האם מהפך – ליאור ליברובסקי

הקריאות הגזעניות לעבר מגן הקבוצה אלי דסה יכולות להעיד על שינוי חיובי במועדון שאוהדיו מתגאים על היותו "הגזעני במדינה"

הכותב הנו רכז תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" מטעם הקרן החדשה לישראל.

 

ה-22 במרץ 2015 יכול להירשם בספרי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי ובית"ר ירושלים כיום של שינוי. הנה שחקן הקבוצה, אלי דסה, מתלונן על התנהגות גזענית נגדו. הקבוצה המזוהה בפני כל בכך שאינה מעסיקה שחקנים מוסלמים ואוהדיה שרים בגאווה על היותם קהל "הקבוצה הגזענית של המדינה" הגיעה לצומת דרכים ועליה להחליט מה היא רוצה לעשות את ההתאמה המיוחלת לעולם. פרשת דסה לא לבד וסימנים נוספים מהתקופה האחרונה מאותתים שאולי באמת השינוי המקווה הגיע למועדון הכדורגל המוביל של בירת ישראל.

*

לפני כחודש טענו עורכי הדין של בית"ר בשם הקבוצה בפני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל, בדיון לקביעת עונש הקבוצה בגין התפרעות אוהדיה במחק קודם מול קריית שמונה, כי המועדון פועל למיגור התופעות השליליות, הגזעניות והאלימות של אוהדי הקבוצה. לפי אחד מעורכי הדין שייצגו את בית"ר בדיון, עו"ד רונן מוזסון, המועדון הירושלמי פועל הן מבחינה חינוכית וחשוב מכך, משתף פעולה עם המשטרה מול האוהדים. עו"ד מוזסון גם נתן דוגמה מוחשית לכך וסיפר על הגשת תלונה בתחנת המשטרה בנתניה בעקבות אירועים חריגים במשחק מול מכבי נתניה, ביניהם שימוש של אוהד בית"ר ברימון עשן.

*

אך אם לפני חודש נראה היה כי התפנית בהתנהלות בית"ר ירושלים נבעה מצרכים טקטיים בלבד של הקלה בעונש, ההתנהלות הפומבית אמש של דסה כבר מבהירה שיש מקום לדבר על שינוי כיוון. ניתן לשער כי דסה לא היה מתראיין בנושא אילו רוח המפקד אלי טביב הייתה נושבת לכיוון הנגדי. נראה שמשהו אצל הבוס השתנה. בתקופתו בקבוצה עד כה טביב לא נאבק באוהדים הגזענים כי לא חשב שטובת הקבוצה מחייבת. צירופם של האירוע אתמול יחד עם הגישה המרעננת בבית הדין בחודש שעבר עשויים להעיד כאמור על שינוי מגמה.

*

כעת חובת ההוכחה על בית"ר. הדרישה אתמול מהשופט לא לחדש את המשחק אם התקרית הגזענית לא תירשם בדו"ח השיפוט מחייבת התנהלות דומה גם כאשר הקריאות הגזעניות יבואו מכיוונם של אוהדי הקבוצה בצהוב-שחור. יש לעמוד כעת לימין בית"ר ואלי דסה ולצפות מהם לנהוג בהתאם בשעת המבחן, שהניסיון מלמד שבוא תבוא. אחרת, ניתן יהיה להאשימם בצדק בצביעות.

דסה פעל מתוך סערת רגשות לנוכח העוול העצום שנגרם לו. יש לצפות שהבין מה עובר על שחקנים ערבים כשאלה טועמים מנחת זרועם וקולם של אוהדי הקבוצה מהבירה. מכאן הציפייה גם להתנהגות סולידרית מצד דסה כאשר חבריו הלא יהודים יזכו למטח של קריאות גזעניות. האם אכן מדובר בניגונים חדשים בבית"ר שמבשרים על תקווה אמיתית? יש להאמין שכן ולתמוך במועדון הירושלמי כל הדרך לעבר השינוי המיוחל.

 

 

הזדמנות אחרונה קרלו - נמרוד איתן
למה MMA - איתי ליבוביץ'

תגובות

  • דוד

    אל תשווה שנאת אויבים (או אנשים שמזוהים כאויבים) לשנאת יהודים. בבית"ר מעולם לא ביזו שחקן בשל צבע עור, ומעולם לא היתה גזענות נגד שחקן יהודי, נוסח הפועל. ביתר לא גזענית לא שונאים גויים, אולי לאומנית במקצת.

    • סניור

      סלח לי על הבוטות, אבל איזו התחסדות למופת.

      • דוד

        ההתחסדות כבר תפוסה, נסה ניאנדרטלים ומנשקי קמיעות

        • בלייק

          בבית"ר לא התחילו את "טרנד" הנהמות כשנהמו לעבר מקאנקי? בבית"ר לא נהמו לעבר טוטו תמוז? תחת איזו לאומניות יש לישראל מלחמה/מאבק נגד צ'צ'ניה?

          • גל ד

            עזוב, אל תיכנס למגרש שלו. הגזענות שלהם לא מתבטאת בנהמות כנגד טוטו תמוז, כמו שהיא מתבטאת בסירוב שלהם להבדיל בין "כל האויבים שלנו ערבים" לבין "כל הערבים הם האויבים שלנו."

    • אודי

      מקנאקי זוכר קצת אחרת את הדברים

    • גל ד

      תגיד, אתה זה שהיה מגיב פעם כ"דוד" בynet? עם המתכון לארטישוק ירושלמי?

      • matipool

        "דוד" ההוא היה ענק .
        הייתי נשפך מצחוק מול המחשב כשהייתי קורא את הגיגיו .
        גולת הכותרת שלו הייתה קובה חמוסטה .

        • גל ד

          מה שהדהים אותי כל פעם מחדש זה כמה זמן לקח לכולם להבין שמדובר בסאטירה. כל שבוע מחדש היו עוד ועוד אנשים שהתעקשו לכתוב לו כמה הוא עילג.

        • גל ד

          אה והיו גם חיקויים שלא השתוו למקור.

          • דוד

            טוב, זה לא אני
            כתבתי לכם למטה

          • matipool

            לגמרי . הוא היה ברמה אחרת מהחקיינים .
            לגבי הדבילים שלא הבינו שזו פארודיה של מישהו חכם במיוחד - באמת מדהים .

    • משה

      "לאומנית במקצת" ? חבורת גזענים מגעילים שגאים בזה. תגובה מתחסדת ועלובה.

  • סניור

    אני חייב לציין תחילה שאני נגד כול צורה שהיא של גזענות, נגד יהודים או נגד אחו שאינם. אני חושב שזו צורת התבטאות שפלה ומעוררת גועל ברמה הקשה ביותר שמוכרת לי.

    אחרי שאמרתי, אני מצפה מאלי דסה, ושחקני ביתר בכלל, כצעד ראשון של מלחמה בגזענות בהתאם לרוח המפקד החדשה שתוארה בפוסט, לא לרוץ ולמחוא כפיים לקהל שלהם ששר "הנה היא עולה הקבוצה הגזענית של המדינה הו הו הו" (כן, זו נהמה, מהסוג שעולה לקבוצות באירופה מאות אלפי יורו). לאחר מכן הם רשאים לדרוש הפסקה של משחק בעקבות קריאות כנגד שחקן שלהם.

    כול זה, כאמור, מבלי להוריד ולו מעט מהגועל שבקריאות כלפי אלי דסה.

    • מיקו גוטליב אהלן סבבה

      נהמה כצליל היא לא דבר גזעני.

  • דוד

    אני חושב שכל הטררם סביב הגזענות בבית"ר יצא מזמן מפרופורציה. בהפועל שרים 'שימו את מכבי בתאי גזים', אבל כיוון שמכביזם אינו גזע אז זה מותר? מה יש בה, באיבה לערבים דייקא, שהופך אותה לחמור יותר מגזענות בכלל (נהמות לשחקנים שחורים, כמעט בכל קבוצה) ומאיחולי מוות לאחים בפרט? ודבר ששוה בדיקה, האם בקפריסין, כשמתקיים משחק בין טורקים ליוונים ונשמעים קריאות בוז, הדבר נחשב לגזעני? ובין ריאל מדריד לקבוצה עם שחקן באסקי? ובין אוהדי דינמו קייב לשחקן רוסי? ומה קורה אם פרטיזן בלגרד לא תרצה לצרף שחקן ממוצא אלבני, זה יפריע למישהו?

    • דיזידין

      תגיד, מה הקשר בין הדוגמאות שהבאת למה שקורה בבית"ר?
      א. הגזענות בבית"ר היא לא רק אצל האוהדים, היא במועדון עצמו.
      ב. הערבים הם 20 אחוז מאזרחי המדינה.
      הנה דוגמא בשבילך: קבוצת אן-בי-אי שמצהירה שלא תשתף יהודים, או לבנים, או שחורים, או צ'רקסים.

      • דוד

        א. מה זה 'המועדון עצמו'? מי זה?
        ב. בקפריסין 18% טורקים לפני החלוקה. בספרד 2.1 מיליון בסקים. אין לי כוח לבדוק בוויקיפדיה את כל השאר. בית"ר לא הצהירה. היהודים לא מזדהים עם אחיהם רוצחי האמריקאים, ולא *כל* נציגיהם בקונגרס מביעים תמיכה בשחיטת ילדים.
        אינני שונא ערבים אבל העויינות מובנת. ובכדורגל כל אמוציה מובעת בצורה חריגה וזה חלק מהמשחק, אני יכול לחתום לך שכל אלה שצועקים מוות לערבים לא יפגעו בזבוב. ירושלים היא עיר אתנית מזרח תיכונית, בלתי אפשרי לשפוטה במשקפיים תל אביביות.

        • גל ד

          לסקינהד חוקים משלו, אתה אומר.

        • אלון

          ירושלים טהורה לעד

        • רפאל

          כשדורותי שואלת את הדחליל כיצד הוא מדבר אם אין לו מוח, הוא אומר שהוא מכיר הרבה אנשים שאין להם מוח ומדברים... : )

  • אדם בן דוד

    ככלל אני צשתדל ללכת בעקבות כלל האצבע של "אל תאכיל את הטרול"
    אבל דוד אתה משהו מיוחד.
    האמירה של "ביתר לא גזענית לא שונאים גויים, אולי לאומנית במקצת" היא אחת הטובות
    ניתן לומר באותו האופן:
    ראיוס לא עבר עבירה מעולם, אולי תיקל קלות את רפי דהאן
    אופירה אסייג אינה עיתונאית צהובה, אולי לפעמים יש באתרה מידע רכילותי
    אלי גוטמן אינו פנקסן, אולי מסתכסך עם שחקן לעיתים
    שלמה שרף לא שונא\מקנא בגרנט, אולי מעביר ביקורת קלה
    אבי נימני אינו ערבבו, אולי לפעמים הוא נותן מילה חיובית על שחקן שחתום אצלו
    בפאלו בילס אינה קבוצה מקוללת, אולי מפסידנית במקצת

  • צור שפי

    פוסט נאיבי לצערי והטוקבקים מאשרים זאת.

  • משה

    שבוע אחרי שראש ממשלה מוציא הודעה ש"ערבים נוהרים לקלפי" אתה רואה נקודות אור במלחמה בגזענות ? אשריך.

    • רפאל

      סתם נסיון נואש לנסות להגן על האמירה המצערת ההיא של ראש הממשלה.
      אולי הכוונה היתה לומר שהמחנה השני לא לוקח את הבחירות כמובן מאליו והם כאזרחים טובים באים בהמוניהם להצביע.
      בואו גם אתם, תומכיי לראשות הממשלה להצביע בהמוניכם ע"מ שתתקבל תמונה המשפקת את מאזני הכוחות הקיימים ( לדעתו ).

  • אהד

    לא מסכים לגבי ההזדהות קריאתך לדסה להפגין בפעם הבאה לצד הערבים. בחיים אנחנו תדירות מדלגים על עוולות שמבצעים נגד אחרים אולם כאשר אותה עוולה מופנית כלפינו, אנו מתקוממים.
    לא אלי דסה, שמגיע מאוכ' מוחלשת, צריך לצאת כנגד הגזענות נגד הערבים. לו יש את המאבק שלו.

    • בלייק

      הוא לא יצא נגד גזענות המופנית כלפי ערבים, ערבים לא יצאו נגד הקללות הגזעניות כלפיו, המזרחיים מקופחים כבר שנים אז מה רוצים מהם? נשים, טוב זה הרוב הכי נדפק משחר ההיסטוריה אז שהם יעזרו לאתיופי/ערבי/מזרחי? ואנחנו? אנחנו יהודים, שאף אחד לא ילמד אותנו מה זה להיות קורבן לגזענות, ואנחנו נמשיך לסחור עם המשטרים הגזעניים ביותר בעולם (שזה אומר בעיקר אפריקה, זה יותר מסובך במדינות ערביות).
      ברור שהאינטרס של כולנו הוא שכל אחד יישאר כוח קטן ומוחלש בקבוצת ההתיחסות שלו, מאשר שקבוצות באוכלוסיה יתאחדו כדי להיאבק יחד בתופעות גזענות.

      • אהד

        ברור. אני גם בטוח שאתה חי לפי הכלל זה. מפגין ומוחה אל מול כל עוולה.
        יש דברים שנשמעים יפים בתיאוריה. אם דסה ימצא את הכוחות כדי למחות גם כאשר יקראו מוות לערבים, אסיר בפניו את הכובע. אבל לצפות ממנו שימחה כנגד הקריאות נגד הערבים זה להפיל עליו תיק גדול מדי, ואולי אפילו צביעות, בטח כל עוד אנחנו לא עושים את זה. סתם למשל, כמה מאיתנו חשבו להפסיק לצרוך כדורגל ישראלי עד אשר יטפלו בזה? אז למה אלי דסה צריך להיות הדון קישוט של כולנו?

        • אדם

          סליחה, זה לא אותו דבר. גסה יצא כנגד גזענות במגרשי הכדורגל. בהחלט אפשר לצפות ממנו שיניה סולידרי בתחום הכל כל מצומצם הזה. או כמו שלימדו אותנו כורי הפחם והלהטבים באנגליה, כשיש מטרה משותפת גם הצדדים הכי מרוחקים יכולים ללכת יד ביד.

        • בלייק

          אהד - אני לא הדוגמה ולא הנושא. אם אני כותב כאן נגד גזענות, זה נגד גזענות על כל גווניה וצורותיה.
          אם דסה שומע קריאות גזעניות כלפיו והמום שאף אחד לא עושה כלום, מההכחשות ואזלת היד של המשטרה, בתי הדין ואפילו שופטי המשחק, וכל זה שבועיים אחרי ששחקן יריב במשחק נגדו זכה לטיפול דומה, אז הוא מנותק או מרוכז רק בעצמו.
          ברור שזה הכי כואב כשזה קורה לך, אבל הצביעות כאן זועקת לשמיים, לא רק של דסה (שהוא אכן קורבן במקרה הזה), אלא של כל האנשים שהגיבו לתקרית בשם המועדון.

          • אהד

            אין פה עניין אישי. אני פשוט לא מבין איך אנו מצפים מבחור צעיר בתחילת הדרך שיניף את נס המאבק בגזעני ביתר. ראינו כשאריאל הרוש, הקפטן ואחד "משלהם", יצא נגדם מה הייתה אחריתו.
            זה מזכיר לי את הוויכוח שהתנהל בנוגע לדורפן ולפיטורין (הכנראה) לא מוצדקים של לוינטל. האם דורפן היה צריך להתפטר במחאה על העוול שנגרם לעמית שלו? האם היה צריך לכרות את מטה לחמו? האם אנחנו היינו עושים את זה? אני יכול לענות רק בשמי ולהגיד שכנראה שלא. התשובה הזו מכוונת גם לאדם.
            אגב, רואים את אוזלת היד של ההתאחדות והבקרה בטיפול בשחקני נתניה. האם יתר השחקנים צריכים גם לשבות? הרי מחר הבקרה יכולה להכזיב גם אותם.
            שוב, אם דסה צבוע, אזי הוא לא יותר צבוע מאיתנו. כנראה פחות.

            • אדם

              בעיקרון מה שאני חושב שנוגע למה שאמרת שאם נניח דורפן יפוטר עכשיו באותה הצורה, שלא יתלונן. כנ״ל כל שאר השחקנים ששותקים. מקבל את זה שדסה שתק עד עכשיו וכשזה הגיע אליו הוא לא יכול היה יותר אבל ברגע שזה קרה, הוא לא יכול לחגוג עם קהל שמקדש גזענות. זהו, הוא יצא מהארון, אין דרך חזרה.

  • ירוק בכל רמח אבריו

    איך הצלחת לראות משהו חיובי בהתנהלות של דסה?
    אני נטרף מכך ששחקן שאוהדי קבוצתו שרים בגאווה "הנה היא עולה הקבוצה הגזענית של המדינה" מרשה לעצמו לעשות רעש מאוהד בודד שקרא לו כושי.
    שאגב, זה מגעיל אבל בלי השוואה לקריאות מסוג "מוות לערבים".
    אם למר דסה באמת חשוב לשנות את השיח הציבורי סביב הגזענות נראה אותו גיבור על אוהדי קבוצתו (הגזענים מביניהם) שהם הנגע העיקרי של קהל אוהדי הכדורגל בפרט ושל החברה הישראלית בכלל.
    אין לי טיפת חמלה כלפי הטמבל הזה.

    • אהד

      מצטער, אבל אתה הטמבל.
      מעניין אם אתה היית מסכן את הפרנסה שלך (ואולי את הבריאות) כדי לסייע לעמית לעבודה.

  • דוד

    התגובות שלכם לדבריי מעידות שלא הייתם מעולם בירושלים ואינכם מבינים את שפתה, פירטתי בתגובה 3. מפריעה לי ההזדעקות האוטומטית הכמעט רפקלסיבית, כשמישהו מעלה את בעיית חוסר הנאמנות של ערביי ישראל- גזענות, דעות חשוכות וכו' ואולי דווקא ראייה ריאליסטית של המציאות? ולהפחיד אותנו שאנחנו הולכים לכיוון של מדינה דו לאומית*- זו לא גזענות? מה הבעיה בדו לאומית?
    במזרח ירושלים גרים מאות אלפי ערבים שרבים מהם מזדהים עם אחיהם הפלשתינים, ויש מתח בין גזעי. אני לא קורא לאווירה הזאת גזענות, אם כי אני מסכים שאסור לקרוא קריאות 'מוות' נגד אף אחד, אפילו לא נגד יהודים.
    *כאילו שאם תקום מדינה פלשתינית יעברו לשם כל ערביי ישראל ונהיה חד לאומית

    • אהד

      אפשר אולי היה לדבר על מה שאתה אומר אילולי השנאה של אוהדי ביתר הייתה שמורה רק לערבים. מה עשו להם הצ'צ'נים? והאם הם בדקו מה חושב טועמה לפני שהחליטו שהוא מחבל?

      • בלייק

        דוד, האמת שהתגובות שלך מראות שאתה לא קורא מה אנחנו כותבים לך....
        אגב, הייתי בירושלים, כמה וכמה פעמים. יכול להיות שלא היית בתל אביב? לא קשור, אבל נסגור את הפינה הזאת.

        אתה חוזר לנושא ערביי ישראל והסכסוך, ואני ומגיבים נוספים שואלים אותך על מקנאקי, תמוז, צ'צ'נים. אגב, אם הסכסוך מצדיק גזענות נגד ערבים, אז אני מבין שאתה מצדיק גם את הגזענות ההפוכה שקיימת במדינות ערביות או אפילו באיצטדיון בסכנין?

        אגב, זה לא עושה את הקהל של בית"ר יותר גזענים מאחרים (היו מספיק תופעות גזענות במספיק קבוצות). אולי המדיניות החצי רשמית של אי החתמה של שחקנים ערביים עושה את המועדון לכזה. פשוט לא מובנת ההתעלמות שלך מהתופעות האלו בטדי, כאילו נפלנו מהירח כי "לא היינו בירושלים".

        • דוד

          א. אני מבין את הגזענות ההפוכה.
          ב. תמוז בגד (הרי שחורי עור שיחקו ומשחקים בבית"ר כולל תמוז עצמו), והצ'צ'נים זה שוליים קיצוניים. כמעט כל הקהל מחה על השריקות. אודה שאני לא מכיר את מקרה מקנאקי.
          אולי הסוציולוגיה המודרנית לא תסכים לדברים הבאים: מתח בינגזעי על רקע לאומי אינו גזענות. אני לא חושב שהערבים הם נחותים מאיתנו מבחינה גזעית או תרבותית, אלא שיש פה עימות בין 2 עמים. יכול להיות שביקרת בירושלים, ואני באמת לא הייתי הרבה בתל אביב כוונתי הייתה שלא כמו בתל אביב הרוגעת, ההומוגנית מבחינה אתנית ותרבותית (יהודית חילונית אשכנזית ברובה) ירושלים היא עיר תוססת עם איזון עדין ושביר. מספיק שתסתובב ברובע ותראה מבטים חשדניים, או שתיסע ברכבת הקלה כשכל בן מיעוטים יגרום לך להתכווץ ולהיזכר במעשי דקירה וכו', או לראות פרצי אלימות בין צעירים יהודים וערבים בגן סאקר ובאיזור השוק כדי שתבין על מה אני מדבר. תל אביב-ירושלים= שתי מדינות לשני עמים.

          • אהד

            1. הקריאות נגד הצ'צ'נים לא היו רק מצד שוליים קיצוניים.
            2. על פי חוק העונשין הישראלי מוגדרת הגזענות כרדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור בני אדם או חלקים של האוכלוסייה או יחידים, והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני.
            ז"א שאם אתה עוין כלפי יחיד בשל מוצאו האתני, אתה גזען לפי החוק. שוב, ניחא אם הייתם יודעים ששחקן מסוים מחזיק בעמדות כאלו או אחרות. אבל אתם לא יודעים. אתם פשוט עושים משוואה פשוטה לפיה ערבי = בוגד/אויב.

            • דוד

              אני מסכים עם רוב הדברים בפסקה 2, רק אסייג ואומר שלחוקים יש מטבעם אופי נורמטיבי-כוללני, והם כמובן לא מייצגים את המוסר (אם ישנו. לדעתי יש רק מוסר התורה). זאת אומרת, עוינות לקבוצה אתנית קיימת בציבור-או בציבורים- מסיבות מוצדקות, והחוק נועד למנוע אותה משיקולי *תועלת* (ושלא כדעתו של פרופ' אהרן ברק). ואני עצמי לא עושה את המשוואה הנ"ל אבל אני כן רואה בה סבירות מסויימת ז"א אני מבין את הערבי שתומך באחיו. 'אם הייתי פלשתיני הייתי מחבל מתאבד' אמר האומר

            • נביא בעירו

              דוד, בבסיס הדברים שלך יש תמיהה כנה: במה שונה בית"ר מקהלים אחרים שמשולהבים מבחינה לאומנית? התשובה די פשוטה. אם בית"ר היתה משחקת נגד אל-אהלי המצרית והקהל היה נוהם לכל מי שנוגע בכדור וצועק "מוות למצרים" זה היה אולי מגעיל ולאומני אבל לא קרוב למה שקורה בפועל עם בית"ר. בית"ר לא מאפשרת *במוצהר* לערבים לשחק בשורותיה. הקהל שלה מתגאה בזה. אתה בוחר להתרכז בזה שדובר בסכסוך לאומי ולא בתורת גזע, אבל צריך לעשות לוליינות די מרשימה כדי להגיד שהביטוי "בית"ר טהורה לעד" לא מעיד על גזענות עמוקה.

              חוצמזה גם כתבת לאורך הדרך לא מעט שטויות:

              - *כל* נציגי הערבים בכנסת הביעו תמיכה בשחיטת ילדים. הגרסה הנכונה צריכה להיות *אף* נציג ערבי בכנסת לא הביע מעולם תמיכה בשחיטת ילדים (ואני כולל בתוך זה גם את עזמי בשארה, שהלך הכי רחוק מבחינת הצדקת המאבק המזויין).

              - מי שלא מסכים איתך כנראה תל אביבי שלא מכיר את המציאות בירושלים. אני לדוגמה ירושלמי, מדבר ערבית ועובד במזרח העיר, אהדתי אפילו את בית"ר בילדותי ואני חושב שכל יום שהקבוצה הזו ממשיכה לפעול הוא בושה למדינת ישראל ולכדורגל העולמי. לא פחות.

              - ההשוואה בין התנגדות למדינה דו-לאומית לבין "עוינות אתנית" שהביטוי שלה הוא קריאות "מוות לערבים" וקיום של מועדון כדורגל טהור גזע היא מביכה.

              - "בבית"ר מעולם לא ביזו שחקן בגלל צבע עור". וואללה...

              - "אני יכול לחתום לך שכל אלה שצועקים מוות לערבים לא יפגעו בזבוב" - מפתיע שבתור ירושלמי, שלפי עדותו מכיר את העיר ואת "שפתה" אתה לא מכיר את הקשר ההדוק בין מי שצועק ומי שעושה לינץ' בכיכר ציון, מרביץ לערבים בגן העצמאות, עושה פוגרום בקניון מלחה ושורף את הבית ספר הדו-לשוני בעיר. אבל אולי אתה צודק ודווקא בזבובים הם לא נוגעים...

            • דוד

              כל חברי הכנסת הצטלמו עם דגל חמאס, מקרבם יצאה ההצהרה שדאעש הוא היורש של התנועה הציונית ושרצח 3 הנערים הוא צעד צודק במאבק לשחרור פלשתין. גינויים לא נשמעו. אני עצמי העליתי את תופעות האלימות בעיר כראיה למתח ולאוירה עויינת, אבל צעירים יהודיים לא דוקרים ולא דורסים עם טרקטור. כפי שכתבתי למעלה, כל אמוציה או דעה פוליטית מקבלת על המגרש ביטוי אקסצנטרי ומוגזם. למשל אני לא חושב שמי שתולה שלט 'לא מייצגים את ישראל' באמת שונא את המדינה. זה מגרש כדורגל.

            • נביא בעירו

              ענית רק לחלק מהדברים השוליים שציינתי בסוף ולא לטענה המרכזית (הקהל של בית"ר לא נגוע בעוינות אתנית קלה. חלקים גדולים ממנו גזעניים באופן עמוק וחמור בהרבה מכך - המועדון עצמו בוחר לשתף פעולה עם גזענות האוהדים ולא להחתים שחקנים ערבים).

              אבל גם בשולי הדברים אתה טועה ומטעה, אז:

              1. אין בתצלום עם דגל חמאס הבעת תמיכה בשחיטת ילדים. כמו שאין בהשתתפות במשט תמיכה בשחיטת ילדים. כמו שאין בדיבורים על "התנגדות מזויינת" תמיכה בשחיטת ילדים וכמו שאין בהתעקשות שלא לכנות "טרוריסטים" את מי שבפועל שחט ילדים, תמיכה בשחיטת ילדים. אף חבר כנסת לא אמר שרצח 3 הנערים הוא צעד צודק ובטח שאין בהשוואה המפגרת בין הציונות לדאע"ש תמיכה בשחיטת ילדים. אלא אם כן אתה מחליט שאי ההוקעה של פגיעה בחפים מפשע והבעת הזדהות עם מטרות המאבק המזויין הן אותו דבר כמו תמיכה בשחיטת ילדים, אבל אז גם כל מי שהשתתפף בטקס לזכרו של מאיר הר ציון, או מי שקרא רחובות על שם ארגון הלח"י והאצ"ל, גם הם תומכים בשחיטת ילדים. לבחירתך...

              2. אתה התגאית שאתה דובר את "שפתה של ירושלים" וחלקת איתנו את ההבחנה לפיה אתה אתה חותם על כך שמי שצועק מוות לערבים "לא יפגע בזבוב". אני הצבעתי על הקשר ההדוק בין מי שצועק למי שעושה לינצ'ים במרכז העיר, תוקף נהגי מוניות ערבים, מצית בית ספר ותוקף ערבים שמתחילים עם יהודיות. במקום להגיד "טעיתי" אתה משום מה מעדיף להדגיש את העובדה המאלפת שאף יהודי שצועק מוות לערבים עדיין לא עשה פיגוע דריסה עם טרקטור. מה אני אגיד לך, אשריך...

            • דוד

              1. אני לא רוצה להתדיין אתך על הנושא של הח"כים הערבים, בגלל שאני עצמי באמת לא חושב שהם מייצגים את כל הציבור הערבי (אבל כן חושב שחמאס הוא ארגון טרור רצחני המכוון את פעולותיו נגד נשים וילדים והזדהות עמו פירושה תמיכה במעשיו), ועם זאת אני מבין את אלה שכן חושבים שהם כן מייצגים את הציבור שבחר בהם. ובזה הסיפור הבית"רי שונה מקבוצת NBA שתצהיר שהיא לא מחתימה יהודים.
              2. טוב, אודה, הגזמתי קצת. אבל ברור שצעירים גזענים אלימים (וכמה כאלה ישנם, שורפים בתי ספר?? כל מיליון אוהדי ביתר מרביצים לערבים??) הם היו מתאימים יותר לקבוצה מסוג אחר אבל בית"ר היא הקבוצה הימנית היחידה בארץ, ובה הם מוצאים את ביתם. הם עבריינים שאם גרו בתל אביב היו שודדים זקנות. על המגרש, כש 20 איש צועקים מות לערבים אז יש הרבה טיפשים מתחת גיל 18, -תבדוק- שיצטרפו אליהם. זה מה שהדגשתי, זה מגרש כדורגל. מסקנה, בית"ר היא קבוצה לאומית (על גבול הלאומנית, בשבילך), לא גזענית.

            • דוד

              לגבי הדיון ההיסטורי על האצ"ל אתה מוליך שולל, כרבים מחבריך. אבל בחייאת, הוויכוח הזה אורך כבר 69 שנה.

Comments are closed.