אין צדק

אחת הבעיות של התקשורת בארץ (ואולי לא רק בארץ) היא שהיא לא מספיק קוראת תגר על הסדר הקיים. סדר קיים הוא לא רק שלטון אלא כל מיני חוקים ותקנות ומנהגים שקיימים וגם אם הם גרועים עדיין התקשורת כמעט ולא תקרא עליהם תגר.

דוגמא: השיפוט בכדורגל ובכדורסל הישראלי.

בעיני הוא מחפיר.

לא בגלל הטעויות שיש בו. אלא בגלל הפילוסופיה, או פרשנות השיפוט.

אני לא מסוגל לראות שופטי כדורגל בארץ מאפשרים לכסח בלי הבחנה (יותר מכל ליגה אחרת שיוצא לי לראות) ועדיין לתת כל כך מעט צהובים על עבירות מכוונות. ומנגד, לעצור את המשחק על כל עבירונת קטנה (ובמקרים רבים לתת פאולים גם כשאין עבירות אלא הצגות, שהשופטים שלנו בדרך כלל נופלים בפח וקונים).

אבל יותר מכך שהשופטים פשוט לא יודעים לשפוט, העיתונאים מאפשרים להם להמשיך לנהוג כך. ובעקבות העיתונאים גם הקהל הרחב. בעיני זו פשוט חרפה של התקשורת.

בנוגע לכדורסל כבר כתבתי. רק אזכיר- שורקים כאן על כל דבר. ההיפך המוחלט מה-NBA ומהמכללות. זה שיפוט נתעב.

לפני יומיים הייתי בחולון וראיתי 49 עבירות ב-40 דקות. הוסיפו לכך עוד המון המון שריקות על צעדים (כמעט כולן מיותרות לחלוטין) כך ששתי הקבוצות איבדו 23 כדורים!

ובסוף- התקשורת היללה (את המשחק). כי הייתה דרמה.

אז נכון שהכדורסל היה במרביתו ברמה לא טובה אבל זה לא רק בגלל חוסר היכולת של השחקנים. השופטים גרועים מהם.

*

הייתי רוצה שבמדורי הספורט בעיתונים וגם באינטרנט יהיה מעקב יותר מסודר אחר השופטים. הייתי רוצה שמישהו יספור כמה עבירות הם נתנו וכמה עבירות הם נתנו שלא לצורך על פי דעת הכתב או הפרשן השיפוטי. בספר שקראתי לא מזמן, "איך הכדורגל מסביר את העולם" של פרנקלין פור, נכתב שבאיטליה עושים זאת בכדורגל. והטקסטים הללו מאוד פופולארים.

אותו כנ"ל גם בכדורסל. מישהו צריך לספור כמה עבירות וצעדים נשרקו שלא לצורך.

כמובן שהכל פרשנות אישית. אבל אין ברירה אחרת. חייבים שיהיה מעקב כלשהו אחר התופעה שמאיימת להחריב את שני המשחקים שאני הכי אוהב.

 

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

אפשר עוד שנה בקופסא? רק עוד אחת? / תומר חרוב
צ'מפיונס ליג או ליגה אירופית כסמן לעתידה של אירופה

25 Comments

אזי 9 במאי 2012

אני מסכים שהשיפוט בכדורגל בארץ מחפיר,
שופטים לא מקבלים ולא דורשים כבוד משחקנים, אני רואה יותר מדי ששחקנים מתחבקים עם שופטים שלא נתנו להם עבירה וזה דוחה בעיני.
אני לא מסכים איתך בנוגע לשיפוט בכדורסל. נכון, נותנים הרבה יותר עבירות מאשר בNBA, אבל זה עניין של החלטה על אופי המשחק, לא שיפוט גרוע.
ואני בטח לא אדבר על שיפוט מוטה, כי כל אוהב בטוח שהשיפוט מוטה נגד קבוצתו (אבל רק אני באמת צודק :)

מה שכן, מזמן הפסקתי לצפות מהעיתונות שתדאג למשהו.
מקצוע העיתונאי ירד לשפל חסר תקדים. כל אחד מקדם אג'נדות אישיות.
מספיק לראות היום את העיתונים ישראל היום וידיעות אחרונות, כדי להבין שבאף אחד מהם שום דבר לא כתוב מזוית אובייקטיבית. כאילו הם מסקרים שתי מדינות שונות. וכמו בפוליטיקה כך גם בספורט ובכל נושא אחר.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

הי אזי,
עניין ההתנהגות שופטי הכדורגל, שבארץ היא ביזיונית, היא נושא אחר לחלוטין. ברור שבארץ אין דיסטאנס ראוי בין שופט לשחקן ויש אינספור התקהלויות סביב שופט, ואינספור דיבורים לא יפים לכיוונו, ומנגד גם יש חיבוקים והחלקות וטפיחות על שכם מוגזמות- כולן תופעות שגם מבזבזות זמן וגם מפחיתות מכבוד השופט שצריך להיות נישא.
אני בעד כבוד השופט! (למרות שאני חושב שבמרבית המקרים בארצנו הם עושים עבודה שערורייתית)
ובנוגע לעיתונות- אני מסכים אתך שלא צריך לצפות להרבה. העיתונות במרביתה די בזויה. אבל בכל זאת חייבים להעיר לה כשהיא לא עושה דברים בסדר. בנוגע לציפיה שמשהו חשוב ישתנה- מסכים אתך שזה LONG SHOT.

אזי 9 במאי 2012

משעשע.. אתה לוקח את התפקיד של העיתונות, נגד העיתונות…

בקשר לשופטים, אני לא מבין איך לא מוצאים הנחייה פשוטה מאיגוד השופטים אל כל השופטים בארץ "על כל מבט לא במקום מוציאים צהוב. אם השופט לא הוציא צהוב או הסתחבק מרצון עם שחקן הוא ישפוט שלושה מחזורים בליגה נ' סופית."

תוך חצי עונה שחקנים אפילו לא באים להתלונן לשופט על שריקת פנדל שבאמת לא היה…

roei034 10 במאי 2012

יואב שיתחילו מזה שימדדו כמה כל שחקן רץ….נראה לי ששם תתגלה בעיה גדולה מהשיפוט- ודרך אגב איתן תבריזי זה שופט שבושה לתת לו לשפוט .

יונתן 9 במאי 2012

בורוביץ', צעדים שורקים כאשר שחקן עושה אותם, לא כשבא לשופט לשרוק אותם. והשופטים בישראל מחוייבים ל"תקן" האירופאי ולא האמריקאי, ולכן אתה רואה יותר צעדים ובכלל יותר שריקות. אין לך מה לבוא בטענות לשופטים הישראלים (ובטח לא לתקשורת בארץ!!) כיוון שהם רק עושים את המוטל עליהם. יתרה מכך, בארץ שורקים פחות מאשר במסגרות האירופאיות, והייתי מצפה שבתור אחד שמגיע לכל המשחקים של הפועל ירושלים תבחין בשוני הזה.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

הי יונתן- לדעתי אתה טועה. שיפוט הוא בעיקר אינטרפרטציה. החוקים היבשים בדרך כלל לא מיושמים כלשונם וזה לגמרי בסדר. המשחק הוא אפור, לא שחור או לבן.
צדעים צריך לשרוק רק כאשר יש יתרון רציני שנוצר באמצעות הצעדים. או אם הצעדים היו מוגזמים (נאמר שלושה צעדים איטיים). שים לב ב-NBA או בקולג'ים איך מתייחסים לצעדים. אם זה לא נראה ממש קיצוני או אקט שהשיג יתרון לא הוגן, לא שורקים.
בארץ שורקים על הכל. גם כשלא צריך. פעמים רבות שחקנים לא מבינים על מה שרקו להם. בעיקר שחקנים אמריקאים, שממש מזועזעים מהאופן שבו שופטים ישראלים שורקים לצעדים ולעבירות, אבל לא רק אמריקאים. גם הישראלים מתלוננים על השיפוט כל הזמן. בכל התקפה כמעט יש תלונות. אני לא בעד תלונות אבל בהחלט מבין את השחקנים. שורקים WAY TOO MUCH. לא נותנים לשחק.
הביט בנתוני העבירות ממשחקי אתמול ב-NBA:
33, 33, 31, ו-37 עבירות (אולי טעיתי באחד שתיים אבל זה מה שזכור לי מבדיקת הבוקר) ב-48 דקות!!!
כאן בחולון: 49 עבירות ב-40 דקות
זה הפרש תהומי- וזה עוד מבלי להזכיר את הצעדים וכל השריקות ההזויות האחרות (המון עבירות בלתי ספורטיביות שנותנות יתרון שאינו קיים באמריקה, 2 זריקות וכדור מהצד, או 4 זריקות וכדור מהצד במקרה של עבירה רגילה, תלונה, ועבירה טכנית.
חוקת פיב"א היא איומה וזה מתחיל בכך שמימדי המגרש בעולם קטנים באופן די משמעותי מאלו בארצות הברית, כולל קולג'ים. מדוע שם ילדים בני 18 משחקים על מגרש יותר גדול ממקצוענים בני 30 כאן?!
זה גורם לבעייה רצינית בריווח (SPACING) וגורם למשחק להיראות הרבה פחות טוב.
אבל מי כותב על זה?
מי מתלונן?
ולכן שוב הטענה שלי: האשמים הגדולים עם התקשורת והאוהדים.
לא השופטים.

יואב בורוביץ' 10 במאי 2012

ואגב- באירופה שורקים פחות מבישראל. יש על כך מחקרים (שיואב גורן פרסם בזמנו).

יונתן 10 במאי 2012

שוב, מקור ההשוואה שלך לא נכון. אין מה להשוות את הכדורסל בארץ לאן בי איי מהבחינה הזאת. תשווה לליגות אחרות באירופה וגם ליורוליג וליורוקאפ. אני מבטיח לך שתגלה שבמפעלים האירופאים שורקים הרבה יותר, ואני מאמין שהליגה שלנו לא רחוקה באופן משמעותי משאר הליגות באירופה (אין לי את הנתונים אבל בהחלט אשמח לראות אותם).
הסיבה ששחקנים אמריקאים מזועזעים הרבה פעמים משריקות היא שהם פשוט לא מורגלים באותו "תקן" אירופאי. ואיך אומרים? זב"שם. יש שוני והצפי מהם בתור מקצוענים שמתפרנסים מהכדורסל הוא שהם יעשו את ההתאמה הזאת. אגב יש לא מעט אמריקאים שמודעים לכך שיש שוני בשריקות ועושים "שיעורי בית" לפני שהם מגיעים לארץ. בסופו של דבר הם מגיעים לאירופה והם צריכים לעשות את ההתאמה ולא להיפך.

ונקודה אחרונה – NBA זה שואו, כדורסל אירופאי זה כדורסל, כפי שהוא צריך להיות משוחק. בNBA באיזשהו מקום הם הגמישו את החוקים כדי שהקהל יותר יהנה מהמשחק, אבל הם לא משחקים את הכדורסל הטהור, כפי שמאמנים מאמנים ילדים בכל רחבי העולם. אפשר להוסיף כל מיני חוקים שיהפכו את הצפייה ליותר אטרקטיבית – בוא נחליט שכל שחקן שמבצע עבירה מסיים באופן מיידי את המשחק. ככה שחקנים לא יעשו עבירות, ונראה התקפות ושואו-טיים בכל התקפה. אפשר גם להוריד את הגובה של הטבעת ל2.30 מטר וככה נראה הטבעות כמעט בכל התקפה. יש הרבה דרכים להפוך את המשחק ליותר אטרקטיבי, אבל הן כולן פוגעות בכוונת המשורר.

דניאל'ס 9 במאי 2012

לראות את מאיר לוי מקלל את גאדיר (מעצבן ככל שיהיה) ממצא את נקודה שלך באופן הכי ברור שיש.

אני לא יודע כמה אפשר להשליך מהארוע (ומחוסר ההתייחסות אליו בתקשורת) אל הגישה של השופטים בארץ, אבל זה היה צורם במיוחד. מצד שני, גם הביקורת של נימני (כפרשן) על השופטים בארץ לא רלוונטית ומתמקדת דווקא בנושאים של שק"ד.

כמו שאמרת, הגישה של השופטים בעייתית, והביקורת עליה כיום בטח לא תקדם אותה.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

אני לא סובל את מאיר לוי ואת תבריזי כי הגישה שלהם אלימה ומתנשאת. אבל לא בצורה של כבוד. בצורה של שכונה.

אנונימוס 9 במאי 2012

אני לא יודע לגבי ספירת עבירות וכו'.
מה שכן הייתי שמח זה אם שופטים היו מקבלים על הראש כשהם מתעסקים עם הכבוד שלהם.
נמאס לחלוטין מהתופעה הזאת. משום מה המון שופטים בארץ בטוחים שהם ההצגה העיקרית, ומתעסקים כל המשחק עם הקהל והשחקנים והספסל ומה לא, והופכים את עצמם למסמר הערב.
זה פשוט עלוב ופוגע בכל ההנאה מהמשחק

off topic 9 במאי 2012

אנונימוס, אני מרשה לעצמי להניח שהתופעה הזו מעצבנת אותך בגלל האישיות שלך השופטים. כשאיתן תבריזי (ערס לכל הדעות) מתעסק בענייני כבוד, ברור לך שזה נעשה מהמקום הלא נכון וזה בטח לא מוסיף "כבוד" לתבריזי, לקבוצות/לספסלים או לכדורגל.
אני מניח שבעבר היו שופטים שזכו לכבוד מתוקף הכריזמה שלהם והתנהלותם ולא בגלל שידעו לקלל כאחרון הקופים ביציע.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

הי אנונימוס- חושב שכבוד השופטים זה דבר חשוב. מן הסתם לא נחוצה התעסקות מוגזמת. אבל בארץ יחסית אין כבוד לשופטים ולדעתי הם לא מענישים בחומרה הראויה כאשר מתווכחים אתם על כל החלטה (ולא מכבדים החלטות שלהם בנוגע להעמדת חומה- עוד תופעה בזויה וישראלית מאוד של חומה שזזה קדימה כל הזמן, מבלי שהשופטים יחזירו אותה לעמדתה המקורית, שגם כך היא פחות מ-9 מ' במרבית המקרים. לא מבין לעזאזאל איך עדיין לא החליטו להזיז את החומה ל-11 מ', כך שאם יגנבו, כמו תמיד וכמו היום, יהיה 9 מ' בערך ולא 7.5 מ' כמו היום).

אוהד 9 במאי 2012

היי יואב,
כמו תמיד תענוג לקרוא.
רק שאלה קטנה הספר שמוזכר בפוסט "איך הכדורגל מסביר את העולם" האם יש תרגום לעיברית?

אוהד 9 במאי 2012

היי
האם הספר המוזכר בכתבה תורגם לעיברית והיכן משיגים אותו.

פראליה 9 במאי 2012

הבעיה עם השופטים בכדורגל (בארץ), יותר מזה שהם טועים (אין מה לעשות, המקצוע שלהם זה לטעות כמה שפחות וזה בסדר שהם טועים הרבה), היא שרובם מזוהים עם קבוצות ועושים חשבונות אישיים (ושכנגד), הם זוכים במשך העונה ובעיקר בפגרות בטובות הנאה שלא מאפשרות להם לשפוט ביושר. למה הם חיים מהטובות האלה? כי הם לא מקצוענים, זה שיעברו להיות מקצוענים יחסוך את התופעה הזו? אני בספק. הם תופעה שולית בתוך מדינת חפיף שבה התופעה שלטת בכל תחומי החיים.

ולגבי השופטים המקללים, תבריזי מקלל (לכאורה) שחקנים כבר שנים ומתייחס אליהם בזלזול (על מה? כמובן זכור המקרה המפורסם מלפני שנתיים במכתש) ועדיין נחשב "מבכירי השופטים שיש לנו". מישהו חשב להורות לו לשנות גישה? (הרי אי-אפשר לדרוש ממנו לטעות פחות).

לגבי כדורסל, רב השריקות הן או מוחלטות (פאול במתכוון למשל) או יכולות להשרק או לא באותה מידה, כך שברב המקרים אין טעם לייחס לשופטים כוונות נסתרות, זה פשוט עסק בלתי נגמר כי כמעט כל מגע יכול להשרק לשני הכיוונים. בדר"כ שופט שרוצה השפעה על משחק מכניס שחקן או קבוצה לבעיית פאולים באופן עקבי אך שם זה יכול להתקזז במידה והוא לא מתואם עם שני השופטים האחרים.

מעקב אחר השופטים? רק יחמיר את הבעיה.

ירושלמי 9 במאי 2012

"בדר"כ שופט שרוצה השפעה על משחק מכניס שחקן או קבוצה לבעיית פאולים באופן עקבי אך שם זה יכול להתקזז במידה והוא לא מתואם עם שני השופטים האחרים."

דרוש הסבר. למה ששופט ירצה להשפיע על המשחק? מה שירצה להכניס שחקן לבעיית עבירות? על מה יש להם להיות מתואמים? מי שראה יותר טוב והוא בטוח יותר בהחלטה שלו הוא השופט שקובע בסופו של דבר.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

הי פראליה- זיהוי עם קבוצות היא עוד תופעה מתועבת שנעשתה נפוצה מאוד בארצנו המושחתת.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

טעויות שיפוט זו תופעה די זניחה שגם לא מעניינת אותי. לא מתייחס לטעויות העובדתיות שלהם. רק לפילוסופיה. ולכן האשמה שלי כלפיהם הרבה יותר חמורה.

תומר חרוב 9 במאי 2012

בורוביץ', התלונות שלך נכונות. אני מסכים מאוד עם הגישה שהבעיה היא לא הטעויות אלא הפילוסופיה ובזה גם אף אחד לא מטפל.
אבל מה שאני לא מבין זה את התלונות שלך לתקשורת. שמע, יש לך בלוג ואתה עובד בתקשורת. תייסד פינה(הפינה לשיפוטכם זה רעיון אבל מה שבא לך) בה תקבע קריטריונים ברורים כיצד יש לבחון את עבודת השופט. כמו שנותנים באיגוד ציונים לשופטים אבל כאלו שלא שווים כלום, תחשוב אתה על אמצעי טוב יותר לבחינת עבודת השופט ותתן כל שבוע ציון לשופט אקראי. מכיוון שאני בכל מקרה נמצא כמעט בכל שבת במגרשים, אני מוכן לעזור לך בזה. אולי תצליח להזיז משהו ולא תצטרך להתלונן על התקשורת ובעצם להתלונן על עצמך.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

תומר- אני עובד היום בתקשורת כפרי לאנס וממש אין לי חופש לכתוב כל מה שאני רוצה (גם כשעבדתי פול טיים לא היה לי חופש כזה אבל אתה צודק שבאמת אז הייתי צריך לדחוף את זה יותר. זה באמת נ' שלי. אבל נראה לי שגם אם הייתי מציע זה לא היה מתקבל. מרבית העורכים בתקשורת חיים על הסדר הקיים ואין להם שום בעיה איתו).

תומר חרוב 9 במאי 2012

אז יש את הבלוג, זה גם משהו, לא?
אני לא יודע לגבי מרבית העורכים, אני חושב שיש לזה מקום, אולי אף אחד לא בא עם משהו מסודר.
כמובן שאתה לא מחויב לעשות את זה או משהו בכלל ובטח שלא הייתה לי כוונה להיכנס לחיים המקצועיים שלך. אגב, גם אני לא מתכוון לבצע את זה, אבל נראה לי שזה רעיון לא רע, אולי מישהו יאמץ את זה.

יואב בורוביץ' 9 במאי 2012

מסכים אתך. לדעתי זה גם מלכודת קריאה.

עדי אבני 9 במאי 2012

אני רוצה קצת לפרט את החוליים הספציפיים לכדורגל שלנו, שמוציאים אותי מדעתי כל פעם מחדש:
1. שחקנים שחושבים שעשו עליהם עבירה ונשכבים על הדשא בהפגנתיות את שיעצרו את המשחק,וכשהמשחק נעצר הם באים בטענות לשופט מדוע הוא לא שרק. מה שמעצבן בתופעה הזאת היא שהיא זוכה לעידוד הן מהקהל (ששורק בוז לקבוצה שלא עוצרת), הן מיתר השחקנים והן מהשופטים שמעולם לא הוציאו לשחקן כזה צהוב על התחזות או על עיכוב מכוון של המשחק. הנחיה ברורה של איגוד השופטים מחסלת את התופעה הזאת בשנייה
2. חוסר מתו יתרון לצד שנפגע מעבירה לחידוש מהיר של המשחק: מצד אחד התעקשות מיותרת על מיקום הנחת הכדור, גם אם המיקום ממנו חודש המשחק לא נותן יתרון לא הוגן להתקפה, עצירה בשביל רישום הכרטיס הצהוב (או בשביל מנוחה לשופט) וחוסר אכיפה כמעט מוחלט של האיסור להפריע לשחקן שמנסה להוציא את הכדור החופשי. גם זה יכול להפתר מהר ע"י הנחייה לצהוב לשחקנים המפריעים בביצוע העבירה ומתן דגש לזרימת המשחק על חשבון זרימת האוויר לריאות השופט

איתן 10 במאי 2012

יש כמה עיוותים שיפוטיים מרגיזים שאני לא מצליח להבין את ההיגיון שבהם. בכדורסל למשל שופטים אוהבים לשרוק צעדים לשחקן שמושך מעט את רגל הציר בהטעיה לפני שהוא מתחיל לכדרר לכיוון השני. משהו שלא משנה בדבר את המשחק ולא נותן לו שום יתרון על היריב. ולעומת השריקות האלה הם מתעלמים כמעט באופן גורף, מצעד וחצי שהופך ל 3 צעדים שמבצעים שחקנים (בעיקר ב nba) שמקבלים מסירה במתפרצת ועולים להטבעה מבלי לכדרר קודם.
בכדורגל אני לא מבין למה לא מיישמים בצורה גורפת יותר את יתרון ההתקפה במצבי נבדל גבוליים.
וגם לא מוצא היגיון ועקביות בשריקת עבירות של חסימת שחקן בלי כדור. בדרך כלל שחקן התקפה במצוקה בועט את הכדור קדימה, זורק עצמו על המגן ומיד מקבל שריקה לטובתו.

Comments closed