טופ מודל

 

הנה רגע מרתק בקריירה של ספורטאי. עמרי כספי הוא הישראלי הראשון באן.בי.איי, עמרי כספי הדהים, לא פחות, בעונה הראשונה שלו שם, עמרי כספי פתח את עונתו השנייה בחמישיה של סקרמנטו, ועמרי כספי לא ראה הלילה דקה על המגרש. סקרמנטו ניצחה לראשונה אחרי שישה הפסדים.

למרות פז"ם מסוים בתחום, אני לא מתיימר להיות יותר מאפר ואבק מול תותחי האן.בי.איי של דה באזר, הכותבים וגם הרבה מהגולשים, ואין לי שום מושג לגבי התיפקוד של כספי בבייסליין או בפרונטליין (זה לא בפוטבול משהו?), לא יודע איך הוא לעומת דונטה גרין (ראיתי את השם בידיעה באינטרנט), אבל אני מריח סיפור חזק.

האם מדובר כאן בתסמונת האלבום השני? בראשון כספי עף לשמיים, בשני אפשר שיסתבר שהכוכב בער חזק מדי. אנחנו בנקודת זמן מסוימת מאוד בסיפור של הבחור מיבנה, שלא קיבל במכבי את מה שחשב שהוא ראוי לו, ובכל מקרה מובן שצדק, והופך מול עינינו, בטלוויזיה, לאגדת ספורט מקומית, עוד בטרם זכינו ממש להכיר אותו.

אחת הסיבות להצלחה הגדולה של כספי היא היכולת שלו להתמודד עם ההצלחה. בניגוד לשחר פאר, תכף נגיע אליה, לא היתה לו תקופה של אבדן פרופורציות. הוא עיכל בטבעיות מרשימה את היותו סטאר, השתלב כאילו שיחק בארה"ב עוד בהיי-סקול, ויחד עם זה לא נפל בחטא הגאווה.

עכשיו, מסתמן, על כספי להתמודד עם הכישלון. לא בטוח שזאת תהיה התמודדות מאז'ורית, יתכן שבקרוב יחסית יחזור למקומו על גבול החמישיה של סקרמנטו. יתכן שזה רק תיקון טכני במנייה שעלתה ועלתה (ראו את הפוסטים של גיל שלי), אבל מה שבטוח שאתמול חלה ירידה חדה בשערה.

נפילה היא כמובן אופציה להתחזקות. הרושם מכספי עד עכשיו שהוא בדיוק הטיפוס שיעבוד יותר קשה, יפיק לקחים וימצה מעצמו את המקסימום. השאלה מהו המקסימום מעניינת, כנראה שנויה במחלוקת, אבל פחות משמעותית.

ספורטאים מושפעים מספורטאים אחרים, לא מהקבוצה שלהם ואפילו לא מהענף שלהם, הרבה יותר משנדמה. תכלס הם פרטנרים למקצוע משותף, מיוחד ותובעני. הספורטאית המובילה של ישראל היא שחר פאר. אין איש ספורט שלא עוקב אחרי הקריירה שלה. גם עמרי כספי, שהוא כרגע הספורטאי מספר שלוש של ישראל (אחרי פאר ודודו אוואט).

מה שפאר עשתה עם הקריירה שלה הוא מופת. פאר, ובכלל זה מגרעות ידועות, היא האידיאה של הספורטאי הישראלי. הפייטריות, ההתמדה, היומרה, הנחישות וכל הבלה-בלה הזה. גם אם היא נמצאת כרגע בנקודת השיא, והיא לא, היכולת שלה ושל הצוות שלה לצאת ממשברים היא מודל לכל ספורטאי ישראלי.

כספי נראה כמו מי שרוכב על מודל דומה, של ספורטאים ישראלים מדור בריא שלא מרגישים שונים בהגדרה מאירופאים או אמריקאים. זה בא טוב עם הקוסמופוליטיות של ימינו, בטח כשמדובר באן.בי.איי. אין הרבה ישראלים כאלה ברמות הגבוהות, אבל אלה הם מתווי הדרך. רול מודלס. טופ מודלס של הספורט. להצלחות של פאר וכספי, לעמידות שלהם, להבנה שזה אפשרי ולאורך זמן, יש חשיבות לעתיד המקומי.

על פאר כבר כמעט השלמנו את ה-וי, עם כספי רק התחלנו. גם כמה כדורגלנים וספורטאים אחרים סגרו וסוגרים קריירה מצליחה בחו"ל, אבל שני אלה כבר סגורים על תואר הטניסאי/כדורסלן הישראלי המצליח ביותר בכל הזמנים. במקרה של כספי זה עוד לא הטוב, זה המצליח.

יש הרגשה שכספי יעשה את זה. שהוא מספיק חזק נפשית ופיזית, ומספיק מוכשר ולומד, שלמרות הירידה הוא יגיע רחוק עם הקריירה. מעניין זה יהיה. רגע מרתק בקריירה של ספורטאי.

  

קאמבק עצוב, בינתיים
וויגן. הצטיינו: התוצאות האחרות

14 Comments

בני תבורי 20 בנובמבר 2010

בקרמן,
השאלה אם אנחנו יודעים למה כספי לא שיחק. לא ראיתי את המשחק. האם פציעה או אולי החלטה מקצועית? כך או כך, אני באמת חושב שכספי נחן ביותר מכשרון, כמו שציינת הוא יכול לסגל את עצמו למצבים כאילו היו נקודת ההתחלה שלו. תגבי תסמונת האלבום השני, מוקדם מידי, אני מקווה שלא. בכל מקרה, את זה נדע רק בתום העונה השנייה.

איתן בקרמן 20 בנובמבר 2010

באמת הייתי צריך לציין שכספי קורקע בגלל החלטה, כנראה עקרונית, של המאמן.

martzianno 20 בנובמבר 2010

ההירארכיה – מילה קשה מאוד בהקשר של הקינגס – בסקרמנטו כלכך נזילה, שמחר הוא יכול לפתוח שוב בחמישייה כאילו לא קרה כלום.
אומרים על ווסטפאל שהוא מאמן של שחקנים, אני לא יודע בדיוק מה זה אומר, אבל מאז שהגיע לסקרמנטו הוא לא מפסיק להחליף חמישיות, כאילו כל משחק הוא פוגש את השחקנים פעם ראשונה.
ייתכן שבגלל הניצחון הוא יחליט להשאיר את כספי על הספסל. סביר יותר להניח שההפסד הבא יגיע כבר במשחק הבא. כספי הוא ממש לא הבעיה של סקרמנטו.

אסף 20 בנובמבר 2010

הכדורסלן הישראלי המצליח בכל הזמנים? נראה לי קצת מוגזם.
הנפלד ושפר היו שותפים משמעותיים בקבוצה מצליחה בקולג'ים, קטש היה שחקן משמעותי באלופת אירופה ( או היורוליג או הסופרוליג או משהו כזה ), וגם ישראלים שכיכבו במכבי תל אביב לקחו אליפויות אירופה – כלומר הצליחו במגרש הבינלאומי.
כספי שחקן סביר ( על סף החמישיה ) בקבוצת NBA חלשה.

גיא זהר 20 בנובמבר 2010

כספי ומשפחתו (כולל תקרית מינורית בעונה שעברה) ידועים בעימותים עם מאמנים. סקרמנטו קבוצה גרועה עם מאמן שזקנתו מביישת את נעוריו והחלטותיו נעדרות הסבר. ימים יגידו אבל אין ספק שהשנה השנייה כשנגמרו גלי ההתלהבות (ולא דווקא הקרקוע) היא מבחן רציני כשכל האופציות פתוחות ותמיד מכבי ברקע (רוב האירופאים שהגיעו לאן.בי.איי חזרו בחזרה, גם כאלו שנתנו עונות טובות). עם כל הערכה שלי לשחר, הדרוג שלה גם מרמה וגם מעיד על רמת הטניס נשים, גם סקיאבונה לקחה גראנד סלאם. ולגבי יכולת, נער הייתי וגם זקנתי אבל אין כמו מ.י.ק.י.

אלון 20 בנובמבר 2010

יש 82 משחקים בעונה וכספי עדיין לא שם מספיק גדול כדי שמישהו יתרגש ממשחק אחד בו הוא לא שותף. אני מציע לא להתרגש ממשחק אחד בו הוא לא שותף וגם לא להתרגש ממשחקים בהם הוא קולע 20 נקודות.

כספי טוב ובטוח בעצמו יותר מכל הספורטאים הישראלים שאי פעם יצאו לשחק בחו"ל וכל זה בגיל 21. לדעתי יקח הרבה זמן עד שיראו אותו בחזרה במכבי.

rondi 20 בנובמבר 2010

קודם כל, תסמונת השנה השנייה היא תופעה מוכרת ב-NBA.

לבחון את כספי לפי מס' הדק' שלו, אם פתח בחמישייה או לא או אפילו אם הנתונים הסטט' שלו ירדו (והם לא במידה אקוטית..)זה לא רציני.

כמו שכבר אמרו פה לפניי סקרמנטו (והשנה זה בולט עוד יותר) פשוט קבוצה לא מאומנת. ההיררכיה בקבוצה היא מלחמת הישרדות דרוויניסטית ובזכות זה (ובזכות כל מה שאמרת על האופי שלו..) כספי הצליח בשנה שעברה מעבר למצופה. בשנה שעברה קווין מרטין השתולל על המגרש ולכן הועבר כדי לפנות את המקום לאוונס. השנה אוונס סובל מתסמונת השנה השנייה וסקרמנטו סובלת מפרמידה בלי ראש…

כספי הוכיח בשנה שעברה מבחינה מקצועית שהוא לפחות כלי התקפי יעיל לליגה הזו ומבחינת מקצוענות שיש לו את הנכונות לעשות את מה שצריך בשביל להצליח.

נכון לעכשיו כספי (והוא יודע את זה) צריך להמשיך להתחזק פיסית, לשפשף את הקליעה שלו ובעיקר לשפר את ההגנה שלו.

הוא יהיה בסדר…

מנחם לס 21 בנובמבר 2010

קלעת בול. תסמונת השנה השנייה (למצליחים בראשונה) היא כנראה דבר די קיים בנבא משום מה.

דורפן 20 בנובמבר 2010

גיא זוהר וגם בקרמן – אתה עושה טעות שעושים רבים לגבי טניס הנשים בטענה "שהרמה נמוכה". הרמה עולה בצורה דרמטית בעשור האחרון. עד לפני שני עשורים זה היה ספורט בעיקר של ילדות לבנות ממדינות דוברות אנגלית וכמה אירופאיות מצליחות. ב-15 שנים האחרונות גילו את הענף במאגר האתלטי החזק ביותר בעולם לנשים – מזרח אירופה. בין הנשים אין כדורגל ואין כדורסל – הכסף הכי גדול הוא בטניס ושם גם התחרות הכי קשה. המקום של שחר מוצדק ומושג בתקופה הכי תחרותיות (להבדיל ממרגשת – אני מסכים שאין טניסאיות מרגשות) – והדוגמא להצדקה של המיקום שלה היא שהיא חזרה לשם. אין כמובן להשוות את מספר 13 בעולם בענף הכי עשיר לנשים לשחקן על סף חמישיה בקבוצה חלשה בNBA. שזה יפה אבל לא באותה ספירה.

תושב חוזר 20 בנובמבר 2010

הערה נכונה של דורפן בענין פאר. הדרך שבה היא התאוששה מהפציעה הארוכה ומהשנה פלוס שבה היא קירטעה, וחזרה לאן שהיתה קודם ואפילו מעבר, היא סמל לקשיחות ויכולת הישרדות שיש רק למעטות – לא רק בישראל.
וחוץ מזה, הפעם קצת נסחפת עם התיאוריות. הבנאדם סופסל משחק אחד. אחד. במכבי ייבשו אותו יותר מזה. קצת מאולץ הטור הזה

עומרי 21 בנובמבר 2010

בחייך, 'הספורטאי מספר 1 של ישראל' לא נמדד במונחים של פציעה זמנית כזו או אחרת. יוסי בניון הוא מספר אחד ובפער גדול מהאחרים.
הוא משחק באחת מ-5 הקבוצות העשירות בעולם, באלופת הליגה הטובה בעולם, בספורט הפופולרי בעולם. הוא טיפס על פירמידה של 2 מיליארד אנשים שבעטו פעם בכדור כמו שדורפן הגדיר פעם והגיע למאה העליונים. לפחות.

דורפן- בכל זאת, שיטת הדירוג בסבב הנשים היא די מוטלת בספק. נדמה שיש חמש-שש טניסאיות על ומתחתיהן אין הבדל משמעותי בין 60 הבאות.
פאר היא ספורטאית נהדרת שמוציאה מהכישרון שלה 120% אבל השוואה שלה לבניון או לכספי היא לדעתי לא רצינית.

חאג' 21 בנובמבר 2010

באמת יהיה מעניין לראות איך כספי יתמודד עם הסיטואציה שבה הוא נמצא, בהתחשב במערכת המוזרה שנוצרה בסקרמנטו.
עושה רושם שהמאמן שם לא בדיוק מנסה ליצור קבוצה, אלא להעלות את המניות של אוואנס מסיבות כאלה ואחרות.
ראיתי העונה שלושה משחקים של סקרמנטו ובכולם השחקן שנוגע ראשון בכדור חוץ מאוואנס, לאנדרי או אודריך ישר מיידה בלוק לכיוון הסל.

צריכים להיות כנים ולהודות שבסוג משחק הזה, בימים שהזריקות הראשונות מבחוץ לא נכנסות לכספי, אין לו הרבה מה לעשות על המגרש…

אני מקווה שהוא ישפר את ההגנה שלו בכמה רמות או שיעבור לקבוצה עם דרך.. אולי שם הוא יצליח למצוא מקום אמיתי.

Lior 21 בנובמבר 2010

אחרי שנגמרה השנה הראשונה של הישראלי הראשון ב נבא אולי יפסיקו כבר להתעסק בכספי.
הוא שחקן טוב אבל בטח לא כוכב גדול כמו שמערכת יחסי הציבור שלו ושל הליגה מטפחת.

הוא לא שומר גדול בלשון המעטה, את רוב בהנקודות שלו הוא עושה בחצי הראשון(בעיקר ברבע השני) ואת כל זה בקבוצה גרועה ובהרבה דקות ככה שגם תרנגול עיוור ייקלע 8 נק למשחק בקבוצה כזאת.

קשה לי להאמין שהוא יהיה אפילו אחד מהגדולים של הכדורסל הישראלי עם כל זה שהוא הראשון ב נבא.(גם בנבחרת הוא לא הכוכב הגדול שאי אפשר לעצור)

להשוות אותו לשחר פאר זה פשוט מעליב
לפני שנה וחודשיים ישבתי באליפות ארצות הברית הפתוחה במהלך משחק, קהל ומאמנים שלה היו בטוחים שזה סוף הקריירה שלה ולא האמינו שהיא יכולה לחזור לצמרת
מה ששחר עושה היום זה פשוט תענוג לראות ללמוד ולהעריך.

rondi 21 בנובמבר 2010

דורפן וליאור – ההשוואה בין כספי ופאר היא עניינית לגמריי ולא מעליבה אף אחד.
בסיס ההשוואה לא מדבר על יכולות אישיות או כישרון ולא על פופולאריות הענף, אלא על היכולת להגיע לרמה הכי גבוהה בענף שלך – מקצוענות נטו שכל-כך נדירה בספורט הישראלי…

כפי שרונן אומר יש היום בטניס הנשים כמות כישרון עצומה שמתפרסת על מספר גדול במיוחד של שחקניות. שחר פאר משתלבת ברמה הגבוהה לא בזכות כישרון נדיר (ולא שאין לה כישרון..) אלא בזכות האופי התחרותי שלה.

עומרי כספי הוא בטח לא שחקן הכדורסל המוכשר ביותר שצמח בארץ. מצד אחד, כמו מס' שחקנים ישראלים לפניו הוא מספיק מוכשר לשחק מול הטובים ביותר. מצד שני, הוא הראשון מבין כולם שמוכן להיות פועל במערכת מקצוענית ברמה הגבוהה ביותר, בזכות האופי התחרותי שלו.

אני מסכים עם בקרמן שמדובר בשני מודלים מצויינים לספורט הישראלי!!!

Comments closed