לפטר את רומן

אחד הדברים הבזויים והמסוכנים בבני האדם זה ההערצה שלהם לכוח והתבטלותם בפניו. לכן הדיכוי, המלחמות והמוות.

אבל אחת הנגזרות של הסגידה לכוח היא הערצת הכסף. אנשים- וזה כולל המונים מכל המגזרים האפשריים- סוגדים לאנשים מאוד עשירים. בעינינו הם כמעט בני אל. כוכבים. וזה הופך כמעט כל החלטה שלהם לנכונה וללגיטימית, גם כאשר היא אכזרית וטיפשית. וגם כאשר אנחנו יודעים שההחלטה היא אכזרית וטיפשית, נפחד לומר זאת כי אדם מאוד עשיר החליט אותה. כל פעם שנצא נגד אדם עשיר אנחנו חשים כאילו אנחנו מסתכנים. מי יודע אלו קשרים יש לו ומי יודע עד היכן ידו הארוכה תוכל להגיע ולהרע לנו.

לכן אפשר למצוא יחסית מעט מאוד ביקורת על אנשים כמו רומן אברמוביץ'. גם במדינה מאוד מתקדמת כאנגליה. כי אחרי הכל- זו מדינה קפיטליסטית. ואברמבוביץ' הוא אחד האנשים העשירים שחיים בה. אז לא משנה שהוא בחיים לא מדבר עם התקשורת ושההתנהלות שלו היא לרוב כוחנית, בזבזנית ואכזרית- רומן לא סופג מספיק ביקורת על כך.

היום (או אתמול) החליט אברמוביץ' לפטר את רוברטו די מתיאו. צ'לסי אכן נמצאת לאחרונה במשבר כלשהו אך עד לאחרונה ממש אנשים התלהבו מאוד מהכדורגל שהכחולים הציגו בתחילת העונה. סוף סוף הכדורגל ה"התקפי" שאברמוביץ' תמיד חלם עליו. ובעונה שעברה- די מתיאו עזר להביא לבוס שלו את הגביע עם האוזניים הגדולות ועוד תואר סופר-יוקרתי- הגביע האנגלי.

אך כעת צ'לסי במשבר וכשזה קורה- תמיד המאמן יילך הביתה. אני יכול להיזכר בראניינרי, מוריניו, גרנט, סקולארי, הידינק, אנצ'לוטי, אנדה וילאש בואש ודי מתיאו- כמאמנים שלא המשיכו בצ'לסי זמן רב מדי. ומי תמיד נשאר? מי תמיד היה שם כדי להיפטר מהמאמנים שלו? אברמוביץ' כמובן.

כי זו השיטה. הוא בעל הבית ומותר לו לעשות הכל.

*

זו אחת הסיבות שאני כל כך מזלזל לעתים (למרות שאני גם מקנא) באוהדי קבוצות שרופים. לעתים נראה לי שהם לא מבינים או שלא מספיק אכפת להם שהם חלק ממשחק ציני וקפיטליסטי. הם לא מבינים שהבעלים של הקבוצות שהם אוהדים לוקחים אותם כמובן מאליו. מדוע לאהוד קבוצה שאדם כמו אברמוביץ' מקבל בה את כל ההחלטות?

אולי זו אחת הסיבות שאני כבר לא אוהד אף קבוצה (למעט ליברפול, שמצליחה להיכשל למרות שיש לה בעלים שרבים חשבו שהם יהיו מוצלחים כי הם הצליחו בקבוצת בייסבול בארצות הברית). אבל בגדול- כל הקונספט של האהדה נראה לי כיום די מיותר.

רק קבוצות שבבעלות אוהדיהן, ראויות לקבל את אהדת אוהדיהן. כל יתר הקבוצות שמצויות בידיים פרטיות- מיותרות. הקונספט פשוט גרוע למדי ומגוחך.

*

אני יודע שמה שאני כותב אינו ממש מציאותי ושגם קבוצות בבעלות פרטיות ימשיכו לזכות באהדה. אך שימו לב איך האהדה הזו נשחקת. שימו לב איך בכל כך הרבה קבוצות האוהדים רוצים ובצדק להשתלט על הקבוצה. כי אם לא- בסופו של דבר אתה נתון לחסדים של אנשים עשירים שבמקרים רבים הם גם אכזריים ואפילו טפשים (או מנהלים את הקבוצות שלהם בטפשות).

ועדיין אני מקנא באוהדי קבוצות כדורגל כי לפחות אכפת להם מהדבר הזה מאוד. קשה לי להבין איך הדבר הזה יכול לתת להם אושר (כשהוא בידיים פרטיות). קל לי יותר להבין איך הדבר הזה יכול לגרום להם לסבל.

*

והנה אני חושב על ספורט אמריקאי ואיך שם קבוצות בידיים פרטיות זוכות להמון אהדה- וכביכול שם אין לי בעיה עם התופעה. אז זה לא ממש מדויק. גם שם- אני כבר לא מאמין באהדה. מקסימום בקולג'ים. במקצוענים- אני אוהד שחקנים, ואם כמה מהם שאני ממש אוהב באותה קבוצה אז אני אוהד קבוצה. אבל גם באמריקה- כל הקונספט של אהדת קבוצה נראה לי קצת מפגר וילדותי. סליחה.

 

דברים שלמדנו בשבוע 11
כמה מילים טובות על דולאן

25 Comments

יריב 21 בנובמבר 2012

מה ההבדל בקולג'ים? שם אין קבוצות בבעלות אוהדים.

אריק 21 בנובמבר 2012

מי שמואר באור טוב מהעניין הזה, זה שייח מנסור. סיטי מתנהלת אחרת לחלוטין וכמי שלא רוצה בהצלחתם מסיבות ברורות הם הרבה יותר מסוכנים מבחינתי. הכשלון של די מתאו התחיל במשחק גביע הליגה נגד יונייטד ובתגובות למשחק הליגה. ההחלטה לעלות עם הרכב חזק כדי לנקום הייתה מטופשת והתגובה לקלטנברג היתה ילדותית. כל זה לא מצדיק את ההחלטה של הבוקר. האגו של רומן נפגע בטורינו והוא הגיב מהבטן, מבחינתי זה בסדר, כי זה מאזן את הכוח הכלכלי של צ'לסי ומונע מהם להשתלט על הליגה ועל אירופה. בכל מקרה החלטה מגעילה.

פראליה 21 בנובמבר 2012

בורוביץ', לגבי רומן אתה עקרונית צודק, הוא שובר שיאים כל עונה עם ההחלטות הכוחניות והלא מוצדקות שלו אבל לגבי האוהדים השרופים..

איך אתה יכול לזלזל בהם? אוהד שרוף נדבק בגיל צעיר מאד, בדר"כ בגיל שבו השכל לא בשל ולא יכול להיערך כראוי למה שהולך לעבור עליו בהמשך חייו, כמעט בלתי אפשרי לזנוח גורל כזה.

בארה"ב מדובר ב- spectators ולא ב- supporters כמו ברב מדינות חצי הכדור המזרחי כך שאי-אפשר ממש להשוות בין שתי התופעות השונות בתכלית, שם החבר'ה באים לראות show עם המשפחה או החבר'ה, באותה מידה יכלו ללכת לכל מופע תרבות אחר.

אזי 21 בנובמבר 2012

לפטר את יואב

תומר הוותיק 22 בנובמבר 2012

לייק!

עידן. 21 בנובמבר 2012

"אחד הדברים הבזויים והמסוכנים בבני האדם זה ההערצה לכוח וההתבטלות שלהם בפניו. לכן הדיכוי, המלחמות והמוות."

במילים האלו נפתח הפוסט המגוחך הזה שמדבר, אם תזכרו, לא על המצב בדרום אלא על פיטורים של מאמן כדורגל שהרוויח מיליונים ונכשל העונה.

גם בהמשך יש פרצי "גאונות" כמו ההתנהלות ה"אכזרית" של אברמוביץ (לא פחות ולא יותר), הקביעה שכל אהדה של קבוצה שאיני נמנה על בעליה היא קונספט טיפשי ומיותר ולסיום ההעלבה הקוקטיבית לכל האוהדים כאן לפיה "כל הקונספט של אהדת קבוצה נראה לי קצת מפגר וילדותי".

מה אני אגיד. יש באתר הזה המון עיתנואים טובים. אח"כ יש גם מעט מאוד עיתונאים לא טובים (בלי להזכיר שמות).

אחרי כולם יש את בורוביץ. הוא לא עיתונאי, הוא ליצן חצר.

נדב 21 בנובמבר 2012

די מתאו- מאמן שהביא לצ'לסי גביע אלופות ראשון, כדורגל מרענן והתקפי, ומקום שלישי בליגה (עד כה) שכוללת בתוכה קבוצות מהטובות בעולם.

תנסה להסביר איזו סיבה יש לאהוד קבוצה לאורך שנים? מה בדיוק הקשר בין מכבי תל אביב של שנות ה60 למכבי תל אביב של היום? אותם שחקנים? אותו מאמן אולי? אותה הנהלה? אפילו אותם צבעי מדים לא.
רק השם נותר.

תגובה טיפשית וילדותית

עידן. 21 בנובמבר 2012

אז כנראה שכל אוהדי קבוצת ספורט כלשהי הם טיפשים וילדותים (או טיפשים ומפגרים כדברי בורוביץ).

לא רוצים לאוהד קבוצה כל החיים בטוב וברע- זו זכותכם (כלומר חבל לי עליכם ועל מה שאתם מפסידים, אבל עדיין זכותכם). מה שלא זכותכם הוא לכנות כל מי שלא אתם בכינויים אינפנטילים להתנהג כאילו באי אהדת קבוצה אתם יותר טובים ממישהו אחר.

אגב, בכלל לא התייחסתי לעניין הספציפי של די מתאו. גם אני חושב שהפיטורים שלו בסך הכל מוקדמים מידי, אבל מכן ועד לכנות את ההחלטה של אברמוביץ "אכזרית", המרחק רב (לכולם חוץ מלבורוביץ).

יצחק 21 בנובמבר 2012

די מסכים עם כל מה שכתבת, משרת מאמן בקבוצת כדורגל הפכה מזמן להיות הפכפכה וההליך הזה רק מתעצם, טוב שהתגמול הכספי מפצה על כך.

MG 21 בנובמבר 2012

בורו, אתה פונה להגיון.
מה לו ולאהדת קבוצה?

matipool 21 בנובמבר 2012

זה לא מגיע לדי מתאו .
לקח קבוצה במצב גרוע באמצע העונה שעברה והביא את אליפות אירופה ואת הגביע האנגלי .
המינימום שמגיע לו זה לסיים את העונה הזו .
רומן כל כך רוצה את פפ . ואם פפ לא יצליח או לא יגשים את הציפיות , גם אותו הוא יזרוק ככה ?
צ'לסקי במובן הכי גרוע של הכינוי .

נכון 21 בנובמבר 2012

גם עיתונאים לפטר , השמאל מחפש כוח שלא מוצא ,
בוגד בעמו ועוזר לאוייב כדי לקבל מהם כטח

Amir A 21 בנובמבר 2012

מה זה כטח?

ניינר 21 בנובמבר 2012

הלואי שיחזיר את אברם! זו תהיה פארסה שיהיה אפשר להתענג עליה

אביעד 21 בנובמבר 2012

לא מגיע לדי מתיאו, אין מה לעשות. למרות שזה הגלגל של צ'לסי – די מתיאו זכה להזדמנות שלו בגלל שמאמן אחר פוטר בצורה טיפשית לטעמי.
אוהדי צ'לסי נמצאים במצב די ייחודי בכדורגל האירופי. הם אוהדים קבוצה שנמצאת בטופ האירופי אבל יחסית בעייתי עבורם להתמרמר על החלטות של הבעלים שנראות בעייתיות בגלל שאותו בעלים הוא זה שהביא אותם לטופ בכלל. בלי רומו, אולי מאמנים בצ'לסי היו זוכים להזדמנות הוגנת (ואולי לא), אבל גם לא היו תארים והישגים.
אפשר להשוות את המצב הזה לאוהדי יונייטד בהקשר פרגוסון. אוהדי יונייטד רבים מתמרמרים על החלטות מקצועיות מסויימות של פרגוסון שלדעתם פוגעות בקבוצה ובסיכוייה לתארים אבל בד בבד ברור להם שבלי פרגוסון, היונייטד כנראה לא הייתה מלכתחילה בעמדה לאיים על אותם תארים.
מה שאברמוביץ' צריך הבין זה שמאז שכל ההחלטות שלו לפטר מאמנים מאז מוריניו, רק הובילו לירידה הדרגתית במעמדה של צ'לסי בליגה האנגלית.

אלכס 23 בנובמבר 2012

בהחלט לא מגיע לדי-מתיאו, למרות שהאמת היא שהמאמן שהוא החליף היה היחיד שפוטר בצדק מאז מוריניו.
וילאש-בואש היה אובררייטד ומיותר לפני ואחרי צ'לסי, אבל בלי קשר למאמן הספציפי הזה, ידו של אברמוביץ' הרבה יותר מדי קלה על ההדק.

עדי אבני (הרבי מיעוטו) 21 בנובמבר 2012

לגבי אהדה, יואב: לא נראה לי שירדת לעומק ההבנה מהי אהדת ספורט אירופאית ודרום אמריקאית (וגם ישראלית). לא רק שלהגיון אין בה אחיזה, אלא שצעדים בלתי הגיוניים רק מלבים את האהדה הזאת עוד יותר. החיבור האירופאי/ דר' אמריקאי לכדורגל דומה יותר לאמונה, לדת, או לאידאולוגיה מאשר לאהבת הספורט הנייטראלית מייד אין דה יו אס, שמקדשת ערכים של הוגנות, משפחתיות ואסטתיקה. לעתים יש הלימות בין ההנאה האסטתית לבין האהדה, אבל זאת מקרית בהחלט ולרוב לא קורה. ועוד משהו- בסרט המטריקס נאמר שבהתחלה המכונות תיכנתו את העולם בצורה מושלמת אבל זה נחל כשלון וגרם לאבדן של יבולים שלמים, כך שהיו צריכים לתכנת את העולם מחדש כרווי כשלונות ואכזבות בכדי להגיע לניצולת של היבול. כך גם אוהדי הכדורגל. הם צריכים את הרע בכדי להנות מהטוב.

אופיר 21 בנובמבר 2012

יואב, אני מזדהה מאוד עם הסנטימנט העיקרי בפוסט שלך.

לדעתי, המכשול העיקרי בפני חזרה לתרבות ניהולית (וכלכלית) שפויה בכדורגל, וסיום ההתבטלות בפני הכסף המושחת והמשחית, היא שהרבה אוהדי כדורגל התרגלו לכדורגל פלייסטיישן-סטייל, שמשוחק ע"י שחקנים אמיתיים.
אין ספק בכלל שהעמדת מכשולים בפני האוליגרכיה של הכדורגל תחליש קבוצות כוכבים כמו צ'לסי, פ.ס.ז', סיטי ריאל מדריד מאוד, מה שיתבטא בירידה ברמה באותם מפגשים נקודתיים בין הקבוצות האלה לבין עצמן (ונכון להיום אלה מחלבות הרייטינג העיקריות). אוהדי הכדורגל צריכים לשאול את עצמם אם הם מוכנים לשלם מחיר (זעום בעיני) כזה.

לי אין בכלל ספק: בשתי ידיים אני מוותר על משחקי הגלאקטיקוס המנופחים האלה, בתמורה ליותר הגינות ותחרותיות – וכמובן שובם של שחקני הבית ושיקום מעמד המאמן.

אביאל 21 בנובמבר 2012

אופיר – זה שכעת הקבוצות שציינת הן בעלות הכסף שקונות כוכבים לא מוציא מהרשימה את ברצלונה ויונייטד, גם הן קונות שחקנים בהרבה מאוד כסף לאורך הרבה שנים, זה שכרגע מעט פחות לא מצביע על כך שברצלונה בעבר התבססה על כוכבים תוצרת חוץ, דור אחד או שניים לא מלמדים על כלום. גם יונייטד, תסתכל על ההרכב הפותח, דה חאה, פרדיננד, אברה, קאריק, ולנסיה, ואן פרסי, רוני או במקרה הצורך נאני, צ'יצ'ירטו, ג'ונס כל אלה לא בדיוק גדלו במחלקת הנוער של יונייטד ונקנו בכסף גדול יחסית.
אין צורך לשפוט לפי המצב הנוכחי וצריך להסתכל לאורך זמן.

אופיר 21 בנובמבר 2012

אביאל, אתה צודק, אלה קבוצות הכסף הישן אם תרצה.
התלבטתי אם להכניס אותן לרשימה והחלטתי שלא, מפני שברצלונה קבוצת אוהדים (גם ריאל?) ויונייטד על פניו נסחרת ברווח(?), אבל שתיהן גם כן בחובות עתק, לכן יש להן מקום ברשימה.

איציק 21 בנובמבר 2012

בורוביץ',
כאוהד ליברפול ניראה לי שליברפול נכשלת דוקא בגלל שאתה אוהד אותה. יש מסביבך יותר מיד אנרגיות שליליות.
תגיד לי, אם נפטר את אברמוביץ', מה ישאר מצ'לסי? כן, יש מודלים מוצלחים בעולם. אני מזה בטוח שזה מה שיצליח בצ'לסי.

יואב בורוביץ' 22 בנובמבר 2012

איציק- יש מצב שאתה צודק. אבל אומר את האמת- הכשלונות של ליברפול פחות ופחות מעניינים אותי. בעיני נפשי ליברפול אמורה לייצג כדורגל מסוים והצלחות מסוימות שכבר שנים היא אינה מייצגת. כשהיא תחזור (אם היא תחזור) גם אני אחזור לאהוד אותה בטירוף. בינתיים אני סתם אוהד- רוצה שהיא תנצח, אבל גם לא מתבאס אימים אם היא מפסידה. להיפך, לעתים ההפסדים שלה גורמים לי להרגיש שאנחנו יורדים לתחתית שממנה נוכל רק לעלות. אבל אולי זו אינה מחשבה נכונה.

איציק 22 בנובמבר 2012

:-(

איציק 22 בנובמבר 2012

תחקון תגובתי הקודמת מהסמארטפון – :-)

יעקב נקש 22 בנובמבר 2012

פוסט מתנשא של מי שמתגלה כשמאלני טיפוסי, עצה, לך תמצא איזה אבן ותתחבא מתחתיה יא ביזיון

Comments closed