המתמודד הצרפתי

טוני פארקר הוא אחד מארבעת הכדורסלנים האירופים הגדולים בעת המודרנית

images (1)

 

טועה פיב"א שמארגנת אליפות אירופה פעם בשנתיים ולא פעם בארבע שנים. מקרה קלאסי של MORE IS LESS. אליפות כל שנתיים מוזילה את כל העסק הזה. המון שחקנים מעדיפים לא לבוא (וגם העובדה שבמשך כל קיץ יש להם מחוייבות נבחרת היא לגמרי מטומטמת, מקצרת קריירות ומקדמת פציעות- גם מאוחר יותר בעונה).

אפילו לאופ"א יש הקומון סנס לערוך אליפות אירופה רק אחת לארבע שנים, ולכן היא גם יוצרת עניין עצום.

אז את האליפות הזו בכלל לא ראיתי, למעט שתי הופעות אימים של ישראל.

היום, בכל זאת חצי גמר, צפיתי אחר הצהריים במשחק גרוע בין ליטא לקרואטיה. כואב הלב לראות את קרואטיה, שעוד יש לה אליפות מוצלחת לכאורה, נראית כמו צל של עברה. איפה הנו ניימז של היום ואיפה קוסיץ', פטרוביץ', קוקוץ', ראדג'ה, ואפילו ניקולה וויצ'יץ'? גם ליטא מלאה בשחקנים לא מספיק מוכרים שרחוקים מאוד מלהציג את הכדורסל של סבוניס, קורטינייטיס, מרצ'ולניס, אילגאוסקאס, יאסיקוויצ'וס ושישקאוסקאס.

אבל זה בקליפות אגוז הסיפור של הכדורסל האירופי, היכן שכמעט כל המדינות מייצרות בשנים האחרונות כשרון נחות מאוד בהשוואה לימים עברו. שתי יוצאות מן הכלל הן ספרד וצרפת, היכן שספק אם אי פעם הכדורסל היה במצב טוב יותר מאשר בשנים האחרונות.

לכן חצי הגמר השני היה טוב, וזאת למרות שבספרד נעדרו באליפות פאו גאסול, נווארו וסרג' איבקה ואילו צרפת שיחקה בלי ג'ואקים נואה, רוני טוריאף, מיקל פיטרוס והכשרון הצעיר אוואן פורנייה.

האמת שצרפת נראתה היום די מדוללת כשרון משמעותי, כאשר למעט טוני פארקר אף שחקן לא הציג משחק ממש טוב (מה קרה לבאטום?). אבל פארקר אחד, גדול ונפלא, הספיק עם עזרה מסוימת כדי לנצח את ספרד במשחק דרמטי שהגיע להארכה.

אני זוכר שהייתי ילד אז צרפת נחשבה לדי פח בכדורסל האירופי. היה להם את דאקורי וזה הכל כמעט. קצת דמורי, קצת האחים גאדו, אבל הנבחרת הצרפתית אף פעם לא הייתה חזקה וגם לימוז' בדרך כלל הייתה במרתף בית הגמר (אם בכלל הגיעה אליו). אבל בצרפת הקימו אקדמייה לספורט בקלייר פונטיין, ושם גם פתחו מחלקת כדורסל, ובה הם הצליחו לגדל את פארקר ועוד רבים וטובים שהגיעו ל-NBA (כמה שמות עיקריים: טאריק עבדול וואחד, רוני טוריאף, בוריס דיאו, האחים פיטרוס, יוהן פטרו, ג'רום מואיסו, רודריג בובואה ועוד ועוד).

ואולם מעל כולם ניצב זוהר כבודד טוני פארקר.

מדברים הרבה על גדול האירופים בכל הזמנים (עם דגש על העת המודרנית) כאשר שלושה השמות שתמיד עולים ובצדק הם פטרוביץ', סבוניס ונוביצקי. אך לדעתי חובה להוסיף לדיון גם את פארקר.

קריירת NBA כבירה ככוכב על של קבוצת צמרת במשך כעשור וחצי שזכתה באליפות שלוש פעמים בתקופתו (והשנה היתה מרחק שניות ספורות מאליפות רביעית) כבר הייתה אמורה לדאוג לזה. זכייה מחר באליפות אירופה כמגה סטאר של נבחרת לא מרשימה במיוחד רק תחזק את המעמד של הרכז, הכדורסלן והמנהיג הפנטסטי הזה.

 

יורו 2020 - הזדמנות למלחמה בגזענות ולמינוף דו קיום
Out of the Blu

26 Comments

דן דן 21 בספטמבר 2013

כל מילה. פטרוביץ כישרון גדול יותר(ומי יודע לאן היה מגיע אלמלא האסון), ודירק הוא שחקן על, אבל אני שם את פרקר יחד איתם, לדעתי מעל סבוניס וקוקוץ׳ (אלוף אירופה 3 פעמים, שחקן 6 בשלושה אליפויות NBA עם מייקל)

Yavor 21 בספטמבר 2013

היה גם סטפן אוסטרובסקי הגבוה המוכשר. צרפת היתה די חזקה בשנות ה-80.

יואב בורוביץ' 21 בספטמבר 2013

תודה על תזכורת של שם עלום ונחמד זה- אוסטרובסקי.

איציק 21 בספטמבר 2013

אם מזכירים צרפתים גדולים אז היכן ריגודו ברשימה, למרות שלא אהבתי אותו.

גורביץ' 21 בספטמבר 2013

יאן בונאטו, היה שחקן על

טל בן יהודה 21 בספטמבר 2013

אין אלא להסכים עם הדברים.

אגב, לא צוין בטור, אבל הבנתי שמ-2015, זה אכן הופך לאליפות של פעם ב-4 שנים. כלומר, הבאה אחריו תהיה ב-2019 וכך הלאה… צוין באחד השידורים.

יואב בורוביץ' 21 בספטמבר 2013

לא ידעתי, תודה טל- אולי קיבלו שכל.

יואב דובינסקי 21 בספטמבר 2013

אליפות העולם, המונדובאסקט, יעבור לשנים אי-זוגיות כדי לא להיות אחרי המונדיאל. ככה שהמונדובאסקט הבא ייערך בספרד בקיץ וזה שאחריו רק בחלוף חמש שנים, ב-2019.

גם היורובאסקט יעבור למתכונת של פעם בארבע שנים, אבל מ-2017. ככה שהוא לא יפול על המונדובאסקט. היורובאסקט הבא ייערך מול האולמות הריקים של אוקראינה.

טל בן יהודה 21 בספטמבר 2013

תודה על התיקון.

נראה לי שהצעד הבא שפיב"א יאמצו יהיה פיזור אליפות אירופה בכמה מדינות, כדי להגביר את כמות הקהל. כלומר, שיהיו בשלב הבתים כמה קבוצות ביתיות, ולא רק אחת…

גיל 21 בספטמבר 2013

אני מסכים איתך אם כי קשה להשוות. איך משווים שחקן עם קריירה אירופאית ענקית לשחקן עם קריירת נבא בינונית פלוס? סאבוניס היה שחקן אדיר שהגיע אחרי פציעות ולקראת סוף הקריירה לנבא וגם אז הראה ניצוצות. פרקר, כמו נוביצקי, צמח בנבא כשלא שיחק משמעותית באירופה ויש להם את שתי הקריירות הכי גדולות של אירופאים בנבא. גם קוקוץ' צריך להיות ברשימה לדעתי.

איציק 21 בספטמבר 2013

אני לא יודע האם על אותה מדרגה כי אם חצי מתחת, גם דטלף שרמפ צריך להיות. הוא אולי השחקן האירופי המשמעותי הראשון ששיחק ב-NBA וככזה מגיע לו איזכור.

איש הפח 21 בספטמבר 2013

טכנית אתה צודק, אבל מעשית שרמפ די היה שחקן אמריקאי, הוא שיחק בתיכון בארה"ב, עבר במכללות והגיע ל נ.ב.א. העובדה שהוא אירופאי היא יותר פרט טריוויה.

איציק 21 בספטמבר 2013

עובדתית אתה צודק, אך בפועל, העובדה הטכנית שהוא אירופאי די נתנה תיקוה לאירופאים הבאים ופתחה להם את החריץ דרכו הם התחילו לזלוף ל-NBA.

תום 21 בספטמבר 2013

WTF?

חשבתי שהוא דמות שהתסריטאים של Parks and Recreation המציאו,

קשקשן בקומקום 21 בספטמבר 2013

לדעתי פייטרוס כן שיחק

יואב בורוביץ' 21 בספטמבר 2013

לורן פייטרוס משחק, אחיו הבכור והבכיר מיקאל לא.

oded 21 בספטמבר 2013

לימוז אמנם הייתה קבוצה בינונית ברב השנים אבל אם זכרוני אינו מטעה אותי הם זכו בגביע האלופות מתישהו בתחילת שנות התשעים

איציק 21 בספטמבר 2013

נכון, באחד המשחקים היותר מגעילים של גרוד 40 נקודות למשחק, אם הכרון לא מטעה אותי. פשוט משחק כזה מגעיל עדיין גורם לי לצריבה במוח כל פעם שאני נזכר בו.

דמוסתנס 21 בספטמבר 2013

טור מעולה. זה אכן מבאס למדי שרוב הנבחרות חסרות מלא שחקנים משמעותיים, להעביר את הטורניר לפעם ב4 שנים זה פתרון נחוץ.

פעם נוספת, אני שומע את הפרשון של פיני גרשון, וזה פשוט מגעיל. העוצר מילים של הבן אדם פשוט מביש, אפילו לא ספרתי את מספר הפעמים בהם הוא אמר "בחיית רבאק", הוא קרא לטוני פארקר מפגר, ליכלך על המאמן הצרפתי, קרא לכמעט כל שחקן על המגרש טמבל בנקודה זו או אחרת וזה רק על קצה המזלג.

לבין אדם אין שום כבוד למקצוע? ראיתי יותר מ 1000 שידורי NBA בשנים האחרונות, ולא פעם אחת העיז מישהו להגיד את מילה RETARDED (מפגר), בידיעה מלאה שהוא יפוטר ביום שלמוחורת. לא פעם אחת שמעתי פרשן קורא לשחקן או מאמן טיפש, טמבל או אידיוט. לא פעם אחת! ואל תטעו, הפרשנים יודעים להיות ארסיים, ארסיים מאוד לעיתים, אבל תמיד עם כבוד למקצוע, עם שימוש בשפה נאותה, ועל נושאים משמעותיים.

הפרשון של פיני פשוט היה בושה וכלימה לערוץ הספורט ולאדם שבעברו אימן את אלופת אירופה.

ג'וני 21 בספטמבר 2013

המון שחקנים מעדיפים לא לבוא בשל עומס יתר
הכדורסלנים הם הספורטאים הכי הפעילים בעולם
יותר מדיי משחקים וטורנירים בטווח קצר.
ולכן שחקנים נפצעים כי הם לא נחים בקיץ.
באמת לא מובן למה פיב"א מארגנת טורניר גדול פעם בשנתיים
לצערי אותו סיפור כנראה יהיה גם במונדובאסקט.
תראו מה קרה לבורשטיין ,נאלץ לפרוש מוקדם כי מאז תקופת ליגת התיכוניים הוא לא נח בכלל. הוא נתן את הנשמה שלו לכל נבחרות ישראל ומכבי וכמעט ולא פיספס אף משחק.

המשחק בן צרפת לספרד היה קרוב היה להיות חד צדדי לטובת ספרד כמו במשחק נגד סרביה אלמלא פארקר הפנומן שלבדו ניצח את המשחק.
אין ספק שמדובר באחד המשחקים הגדולים והאיכותיים בכדורסל העולמי.

איציק 21 בספטמבר 2013

יואב,
לא אתפלא אם תצטרך לאכול את הכובע אחרי הגמר כשליטא תניף את הגביע. אני חושב שזו נבחרת מוכשרת מאוד עם שחקני NBA ליגיטימיים. חלק שם, חלק היו שם, ואחרים בדרך לשם. קרואטיה צעירה יחסית ועוד שנתיים תהייה טובה מאוד לדעתי.
לגבי החצי השני, המשחק הוכרע על שחקן על אחד ומאמן אחד שהכריח את נבחרת ספרד לחשוב. זה כל הסיפור. כל שחקני האקדמיה המפוארת של צרפת, פרט לפארקר, ביישו את את המעמד. הם מאוד מוגבלים ומאוד רכים בהתקפה. באטום במיוחד, הפתעה מאד רעה, אולי החליט לנוח בחצי ולהופיע בגמר.

יואב בורוביץ' 21 בספטמבר 2013

איציק, אני בעד צרפת בגמר. ליטא אף פעם לא באמת חלשה- יותר מדי יודעים לגדל שם שחקנים. אבל השחקנים של היום, בהשוואה להיסטוריה הרחוקה יותר וגם לזו הקרובה, פחות מרשימים.

איציק 21 בספטמבר 2013

יואב, רק תסביר לי איך אפשר להיות בעד צרפת (אלא אם אתה אוהד שלהם במקור), כאשר זו קבוצה עמוסה בשחקני NBA ומשחקת אחד (פארקר) נגד הקבוצה היריבה, והאחרים לא מסוגלים לעשות כלום. משחק מאוד פרימיטיבי ולא יפה לעיין. לעומתם, ליטא זו קבוצה, יש הנעת כדור והנאת משחק, תנועה של שחקנים ללא כדור, עזרה אחד לשני. בקיצור קבוצה מול כוכב.

יואב בורוביץ' 22 בספטמבר 2013

איציק, ראית את הגמר? צרפת שיחקו מאוד יפה וגם הראו יותר כשרון מליטא.

RAMI 21 בספטמבר 2013

פארקר הוא הזידאן של הכדורסל הצרפתי. לפניו היה איזה הישג חד פעמי לפני 60 שנה, ואחריו יישארו הרבה שחקנים מוכשרים בלי מישהו שיוביל אותם.

גלעד 22 בספטמבר 2013

טוב+!

Comments closed