הרהורים על טניס – אלעד בר איתן

מה יהיה עם דל פוטרו, מה יהיה עם נדאל, מה יהיה עם פדרר, מה יהיה...

London-Calling-flag

 

המירוץ ללונדון 

 השבוע תתקיימנה שתי תחרויות בסוג ATP 500: בוולנסיה ובבאזל.

בשבוע שלאחר מכן יתקיים טורניר המאסטרס ATP 1000 האחרון של העונה בפריז

ומייד בשבוע שלאחר מכן יתחיל טורניר סוף השנה בלונדון.

למי ששם לב, עונת הטניס שעד השנה שעברה הייתה מסתיימת בתחילת דצמבר מסתיימת לכל היותר ב- 11/11. כמעט חודש פחות. זהו חלק משינוי מגמה של קיצור העונה ומתן מרווח גדול יותר לשחקנים כדי להתכונן לעונה הבאה.

 *

הטורניר בבאזל השנה היה אמור להיות אקסטרה-מעניין עקב העובדה שנדאל הודיע כבר באפריל השנה שהוא ייקח בו חלק. עם זאת, לפני כמה ימים נדאל הודיע שהוא פורש מהטורניר עקב עייפות.

 הטורניר הזה קריטי עבור פדרר במרוץ ללונדון שכן הוא נמצא במקום השביעי ואם לא יאסוף קצת נקודות בשני הטורנירים שנשארו, הוא בהחלט עלול למצוא את עצמו בחוץ.

כדאי לזכור שבשנת 2011, שנה שחונה מבחינת תארי מייגו'רס עבור פדרר, הוא זכה בשלושת הטורנירים של סוף השנה (באזל-פריז-לונדון) מה שנתן לו את המקדמה לעונת 2012 שבה חזר למקום הראשון בעולם וזכה שוב בווימבלדון. לא כדאי לזלזל.

 ***

pg-52-del-potro-getty

 האם דל-פוטרו יעשה את הפריצה?

 רבות דובר על חואן מרטין דל-פוטרו לאחר שזכה באליפות ארה"ב 2009.

לא הרבה זוכרים שהפריצה שלו בוצעה כבר ב- 2008, כאשר זכה בארבע תחרויות רצופות בהן השתתף (2 על חימר ועוד 2 על המגרשים הקשים בארה"ב). הוא השחקן היחיד בהיסטוריה של העידן הפתוח שזכה בארבעת התארים הראשונים שלו ברצף.

אבל אז הגיעה עוד פציעה וניתוח בפרק כף היד וקאמבק ועוד פציעה והיה נראה שהוא לעולם לא ישחזר את היכולת מהעבר.

 השנה נראה שמשהו זז שם…זה התחיל בטורניר רוטרדאם (ATP 500) בו זכה, המשיך באינדיאן וולס בו ניצח את אנדי מארי ברבע הגמר ואת ג'וקוביץ' בחצי הגמר והפסיד בקושי לנדאל בגמר של 3 מערכות מרתקות.

ברולאן גארוס הוא לא השתתף עקב מחלה אך זה לא הפריע לו למתוח את חצי הגמר בווימלדון לחמש מערכות מול ג'וקוביץ (המשחק נמשך 4 שעות ו- 43 דקות, חצי הגמר הכי ארוך בתולדות ווימבלדון).

לאחר מכן זכה בתחרות בוושינגטון (ATP 500) ובתחילת החודש זכה בבנגקוק (ATP 500). בתחרות האחרונה בה השתתף, המאסטרס בשנגחאי, הוא הפסיד שוב לג'וקוביץ' בשלוש מערכות מרתקות.

לאחר המשחק אמר דל פוטרו כי הוא מרגיש שהוא משחק יותר טוב משנת 2009 ושהוא מרגיש הוא יכול לנצח כל אחד.

 נראה כי מה שבעיקר חזר אליו זה הביטחון. יכולת תמיד הייתה לו והוא השחקן היחיד מחוץ לארבעת הגדולים (נדאל, ג'וקוביץ', פדרר ומארי) שזכה בסלאם ושמצליח לנצח אותם בצורה עקבית לאורך השנה ולא רק כהבלחה מקרית ביום נתון.

את השתתפותו בלונדון כבר הבטיח ואין ספק שבשנת 2014 הוא יכול לזכות בסלאם.

רק צריך קצת עקביות, זה הכל.

 ***

nadal1

 האם נדאל יעקוף את השיא של פדרר? 

רונן דורפן כתב לפני גמר ארה"ב השנה את הטור הבא.

נדאל מכחיש שזה הדבר היחיד שעומד נגד עיניו ומעדיף לומר שהוא מתרכז בהווה ולא בעתיד. אבל גם הוא יודע שזה הדבר היחיד שחסר לו כדי להתמודד בשאלת ה- GOAT (Greatest of all Time). אגב, סטיבן טיגנור מאתר Tennis.com העלה תיאוריה מעניינת בנושא: מה יקרה אם מעכשיו נדאל יזכה בעוד 4 תארים ברולאן גארוס ופדרר לא יזכה בשום תואר מייג'ורס נוסף?

אמנם יהיו לשניהם 17 תארי גראנד-סלאם אך לנדאל יהיו 12 באותו טורניר ומעט מאוד בכל השאר בעוד שאצל פדרר זה הרבה יותר מאוזן. נקודה למחשבה…

 *

בכל אופן, כולם מדברים לאחר אליפות ארה"ב האחרונה על כך שנדאל לבטח יעקוף את השיא של פדרר וזו רק דוגמא  – מכיוון שלהרבה אנשים יש זיכרון קצר (כולל לפרשנים ולכותבי הטורים למינהם), אני רק רוצה לציין כמה עובדות בנושא הזה כדי לחדד כמה זה הפכפך ולא כדאי לקבוע מסמרות כבר עכשיו:

 1. פדרר היה בין 27 וחודש כאשר זכה באליפות ארה"ב הפתוחה בשנת 2008.

זה היה המייג'ור ה- 13 שלו.

נדאל היה בין 27 ושלושה חודשים כאשר זכה באליפות ארה"ב הפתוחה השנה.
זה היה המייג'ור ה- 13 שלו.

 2. לאחר ההפסד של פדרר באוסטרליה 2009 לנדאל, אמרו שהשיא של סאמפרס (14 סלאמים) מעולם לא נראה רחוק יותר.

 3. ג'ון מקנרו התבטא לאחר אליפות אוסטרליה 2010 (בה זכה פדרר בסלאם ה- 16 שלו) ואמר שפדרר "לבטח יגיע ל- 20 סלאמים, הוא בלתי ניתן לעצירה כרגע".

 4. אף חד לא צפה מראש שהחל משנת 2010 במשך שנתיים וחצי פדרר לא יזכה בשום סלאם.

 5. בתחילת 2012 כולם הספידו אותו ולא נתנו לו שום סיכוי אבל הוא הלך נגד כולם וזכה בווימבלדון ועלה ל- 17 סלאמים.

 6. נדאל היה נראה בלתי עציר בשנת 2008. בשנת 2009 זה השתנה.

 7. נדאל היה נראה בלתי עציר בשנת 2010. בשנת 2011 זה השתנה.

 8. נדאל נראה בלתי עציר בשנת 2013. בשנת 2014 זה…

 אפשר להביא עוד כמה דוגמאות אבל אני חושב שהבהרתי את הנקודה.

טניס זה דבר הפכפך. מומנטום משתנה מהר מאוד, יש הרבה עליות וירידות ושחקנים חדשים פורצים כל הזמן ומאיימים על ההגמוניה.

 יש סיכוי שנדאל יעבור את השיא, אבל לקבוע את זה כבר מעכשיו זה חסר ערך ולא רציני.

הימורי פוטבול שבוע שביעי
ליגת שוקי ההון - על קרנות וקבוצות

26 Comments

red sox 20 באוקטובר 2013

1). פדרר נמצא נכון לדירוג האחרון ביתרון 1000 נקודות דירוג על המקום התשיעי (ואוורינקה), כך שלמעט קטסטרופה בפאריס נראה שמקומו בלונדון די מובטח. יש בסה"כ 1500 נק' בקופה ואפילו אמא של ואווריינקה לא תטען שהוא הולך לקחת אותן. חוץ מזה, כל 4 הטורנירים (באזל, ואלנסיה, פריס, לונדון) משוחקים באולם סגור שהוא על פי רוב המשטח המועדף על פדרר.

2). מי שצריך להיות מודאג לקראת הטורנירים הקרובים הוא דווקא טסונגה שהיתרון שלו על ואורינקה וגאסקה הולך ונמחק. היום גאסקה משחק מול קוקושקין בגמר טורניר הקרמלין. ניצחון יעמיד אותו בעמדה מצוינת לאיים על המקום השמיני.

3). מה שחשוב לציין בקשר לפריצה של דל פוטרו ב2008 הוא שהיא התרחשה תוך ניצול חלון הזדמנויות נדיר – כל הטניסאים הבכירים נסעו לסין לשחק באולימפיאדה ובהיעדרם דל פוטרו לקח 4 טורנירים ביולי-אוגוסט. זה סידר לו קפיצה מאזור המקום ה-40 לטופ-10.

4). דל פוטרו הוא כמובן לא היחיד מחוץ לרביעיית הגדולים שזכה בתואר סלאם – לייטון יואיט עשה את זה פעמיים.

5). יופי של טור. טיפ קטן: כל פוסט על טניס שכולל בתוכו דיון בשאלת נדאל/פדרר יגרור מבול תגובות על הנושא הזה בלבד בלי קשר למה שנכתב לפניו. חומר למחשבה.

יריב 20 באוקטובר 2013

אתה מסתכל על רשימה מטעה, תסתכל כאן:
http://www.atpworldtour.com/rankings/ytd-singles.aspx

ואורינקה למעשה מקדים במקצת את פדרר בנקודות לטורניר השנה, צונגה נמצא במקום התשיעי והפיגור שלו אחרי ואורינקה ופדרר לא כל כך גדול (גם של גאסקה, ואולי אפילו ראוניץ' יכול לטפס לתוך הרשימה).

red sox 20 באוקטובר 2013

אתה צודק כמובן, אם כי הפער בין הטבלה הקלנדרית לטבלת 52 השבועות נובע מן הסתם מהישגי השחקנים באותם טורנירים בדיוק בשנה שעברה.
כך או כך, זכיה של גאסקה היום יכולה להפוך את השבוע הקרוב למעניין במיוחד. אני בעדו, כרגיל.

אלעד ב. 20 באוקטובר 2013

Red Sox –

1. הניקוד הולך לפי ה- Year to Date במירוץ ללונדון ושם המצב הרבה יותר צמוד כפי שכבר ציינו.
2. צודק
3. נכון אבל עדיין זה נתן לו בוסט רציני ומאז הוא קרוב לטופ.
4. ברור…אבל הסיכוי שלייטון יעשה משהו בכיוון של סלאם נוסף הוא חסר ערך…:-)
5. תודה על המחמאה! צודק, לקחתי קצת קרדיט מדל פוטרו עקב כך.
אתקן בטור הבא.

edgecator 20 באוקטובר 2013

לגבי דל פוטרו – אני לא חושב שהוא יצליח לסכן את ההגמוניה של נדאל ודג'וקוביץ' יותר משהוא כבר עשה. נצחונות במאסטרס הם עדיין תרחיש סביר, אבל המייג'ורים הם סיפור שונה לגמרי. דל פוטרו בשיאו פשוט נפלא, אבל קשה לו לשמר את הרמה שלו לאורך משחק שלם, לא כל שכן משחק של 5 מערכות. הבעיה היא שבשונה מנדאל ודג'וקו, אין לו את הפריבילגיה הזו. גם מבחינה פיזית הוא נחות מהם ולרוב מתפרק לקראת הסוף במפגשים מולם. הפציעות מנעו ממנו עד כה לממש את הפוטנציאל שלו במלואו, ולא בטוח שיש דרך חזרה.

בקיצור, דל פוטרו יצטרך לעשות קפיצת מדרגה רצינית כדי להגיע רחוק יותר השנה. בעיניי הסיכוי היחידי שלו למייג'ור הוא הדחה מוקדמת של נולה או רפא, אני פשוט לא רואה אותו מנצח את שניהם ברצף. אסור גם לשכוח את מארי.

אלעד ב. 20 באוקטובר 2013

בגלל זה ציינתי שהשנה זה נראה קצת אחרת.
הוא הצליח לנצח את הגדולים ברצף, ניצח אותם בכמה אירועים לאורך הזנה וגם כשהפסיד זה היה בשיניים.
דווקא בווימלבדון שהפסיד לנולה ב-5 מערכות מתישות היה נראה שאין לו בעיה של כושר והוא בהחלט היה בתמונה.
אולי כמה משחקים רצופים של 5 מערכות יהיו כבדים מידי ותמיד טוב ששחקן בכיר עף בדרך…לאף אחד לא הזיק קצת מזל.

איציק 20 באוקטובר 2013

מה קורה עם מארי? האם הוא פצוע, עייף, חופשה או משהו אחר… לא שומעים ממנו לאחרונה, בו בזמן שנדאל ודג'וקוביץ' מופיעים בכותרות מספר פעמים בשבוע.

edgecator 20 באוקטובר 2013

ניתוח בגב שאמור לעזור לפציעה ישנה ומציקה. זה תזמון טוב מבחינתו, הייתה לו נפילת מתח ברורה אחרי ווימבלדון.

red sox 20 באוקטובר 2013

פציעה ישנה ומציקה… לא פשוט לשחק 10 שנים עם קוף על הגב.

איציק 20 באוקטובר 2013

האמת, מזל שאין ציניקאנים מבין מגיבי דה-באזר ;)

matipool 20 באוקטובר 2013

רד סוקס – מעולה ( וגם מצחיק ) !

אלעד ב. 20 באוקטובר 2013

אוי…זה ח ז ק !!!

יהויכין פנדלוביץ' 23 באוקטובר 2013

+1

דורפן 20 באוקטובר 2013

לגבי שאלת "האיזון". אם היו שני טורנירי גרנד סלאם על חימר ואחד על מגרשים קשים – אז היה נראה שנדאל "מאוזן" ופדרר לא. מעניין מה שאתה מציין לגבי גיל הזכיה בסלאם ה-13 – כמעט זהה.

לי עדיין יש תחושה שנדאל השנה חלש במשהו משהיה ב-2010 ועליה של דג'וקוביץ יכולה לעלות לו אפילו באבדן הרולאן גארוס – הוא פיגר בשבירה בחמישית בחצי הגמר מולו. מצד שני אם דג'וקוביץ' מתכוון להתקפל – השיא קרוב.

אלעד ב. 20 באוקטובר 2013

ועדיין…כיוון שנדאל פרץ בגיל הרבה יותר צעיר זה כמעט זהה.
יש לו 8 תארים בפריז בעוד שלפדרר יש 9 בארה"ב ואוסטרליה גם יחד!

לא סתם ציינתי את עניין הגיל הזהה כי זו נקודה שלא שמו לב אליה.
הגיל אצל נדאל יהיה פקטור משמעותי עקב מצב הברכיים שלו.

אין ספק שנדאל של 2010 היה טוב יותר וברור שאם לא הנגיעה של נולה ברשת בסוף המערכה החמישית בפריז השנה כל הדינאמיקה בינהם הייתה משתנה. הרי נולה ניצח בשתי מערכות חלקות במונטה קרלו לא הרבה לפני כן.
אבל…נדאל ניצח לבסוף והצליח להשתמש בניצחון הזה כדי להפוך את היריבות וכרגע הוא על הסוס.

בהקשר הזה, יכול להיות שדווקא עונת הסתיו באולמות תפגע בו.
הוא כבר הפסיד לנולה בגמר בייג'ינג והפסיד בחצי לדל פוטרו בשנגחאי. עד היום יש לו רק תואר אחד באולמות…

TD 21 באוקטובר 2013

קשה יותר ויותר לזכות בסלאמס אחרי גיל 25:
http://tt.tennis-warehouse.com/showthread.php?t=453446

אבל נדאל הוא אנומליה מנטלית ופיזית לכן זה לא באמת יפתיע אם יעבור את פדרר.

אלעד ב. 21 באוקטובר 2013

מעניין…הוא מציג נתונים יפים בפרספקטיבה נכונה.
אני מוצא שכל תואר מגיל 30 ומעלה (ובמיוחד תואר סלאם) הוא מיוחד בגלל הנתונים האלה ובגלל שזה קשה מאוד.
אני אישית מאוד התרגשתי שפדרר זכה בווימבלדון בשנה שעברה.
זה היה קסום יותר מכל תואר אחר (הכי קרוב לזה היה ארה"ב 2008 שבא לאחר שנה קשה מאוד והיה מרגש לא פחות).

לגבי ההערה האחרונה שלך-אחת הסיבות שהעליתי את הטור הזה ואת האנקדוטה השלישית בו היא בדיוק לתת לאנשים פרופורציות.
ולא סתם הזכרתי את עניין הגיל של פדרר ונדאל בו זכו בסלאם ה- 13 שלהם. לא סתם ציינתי שמקנרו אמר אחרי הסלאם ה- 16 של פדרר שהוא יזכה ב- 20 תארים. זה באמת היה נראה הגיוני באותה תקופה לחשוב כך. אבל כולנו יודעים כיצד זה המשיך.

TD 21 באוקטובר 2013

שותף להתרגשות מהזכיה של פדרר בווימבלדון. לא רק שעשה זאת בגיל הזה ומול היריבים האלה (כשברקע רבים כבר החליטו שעשה את הקריירה מול יריבים חלשים ולא היה לו באמת סיכוי אם היה בן גילם של דג'וקוביץ/מארי ובכלל דג'וקוביץ מאז 2011 הוא שחקן הטניס המושלם ביותר מאז ומעולם), אלא גם הרמה שהציג בחצי ובגמר היתה מהגבוהות ביותר שהציג גם בשנות השיא שלו. זה היה פשוט קסום.
הייתי מוסיף שהזכיה ברולאן גארוס היתה גם היא מהמרגשות, דווקא בגלל הגמר ההוא באוסטרליה שאחריו היתה הרגשה שפדרר כבר לא ישבור את השיא של סמפראס (וכמובן הלחץ הגדול שהיה עליו אחרי שנדאל הפסיד לסודרלינג).

זו היתה טפשות גמורה לומר אז שפדרר יגיע ל-20. אנשים נוטים לא להתייחס לעניין המוטיבציה אבל היא יכולה להסביר די טוב את המציאות.
פדרר איבד אותה אחרי ששבר את השיא של סמפראס וזה היה לגמרי טבעי (את הזכיה ה-16 שלו באוסטרליה הוא השיג בזכות האינרציה והופעה עלובה של מארי). הוא הצליח לדרבן את עצמו שוב רק כשכולם התחננו שיפרוש והחליט להוכיח שהוא עדיין יכול – והביא עצמו לשיא בווימבלדון לזכיה ה-17. מה עוד יכול היה לדחוף אותו אחרי זה? כלום, ולכן הנפילה הצפויה בשנה הנוכחית (שהתחילה כבר אחרי ה-USOPEN 2012).
לעומתו, נדאל עם כל הסיבות להמשיך ולהילחם. המטרה שלו מסומנת וברורה. ללא פציעה שתסיים לו את הקריירה, אני מעריך שהוא ימשיך לנסות להגיע אליה.
וכדי לסגור את המעגל, דווקא הזכיות האחרונות של נדאל והאיום על שיא הזכיות עשויים לתת לפדרר את המוטיבציה לעשות עוד מאמץ לפני הפרישה. אם נדאל יפרוש לפני כן, אני מניח שפדרר יודיע על פרישה די בסמוך.
הכל עניין של מוטיבציה.

אלעד ב. 21 באוקטובר 2013

אתה כותב דברים של טעם…מסכים איתך לחלוטין.

אגב, לגבי עניין המוטיבציה-אני חושב שהוא לא מדבר על זה בפירוש אבל בין השורות אתה יכול להבין שהוא בהחלט מונע עדיין ממשהו, כנראה מהרצון לפרוש כשהוא יודע שההגמוניה שלו לא תישבר.

בהקשר הזה, מעניין מה שחושב ג'ילרמו וילאס על היריבות של פדרר ונדאל בואכה 2014:
http://www.atpworldtour.com/News/Tennis/2013/07/31/Vilas-On-Federer-Nadal.aspx

רומן 21 באוקטובר 2013

דווקא וימבלדון זה טורניר שיותר סביר לזכות בו בגיל מאוחר.
אני מאמין שאם תשים היום את סטפן אדברג בווימבלדון בתור מדורג, הוא בכיף מגיע לסיבוב הרביעי עם הסרב אנד וולי.

יהויכין פנדלוביץ' 23 באוקטובר 2013

תכלס…
כמות הפעמים שהספידו את פדרר ואת נדאל כ"כ גדולה, ואיכשהו כל פעם השניים האלה מצליחים להפתיע מחדש.
נראה לי שאל לנו להיות מופתעים ממה שהם יעשו בהמשך, וכנראה שהפרשנים ימשיכו לאכול את הכובע שלהם

רומן 21 באוקטובר 2013

דווקא וימבלדון זה טורניר שיותר סביר לזכות בו בגיל מאוחר.
אני מאמין שאם תשים היום את סטפן אדבר בווימבלדון בתור מדורג, הוא בכיף מגיע לסיבוב הרביעי עם הסרב אנד וולי.

אלעד ב. 21 באוקטובר 2013

לא בטוח בכלל…הבדיקות האחרונות הראו שווימבלדון הרבה יותר איטי מארה"ב וטיפה יותר איטי מאוסטרליה.

משמעות הדבר היא כי המוניטין של הדשא כמשטח מהיר כבר לא קיימת והיתרון של שחקן סרב-אנד-וולי מתגמדות.

הדבר היחיד שנשאר בדשא הוא קפיצה נמוכה יותר של הכדור (ולפעמים גרועה ולא ניתנת לציפייה) אבל זהו.
לראיה-שני הפיינליסטים השנה הם שני שחקני הגנה מובהקים.

רומן 21 באוקטובר 2013

בסדר אבל אל תשכח שלחצי גמר הגיע יאנוביץ שהוא שחקן דשא קלאסי.
ובלי קשר יש לי אמונה, אולי זה נוסטלגיה, אבל נראה לי שאדברג יכול לעלות לדשא בווימבלדון ולתת פייט גם לנדאל.

TD 21 באוקטובר 2013

אלעד, דוחק בך לפתוח כאן טור קבוע לטניס. זה חסר בדה-באזר.

אלעד ב. 21 באוקטובר 2013

קודם כל תודה על המחמאה.

אתה מתפרץ לדלת פתוחה…
:-)
אני אכתוב טורים על טניס במגזין האורחים בתקופה הקרובה ונראה איך תהיינה התגובות. אם יהיה טוב אין סיבה שלא ימשיך.

הסיבה שהעליתי את הטור הזה היא בדיוק זה: הרגשתי שטניס לא מקבל מספיק במה בדה-באזר למרות שכאשר כן עולים טורים בנושא, התגובות מראות שיש קהל.

Comments closed