כדורסל בנתניה?!

 

א' היא ילדה בת 9. אתמול היא הייתה במשחק הכדורסל הראשון בחייה. אביה היה כדורסלן חובב ברוסיה. אמא של א' יוצאת איתי.

אתמול הייתי באולם ישורון בנתניה כדי לסקר את המשחק בין הקבוצה המקומית להפועל ירושלים. א' ואמה שלה הצטרפו אלי במחצית. הילדה, מהרגע הראשון, עודדה את הצהובים שחורים. קפצה בכל סל שלהם. אמרה "סיט" (התכוונה לשיט) בכל סל של האדומים. ישבנו באזור משפחות ומקורבי הפועל ירושלים אז היה לי טיפה לא נעים. אבל הילדה נתנייתית שגרה חמש דקות הליכה מהאולם בישורון.

קשה לי לומר בדיוק אבל נראה לי שהיו בערך 800 צופים באולם הלא מלא. אבל רעש היה. בעיקר בגלל התופים. אנחנו ישבנו שני מטר מתחת לשני התופים של אוהדי ירושלים. זה לא נעים. לידי ישב אב עם שני ילדים הקטנים, כולם לבושים בחלוצות הפועל ועם אטמי אוזניים. לדעתי התופים אינם מוסיפים דבר לאווירה ורק יוצרים רעש בלתי נסבל. כשרציתי להסביר לילדה קצת על הקבוצות והשחקנים ולנסות להעשיר את החוויה שלה, ממנה כבר נהנתה, לצערי לא הייתה שום דרך שהיא הייתה מסוגלת לשמוע אותי.

וזה באולם עם 800 איש.

מעט מדי אוהדים הגיעו לעודד את הפועל ירושלים. מעט מדי אוהדים הגיעו לעודד את נתניה. אני לא מדבר באופן יחסי אלא באופן אבסולוטי. 190 אלף בני אדם חיים בנתניה.

תקשורת הכדורסל כמובן לא מתמקדת בבעיה הגדולה מכולן- כמעט אף אחד לא מגיע לעודד את קבוצות הכדורסל המקצועניות בליגת העל. זה כמובן עדיין לא מונע מכל קבוצה להחתים המון זרים כל עונה (הן מתחילות עם ארבע, חלקן עם יותר, ואז הן מחליפות).

אין לכחד את האמת, הזרים האמריקאים הרבה הרבה יותר טובים מהשחקנים הישראלים. זה כמובן לא אומר שהם כדורסלנים איכותיים במיוחד אבל הכל יחסי.

גם אתמול הזרים של נתניה היו טובים, בעיקר מרקו קילונגסוורת' (עוד סנטר קלאסי שעובד יפה בליגה שלנו), ראמל בראדלי (שהפועל ירושלים זרקה, וכנראה אפילו בצדק, אבל אתמול הוא נקם בה יפה), ודרון וושינגטון. לקבוצה הנתנייתית יש גם את ג'ונתן מיצ'ל (שתרם רק 4 נק' והיה קשה לשים לב אליו)

הישראלי הבולט של נתניה הוא יהוא אורלנד (שצלף ארבע שלשות). אלירן גוואטה הוא הווטראן שחקן הבית ויש גם את טמיר אריאלי ואיל שולמן.

אוסף השחקנים הזה היה מספיק טוב כדי להוליך על הפועל ירושלים, קבוצה עם תקציב גדול פי חמישה בערך, ב-16 הפרש ובסיום גם לנצח.

את התובנות שלי על הפועל ירושלים אני שומר לספורט כל העיר.

תובנות על נתניה אין לי יותר מדי, חוץ מזה שבאמת הזרים שלהם מתאמצים מאוד, ושגם אורלנד והמאמן דני פרנקו כנראה עושים עבודה יפה (פתחו את הליגה עם שלושה ניצחונות. איזו ליגה זו (:

אבל התובנות המקצועיות פחות חשובות.

כי נתניה באמת יכולה הייתה להיות עיר של כדורסל. בשביל זה צריך אולם קצת יותר נעים ונקי מזה בישורון. לאוהדים שכן מגיעים גם כדאי לתת איזו תוכנייה שיכירו את השחקנים וילמדו קצת עליהם (גם חומר אישי לא יזיק). ועוד דבר חשוב: עם זרים שמתחלפים כאן שנה אחר שנה קשה לבנות הזדהות. אין שום סיבה שבליגת הכדורסל הישראלית, שבואו נודה על האמת- היא די קיקיונית בעולם והיא בעיקר מייצגת מדינה לא מספיק עשירה בכסף ובעיקר בתרבות ספורט, אין שום צורך בכל כך הרבה זרים (למרות שהם הרבה יותר טובים מהישראלים).

הייתי רוצה שהמצב יחזור לזה שהיה בשנות ילדותי. שני זרים בקבוצה. ואם רוצים לאזרח אמריקאים יהודים, תפאדל.

ואז גם ילדי נתניה, כמו א' למשל, יוכלו להזדהות קצת יותר עם הכדורסלנים על הפרקט. אין שום פסול ואפילו עדיף שנערים מוכשרים בני 17-18 כבר יקבלו דקות משמעותיות בליגת העל. בשביל מה לקיים קבוצת כדורסל מקצוענית בנתניה אם שחקן הבית היחיד הוא אלירן גוואטה?

לקבוצות עם שני זרים בלבד יהיו תקציבים הרבה יותר צנועים. יהיה הרבה יותר קל להעמיד קבוצה. ולא ימכרו פחות כרטיסים. כי קשה להביא פחות מ-800 אנשים בעיר של 190 אלף כשהקבוצה עוד מנצחת בכל שלושת משחקיה מאז תחילת העונה.

 

 

 

 

יומן אליפות של הניינרס (8). בערב יום שני איום ברקע
ליגת שוקי ההון: שחקן שמכיר את מגבלותיו

18 Comments

אוסישקין 30 באוקטובר 2012

קצת הגהה (מצטער על הקטנוניות):
פתחו את הליגה עם שלוש(ה) ניצחונות.
וע(א)ם רוצים לאזרח אמריקאים יהודים, תפאדל.
אין שום פסול ואפילו עדיף שנער(כ)ים מוכשרים בני 17-18.

חוץ מזה – יופי של פוסט :)

יואב בורוביץ' 30 באוקטובר 2012

תודה (וגם על התיקונים). זה מה שקורה כשאתה גדל עם אמא קנדית שבחיים לא מתקנת אותך על טעויות כמו "שלוש" במקום "שלושה"

יואב דובינסקי 30 באוקטובר 2012

הבעיה היא לא רק זרים, אלא גם ישראלים. טל וולק כתב בגלובס לפני שבועיים שכמעט 70 אחוזים מהשחקנים בליגה מחליפים קבוצה אחרי עונה והוותק הממוצע לשחקן בקבוצה עומד על 0.74 עונות. ככה בטוח לא יוצרים הזדהות.
אני חושב ששני זרים זה קצת פופוליסטי לדרוש במצב בו אתה רוצה להיות תחרותי גם באירופה (ולא רק מכבי ת"א), אבל שישה זרים באמת יוצרים מצב אבסורדי.

יואב בורוביץ' 30 באוקטובר 2012

שמכבי תשחק עם כמה זרים שהיא רוצה באירופה. גם כל קבוצה אחרת (למרות שכל הישראליות האחרות כושלות, או בקושי משתתפות, במפעלים האירופים). אבל בליגה אין שום צורך ביותר משני זרים. הנערים המוכשים בני ה-17-18 מוכרחים לשחק. הקהל, שגם כך אינו בא, ימיר די בקלות את האיכות (של הזרים האמריקאים שהם כדורסלנים זניחים מאוד ברובם) בהזדהות עם החומר המקומי.
בנתניה צריכים לשחק (בעיקר) נתנייתים) וכך גם בראשון ובכל קבוצה אחרת. שחקן בית אחד כעלה תאנה זה פאתטי (כאשר הוא גם זניח בתרומתו בהשוואה לזרים). הכל בסוף נראה מזויף ונעדר הזדהות. הוסיפו לכך גם את המחירים היקרים לכרטיסים (עם שני זרים גם היו מוכרים כרטיסים יותר זולים כי ההוצאות היו פחותות) ותבינו מדוע כל כך מעט צופים מגיעים לצפות בדבר הזה שמכונה ליגת העל בכדורסל.

יואב דובינסקי 30 באוקטובר 2012

אבל אתה יודע שזה לא ריאלי לשחק עם שני זרים בליגה וחמישה-שישה באירופה. אני מבין את ההתרפקות שלך על שנות ה-80 וה-90, אבל זה לא ריאלי וגם אין סיבה לשאוף לזה. אבל כן צריך להגביל את הזרים למספר סביר יותר (3-4) ולעשות חריש עמוק בניהול הספורט בארץ וטיפוח שחקנים. אבל זה מתחיל בפירוק הכוח מהמרכזים.

אנונימוס 30 באוקטובר 2012

אין שום קשר בין מחירי הכרטיסים לזרים.
הזרים דווקא עולים פחות מישראלים בגלל המסים. ישראלי בכיר עולה הרבה יותר מבחינת הוצאות ברוטו.
מחירי הכרטיסים גבוהים כי לאף אחד לא באמת אכפת. מרבית הקבוצות חיות מכספי עיריה או בעל הון הזוי.
בכל מקרה הן מגובות ע"י ישות שאדישה כמעט לחלוטין למאזן הכלכלי, כל עוד אין חריגות היסטריות ולא נותן שום תמריץ לעסקנים בהנהלה להגדיל רווחים או את כמות הקהל.
וככה זה נראה.

תומר חרוב 30 באוקטובר 2012

בורוביץ, אתה מפציץ בימים האחרונים. דבר ראשון הילדה גרה באחלה איזור כי חמש דקות מישורון זה שתי דקות מהקופסא ואין כמו לגור ליד הקופסא.
ואתה כמובן צודק, עם אולם טוב יותר, בודאות היו מגיעים יותר אוהדים. ראש העיר מרים השיקה לפני שנתיים וחצי את התוכניות לאולם החדש והכריזה שתוך שלוש שנים הוא יעמוד בגאון לצד אצטדיון הכדורגל (הם לא לומדים הפוליטיקאים האלה…) אז יש דיבורים על אולם אבל זה בטח עוד עשר-עשרים שנה. אבל אני בעיקר מזדהה עם הדבר השני שכתבת כי בנתניה זה באמת בולט. הרי בניגוד לכדורגל, לקבוצת הכדורסל בנתניה אין איזו מסורת מפוארת ולמרות שבשנים האחרונות יש קצת קורלציה בין שתי המחלוקות הרי שזה לא באמת קיים כי הם בכלל אליצור נתניה ולא מכבי והכדורסל בעיר תמיד היה שייך ומזוהה יותר עם האוכלוסיה הדתית(שמיעטה להגיע לכדורגל). באמת קשה לעקוב כבר אחרי השמות שמתחלפים משנה לשנה כי זה לא רק העניין הזה של יש זרים לעומת ישראלים, גם הישראלים מתחלפים מהר מידי ובטח שהזרים. אלירן גואטה יש אחד וחבל שכך, כי זהות לא תיווצר יש מאין ואני חושב שלא רק בנתניה יש את הבעיה הזו.

יואב בורוביץ' 30 באוקטובר 2012

תומר- ברור שהבעיה היא כללית. ולכן חבל עוד יותר שאין אף אחד שהחליט לעשות רפורמה בספורט המקצועני בישראל.

בריליאנט 30 באוקטובר 2012

"הישראלים לא טובים", "כמעט אף אחד לא מגיע לעודד בליגת העל" ושאר קלישאות, מתחילות להישחק בשלושת המחזורים האחרונים של הפועל תל אביב.
אבל הפועל כזו יש רק אחת כרגע. בתקווה שיצטרפו בשנים הקרובות הפועל ר"ג והפועל חיפה.

אבל לעניין – הייתי במשחק ברוממה של חיפה נגד חולון. אולם באמת נהדר, מהסוג שנותן תחושה שאפשר לעשות דברים מדהימים שם. אבל 50 האוהדים של חולון נשמעו פי 10 מכל הקהל של חיפה. הם והתקופים שלהם סיפקו את האווירה של המשחק בשביל שני הילדים שליוותי.
ובכלל – הייתה הרגשה שזה לא זה ברמת הקהל. אולי יותר מידי משחקים של הפועל גרמו לי לחשוב שיש רק דגם אחד.
בכל מקרה – יש פוטנציאל במספר מקומות בליגה הזו, יחד עם הפועל, ואולי – חס וחלילה – שתהיה פה תחרות של ממש, אפשר יהיה לעשות דברים גדולים. ואני גם מסכים שההזדהות עם שחקנים שלא מתחלפים היא משמעותית ביותר.

רונן ג 30 באוקטובר 2012

יואב, עם חלק גדול ממה שהזכרת פה אני ממש מזדהה ויתרה מכך, אלו חלק מן הגורמים שבעטים הפסקתי ללכת לראות כדורסל ישראלי.
גם אני מנתניה, ובאולם כזה קטן שכולם די מכירים את כולם אפשר להבין בערך מי נגד מי.
בראש ובראשונה, כאשר אתה מציין את המספר "800" עליך לקחת בחשבון את העיתונאים, בעלי תגי מנהלת, בני משפחה של שחקנים, בני משפחה וחברים של חברי הנהלה, ילדי בית ספר שחולקו להם כרטיסים ביום המשחק, מקורבים ושאר אנשים מן הענף (שופטים, מבקרים, שחקני עבר) ובעצם כל אותם אנשים שאילולא ההזמנה לא היו נכנסים בכלל למשחק.
בכמויות הקטנות הללו של קהל המספרים האלה הם לעתים מחצית ואף יותר מן הקהל שנמצא במגרש.

בנוסף, זה בלתי נסבל שקבוצה שחלק גדול מתקציבה הוא הארנונה שאני משלם כתושב נתניה ומתיימרת להיות קבוצה "קהילתית" ומחוברת לקהל אינה משתפת כמעט שחקני בית, ומשתמשת אך ורק בשכירי חרב ממקומות אחרים שגם יעזבו למקום אחר בסיום או באמצע העונה.
בסך הכל הקבוצות פה מביאות אמנם זרים טובים (במיוחד השנה בגלל מחירם הנמוך עקב המשבר הכלכלי באירופה) אבל חלקם כאמור עוזבים את הקבוצה עוד באמצע העונה, וחלק בסיום העונה. אסבר את האוזן ואומר שמתוך 52 זרים שהתחילו את העונה הזו, רק חמישה(!!!) הם זרים ששיחקו בקבוצתם בעונה הקודמת (דווין סמית ושון ג'יימס באלקטרה, יוטר בראשל"צ, סטיט וקלי בהפועל ת"א) מה שמגביר את תחושת אי ההתחברות לקבוצה והסתכלות על הקבוצה בארץ כתחנת מעבר (אגב גם לישראלים וגם לזרים).

אחזק את דבריך בדבר ריבוי הזרים, נוצרים מצבים אבסורדיים בשיטה של ארבעה זרים על המגרש שארבעתם משחקים אחד עם השני ולא משתפים את הישראלי (אני אישית נתקלתי בדקות רצופות ששחקן ישראלי לא נוגע בכדור ורק מסתכל על ארבעת הזרים משחקים אחד עם השני – אף אחד לא יגיד על עצמו שהוא עציץ אבל זה המצב כאשר יש ארבעה זרים דומיננטיים ואחד ישראלי נחות לעומתם).
ליגת הכדורסל שלנו בהחלט קיקיונית, מלבד אלקטרה, יש את ירושלים שלא מתרוממת ביורוקאפ כבר כמה שנים טובות ומעבר לזה שום דבר, קבוצות לא משחקות פה על כלום. הן ממלאות מקום בפלטפורמה שנקראת "ליגת העל בכדורסל" שהמועדונים בה (מלבד מכבי והפועל תל אביב) מתוקצבים על ידי העיריות, מנהלת הליגה והטוטו/לוטו (כל אחד בתורו) מה שגורם למצב שהיום לצערנו, מועדון כדורסל בארץ הוא כלי לתפירת ג'ובים לאנשי עירייה, עסקנים בני משפחותיהם ומקורביהם.

יואב בורוביץ' 30 באוקטובר 2012

רונן- ניסחת את מה שאני חושב יותר טוב ממני

נדין 30 באוקטובר 2012

היום אני יודעת הרבה על ספורט והכל בזכותי.

איציק 30 באוקטובר 2012

בורו, כשאתה רוצה, אתה יכול. פוסט יפה אך חסר
נתחיל מהעובדה שאין מספיק שחקנים ישראלים והפועל תל-אביב לא דוגמא מספיקה/מייצגת וחובת ההוכחה עדיין עליהם. צריך להתחיל עם הגילאים הצעירים ולגדל שחקנים. נכון שיש פה ביצה ותרנגולת, אך ילדים הולכים לכדורסל לא בגלל שחושבים שיהיו שחקני ליגת על כי אם בגלל אהבתם למשחק ולכן התירוץ של מי ירצה לעבוד כשה כשאין סיכוי לשחק בליגת על לא טופס. מתקנים ראוים כמובן זה תנאי הכרחי ואני מסכים איתו בהחלט. אבל מה שהכי חשוב לדעתי הוא להקטין את הליגה. אין מספיק כסף, שחקנים ישראלים, שחקנים זרים מספיק טובים במחיר אטרקטיבי ואפילו קהל ל-12 קבוצות. 8 עד 10 קבוצות זה די ויותר. באופן זה אפשר יהיה גם להקטין את מספר הזרים כי יהיו יותר ישראלים סבירים פלוס פר קבוצה.
לבסוף, זה לא ריאלי לחזור ל-2 זרים ולהחזיק שתי קבוצות, אחת לליגה והשנייה לאירופה, לא תקציבית ולא מקצועית. לא ניתן לאמן באופן ראוי שתי קבוצות שונות עם תרגילים שונים (כיוון שצריכים להתאים לשחקנים שונים). זו הצהרה המבוססת על שילוב של נוסטלגיה ודמגוגיה אשר לא יכולה לעמוד בשום מבחן מציאות ראוי.

רונן ג 31 באוקטובר 2012

איציק אני לא מסכים איתך, יש מספיק ישראלים כישרוניים בליגת העל וגם בליגה השניה שהיו מאוד מעוניינים לקבל דקות משחק אבל רוב המאמנים בליגה הראשונה הולכים על בטוח מבחינתם, לנסות לקלוע בול עם ארבעה זרים ושהישראלים יאספו את השאריות.
שחקן כמו יונתן שולדבראנד שהסתובב כאן כבר לפני 5-6 שנים ואף אחד לא ירק לכיוון שלו היה צריך לחזור לפה בגיל 28 ולתת מספרים של שחקן זר? העדיפו ללכת על בטוח ולא לתת לו צ'אנס – כמוהו רבים.

וכן, במצב הנוכחי בו לאף קבוצה כמעט אין מטרה מלבד להעביר עונה נוספת בליגת העל אני מעדיף ליגה חלשה יותר שזה אומר פחות זרים ויותר ישראלים – זה ישפר את הנבחרת ויכול להיות מאוד שיקרב יותר את הקהילה לקבוצה או שלחלופין כל הקבוצות יעברו לידיים פרטיות ושם איש הישר בעיניו יעשה.

קהל ל-12 קבוצות? תלוי איך אתה מסתכל על זה… כאשר 90 אחוז מ"אוהדי הכדורסל" בארץ מזוהים עם אותה קבוצה שמוכרת מדי עונה 10,000 מנויים לאנשים מכל רחבי הארץ ושאר האוהדים מזוהים עם יתר הקבוצות שחלקן מעולם לא הביאו מספר ארבע-ספרתי של אוהדים… אז הייתי אומר שיש פה קהל ל-12 קבוצות, אבל זה כבר מאוחר מדי לעשות את החלוקה מחדש…

איציק 31 באוקטובר 2012

רונן,
ראשית זה בסדר שאתה לא מסכים, אבל יש הרבה פחות יונתן שולדבראנד-ים והרבה יותר אורי קוקיה, בלי להעליב אותו, זהו שחקן עם יסודות לקוים שאינו מתאים לשחק בליגת על ואצלנו משחק בנבחרת. יונתן זה היוצא מין הכלל והלואי והיתה צודק, אך לעניות דעתי, אתה לא.
שחקנים חלשים שמתמודדים מול חלשים לא מעלה לא את רמת הליגה ולא את רמת הנבחרת. צאיך קודם לתת יסודות, ואחר-כך לשחק מול טובים יותר (והם לרוב זרים). אם האקדמיה לכדורסל תניב פירות אולי עוד מספר שנים יהיה אפשר הדרגתית להוריד את מספר הזרים, אבל אני בספק. כמובן שגם הקבוצות לא יסכימו. מכבי וירושלים ברור למה, האחרות זו אניגמה.
אני חושב שיש מספיק אוהדים ל-8 עד 10 קבוצות אם הם יהיו מפולגות בכול הארץ ולא 7-8 קבוצות בגוש דן. בגוש דן מספיק 3 קבוצות ועוד 5 קבוצות בכול השאר, רק אז יהיו צופים אשר יש להם זיקה לקבוצה. כמובן לא יזיק אולמות יותר ידידותיים כפי שבורו ציין.

הרבי מיעוטו 31 באוקטובר 2012

איציק, הערה אחת ולתמיד לגבי הביצה והתרנגולת:
ברור שהיו ביצים לפני שהיו תרנגולות, כי ביצים היו גם לדינוזאורים. גם אבולוציונית התרנגולת הראשונה נולדה כמוטציה של העופות שלפניה, והיא התחילה את חייה קודם בתור ביצה. גם עם מדברים ספציפית על ביצי תרנגולת התשובה ברורה- ברור שהתרנגולת קדמה, כי מראש הגדרת את הביצה ככזאת שילדה תרנגולת.
סתם קטנוניות לשעת לילה מאוחרת :)

איציק 31 באוקטובר 2012

הרבי,
אז אם אתה מתחיל כך, אספר לשעת בוקר משהו להתחיל איתו: ברוסיה של שנות ה-30 שואלת הנכדה את הסבא "מה היה קודם ביצה או תרנגולת?" עונה הסבאה "קודם היה הכול נכדתי." :-)

אנונימוס 30 באוקטובר 2012

2 זרים זה מוגזם. אבל 3 זרים ממש לא. מי שרוצה עוד זרים לאירופה שיחתים עוד.
מי שרוצה לראות ליגה אמריקאית דרג ג' שימצא דרך לראות את הNBDL או את אחת מהליגות הרבות באירופה שמפוצצות זרים.
אותי בתור אוהד, וכמעט כל מי שאני מכיר, זה פשוט משעמם ומייאש לראות 4 אמריקאים בחולצה כתומה נגד 4 אמריקאים בחולצה אדומה מייצגים קבוצות בליגה ה"ישראלית".

Comments closed