי מובן מאליו בכלל.
במשחק של סרינה נגד דודי, אני בחיים לא מהמר על דודי (עד הכתבה הזאת)

אופיר 29 באוקטובר 2012

ברצינות??

matipool 29 באוקטובר 2012

אזי – גלעד כבר כתב פעם בתגובה כלשהי שבמשחק של מאה מערכות בין סרינה לדודי , היא תיקח מקס' אחת . גם אני הייתי קצת מופתע אבל אח"כ קראתי את הסיפור אצל דורפן על ההוא ששתה בירות , גלש בים ( בניגוד לגרסא של גלעד על הגולף ) וניצח את האחיות בקלילות .

MG 29 באוקטובר 2012

גלעד, יופי של פוסט.
בכל זאת, 2 דברים:
1. קנדיס פארקר פלבדה הטביעה פעמיים במשחק אחד. כמובן שהיו הרבה יותר מ-2 הטבעות בהיסטוריה של כדורסל הנשים.
2. לפני כשנה היה משחק ידידות בין מערכת העיתון בלייזר ונבחרת ישראל נשים בכדורגל. כמובן שהעליונות הפיסית של הגברים גברה על כישורי הכדורגל, כך שאין צורך להרחיק עד לליגה ג'. גם הליגה למקומות עבודה תספיק.

matipool 29 באוקטובר 2012

לא היו הרבה יותר משתי הטבעות במשחקים רשמיים .
עד שנת 2005 היו רק 2 שחקניות שהטביעו במשחק רשמי ( אחת מהן הייתה ליסה לסלי ואת השם של השנייה אני לא זוכר אבל היא הייתה שחקנית חיזוק של רמת השרון בזמנו ) . בשנים האחרונות היו עוד כמה פעמים – קנדיס פארקר כאמור והכוכבת של אלופת המכללות האחרונה שהיא מפלצת אתלטית שלא נראתה כמוה ושכחתי את שמה .

אחד שקורא 29 באוקטובר 2012

בריטני גריינר

אזי 29 באוקטובר 2012

פוסט מעולה.
כבר אתה כוח משמעותי באתר.
נקווה שלא יקומו עליך להשמידך ארגוני נשים כאלה ואחרים…

מצחיק אותי הטבע שארגוני הנשים הטביעו בנו.
כשכתבת שגברים יותר טובים במקצועות ספורט פיזיים עבר לי בראש "עכשיו כולם יגידו שהוא שוביניסט"
כשכתבת שנשים יותר טובות במקצועות ספורט אומנותיים עבר לי בראש "עכשיו כולם יגידו שהוא שוביניסט"
:)

MG 29 באוקטובר 2012

שאלה למגיבים:
האם ניסו פעם לעמת את הטופ המצקועני של נשים וגברים בענפי ספורט כמו שח-מט או סנוקר, בהם אמנם נדרשים כישורים פיסיים, אך הם פחות בולטים וברורים?

פיני 29 באוקטובר 2012

בשחמט יש אחת (פולגר מקום 8) ב-100 הראשונים,
בסנוקר אין אחת גם ב-500 הראשונים.
מידיעה.

MG 29 באוקטובר 2012

תודה על התשובה.
רק כדי להבין – פולגר מתמודדת קבוע בתחרויות הגברים? כלומר, היא חלק מה"סבב"?

אלכס 29 באוקטובר 2012

כן, פולגר מתמודדת קבוע (אך ורק) בתחרויות גברים כבר שנים רבות. היא חלק מה"סבב" והיא גם חלק מהנבחרת הלאומית של הונגריה (של גברים).

אריאל גרייזס 29 באוקטובר 2012

כן, אבל היא אחת מהבודדות. כשמסתכלים על זה צריך לבחון גם כמה נשים יש בכלל בסבב לעומת הגברים, והתשובה היא בודדות. כך שאני לא יודע אם זה קשור בכלל ליכולת אלא לכמות

איציק 29 באוקטובר 2012

אני מסכים שהסבב הנשי הוא קטן יותר, אבל ממש לא זניח. מה שכן, הן מתמודדות בסבב נפרד מהגברים ורק יהודית יוצאת דופן בעניין זה, עד כמה שידוע לי.

עופר 31 באוקטובר 2012

ההסתייגות הזו נכונה גם לספורט באופן כללי.

איציק 29 באוקטובר 2012

MG,
כשאומרים פולגר, הכוונה ליהודית. שתי האחיות האחרות היו בסבב הנשי. היא טענה שהיא לא פחות טובה מהגברים ולא מוכנה להתמודד מול נשים. אני לא בטוח האם היא היתה יכולה תמיד לזכות בנשים אך סביר להניח שהיא אכן רמה בפני עצמה. היוצא מין הכלל המעיד על הכלל. היא שחקנית יוצאת דופן שקיבלה תואר רב אמן בגיל הצעיר ביותר (שברה את שיאו של בובי פישר). מעניין לקרוא עליה, למשל בויקיפדיאה:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA_%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%92%D7%90%D7%A8

אמנון 31 באוקטובר 2012

בשחמט אבל חשוב לזכור שיש גם מגבלות תרבותיות(כמו בכל ספורט נשי) חזקות ביותר.

wazza 29 באוקטובר 2012

אתמול בהארץ היתה כתבה בדיוק על זה, מומלץ!

MG 29 באוקטובר 2012

להבא נא להמליץ עם לינק :)

wazza 29 באוקטובר 2012

אין כמו פרינט

פיני 29 באוקטובר 2012

אגב, כדור ברזל נשים שוקל קצת יותר מחצי מזה של הגברים.
וויליאמס מגישה סרבים בסביבות 200 קמ"ש, יותר חזק מדודי סלע למשל.
גם אני הופתעתי מטענתך שנשים ברמה של מקום 500.

פאןפאן 29 באוקטובר 2012

בהחלט פוסט מעניין
הייתי משוכנע שהפערים קטנים יותר בהקשר של האחיות וויליאמס
מצד שני – בשחיה ראינו איזו סינית שפרפרה את אחת הבריכות ב400 בזמן טוב יותר משל הגברים אבל זה בטח קשור למאפיה של ארמסטרונג :)

MG 29 באוקטובר 2012

היא שחתה את ה-50 האחרונים יותר מהר מהגברים.
ממש לא את כל ה-400.

פאןפאן 29 באוקטובר 2012

אני יודע שאתה בא בימים אבל זה מה שכתבתי שחור על גבי אפור :-)

MG 29 באוקטובר 2012

עשית ממני כזה קשיש?
עדין בעשור השלישי לחיי.
סורי, אתה צודק.
אני לוקח את התגובה חזרה.

יריב 29 באוקטובר 2012

היא לא שחתה את ה50 האחרונים מהר מהגברים, היא שחתה אותם מהר מלוכטה. פלפס, האגינו, הורהאטה ופרייזר-הולמס שחו יותר מהר ממנה.

D! בארץ הקודש 29 באוקטובר 2012

כבר סיברת את אוזננו בעניין הזה בעבר (בתיכף בתגובות) אבל זה היה הרבה יותר מזה. תודה.
תמיד היה לי ויכוח עם חבר עם הוא לוקח באחד על אחת (או אחת על אחד למי שרוצה) שחקנית בנבחרת ישראל בכדורסל. הוא אמנם נמוך בלפחות 25 סנטים אבל אני מוכן לשקול את עמדתי מחדש.

קובי 29 באוקטובר 2012

קודם כל נהנתי לקרוא!
יצא לי לשמוע על הנושא בזמן האחרון שראיתי ראיון של ויינטרוב שאמר שכל שחקן ב-1000 הראשונים מנצח כל אחת מהבנות 6-0,6-1.
בזמנו זה היה נשמע לי קצת מוזר ואפילו שחצני מצידו אבל האמת שאני רואה שחקן כמוהו שמדורג במקום ה200 בעולם עם עוצמות כאלה זה די ברור שלאשה ממוצעת אין אפשרות להתמודד עם זה.
כנראה שהוא היה מריץ אפילו את סרינה כמו שסרינה מריצה את כל שאר הבנות בסבב.
בגלל זה שאני רואה משחק של סרינה זה פוגם לי מההנאה.
אני לא טוען שהיא לא שחקנית טובה אבל המשחק שלה מבוסס כל כך על כח לעומת הבנות האחרות שזה נראה לי לא שיוויוני לעיתים.
כל הכיף במשחק נשים הוא הנקודות הארוכות והחוסר דומינטיות בסרב,אבל שרואים את סרינה זה פשוט נעלם.
לגביי הקטע של השכר,באמת שערוריה.
באליפות אוסרליה האחרונה הגמר לבדו של נובאק-רפא ערך יותר זמן מכל זמן המשחק של אזרנקה בכל הטורניר!
אני מבין שצריך שיוויוניות ואני תומך בזה,אז או שיורידו לגברים את כל הטורנירים לטוב מ-3 או שיעלו לנשים לטוב מ-5,כי המצב הנוכחי מגוחך.

איציק 29 באוקטובר 2012

יופי של פוסט,
ככלל אפשר לחשוב גם בטניס להקטין קצת את המגרש ולהנמיך את הרשת, אבל רק לחשוב, לא לבצעה.
אני באמת מופתע שיש הבדל כה גדול בין הנשים לגברים לא רק בעוצמות כי אם גם בתכניקה. ממש מעניין.
לגבי הכדורסל, אתה בהחלט צודק, העדיפות האתלטית של הגברים גרמה לדגרדציה שיכלית. הרבה פעמים כייף גדול יותר לראות כדורסל נשי על-פני הגברי :-)

בליקי 29 באוקטובר 2012

גלעד יקר,

אף אחד לא רוצה לדעת כמה ייגמר משחק בינך לבין סרינה.

רוצים לדעת את מי עשית בסבב.

אנונימוס 29 באוקטובר 2012

פוסט מושקע ונהדר

matipool 29 באוקטובר 2012

גלעד – פוסט מעולה , מעניין וכתיבה מהנה .
אחלה רכש למועדון .
בתור אחד "שהיה שם" יש לך ערך מוסף עצום לאתר .

סופרפלי 29 באוקטובר 2012

טור מעניין מאוד. מה אתה חושב על הטניס של מרטינה הינגיס בתקופת הזהב שלה (בשנות ה90, כמובן), במשחק שלה היה דווקא גיוון,זוויות, משחק רשת, , תכנון של נקודות?

אלעד ב. 29 באוקטובר 2012

אם כבר אז מוניקה סלש…לא הייתה טניסאית יותר מגוונת בחבטות ממנה.

דורפן 29 באוקטובר 2012

כשאני שומע שאישה רוצה לשחק בליגת כדורסל גברים או כדורגל גברים זה נראה לי חבל.

נניח שהיא הכי טובה בעולם והיא איכשהו תשרוד. תקלע איזו שלשה מאחרי חסימה ותצליח במשימת שמירה?

מה זה מעניין לראות שחקנית על שורדת בקושי משחק גברים במקום לראות אותה משחקת את המשחק היפה שלה בתחרות שמותאמת לה.

אם להשליך על עניין הסמים. לגבר יש בערך פי עשרה טסטוסטרון מאישה (שמישהו יתקן אותי – זרקתי מהזכרון הכושל שלי). זה פער הרבה הרבה יותר גדול מאיזשהו סימום בספורט.

גלעד בלום 29 באוקטובר 2012

רד סוקס-תודה,תוקן.

אזי-מה יהיה היום בטדי??דודי-סרנה-6-2 6-2 לדודי על כל משטח

אם ג'י,מאטיפול-את הנתון על ההטבעות כתבתי אחרי שיחה עם דורפן,לא בדקתי רשמית,אני מניח שהיו קצת יותר משתי הטבעות,טעות שלי. בכל אופן זה לא משנה את העובדה שהטבעה במשחק נשים היא דבר נדיר מאד שקורה רק אם השחקנית לוקחת תנופה והיא במצב של ליי אפ ללא הפרעה,אין ממש הטבעות על הראש של שחקניות,זה לא חלק אינטגרלי מהמשחק אלא גימיק,בגברים אסור לפנות את הליין לשניה כי כל שחקן שרואה דרך לסל מסוגל להטביע או להגיע לטבעת בקלות.

לגבי שחמט,סנוקר וענפים יותר "מנטליים" שלא מצריכים כוח פיזי-זה נכון שבתיאוריה אין יתרון ברור לגבר על אישה בשח או סנוקר אבל אין כמעט נשים בענפים הללו שמתקרבות לרמה של גברים.

זה נושא למחקר כמובן אבל לגברים יש יתרון עצום כי הם מתחרים מול גברים כל הזמן בעוד האישה לא ולכן תהיה במצב של פיגור כשתתחיל להתחרות מול גברים. אני מניח שפולגר התחרתה מול גברים מגיל צעיר ולכן היא מתמודדת איתם שווה בשווה.

אגב גם המוח הוא שריר ולא ברור(לי לפחות) אם המוח הגברי מאפשר כושר סבולת מנטלית ,כלומר יכולת ריכוז גבוהה לאורך זמן מאשר המוח הנשי שזו תכונה די חשובה שלא לומר קריטית בשח למשל.זה נושא למחקר.

בליקי-זה לאוטוביוגרפיה…באופן כללי בחורות מסבב הטניס הן לא קהל היעד של שחקן בסבב,בתקופה שלי הן לא היו הכי יפות ולא מעט מהן אוהבות נשים,אלה שכן אוהבות גברים הן לא פעם טורפות גברים,דמיין את סרנה וויליאמס למשל,צריך הכנה מנטלית ומחנה אימונים לפני דייט איתה.

פיני -מצטער על הטעות,תודה על התיקון.לגבי ההגשה של סרנה-זה נכון שההגשה של סרנה חזקה מזו של דודי,לדודי אחת מההגשות החלשות בסבב,מה לעשות.

לסרנה הגשה טובה מאד אבל אני לא בטוח שהאחוזים שלה יהיו מספיק טובים מול גבר,הגשה זה לא קמ"ש אלא גם אחוזים,דיוק ויכולת הסוואה,ההגשה של מקנרו מעולה בגלל יכולת ההסוואה,לפעמים סרב חזק קל יותר להחזרה מאשר סרב מדויק עם הסוואה.

סופרפליי-מאד אהבתי את המשחק של מרטינה הינגיס,שחקנית מתוחכמת,חכמה ואינטיליגנטית,הבעיה שלה היתה חוסר פיזיות וגובה ושהאחיות וויליאמס פרצו לעולם למעשה על הגב שלה והדחיקו אותה הצידה,אבל כשהיא היתה בטופ זה היה פיוט,הרבה יותר מעניין מהטניס הרגיל ששולט.

איציק 29 באוקטובר 2012

גלעד,
מעניין באיזה פקולטה למדת שמח זה שריר. לא זכור לי מלימודי שתאי העצב ותאי השריר דומים בתפקוד. אשמח להפניה למקור מהימן בנושא :-)

טל 29 באוקטובר 2012

רק שכחת להזכיר שחקנית טניס אחת מאוד מגוונת- הנין יכלה להתמודד עם העוצמות הגבוהות ביותר והיה לה טניס מגוון מאוד (גם אם הראש של לא תמיד היה במקום הנכון)..בתקווה שיגיע היום שרוב הטניסאיות בסבב יאמצו את הסגנון שלה. זה יהיה הרבה פחות משעמם

יוחאי שטנצלר 31 באוקטובר 2012

מסכים לגמרי. הנין הייתה השחקנית שהיה הכי כיף לראות בשנים האחרונות, דווקא בגלל המגבלות הגופניות שלה והדרך שבה היא התמודדה איתן.
לגבי הויליאמסיות חשוב לציין – הן שולטות בסבב לא רק בגלל העוצמה שלהן. הן שחקניות חכמות עם אופי שפשוט לא נשברות מנטלית. יש הרבה מפלצות בסבב שמפציצות מהקו האחורי.

לגבי השחמחט צריך גם לשאול למה אין מספיק נשים שלא משחקות שח-מט שזה גם יכול להצביע על משהו.

סופרפלי 30 באוקטובר 2012

מאוד שמח שאתה מעריך את הינגיס, השחקנית החביבה עלי (למרות היותה לא חביבה במיוחד).

סופרפלי 30 באוקטובר 2012

אגב היריבות שלה עם האחיות ויליאמס הייתה הרבה יותר שקולה משנוטים להניח – 7:6 מול סרינה ו10:11 מול ונוס.

עדי רובינשטיין 29 באוקטובר 2012

יכול רק לעדכן שעוד לפני הבחירות הקרובות, לימור לבנת שרת הספורט, העבירה חוק שהחל מ-2013 כל איגוד ספורטיבי חייב ששליש ממניין חבריו יהיו נשים, אחרת הוא לא יזכה לתקצוב מהמדינה.

D! בארץ הקודש 30 באוקטובר 2012

עידכון חיובי ביותר

אלעד ב. 29 באוקטובר 2012

גלעד, תודה על פוסט מקסים.
חייב לציין שהיית חסר פה בתקופה האחרונה ואני מקווה שזה לא פוסט בודד של כובת אורח!
:)

זיו 29 באוקטובר 2012

אני לא מבין. ברור שנשים פחות טובות מגברים בספורט ואין להם סיכוי והן עובדות פחות ל המגרש בשביל הכסף.

השאלה כמה אתה מרוויח לא קשורה לכמה אתה עובד.

לדוגמא רוב הציבור מרוויח יותר ממנקה בבית, רוב הציבור מרוויח יותר מרצף וכו'. עצם העובדה שהמנקה והרצף עובדים קשה והרבה, לא אומרת שהם ירויחו גם הרבה כסף.

השאלה שצריכה להישאל היא מי מביא יותר ספונסרים נשים או גברים ומי מביא יותר צופים. מי שמייצר יותר הכנסה הוא מי שצריך להרויח יותר. לדעתי גם עם שרפובה משחקת שלוש דקות אבל היא ממלא את האיצטדיון אז מה לעשות היא ראויה ליותר הכנסות מכל הגברים.

בסה"כ צריך להבין ספורט זה מכלול של דברים. הטניס עצמו הוא חלק מהחויה ואם נשים נותנות באופן כללי חוייה יותר טובה אז מה לעשות הן ירויחו יותר כסף.

תאהבו את מה שרשמתי או לא זה העולם. כל עוד נשים מושכות יותר קהל כי החצאית קצרה והאנשים באים אין מה לעשות הן יקבלו יותר כסף.

אם נשים היו משחקות עם מכנס ארוך וגלביה אף אחד לא היה בא ואז גם אף אחד לא היה אומר או אומרת בואו נשווה את השכר.

הבעיה שבטניס הנשים הבינו את זה ואז הם באות למשחק כמו דוגמניות עם איפור שיער וכל השטויות ואנשים קונים את זה. בכדורגל באות בחורות ובבגדים של גברים אז לא רואים את זה.

טניס הוא ספורט שנשים גם נראות בו טוב ולכן יש להן הכנסות גבוהות
ולדעתי זה לא ישתנה

דוד עראק 29 באוקטובר 2012

בגלל תשובות כאלה, שממחישות שוביניזם שהוא טבעי ומובן מאליו (גם אם יש בזה אמת), חשוב שיהיה שוויון בכספי הזכיה, כדי להבהיר לעולם על שוויון זכויות מגדרי, כדי להבהיר לשוביניסטים שהם עדיין חיים במאה הקודמת.

זיו 29 באוקטובר 2012

אני מצטער מאוד. זה לא שובניזים זה עובדות. על מה אתה מדבר שובניסטי אני כן חושב שמגיע שוויון בשכר. מה לעשות לנשים יש את הכוח למשוך קהל. אלה שמתכחשים לזה הם השובנסטים האמיתיים. אלה שאומרים אנחנו יוטר טובים עובדים קשה לנו מגיע ולאחרים לא הם השובניסטיםץ אלה שטוענים שכל אחד ירויח לפי מה שהוא מייצר ולא חשוב איך הוא מייצר זאת כל עוד זה חוקי אתי ולא פוגע ברגשותיו של השני אלה אנשים שלא מתיפיפים ודוברי אמת.

מה לעשות אני חושב שנשים יכולות להרוויח יותר כי בספורט הזה הן מושכות יותר קהל ופרסום

רק לידיעתך אני לא זוכר שראיתי משחק אחד של טניס נשים מהתחלה עד הסוף וטניס גברים אני משתדל שלא לפספס.

דני 10 בספטמבר 2014

טניסאים מקבלים כסף על המאמץ שלהם, תרצה או לא, ומי שמנצח יותר משחקים מקבל יותר כסף. ספורטאי מקצוען שמשקיע כפול שעות בטורניר, גם שוחק את עצמו הרבה יותר, חשוף לפציעות יותר, ונתן יותר עבודה על המגרש שצופים יכולים לראות ולהנות- לא מגיע לו יותר?
מעבר לזה: הרי גברים הרבה יותר טובים בטניס מנשים . אם הם היו מתמודדים מול נשים- לא היו נשים כלל בתחרויות גרנד סלאם ובטח שלא היו זוכות בפרסים גבוהים. נו? האם ההגינות בספורט -ובכלל- לא טוענת שמי שיותר טוב מגיע לו יותר כסף? ככה זה עובד!
ולטענתך בעניין הריטינג: הכנסת שיקולים זרים כאלה למערכת הפרסים היא ההפך המוחלט מכל הרעיון הספורטיבי. ואולי נשלם פרסים לשחקניות לפי היופי שלהן? יופי מושך צופים ורייטינג! מי שיש לה יותר חוזי דוגמנות- אוטומטית הפרסים שלה יוקפצו! נו באמת.

דוד עראק 29 באוקטובר 2012

חייבים שוויון כספי בפרסים, ולו רק למראית עין.
אל תשכחו שנשים דוכאו והושפלו עד לפני חמישים שנה,
ובחצי מהעולם הן עדיין מדוכאות ומושפלות,
או נאנסות או מכוסות ברעלות, או סתם מוגדרות כנחותות,
ולכן לשוויון בפרסים יש חשיבות סמלית.
המשמעות של זה היא הרבה מעבר לאם אזרנקה קיבלה כמה אלפים יותר ממה שמגיע לה בעיני כמה גברים.

יונתן 29 באוקטובר 2012

גם אני תמיד תהיתי בקשר למה תעשה סרינה ווילאמס (והיא בלבד! אף שחקנית אחרת לא הגיעה לרמות העוצמה שלה) נגד שחקן סבב ממוצע. חשבתי שהיא תהיה באזור ה 200 עד שפגשתי את הראל לוי אצל חברים ושאלתי אותו את זה. אחרי שהוא נרגע מהצחוק הוא טען בדיוק את מה שכתבת פה.

גורדיטו בוארשה 31 באוקטובר 2012

אבל במכות היא מפרקת את דודי? :)

גיל 29 באוקטובר 2012

שבוע שעבר, ג'ינו אוריימה, מאמן הנשים של קונטיקט, הציע להקטין את הסל של הנשים כדי שהוא יהיה דומה יותר לגברים והן יוכלו להטביע. בגלל שהסל גבוה צורת הזריקה של הכדור שונה אצל הנשים (אם כי אומרים שהאחוזים שלהן לשלוש יותר טובים).

כמובן שההיבט הפיסי משמעותי בכל ספורט, אבל לא פחות המנטלי. בגולף למשל, הסיבה שנשים לא מצליחות היא לא רק עוצמת החבטות אלא גם כי הן פאטריות פחות טובות (החבטה האחרונה על הגרין). זה לא קשור לכוח בכלל. בברידג' למשל, יש משחקים מעורבים של גברים ונשים וגברים לרוב טובים יותר. יש הבדלים קוגנטיביים מסוימים שמשפיעים על היכולות בקצוות העליוניים ושם כנראה לגברים יש יתרון (גם בשחמט זה ככה לדעתי). בנוסף, גברים תחרותיים יותר ומוכנים להשקיע יותר וזה גם נותן להם יתרון.

אגב, נדמה לי שהתכוונת שהתאמנת עם גראף ב89 כי ב90 היא הפסידה בגמר לסאבטיני.

עוד אגב, גם ראיתי את רודיק משחק עם מחבת ומנצח חובבן בקלות.

אופיר 29 באוקטובר 2012

מעניין שמכל ענפי הספורט, בריצות למרחקים ארוכים הפער בין המינים הוא הקטן ביותר. פאולה רדקליף, לדוגמא, היתה מנצחת במרתון את כל צמרת הריצה הישראלית (חוץ מגזצ'או יוסף, אולי), מה שלא היה יכול לקרות בענף אחר. גם הפער של 12 דקות בין שיאי העולם נראה קטן יחסית.

אני מניח שהסיבה לכך היא שאין חשיבות מיוחדת לכוח ואתלטיות (כפי שאנחנו רגילים לחשוב עליהם) בתחרויות כאלה.

דורון 30 באוקטובר 2012

אני די בטוח שאתה טועה. יש בכל שנה בערך 1,000 גברים שמסיימים מרתון יותר מהר מהאשה המהירה ביותר באותה שנה.

דני 10 בספטמבר 2014

פער של 12 דקות זה לא קצת בכלל. זה בערך 4 קילומטר.

יואב דובינסקי 29 באוקטובר 2012

בקנדה תמיד תהיתי למה יש הפרדה בין גברים לנשים בקרלינג, שזה אחד הענפים הפופולריים בצפון אמריקה באולימפיאדות החורף. גם שאלתי לגבי זה ולא קיבלתי תשובות מספקות.

Zak 29 באוקטובר 2012

וואו, יופי של טור. מרתק לקרוא איך ההבדלים הפיזיים בין גברים לנשים גורמים גם להבדלים בטכניקה, ושאר תובנות מעניינות אכן של מקצוען. תמשיך ככה!

גלעד בלום 29 באוקטובר 2012

גיל ,

זה היה בשנת 1990,בערך יום יומיים לפני תחילת הטורניר,גראף תמיד חיפשה יריבים שמאליים כי היריבה העיקרית שלה היתה נברטילובה,אני זוכר שזה שנת 90 כי באותה שנה הגעתי לשמינית הגמר והיא בירכה אותי ,אני אמרתי לה שזה בגלל האימון איתה.

גיל 29 באוקטובר 2012

יפה, שטפי גראף תמיד הייתה אהובה עליי והיא הרבה יותר יפה ממה שרוב האנשים חושבים.

Yavor 30 באוקטובר 2012

זה משפט ממש מצחיק. אנשים חושבים שמישהו יפה לפי מראהו. אם אני רואה אותה וחושב שהיא לא יפה (מה שלא נכון, אגב) אז בשבילי היא לא יפה. מה זה "יותר יפה ממה שרוב האנשים חושבים"?

גיל 30 באוקטובר 2012

היא לא נחשבה לאחת היפות בסבב. אמרו שיש לה אף גדול ועוד כל מיני דברים לא מחמיאים.

מיכאל 30 באוקטובר 2012

מה, אין לה אף גדול?

רועי 29 באוקטובר 2012

טור מעולה. נהדר לקרוא מחוויותיו האישיות של ספורטאי צמרת ברמה עולמית, לא היו לנו הרבה כאלה.

סימנטוב 29 באוקטובר 2012

מאוד נהנתי לקרוא, תודה!

רותם 29 באוקטובר 2012

גלעד —

מאד מעניין לקבל פרספקטיבה ממקצוען.
נקודה אחת למחשבה – גם אם נשים נחותות פיזיות מגברים, אין צורך להשתמש בשפה וסדנון משפיל. מכיוון שיש הבדלים פיזיים, כל מין מתחרה בנפרד ואת היכולות האינדיבדואליות יש להעריך בנפרד.
אתלטיות שמשקיעות דם, יזע ודמעות בספורט על מנת להיות הטובות ביותר שהן יכולות ראויות להערצה ולא לזלזול, גם אם הן לא מטביעות.

נסה לשמור על כבודן של האתלטיות בזמן שאתה מתאר בצורה אוביקטיבית את ההבדלים הפיזיים אשר יוצרים תהום בלתי ניתנת לגישור.

אורי 30 באוקטובר 2012

בזמנו,הייתי בקשר עם עוזר מאמן של קב' כדורסל הנשים נירוסופט כרמיאל,שנדמה שלקחו אליפות או שתיים. הוא סיפר לי שהם בדר"כ מפסידים במשחקי האימון נגד קבוצת הנערים (גיל 16) של כרמיאל. כך שזה מתיישב עם מה שכותב גלעד

Yavor 30 באוקטובר 2012

אגב, האם לפי אותו קונספט אנחנו יכולים להפריד בין ענף הטניס ל-1.85 מטר ומעלה לבין 1.85 ומטה? גם הנמוכים יותר נחותים פיזית, אז שיתמודדו עם בני מינם! ואולי גם ליגת כדורסל לנמוכים?

Amir A 30 באוקטובר 2012

א. זה קיים באגרוף, כך שהסרקאזם כאן לא במקום.
ב. אני לא בטוח שהבנתי את הפואנטה של התגובה הזו. מה את/ה מנסה לומר בעצם?

Yavor 30 באוקטובר 2012

אין שמץ סרקאזם.
הכוונה היא למה מראש יש ענפי ספורט לגברים ולנשים? אם נחיתות פיזית היא הסיבה לתחרויות של נשים בלבד, למה זה נעצר שם?
אני לא באמת יודע את התשובה, אבל זה שווה מחשבה – איפה עובר הגבול ליצירת ענף אחר? מין? משקל? גובה?

Amir A 30 באוקטובר 2012

הקו עובר במקום שבו הנחיתות הפיזית לא תאפשר התמודדות שווה. בכדורסל זה לא רלוונטי משום שעל נחיתות בגובה של שחקן אחד אפשר לפצות על ידי ארבעת השחקנים האחרים בחמישיה. אותו הדבר אמור כמעט לכל ענף ספורט קבוצתי.

בענפים יחידניים, כשנחיתות פיזית בהכרח תמנע אפשרות להתמודד באופן שווה, ולא משנה מה, יש מקום להפרדה.

איציק 30 באוקטובר 2012

כלומר בהתעמלות מכשירים, שטילוב אמור לקחת זהב בהליכה למתעמלים מעל 180 סנטימטר. במקרה של התעמלות, גובה הוא בהחלט מוגבלות פיזית.

גלעד בלום 30 באוקטובר 2012

רותם-לא ברור לי בדיוק מה בטקסט שלי משפיל מישהו או מישהי או גרם לך לחשוב שאין לי הערכה למישהו או מישהי.נכון,אני כותב ישיר ולפעמים על גבול הבוטה,זה במודע,אני לא אוהב את מוסד הפוליטיקלי קורקט אבל בהחלט לא מתכוון לפגוע במגזר זה או אחר(או להעלות את חמתן של הנשים),רק כותב את דעתי.

לגבי הדיון בנושא של שכר הנשים לעומת הגברים-אני לא בא מנקודת מבט שלילית,ההיפך,אני מפרגן לבילי ג'ין קינג על ההישג שלה,הרי זה הישג אדיר וכשאמרתי שכל ספורטאית צריכה לנשק לה את הרגליים התכוונתי בעיקר לטניסאיות ואמרתי את זה בלי ציניות. אין לזה תקדים בענפים אחרים.

האם שחקניות הכדורסל הטובות בעולם מרוויחות משהו שמתקרב ללברון וקובי? גם בכדורגל או בכל ספורט מקצועני ההבדלים במשכורת בין צמרת הגברים לצמרת הגברים הם אסטרונומיים,בטניס לא,וזה ההישג הגדול של קינג,אותה אגב אני מכיר אישית ומעריך.יש גם נקודה יהודית,חברתה לחיים מזה שנים של קינג היא אילנה קלוס הדרום אפריקאית ששיחקה במכביה של 1977(וגם לקחה איזו מדליה),הייתי אוסף כדורים של קלוס.

אנשים העלו פה תגובות שחלקן הזויות,הדיון הוא עקרוני במהותו .במהלך השנה שני הסבבים פועלים בנפרד,כל אחד כגוף עצמאי,ב"קרב המינים " הזה הסבב הגברי זוכה,פרסי הכספים המחולקים בגברים גדולים יותר כי הם בפשטות ממלאים יותר איצטדיונים ומייצרים יותר עניין,מוכרים זכויות שידור וכו'.

מהסיבה הזאת דודי סלע המדורג בערך 100 בעולם מתפרנס ביותר כבוד מאשר מקבילתו בסבב הנשי ושחקן עבר כמוני יקבל מעט יותר פנסיה שנתית מאשר שחקנית עבר מקבילה.ההבדלים בצמרת גם גדולים,פדרר יותר מיליונר ממקבילתו במקום הראשון. אבל ההבדלים לא אסטרונומיים כמו בענפים אחרים.

בזכות קינג טניס הוא היום הענף הנשי מספר אחת מכל ענפי הספורט שבו הטניסאיות מרוויחות סכומים שגם כדורגלניות שזכו במונדיאל וכדורסלניות שזכו באן בי איי הנשי רק יכולות לחלום עליהם.

קינג היתה לא רק שחקנית על שזכתה במעל 20 תארי גראנד סלאם כשחקנית אלא גם מנהיגה שהקימה סבב במו ידיה,סבב שעומד יפה עד היום.

בדיון הספציפי הזה אם אני לא טועה אנחנו מדברים על הפרסים בארבעת הטורנירים הגדולים. ההישג של קינג הוא שהיא שכנעה את הגוף הזה, האיי טי אף,ששולט בארבעת הטורנירים הגדולים,להשוות את השכר של הנשים לזה של הגברים.

זאת למרות שתי עובדות:

1)הגברים משחקים בשיטת הטוב מחמש.

2)מבחינת רייטינג בטלביזיה ומכירת כרטיסים טורניר הגברים מכניס הרבה יותר כסף.

יש טיעונים לכאן או לכאן אבל מנקודת המבט של שחקן בסבב הבחורה עובדת פחות מחצי שעות ומרוויחה את אותו סכום.

לאיציק-זה בישבילך:

http://wiki.answers.com/Q/Is_the_brain_a_muscle

לאופיר-ממה שאני מבין על ריצות למרחקים ארוכים במנה גוף נמוך וצנום הוא הכי מתאים,מדובר על כושר סבולת בעיקר ולא על כוח מתפרץ ולכן היתרונות של הגבר ממוזערים כי זה לא ספרינט,לכן ההבדלים לא עצומים.

ליאבור-בענפי כדור אין כזה דבר קטגוריות גובה או משקל.

גיל 30 באוקטובר 2012

אם כבר הזכרת פנסיה, מה תהיה בערך הפנסיה של פדרר כשהוא יפרוש? בטח מדובר בסכום שנתי מטורף.

לגבי השכר, הבעייה היא לא רק מספר המערכות אלא משך המשחק. אצל נשים אין כמעט הפתעות בסיבובים הראשונים ויש הרבה יותר מערכות חלקות ומשחקים שנגמרים בפחות משעה, לעומת הגברים שתמיד יש אפשרות להפתעה והמשחקים יותר צמודים. נראה לי שהנשים נהנות בסך הכל בגראנד סלאמים שמתרחשים באותו זמן ואותם מגרשים כמו הגברים. פעם אגב הטניס הנשי היה יותר מעניין, היום הוא חלש יותר, אין יריבויות קלאסיות והכל תלוי בחשק של סרינה.

איציק 30 באוקטובר 2012

גלעד,
אם היתה ממשיך לקרוא את התשובות קצת יותר למטה, היתה מבחין שהתשובה הזו הזויה. מח הוא בטח לא שריר, ואם יש שם מספר זניח של תאי שריר, הם לא אלו שאחראים על תפקודו, אולי פרט לשחקני כדורגל :-) אני יודע שאתה חובב משחק זה ומכך יתכן נובע הבלבול :-)

י. גלילי 30 באוקטובר 2012

פוסט מעניין, תודה. י

ארז ענבל 30 באוקטובר 2012

יופי של טור גלעד ! מסכים עם כל מילה בטור ובתגובות שכתבת בהמשך.

עוד תוספת קטנה שגיליתי רק לפני כמה חודשים ומסבירה את הסיבה מדוע החבטות של הנשים מהירות כמו של הגברים היא שהגברים והנשים לא משחקים עם אותו סוג של כדור וזאת על מנת להאיץ את המהירות אצל הנשים לעומת הגברים.

אני מצרף קישור לכך http://www.usta.com/Improve-Your-Game/Instrcution/Equipment-and-Gear/Choosing_and_Replacing_Balls/

הנה הקטע הרלוונטי מהקישור:

Q. A friend of mine had a Golf magazine and it stated that maybe the PGA needs to make the pro golfers use a different ball than the common player due to the distances a pro golfer can hit a normal golf ball. The article stated that in Tennis it is a well known fact that the pro tournaments use a different ball than what the common player would use because the pros would hit the normal ball much to fast. Is this true?

A. No. This is false.

Sometimes the women use a different (regular duty felt) ball than do the men (extra duty felt) during hard court tournaments. In fact, this occurs at the US Open. This is designed to “speed up” the women’s game and to “slow down” the men’s game, if only marginally. But, no… the balls that professional players use in tournaments can be purchased over the counter.

Q. Recently, I was in an argument with my neighbor because he said the tennis balls for women's matches at the US Open were actually lighter and smaller. He said that it was to help "speed" the play of the ball and the matches. Is this true? – I have watched many professional matches and I have never heard that.

A. I am not sure that I would categorize the balls as being lighter or smaller, but your neighbor is generally correct. The women use regular duty felt balls while the men play with extra-duty felt during the US Open. If his facts are a little off, at least his reasoning is accurate. This selection was designed to increase the ball speed in women’s game and to slow down the velocity of the balls in the men’s game.

ארז ענבל 30 באוקטובר 2012

יש לי חבר שבגיל 16, כשהיה בין 10 השחקנים הטובים בארץ, התאמן עם שחר פאר כמה פעמים, כששחר דורגה בין 20 הטניסאיות הטובות בעולם. הוא טען שבמשחק הוא היה מביס אותה בלי בעיה. הוא אמר שהסרב השני שלה הוא בדיחה. הוא השווה אותו לסרב של ילד בן 10 ואמר שאין מצב שהוא לא חובט לה ווינר על כל סרב שני וגם על אחוז גבוה מהסרבים הראשונים שלה.

ושוב מדובר על שחקן שהיה במקום ה-10 בארץ לגילאי 16, שלא היה קרוב אפילו להיות מדורג בין 2000 השחקנים הטובים בעולם שרשומים בדירוג ה-ATP.

עד גיל 21 הוא שיחק בלפחות 20 טורנירי פיוצ'ר והחלום שלו היה להשיג נקודת ATP אחת כדי להכנס לדירוג. הוא לא הצליח מעולם לעבור את 3 סיבובי המקודמות בפיוצ'רים (שגם הם לא היו מקנים לו נקודה, רק סיבוב שני בהגרלה הראשית בפיוצ'ר נותן לך נקודה) והחליט שהאופציה הכי טובה מבחינתו היא לשחק בקולג' בארה"ב, וזה מה שהוא עשה לבסוף.

אור 30 באוקטובר 2012

גלעד – היום, בתקופת הפריחה המטורפת של פדרר, רפא, דג'וקו ושות – מגיעים יותר אנשים לראות את הגברים.

האם זה היה נכון גם בשנות ה-2000 המוקדמות, כשסרינה, ונוס, דוונפורט, הינגיס, קפריאטי ואחרות היו הכוכבות הגדולות, והכוכבים של הגברים היו יואיט וסאפין? לפני רודיק, לפני פדרר, לפני רפא? רק אגאסי עוד היה סוג של כוכב אז.

מעבר לכך – אם משיכת קהל היא זו שקובעת שכר, אז למה שפדרר לא יקבל יותר כסף על סיבוב ראשון מסרגי סטחובסקי?

הסיבה העיקרית שנשים לא משחקות הטוב מ-5 זה כי אף אחד לא יתן להן. הסלאמים יאלצו לעבור למתכונת של 3 שבועות, יום המשחקים לא יושלם וכד'. זה בכלל לא הצעה אפשרית, ולא בגלל הנשים.

אגב, למיטב ידיעתי, כשגברים הפסיקו לשחק הטוב מ-5 בטורנירי המאסטרס בגמר, התשלום שהם קיבלו לא קוצץ בהתאמה…

אור 30 באוקטובר 2012

אני חייבת להוסיף דבר נוסף.

סבב הגברים, במיוחד אלו בדירוג הנמוך, שלא עוברים סיבוב ראשון-שני בסלאמים, מתכיין על כך שלא ניתן להתפרנס מטניס, וכולנו מסכימים שזה מאוד קשה, ראה ערך דודי סלע, שלא לדבר על אמיר שבכלל לא מגיע למעמדים האלו.

בסופו של דבר, הוצאות הנשים שוות להוצאות של הגברים – מאמן, מאמן כושר, טיסות, בתי מלון. אישה שמדורגת 60 בעולם מוציאה אותו סכום כסף כמו גבר שמדורג 60 בעולם, כאשר ברור שלסרינה ולפדרר אין כל בעיות כלכליות.

אם תפגע בשכר שמשולם לנשים בסלאמים, בטח כשמדובר בסיבובים הראשונים (סרינה, שראפובה, אזרנקה ואחרות ממלאות איצטדיונים כמו הגברים), אתה תפגע ב-WTA כולו, כי שחקניות לא יוכלו להמשיך להרשות לעצמן לשחק.

זו נקודה שאתה לא מתייחס אליה.

אתה לא יכול להשוות לספורט קבוצתי, המצב הכלכלי שם של שחקנים משופר בהרבה בהשוואה לטניס.

גלעד בלום 30 באוקטובר 2012

אור,

גם בתקופות שפל הסבב הגברי מביא יותר אנשים לאיצטדיונים במהלך השנה מהסבב הנשי ומייצר יותר כסף,מקומות עבודה ורווח לשחקנים,אם תשימי לב תראי שיש פחות טורנירים לנשים ושסכומי הכסף יותר קטנים וגם האיצטדיונים בסבב הנשי לא ממש מלאים במהלך השנה,זה סבב שמושתת על ארבעת הטורנירים הגדולים במידה רבה,בדיוק כמו הסבב הגברי,לכן הקונפליקט.

כנראה שיש יש יותר נשים שחובבות שחקני טניס חטובים ואלגנטים שיבואו לראות טניס גברי מאשר גברים חובבי טניס נשי שיבואו לראות את שרפובה כי היא נאת מראה,המספרים מספרים את זה.

לגבי הטיעון השני שלך-פדרר אכן מקבל יותר כסף מאשר יריבו בסיבוב הראשון בדיוק בגלל שהוא מביא קהל ויותר פופולרי. לידיעתך שחקנים כמו פדרר,נאדאל וג'וקוביץ מקבלים דמי הגעה שנעים בין חצי מליון למליון וחצי דולר בכל טורניר שבו הם משתתפים וזה לא כולל את סכום הזכיה בטורניר עצמו.

זה קורה אגב רק בסבב הרגיל או בהופעות ראווה,לארבעת הטורנירים הגדולים השחקנים מתייצבים מרצונם החופשי ללא דמי הגעה.

לגבי התגובה האחרונה שלך- לא יודע למה את אומרת "אם תפגע" בשכר הנשים,אף אחד לא אומר לפגוע,ההיפך,הם שיפרו את שכר הנשים והישוו אותו לגברים,ההשוואה הזאת באה על חשבון שחקנים כמו דודי סלע ואמיר ווינטראוב,זו עובדה מתמטית כלכלית פשוטה.

לגבי חלק מהתגובות למעלה שהתיחסו מראה החיצוני של הנשים וכו' וקישרו את זה למכירת כרטיסים -עם כל הכבוד זה שטויות,מה שחשוב זה האם איצטדיונים ממולאים והאם כרטיסים נמכרים,וגם כמה תחנות טלוויזיה משדרות את המשחקים וכמה צופים רואים אותם בטלוויזיה או באינטרנט.

אלפורטנייו 30 באוקטובר 2012

גלעד, תודה על קריאה מאלפת.

יונת דשא 30 באוקטובר 2012

אלוף העולם. אחד הפוסטים המעניינים שקראתי לגבי ספורט. מעניין מה תהייה התוצאה בין המינים ברכב זהה בפורמולה 1.

גיל 30 באוקטובר 2012

גברים ינצחו כנראה. יש נשים שנוהגות מכוניות מירוץ כמו דאניקה פטריק, והיא משיגה הישגים מרשימים אבל לא מתקרבת לטופ שבטופ. אז אפשר לומר שזו רק אישה אחת ואם יהיה מספר שווה של גברים ונשים זה יהיה שונה, אבל אני חושב שבדיוק כמו בענפים אחרים יש גורמים אחרים שמשפיעים כמו כושר גופני (שהוא חשוב מאוד במירוצי מכוניות), תחרותיות, רמות ריכוז עילאיות וכו' שלגברים ברמות הגבוהות יש יתרון בהם על נשים.

יונת דשא 31 באוקטובר 2012

אני לא בטוח שתחרותיות ורמת ריכוז של גברים עולה על נשים. אם כבר תפיסה מרחבית.

גיל 31 באוקטובר 2012

יש לא מעט מחקרים בנושאים הללו שמראים שכן.

Amir A 30 באוקטובר 2012

באופן עקבי בפסיכולוגיה מחקרית מצאו שהביצוע של גברים מהיר יותר מזה של נשים במטלות psychomotor vigilance task (אין לי מושג איך קוראים לזה בעברית). בעקרון אלו מטלות שונות שבודקות את היכולת לשמור על קשב ולהגיב בצורה נכונה לגירויים ויזואלים. זה יכול להיות לחיצה על העכבר ברגע שאור מופיע על המסך, מעקב עם העכבר אחרי נקודה שזזה על המסך וכדומה. בין אם ההבדלים בין המינים הוא באסטרטגיה (כשנשים נזהרות יותר מגברים על מנת להמנע מטעויות כמו לחיצה כשאין אור) או בפיזיולוגיה, הממצא המצביע על מהירות תגובה קצרה יותר אצל גברים הוא עקבי. סביר להניח שהמנגנון הרלוונטי למטלות מעין אלו רלוונטי גם לספורט.

אמנון 31 באוקטובר 2012

רק דבר אחד הפריע לי.
אני לא חושב שזו שערורייה שנשים מרוויחות כמו גברים בטורנירים. כי כשמדובר בספורט, הוא לא נמדד בכמות הזמן שאתה צופה בו, אלא בהנאה שאתה מפיק ממנו. משחק ארוך לא בהכרח אומר משחק טוב יותר(ולכל מי שיקפוץ ויגיד שגם הרמה בטניס הגברים גבוהה יותר-אז זה נכון, אבל זה עניין של תקופות).

Yavor 3 בנובמבר 2012

גלעד
אבל עכשיו, כשאתה בגיל…., מי לוקח – אתה או סרינה?

Comments closed