יומן ספרדי (10): הנוק-אאוט של פפ

אולי העבירה עצמה לא הייתה ראויה לאדום. הגישה עצמה למשחק הייתה ראויה

 

פוסט מאת רועי בית לוי

הטענות והתלונות מוכרות וידועות. למעשה, הן היו קיימות עוד לפני המשחק. למעשה 2, הן אלה שהכינו את הקרקע לצורה שבה ז'וזה מורינו ניהל את המשחק של מדריד אתמול. ובכל זאת, הנה קיצור דברי הטענה המרכזית: "השופטים בעד ברצלונה" (הערה היסטורית: ריאל מדריד מתלוננת על שיפוט מקפח? כל רוחות הרפאים של הנבדלים שלא היו, השערים שנפסלו שלא בצדק והשחקנים היריבים שהורחקו בלי סיבה, מחזיקות את הבטן מרוב צחוק ביציעי הסנטיאגו ברנבאו).

גם התשובה לטענות האלה מוכרת וידועה. גם היא היתה קיימת לפני המשחק, ותתפלאו, נדמה שגם לה יש חלק בדרך שבה פפ גוארדיולה ניהל את המשחק של ברסה אתמול. ובכל זאת, הנה קיצור דברי התשובה המרכזית: "קבוצה שמחזיקה בכדור כ-80 אחוז מזמן המשחק ומעבירה בצורה כמעט מושלמת מרגל לרגל תגרום לקבוצה השנייה לבצע יותר עבירות ולהסתכן בספיגת כרטיסים מכל מיני צבעים".

פשוט וחלק, נוק-אאוט לוגי, שהושג עוד לפני הנוק-אאוט הספורטיבי שהנחיל גאון הכדורגל מסי לחבורת המתחזים בלבן, שעשתה הכל כדי להפריע לו לשחק.

למרבה הצער, הכדורגל של מוריניו בשני המשחקים הקודמים בסדרת הקלאסיקוס הפך את השעה הראשונה במשחק אתמול למופע מביך של לחץ, כסאח, היסטריה, בכיינות ואימפוטנציה. העובדה שמדריד נענשה (שוב) בהרחקת שחקן בגלל הכדורגל שלה עשתה צדק עם הצופים אוהבי הכדורגל ועם ברסה.

לעצם ההרחקה של פפה (שדי בכך שהוא כונה אתמול שוב ושוב על ידי אנשי ריאל "אחד השחקנים החשובים שלנו" כדי להעיד על המצב הבעייתי שאליו הקבוצה הזאת קלעה את עצמה): האם העבירה שלו היתה ראויה בפני עצמה לכרטיס אדום? סביר להניח שלא. האם השיקול הטקטי שהפך אותו ליחידת חיסול של איש אחד על המגרש היה ראוי לסנקציה? בוודאי שכן.

ברגע שקבוצה מחליטה לוותר על כדורגל ובוחרת בענף ספורט אחר, נניח קודם-רגל-ואז-אולי-גם-כדור, היא נוטלת על עצמה את הסיכון שהשופט לא יבחר למחול לה על כל עבירה קשה, אלא רק על חלק מהן. כלומר, היא מעמידה את עצמה בסכנה ששחקן שלה יורחק.

כאשר אתה צועד מרצון על חוד הלהב, קח בחשבון שאתה עלול להיפצע.

משחקים גדולים מוכרעים על ידי שופטים קטנים (ושחקנים ומאמנים גדולים)
מי את ריאל מדריד?

31 Comments

דורפן 28 באפריל 2011

רועי – בדבר אחד אני לא מסכים איתך. גם בארסה באה להרוג את המשחק ולא לשחק. ראית את זה בדקות הפתיחה כשהם התמסרו בחלק המגרש שלהם, כשהתגובה לכל תיקול היא התחזות לפציעה. זו לא הייתה תגובה למוריניו. זו הייתה תגובה למשחק הקודם.

דניאל אחר 29 באפריל 2011

רונן, נראה לי שאתה קצת מקצין. בארסה באה לשחק בזהירות בגלל המשחק הקודם, אבל ללא ספק לחפש שער חוץ. התוכנית של מוריניו, כפי שהוא הודה, הייתה לשמור על 0-0 עד למחצית ולנסות להשיג שער במחצית השנייה (במתפרצות, ככל הנראה).

סופרפלי 28 באפריל 2011

"קבוצה שמחזיקה בכדור כ-80 אחוז מזמן המשחק ומעבירה בצורה כמעט מושלמת מרגל לרגל, ומתבכיינת על כל שריקה, ולא מפסיקה להתחזות, ומקבלת עזרה לא צפויה מהשופטים בכל משחק חשוב, תגרום לקבוצה השנייה לבצע יותר עבירות ולהסתכן בספיגת כרטיסים מכל מיני צבעים".

איל 28 באפריל 2011

יאללה, מספיק עם הבכיינות הזאת.

חבל היה שכך הוכרע המשחק, אבל זאת הייתה החלטת שיפוט סבירה לחלוטין, של קבוצה ששיחקה אלים מאד. יתכן שאם היה מונהג ריפליי הוא היה ממיר את זה לצהוב, אבל זאת החלטה תקינה לגמרי.

הגיע הזמן שריאל תשחק כדורגל נגד ברצלונה. עם סגל שחקנים כה מוכשר, האופן שבו הם בחרו לשחק היה מכוער ומביך.

העובדה ששחקנים מקצועיים מתעלים את האגרסיות שהמאמנים שידרו ערב המשחק לאלימות, בכיינות וצלילות גם היא מביכה כשלעצמה.

צור שפי 28 באפריל 2011

אתה צודק ועדיין אתה לא יכול להתעלם מכך שב-11 נגד 11 בארסה לא עשו כלום ושכמו בשוד הנורבגי נגד צ'לסי באותו שלב לפני שנתיים הם נזקקו לעזרת השופט כדי לממש את יתרונם האיכותי.

גל ד 28 באפריל 2011

אני לא יודע אם הייתי קורא להחמצה של צ'אבי ולבעיטה של וייה שפספסה את המסגרת בסנטימטרים "לא עשו כלום."

Mr. Kate 28 באפריל 2011

זה לא המשחק של מוריניו. זו הבכיינות של שחקני ברסה. זה מפליא איך כל שחקן שרק מגיע למועדון-אלבס, פדרו,וייה מצטרף למקהלת הקשישות הגרטיאריות שפתחו בקאמפ נואו. כדורגל הוא משחק פיזי, ומותר להיות בו קשוחים. אפילו לפעמים רצוי.

כסיפוביץ 28 באפריל 2011

זה גם וגם
כתבתי כבר שמוריניו הוא זה שחפר את הבור הזה והכניס את כולם אליו.
השחקנים של שתי הקבוצות איבדו כל כבוד עצמי וכבוד למשחק ולהילה של הקלאסיקו.
למוריניו לא היה אף פעם כבוד לאף אחד

אלעד אחד 28 באפריל 2011

מותר להיות קשוחים – ומותר להיות מורחקים…

Mr. Kate 28 באפריל 2011

הרחקה צריכה להיות עם סיבה מוצדקת. קשיחות היא לא סיבה להרחקה בעולם הכדורגל האמיתי. בעולם הסטרילי של הבלרינות שאופ"א מכינה לנו כנראה שכן.

אוצר בלום 28 באפריל 2011

מדהים איך אתר שלם מייבב ללא הפסקה

כל ארבעת האדומים שמחריד ספגה מול ברסה היו מוצדקים:
ראמוס אדום בדקה ה90 במשחק ההשפלה 5 – 0 .עבירה גסה ואדום של תסכול.
אלביול בגומלין של האל קלאסיקו,הכשלה של שחקן אחרון לפני השער.אין מקום לשיקול דעת.פנדל ואדום
די מאריה בגמר הגביע הספרדי,צהוב שני מוצדק בדקה ה120
פפה אתמול,כניסה עם הפקקים קדימה – כרטיס אדום,אין מקום בכלל לשיקול דעת של השופט

4 אדומים מוצדקים,שניים מהם בדקת הסיום של המשחק.

כל בונקריסט בא יומו.

פולדש 28 באפריל 2011

ללא ספק מדובר בפוסט המקומם ביותר שנכתב באתר הזה מאז ומעולם: ההתנשאות, היהירות, הזלזול באינטליגנציה של הקורא, כמו גם באחד ממאמני הכדורגל הגדולים של דורנו, שכבר הוכיח בעבר כי הוא מסוגל להתמודד שווה מול שווה עם בארסה ואף לנצחה.

זוהי דוגמא קלאסית לאמירה לפיה "ההיסטוריה נכתבת בידי המנצחים": ערימה של דמגוגיות, אי-דיוקים, התייחסות רק לאירועים המשרתים את הטיעונים. אפשר לכתוב בשבחו של האחד מבלי לרמוס את כבודו של האחר, בעיקר כאשר לדעת רבים יש יסוד סביר להניח שכבודו של זה כבר נרמס ממילא שלא בצדק, לאור תוצאות השיפוט במהלך ההתמודדות עצמה. אם היית מפאר ומהלל את ליונל מסי, לדוגמא, אף אחד לא יכול היה לפצות את פיו, כי הארגנטינאי עשה את שעשה בצורה האלגנטית ביותר, ומהלכי הכדורגל שלו מרשימים בכל קנה מידה וללא קשר לנסיבות הכוללות.

וכדי שלא תבטל את דבריי בהינף יד, אתייחס לכל אחת מהנקודות שהועלו:

1. מה הקשר בין הטענה שריאל זכתה בעבר לשיפוט אוהד, לבין הטענה שברצלונה נהנית משיפוט שכזה כיום? האם קיים קשר לוגי בין שני הדברים?

2. פפ גווארדיולה הוא אדם חכם, על כך אין עוררין. הוא מבין כדורגל, מנהל יחסי אנוש מצויין ואני גם מאוד אוהב לשמוע אותו מדבר בתקשורת, כדרך כלל. גם לפני המשחק הוא היה בסדר, להבנתי ובניגוד לתרגום הציטוטים המוגזם שהופיע ברחבי האינטרנט ובעיתונים הישראליים. גם אם הטענה הבסיסית של גווארדיולה נכונה, בנוגע לאחזקת כדור כמעודדת אלימות מצד הקבוצה השנייה, הרי שאינה מסבירה מדוע העבירה של פפה זיכתה את הפורטוגזי בכרטיס אדום. ובעצם, בהמשך דברייך גם אתה טוען שהעבירה עצמה לא הייתה ראוייה בפני עצמה לכרטיס אדום.

3. כרטיס אדום ישיר, אני מזכיר, שנשלף על עבירה חמורה אחת שפפה ביצע (הוא אף לא הוזהר בידי השופט קודם לכן ובכלל, שיחק בעדינות-יחסית, כנראה לאור איום הצהוב השני וההרחקה האוטומטית מהגומלין, שריחף מעל ראשו למן פתיחת המשחק). לשיטתך, השיקול הטקטי שהפך את פפה ליחידת חיסול של איש אחד על המגרש היה ראוי לסנקציה. "בוודאי", הגדלת וכתבת.

4. עניין זה מתחבר להערה התמוהה ביותר שלך, לגבי מידת חשיבותו של פפה במערך המדרידאי ומה היא בעצם מעידה על דרכו של מוריניו ודרכה של הקבוצה. אני אהיה מאוד מופתע אם פפה לא ייבחר לנבחרת העונה של ליגת האלופות, ולטעמי בנקודת הזמן הנוכחית מדובר באחד מעשרת השחקנים הטובים בעולם, מבחינת ההשפעה שלהם על המשחק, בשני צידי המגרש. אתה פשוט החלטת שיש סטנדרטים מסויימים של "מוסר כדורגלני", או משהו כזה, ומי שלא עומד בקריטריונים שאתה בעצמך קבעת, ושלא ברור מה בדיוק עומד מאחוריהם (חוץ משנאה, סובייקטיביות, וכל אותם סופרלטיבים שציינתי בראשית דבריי), מקומו לא בענף. ולבטח הוא אינו זכאי למעט כבוד, כמי שהייתה לו תרומה מרכזית בהבאת ריאל למקום בו היא נמצאת כיום, שהוא בכל זאת מקום לא רע בכלל (אני מניח שתסכים איתי), ותוך הצגת מספר משחקים מאוד מהנים במהלך העונה, בעיקר במעמדים מכריעים.

5. "… עוד לפני הנוקאאוט הספורט שהנחיל גאון הכדורגל מסי לחבורת המתחזים בלבן…". אני חושב שמדובר במשפט הכי צבוע שנכתב אי-פעם, לאור כמות ההתחזויות חסרת התקדים של שחקני ברצלונה במשחק אתמול. או שאולי לא כזו חסרת תקדים, כי בחודשים האחרונים נראה שמדובר בדרך של ממש, גם כשהדבר לא נחוץ לשם השגת מטרה, אלא הופך לחלק מהשגרה, לשעשוע קליל עבור דני אלבס, סרחיו בוסקטס, דויד ויאה ואדון פדרו.

6. השעה הראשונה של המשחק הייתה מופע מביך של לחץ, כסאח, היסטריה, בכיינות ואימפוטנציה? באמת? אני דווקא חושב שהשעה הראשונה הייתה רגועה יחסית, לאור העובדה ששתי הקבוצות רשמו ביחד בערך 1.3 בעיטות למסגרת, ואני לא חשתי בלחץ מצידה של ריאל, ששלטה בקצב המשחק (גם אם ברצלונה החזיקה בכדור 75% מהזמן, כולנו יודעים מה הם עושים עם הכדור בזמן הזה).

7. אהבתי בעיקר את הסיפא של דברייך. ריאל מדריד לא משחקת כדורגל, לשיטתך, אבל ברצלונה, שוויתרה על הכדורגל ועברה להתעמלות קרקע (התמחות בגלגלונים) ותיאטרון "אבסורד" (בכיכובו של בוסקטס, האחד והיחיד), היא בסדר גמור. היא אבירת הכדורגל הנאור, הצודק והמוסרי. הכדורגל היחידי שראוי להתקיים.

ולסיום, שאלה צידית: האם לדעתך יש להרחיק את שחקני ברצלונה המתחזים, ממשחק אחד או יותר? אשמח לשמוע את דעתך על מוסריות העניין.

רועי 28 באפריל 2011

פולדש, מה קורה אתך? איזה פחד…

פולדש 28 באפריל 2011

יצא קצת ארוך, אבל אני מקווה שזה לא ימנע מהכותב להגיב. אני חושב שהעליתי כמה נקודות ששוות התייחסות.

בני תבורי 28 באפריל 2011

פולדש,
אני לא מסכים איתך, אבל אתה כותב נפלא וטיעוניך ראויים להתייחסות רצינית.

פולדש 28 באפריל 2011

תודה רבה בני, אני מאוד מקווה שגם רועי בית לוי יעריך את העניין ויגיב.

אופיר ל. 28 באפריל 2011

פולדש, ההודעה שלך אולי ארוכה אבל מסכמת בדיוק את מה שגם אני חושב.

צור שפי 28 באפריל 2011

מסכים עם כל מילה. ברכותי.

moby 28 באפריל 2011

התנסחות למופת.

יואב 28 באפריל 2011

פולדש,
כל מילה.

אופיר 28 באפריל 2011

מחזק וממתין לתגובה ענינית של כותב הטור.

ארז (דא יונג) 28 באפריל 2011

אהבתי. בעיקר סעיף 5 .
וד"א, כמו שכתבתי בתגובה בהמשך, מניין העבירות אתמול היה 22 לברסה לעומת 18 לריאל. מהיכרותי עם המשחק, רוב העבירות מתבצעות כשהכדור ברגלי היריב, כך שאם היריב אתמול החזיק בכדור רק כ -25% מהזמן, זה הספק לא רע להצליח לעקוף אותו במניין העבירות, עבור קבוצה כה ספורטיבית והוגנת.

ניני 30 באפריל 2011

כתבת נהדר. סוף סוף משהוא שלא הולך בעיניים עצומות אחרי "הכדורגל המושלם שהס מלבקר"
זה מתחיל להרגיש כמו הצהובים בכדורסל..

איל 28 באפריל 2011

תיאוריות קונספירציה נכשלות בד"כ במבחן המציאות. עם זאת, מה שיפה בהן, זה שלעולם לא ניתן לסתור אותן ולכבות אותן לחלוטין.

אבל בואו נלך לרגע עם תיאוריית הקונספירציה. אני מבין שהיא אומרת שאופ"א רוצה לקדם את ברצלונה ולדפוק את ריאל מדריד.

למה בדיוק? את מי בדיוק זה משרת שם? למה המיליונים של ברצלונה ראויים יותר לקידום מאשר אלו של ריאל?

יניב 28 באפריל 2011

מוריניו הצליח להוציא את פפ מהקונכייה שלו.הוא גרם לפפ להתנהג בצורה שונה לגמרי מההתנהלות הרגילה שלו. הוא גם הצליח לגרום לבארסה עצמה לצאת מהמשחק הרגיל שלה, בארסה באה לשחק על התוצאה, לפחות עד לההרחקה.
היו בעבר משחקים של בארסה (של פפ) שהיא שיחקה בהם באופן מבוקר אך המשחק אתמול היה שונה, הוא היה די ציני.
טוב שכך, אי אפשר לנצח קבוצה כמו ריאל כאשר הגישה שלה הוא נטו אגרסיביות ויציאה למתפרצות עם השיטה הרגילה של ברסה (אולי לו ההגנה שלה הייתה מהירה יותר).
לגבי התאקל של פפה, אם רואים את המהלך בשחור לבן זה נראה די חמור ומסוכן. כשרואים את זה בצבע קשה להאמין כמה עוזרים לבארסה.

ארז (דא יונג) 28 באפריל 2011

לא שאני חושב שיש תיאוריית קונספירציה (אני סתם חושב שזה גועל נפש שברסה כל הזמן מרוויחים משריקות), אבל סתם בשביל הקטע, אני ממליץ לך ללכת לאתר של אופ"א לבדוק סטטיסטיקה של 5 משחקי חצאי הגמר האחרונים שברסה שיחקו בהם.

פרט למשחק הראשון נגד צ'לסי, בכל ארבעת המשחקים האחרים הקבוצה שביצעה יותר עבירות הייתה ברסה. בהתחשב בזה שאחוזי השליטה בכדור של ברסה היו גבוהים משמעותית, ובכך שעבירות מתבצעות בדרך כלל כאשר הכדור ברגלי היריבה, אז האחוז היחסי של העבירות בהשוואה ליריבות גבוה אף יותר. רוצה לומר, דווקא ברסה היא זו שביצעה יותר עבירות – נומינלית ויחסית – ליריבותיה בארבעת המשחקים האחרונים. את מצבת הכרטיסים האדומים שלה במשחקים האלה אפשר לספור על אצבע אחת, ועוד יישאר מקום.

שהקולס ימשיכו להפיק הנאה מנצחונות 12 נגד 10. כשתבוא הנפילה זה רק יעשה אותה יותר מתוקה.
porque en la champions – asi gana el barsa.

אביאל 28 באפריל 2011

פולדש – הרבה זמן לא נכתב כל כך הרבה אמת בתגובה אחת, אל תצפה מהכותב לענות, הוא לא מגיב כמעט לשום תגובה.

ולפוסט, בדיחה אחת גדולה, הסיקור של ארבעת המפגשים התחיל בסיקור אובייקטיבי עם כל מיני סיפורים קטנים וחביבים על כל קבוצה, על ההיסטוריה, יריבות וכו' והפכה אחרי משחק הגביע לטור אנטי ריאל.

נתחיל בזה שתעבור קצת על תורת הלוגיקה, כי בין מה שכתבת לבין לוגיקה אין שום ביסוס, בקורס מבוא ללוגיקה, המרצה נותן בתחילת השיעור הראשון הרבה דוגמאות שנראות כביכול לוגיות, זו היתה מקבלת שם אחלה מקום. אין לה ביסוס בגרוש במציאות. איך תסביר את העובדה, שברצלונה מחזיקה 80 אחוז מול 20 של ריאל, אבל מספר העבירות אינו שווה באופן של 1:4 כמו שאמור להיות לפי הלוגיקה שהמצאת לעצמך ? אם נעבוד לפי הלוגיקה שלך, ברצלונה הרבה יותר אלימה מריאל.

אם לא קיבלת הוכחה חיה להצלחה של מוריניו בהצבתו של פפה בתפקיד הקשר האחורי (ראה נבחרת פורטוגל במונדיאל האחרון, שם קירוש גם כן הציב אותו בעמדה במשחק מול ספרד והוא ניטרל ביעילות את צ'אבי ואנייסטה, שעלו מגול מנבדל) אז לצערי אין לך הבנת משחק, תראה בברצלונה את בוסקטס, שחקן שלא תוקף כמעט (נגד הפילוסופיה של ברצלונה לא ?!) וכמה המקום שלו בהרכב קבוע וכמה הוא חשוב למערך שאפילו ברצלונה מכרה שחקן נהדר כמו יאיא טורה (אחד שכן יודע לתקוף), אני לא רואה שאתה יורד על ברצלונה. בכלל נראה כי ראינו משחקים שונים, בשני המשחקים הקודמים פפה בתפקידו החדש ניטרל כמעט לחלוטין את מסי וצ'אבי, כולל במשחק אתמול עד להרחקה, ככה שאני לא מבין על מה לעזאזאל אתה מדבר.

ועוד משהו, על שיפוט, לא אמורה להיות לשופט הנחה כללית לגבי קבוצה, גם במהלך המשחק, על השופט לבחון כל מקרה לגופו ולפעול לפי הצורך, הוא לא אמור לקבל רושם על קבוצה והוא גם לא אמור לקחת עניינים כאלה בחשבון בכלל, הוא אמור למלא הוראות שניתנו לו, כמו להוציא לשוער צהוב שהוא יוצא מחוץ לרחבה, את זה הפדננט הגרמני שכח לעשות אתמול.

רועי 29 באפריל 2011

התגובה שלך מזכירה לי את המשחק של מדריד: אגרסיבית, מתגוננת, מרושעת וצינית. זאת לעומת הסגנון השוטף, האינטליגנטי וחסר המאמץ של הפוסט
קבל כרטיס אדום!

גיאקו 28 באפריל 2011

חברים נכבדים,
עם כל הכבוד לקלאסיקו (השלישי בתוך זמן כל כך קצר, כבר מתחיל להמאס)ולכדורגל (הבינוני במיטבו) ששוחק בו, אני קצת מאוכזב מהאתר.

למה?! כי בסופו של דבר באתר ישראלי עסקינן ובאתר הזה פורסמו היום ארבעה פוסטים ומתוכם לא פחות משלושה (!) עסקו בקלאסיקו המאוס.

מה עם פוסט על סדרות הכדורסל שיוצאות היום לדרך?

על סדרת גמר הכדוריד המדהימה, שכהרגלו של הענף לא רק מבטיח, אלא גם מקיים ומציג ספורט ישראלי טהור במיטבו?

על העונה של הפועל תל אביב כדורסל שניצלה, בינתיים, בנס?

עוד קצת פוסטים על משחק העונה מחרתיים, שככל הנראה יכריע את גורל האליפות??

בכתבות כאלה צריך לבוא לידי ביטוי היתרון של האתר (המעולה), לא בעוד פוסט על המשחק אתמול, שבו כותב מוכשר (ללא גרם של ציניות, כל הכותבים מוכשרים), ממחזר רעיונות שאפשר למצוא באלפי אתרים אחרים בעולם, באלפי שפות שונות.

גיאקו 28 באפריל 2011

סליחה, טעות שלי.

גם הפוסט הרביעי עוסק בקלאסיקו.

קורא אדוק 28 באפריל 2011

כל מה שפולדש רשם

Comments closed