בישראל כבר יש פייר פליי פיננסי

איזה יופי של טבלת ליגה עליונה יש לנו בישראל. שלוש הקבוצות העשירות מאד רחוקות מהמקום הראשון. רק אחת מהן בכלל בין שלושת הראשונות. הכסף בהחלט לא מדבר השנה בכדורגל הישראלי.

תאורטית הדבר הזה לא אמור להפתיע.

למה? כי אם מסתכלים על עולם הכדורגל כולו אין הרבה משמעות לרכישת שחקן במליון דולר לרכישת שחקן ב-100 אלף דולר. שחקן במליון דולר אתה קונה אחרי שנכשל בספרד או לא הראה יותר מדי בהולנד. שחקן ב-100 אלף דולר ייתכן שדווקא הצליח בליגה של פרו או דרום אפריקה או בליגה נמוכה של ברזיל אז ייתכן שהוא בכלל במוטיבציה ומומנטום טובים יותר.

אם שוק הכדורגל היה פתוח לחלוטין, ורובו די פתוח, אנחנו לא אמורים לראות הבדלים מהותיים בין קבוצה של עשרה מליון דולר לקבוצה של שלושה מליון דולר. ברמות הכספיות של עשרה מליון דולר יש יותר השפעה לליגה בה אתה משחק. ברור שללבנטה או קיאבו יש סגל חזק בהרבה מקבוצה ישראלית בעלת אותו תקציב (ויש קבוצות כאלו).

דור מלול (וויקפדיה). בירסחוט

*

אבל דווקא בליגה הישראלית אמורה להיות השפעה לכסף, גם ברמות של המליונים הבודדים. כי בגלל ההגבלות על זרים (שישה לקבוצה) את רוב הסגל יש להרכיב משחקנים ישראלים, וזה שוק קטן ונגיש. וכשהכל ידוע האפשרות לבחור ראשונים אמורה להשפיע. כך למשל הנבחר הראשון בדראפט בליגת ספורט אמריקאית הוא כמעט בוודאות טוב מהנבחר 30. כי כל הקבוצות עוקבות אחר כל השחקנים המרכזיים בין גילאי 16 ל-21-22 וספק אם תהיה טעות כל כך קיצונית. זה שונה מאד ממצב בו קבוצה מישראל מנסה לבחור בין שני שחקנים שהם במאיה השביעית בברזיל.

אז צריך להיות הסבר די רציני למה הכסף לא מדבר כרגע בכדורגל הישראלי. ואגב, ההסבר הזה צריך להיות עכשווי. להגיד "שהשחקן הישראלי לא שווה את הכסף" זה קל. אבל מאז עידן הבעלות הפרטית בכדורגל לא הייתה לישראל שום אלופה "קטנה" וגם שום איום ממש מצד קבוצה קטנה. כשהפועל חיפה או מכבי נתניה התחרו בצמרת זה היה בגלל תומך פתאומי. משהו קרה בכדורגל הישראלי ב-2011-2012.

הדבר המרכזי שכנראה קרה הוא שהקבוצות הגדולות במשבר. הרי את הטבלה לא מובילה קבוצה מדהימה. קריית שמונה רק במקום השביעי מבחינת מספר השערים שכבשה. אין בכל הליגה הישראלית אפילו קבוצה אחת עם הממוצע הצנוע של 1.8 שערים למשחק. שזה ממש לא מבריק. ראיתי כדורגל ישראלי באופן די ספורדי השנה – ביקור בארץ, קצת שידורים, קצת נבחרת וקצת ישראליות באירופה כולל צפיה במכבי תל אביב במשחק חוץ באירופה. באופן כללי זה היה מחריד. צריך לקוות שזה זמני ונראה בקרוב עוד קבוצות ישראליות טובות יותר – כפי שהיו כמה בשנים האחרונות. קראו את מה שכתב אלון זנדר על המשחק בין מכבי חיפה לחובבי ומחליפי שאלקה - שהיה חשוב לחיפה ולא חשוב לגרמנים. ומכבי חיפה היא כן מועדון שהעמיד קבוצות יפות.

*

אבל אוסיף גם הסבר כלכלי: אני מסתכל בוויקיפדיה על 23 השחקנים שזומנו למשחק הרשמי האחרון של נבחרת ישראל. רק שמונה משחקים בישראל – ויותר מכך – לכל השמונה הללו ביחד היו רק 23 הופעות בינלאומיות. וזה עוד בסגל נסיוני יחסית (מול מלטה אחרי שישראל הודחה כבר) שלא כלל את שחקנינו הטובים ביותר.

אני מסתכל בוויקיפדיה על הרשימה היותר נרחבת – שחקנים שייצגו את ישראל בשנה האחרונה או במהלך המוקדמות הללו. יש שם עוד 15 שחקנים שמשחקים בארץ. רק לארבעה – יואב זיו, אלברמן, קולואטי, בן שושן ותמוז – יש יותר מעשר הופעות בינלאומיות. ולאף אחד אין יותר מ-28 הופעות למרות שכולם וותיקים יחסית.

אז מה שקרה הוא שנהירת השחקנים לחוץ לארץ – אפילו לליגות הצנועות של בלגיה, פולין, קפריסין וסקוטלנד – פשוט רוקנה את המדפים. אין מה לקנות. מי שרוצה לבזבז מליון דולר על שחקן ישראלי שמשחק בישראל, זכותו. מישהו כבר ימכור לו. אבל הוא לא הולך לקבל שום דבר מיוחד עבור כספו.

בליגה שלא אטרקטיבית לזרים ושלא נותרו בה מקומיים בכירים, אין שום משמעות לכסף. בדרכה ישראל כבר יישמה את הפייר פליי הפיננסי.

דה באזר בפייסבוק


65 תגובות ל - “בישראל כבר יש פייר פליי פיננסי”

  1. שמרלינג 28. דצמ', 2011 ב - 19:21 #

    מרתק.
    ומרתיע. הרי גם מרבית השחקנים הישראלים בחו"ל לא היו כאלה שהקהל מגיע בשביל לראות אותם. בנוסף, אלה שחוזרים לארץ לרוב לא מככבים (תמיר כהן, יצחקי, קולאוטי…). נגזר עלינו לחוות ירידה ברמת הכדורגל בליגה בשנים האחרונות וגם בשנים הקרובות לא נראה שיפור.

  2. גורדיטו 28. דצמ', 2011 ב - 19:24 #

    פססססט…. ע ש ר הופעות בינלאומיות ….פסססססט

  3. יוני 28. דצמ', 2011 ב - 19:44 #

    בעיניי אלה חדשות טובות. ואגב מיליון דולר, חן עזריאל. כל מילה מיותרת.

    • שמרלינג 28. דצמ', 2011 ב - 20:59 #

      מיליון שקל.

  4. אופיר 28. דצמ', 2011 ב - 19:59 #

    רונן, אתה מתמקד בצד השלילי. למה לא להניח שבישראל לא נכבשים הרבה שערים בגלל הגנות הברזל, למשל?

    פחחח….

    • דורפן 28. דצמ', 2011 ב - 20:02 #

      אגב, לא נכבשים כל כך מעט – 2.45. טיפונת יותר מאיטליה ומעט פחות מספרד. אבל הם מתחלקים מאד בשווה – אין מישהו ממש טוב או גרוע בליגה הזו – מלבד הגנת קרית שמונה כנראה (אני רק שופט את הסטטיסטיקה – רק הספיגה של קרית שמונה היא נתון יוצא דופן)

  5. אריאל 28. דצמ', 2011 ב - 20:36 #

    זה נראה לי משהו זמני. לא שהכדורגלן הישראלי הוא איזה מציאה גדולה גם כשהוא לא יוצא לאירופה אבל לדעתי תוך שנה-שנתיים אנחנו נראה את הנהירה חזרה לארץ, כשהם יגלו שלשבת על הספסל של קבוצה בבלגיה זה לא כזה אטרקציה. כבר עכשיו מדברים על גילי ורמוט (שחקן השנה בארץ רק לפני שנתיים) שיחזור בינואר ואני מניח שנראה עוד כמה וכמה כאלו. ובמאבק על ה"יורדים החוזרים" לכסף תהיה משמעות, אני מניח

  6. טל 28. דצמ', 2011 ב - 20:44 #

    השיויונות היא מאפיין גם של ליגות אחרות מחוץ לליגות הגדולות. הולנד למשל, הייתה בעבר ליגה שידועה בכך שהיא נשלטת על ידי שתיים וחצי קבוצות. כיום, היא אחת הליגות הפתוחות באירופה.

    הסיבה לכך היא ברורה והיא החלשות הקבוצות הגדולות שמאבדות את השחקנים שלהם לליגות בכירות יותר. זה שמכבי תל אביב תשלם לשחקן פי ארבע בהשוואה למה שהוא קיבל בבני יהודה / מכבי פתח תקווה לא יהפוך אותו לשחקן טוב פי ארבע, נכון? תוסיפו לזה את הירידה ברמת הזרים (בלתי נתפס שבתחילת שנות ה90 הגיעו לפה שחקני נבחרת ברית המועצות) ותקבלו מצב שבו לכסף כמעט אין משמעות.

    גם בהינתן המצב הזה הזה, יש לכדורגל שלנו שתי בעיות מרכזיות:

    א. שהשיוויוניות הזו מלווה בכדורגל מאד טקטי והגנתי. ציינת בעצמך את מספר השערים שהוא מהנמוכים באירופה. לא יודע אם ישראל מאמן אחד היום שיש לו תפיסה אידאולגית אמיתית של כדורגל התקפי. באירופה, ברוב המקרים, בהליגות הקטנות מאופיינות דווקא בכדורגל יותר התקפי.

    ב. רמת המתקנים. מדהים עד כמה עטיפה יותר מרשימה יכולה להעלות את חווית הצפייה במשחק. משחקים מבלגיה או פולין הם לא ברמה שונה מישראל, אבל המתקנים והאווירה יוצרים תחושה שמדובר בליגות חזקות בהרבה. מצד שני, ספק אם אפילו אל קלסיקו יראה כמשחק ברמה גבוהה בחורבה כמו קרית אליעזר.

    • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 20:59 #

      עוד שנה מהיום לעיר חיפה יהיה את אחד המתקנים המפוארים והחדישים באירופה.

      • דורפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:04 #

        הלוואי. זה נראה מצויין. אחרי שגם נתניה יהיה מוכן הייתי קובע חוק שאסור לארח משחקי ליגה עליונה בלי סטנדרסט מסויים.

        • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:16 #

          בנס ציונה,עכו,פתח תקווה כבר נחנכו מתקנים חדשים.אומנם הם לא קרובים ל LEVEL שמתוכנן באיצדיון סמי עופר אבל גם זה משהו.
          טדי כבר בהרחבה וגם הוא בתקן סטנדרטי לאירוח משחקים אירופאים.על נתניה כבר כתבת,בלומבילד גם בשיפוצים בעונה הבאה,האיצטדיון הלאומי ברמת גן הוא הפרוייקט הענק הבא,אבל זה ייקח כמה שנים טובות.

          ללא כל המתקנים הללו ישראל לא הייתה מקבלת אישור לארח את אליפות אירופה לנבחרות צעירות עד גיל 21 שתתקיים בקיץ 2013.

        • טל 28. דצמ', 2011 ב - 22:02 #

          זה לא רק רמת האיצטדיון, אלא גם כמות הקהל. מגרש של 30,000 מקומות עם 7,000 צופים יוצר אווירת אנטי כדורגל.

          בכל מקרה, אין ספק ששיפור ברמת האיצטדיונים זה כבר משהו. ב"חגיגה אירופית" בצ'רלטון קופצים בין איצטדיונים במדינות השונות ופשוט מעליב לראות כמה עלובים נראים האיצטדיונים בישראל (כולל בלומפילד המהולל) בהשוואה למתקנים במדינות כדורגל לא בולטות באירופה.

  7. מאשקה 28. דצמ', 2011 ב - 20:55 #

    רונן, ניתוח מבריק
    תודה

  8. ניתאי 28. דצמ', 2011 ב - 21:06 #

    לקחת עונה אחת ובנית עליה תיאוריה שלמה.
    בהתסכלות יותר רחבה מהעונה הזו אז הכסף כן משפיע. ב-3 העונות האחרונות סיימו 3 העשירות ביותר במקומות 1-3 (לפני 3 עונות בית"ר הייתה הכי עשירה). ושנתיים לפני זה בית"ר קנתה אליפויות. ככה שהכסף כן משחק תפקיד. לפחות בצמרת.
    השנה זו עונה נדירה, שכן, חיפה והפועל איבדו הרבה מהשחקנים המובילים שלהם ולא השכילו לבנות קבוצה למרות הכסף שלהן, ומכבי מתנהגת כמו מכבי, אין מה להוסיף עליהם.
    אבל זו עונה מקרית להערכתי. שנה הבאה שוב הצמרת תשקף את הכסף.

    • דורפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:12 #

      ניתאי – לא בניתי שום תאוריה שלמה. הסברתי מה קורה השנה. "לא השכילו לבנות קבוצה למרות הכסף שלהן" – את מי היית מציע להן לקנות מתוך הקיים?

      • ניתאי 28. דצמ', 2011 ב - 21:56 #

        לחיפה יש אלף ואחד בעיות. אחת מהן היא ה"הימור" על ישראלים בכירים (יחסית) שלא מספקים את הסחורה. שתי העמדות הכי חסרות לדעתי, שגם מאוד מהותיות בשיטה של לוי ופוגעות בה בחסרונן, הן הבלם האחורי והקשר 50-50. לשתי העמדות האלו הובאו שני הכהנים בלא מעט כסף, שניהם שחקני נבחרת, ושניהם מאכזבים. זה כמובן יישאר בגדר ניחוש, אבל אם הם היו נותנים תוצרת חיפה הייתה רצה כמעט לבד.
        מי במקומם? לקישור הייתי לוקח את קובי מויאל (ערס ורע, גם תכונות שחסרות לנו) וחן עזרא. בלמים, חוץ מדקל קינן, שכנראה לא היה מוכן לבוא בעד שום הון שבעולם, אין לי רעיונות.

  9. גפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:08 #

    לא גילית שום דבר חדש כאן,כתבו על זה רבים וטובים כבר ביולי-אוגוסט.
    דודו דאהן לבד פירק את הליגה הישראלית בשנתיים האחרונות.

    ועדיין גם אם קרית שמונה תזכה באליפות השנה (אמן) זו תהיה תופעה חד פעמית,בדיוק כמו בלקבורן בזמנו.

    ואגב,יש בליגה הישראלית 4 קבוצות עם ממוצע של מעל 1.5 שערים למשחק.לא שזה משנה משהו לגבי המלל שלך או לגבי הרמה בליגה הישראלית השנה.

    • דורפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:11 #

      אוי סליחה – משום מה חשבתי שצריך 32 שערים לממוצע הזה. אני מתקן…

      • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:21 #

        מי שלא עושה,במקרה שלנו לא כותב,לא טועה.

        הליגה הישראלית השנה זו הליגה הכי חלשה שהייתה כאן ב25 השנה האחרונות.

        לגבי זרים – בולייאט שמשחק בלם בחיפה,ונקנה במיליון יורו.הוא שחקן סגל קרואטיה (היה ב 18 של קרואטיה נגד תורכיה בפלייאוף).לדעתי הוא הפלופ הכי גדול שנחת אי פעם בישראל.

        • ozeboy 28. דצמ', 2011 ב - 21:51 #

          להיות בסגל של נבחרת קרואטיה ולא לשחק/לשחק כמה דקות בשני משחקי ידידות = תרגיל של סוכנים. עשו אותו למכבי חיפה מספר פעמים בעבר (למשל זאקיץ'), אבל מתעקשים לא ללמוד שם.

          • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 21:56 #

            מה משחקי ידידות? כתבתי כבר היה ב 18 של קרואטיה מול תורכיה בפלייאוף רק לפני חודש.

            עוקץ היה אשתקד עם הבלם הארגנטינאי קאנוטו.בלם שמראדונה הנרקומן הזמין לכמה משחקי ידידות של ארגנטינה.

    • ניינר 28. דצמ', 2011 ב - 23:14 #

      השוואה לא טובה. האליפות של בלקבורן ממש נקנתה בכסף מה שאי אפשר יהיה להגיד על האליפות (אמן!!!) של ק"ש

      • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 23:33 #

        לבלקבורן ב 95 היה רק את אלן שירר..

        • דורפן 28. דצמ', 2011 ב - 23:39 #

          מה פתאום – הייתה להם קבוצה שנקנתה אז בהרבה מאד כסף – גם באטי, לה-סו, סאטון, קולין הנדרי… אנחנו שנה לפני תקדים בוסמן. אני זוכר שהייתה השוואה בעיתונות שבלקבורן נבנתה בחמישים מליון ויונייטד רק ב-34.

          • גפן 28. דצמ', 2011 ב - 23:54 #

            טוב

            עדיין יונייטד הפסידה אליפות יותר מאשר בלקבורן לקחה.אני זוכר אפילו שבמחזור הסיום בלקבורן הייתה תלוייה רק בעצמה אבל הפסידה לליברפול,ויונייטד שהייתה צריכה ניצחון הצליחה להשיג רק תיקו.

            יונייטד לקחה אליפות ב 93,94,96,97,99,00,01

            למעשה מאז שהפרמייר ליג הוקמה ב 1992/3

            יונייטד 12 אליפויות
            ארסנל 3
            אוליגרך רוסי 3
            בלקבורן 1

            אז כן אני עדיין מחשיב את האליפות הזו למקרית בהחלט.

        • Bondi Runner 30. דצמ', 2011 ב - 1:55 #

          בלקבורן של תחילת/אמצע שנות ה-90 היו פרויקט של ג'ק ווקר. ווקר, איש עסקים מקומי, העלה את בלקבורן ממעמקי הליגה השניה לפסגת הכדורגל האנגלי תוך שנים בודדות. בתקופה ההיא של ימי תחילת הפריימר ליג וטרום בוסמן הוא הפך את בלקבורן לגורם מרכזי, דלגליש הגיע כמנג'ר, נבנה סגל נוצץ ויקר, תוך שבירת שיאי רכישה בריטים.
          בשיאו של התהליך בלקבורן זכו באליפות (אחרי מספר עונות בצמרת), ואז הכל התפרק. לדלגליש (שוב)נמאס, שירר עזב, הכסף הגדול הגיע וווקר עזב לעולם שכולו טוב.
          הדמיון לק"ש הוא באיש עסקים עם זיקה מקומית,אבל למעשה הסיפור של בלקבורן נראה קצת יותר קרוב לצלסקי או מנ. סיטי של ימינו או לביתר י-ם (בשוק המקומי) של לפני כמה שנים.

  10. מארק 28. דצמ', 2011 ב - 21:12 #

    למה להיות מופתעים מהצלחת 2 הקבוצות היחידות בארץ שמנוהלות ומואמנות בצורה הנכונה? אשדוד וקריית שמונה, עם בעלים, בעלי אמצעים כספיים נרחבים לא לשכוח, הבינו שלא בכסף העניין.
    בנוסף ב2 הקבוצות יש חלוקה ברורה של סמכויות מקצועיות, והמאמנים הם דמויות שמזוהות עם המועדון ובמערכת יחסים של שנים עם המועדונים (פרט לגיחות קצרות וכושלות).
    סוף סוף ניהול ספורט אמיתי ונכון שלא מבוסס על העושר של הבעלים.

  11. קסיוס קליי 28. דצמ', 2011 ב - 21:19 #

    לרונן, אתה צודק לחלוטין. הנהירה של שחקנים בינוניים ואפילו חלשים לאירופה מרוקנת את הכשרון בליגה . לכן אחד המפתחות להצלחה בליגה שלנו הוא סדר ומשמעת. המשחק לא חייב להבריק. התהליך הזה לא החל היום אלא בשנה שחיפה לקחה את האליפות לפני 3 שנים. הקבוצות הקטנות כיום מבינות שחיפה והפועל זה רק שם. מי שירוץ יותר מהר נמצא ביתרון. רק לאחר מכן מתווסף הכישרון. אני מסכים גם עם טל שכתב שאיצטדיונים מאוד משפיעים על הרמה. וכל דיון של קבוצה או ליגה צריך להתחיל משם .

  12. אביעד 28. דצמ', 2011 ב - 21:23 #

    הקבוצות הגדולות מאבדות את השחקנים שלהם לאירופה (בשנתיים האחרונות זה שכטר, ורמוט, זהבי, אניימה ודה סילבה בהפועל ת"א, חמד, רפאלוב, כיאל, קינן, טשיירה, ארבייטמן ומסיללה במכבי חיפה).
    גם שחקנים בינוניים ומטה בשאר הליגה בורחים ויש יתרון לקבוצות ששמרו על הסגל שלהם. קריית שמונה איבדה רק את עמאשה (והמחליף שלו הגיע למעשה כבר בינואר – אבוחצירא) ואלרואי כהן שגם ככה הוא דוגמא לבזבוז משווע. עונה טובה או לא, הוא עלה להפועל ת"א כמעט 3 מליון יורו.
    כשתתחיל הנהירה חזרה, הגדולות יחזרו לשלוט.

    • תומר חרוב 28. דצמ', 2011 ב - 23:11 #

      לא חושב שתתחיל נהירה. ברור שיהיו כמה שיחזרו, אבל המגמה של יציאה לאירופה תמשיך. הגדולות יחזרו לשלוט כי זה מה שהן עושות אבל אולי מישהי תצליח פה ושם לגנוב איזה תאור.

      • אריק 29. דצמ', 2011 ב - 9:42 #

        רק חבל תומר שלא ניצלנו השנה את המצב, יש לנו קבוצה לא פחות טובה מק"ש.

        • תומר חרוב 29. דצמ', 2011 ב - 14:27 #

          לא חושב. איבדנו שוער נהדר משנה שעברה(אריאס)שאף אחד לא מצליח להיכנס לנעליים שלו ולסדר את ההגנה כמו שצריך. המגן הימני שהובא במקום המליון דולר המוגזמים שקיבלנו מחיפה עלה לנו בכמה משחקים. ירידה בכושר של שחקנים מעונה שעברה(פיראס, נחום, קובי דג'אני) והשאלת שחקן מיותרת ובינונית מחיפה(כליבאת) שלא משתלב ולא נותן כלום. אנחנו בינתיים בנויים רק על סבע, הוא האחד והיחיד שאין שני לו(אתמול החמצות מנעו ממנו שני בישולים).
          קרית שמונה יותר מאוזנת וגם יותר עמוקה, גם ברור שהם יכולים להרשות לעצמם להתחזק בינואר. אבל אנחנו כן יכולים להוציא מעתמנו יותר. לא נורא, העתיד נבנה בימים אלו ליד כביש החוף ואני לא מתכוון רק לאיצטדיון.

  13. נינו במכונת הזמן 28. דצמ', 2011 ב - 21:29 #

    פוסט מעניין מאוד, מלבד הטעות לגבי מספר הזרים – מותרים 5 זרים בלבד.

  14. טל 12 28. דצמ', 2011 ב - 23:11 #

    וואלה,סוג של פייר פליי פיננסי.פוסט מאיר עיניים.

    אפרופו מכונת הזמן.העונה הזו מזכירה את לי את עונת 1983/84.שני מועדונים שטרם זכו באליפות מובילים את הליגה(כרגע)והפעול ת"א במקום השלישי.

    כזכור,באותה עונה מכבי חיפה זכתה באליפות הראשונה שלה,בית"ר ירושלים היתה קרובה לזכות באליפות הראשונה (הם זכו לבסוף ב- 1987) והפועל ת"א שהיתה מועמדת לזכות בתחילת העונה – ואף הובילה בשלב מסוים את הליגה – לא הצליחה לשמור על יציבות .רק מקום שלישי בסןף.

  15. חמוס 28. דצמ', 2011 ב - 23:13 #

    העניין האמיתי הוא התנהלות, קהל ותקשורת –> יחסי לחץ/פרגון ומאמנים.
    מכבי ת"א היא דוגמא ומופת לבית קברות למרות חומר שחקנים טוב במושגי הליגה. ראה ערך: התנהלות -גלקטיקוס, יחסי לחץ ללא פרגון ושנים מיותרות עם אבי נמני. לגבי חיפה זה יוצא מן הכלל שלא מעיד על הכלל, כי ההתנהלות טובה והמאמן טוב. שחר הלך על מדיניות חדשה והביא קבוצה עם רוחב גדול, זה הגיוני אחרי שבכל שנה לפני כן מכר 4-5 שחקנים לאירופה, כי היה צפוי שיכסה את ההשקעה בחלק מהשחקנים שימכור והוא אולי יעשה את זה עם עמאשה, גולסה, טוואטחה ועידן ורד ועדיין ישאיר שחקני שנה שנייה סבירים. משהו לא מתחבר למרות שעל פניו ההחלטות של הקנייה הגיוניות, לא הכל אפשר לכמת. בקיצור השנה אובר-שוט ובשנה הבאה יתישרו לנורמה. החלוץ של ביתר חן משהו, ששילמו עליו סכום מופרז זה בגלל ששחר רצה לתרום לביתר המתפרקת והוא אמר את זה מפורשות.
    אם הייתי בעלים של קבוצה הייתי לוקח את אלי כהן מעכו כי הוא מצליח למרות הנהלה שכונתית ותנאים אובייקטיבים גרועים (שנה בלי אצטדיון בית).
    לאשדוד וק"ש יש התנהלות טובה ומאמנים טובים וגם עטר בנתניה שמצליחה איתו כל שנה וביחד עם אלישע ואלי כהן לפחות 5 מאמנים אחלה וגם זה משהו.

  16. קרמבו 28. דצמ', 2011 ב - 23:42 #

    בלי קשר לתוכן, שאפו לבלוג שמייצר 15 תגובות על פוסט של כדורגל ישראלי בזמן כזה קצר.
    אלו 15 תגובות יותר ממה שהליגה הזאת שווה…

  17. אנונימוס 28. דצמ', 2011 ב - 23:44 #

    אז בעצם המסקנה זה שהליגה הישראלית בדרך להפוך לסוג של הליגה הדנית, רק בלי ההצלחה של הנבחרת?

  18. יפתח 29. דצמ', 2011 ב - 0:11 #

    שתי הפסקאות האחרונות הן כמו סיכום ציטוטים של יעקב שחר מ6 השנים האחרונות. העונה הוא לא נהג בהתאם, ובהתאם התוצאות.

  19. יואב 29. דצמ', 2011 ב - 5:23 #

    דור מלול בתמונה. דווקא מוכשר יחסית
    נבחרת ישראל לא מעניין.בטח לא הסטטיסטיקה שלה.וגם לא רמת הליגה.
    זה אף פעם לא היה קריטריון להגיע למגרש.

  20. חלפס 29. דצמ', 2011 ב - 7:28 #

    לא קונה את ההסבר הכלכלי. הכדורגל הישראלי ממש רע. אולי מעט כשרון נמצא מעבר לים, אבל כושר גופני וטקטיקה לא היו אמורים להשתנות כל כך. ראיתי משחק (בטעות ומתוך שעמום מוחלט אצל אמא שלי) והרמה היתה מזעזעת. רצים חובבים בכושר יותר טוב מהעאלק מקצוענים האלו.
    צר לי דורפן, אבל כמו שאיi הבדל בין שחקן ישראלי ב10 מליון דולר ל100 אלף, כך אין הבדל בין פרשנות שלך לשל עמנואל רוזן באתר ONE(בנוגע לכדורגל הישראלי כמובן:))

  21. אזי 29. דצמ', 2011 ב - 7:43 #

    השאלה היא למה הכדורגלן הישראלי, שכל כך גאה שהוא מתאמן 3 פעמים ביום כשהוא יוצא לאירופה, בקושי מוכן להתאמן פעם אחד ביומיים כשהוא בארץ.

    אם כל הקבוצות ביחד יחליטו על חוק מינימום אימונים או שעות אימון בשבוע, לא יהיה לאף שחקן לאן לברוח וכולם יאלצו בסוף להשתפר. לצערם.

    אבל אימונים פה זה שוק, ואז מכל נאד שיוצא לאירופה אתה שומע ”האימונים פה זה משהו אחר, זאת רמה הרבה יותר גבוהה, אני מזיע באימון כמו שבארץ לא הייתי מזיע במשחקים”
    ומה מנע ממך להזנע באימונים בארץ?
    חבורה של אוכלי חינם…

    בסוף יצחקי מתלונן שהקהל צועק שהם ביזיון

  22. כסיפוביץ 29. דצמ', 2011 ב - 8:07 #

    כל נתון סטטיסטי בליגה הזו לא יראה את התמונה העגומה השנה.
    גם אם ממוצע השערים נמצא בין איטליה לספרד הרמה של הכדורגל נמצאת בין פח אשפה לקומפוסט.
    ליגה חלשה כזו אני לא זוכר שנים רבות

  23. S&M 29. דצמ', 2011 ב - 8:33 #

    אתמול ראיתי סוף סוף את הסרט מאניבול (שעליו המליץ מנחם לס. תודה!). מאחר ולא יכול להיות בישראל כסף גדול בכדורגל, זו הדרך היחידה להצליח כאן. היום סתם זורקים כסף על "כוכבים" כמו יצחקי, כשאפשר בעשירית מההשקעה לקבל הרבה יותר.

    ואני לא בטוח שקרית שמונה היא מודל לחוסר תקציב. כל הדרך לליגת העל היא נהנתה מתקציבים גבוהים בהרבה מהמתחרות שלה, וכך עלתה כמה ליגות במעט שנים. ואני מניח שגם היום התקציב שלה סביר (אבל בטח שלא ברמה של התל אביביות וחיפה).

  24. אזי 29. דצמ', 2011 ב - 8:50 #

    בנושא קצת אחר…
    יש תקדים לזה שאוהד מכבי רץ לראשות ההסתדרות??

    העולם השתגע…

  25. הופמן 29. דצמ', 2011 ב - 9:10 #

    אני מניח שההשקעה בקבוצות פה היא בהתאם לצפי הרווחים, פחות או יותר. מי שבונה על לידת האלופות ישקיע בהתאם, מי שהקבוצה מכניסה לו ולעסקיו פרסום חינם, כנ"ל. אין מה לדאוג לבעלים, חוץ מלחוצנים שמוכרים להם מועדון בליגה השישית באירופה והם מקבלים, טוב אתם יודעים מה הם מקבלים.
    אני שמח על הנהירה לאירופה. זה ישפר את הנבחרת, ישפר את תדמית הליגה ובהתאם את רמת הזרים שמגיעים. בסופו של דבר, בעזרת פלאטיני או בלעדיו, נארח ונתארח אצל גדולות הכדורגל האירופאי, ואולי גם נלמד משהו.
    בינתיים אני מסתפק בביבים שלנו. הם תמיד מעניינים אותי יותר מהארמונות של אחרים.

  26. אביעד 29. דצמ', 2011 ב - 9:13 #

    בוואלה! פרסמו לא מזמן כתבה על יוריצה בוליאט. הכתבה עצמה לא כ"כ קשורה לעניין, אבל היה בה ציטוט מאוד מעניין על בוליאט שבא מפיו של שחקן ממכבי חיפה שלא נקבו בשמו:
    "בשביל הכסף שהוא מקבל, הייתי שורף עוד שני קילומטר במשחק".
    פניו של הכדורגל הישראלי. הכמות אותה מוכן שחקן לרוץ תלויה במשכורת שלו. יתנו? יקבלו. לא יתנו? לא יקבלו.

    • רוני 29. דצמ', 2011 ב - 12:27 #

      ביזנס-מן אמיתי…

  27. פראליה 29. דצמ', 2011 ב - 9:55 #

    גפן שמגיב פה, בשרשור אחד אתה עוטף תופעות של שנים בתויות נחרצות – מראדונה נרקומן, בוליאט הפלופ הגדול אי-פעם בליגה, דאהן פירק את הליגה.

    תשמע, החיים קצת יותר מורכבים מאיך שאתה מתאר אותם – מראדונה זה גדול שחקני תבל מאז נתפר הכדור, אז לכנות אותו ככה גם אם היה סוכן כושל?

    אתה יודע כמה פלופים חיפה קנתה מאז פיני זהבי מונה שם כסקאוט בכיר? (למרות שהיו לו כמה הצלחות ואקזיטים טובים לשחר).

    ולגבי דאהן, מה פשעו? שהיה מספיק חכם כדי להיות הראשון שמנצל את הצורך של הדרג השני באירופה לקחת שחקנים טובים בזול? הרי התרומה שלו לכדורגל כאן סה"כ חיובית – הוריד את השכר בארץ לרמה יחסית שפויה והביא לנבחרת יותר שחקני כדורגל אמיתיים שמתאמנים וחיים כדורגל ופחות בליינים מקצועיים.

    • גפן 29. דצמ', 2011 ב - 11:40 #

      פראליה

      1 -מראדונה היה שנים רבות נרקומן,זו עובדה.גם ככדורגלן,וגם לאחר שפרש מהמשחק.אגב,היו ידיעות רבות שמספר מאמנים בארגנטינה (כולל דייגו) לאורך השנים זימנו שחקנים דרג ג' למשחקי ידידות בנבחרת רק בשביל שמישהו יגזור עליהם קופון.
      2 – חיפה קנתה בעבר הרבה פלופים,ופיני זהבי הוא לא סקאוט אלא הוא סופר אייג'נט עם שם עולמי בעולם הכדורגל.כוונתי הייתה ביחס למה שדורפן כתב (ליגה לא אטרקטיבית לזרים),שלעיתים דווקא כן מצליחים להביא זרים איכותיים על הנייר כמו בולייאט (כאמור שחקן סגל בנבחרת קרואטית מצויינת)רק בכדי לגלות עד כמה הוא פלופ.
      3 – סוכן השחקנים דודו דהאן לא פשע בכלום,להיפך,לדעתי הוא לוקח שחקנים בינוניים במקרה הטוב, ומטיל מהם ביצי זהב (רפאלוב ב 2.5 מיליון יורו).
      דאהן עבורי לפחות הוא גאון לא פושע.
      ובכלל עולם הכדורגל בעשור האחרון נשלט ע"י סוכנים ממולחים,לא רק בישראל אלא בכל הליגות והענפים בעולם.הכוח שלהם הוא עצום ולרוב,הם מחליטים איפה שחקן כלשהו ישחק,ללא קשר ליכולת שלו על המגרש.

  28. אריק 29. דצמ', 2011 ב - 10:39 #

    אוף טופיק. לא מבין למה השעו את סוארז על אצבע משולשת לאוהדי פולהאם, זה עניין תרבותי. גאס פוייט וג'ון בארנס אמרו שזה מסמן "לילה טוב, אוהב אתכם" בדרום אמריקה.

  29. san 29. דצמ', 2011 ב - 13:18 #

    הכדורגל הישראלי סובל משתי בעיות מרכזיות:
    1. כפי שציינת עזיבה של השחקנים הבולטים בליגה, בנוסף שחיקה של מעמד המאמנים.
    2. הגעה לשלבים מתקדמים באירופה (שלבי הבתים+מכירת שחקנים בעקבות העלייה) היא הכנסה בסדרי גודל משמעותית יותר, שעקב הדברים בסעיף 1 לעיל יוצרים אינפלציה במחירי השחקנים הבינוניים שנותרו וכל עוד קבוצות ימשיכו להגיע לשלבי הבתים לא יתרחש שינוי.

    ברגע שיעלם האינטרס לשלם סכומים אבסורדים לשחקנים בינוניים וכמו שהמשחקנים האחרונים שצפיתי בהם נראים אנחנו לא רחוקים מהיום הזה, ובמידה וישראל תמשיך ליצא כ- 10 שחקנים לעונה, אולי התרחיש הדימיוני יקרה וישקיעו בנוער. קבוצות יתבססו על כוכבים בגיליים 19-22 ושחקנים משלימים (אני יודע, אחרית הימים כל עוד הלוזוניה את הטביביה שולטים…)

  30. תם 29. דצמ', 2011 ב - 14:49 #

    אני דווקא חשבתי על הנושא בהקשר אחר ואפילו התייחסתי אליו בפוסט משבוע שעבר – קבוצה שקולה במובן מסוים לפורטפוליו של שחקנים. אז אם מסתכלים על התיאוריה המודרנית של תיקי השקעות מה שמעניין הוא בעצם הקורולציה בין השחקנים ופחות הסיכון / תשואה של כל שחקן בנפרד.

    http://wp.me/p1hgBo-oR

  31. גיל מזימבבואה 29. דצמ', 2011 ב - 15:25 #

    יכול להיות שראיתי באחד התקצירים מאתמול של ליגת העל אוטובוס חונה בתוך האיצטדיון?

    • אבי 29. דצמ', 2011 ב - 16:22 #

      לא השיגו אמבולנס.

  32. נעל קרועה 29. דצמ', 2011 ב - 15:31 #

    1-יש ירידה בכמות הצופים במשחקים השנה?
    2-יש ירידה בכמות הצופים במשחקים בטלוויזיה השנה?
    3-הרבה כסף נכנס ממכירת כמות שיא של שחקנים לאירופה,מה עשו איתו?

    • טל 29. דצמ', 2011 ב - 21:40 #

      1. בממוצע הקהל לא נראה שיש הבדל מהותי (הממוצע גם תלוי בעונות שנותנות הקבוצות מושכות הקהל). ההבדל מהעבר הוא בממוצע של קבוצות הפריפריה. בלתי נתפס שקבוצות כמו קרית שמונה או אשדוד מביאות 1,500 צופים למשחק. הפועל אשדוד הביאו יותר בעונות שלהם בליגה א'.

      2. ברייטינג יש ירידה דרסטית בהשוואה לעבר, שלא התחילה העונה ונמשכת בהדרגתיות כבר עשור.
      למי שזוכר, משחקי עונה בין מכבי תל אביב וחיפה באמצע שנות ה90 ממש עצרו את המדינה וייצרו רייטינג של 3רוב ל40 אחוז. לפני פחות מעשר עשר שנים משחקים די מרכזיים קיבלו 20 אחוז רייטינג, מספר שהיום שיאים כמו גמר גביע או משחק עונה לא יתקרבו אליו.

      הרבה אנשים מייחסים את הירידה הזו לחשיפה לכדורגל בחו"ל. חלקית זה אולי נכון, אבל אי אפשר להתעלם מכך שבעבר הכדורגל הישראלי היה יותר כיפי, התקפי ומענין, מה שאולי משפיע פחות על הקהל השרוף (זה שמגיע למגרש), אבל משפיע מאד על אוהדי הטלוויזיה.

      • דורפן 29. דצמ', 2011 ב - 21:45 #

        אפשר לכתוב על זה דוקטורט.

        עוד שלוש סיבות לפחות:

        חשיפה לחו"ל זה לא רק לראות את ברצלונה בטלוויזיה. כל מי שהלך למשחק כדורגל באירופה הוא אוטומטית מועמד לא לחזור בכלל למגרש ישראלי.

        העובדה שאין כוכבים מקומיים שבוחרים בקריירה בישראל – נניח כמו מלמיליאן או עטר. אפילו נמני הנאלח עוד משך אהדה. היום כבר אין.

        העובדה שהרסו את השעה הראשית של המשחקים וכתוצאה מכך את שירים ושערים וגם העובדה שניסו לגבות כסף על שידורי כדורגל ישראלי.

        • roei034 29. דצמ', 2011 ב - 23:12 #

          סיבות לירידה ברייטינג בכדורגל בשני העשורים האחרונים:
          1- "בריחת מוחות"- פעם היה נדיר ששחקן יוצא לחול-יחידי סגול שאזרו אומץ והייתה להם דרישה. יש לזכור שלפני שני עשורים השחקנים הישראלים היו תופסים משבצת של זר ולא היה עוד את חוק בוסמן- תקופת אוחנה רוזנטל. מובן שחוק בוסמן שהביא גם לביטול כרטיסי השחקן ומעבר לחוזים וכן פתיחת השוק האירופי שהשפיע במיוחד הביא לעליה בביקוש לשחקן הישראלי. כיון שההיצע בארץ לא גדול ודורפן הראת מספרים מזעזעים על מספר העוסקים בענף בארץ, יוצא שהרמה איך לומר לא משהו וזה משפיע על איכות המוצר- המשחק עצמו.
          2 העליה מחבר העמים כאשר רוב הרוסים לא מתעננים בכדורגל ישראלי-במיוחד הדור הראשוני שעלה.די עצוב שהעליה הזו לא הצמיחה עדיין מספיק טאלנטים למרות הנתונים הספורטיביים הידועים של מדינות חבר העמים.

        • רפאל 29. דצמ', 2011 ב - 23:32 #

          הייתי מוכן לכתוב על זה דוקטורט תמורת תואר סמלי : ).

        • טל 30. דצמ', 2011 ב - 0:12 #

          לדעתי ירידת הענין היא לא תוצאה רק של עזיבת השחקנים, משתי סיבות: הראשונה היא שזו לא מגמה חדשה. גם בשנות ה90 מרבית הכוכבים הגדולים עזבו את הליגה. השניה היא שהעזיבה המאסיבית היא תופעה של העונה-שתיים האחרונות, בעוד מגמת הירידה בענין נמשכת הרבה יותר זמן (חוץ מזה שאף אחד לא התייחס לנאתכו, למשל, ככוכב שעזיבתו תפגע בליגה בזמן שהוא שיחק בהפועל).

          ההבדל משנות ה90 בהקשר הזה הוא שאז היו זרים ברמה הרבה יותר גבוהה (פישונט, שאלוי, רוסו ואחרים) שמילאו, לא לחלוטין, אבל בצורה הרבה יותר טובה, את מקומם של הישראלים הבולטים שעזבו. כיום, רמת הזרים היא פשוט איומה.

          אני איתן בדעתי שעיקר הירידה נובעת מהסגנון ההגנתי שהשתלט על הכדורגל שלנו בתחילת שנות ה2000. גם בשנות ה90 לא היה לכדורגל שלנו מה להציע מול הטופ האירופי מבחינת רמה, אבל הוא יכל לספק משחקים יותר פתוחים, עם הרבה יותר שערים (אני מזכיר שעשור ההוא באירופה נשלט על הקבוצות האיטלקיות על כל המשתמע מכך). כיום, שלא רק מבחינת רמה אין לכדורגל שלנו מה להציע, אלא בנוסף מדובר באחת הליגות הכי גנתתיות באירופה, מה נשאר?

          הרי גם אלי גוטמן עם הפועל תל אביב ה"התקפית" שיחק מאד סגור בכל משחק חוץ בקרית אליעזר. חיפה, גם בשנות האליפות האחרונות שלה, בעיקר שיחקה טקטי, סגנון שהוא זר לכל מה שייצג וסימל אותה עבר. בעצם, למה ללכת לעונות קודמות? קרית שמונה היום, עם כל הסימפטיה, היא קבוצה משעממת והגנתית להחריד. האמת היא שסיפור הסינדרלה של קרית שמונה הוא מענין ומרגש לפני ואחרי המשחק. במהלכו? שיעמום מוחלט.

  33. גלן בדרך לניו-אורלינס 29. דצמ', 2011 ב - 15:31 #

    שנה טובה לכלם. שיהיה מתוק כמו סוכר בשוגר-בול! אנחנו בדרכים לקראת המשחק וחופש. אני ממליץ על ספר שהתחלתי אתמול ובינתיים תפס אותי חזק.
    קוראים לו
    The Art of Fielding והוא גם קשור איכשהו לספורט.

  34. מקמנמן 29. דצמ', 2011 ב - 23:27 #

    דורפן, אני מניח שאתה לא רואה הרבה טלויזיה ישראלית בזמן האחרון, אז חבל לפספס פרסומת כזאת מעולה, הנה:

    http://www.youtube.com/watch?v=bjEgfeDs9hw

    • matipool 30. דצמ', 2011 ב - 7:57 #

      באמת פרסומת מעולה .
      ברקוביץ' ממש מפתיע לטובה ( לא בציניות ) .

הפניות

  1. מחלת ים/ מתי סין קרונה | מצד שני - 29. דצמ', 2011

    [...] כתבה טובה על גולסה בוואלה ספורט. וזה פוסט מעניין של דורפן על ליגת העל של השנה ועל חולשת הגדולות. Share [...]

השאירו תגובה

מדיניות פרטיות