משחק שלא מממן את עצמו

הלוואי שהמחאה בברזיל תשנה את עולם הכדורגל- אבל אין סיכוי

 

Brazil-Football2

בברזיל ההמונים שואגים: "לא רוצים את הגביע העולמי. רוצים ברזיל אחרת".

כל הכבוד להם. העם, האנשים הפשוטים, מהרחוב, לא רוצים את המונדיאל! בברזיל!! מונדיאל בברזיל- לא רוצים!!!

שוב, זו קריאה לחשבון נפש לעולם הכדורגל שבחיים לא נעשית. מה אומרים לנו הברזילאים הפשוטים?

הם אומרים לנו כך: הכדורגל הזה יקר מדי. הוא בא על חשבון כספי הציבור. הוא שקרי. אנחנו לא רוצים אותו.

אבל עולם הכדורגל ימשיך בשלו- נשלט על ידי פיפ"א ומגובה על ידי מרבית עיתונאי הכדורגל בעולם, כמעט כולם.

עולם כדורגל של חוסר שוויוניות מוחלט, של כמה אימפריות ואינספור לכלוכיות. של ליגות לא ספורטיביות ולכן לא מספיק מעניינות. של מועדונים גדולים שחומסים קטנים- כמעט בכל מקום.

בעיקר עולם כדורגל שהוא הכל חוץ מביזנס, במובן הטוב של המושג. עולם כדורגל שהוא ההיפך המוחלט מהספורט האמריקאי- ההוגן והשוויוני. ובעיקר: הספורט האמריקאי שמממן את עצמו. ואם הוא לא מצליח בכך- הוא פשוט לא מתקיים במתווה מקצועני.

אבל את המסרים הללו אף אחד לא מקשר למחאה בברזיל. יגידו לכם שהכל עניינים פנים-ברזילאים. ואין ספק כי המחאה נובעת מהמצב הכללי שם, למרות ששני המנהיגים האחרונים בברזיל (לולה ורוסף) הרבה יותר סוציאליסטים והמצב בברזיל כיום טוב מאשר בעבר- בכל האמור לפערים- שהם עדיין כמובן גדולים מדי.

אבל המפגינים בברזיל גם מבינים שהמונדיאל הזה יעלה למדינה עשרות מיליארדים. וזה יבוא על חשבונם-וזה בלי לדבר על האולימפיאדה.

כשארצות הברית מארחת אירוע ספורט חשוב זה (כמעט) לא בא על חשבון הציבור. אבל מדינות אחרות אינן ארצות הברית. זה לא אומר שהן לא צריכות לארח אירועי ספורט גדולים. אבל לא יכול להיות שהציבור יישא בהוצאות העתק הללו, בשביל אירוע כל כך קצר שלרוב לא מעניק את ההחזר הכספי באמצעים אחרים. כשמדינה משקיעה באירוח מונדיאל על חשבון בתי חולים, בתי ספר, תחבורה ציבורית וביטוח לאומי אז המצב רע מאוד. ואני לא מזלזל חלילה באימפקט המוראלי של אירוח מונדיאל.

אבל זו הבעיה עם הכדורגל- הוא פשוט לא יודע לממן את עצמו. כי הוא נשלט על ידי גוף מושחת ובעיקר כושל. אז מבחינתי המחאה של מיליוני הבריזלאים היא גם נגד פיפ"א. חבל שיותר אנשים שאוהדים ומסקרים את הכדורגל ברחבי העולם לא מצטרפים אליהם.

 

 

הבן האובד
כדורגל שפל

32 Comments

ניינר 26 ביוני 2013

בתור קנדי, אתה עדיין סוחב את טראומת אולימפיאדת מונטריאול? :)
וברצינות, פוסט מדוייק. שום דבר לא הולך להשתנות, אולי רק גודל השוחד שמועבר לחארות בפיפא ואופא.

גיל 26 ביוני 2013

אירוח המונדיאל לא עולה לברזיל עשרות מיליארדים אלא פחות 14 מיליארד. לי נראה שזה סכום יחסית קטן למדינה ענקית. גם הטענה שזה בא על חשבון האיש הקטן טעונת הוכחה. הרי זה לא בהכרח שאת הכסף הזה היו מוציאים על רווחה ובניית בתי חולים ובתי ספר בהכרח.

לדעתי, התושבים בברזיל יודעים שאף אחד לא יעביר את המונדיאל למקום אחר ופשוט מנצלים את תשומת הלב העולמית להעלאת המודעות לבעיות שלהם. בזמן המונדיאל לא יהיו הפגנות משמעותיות וכל המדינה תתאחד.

D! בארץ הקודש 26 ביוני 2013

גיל זה נכון מאד שאף אחד (כנראה) לא היה מוציא את הכסף הזה על רווחה ובניית בתי חולים ובתי ספר בהכרח, אבל זה כנראה לא סותר את העובדה שהרבה אנשים חושבים שהיה אפשר להוציא את הכסף הזה על רווחה ובניית בתי חולים וספר בהכרח.

וזה מאד נכון שהם מנצלים את המונדיאל להעלאת תשומת הלב העולמית, לפחות זה מה שחברים בברזיל מספרים (אני דווקא כן חושב שנראה הפגנות בזמן המונדיאל (אלא אם המשטרה תמשיך לכתוש במפגינים). כמו תמיד יש שני צדדים לאירועים כאלו – האחד שמנציח את המצב הנוכחי שרבים תופסים כפגום והשני שמאפשר להביע מחאה למול עיני קהל גדול – כמו המחאה של סמית' וקרלוס בטקס המדליות של 200 המטר ב1968

גיל 26 ביוני 2013

אני בעד שימשיכו להפגין, אבל מה שקורה זה שהם מנצלים את המונדיאל למחות על דברים שלא קשורים אליו. גם בלי המונדיאל והאולימפיאדה הצרות היו אותן צרות.

איציק 26 ביוני 2013

מונדיאל ואולימפיאדה זה בידיוק הזמן והמקום להפגין על דברים לא קשורים ולקבל את האימפאקט הראוי. זה הזמן בו הממשלה תשים לב ואולי אף תפעל לטובת הדרישות של המפגינים. האם הדרישות צודקות או לא זו שאלה אחרת. בברזיל עד כמה שאני מבין הדרישות הן על מצוקות אמיתיות, על הלחם אפילו לא על החמאה שלא נדבר על עוגות. לכן, לדעתי, העיתוי של ההפגנות נכון, וזה בכלל לא חשוב האם זה קשור למונדיאל או לא.

אלעד 26 ביוני 2013

ההפגנות האלו קיימות כבר זמן מה. הם רק העלו מדרגה עכשיו. והם רק קיבלו תשומת לב עולמית בגלל גביע הקונפדרציות והמונדיאל המתקרב. מה שמוכיח את האימפקט שיש לאירוע כזה. יותר מלגיטימי לעשות בו שימוש למען מטרות צודקות, ואף אחד משאר אזרחי העולם לא צריך להרגיש פגוע מזה.

איציק 26 ביוני 2013

לא הבנתי, שוב הסכמת איתי?

אלעד 26 ביוני 2013

אתה פשוט כבר הפנמת את הדיעות שלי. ואתה כותב אותן לפניי. אתה כמו השופר שלי :)

איציק 26 ביוני 2013

אני מבין שאתה כבר כתום בדרך לצהוב…
;)

D! בארץ הקודש 26 ביוני 2013

והנה סיבות למחאה לפחות לפי מישהו אחד שטוען לייצג חלק מן המוחים

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AIBYEXLGdSg

אלעד 26 ביוני 2013

אין ספק שהם משתמשים במונדיאל כמקפצה למחאה. המחאות האלו קיימות כבר זמן מה, ומה שהיה בבחינת הקש ששבר את גב הגמל הייתה העלאת תעריף הנסיעה.
אני אתן לך לדוגמא משהו שראיתי בפייסבוק (ובפייסבוק לפעמים אתה יכול לקלוט זרמים) – מטרו שנבנה בסלבדור ולוקח שנים לבנות אותו והוא אפילו לא חצי גמור. ומנגד – האיצטדיון החדש שנבנה במהירות שיא לקראת המונדיאל המתקרב.

XXX 26 ביוני 2013

יש ביסוס למספר "עשרות מיליארדים"?
על הברזילאים נפלה גם האולימפיאדה, כך שההוצאה גדולה מהרגיל.

תוהה בדרכים 26 ביוני 2013

ניתוח שטחי שמתעלם באלגנטיות מההבדלים המבניים בין הספורט העולמי והאמריקאי.

יש המון הבדלים, אני אזכיר שלושה מרכזיים:

1. ארצות הברית היא מדינה אחת, חזקה מאד כלכלית גם ברמת הפרט (תל"ג לנפש כמדד) ועם למעלה מ 300 מיליון תושבים. השילוב הזה, שהוא ייחודי לארצות הברית, מאפשר למשוך מספרי צופים עצומים במגרשים ובטלוויזיה, להרוויח המון מפרסום וכו' ובגלל העוצמה הכלכלית ברמת הפרט, לדרוש סכומים משמעותיים מצרכן הספורט.

ברזיל היא מדינה עצומה בגודל, אבל חלשה כלכלית ברמת הפרט ולכן לא יכולה להרוויח מאוהדי הספורט סכומים שקרובים למקובל בארצות הברית. מדינות מערב אירופה חזקות כלכלית (חלקן לפחות) ברמת הפרט, אבל קטנות משמעותית מבחינת גודל אוכלוסייה ולכן מוגבלות בהרבה ביכולת לייצר הכנסות.

2. בארצות הברית אין "מועדונים", יש "פרנצייז". כלומר, מהות הקיום היא כללית מלכתחילה ואם התצורה הנוכחית של הקבוצה לא עומדת ביעדים כלכליים (או אפילו סתם העיר לא מוכנה לבנות לך איצטדיון חדש), פשוט אפשר להזיז אותה לעיר אחרת או סתם לסגור אותה.
באירופה מדובר על קבוצות עם מסורת של 100 שנה ויותר, שלרוב מייצגות דברים הרבה יותר עמוקים ולכן גם מייצרות אהדה הרבה יותר עמוקה ממה שמקובל בארצות הברית וכתוצאה מכך, אי אפשר לשנות את הלוקיישן, לוקיישן, לוקיישן שלהן ממניעים כלכליים.

בארצות הברית אתה יכול לקחת קבוצה מסיאטל, להזיז אותה לאוקלאהומה ומידית יהיה לה בסיס של עשרות אלפי אוהדים. לעומת זאת, אם תיקח קבוצה מליברפול ותזיז אותה ללונדון (אזור יותר עשיר) היא לא תייצר שם אהדה.

3. לספורט האמריקאי אין תחרות מבחוץ ולכן אתה יכול לייצר מנגנונים מגבירי שיוויוניות כמו דראפט או תקרת שכר מבלי לחשוש שזה יגרום לפגיעה ברמת המוצר. אם באנגליה יעשו תקרת שכר או דראפט לא יישאר שם שחקן אחד ברמה וכתוצאה מכך תקבל ליגה שיוויונית אולי, אבל שנראית כמו נבחרת אנגליה.

כל זה כמובן לא מכשיר את התנהלות של פיפ"א, פשוט ההשוואה לספורט האמריקאי לא רלבנטית.

גיסנו 26 ביוני 2013

+1

D! בארץ הקודש 26 ביוני 2013

הנה קצת מחאה מהצד הזה של הגלובוס
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=W6QVLE8PQJ8&feature=endscreen

MOBY 26 ביוני 2013

נו במקום הספורט בארצות הברית הם מחכים את הכדורסל הישראלי בהרבה פחות כשרון.

מתן גילור 26 ביוני 2013

האם המשק הישראלי שוויוני? הוא שוויוני בדיוק כמו הליגות בארה"ב.
יש כמה טייקונים (מועדוני הליגה הראשונה), שהם מועדון סגור כמעט בלי יכולת להיכנס אליו, כאשר הדרך היחידה איכשהו להיכנס בכל זאת אינה מבוססת על בנייה נכונה, אלא על כסף בלבד.
הפער בין הליגה הבכירה לשאר הליגות בספורט האמריקאי הוא הכי גדול בעולם.
לדעתי, היכולת (הפוטנציאלית) של כמה חברים או של ישוב קטן להקים קבוצה מאפס ובסוף לקחת איתה את אליפות המדינה ואף את גביע היבשת הוא אחד הדברים הנפלאים שיש בספורט.
זאת ועוד, אין שום קשר/זיקה בין הקהילה והילדים/נוער לקבוצות הבכירות מעבר לאהדה. העניין הזה שילד שגדל במינכן יכול לשחק בקבוצה המקומית מגיל 6 עד גיל 40 ולהישאר לגור ליד משפחתו וחבריו הוא מדהים. בארה"ב מחליטים בשבילך איפה תגור ולמשך כמה שנים.

אריק 26 ביוני 2013

אתה ממש לא בכיוון. יותר נכון אתה צודק לחלוטין במה שאתה אומר, רק שהברזילאים לא מענייננת אותם פיפא. מה שקורה שם זה עניין פנימי, ויש שחיתות מטורפת של יו"ר ההתאחדות ובזבוז כספים. מדובר בעניין פנים בריזלאי, אבל אני אוהב את הסאב טקסט שאומר תנו לנו אוכל, רווחה ותחבורה ציבורית זולה לפני כדורגל. כולה כדורגל.

איציק 26 ביוני 2013

אולי מה שקורה בברזיל באקיפין קשור למונדיאל, אבל זה יכל להתקיים תחת כל פלטפורמה של השקעה מונומנטלית אשר לא עובדת באופן ישיר לטובת הציבור. הציבור לא מוכן יותרל"אין לחם נוכל עוגות" הוא רוצה את הלחם, נקודה. מבחינתו הפערים, הפשע ברחובות, שכונות העוני, הרבה יותר חשוב מהמונדיאל או מהאולימפיאדה. מצד שני, הם מבינים שרעש דוקא בתקופה זו יגרום לתשומת לב עולמית ויוכל להזיז דברים, ולכן זה לא מיקרה שזה התפרץ עכשיו. קשה לי להאמין שהשחיתות בפיב"א היא הטריגר למהומות, וגם לא צריך לקשור בין הדברים. יש גם שחיתות בועד האולימפי ומספרים שגם ביורוליג. האם ההפגנות נגד היורוליג… אולי עכשיו כשהממשלה תראה את המהומות היא באמת תנצל את אירועי הספורט למינוף כמו טיפול בשכונות העוני, מיגור הפשע, גם אם לא מתוך רצון לפחות מתוך הכרח.

גיל שלי 26 ביוני 2013

דרך אגב התגובה של רוסף להפגנות היא לשבת אם המנהיגים שלהם, להודיע שברזיל צריכה לשרת את העם ולא את ההון, ולהשקיע בתחבורה הציבורית 23 מיליארד, כמו בישראל

אריק 26 ביוני 2013

זאת קצת דמגוגיה, הפערים בברזיל לא באמת נסגרים ולולה די אכזב. אז להגיד זה קל השאלה מה עושים בפועל

אלעד 26 ביוני 2013

הפערים בברזיל כן נסגרו באופן יחסי לעומת העבר. כשאתה לוקח בחשבון את גודל המדינה ואת כמות העניים בה, זה לא מובן מאליו. הרבה אנשים שהיו עניים יכולים להגדיר עצמם כיום כמעמד בינוני, גם אם לא "גבוה". האכזבה מלולה נובעת יותר מקשירת שמו לשחיתויות. אני לא מכשיר את זה, אבל בבחינה של הנהגת מדינה הוא עשה עבודה טובה. העובדות הן שהעם בחר בממשיכת דרכו, שנתמכה על ידו באופן די בולט.
אבל אתה צודק שמבחן התוצאה בפועל הוא מה שיקבע.

מייסון 26 ביוני 2013

הכל מתחבר לי להבנה הבסיסית שמאז חוק בוסמן וביטול מכסת הזרים בכדורגל העולמי, נפתח המירוץ המטורף במהלכו כל כדרוגלן עם קצת אפיל מסחרי משווק על ידי סוכנים ממולחים בעשרות מיליוני יורו למקבץ הקבוצות הקטן ששולט כספית בכדורגל, עולם בו נכחדו כל הקבוצות המלהיבות שעוד יכלו פעם להתפתיע, אייאקס אולי הדוגמא הטובה מכולם ובו שייחים תאבי פרסום מסחררים את כל עולם הכדורגל. בעולם בו היו ההגבלות האלה, הכוכבים היו נאלצים, על אפם וחמתם של הסוכנים להתחלק בצורה שוויונית יותר, קבוצות היו זוכות לאהדה ופטריוטיות אמיתית, קאקה לא היה מבלה את כל זמנו על ספסל ריאל מדריד והכדורגל, אני מקווה לשוא, היה הופך לענף שפוי ומחובר יותר לאוהדים.

Red Islington 26 ביוני 2013

כן כן , הכדורגל הוא המפלצת הקפיטליסטית שהורסת את העולם . שלא כמו בארצות הברית השיוויונית והמנוהלת למופת , שבה בניגוד לאירופה בלי ביטוח בריאות יקר אתה יכול למות ברחוב .
מסכנים הברזילאים , המונדיאל הזה יהרוס להם את החיים . יכול להיות שהמפגינים שם הם קצת כמו כל העצלנים שתפסו טרמפ על 'מחאת האוהלים' ה'אותנטית' וגרים כבר שנתיים בגן וולובלסקי-קרני ? אין מצב .
יש לי רעיון למשוואה דומה שצריך באמת ללמוד ממנה – הכנסיה הנוצרית מממנת את עצמה . הדת היהודית ממומנת על ידי המדינה . נראה לי יותר דחוף מההשתלחות בפיפ"א .

דון נאפולי 26 ביוני 2013

אז ככה:
אם אני לא טועה כדורגל המועדונים כן מממן את עצמו, רק כדורגל הנבחרות ממומן ע"י המדינות.
נכון שעדיף שכל הכדורגל ימומן בעצמו, אבל אסור בשום אופן להגיע לרמת מסחור כמו של הספורט האמריקאי, זה פשוט ייקח מהמון אנשים את היכולת להתרגש מהכדורגל. (שים לב להבדל בין "רגש" ל"עניין" ו "מתח" שהספורט האמריקאי מספק בשפע.)

פרמנידס 26 ביוני 2013

אירוע מיותר ומושחת. אפשר לסגור את זה ולתת את הכסף לאנשים שצריכים אותו. שקופי האדם המליונרים ישחקו בעבור בוטנים אז זה יהיה כדורגל.

איציק 26 ביוני 2013

יש לי שאלה, מזה בכלל גביע הקונפדרציות?
זה איזו "אליפות עולם" זוטא? על איזה בסיס נבחרות הקבוצות המתחרות?

אריק 26 ביוני 2013

אלופות כל היבשות ואלופת העולם, כדי שיהיו שמונה הוסיפו את אוקיאניה, ואת המארחת.

איציק 26 ביוני 2013

תודה

football junky 26 ביוני 2013

Just another shallow analysis of a complex situation, with many aspects and nuances, by Mr. Borowitz – Mr. know-it-all.

You have proved us time after time that you don't know much about sport, please do us a favor and don't try to talk about economy or politics – you make yourself look like a fool (and I am sure you are not one).

The sentence that really got me is
בעיקר עולם כדורגל שהוא הכל חוץ מביזנס, במובן הטוב של המושג.

You want your sport as business, like they have in the US, but your inability to understand the power of sport, and of football in particular, is embarrassing.

Football is much more than a business, regardless of the shit you're used to from the US; yes, there is money involved, big money – but this is only one part of it. Especially when big events are discussed (World-Cup, Euro, etc.), then your arguments get confused and do not support your claims (big clubs do not participate in such events, only national teams).

Again, your basic hypothesis is correct, as the football organizations are corrupted and need massive reforms, however, pointless comparisons to American leagues do not make any sense – just a mish-mash of incoherent ideas….

The world is big and fascinating – not everything has to be compared to the US, not all things American are the best. Open your eyes, broaden your horizons and only good things will come!!!

כריסטי ברטו 26 ביוני 2013

לא מצליח לזכור היכן קראתי על בניית אצטדיונים בארצות הברית, יתתכן שבספר "סוקרנומיקס". המחבר מראה שם איך הטייקונים בעלי הקבוצות, מולטי-מילארדרים בדרך כלל, מאיימים שוב ושוב על עיריות שאם לא יבנו להם מגרשים חדשים הם קמים ועוזבים לעיר שמציעה להם תנאים טובים יותר. וראשי הערים נכנעים ללחץ, הם הרי לא רוצים להיות חתומים על אובדן הקבוצה שהיא הגאווה העירונית. ואז מורחים את הציבור שההשקעה הזו כדאית, שהיא תתן מקומות עבודה חדשים, שהאצטדיון החדש ישנה לחלוטין את האזור שבו הוא יוקם, וכו' וכו'. והאמת היא שהעיריות נכנסות לחובות עתק, שהרוב המוחלט של המשרות הנדרשות להקמת האצטדיון הן זמניות, שהאצטדיונים האלו הם פילים לבנים שעלות התחזוקה שלהם היא אסטרונומית ותוטל על משלם המיסים.

Comments closed