איך מודדים ערך בכדורגל?

foo

אולי אני כותב כאן על משהו שכבר קיים (בצורה זו או אחרת) אך אני לא שמעתי עליו.

בגדול, אני חושב שכל כדורגלן צריך להיות מוערך על ידי מדד משוקלל- משהו דמוי ה-PER בכדורסל.

אלה המרכיבים שאני יכול לחשוב עליהם בזמן זה:

1. ממוצע שערים ב-90 דקות.

2. ממוצע בישולים ב-90 דקות.

3. ממוצע בישולי הוקי ב-90 דקות (מסירה לבישול).

4. ממוצע זכיה בתיקולים/חטיפות כדור ב-90 דקות.

5. ממוצע הרחקות כדור ב-90 דקות.

6. ממוצע הפסדי תיקול ב-90 דקות.

7. ממוצע של כמות הפעמים שעברו אותו ב-90 דקות.

8. ממוצע של כמות הפעמים שהוא עבר שחקן יריב ב-90 דקות.

9. ממוצע מסירות מדויקות ב-90 דקות.

10. ממוצע מסירות לא מדויקות ב-90 דקות.

11. ממוצע כמות העבירות שסחט ב-90 דקות.

12. ממוצע כמות העבירות שביצע ב-90 דקות.

*

כל נתון אישי גם חייב להיות מפוקטר בתוך התפוקה הקבוצתית. 15 שערים של ווילפרד בוני מתוך 20 של סוונאסי שווים הרבה יותר מ-18 שערים של ניימאר מתוך 70 של בארסה (הנתונים לשם ההמחשה בלבד). זה גם רלוונטי לכל נתון אחר (בישולים, מסירות, תיקולים וכו').

*

המפתח הוא איך בדיוק לשקלל את כל הנתונים הללו כדי להגיע ל-PER שבאמת יהיה מקובל על מרבית חובבי המשחק. עוד לא חשבתי בדיוק איך עושים זאת, זה לא לגמרי פשוט, אבל זה גם לא מי יודע כמה מורכב. בכל מקרה, עצם העובדה שכל הנתונים הללו יהיו חשופים בפנינו- אפילו בנפרד- בתקשורת המיינסטרימית (שידורי משחק, אתרים מרכזיים, מדורי ספורט וכו') מאוד יתרמו לאופן שבו כמעט כל חובבי הכדורגל יבינו את המשחק ובעיקר יבינו את "יצירת הערך", שכיום מצטצמת לכדי נתונים בסיסים ופשטנים מדי של כיבושים ובישולים בלבד.

כמובן שגם שוערים יכולים להימדד בצורה מדוייקת ומעניינת בהרבה מכפי שהם נמדדים כיום (כמעט אך ורק על פי כמות השערים שהם סופגים- וגם נתון זה, אולי קצת בצדק, לא ידוע למרבית האוהדים- שלא ממש מתעניינים בו).

הנקודה היא שכיום כמעט כל אוהבי המשחק פשוט לא מתעניינים בסטטיסטיקות שלו- כיוון שהם לא חשופים להן ובוודאי שלא בצורה מעניינת, מעמיקה, יצירתית ומחכימה.

 

 

וייק אן זה: קרלסן זוכה בפעם הרביעית
הו הא, מי זה בא

24 Comments

שי 26 בינואר 2015

whoscored.com

רטקסס 26 בינואר 2015

לא חסרות סטטיסטיקות מתקדמות בכדורגל. יש אפילו חברה ישראלית מצליחה שמתעסקת בזה ברמה בינלאומית.

השאלה היא מה הסיבה שאתה מעוניין בסטטיסיקות. דווקא ביחס לשפע שיש בענפים האחרון, המינימום הסטטיסטי בכדורגל תורם לצופים – הם פשוט נהנים מהמשחק.

לא?

X 26 בינואר 2015

מעולה ובמקום.

עוד מספר רעיונות:
1. קילומטראז'
2. משקל גבוה יותר לשערים\בישולים חשובים: שער יתרון, שער שיוויון.
3. מסירות שהביאו לסיכון השער (לא בהכרח בישול)
4. סיכון השער: בעייתי למדוד את זה כי זה סובייקטיבי, אבל דרך לתת משקל גבוה יותר לבעיטה מסוכנת (השוער התאמץ, "שרק" ליד הקורה, פגע במשקוף) על פני בעיטות יאוש ממרחק ודרדלה למרכז.
5. תפיסת היריב בנבדל. (ניקוד לכל שחקני ההגנה).
6. גרימת פנדלים.
7. PER נפרד לשוערים
8. צהובים ואדומים.

איציק 27 בינואר 2015

עם רעיונות כאלו נדב הנפלד היה מקבל השלמת הכנסה.
חוץ מזה, לך לגיל שלי שיסביר לך שערך השחקן תלוי גם בכמה הוא מכניס לך. בקהאם מחר חולצות, צעיפים בובות ותחתונים יד שנייה, אז הוא שווה הרבה כסף גם אם בסטטיסטיקות שלך הוא כנראה היה פחות טוב מחלק מהשחקנים מהם הרויח הרבה יותר.

X 27 בינואר 2015

בצפיה בטניס באוסטרליה, גיליתי לראשונה שהוקאיי מספק לא רק נתונים לרגעי מחלוקת, אלא גם נתונים סטטיסטיים מדהימים:

1. גובה ממוצע של הכדור מעל הרשת – עוזר לדעת כמה "סיכון" לוקח השחקן בחבטות שלו – שטוחות וחדות (נמוך) או גבוהות יותר עם סיכון קטן יותר.
2. סיבובים של הכדור לשניה – מעניין במיוחד עבור נדאל, שידוע בספין שהוא מכניס בכדור. במשחק מול דודי סלע למשל, סיבובי הכדור שלו ירדו ב 10-20 אחוז במערכה השלישית הצמודה.

תוהה בדרכים 27 בינואר 2015

יחסית לאחד עם פוזה של ליברל, יש לך קושי בסיסי להבין ולקבל אנשים שרואים דברים אחרת ממך. מבול סטטיסטיקות אינסופי זה טוב לענפי ספורט שמשוחקים 12 דקות נטו מתוך שלוש שעות, כך שיש בהם המון זמן מת שצריך למלא.

דוגמה קלאסית למופרכות הגישה שלך היא בסטטיסטיקה על המספרים של בוני לעומת ניימאר ביחס לסך השערים של הקבוצה. סטטיסטיקה כזו תהיה מוטה בצורה קיצונית לטובת חלוצים של קבוצות קטנות ותיתן מיצג שווא כאילו הם טובים יותר. הרי הלוגיקה הזו של "הבקיע 20 שערים בקבוצה בינונית אז הוא יבקיע 30 בקבוצה גדולה" לא עובדת, ראה אפילו מקרה סוארז היום.

כדורגל הוא משחק שונה במהותו מענפי הספורט האמריקאים. לטובה, לרעה, זה ענין של דעה אישית. אבל אתה לא יכול לשפוט אותו באותם בכלים. אתה כמו זה שנוסע נגד כיוון התנועה ובטוח שכולם משוגעים.

ניק 27 בינואר 2015

אני מבין את הנקודה אבל חייב להתקטנן על סוארז :)
הוא לא דוגמא – הוא נתן בשנה שעברה את עונת חייו, והוא לא היה משחזר אותה בשום מקום אחר (כולל אם היה נשאר
בליברפול) והוא הגיע לקבוצה שכל חלוץ שהגיע אליה בשנים האחרונות ירד משמעותית בתפוקה שלו (כי יש מסי אחד שכובש בלי סוף)
וגם לקבוצה שלא באמת מתאימה לסגנון שלו (שטחים ומתפרצות)…

wazza 27 בינואר 2015

קצת בוטה אבל חותם על כל מילה

כסיפוביץ 27 בינואר 2015

בול!

Amir A 27 בינואר 2015

נקודה אחת שאסור לשכוח היא שמטרת הסטטיסטיקה בספורט היא לשפר את הביצוע של שחקן/קבוצה. בפוטבול אני יכול לראות איך זה רלוונטי (למשל לזרוק למרחק מסויים, לרוץ מול הגנה באזור מסויים וכדומה). גם בבייסבול זה רלוונטי (להגיש לחובט לאיזור מסויים בסטרייק זון). כדורגל הוא משחק עם שליטה הרבה יותר נמוכה כך שלא ברור לי כיצד הסטטיסטיקה יכולה לעזור.

X 27 בינואר 2015

משום מה אוהדי כדורגל רבים גורסים שכדורגל הוא משחק פשוט מדי או רנדומלי מדי עבור חיתוכים סטטיסטיים. או שחושבים שזה שיגעון אמריקאי.
אני מסכים עם יואב – ככל שיש לך יותר נתונים, אתה יכול למצוא יותר אזורים טעוני שיפור. כל דבר הוא מדיד, כל דבר הוא שפיט. אפשר לברור את הסטטיסטיקות החשובות יותר, המועילות יותר, ועל פיהן לשפוט שחקן.
בהחלט חושב שיש מקום ל PER כזה או אחר.

Amir A 27 בינואר 2015

אני יכול לראות תועלת של סטטיסטיקה לכדורגל בשאלות כגון לאן לבעוט את הפנדל. מעבר לכך אני לא יודע עד כמה הסטטיסטיקה יכולה לעזור. כמה שחקנים בעולם ישנם שמסוגלים תוך כדי תנועה להרים את הכדור לחלק מסויים של רחבת ה-16? לאלו מהלכים בכדורגל סטטיסטיקה יכולה לעזור לדעתך? (כמובן שאין לי בעיה עם התפקיד השני של הסטטיסטיקה, סינון של שחקנים).

Oded 27 בינואר 2015

נשמע לי לא סביר, קצת כמו חברה משפחתית שהבעלים אומר – מה אני צריך לנתח את ההכנסות וההוצאות שלי? אני מכיר את העסק הכי טוב
אז זהו שלא, כאשר מתחילים למדוד דברים פתאום מתחילים לראות דברים אחרת
אני די בטוח שקבוצות כדורגל מובילות בעולם משתמשות בנתונים כמו חילוצי כדור בחלוקה לאזורים במגרש, מסירות מפתח, אחוזי זכיה בתיקולים או כדורי גובה ואחרים ובכל הסטטיסטיקות הרלוונטיות בנרמול ל90 דקות כדי להשוות בין שחקנים
ברור שתמיד יהיו שחקנים שיעשו דברים ש״לא מופיעים בסטטיסטיקה״ כמו לעמוד במקום הנכון כדי למנוע מתפרצת אפילו שהכדור לא נחטף ויהיו גם כאלה שהסטטיסטיקה תיטיב איתם אבל זה היתרון של מאמנים בעלי הבנה וראיית משחק טובה יותר

ניב 27 בינואר 2015

יואב רעיון טוב, עודד אני משוכנע שאתה צודק.

Amir A 27 בינואר 2015

כפי שציינתי, אין לי בעיה בשימוש בסטטיסטיקה על מנת להשוות בין שחקנים ולהחליט האם לרכוש שחקן זה או אחר. השאלה שלי היא האם הסטטיסטיקה מסוגלת לשמש ככלי שיכתיב לשחקן כיצד לשחק. האם לשחקן הכדורגל הממוצע יש בכלל את היכולת לגוון את המשחק שלו בהתאם למה שהסטטיסטיקה מלמדת אותו?

Oded 27 בינואר 2015

למה שכדורגל יהיה שונה מרוב הפעילויות הספורטיביות (אני אומר רוב למרות שאני לא מצליח לחשוב על אף ספורט בו זה לא יעזור)?
האם לא יעזור לשחקן לדעת מה אחוזי הצלחה בפריצות מאגף ימין לעומת אגף שמאל? בעיטות מחוץ לרחבה ומאזורים שונים? הגבהה מנקודות מסוימות, חילוצי כדור כפונקציה של מיקום במגרש בתחילת/אמצע/סוף התקפה, וכדומה?
לא רוצה להסיק מסקנות סתם אבל נראה לי שהרומנטיזציה של הכדורגל היא זו שגורמת לך להתנגדות

Amir A 27 בינואר 2015

נקודת המבט שלי היא שכדורגל הוא ספורט פרימיטיבי מדי והיכולת לשלוט בכדור היא כל כך מוגבלת, מכדי שסטטיסטיקה תוכל לעזור לו.

Oded 27 בינואר 2015

נסכים שלא להסכים, ראה הדוגמאות שהבאתי למעלה

אלכס 27 בינואר 2015

בתור חובב סטטיסטיקה של NBA (רחוק ממומחה, אבל מכיר), אני יכול להגיד לך בלב שלם – פשוט לך עם זה. ל- PER יש את החסרונות שלו והוא רחוק ממוסכם על כולם (גם -+, WS, או כל מדד אחר), אבל עוד ועוד מופיעים ונעלמים וזה אכן חלק מהשיח.

לענייננו – נראה לי שיש שלושה גורמים שישפיעו על זה – קלות חישוב, זמינות נתונים וקהל יעד (יאמר שאני תומך בצמיחה אורגנית של תרבות ספורט).
כל מה שצריך הוא מקום שבו המדד המחושב יהיה זמין (אולי בוט ששואב נתונים מאתרים רשמיים ומזין לאתר אינטרנט?) וטיפה חשיפה. אם זה מסתדר עם אינטואיציה ועדיין מצליח להבליט את הלא מובן מאליו, אז תתחיל לצבור מסביב לזה קהל של חובבי דבר. אפילו האתר הזה יכול להיות פלטפורמה נהדרת להתחיל. ברגע שמספיק אנשים מדברים על זה מספיק זמן, זה כבר יגיע לתקשורת. יצחקו עליו, אבל הרווחת עוד כמה סקרנים עד האזכור הבא.
משם זה כבר עניין של כמה עבודה זה לחשב, האם הנתונים הגולמיים זמינים והאם זה קרוב מספיק לאינטואיציה. אם ענית על כל אלו, יש לך כדור שלג מוצלח.
הייתי אומר שאפשר לגרום לדמות מוכרת\מוערכת מספיק להוציא ספר או מאמרים ולהסביר, לתמוך ולקדם. אבל אם אתה מדבר בארץ, אז אולי חוץ מג'ורדי ועוד אחד או שניים, אני בספק שמישהו בכלל קורא (ולא רק דברים שקשורים לכדורגל).

זה היה השנקל שלי.

orimor2212 27 בינואר 2015

אם היה מדד כזה בישראל, אנשים כל כך היו חוטפים כאפה לפרצוף בשיפוטם שחקני כדורגל.
מהוללים היו מתגלים כסבירים, מושמצים כגדולים.

CK7 27 בינואר 2015

המממ… אחד הדברים הכי חשובים בכדורגל זו התנועה ללא הכדור לצורך יצירת שטח.
יצירת השטח יכולה להיות לטובת קבלת מסירה או (כפי שקורה במקרים רבים יותר) לצורך
פינוי שטח עבור השחקן עם הכדור אן עבור שחקן אחר שהופך להיות המטרה של המסירה.
מרבית הנתונים שהוצעו הם נכונים וטובים להערכת פועלו של השחקן במגרש, מה שלא בטוח כיצד הם יואילו
לצופה. יתכן שהם יוכלו להועיל לצוות האימון.
אפילו בפוטבול שהוא העשיר ביותר בסטטס' יש איזורים שלא ממש יודעים כיצד לכמת אותם לכדי נתונים
למשל חסימות מוצלחות בזמן הספשייל טימס או אפילו את כמות המרווחים שפותח הOL עבור ה RB
בכל מקרה, הקסם של הכדורגל הוא הלואו-טק שבו

איציק 27 בינואר 2015

אז ימדדו כמה נעת ללא כדור. תראה, פתאום כולם נעים אקראית בלי כדור, רק כדי להכנס לסטטיסטיקה.

אלכס המקורי 29 בינואר 2015

חזק, איציק…ומתחבר אגב לעוד ספורט שבו הסטטיסטיקה לפעמים עולה על הספורטיביות…ה-NBA, שבו חלק ניכר מהשחקנים משחקים עבור הסטטיסיקה

רועי 30 בינואר 2015

הנתונים של השחקן מראים את היכולת שלו. רשת הנתונים הרבה יותר רחבה.
זה לא חשוב לך בתור מאמן בכמה תיקולים הבלם שלך מנצח?, לא חושב לך יכולת הדיוק במסירה של כלל שחקני הקבוצה? טח שזה חשוב לקבל ולהבין מה אתה רוצה להשיג מהם.
אז שחקן מבצע דריבלים טובים, אבל מה הוא תמיד מאבד כדורים כי הוא לא מוסר. את כל זה תראה במסד הנתונים של השחקנים.
תבדקו כמה דקות מסי נמצא עם הכדור במשחק. תגלו שלא הרבה. הרי לרוב במהלך רגיל הכדור נמצא שניות ספורות אצל השחקן.

כחובבי ספורט אנחנו גם חובבי מספרים. ולכן אני לא ראוה שום בעיה אלא להפך בריבוי נתונים והסברים מקוצעים מי ומה.

חלוץ בקבוצה קטנה לרוב יביקע פחות מאשר בקבוצה מובילה כי יש לו פחות הזדמנויות להבקיע זה כל הסיפור.

Comments closed