על ילדים זרים

צילום: fabio mascaranahs , common creative licence

צילום: fabio mascaranahs , common creative licence


בטור שלי בעיתון היום התייחסתי לנושא הילדים הזרים המועמדים לגירוש מישראל. ועשיתי זאת באמצעות כדורגל – בחרתי 11 ילדים של עובדים זרים, לעתים מהגרים בעצמם ולעתים לא, שהפכו לגיבורים לאומים בארצם באמצעות כדורגל. השתדלתי לגוון את הבחירה – בכדי שהרבה ארצות באירופה יהיו מיוצגות. וכך מצא לוקאס פודולסקי את מקומו בהרכב על חשבון תיירי הנרי והנריק לארסון. שזו פארסה מקצועית! גם את רוד חוליט לא בחרתי. וגם הרבה מהצרפתים הקדמונים – קופה, פונטיין ולארבי בן-בארק. גם את ג'ון בארנס לא בחרתי כי הוא מליברפול.



מה שכן מעניין לדעתי בבחירה הוא שלעתים העובדה שמדובר בבן מהגרים ידועה מאד בעולם הרחב – במיוחד בצרפת עם שחקנים כמו זידאן, ויירה והמוני אחרים. לעתים זה ידוע במשתמע – למשל שחקנים שחורים בנבחרת אנגליה. ולעתים זה כמעט סוד. למשל ריאן גיגס או פטר שמייכל.



זה מביא אותי לסיפור נפלא שהופיעה בסדרת הבייסבול של קן ברנס. בתחילת המאה העשרים שלח מישהו מכתב למערכת "הג'ואיש פורוורד" היידישעי שאלה לרב. זה היה מין שירות לקוראים שאולי לא הייתה להם גישה לרב באופן יומיומי. והשואל כתב שילדו משחק בייסבול ברחוב עם ילדים גויים ושואל האם הדבר הזה הוא מותר.



והרב ענה לו דבר כזה: ברוסיה ופולין  ילדי גויים לא היו משחקים בדרך כלל עם ילדים יהודים ולא קיבלו אותם לחברה. אז אם הילדים הללו באמריקה משחקים עם ילדים יהודים זה דבר טוב. ואז הוא נותן את המסקנה: "אם לא מדובר בילדים שהם דוגמא רעה, אין בעיה לשחק איתם בייסבול".



חשוב לי לציין דוגמא כזו להבנה של רב שילדים צריכים לחיות בהרמוניה עם ילדים לא יהודים. כי בלהט הויכוח על גירוש הילדים ומשפחותיהם אנשים לעתים נתפשים לכך שמר אלי ישי הוא לכאורה יהודי דתי. נדמה לי אפילו שיש לו תעודת רב שכמובן אין לה כמעט משמעות. משום שלמעשה הוא שונא אדם סדרתי – הומואים, ערבים, זרים, אשכנזים – שהגיע לעמדת כוח. אבל הדמיון בין אלי ישי ליהדות אמיתית הוא קטן.



78 תגובות ל - “על ילדים זרים”

  1. moses 14/10/2009 ב - 10:46 #

    טוטו תמוז (אם לא מבחינה מקצועית אז לפחות מכיוון שהוא הדוגמא הכי רלוונטית)

  2. בני תבורי 14/10/2009 ב - 10:58 #

    אלי אוחנה, הוא בן למהגרים ונראה מצויין.

    • שלו רומא 14/10/2009 ב - 11:32 #

      יש משהו מאיתנו שהוא לא בן של מהגרים?

  3. גיא וינטרוב 14/10/2009 ב - 10:59 #

    " את ג’ון בארנס לא בחרתי כי הוא מליברפול"… נו, אז הפסקת לקרוא לקבוצה שלנו פ.צ. מרסיסייד, אבל האיבה נשארה…

  4. דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 11:10 #

    אני רק שאלה.
    מה ההבדל בין ילדי הפועלים הזרים לילדי המתיישבים מגוש קטיף שפונו בהתנתקות?
    אלה ואלה יושבים במקום בצורה לא חוקית (אחרי שעברה ההתנתקות בממשלה) שלא באשמתם אלא באשמת הוריהם.
    אבל השמאל נוהג איפה ואיפה לא מהיום, כך שאינני תוהה יותר מדי.

    • יוסי מזרחי 14/10/2009 ב - 21:26 #

      דוד, חזרת…

  5. גמל אדום 14/10/2009 ב - 11:17 #

    דוד- אתה אמיתי?

  6. שלו רומא 14/10/2009 ב - 11:30 #

    דוד מירושלים – אני מבין מהשאלה שהייתה מעדיף,
    שממשלת ישראל קרי צה"ל יצא מהרצועה,
    ולא יפנה את המתיישבים באותה הזדמנות וישאיר אותם לגורלם.
    כלומר שהמדינה תודיע אנחנו מסירים את האחריות,
    אתם (המתישבים) יכולים להשאר, בהצלחה!
    זה קצת דמגוגי לא?
    יש הרבה צביעות בשמאל, אבל להזכירך מי שביצע את ההתנתקות היה אריאל שרון.
    גם את הפינוי מסיני אם אני זוכר נכון עשה בגין.
    ואם אני זוכר עדיין נכון,
    הממשלות שכבשו את השטחים היו של מפלגת העבודה – מפא"י.
    רק שלא תיתן לעובדות לבלבל אותך.
    דרך אגב אחת הסיבות שאני לא מצביע,
    היא שהחיים קובעים את המציאו יותר מאידאולוגיה.
    אחת הסיבות שאני מעריך מאוד את בגין,
    שעשה משהו שמנוגד לכל תפיסת עולמו.
    ועד כמה שאני זוכר את תוצאות מערכת הבחירות האחרונות,
    השמאל כמו שאתה קורא לו זה בערך 15 מנדטים…
    אבל העיקר שיש את מי להאשים.

  7. אופיר 14/10/2009 ב - 11:53 #

    ההשוואה לילדי מהגרים לא רלוונטית, מפני שהילדים המועמדים לגירוש כאן אענם בני מהגרים, אלא בניהם של שוהים לא חוקיים.

  8. חצי גולדסטאר 14/10/2009 ב - 11:57 #

    דוד – אני לא בטוח שהבנתי את השאלה שלך, אשמח אם תוכל להסביר.
    רונן – אני לא קורא "ישראל היום" בקביעות, לכן אני שמח מאוד על ההפניות לטורים. מה גם שעכשיו מגיעים ישר לעמוד שלך ולא צריך לדפדף בכל העיתון.

  9. יוני 14/10/2009 ב - 12:06 #

    חצי, בד"כ הספורט מתחיל בעמ' 40, ודי נוח להגיע לשם באתר של ישראל היום.

    אני די מסכים עם אופיר לגבי ההבחנה. הרי כולנו צאצאי מהגרים כמו שאמר בני. השאלה היא האם אנחנו רוצים שיחיו פה מאות אלפי זרים כמו באירופה, מה יהיה המעמד שלהם, ואם לא רוצים את הזרים פה – מה כל אחד מוכן לעשות בשביל זה (למשל להשקיע שנתיים מהחיים בעבודה בבניין/שטיפת כלים/חקלאות/טיפול בקשישים).

    לי די ברור שאני לא רוצה לתת לעובדים זרים אזרחות. מכאן ועד גירוש הדרך ארוכה מאוד.

  10. דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 12:07 #

    שלו זאת לא הנקודה שלי בכלל.
    הדוגמה של הסכם השלום של בגין היא בהחלט טובה.
    הייתה קיימת אז משוואה בה מצד אחד עומד שלום עם אויבת היסטורית ומהצד השני פינוי אנשים וגם ילדים שגרים שם שזה דבר לא נעים.
    מרגע שהממשלה החליטה בחוק שהסכם השלום עם מצרים חשוב יותר מהתנחלות בחבל סיני ילדי המתנחלים באמת מסכנים, הם לא אשמים שהוריהם החליטו לגור בשטח שעתיד היה להתפנות, אבל בשביל המטרה היותר גדולה, קרי הסכם השלום עם מצרים הם נאלצו להיות חלק מאלה שסופגים את הנזק הכרוך בכך.
    ככה זה עובד במדינת חוק.
    מרגע שהוחלט שעידוד כוח העבודה הישראלי הוא סיבה מספיקה להעברת חוק להכבדה בתנאי התעסוקה, אז ,עם כל הצער שבדבר, גם ילדי העובדים הזרים נאלצים, שלא באשמתם, לספוג את העניין.

    לגבי השמאל, אולי בכנסת הם רק 15 מנדטים, אבל בעולם הרשת הישראלי הם לפחות 85.

  11. אביעד 14/10/2009 ב - 12:29 #

    דוד, אתה בהחלט יכול להלין על אופן הטיפול של ממשלת ישראל במפוני גוש קטיף – לאחר ההתנתקות. מותר ורצוי, בכדי לתקן את העוול הזה.
    אבל להשוות גירוש של ילדי העובדים הזרים למדינה אחרת (מבלי שלאף אחד יהיה אכפת אפילו למראית עין, מה יקרה לאחר הגירוש) מול העברה של "ילדי ההתנתקות" מחלק אחד במדינה לחלק האחר זה בהחלט דמגוגיה (זולה אפילו). אני באמת שלא מצליח להבין מה המקור להשוואה. זה נראה לי כמו חלק מקונספט שאישית די מטריד אותי – מי שמוחה כנגד עוולה X ישר מותקף היות ואינו מוחה נגד עוולה Y שהיא כביכול חמורה יותר.
    בהנחה שנעשה עוול ל"ילדי ההתנתקות" (לטעמי העוול הוא באופן ההתנהלות לקראת ולאחר הפינוי ולא בפינוי עצמו), אין זה מאיין את העובדה שלטעמי נעשה עוול גם לילדי העובדים הזרים. אם אני לא מוחה בקולי קולות נגד הפגיעה בילדי ההתנתקות, אסור לי למחות על הפגיעה בילדי העובדים הזרים?

  12. שלו רומא 14/10/2009 ב - 12:30 #

    דוד מירושלים – לפתור את בעיית העובדים הזרים,
    על ידי גירוש ילדים של עובדים לא חוקיים, היא זריעת חול.
    לא רק שזה לא יפתור את הבעיה זה יחרף אותה,
    הפעם הראשונה לכל דבר היא תמיד הקשה,
    אחרי שנתרגל למראות הפעם הבאה תהיה יותר קלה,
    ואז אף אחד לא יתפנה לפתור את הבעיה האמיתית,
    והיא הכניסה לישראל.
    ברגע שיהיו קריטריונים ואכיפה למי יכול להיכנס ולכמה זמן,
    לא יהיה צורך בגרוש.
    למה אני צריך לחדש לרומא כל שנה את אישור העבודה שלי,
    וגם הוא מוגבל בכמות השנים.
    וזאת מדינה שהכריזה כי מי שנוחת על אדמתה ומכריז כי הוא נרדף במדינתו,
    מקבל מקלט מדיני אוטומטי עד שמתברר העניין!
    "הבעיה" כמו שהיא נקראת, היא שאנחנו לא רוצים להתמודד,
    כמו עם כל תחום בישראליות.
    מה היחס של המדינה לפליטים,
    מה היחס של המדינה לעובדים זרים,
    מה היחס של המדינה לשוהים לא חוקיים.
    הכי קל לשים את הכל באותו סל ולזרוק.
    אחת הבעיות שיש לימין, שהוא כבר 32 שנה בשלטון,
    (למעט תקופות קצרות),
    ועדיין מרגיש אופוזציה.
    ישנם הרבה אנשי תקשורת מהימין ועדיין מרגיש מיעוט.
    וגם להיות הומני זאת לא תפיסה שמאלית,
    זאת עמדה יהודית מאוד מאוד בסיסית.
     

  13. שוקי 14/10/2009 ב - 12:43 #

    צריך לגרש את הילדים של מפוני גוש קטיף.

  14. תומר חרוב 14/10/2009 ב - 12:44 #

    דוד- עידוד כוח עבודה ישראלי זו שטות גמורה. במקום העובדים שיגורשו עכשיו יגיעו עובדים אחרים שחברות כוח אדם נאלחות יקבלו בעבורן הרים של כסף. מגרשים חפים מפשע שיכולים לתרום למדינה, להתערות בה ולהעשיר אותה בכלכך הרבה רבדים בתואנת אינטרס לאומי כשברור לכל אדם שמתעמק ממש טיפה בנושא שהאינטרס היחידי הוא כסף והרבה ממנו.

  15. ג'וס 14/10/2009 ב - 12:47 #

    "אבל הדמיון בין אלי ישי ליהדות אמיתית הוא קטן"

    רונן – אני רואה שהפנמת, ואני שמח מאוד :)

  16. דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 12:48 #

    שלו.
    קודם כל צריך לשים לב להבדל בין עובדים זרים ובין פליטים, זה לא אותו דבר.
    ההחלטה הראשונה של מנחם בגין מהימין הלא הומני כדבריך, בתור ראש ממשלה, הייתה לקלוט בארץ ספינה עמוסת פליטים.
    אבל עובד זר שמגורש חזרה לארצו לא עומד להירצח שם כמו פליט, בסך הכל הוא עומד להרוויח פחות כסף שזה מבעס, אבל לא גרוע כל כך.
    למיטב ידיעתי לישראל ישנם קריטריונים ברורים לגבי מדיניות הכניסה והעבודה בה, כמו לכל מדינה.
    ובכל מדינה בה אתה שוהה או עובד בצורה לא חוקית אתה תיתקל בבעיות, בדיוק כמו בארץ.
    נסה להיות עובד בלתי חוקי בארה"ב, תיתקל באותו יחס אם תיתפס (או אפילו יותר גרוע) כנ"ל באיטליה או בצרפת.

  17. תומר חרוב 14/10/2009 ב - 13:02 #

    דוד, באוסטרליה, שעדיף לקחת ממנה דוגמא למדיניות הגירה נכונה, ישנם קריטריונים ברורים להגירה. במידה ואני רוצה ויזת עבודה באוסטרליה, אני מגיש מסמכים ועובר ראיון. במידה והמקצוע שלי נחשב כנדרש באוסטרליה(כמו קוסמטיקאית,נגר או טבח) הסיכויים שלי עולים כי יש הבנה שזקוקים לאנשים כמוני ומעודדים אותם להגר. אם אני כבר באוסטרליה ועובד תקופה, בעל הבית שלי יכול להצהיר שהוא הספונסר שלי ומכיוון שהוא זקוק לי בעבודה יעניקו לי אשרה קבועה והדרך לאזרחות היא קצרה.
    בישראל אין שום אופציה כזו.אתה מגיע דרך חברת כוח אדם או שאתה פליט. אם לא נולדת יהודי, אתה זר ולא יעזור לך כלום. לא בעל בית שצריך אותך ולא העובדה שאזרחים ישראלים ממילא לא מאיישים את התפקיד שלך. הדרך היחידה בה זר יוכל להישאר פה היא להתחתן עם ישראלית.
    ושוב, הנקודה היא שהם יגורשו על מנת שיגיעו זרים אחרים כי צריך מישהו שיעבוד בבניה ובנקיון,אבל מבחינת אלי ישי צריך שגם מישהו ירוויח מזה.

  18. עמיר 14/10/2009 ב - 13:28 #

    מעניין שבעיתון הפורוורד הבונדיסטי היה מדור שו"ת. מה היה שמו של הרב, דרך אגב?

  19. גיל מזימבבואה 14/10/2009 ב - 13:47 #

    מה שקורה בפוסט הזה הוא בלתי אפשרי, כולם צודקים!!! ובכל זאת מה הפיתרון?

    • אמיל רסום 14/10/2009 ב - 19:41 #

      אלסקה

  20. דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 14:02 #

    תומר, התאזרחות בארץ כבר קשורה לחוק השבות ולא רק למדיניות ההגירה.
    למיטב ידיעתי גם בישראל תקפים הקריטריונים שציינת למתן אשרת עבודה כאן במקצועות נדרשים (סיעוד למשל ועוד), למעט עניין האזרחות.

  21. ליאונידס 14/10/2009 ב - 14:25 #

    רונן-אני מסכים לתיאורו שלך את אלי ישי ותוהה מה מביא בן למשפחה מזרחית אשר מחקה בבגדים השחורים את יוצאי ערבות מינסק ולבוב לשנוא את החלש והנרדף?לדעתי הלא מקצועית הוא פשוט סובל מתראומת ילדות קשה-ילד כאפות קלאסי ,שהידות בשבילו היא לעשות לאחר את השנוא עליו.

  22. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 14:42 #

    גיל מזימבבווה – כולם צודקים על פי הדין ולכן הפתרון לדעתי הוא לפנים משורת הדין. צריך לקבל למדינה כ-1400 ילדים ומשפחתיהם ומנקודה זו והלאה לנהל מדיניות הגירה עקבית.

    אופיר – בשחקנים שמניתי יש כאלו שההגירה המקורית הייתה לא חוקית.

    דוד – הטיפול במתיישבי גוש קטיף הוא בושה. אבל הטענות כמובן לא צריכות להיות כלפי השמאל אלא כלפי מי שהיה בשלטון באותה תקופת זמן וכיום. העובדה שאין אמפטיה מצד השמאל לאנשים הללו. נו שויין…. אמפטיה זה לא ספורט לאומי בישראל.

    הבדל מרכזי לדעתי נמצא במטרה. ההתנתקות מגוש קטיף, מוצדקת או לא, נעשתה משום שהממשלה חשבה שתביא תוצאות חיוביות. גירוש ילדי העובדים הזרים מקורו באידיאולוגיה של ישראל נקיה מזרים של הגזען אלי ישי. הם לא משדרים סכנה. אפשר לפתור את בעייתם בלי לתת להם אזרחות (מעין מעמד גרין קארד) אבל הוא לא רוצה זרים כפי שהוא שונא המון קבוצות אוכלוסיה אחרות.

  23. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 14:46 #

    עמיר – האנקדוטה הזו היא בתחילת הפרק השני או השלישי. שם הרב לא מצויין. אברהם קאהן, המייסד והעורך, לדעתי קיבל חינוך אורטודוכסי דתי למרות שהיה סוציאליסט.

  24. אופיר 14/10/2009 ב - 15:18 #

    כבר הבעתי את דעתי בעבר שאין לי בעיה לקלוט הגירה על פי קריטריונים קשיחים (מכסות הומניטריות, מקצועות נדרשים ויכולת כלכלית מוכחת). להבריח את הגבול ולקבוע עובדות בשטח (תראו: יש לי כאן ילד!), לעומת זאת, זו לא דרך לגיטימית.

  25. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 15:31 #

    אופיר – כבר בעבר הגענו למסקנה שאנחנו פחות או יותר מסכימים לגבי העתיד ורק לא מסכימים לגבי 1400 הילדים הללו ומשפחותיהם.
    אתה מציין בצדק שהורי הילדים עשו משהו לא בסדר.
    אני מציין, גם בצדק, שהילדים לא חטאו.
    אני חושב שבהיקף הדברים המדובר צריך להתחשב בטובת הילדים – שחלקם דובר עברית כשפה עיקרית. גם אם טובת הילד פירושו שההורים נשארים בארץ ומקבלים איזשהו פרס על משהו רע שעשו. כי הצד השני הוא שהילדים מקבלים עונש על משהו שהם לא עשו.

    אתן לך דוגמא דווקא מדיני משפחה. לעתים בתביעת גירושין האב והאם רוצים להחזיק בילד. ונניח האב הוכיח שהוא היה אב למופת בעוד האישה בגדה בו והיא אחראית להתמוטטות התא המשפחתי. ועדיין לרוב נותנים את הילד לאישה מתוך עיקרון שמה שקובע כאן הוא לא אשמת המבוגרים אלא טובת הילד.
    אני מניח שהדבר הטוב עבורם הוא להשאר כאן. רצוי תוך הסדרת מעמדם. בהרבה מדינות – אוסטרליה וארצות הברית למשל – נותנים חנינה כללית לגבי העבר לפני שמקשיחים מדיניות הגירה. כי למדינה אין אינטרס שיהיו בה מה שאתה מכנה "שוהים בלתי חוקיים". אם הם נשארים כאן, שייכנסו אל תוך המערכת, ילמדו בבית ספר, ישרתו בצבא ויהיו אזרחים נורמלים. יש לכך דוגמא מהעבר: הפליטים הויאטנאמים שקלט מנחם בגין.

    ואני חוזר על כך שמהכרותי אם פעילותו הציבורית של אלי ישי המוטיבציה שלו היא לא קיום החוק. ההגנה שלו על פושעים ממפלגתו היא מן המפורסמות. השחיתות של מפלגתו בטיפול בקופה הציבורית היא גם כן מהמפורסמות. הוא גזען שלא רוצה זרים. אגב, בקבוצות שהוא מתעב שכחתי לכלול גם את הרוסים.

    אחרי שינצח במאבק הזה יעבור למאבק לגירוש רוסים שהם לא יהודים על פי ההלכה – אלא רק צאצאי יהודים. ואחר כך ייגש לתקנות נגד הומואים. ובשלב מסויים אתה תשכח שתמכת בחלאה הזו בשלב מסויים של הדרך.

  26. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 15:42 #

    דוד – אתה טועה ומטעה. אם תהיה עובד זר בארצות הברית ויוולד לך ילד. הילד יהיה אזרח אמריקאי וכאביו של הילד תהיה זכאי להיות איתו בארצות הברית. ייתכן שתקבל איזשהו קנס או מכתב ממס הכנסה על התקופה שעבדת לא חוקי.
    זוהי בדיוק הגישה שתיארתי בתגובתי הקודמת לאופיר. טובת הילד היא ערך שמעל הענשת ההורה על חטאיו.

  27. אופיר 14/10/2009 ב - 15:46 #

    רונן, בתור בן למשפחת חקלאים אני זוכר היטב את הקשיים שהערים עלינו בניזרי לאורך השנים עם היתרי עבודה לתאילנדים ויודע שהמניעים של שרי ש"ס היו ועודם פופוליסטיים, וטובת המדינה לא עמדה לנגד עיניהם אף לרגע אחד.
    הייתי שמח להיות ב"צד הטוב", זה שרוצה לתת לכולם הזדמנות שווה להוציא את לחמם בכבוד, ואני משוכנע שכנוע עמוק שרובם של העובדים הזרים הללו טובים למדינה עשרות מונים יותר מאזרחיה החרדים (או הבדואים). החשש היחיד שלי הוא שאם תאפשר עכשיו לאותם 1400 להשאר, בעתיד תיאלץ לנקוט באותה מדיניות עם כל עובד זר שילד פה ילדים.

  28. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 15:58 #

    אופיר – הפתרון לכך הוא כנראה בכך שאשרות עבודה יהיו קצרות. כי אי אפשר לצפות ממי שנמצא עשר שנים במדינה שלא יילד ילדים. באנגליה למשל – מי שקיבל אשרת עבודה חמש שנים רצופות מקבל אותה כבר לכל החיים.
    אם אדם נמצא בארץ רק שנה-שנתיים ונולד לו ילד אין לדעתי בעיה לא לתת לילד להשאר. כי הילד לא נטמע בחברה. גירוש ילד בן 7-8 שהשפה היחידה בה הלך לבית ספר היא עברית זו כבר בעיה גדולה.
    רצוי כמובן לעבוד מול מדינות מסודרות יחסית – כמו סין ותאילנד. לדאוג לכך שמי שהביא את העובד קנה לו את הכרטיס חזור ובתאריך המתאים אכן דאג שיהיה על המטוס חזרה.
    ועדיין צריך להכיר בכך שאם מישהי מטפלת בישראל עשר שנים בזקנים ועושה עבודה כל כך חשובה, כנראה שיש לה איזשהי זכות לחיות איתנו.

  29. יורם 14/10/2009 ב - 16:38 #

    הטור כאן – ועוד יותר בעיתון – ממש מקומם אותי.
    אפשר לנהל דיון על נושא גירוש העובדים הזרים. אני לא בטוח שדיון כזה שייך לבלוג הנוכחי (ולראיה, רוב התגובות כאן לא קשורות כלל לספורט), אבל זה לא העיקר.
    מה בא הטור ללמד אותנו? שילדי מהגרים יכולים להיות מעולים בכדורגל? מה זה קשור לדיון על גירוש עובדים זרים? האם באמת צריך להפסיק את גירוש העובדים הזרים רק בגלל שבזכותם אולי יהיה פעם כדורגל בארץ?
    אם זו הכוונה זה טיעון מקומם, לפיו יש לזנוח ערכים (כמו ציונות, דת, אנא עארף – יהיו הערכים בשמם מגרשים את הזרים אשר יהיו) כדי שתהיה לנו נבחרת כדורגל טובה. ההגיון הזה הוא שמשחית זה עשרות שנים את ספורט המכללות בארה"ב.
    וכל זה בכלל לא קשור לדיון עצמו על גירוש העובדים הזרים ולעמדתי בדיון זה. הנושא חשוב מספיק כדי שלא נשרבב אליו טיעונים שלא באמת קשורים אליו.

  30. רונן דורפן 14/10/2009 ב - 16:45 #

    יורם – אני חושש שפספסת לחלוטין. הטיעון שלי להשארת הילדים הללו הוא העדפת טובת הילדים הללו על ענישת הוריהם שאולי עשו משהו שלא על פי הנהלים בהגעתם לכאן. טיעון תומך הוא שבכך אני רואה את היהדות האמיתית, בניגוד לאלי ישי.

    הדוגמא הכדורגלנית הייתה בכדי להמחיש שבתוך דור ילדים כאלו יכולים להשתלב במדינה וגם לייצג אותה. וגם להיות אהובים על מליונים. אבל זה לא מחייב והלוואי שמתוכם ייצאו רופאים או אחים בבית חולים, שוטרים או מורים. מכל מקום – וכדורגלן הוא דוגמא מאד לא מייצג וספק אם מ-1400 ילדים יצמח אפילו כדורגלן אחד.

  31. דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 16:49 #

    רונן, דבר ראשון, לא הבאתי לדיון את מפוני קטיף כדי לדון במצבם הנוכחי (והעלוב, יש לציין).
    הבאתי אותם רק כדי להוכיח שיש מקרים בהם ילד נענש על חטאיהם של הוריו, אני בטוח שהילדים לא אשמים בזה שהוריהם לא הסדירו את המעבר באופן אחראי ובחרו להישאר בבתים ולהתפנות בכוח. אבל בסופו של דבר החוק נמצא גם מעל טובת הילדים.
    והנה מקרה בו ילד נענש על חטאי הוריו.
    אבל עובדים זרים זה כנראה יותר סקסי, אין מה לעשות.

    דבר שני, בנושא ההגירה לארה"ב ולידה של ילד שם, יכול להיות שהחוק הוא אחרת, אינני מכיר את החוק האמריקני בנושא. אבל אני מכיר מקרה ספציפי של מישהו שעמד על סף גירוש מארה"ב וזה שהיה לו ילד שנולד שם לא עזר לו.

    דבר שלישי, צריך לזכור ששר הפנים מגיע מהמגזר החרדי, שהוא, לצערינו, מהגזעניים בארץ.
    אבל האם המצב היה יותר טוב בזמן השר הקודם?

  32. ליאונידס 14/10/2009 ב - 17:17 #

    אחד הטיעונים המופרכים ביותר הוא שיש צורך בעובדים זרים כדי שיעסקו בעבודות בניין,חקלאות,וסיעוד.בבסיס הטענה עומדת גם ההנחה שישראלים לא מוכנים לעבוד בעבודות האלה.בדרך כלל הטענה הזאת גם מגיעה מהמעסיקים בענפים הללו.
    מה שהם לא אומרים זה שהכל ענין של כסף.כך למשל הרבה יותר זול להעסיק פועלים מסין מאשר לעשות מודרניזציה בענף,שאף תקצר באופן מהותי את משך הזמן שלוקח לבנות בית,בניין או שכונה.
    כל שצריך לעשות על מנת להבין את נושא העובדים הזרים הוא לעקוב אחר "נתיב הכסף". לכן זה גם לא היה מקרה שבניזרי היה מעורב בין השאר במתן אישורי עבודה בהיותו השר האחראי לנושא.

  33. יואב 14/10/2009 ב - 17:26 #

    רונן,
    מהיכן שמייכל היגר?

    • דוד מירושלים 14/10/2009 ב - 17:52 #

      פולניה.

      • יוסי 15/10/2009 ב - 12:08 #

        אביו פולני אמו דנית.

      • יוסי 15/10/2009 ב - 12:12 #

        (יליד דנמרק).

  34. אוזי 14/10/2009 ב - 17:55 #

    רונן – אני אחד ממארגני המאבק. ולראות איך הילדודס האלה נוגעים בכל אחד ואחד זה מרגש. שימחת אותי עכשיו. תודה

  35. סוס זקן 14/10/2009 ב - 18:04 #

    הפיתרון – הענקת אזרחות רק לילדים המראים כשרון לכדורגל, וגם זאת – על תנאי. אם לא יצליחו להשתלב בהרכב הראשון של קבוצה אירופאית בכירה עד הגיעם לגיל 25 האזרחות תישלל מהם רטרואקטיבית.
    העובדה שיש כוכבי כדורגל שהם בני מהגרים אינה סיבה להעניק לכל בן מהגרים אזרחות. על כל נבחרת כזו אפשר להעמיד לפחות שתי נבחרות של פושעים וגנגסטרים (עוד תחום שבני מהגרים, כולל בני עמנו בארה"ב של תחילת המאה שעברה, נוטים להצטיין בו).
    הפיתרון הצודק והחכם (שתי תכונות ששר הפנים שלנו לא בורך בהן) – מי שכאן נשאר כאן. מי שנכנס מהיום – נבעט בתוך 5 שניות. המאכער הישראלי שהביא / העסיק עובד בלתי חוקי נכנס לקלבוש להרבה הרבה שנים. ובא לציון גואל (באופן חוקי).

  36. דני 14/10/2009 ב - 21:54 #

    אהבתי את המערך 4-4-4

  37. גיל 14/10/2009 ב - 23:49 #

    לא ממש קשור, אבל ג'ון וודן בן 99 היום. שנה הבאה חגיגות גדולות.

  38. אוף טופיק, אבל הנה זה מתחיל 14/10/2009 ב - 23:58 #

    האם מוגזם לצפות ממאיר איינשטיין, להגיד אורו-גוואי ולא אורא-גוואי?
    מהיכן הוא שולף את המשפט, "חלומה הגדול של אורגוואי הוא להשפיל את מרדונה"?
    למה ניר לוין מכנה את שתי הנבחרות, "שנואות"?
    האם יהודה ארם יכול להגיד פעם משהו אחר, פרט ל"למה מסי לא פוגע בנבחרת כמו בברצלונה"? למשל, להביא דיעה – כלשהי – על ניהול המשחק של מרדונה? הזימונים המוזרים? שינויי ההרכב התכופים?
    ושאלה, או בעצם תהייה כלפי בורא עולם – למה, למה לעזאזל השידור בספורט 1?

  39. אביעד 15/10/2009 ב - 0:31 #

    דוד, אם "ילדי ההתנתקות" היו מפונים מגוש קטיף ומועברים לתאילנד, אז היה לך בסיס להשוואה. במקביל, איש לא היה אומר דבר אם ילדי העובדים הזרים היו מגורשים מת"א לאשקלון.

  40. אופיר 15/10/2009 ב - 0:45 #

    אני צופה בארגנטינה ולא מאמין כמה גרועה נבחרת יכולה להיות.

    מה עוד נדרש כדי שיעיפו כבר את האפס הזה?!

  41. Yair 15/10/2009 ב - 1:12 #

    אופיר, הוא עוד צעיר, תן לו הזדמנות אולי הוא יופיע למחצית השנייה, סה"כ בברסה הוא היה נהדר עד כה העונה.

  42. אופיר 15/10/2009 ב - 1:33 #

    לא רע, יאיר…

  43. אופיר 15/10/2009 ב - 1:45 #

    עבירות גסות, טקטיקות עלובות ואפסים משני צדי המגרש. פשוט כדורגל זבל.
    חוץ מברזיל דרום אמריקה לא צריכה לשלוח אף נבחרת למונדיאל.

  44. ויכסלפיש 15/10/2009 ב - 2:06 #

    ברוכים הבאים לגיהנום. המשחק היום זה רק הקדמה לערימות הזוועה שצפויות בדרום אפריקה, בדיוק כמו ביפן/קוריאה וגרמניה. משחק של הנעת כדור אפסית איטיות מחרידה, כסאח והפעלת לחץ אינטנסיבי על השופט. זוהי נבחרת ארגנטינה, שתיתן משחק טוב בשלב הבתים, תעבור איכשהו את השמינית ותיעצר ברבע הגמר.

    • ארגנטינה דווקא היתה מלהיבה במונדיאל 15/10/2009 ב - 2:41 #

      מי שמסרס את מסי ואת כל הנבחרת הוא מרדונה. חייב ללכת הביתה. צריך להיות גאון כדי להרוס את הדור הכי מוצלח של ארגנטינה. תיזכרו בהצלחות באולימפיאדה, בתצוגות בקופה אמריקה (עד לגמר, ולא בושה להפסיד לברזיל בגמר), ואפילו המונדיאל הקודם עד לרבע גמר (וגם, לא מחפיר להפסיד לגרמניה המצוינת בגרמניה), עם פקרמן. איפה הן ואיפה הנבחרת הזו.

      זו גישה של מאמן שכונתי, בלי שיטה, ובעיקר חסיד שוטה של השחקנים בליגה הארגנטינית הגרועה. יש סיבה למה מסי, היגוואין ומסצ'רנו משחקים באירופה: הם פשוט הרבה יותר טובים משחקנים שכונתיים ואלימים כמו אלה שדייגו אוהב, מסיבות "לאומיות" לא מקצועיות. בוקה-שמוקה והורקן, לא מגיעות לקרסוליים של ריאל, בארסה וליברפול.

      השכונתיות הזו הספיקה נגד אורוגוואי, שהיא סתם נבחרת. זה לא יספיק הלאה.

      דחוף להרכב: גאראי מריאל מדריד, בלם העתיד עם דמיקליס. זאנטי וסמואל יכולים לתגבר, הם נועלים את ההגנה של אינטר. גם השוער מאיטליה צריך לחזור. היינצה – זר פרחים, שלום ולהתראות.
      קישור: להשאיר את איימאר, להחזיר את לוצ'ו, קמביאסו, מקסי רודריגז. לנסות את אבר באנגה המצוין וגם את גאגו, שבינתיים לא פוגע. ורון – תודה על השנים. הביתה.
      התקפה: לתת למסי לשחק כמו בברצלונה, בין הקשרים לשפיץ. היגוואין רק בן 21 והוא מס' 9 לעוד עשר שנים לפחות. ליצ'ה לופז חייב להיות בסגל, בתור מחליף שלו, עוד מס' 9 חייתי. טבז וקון אגווארו משלימים חוד קטלני. לא ייתכן שנבחרת עם שחקנים כאלה תיראה ככה. תחשבו מה גווארדיולה היה עושה מסגל כזה.

      • הושמט: "מלהיבה במונדיאל" :) לא היום 15/10/2009 ב - 2:42 #

        .

      • אופיר 15/10/2009 ב - 2:44 #

        לא יכולתי להסכים יותר. כל משך הצפייה בזוועתון הזה חשבתי רק "עוד לא עשו פוסט-מורטם לורון והיינצה?".

  45. cookie-monster 15/10/2009 ב - 2:12 #

    תפוס כדור ורוץ במיטבו

  46. אופיר 15/10/2009 ב - 2:41 #

    סרביה, שקיבלה שישיה בראש מארגנטינה לפני שלוש שנים, היתה מקרקסת את ארגנטינה הנוכחית.

  47. ד"ר א. 15/10/2009 ב - 2:45 #

    שכויח רונן.

  48. חצי גולדסטאר 15/10/2009 ב - 8:23 #

    לאביעד (39): כבר היה ניסיון לגרש מהגרי עבודה (נדמה לי שזה המונח הפוליטיקלי קורקט לעובדים זרים) מת"א לאשקלון. לפני שנה-שנתיים הוחלט שאותם מהגרים לא יורשו לעבוד בין חדרה לגדרה. אם אני לא טועה, ירדו מזה בינתיים.

  49. אביעד 15/10/2009 ב - 10:18 #

    חצי גולדסטאר – אני מניח שירדו מזה, לא בגלל "חוסר הומניות" אלא בגלל שחלק גדול מהעובדים הזרים (סיעודיים בעיקר) נדרש באיזור המרכז.
    ארגנטינה נגד אורוגוואי. בלט בחסרונו – כדורגל.
    אבל העיקר שמראדונה מרוצה. הוא הראה לכל המבקרים שלו מה זה! ארגנטינה שיחקה כדורגל סוחף ומהנה, הרפתקני אך אחראי, שובה לב ועין והעפילה למונדיאל בצורה עוצמתית! מה, לא? היא רק העפילה למונדיאל בזחילה עם כדורגל פאתטי שהוא 10 דרגות מתחת לכישרון של שחקניה? טוב, שימצצו המבקרים למראדונה בכל זאת. לפחות משהו טוב אחד ייצא לו מכל הסיפור.

  50. א. 15/10/2009 ב - 10:34 #

    מומלץ לקרוא את "לא באנו להישאר" ספרה של ד"ר גליה צבר שעוסק בין השאר במשבר הנורא שעוברים ילדי העובדים הזרים לאחר גירושם.
    הילדים שזהותם היא ישראלית במובהק נאלצים לשוב אל מולדת הוריהם ואל החיים הקשים של ילדים שהם זרים,אחרים ושונים מסביבת הילדים האכזרית.

  51. ד"ר א. 15/10/2009 ב - 10:42 #

    טוב עכשיו קראתי גם את כל התגובות עד כה.

    צוין לשבח למעלה מנחם בגין, על התעוזה והגמישות הרעיונית שהפגין בחתימת השלום עם מצרים.
    אני רוצה להוסיף גם שכאשר נעו ונדו פליטות/ים מוויטנאם בסירות, וכל העולם עמד מנגד, צקצק בשׂפתיו או סתם הפנה מבט הצידה, מנחם בגין הזמין את הפליטים/ות ארצה. הן והם וצאצאיהן/ם כאן היום, חלק מהחברה הישׂראלית.
    אני בעד הפתרון של רונן.

    יותר מזה, כדי לקיים מדיניות נאותה בעתיד, יש לנהל אותה ברוחם של דיני הגרים בתורה. מצד אחד, לזכור שגם אנחנו היינו גרים במצרים (ועוד 2000 שנות גלות בתוספת, כדי שלא נתבלבל חו"ח), ולזכור את העקרון של "תורה אחת" לנו ולגרים. כלומר – לשלם לעובד/ת שׂכר מינימום וכל התנאים הסוציאליים. לא לנצל, בשום פנים ואופן. לא לרדוף. אנו אפילו מצווים לאהוב את הגר. ולמה לא? הוא מטפל בהורינו הקשישים, מבצע עבורנו את כל העבודות שאין לנו אליהן שום חשק.
    \
    בפעם הבאה שתשאלו את עצמכן/ם מה הקשר בין יהודית ודמוקרטית, התחילו מהנקודה הזו.

  52. דוד מירושלים 15/10/2009 ב - 11:12 #

    ד"ר.
    הוזכר לטוב בגין גם בעניין הפליטים.
    על ידי (תגובה 16) ועל ידי רונן (תגובה 25).

    • ד"ר א. 15/10/2009 ב - 14:51 #

      דוד -
      פספסתי… אבל אין נזק בלהזכיר דברים טובים שוב ושוב.

      • דוד מירושלים 15/10/2009 ב - 15:30 #

        זה נכון.

  53. ווה זייקמן 15/10/2009 ב - 12:55 #

    ליואב-
    שמייכל בן לאימא דנית ואבא פולני הוא עצמו נולד בדנמרק
    אוף טופיק אחרי חודשיים של פחד מפוסטר כל פעם שהכדור עובר את החצי אני ממש מתגעגע אליו…
    אוף טופיק 2 -גם הניק שלי הוא שם של שוער אגדי…
    2 נקודות בחידון הבא למי שינחש מאיזה ענף!!!

    • יואב 15/10/2009 ב - 12:59 #

      כדוריד, הפועל ראשון?

  54. ווה זייקמן 15/10/2009 ב - 13:03 #

    אכן כן היה שוער פשוט אדיר!!!
    בתור אחד שאהד את היריבה הצהובה עד היום שאני רואה אותו ברחוב אני מת מפחד.
    כל הכבוד יואב .
    עוד נקודה אם תציין את שמו של כוכב כדוריד ששמו הפרטי כשלך..

    • יואב 15/10/2009 ב - 15:00 #

      אני ראשלצי וצהוב כמוך(:
      יואב נאמן קפטן מכבי.מיודדים ברמה זאת או אחרת…

      • ווה זייקמן 15/10/2009 ב - 15:04 #

        :)
        אז אתה מבין כנראה גם את ההערצה והפחד מווה (אולי אתה קצת צעיר…)

    • יואב 15/10/2009 ב - 15:24 #

      לא צעיר(40) אבל לא פוקד את מגרשי הכדוריד באופן קבוע(הולך בעיקר בגמרים).את המיתוס אני מכיר מצויין.אותי,עידן מימון תמיד הפחיד.

    • יואב 15/10/2009 ב - 15:31 #

      אגב, אביו של ווה, הוא השומר הקבוע בפאב שלי(אידאה).

      • ווה זייקמן 16/10/2009 ב - 9:08 #

        אידאה מוהליבר רחוב נעוריי פאב אמיתי כמו שפאב צריך להיות לפחות באמצע השבוע…
        האמת שבשנים האחרונות הדרתי את רגליי מסיבה לא ממש ברורה
        אבל אותך אני לפחות מכיר בפרצוף תתחיחל להגיע למשחקי הכדוריד יש בו אמוציות אמיתיות של פעם עם המושגים הנשכחים של סמל אגודה גאווה בעיר עונג שבת!
        לגבי מיימון (למרות הירידה ביכולתו) הוא מפחיד מאוד ובעיקר כל כך שנוא – האמן לי אם הוא לא היה קיים היה צריך להמציא אותו איזה דמות ראויה לשנאה!! (ספורטיבית כמובן)

  55. אנונימוס 15/10/2009 ב - 14:05 #

    רונן, לא כל כך הבנתי את הפתרון שאתה מציע.
    אם אתה מציע אשרות עבודה לשנה שנתיים, אתה רק מגביר את תופעת הדלת המסתובבת. ובכך לא עשינו כלום. שלא לדבר על מצבים אבסורדיים של מטפלים סיעודיים שזה מגוחך להחליף אותם כל שנתיים עד שמצאת אחד שטוב ומסתדר עם הקשיש.
    ואם מדובר על אשרות ארוכות טווח יותר מאשר היום, אי אפשר למנוע מהאנשים האלה ללדת ילדים.

  56. דורפן 15/02/2012 ב - 13:38 #

    מנחם – אנשים כותבים על מה שהם רוצים כאן והרבה מהכותבים בילו תקופה משמעותית באמריקה. למנצ'סטר יונייטד יש יותר תמיכה בישראל מכל הספורט האמריקאי על כל ענפיו במצטבר. וזה עוד פחות מברצלונה.

    אבל הטעם של ישראלים הוא ממש לא העניין כאן. ארצות הברית היא באמת אומת ספורט מדהימה ברמת השטח ובדיוק בגלל משהו שנובע מהסיפורים הללו: הספורט מתחיל ממוסדות חינוך ולא מועדונים. הוא הרבה יותר מוטמע באוכלוסיה.

הפניות

  1. The Daily Dolly 14/10/2009 at The Daily Dolly - 15/10/2009

    [...] דורפן כותב על ילדי זרים שהפכו לגיבורים לאומיים בארצם באמצעות [...]

  2. i for irony | יהודית, דמוקרטית, ישירה - 15/10/2009

    [...] שמעת שאלי ישי רוצה לגרש ילדים של עובדים זרים שנולדו בארץ ולמדו כל חייהם בעברית? – אין מה לדבר, גם [...]

  3. A Lin-Win Situation | על ספורט ועניינים קריטיים אחרים - 15/02/2012

    [...] וזה הזכיר לי סיפור שפעם ציטטתי פה מתוך סדרת הבייסבול של קן ברנס. זה היה על אדם ששלח מכתב לעיתון יהודי ב1900 וקצת ומספר לרב שילדו משחק בייסבול עם ילדי הגויים והוא מוטרד מכך. והרב עונה לו שברוסיה ילדי הגויים לא היו משחקים עם ילדי היהודים, אז אם הילדים ברחוב הם לא ילדים רעים אין שום בעיה שהילד ישחק איתם בייסבול. [...]

השאירו תגובה

מדיניות פרטיות