הג'וב הבא של אלישע

.

.

.

.

.

.

.

.

בשלוש שנותיו הראשונות על הקווים של מכבי חיפה הפגין אלישע לוי מספר תכונות בולטות. הוא הראה כי הוא מסוגל בתוך קיץ אחד להפוך קבוצה מסוכסכת ונטולת אמונה לאלופה. אחר כך גם הוכיח את יכולתו להסתדר עם עזיבה של כוכבים, לטפח כישרונות צעירים ולשקם כישרונות מבוזבזים. הוא עמד היטב מול לחץ הקהל, שמר על אווירה טובה, אבל גם ידע להיות קשוח כשצריך. ומעל לכל, וזאת תכונה שאין לזלזל בה בכל הנוגע לכדורגל הישראלי, ידע תמיד לשמור על מקצוענות ושפיות.

בקיצור, אלישע הראה שהוא המאמן הישראלי היחיד שיכול להביא למכבי תל אביב אליפות בעונה הבאה.

***

השנה אלישע לוי נכשל. לא רק במבחן התוצאה, שם יש לו עוד זמן לתקן, אלא במשהו גדול בהרבה: בבניית שלד חדש, קבוצה חדשה, מכבי חיפה 2.0.

במחזור ה-31 של עונת 2008/9, ב-0:1 הבלתי נשכח על הפועל ת"א, נטלו חלק לא פחות מ-6 שחקנים שישתדרגו בעתיד לאירופה (קינן, מסיללה, קולמה, כיאל, רפאלוב וארבייטמן). אלה, יחד עם דוידוביץ', בוקולי וקטן, היוו בעידן אלישע את הבסיס למכבי חיפה היציבה, הלא מבריקה אך יעילה, ובעיקר המנצחת. הקיץ, אחרי שהאחרונים עזבו ונותרו רק הנספחים, השלד הזה התפרק סופית.

11 שחקני הרכש שהגיעו כדי ליצור בסיס חדש, כמו גם הצעירים שהיו אמורים להיכנס לוואקום, הראו השנה פוטנציאל להפוך בעתיד לשחקנים טובים. לא להוביל את מכבי חיפה.

אפשר לבקר את הבחירות הספציפיות בשחקן זה או אחר, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בכישרונות מהבולטים ביותר בשוק הישראלי ובזרים בסכומי עתק במונחים מקומיים. וכשמתוך הסגל הרחב הזה רק שחקן אחד (עמאשה) באמת ממצה את הפוטנציאל, וכל האחרים נראים כמו אורחים ולא בעלי בית, כנראה שמדובר במשבר עמוק יותר ממה שחשבנו.

השחקנים אולי אחראיים נקודתית לכישלון, אבל השיטה – האסטרטגיה, הטקטיקה, סגנון המשחק – היא זו שבאמת פשטה את הרגל.

מועדון כמו מכבי חיפה יכול להרשות לעצמו לאבד אליפות אחת כדי לבנות תשתית לשליטה בשלוש השנים הבאות. להפסיד בקרב אבל לנצח במלחמה.

זה קרה למנצ'סטר יונייטד, באיירן מינכן, פורטו ועוד קבוצות מקבילות מבחינת דומיננטיות מקומית. רק שאצלן השנים הרעות נראות לרוב יותר כמו פנצ'ר. לחיפה של העונה הלכו הקרבורטור והשאסי. וכשהשוק הפרוץ הופך את חלקי חילוף הראויים ליותר ויותר נדירים, לפעמים הדבר היחיד שנותר הוא להחליף את הנהג.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

***

מכבי חיפה צריכה ליצור שיטת משחק המותאמת לשחקנים הקיימים, ולא לאלה שכבר עזבו. היא חייבת להזיז הצידה את קטן ולהקים מנהיגות חדשה. היא לא צריכה מהפכה, כי המהפכה כבר נעשתה למעשה בקיץ, היא זקוקה למישהו שיהיה מסוגל להוציא אותה לפועל.

אבל מצד שני, חיפה גם צריכה המשכיות. היא חייבת לשמור על העליונות המנטאלית שהביאה לה אליפות מול אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. המערכת חייבת לשמר את המקצוענות לצד השפיות שאפיינה אותה בשנים האחרונות.

בליגות הגדולות של אירופה יודעים איך לעשות את זה, בישראל קצת פחות. עכשיו, כשיענקל'ה שחר כבר לא ילד וכשההתנהלות בשוק השחקנים הופכת מורכבת יותר ויותר, נראה כי הגיע הזמן להתחיל:

אלישע לוי – מנהל מקצועי.

*

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

*

דרור רייכר בדה באזר

 

דה באזר בפייסבוק

*

סליחה, תקלה
אז למה אלישע צריך ללכת?

17 Comments

הופמן 16 בדצמבר 2011

אכתוב מה שכתבתי לך אצלי: זה רעיון טוב שאלישע יישאר במערכת. אבל לא הוא האיש שהייתי נותן לו להיות אחראי על יצירת שיטת המשחק. זה אולי התחום היחיד בו הוא לא הראה משהו מיוחד בארבע השנים הוא אצלנו. הוא אחלה מוטיבייטור, מאמן טוב, יש לו עין טובה לשחקנים והוא יודע להנחיל שקט במערכת. אבל חזון טקטי זו לא מעלה שמאפיינת אותו לדעתי.
חוץ מזה, אחלה פוסט. והייתי מוסיף לעמאשה גם את שראנוב.

תום א 16 בדצמבר 2011

אהם אהם – יש לו עין טובה לשחקנים?
באמת כתבת את זה?
יעקובו? דודו ביטון? ההוא שמככב באיאקס?
רשימה לא קטנה של שחקנים שהוא פיספס.

הופמן 16 בדצמבר 2011

כולם מפספסים. אבל גם את רוב השחקנים שהביאו לנו אליפויות בשנים האחרונות הוא הביא או קידם משמעותית.

דרור רייכר 16 בדצמבר 2011

הכוונה במנהל מקצועי זה גורם מקשר בין הבעלים למאמן. מכאן אפשר לקחת את זה לאיזה כיוון שרוצים.

מאמן קובע הרכב, טקטיקה, שיטה וכו'. הוא נמדד לפי תוצאות מיידיות. בגלל זה כשחסר לו באופן היפותטי בלם, הוא יביא את הבלם שנמצא בכושר הכי טוב באותו רגע ולא את הבלם שהכי מתאים לקבוצה בטווח הרחוק.

מנהל מקצועי נמדד רק בסוף כל שנה ואפילו כל שנתיים. בגלל שהוא לא נמדד כל שבוע וגם לא כל חודש, הוא יכול לראות תמונה רחבה בהרבה. מתפקידו לקבוע אם אותו בלם שהמאמן רוצה מגיע כדי לשמור לאותו מאמן על התחת, או כדי להפוך בעתיד לבלם המוביל בקבוצה.

עד עכשיו יענקל'ה היה זה שמילא את התפקיד הזה הלכה למעשה. עכשיו אנחנו רואים שבמצב הנוכחי, כששחקנים ראויים צריך לאתר ממש עם פינצטה, לתפקיד הזה דרוש איש מקצוע אמיתי.

ולאלישע, שהראה שיש לו עין, יש עוד תכונה חשובה מאוד לתפקיד הזה: הוא לא יחתור תחת המאמן…

תומר חרוב 16 בדצמבר 2011

לא יעבוד, רובן לא יסכים לעבוד תחת מנהל מקצועי.

קסיוס קליי 16 בדצמבר 2011

למה צריך מנהל מקצועי בעסק לא מסובך כמו מכבי חיפה.

אף קבוצה ישראלית לא צריכה מנהל מקצועי. זה ג'וב לכרישים.
וגם זה לא תמיד בכל קבוצה.

תמיד אוהבים לתת דוגמאות של ברצלונה, ריאל, באיירן.
יודעים מה בואו נעשה עסק, כשקבוצה ישראלית תיקח גביע אירופה, נתחיל לדבר..

ולעניין שלנו,
יודעים מה, אלישע השנה כושל. אבל לא כושל ציון 4 אלא כושל ציון 0 .
ונגיד שיש מאמן כושל, רבאק, אתה מביא 11 שחקנים וכולם על הפנים!!
11 !!

אין אף נקודת אור, זה לא כשלון נקודתי, זה כשלון רוחבי, אורכי ועומקי.
שלא לדבר על שנים קודמות שיש לו אחוזי הצלחה של משהו כמו 2 מתוך 37 .
די תהיו רציניים, מכבי חיפה לא הייתה כזו גדולה שמגיע לה עונת מנוחה. היא הייתה זבל שנה שעברה ועכשיו היא פשוט פח אשפה.
הליגה חלשה מדי, אז קשה לבלוף לצוץ.

גחוקידזה 16 בדצמבר 2011

לא נותנים פרס על כישלון. לא הצליח בתור מאמן נקדמו לעמדת מנהל. מה פתאום? כי הוא נחמד? שילך ויאמן במקום אחר כולל מכבי ת"א, הוא לא מפחיד אותי. אבל מה אם הוא לוקח אליפות השנה?

קסיוס קליי 16 בדצמבר 2011

איך יקח?
ואם כן, אי אפשר לפטר אותו.
לו שנה שעברה לא היה לוקח היו מפטרים.

ניתאי 16 בדצמבר 2011

קשהלי להאמין ששחר יחשוב שפונקציה כזו נחוצה במערכת. של קבוצה ישראלית. הוא מצליח טוב מאוד לשלוט בליגה וגם לשמור על איזון. אז למה.

דרור רייכר 16 בדצמבר 2011

קסיוס – מכבי חיפה עסק לא מסובך? להימדד בתוצאות מדי שבוע ולא בכל רבעון, להיות תחת מעקב של מאות אלפי אוהדים ושעיתונאים מכל גוף תקשורת אפשרי יתרוצצו לך בין הרגליים, זה נראה לך פשוט?

יעקב שחר עבד הרבה מאוד שנים כדי ליצור הנהלה ומערך מקצועי שגורמים לעסק הזה לתפקד. בזמן הזה היו לא מעט אנשי עסקים די מצליחים בשעתם – בן גור, זאבי, יאמר, גאידמק, שניידר ואפילו לוני – שפשוט קרסו בכדורגל.

גחוקידזה וקסיוס – אלישע נכשל בסיבוב אחד בסך הכל. הוא הגיע למצב שיש לו סגל שפשוט לא מתאים לשיטה ולפילוסופיית המשחק שלו. אם הוא ישתנה וייקח אליפות או לפחות יאיים עליה, אין שום סיבה שלא ימשיך. אם זה יימשך ככה, אז הוא לא צריך להמשיך לאמן.

אבל, כל זה לא גורע מהעובדה שהמערכת יכולה להשתמש בו בתפקיד אחר. במציאות הנוכחית של הכדורגל הישראלי, עם כל החאפרים שיודעים לדבר יפה אבל לא ממש מצליחים או מסוגלים לעשות (איוניר, קלינגר, שירזי ושות'), אלישע לוי הוא איש מקצוע שפשוט חבל לוותר עליו. תוסיף לזה את האופי והיושר המקצועי – מדובר בנכס למערכת.

ניתאי – הגדולה של בעלים היא לא לשמר את הקיים, אלא לחשוב איך לשפר אותו. עד עכשיו לשחר לא היתה הזדמנות למנות מנהל מקצועי ראוי בלי להביא מישהו מבחוץ או להשאיר את רוני לוי שחותר תחת כל מה שזז. עכשיו יש לו אופציה ראויה.

קסיוס קליי 17 בדצמבר 2011

דרור,
אם מכבי חיפה זה עסק מסובך אז אין אף עסק פשוט בעולם.
כולם נתונים ללחץ כלשהו.
כמות התפקידים במועדון הזה מספיקים "ללחצים" שאת מציין.

אפשר לחשוב שמכבי חיפה זו הקבוצה היחידה שנמצאת תחת עיניה הבוחנות של התקשורת.
אותם אלפים שמפילים אותך הם גם אלה שמרימים אותך.

אני מבטיח לך של-90 אחוז מהמגיבים כאן יש עבודה יותר מלחיצה מלהיות במערכת הכדורגל.

כדורגל?
זה המשחק הכי טיפש שיש!
באיזה לחץ אתה בדיוק חושב שכדורגלנים עומדים?
מה הם עובדים בכור האטומי?
יש 100 מיליון כמוהם.

רגע , עד עכשיו מכבי חיפה הייתה צריכה מנהל מקצועי?
לדעתי היא הסתדרה טוב מאוד.

ואם מכבי חיפה צריכה. הקבוצה הכי מאורגנת בישראל מבחינת כל המערכות. אז כ-ל הקבוצות בישראל צריכות.
ואף קבוצה ישראלית לא צריכה שלא תתבלבל.

יש יו"ר, יש מאמן, יש עוזר מאמן, יש מנכלמנהל מועדון ויש 100 בעלי תפקידים זוטרים אחרים שעוזרים.

בגלל שאלישע לוי לא מצליח אז לדחוף לו תפקיד?
ויש לו את העין הכי גרועה לשחקנים, אז מנהל מקצועי??
קצת רצינות.

אני עדיין בהלם שאמרת שכדורגלן זה תפקיד כזה מסובך.
מדובר באנשי הספורט הכי מפגרים (באופן כללי שלא תכנסו עכשיו לסרטים ) מבין כל ענפי הספורט שאני מכיר.
אם הם עומדים ב"לחץ" שכל אחד בעבודה עובר פי 100 ממנו, כל אחד יכול.

ממש מלחיץ להרוויח 100 אלף דולר, לקום ב 12, לשחק קצת עם כדור, ולשמור על כושר.
אני רץ ושומר על כושר משחק גם בלי המשכורת, אז על אחת כמה וכמה הייתי עושה את זה עם.

מה עוד אמרת שם?
אה, סיבוב גרוע..
טוב זה שווה פוסט בפני עצמו אבל אני אשתדל לקצר.
למעט כמה משחקים בודדים מכבי חיפה לא משחקת טוב כבר 3 שנים.
תקרא את המשפט שוב.

זה לא שחיפה הייתה גדולה ואז פתאום היה שובע משלל התארים שהיא לקחה. חיפה גרועה כבר 3 שנים ואיכשהו התארים הצליחו להמתיק את העונות.

השנה כשאין תארים והיכולת רק מדרדרת בוודאי שזה לא מספיק.

הסגל הזה נבחראושר על ידו. ואם הנחיתו לו 11 שחקנים על הראש הוא באמת פח.
אז תחליט. או שהוא פח בגלל שהוא לא מסוגל לפגוע אפילו בשחקן 1 מתוך 11 העונה או שהנחיתו עליו שחקן אחר שחקן בלי שום יכולת השפעה מצידו?
מה אתה בוחר?

לא רק זה, בסופו של דבר השחקנים כן טובים או ברמה מספיק טובה כדי להציג כדורגל יותר טוב ולא מה שקורה היום.

אלישע מייבש את כל מי שטוב ויכול לעזור.

על איזו פילוסופיית משחק אתה מדבר?
אין לו שום פילוסופיה. לא רק זה. מבין כל המאמנים וכל הקבוצות שיצא לי לראות לאלישע לוי יש את טביעת האצבעי הכי חלשה אי פעם!
מה שאתה שומע.
לא מגזים בכלל.

אין לו שום סגנון והפילוסופיה היחידה אבל היחידה שקיימת אצלו זה להוסיף חלוץ כל פעם שלא הולך עד שנגמרים שחקני הקישור.

אני באמת לא מבין איזו קבוצה בירוק אתה רואה.
אתה בטוח שזה לא ספורטינג ליסבון או סלטיק?
לא מובן לי איך משהו כ"כ בלתי מעורער פתאום עולה לבחינה מחודשת.

אלישע לוי זה סיפור גמור במכבי חיפה.
היו לו 100 הזדמנוית השנה להפוך את הגורל אבל הוא נכשל (!) בכל אחת מהפעמים!.

הוא מיצה את עצמו במכבי חיפה ומעולם המילה "מיצה" לא הייתה מובהקת וברורה כ"כ כמו במקרה הזה.

קורא 17 בדצמבר 2011

צודק לגמרי, ממש בדומה למקרה יונייטד – משהו צריך לצעוק המלך הוא ערום. אוהדים מסונוורים מודים שאין כדורגל טוב רק שזה מלווה בתוצאות לא טובות, אחרת אפשר להמשיך לשקר לעצמנו.

קסיוס קליי 17 בדצמבר 2011

בוודאי שאני צודק..
ראית אותי פעם טועה?…
(:

אבל יונייטד זה משהו אחר לגמרי. פרגי זה המועדון והמועדון זה פרגי.

פראליה 17 בדצמבר 2011

אני מניח שפשוט אין לך מושג כמה שאתה טועה.

שחקן כדורגל בראיה שלך זה אוכל חינם או אוכל חומוס כי זה מה שמשתקף לך בתקשורות שאתה כ"כ מחשיב.

מקרוב זה הרבה יותר קשה,

אתה לא עברת שום מיון לפני שעלתי ל"בוגרים". גמרת בית-ספר, עשית תואר ושלחת קו"ח ומשם הכל ברור ומובנה.

שחקן כדורגל נמדד בעוד כמה מבחנים טיפה יותר קשים משאתה עברת,
יש לו מבחן קריירה כמעט כל שבת ואיזה כמה אלפי זחוחים שמדמיינים שהם יודעים משהו על ספורט, שמרשים לעצמם לחלק לו ציונים.

צא מהסט, זה אמנם פופוליסטי לגמרי להתחבר לדברים שלך אבל המציאות רחוקה שנות אור מאזלת המקלדת הזאת.

כפי שאני קורא אותך לעולם לא תעמוד במבחן שבו כל שחקן רציני עומד מדי שבת, בהצלחה!!

יוסי 19 בדצמבר 2011

הוא התכוון לשחקן כדורגל ישראלי….

ניק 21 בדצמבר 2011

אני לא חושב שאלישע באמת קידם יותר מדי שחקנים… גם אלה שיצאו לאירופה כמו רפאלוב וכיאל הם הרבה פחות טובים ממה שעושים מהם.. וניקח לדוגמא את כל 2 הכשרונות הצעירים הכי גדולים של חיפה- גאדיר וגולסה- אז פשוט לא רואים טיפת התקדמות במהלך השנים… גולסה ממשיך לתת משחק טוב אחד לחודש וגאדיר אפילו הלך אחורה

Comments closed