יומן הנרגן / יואב בורוביץ': אין כדורגל בישראל

.

.

.

.

.

.

.

.

***

זו העונה הגרועה בכל הזמנים בכדורגל הישראלי. הכדורגל שלנו חווה נסיגה עקבית (הגם שלעתים היא נראית תלולה) כבר שנים רבות. לפחות עשר. משנה לשנה אני אומר לעצמי ולחברים: זה שפל חסר תקדים. אך צדק עגנון שאמר כי "אין מדרגה שאין לה מדרגה נמוכה הימנה".  תמיד יכול להיות יותר גרוע – כפי שתמיד יכול להיות יותר טוב. אך טוב אין כמעט בכדורגל שלנו.

זה מתחיל מהראש. שיטת המרכזים פשטה את הרגל עוד לפני שהיא קמה, וברור כי הפוליטיזציה והשחיתות והאינטרסנטיות וחוסר המקצועיות והלכלוך כבר הגדישו את הסאה לפני שנים. אבל עולם כמנהגו נוהג, והכדורגל עדיין בשליטת ההתאחדות והמרכזים.

זה ממשיך בבעלי הקבוצות – איזו חבורה של עלובי נפש, חסרי מושג בכדורגל ו/או בדרך ארץ ללא טיפת אכפתיות לאוהדים.

זה ממשיך באוהדים-  רבים מהם אלימים עד אין קץ (בעיקר מילולית), גזענים, וגם לא ממש מרבים לבוא למגרשים. אפשר להבין אותם. הכדורגל כיום הוא חלקת הגרעין הקשה (והדפוק, במקרים רבים) ותו לא. למעט יוצאים מן הכלל.

גדלתי כאוהד כדורגל וחובב כדורגל ישראלי מושבע, וכיום אם אני לא חייב לראות משחק אני לא אראה אותו (שוב, למעט פעמים נדירות שאני הולך עם חבר לבלומפילד ולרוב רואה כדורגל מזוויע על כר הדשא).

כמעט לא עוסקים ברמת הכדורגל בארצנו. לוקחים אותה כמובן מאליו. העובדה ששחקנים לוקים בשליטה בכדור, אנוכיים, לא יודעים להרים כדור, ודאי לא יודעים לבעוט לשער מחוץ לרחבה – עלגים כולם, מי יותר מי פחות – כמעט ולא עוסקים בה. מובן מאליו.

העובדה שהשירותים מזוהמים כמעט בכל מגרש – מובן מאליו. העובדה שאין מסך גדול שניתן לראות בו את המשחק ושידורים חוזרים של מהלכים גדולים – מובן מאליו. העובדה שהכרטיסים יקרים מדי ללא כל קשר לרמת הכדורגל – ברור.

לכל אלו תוסיפו את פיטורי המאמנים התכופים, את החשד בפלילים בקרב בעלי קבוצות, את תקשורת הכדורגל הבזויה ברובה והמקדמת את ההתנהלות המתועבת – ותגיעו למסקנה שהכדורגל הישראלי הוא זוועה. שפל חסר תקדים.

ובתור ילד דווקא אהבתי את הכדורגל בארץ. ראיתי שחקנים מרהיבים. מלמיליאן, אוחנה, ממן, סלקטר, רוזנטל, ארמלי, דמתי,  בן טובים, אביטן, משה סיני, אלי כהן, ועוד שמות רבים. ואחר כך בנערותי חזיתי באיל ברקוביץ' המופלא, בעטר, באלון מזרחי, ברביבו, בשורה של זרים כבירים.

פעם היה כאן כדורגל, קיבינימט. למרות כל השחיתות שהייתה גם אז וההתאחדות הפוליטית והמרכזים הנפשעים. אבל נותרנו עם כל הרעות החולות בניהול המשחק. להן הוספנו לא מעט חדשות. וגם הכדורגל, עם השנים, הלך ואבד.

לכן עזבו אותי מקשטן וטביב, גולדהאר ואיוניר, לוזון ואזגי – כי כל זה לא מעניין. אין כאן כדורגל.

*

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

***

יואב בורוביץ' ב"דה באזר"

"דה באזר" בפייסבוק

השקט שלפני הסערה?
אליפות אירופה 2012 (מינוס כמה חודשים)

19 Comments

יואב 10 בינואר 2012

מוזר איך כצהוב לשעבר לא הזכרת אף צהוב- אבי'לה ז"ל, טבק, ויקי, מושיק, בלו, שורה, נמני, זוהר, גדי.ואולי זה לא מוזר…

עזי 10 בינואר 2012

ביאליק לא 'אמר' וגם לא כתב דבר כזה. ש"י עגנון כתב זאת ב'הכנסת כלה'. ואידך זיל גמור.

איתן מקטמון 10 בינואר 2012

דווקא יש בארץ אחלה כדורגל, והוא קורה בליגות הנמוכות, איפה שאין כסף ויש יותר רגש ונשמה מאשר טכניקה ויכולת אישית.

העתיד הוא בבעלות אוהדים, או בישיבה בבית.

אסף 10 בינואר 2012

יואב, עזוב אותך מתלונות. בוא תראה בשבת את ספורט העתיד של ישראל.
טורניר אליפות הארץ ברוגבי שביעיות. שבת שעה 10:00 בבוקר בספורטק ת"א. הועד האולימפי כבר הבין ששם העתיד. לא הגיע הזמן שגם אתה?

יואב בורוביץ' 10 בינואר 2012

כשאני כותב "עלגים" על השחקנים שלנו הכוונה אינה לעלגות לשונית (למרות שגם בה הם לוקים. אבל היא לא מעניינת אותי). הכוונה היא לעלגות כדורגלנית/טכנית.
עזי- תודה רבה על התיקון. זה אכן היה עגנון. אנסה לתקן.

יונתן 10 בינואר 2012

צודק

רפאל 10 בינואר 2012

על כדורגל ישראלי אין טעם בכלל להגיב.
רק אומר שהמצב פה לא בהכרח יותר גרוע ממה שקורה בספרד וגם בגרמניה ואנגליה המצב לא כזה מזהיר ומי שמדבר על רנסאנס באיטליה/צרפת גם חי באשליות. הליגה ההולנדית היא גם זבל, בפורטוגל מזמן כך.
בינתיים הליגה שנראית בקו העליה המשמעותי ביותר היא זו בבלגיה.
קבוצה כמו גנק שבחצי הראשון של העונה לא שיחקה מעל 50 אחוז מועמדת ריאלית לקחת אליפות והיא תתמודד עליה ראש בראש מול האחרות.
שיטת הליגה שם יותר נכונה, זה הכל.
לא לגמרי אידיאלית, אבל עדיין עדיפה על מה שיש במקומות האחרים.

טל 10 בינואר 2012

מה הקשר?

אה מתייחס לתחרותיות, פה מדובר על רמת כדורגל נמוכה. מבחינת תחרותיות, הליגה הישראלית היא אחת התחרותיות באירופה היום, אם לא התחרותית ביותר. איפה תמצא בליגה אחרת מקבילות של קרית שמונה ואשדוד כמועמדות בכירות לאליפות?
ספק אם יש ליגה אחרת שבה מתקיים קשר כל כך שולי בין תקציב להישגים על המגרש.

להפך, המצב של הליגה הישראלית היום מוכיח את מופרכות הטענה שתחרותיות זה הדבר החשוב ביותר. עובדה שלא: הליגה הישראלית תחרותית מאי פעם ועדיין נמצאת בשפל (גם מבחינת ענין ציבורי) של כל הזמנים. רמת כדורגל זה הדבר המרכזי. אחריה עטיפה. כל שאר זה בונוס.

רפאל 11 בינואר 2012

השאלה היא:
אם פועלים שתהיה ליגה תחרותית שתסדר מפגשים מעניינים על בסיס שבועי ורמת האינטנסיביות שלה עולה ככל שהזמן מתקדם, זה עוזר למטרת העלאת הרמה או מרחיק מהיעד הזה?
נניח זה לא יעלה את הרמה על הדשא, האם יש סיכוי להכניס יותר כסף לענף? יותר התעניינות? יותר מקצועיות? פחות מקום לניהול חובבני?

מתלוננים כל הזמן על הרמה. סבבה. הבנו. אף אחד לא מתווכח.
אבל מה אתם מציעים? בגדול, לשלוף קלטות של בארסה.
שלפתי קלטת של ספורט אמריקאי. אומרים שזה לא רלוונטי.
ההבדל הוא ששם מחפשים פתרונות, פה מחפשים בעיות.

טל 11 בינואר 2012

שום דבר שתעשה לא הפוך את השחקנים שמשחקים פה ליותר טובים.

שני דברים יכולים לשפר, אולי לא את רמה, אבל את חווית הצפייה:

1. שיפור ברמת המתקנים.

אותו משחק (מחורבן) יראה ב2 דרגות יותר טוב, כאשר הוא משוחק במתקן טוב, באיצטדיון מלא.

2. חזרה לכדורגל יותר התקפי. ופה זה על המאמנים. מילא הרמה הנמוכה, אבל אפילו שערים אין בליגה שלנו.

ספק אם יש עוד ליגה שבה משחק העונה הוא כל כך הגנתי כפי שראינו במפגש בין קרית שמונה ואשדוד.

roei034 11 בינואר 2012

1 בישראל דווקא כן יש קשר שולי- ואפילו חזק ביחס לפערים התקציבים היחסית נמוכים בארץ-בין התקציב להישגים. ידוע שהתקציבים בישראל נמוכים משמעותית ממדינות מערב אירופה אולם הפערים התקציבים ארץ לעומת מערב אירופה לא משמעותיים. לדוגמה בספרד כל התקציב השחקנים של לבנטה כ12 מליון יורו שווה פחות לשווי משכורת שנתית של כ.רונלדו אחד! וזה בהחלט פער משמעותי!, לעומת זה מה ההבדל התקציבי בין ק"ש לגדולות בארץ? 3 ארבע מליון דולר?
2- הרמה הנמוכה השנה נמוכה מתמיד בעקבות שתי סיבות חשובות נוספות שלא צינת: בריחה סיטונאית של שחקנים מצטיינים לקבוצות דרג3 באירופה.אין בארץ מספיק היצע של שחקנים וזה נובע מגודלנו וכן מכך שמספר העוסקים בענף מספר אחד בארץ כדורגל נמוך משמעותית ממדינות עם גדלי אוכלוסיה דומים- הולנד,שבדיה…נתונים מזעזעים בפוסט שכתב דורפן על מספר העוסקים הרשמי בענף הכדורגל בארץ לעומת אירופה.מתברר שאנחנו אוהבים לדבר על כדורגל אבל לא לשחקו.נוסיף את הסיבות הנכונות שהזכרת ונקבל ליגה חלשה במיוחד!

טל 11 בינואר 2012

התקציב של מכבי תל אביב הוא 100 מיליון שקל (אולי יותר), לפחות פי עשר מהתקציבים של הקבוצות הקטנות.
לא נראה שיש הבדל (באחוזים) בין הפערים התקציביים בין מכבי וקרית שמונה וריאל ואתלטיקו (נניח).

נכון שבישראל הפערים הללו לא באים לידי ביטוי. זה בדיוק מה שכתבתי: ספק אם יש עוד ליגה שבה מתקיים כזה חוסר קשר בין תקציב והישגים על המגרש.

רוצה לומר, בניגוד לטענה של רפאל, תחרותיות היא הבעיה האחרונה של הליגה שלנו.

קורא אדוק 10 בינואר 2012

טור מעניין
אך למה לא להסתכל על חצי הכוס המלאה? למה להיות שלילי?

איך שאני רואה את זה,ייתכן ואנחנו בתהליך של תקומה מחדש של הכדורגל הישראלי ושינוי כוחות אמיתי.
קבוצות כקרית שמונה,נתניה ואשדוד הפנימו שעקב בריחת הכשרונות הגדולים אין הבדלי איכות גדולים בין הסגלים השונים בליגה ובונות את עצמן כאלטרנטיבות חדשות ומאמינות בסיכויין לדריסת רגל ותארים.

הגדולות-מכבי תל אביב,הפועל תל אביב (ברגע שטביב יעוף) ומכבי חיפה (השנה) הפנימו שתקציב וכסף גדול לא מבטיחים כדורגל טוב ואפילו לא תארים. גם שלוש האליפויות האחרונות בארץ של חיפה והפועל תל אביב הן בעיני יותר אליפויות של חיבור של קבוצה עם מאמן מאשר נטו מכוח התקציב (מישהו זוכר מי היה ערן זהבי או שכטר לפני גוטמן,או רפאלוב לפני אלישע).

מבחינת רמה,אני מסכים כי הרמה לא גבוהה במיוחד,אך אני לא חושב שהרמה נמוכה לדוגמא מהשנים שבהן לקחה בית"ר ירושלים אליפויות בתקופת גאיידמק.
מסכים איתך שבשביל לראות כדורגל איכותי אני אצפה במשחקים של ריאל מדריד או ברצלונה אבל אם אתה באמת אוהב כדורגל ישראלי (כמוני) אז ירגש אותך באותה מידה (ואולי אפילו יותר) מסירה מדודה של 70 מטר של גיא צרפתי,שער נצחון קלאסי של אחמד סבע בנגיחה דקה 88,או סתם מבצע קבוצתי מטורף של קרית שמונה שכולל 14 מסירות מדוייקות ואז שער.

בליגה השנה יש מספיק "Feel good stories": ההצלחה של הדרך והשיטה באשדוד ובקרית שמונה,התמיכה הבלתי נתפסת של אוהדי הפועל פ"ת (6000 איש למשחק!!!) בקבוצה, ההצלחה השקטה של שלומי דורה בסכנין ועוד ועוד ועודץ

מסכים איתך שיש הרבה גועל נפש וזבל (גזענות,בעלים אדיוטים,מוסד ההתאחדות) אבל לאט לאט גם פה אנחנו מתקדמים (ראה כל האצטדיונים החדשים בשנים האחרונות)

כמו שאמרו חכמים לפניי:
http://www.youtube.com/watch?v=jHPOzQzk9Qo

(סורי על החפירה…)

אזי 10 בינואר 2012

בורוביץ'
אתה עיתונאי
אתה עובד בערוץ הספורט

איך שני המשפטים לעיל מתכתבים עם העובדה שאתה מתלונן על זה שמקבלים כמובן מאליו את רמת הכדורגל וכו'?

אתה עיתונאי! אתה זה שמתעלם! (בהכללה גסה מאוד כמובן)
נורא מצחיק אותי שהמון פעמים עיתונאים מתיחסים לתקשורת כגוף שלישי במקום גוף ראשון…

יואב בורוביץ' 11 בינואר 2012

אזי- אני כבר כמה חודשים לא עובד בערוץ הספורט. ואתה צודק בנוגע להתייחסות בגוף ראשון (ולא בשלישי). בדרך כלל אני כן מתייחס לתקשורת בגוף ראשון וממש איני בקטע של להוציא עצמי מן הכלל.

אזי 11 בינואר 2012

תשמע,
כנראה אני לגמרי לא מבין בעיתונאות,
אבל אתה, רונן, בקרמן, לוינטל, קרמר ואולי עוד כותבים פה, כולכם עיתונאים,
ואחת לכמה זמן עולה פה כתבה שכולם מתעלמים ממשהו,
אם זה השחיטות, אם זאת הרמה, ועוד ועוד.

אם העיתונאים מתלוננים על מודעות וסדר יום, אז מי אחראי להם?
העורכים בלבד?

טל 11 בינואר 2012

לי דווקא מפריעה הגישה השלילית שהשתלטה על תקשורת הספורט שלנו. זה פחות רלבנטי לבלוג שבו הכתיבה היא אישית ויותר נוגע לסיקור בעיתונים, באתרי הספורט ובטלוויזיה.

זכותו של עיתנאי לא לאהוב ענף מסוים או לצורך הענין, את הגרסה המקומית שלו. מצד שני, אם אתה לא אוהב באופן בסיסי כדורגל / כדורסל ישראלי, אל תסקר אותם. תן כבוד מינימלי לאנשים שכן מתענינים ואוהבים את הענפים הללו ןתשאיר את המלאכה הזו לאנשים שמכבדים (לא יותר) את מושא הסיקור שלהם.

זה נראה למישהו סביר שיקחו לסקר פוטבול או בייסבול מישהו שמתעב את הענפים הללו במהותם ויתלונן כל המשחק כמה זה משעמם? ברור שלא. כי גם אם הדעה הזו לגביהם היא לגטימית, מובן מאליו שאת המשחקים יסקר מישהו שמתחבר אליהם. ההגיון הבסיסי הזה נזרק לפח כאשר מדובר בענפי הספורט הישראליים. זה מגיע לשיא כזה, שעיתונאי שכל מה שהוא מביא לשולחן כאיש תקשורת זו גישה שלילית וביטוי בהמי שלה (במכוון), הפך לעיתונאי הספורט הבולט בישראל.

יש לי המון ביקורת על עופר שלח או שגיא כהן, אבל דבר אחד אי אפשר לקחת מהם: הם מכבדים את המשחק שהם משדרים. שגיא כהן יתייחס באותה רצינות לשידור של קלסיקו או גמר ליכת אלופות כמו לשידור של משחק גביע בין קבוצות מליגות נמוכות. הוא מבין שזה חלק מהתפקיד שלו. בניגוד למה שהם חושבים לפעמים, עיתונאינו לא עשו טובה לאף בכך שהם בחרו במקצוע הזה.

ארבם 11 בינואר 2012

יואב היקר – אתה פרשן טוב אבל תמים – שילוב בלתי סביר בעליל.
לעסקי הכדורגל יש הרבה אוהדים, יותר נגיד מלעסקי הנדל"ן. אבל מה שחשוב יותר ממהבדל הוא הדמיון – גם בנדל"ן וגם בכדורגל הישראלי יש הרבה שחיתות, פשיעה וקשרי הון-שלטון-עיתון (עיין ערך הולי לנד).
כמובן ששחיתות ופשיעה יש תמיד אבל השאלה באיזה מינון – כאשר המושחתים חודרים עמוק ללב הביזנס זה כמו סרטן שמפתשט לחלקים חשובים בגוף עד להשבתה כוללת. למען הדימוי אפשר גם להשתמש בתולעת מעיים – היא יושבת לה בתוך האורגניזם וחיה (טוב) על חשבון בריאות המארח שאוכל ואוכל אבל לא מתפתח.
כך יושבים להם אנשים בעסקי הכדורגל שלנו והם מנהלים את העניינים ביניהם ומאוד מבסוטים מכל העניין כי הם מרוויחים המון כסף ועל האשך שלהם אם הכדורגל חרא.
לאנשים האלה אין את הרומנטיקה שאתה ושאר האוהדים חשים (שגם גורמת לרוב האוהדים להיות אפאתים למצב – כשאתה אוהב אישה מכוערת אתה לא תרשה לאיש לומר את האמת בסביבתך).
את השחיתות והפשיעה החמורות ממילא מחמירות עוד יותר תופעות כלל ישראלית ידועות קרי חוסר כבוד למקצוענות, אי-תכנון וחוסר בתחקור כשלים כמו גם עלגות בהסקת מסקנות מערכתיות לטיפול גורף בשורשי הבעיות (להבדיל ממסקנות פלסטר מקומי בהן אנחנו חזקים).
בשנות ה-70 אהוד אולמרט חרט על דגלו להוציא הפשיעה מהמגרשים – די אירוני ועצוב לאור כתב האישום שמוגש נגדו (שוב הולי לנד) על שחיתות שלטונית ולאור מצב הכדורגל היום.
יור ההתאחדות לכדורגל נחקר במשך ימים במשטרה – אמנם לא הוגש נגדו כתב אישום אבל בכל זאת בוא נהיה אמיתיים לרגע ונודה שבמקרה הזה מאוד סביר שהיכן שיש עשן יש גם אש.
אוהדי קבוצות כמו בית"ר ירושלים מתנהגים בגזענות בלתי נסבלת ואיש אינו פוצה פה (תראו איזה בלאגן עשו באנגליה מאמירה חצי-תמימה של סווארז ותשוו למה שהולך כאן).
האלימות לא עוזבת אותנו ואם זה לא האוהדים שמכים את הסדרנים זה המשטרה שמכה את האוהדים.

צריך לעקור המושחתים והעסקנים מהכדורגל שלנו ולקדם מקצעויות ומקצוענות – זה יקרה רק אם למספיק אוהדים ימאס (ויעברו לליגות הנמוכות כמו שחלק מהמגיבים הציע) ויתנו לכך ביטוי ציבורי וכלכלי – רק אז (אולי) משהו יתחיל לזוז.

עד אז ללכת למשחק כדורגל זה לשים כסף בכיס של עבריינים ועוד להסתכן בלחטוף מכות. כדרוגל טוב בכל מקרה לא תראה.

רמי פורטלנד 15 בינואר 2012

מסכים לגמרי עם אזי.מאוד צרמה לי ההתעלמות המוחלטת באתר לניצחון המכור של ליון 7-1 על ליגת האלופות.
כ"כ הרבה מילים נכתבות פה על כדורגל וכ"כ הרבה מילות על ביקורת על אלף ואחת דברים,ומשום מה כשקורה דבר כ"כ לא כשר,דבר שבאמת הורס את כל מה שיפה בכדורגל-אף אחד כאן לא מצא מקום לכתוב על כך .

Comments closed