שערוריית מרטינה הינגיס

כתבתי לא פעם שאני תומך במאבק בסמים בספורט העולמי. שאינני בעד מדיניות של "אם יהיה מותר להשתמש אף אחד ירמה" או "ממילא כולם משתמשים" או "אין סיכוי לתפוס אותם". אני חושב שאם בצד ההרחקות פשוט יהפכו את תקנות הסמים בספורט לחקיקה פלילית, ולזרוק אנשים לכלא כמו רמאים בכל תחום אחר של החיים, כולנו נופתע לראות ירידה משמעותית בתופעה.

אבל כל זה לא העניין היום.

מרטינה הינגיס פרשה אחרי שהודתה שנכשלה בבדיקת סמים בווימבלדון והתגלו אצלה סימנים של קוקאין. היא מכחישה את העניין, אבל לצורך העניין בוא נניח שהיא אולי כן הסניפה קוקאין עם חברים. ולדעתי חשיפת תוצאות שמראות שימוש בקוקאין, הירואין, קראק, מריחואנה, גנג'ה, LSD, אקסטזי או כל סמי "הפנאי" אצל ספורטאים, על ידי רשויות שעניינם מאבק בסמים בספורט, צריכה להיות אסורה בתכלית איסור. מסיבה אחת פשוטה: זה לא עניינם של הרשויות הללו.

ספורטאים נדרשים לוותר על זכויות יסוד שלהם בכך שהם צריכים להיות זמינים לבדיקות סמים בתחרויות וגם מחוץ לתחרויות. זאת ללא שום עדויות מפלילות או ראיות נסיבתיות – מלבד העובדה שהם ספורטאים שמשתתפים בתחרויות. הסיבה שאנחנו מתירים הפרת זכויות אדם כל כך בוטה היא מאבק ברמאות בספורט. אבל דווקא מהסיבה הזו אסור לחשוף שום תוצאה, או אפילו לא לדווח לרשויות, על תוצאות של בדיקות כאלו שאינן קשורות לשיפור ביצועים בספורט. זה דומה בעיני לצו חיפוש או אישור להאזנת סתר: המשטרה קיבלה היתר לצעד מרחיק לכת מסיבה אחת, וזה מאד מאד לא תקין אם היא משתמשת במידע כזה לסיבות אחרות.

אינני יודע מהו בדיוק החוק הפלילי בבריטניה (שם נתפסה הינגיס) או בשוויץ (ארץ האזרחות שלה) לגבי שימוש בקוקאין. אבל ברור שמעט מאד אנשים בשתי המדינות הללו מועמדים לדין על שימוש בלבד. ישנם ספורטאים שלא מסכימים להפרה כזו של זכויותיהם. כמו ארגון השחקנים בNBA שלא מוכן שהליגה תערוך בדיקות מריחואנה. אני מאד מקווה שרשויות הסמים לא מחפשות סמי "פנאי" בגלל איזשהי גישה ארכאית שספורטאים הם דוגמא לנוער. כי אם זה נכון אז ספורטאים צריכים להיות מורחקים גם על ניאוף ועל צלילה לפנדל. ואז אינני בטוח שלמנצ'סטר יונייטד יהיו בכלל 11 שחקנים להעמיד מול ארסנל בשבת. אבל אני לא שולל שזו הסיבה שמחפשים גם קוקאין. כי דיק פאונד, שהוא ראש הרשות העולמית למלחמה בסמים בספורט, הוא טיפה מגלומן מוסרי. למרות שמדובר באדם מוכשר מאד.

ערבוב בין עבירות מוסר, שהן עניין החוק הפלילי, לבין חשיפת רמאות, שהיא ברורה, יזיק מאד למאבק נגד סמים בספורט.

ראשית, כי מוסר הוא יחסי ורמאות בספורט היא עניין ברור. ושנית, כי אם רשות ספורט חוקרת עניינים פליליים, ראוי לתת לספורטאים כל מיני הגנות הנהוגות בחוק פלילי. למשל שצו חיפוש ניתן רק באישור שופט. או זכות השתיקה בחקירות ושימועים. זה יהפוך את המאבק בסמים בספורט לבלתי אפשרי.

מאד מצער שהינגיס מקבלת החלטה לפרוש כי אין לה חשק להיאבק על העניין. כי אולי היא נכשלה במעשה לא חכם או לא מוסרי בחייה הפרטיים, אבל היא לא נכשלה בבדיקת סמים בספורט ואין שום סיבה נראית לעין שלא תמשיך להשתתף בתחרויות. מדובר בהפרה מאד בוטה של זכויות האזרח של הינגיס. עבורי זו השערוריה האמיתית.

*

נ.ב. אני לא מתייחס כאן לטענה אפשרית קוקאין כן מסייע לביצועי ספורט. קשה לי להאמין בכך למרות שמדובר בסם ממריץ. לא נראה לי שאפשר לתפקד במשחק טניס שלם תחת השפעה של קוקאין. וישנם סמים ממריצים הרבה יותר יעילים לספורטאים.

הניו יורק ניקס
וונגר ופרגוסון (וגם חידון מספר 48 על ארסנל-יונייטד)

20 Comments

גיל 1 בנובמבר 2007

הינגיס זה אחד הסיפורים העצובים ביותר בספורט בעשורים האחרונים. שחקנית שיכלה להיות אחת הגדולות אי פעם (ואולי היא כבר כזאת), קריירה שהתחילה מוקדם מדי, נדחפה על ידי אמא אגרסיבית, ונגמרה מוקדם מדי עם מעט מדי טניס. לדעתי, הסיפור של הסמים הוא לא העיקר כי גם ככה היא הייתה פורשת בגלל כל הפציעות שלה. אני מסכים עם זאת שאין לזה שום קשר לסמים ממריצים, אבל השאלה היא אם בכלל היו משעים אותה על זה. הרי היא זו שחשפה את כל הנושא ביוזמתה.

ובאותו הקשר שלח היום שופט את הבן של אנדי ריד, מאמן האיגלס לכלא, וצייר תמונה מאוד עגומה של ילדות בעייתית מאוד לו ולאחיו ולאב שיכול אולי להשתלט על 50 שחקנים בחדר ההלבשה, אבל לא שולט במה שקורה אצלו בבית.

yoni 1 בנובמבר 2007

שוב, התייחסות מרתקת לצד אפל בספורט.

לא ידעתי שבאן.בי.איי יש ככ הרבה סטלנים.

מוזר לי לשמוע שספורטאים שמקדישים את גופם וחייהם וספורט מסכנים את שמם על סם שאינו ממריץ. אם כבר להסתכן אז על משהו שיביא תוצאות. מה עבר לה בראש שהיא עשתה קוק בסביבת תקופת טורנירים. לא יכלה לחכות כמה חודשים/שנים. כמה זמן היא כבר שיחקה?

מוזר.

גיל 1 בנובמבר 2007

יוני, זה בכלל לא צד אפל של הספורט. שימוש בסמים שונים נפוץ בכל מקום ובכלל לא מפתיע שספורטאים מקצועיים משתמשים בו גם. האמת היא שכמו שרונן כתב, אין לזה שום קשר לספורט. לגבי למה הם משתמשים בסמים? לאנשים נוח להתעלם מזה ששימוש בסמים גורם להנאה רבה, לפחות לתקופה קצרה. זו הסיבה העיקרית שאנשים משתמשים בסמים, וזה בלי קשר לנזקים שיש מהם.

Ido 1 בנובמבר 2007

הטניסאית החביבה אלי בסבב.

תמיד חוויה לראות אותה אפילו שהסרבים שלה עפים רק ב 160 קמ"ש, בניית הנקודות שלה היא מלאכת מחשבת.
לא לחינם אלוהים (פדרר) מדרג אותה כאחת ההשפעות אליו.

לי ולעוד הרבה אנשים היגינס היתה כוח משיכה לטניס הנשים (היא ואשתו של אגסי) בעת שטניס הגברים סבל מתקופתו האפלה ביותר. והיא היוותה אופציה לראות טניס פשוט ומרהיב.

לא אשכח משחק שראיתי באוזי אופן נגד קרייציק, ואוהד אחד צעק לה בהפסקה:
קדימה מרטינה, עוגת דובדבנים קטנה שלי (באנגלית זהנשמע ממש הרבה יותר טוב).

מרקפוצ'ינו 1 בנובמבר 2007

אני לא אוהב את הינגיס, סליחה, תיקון – אני לא סובל את היניגס מהרבה סיבות.

אבל אין לי שום בעיה עם שימוש בקוקאין, לא שלה ולא של אף אחד אחר. העולם הזה עקום לי מידי לפעמים.

yoni 2 בנובמבר 2007

גיל
אמרתי דבר כזה:
1. מוזר לי שבאן.בי.איי הם מנסים למנוע בדיקות מריחואנה.
לא הייית מצפה שהסם שיאחד אותם יהיה גראס, יותר כיוון של קוק. בכל זאת הם סופרסטארים.
אפילו אסיד נשמע לי יותר רלוונטי לרוב מאשר סתם מריחואנה.

בכלל לא דיברתי על נזקי סמים או מה שזה עושה.
אמרתי בהקשר לספורטאים ככה:
הם מקריבים את החיים שלהם לכמה שנים של קריירה.
מוותרים על יציאות, בחורות, חברים, השכלה, משפחה, בשביל החלום שלהם.
מוזר לי להצליח להבין שהם יסכנו את קריירם (הם הרי מודעים שהם חשופים לבדיקות סמים רוב השנה) בשביל שורה, באיזה מסיבה.
שיחכו עד סוף הקריירה לפחות. שיגמרו אותה כמו צריך.
אם לא, אז אין מה לעשות, שישתו,או שיעשו סמים כשהם פצועים ואין בדיקות, לא ככ קרוב לטורנירים.

זה מזכיר לי מקרה רלוונטי:
הענין עם הקזינוים ושחקנים ישראלייים.
כמו חתול ושמנת.
הם עוד לא מבינים שגם כשהם באירופה ל48 שעות למשחק יש תקשורת ושטינקרים בכל תזוזה שלהם.
הם לא מסוגלים 48 שעות להחזיק את עצמם?
הם לא מבינים מה זה מראית עין?

למה להגיע לשב ל התירוצים: שיחקו, לא שיחקו, כן קלפים, רק רולטה. למה
איך כל פעם הם נופלים בזה?
איזה מין עמוד שידרה ספורטאי זה שהם לא מסוגלים לכבד בקשה ככ ליגיטימית ופשוטה.

כנל הם, שיחכו לפגרה, יעלו על מטוס לווגאס ויהנו.
שיסעו לקזינו פחות מתוקשר מהאירופאים בקולומביה נניח ויהנו. ישחקו, אף אחד לא ידע,לא ישמע ויחזרו לליגה בלי שום רעב להימורים בקזינו אירופאי (אגב, שיסגרו גם את ענין הקוק בקולומביה, על הדרך…)

גיל 2 בנובמבר 2007

מוותרים על בחורות?? איפה אתה חי יוני? חלק מהספורטאים הופכים למקצוענים כי זו אחת הפריביליגות שלהם. בנבא בכלל זה גן עדן, כי בכל עיר מחכות לך בחורות אחרות. לשון קמפ אין 7 ילדים מ7 נשים שונות סתם כך.

איש 2 בנובמבר 2007

יוני, אתה למעשה דורש מהם משהו שקשה לי להאמין שאתה דורש מעצמך או מאנשים אחרים- דחיית רצונות וסיפוקים. האם כשחברים שלך מגלגלים לידך ג'וינט אתה אומר להם "חבר'ה, חכו עם זה קצת, בפסח אנחנו באמסטרדם ושם זה לגיטימי"? אנשים נוטים לעשות דברים שגורמים להם הנאה וספורטאים אינם שונים בכך, במיוחד שכמו שכתבת הם עושים הרבה יותר ויתורים מאנשים אחרים באותם הגילאים.

יעקב 2 בנובמבר 2007

רונן – כתוב בבקשה משהו על הצמד חמד קטש את ביינום שהולך להחריב עוד עונה של מכבי.לא צריך לחכות עוד עשרה משחקים כדי שהם יתחברו ,ותיווצר היררכיה ותהיה רוטציה קצרה יותר וכל סט הקלישאות הזה…
אנא הרם את הכפפה אם אתה מסכים עימי ותנסה לחזות אם קטש מסיים במכבי תוך חודשיים.אגב לא משנה באיזה צורה -פיטורין או צמצום סמכויות (העברת סמכויות לצביקה שרף אולי ? )

רוני שטנאי 2 בנובמבר 2007

אני חושב שהנקודה שגיל העלה היא הנקודה החשובה בעניין. היא זו שלמעשה חשפה את הדברים ואמרה שאין לה כוח להאבק. אבל למעשה אף אחד עוד לא האשים אותה בכלום והמאבק בכלל לא החל, משמע יש דברים יותר עמוקים מכך והפרישה היא לא רק בגלל שהיא נמצאה או לא, חיובית לקוקאין.

סיום הקריירה הדרמטי הזה מתאים מאוד לקריירה של השוויצרית שהתחילה כסנסציה ויכולה להסתיים בסנסציה – טיפוס לשיא מוקדם מאוד, ההתפרקות המנטלית מול גראף בפאריז(למעשה הגראנד סלאם היחידי שחסר לה לאחריו היא גם לא הצליחה לזכות באף גראנד סלאם – קשה לשכוח את הבכי של הילדה ואת ההליכה מעבר לרשת כדי להוכיח שיש טעות בהחלטות השיפוט ויותר מכל את תגובת הקהל), עניין הפציעה הטורדנית והתביעה המתוקשרת כנגד חברת הנעליים האיטלקית שהרסו לה כביכול את הרגליים.

הפרישה הראשונה בגיל הכל כך צעיר, ולאחר מכן החזרה היפה אמנם, אבל לימים שונים כשהנין עם הציטוט לאחר ניצחון על השווצרית אמרה שהטניס כיום מבוסס על הרבה יותר כח מהימים שמרטינה הייתה בשיאה.
המשחק שיותר מכל אפיין את החזרה שלה לטעמי היה ההפסד ברבע גמר האוסטרליין לקלייסטרס, הבלגית במשחק פשוט איום ונורא עדיין הצליחה לחזור מפיגור ולנצח, ההפסד הזה סיכם למעשה את החזרה והוכיח שהיא פשוט לא מספיק טובה, למעשה זה היה ממש משחק בין ילדה לאישה, רק שהאישה התחילה לשחק מאוחר ונתנה אשליה לילדה שהיא מסוגלת.

יהיה מעניין לשמוע על עוד התפתחויות בנושא, עושה הרושם שהיא לא הולכת להאבק על שמה הטוב(בניגוד לילאנדר), באופן מוזר מאוד .

קשה לי להאמין שהפרטים המלאים יצאו אל האור ממש כמו ההסכם שלה עם חברת הנעליים נשאר חסוי.

yoni 2 בנובמבר 2007

גיל,
כשאמרתי מותרים על בחורות/יציאות
התכונתי לטל בן חיים ודומיו, שמגיל 9 הולכים לישון כל שישי ב8 בערב כי יש משחק נוער.
על יציאות היום ברור שהם לא מוותרים, כולם מככבים ברוזה על בסיס קבוע.
אמרתי שאני מתפלא שהם נופלים בדברים שפשוט מאוד לבדוק אותם בהם.סמים.

זה, כמו חייל, חצי שנה לשחרור שמת לעשן, אבל יודע שבודקים לו את הפלוגה קבוע. אז הוא בדר"כ בוחר להפסיק לעשן עד השחרור. ובלע דג. יש את אלה שבדודה ומעשנים ומסתכנים ,או שמבקשים ממשהו אחר שישתין במקומם, אבל ספורטאי על, עם משמעת ואופי הוא לא כמו חייל שבור בדודה.
אז לבקש מהם לדחות סיפוקים זה נשמע לי ליגיטימי, בייחוד כשהסיפוק הוא אסור ובקלות רבה ככ יעלו עליו.
מה גם שיש להם ככ הרבה סיפוקים אחרים שבלתי מושגים מבני אדם רגילים,בחורות, חו"ל,כסף גדול,פרסום) שהם חוגגים בהם ואינם אסורים.

נשמע מוגזם לבקש שייחכו עם הקוק עד הקיץ?

טדי 2 בנובמבר 2007

יוני, העלית את שערוריית הקזינו בהפועל תל אביב – אבל האמת שאני לא כל כך מבין מה הבעיה. לקוקאין אין קשר לסמים משפרי יכולת (הינגיס הסבירה שספורטאי צריך להיות אידיוט כדי לקחת קוקאין ולחשוב שזה ישפר את יכולתו), ולהימורים בקזינו אין שום קשר בכלל לספורט, כל עוד הם לא מהמרים על ספורט. באיזו זכות הפועל תל אביב משעה אותם?

טדי 2 בנובמבר 2007

רונן, אני מסכים שאין זכות לרדוף ספורטאים בגלל שימוש בסמים שאין להם קשר לספורט, ונכון שטיפשי להתייחס לספורטאים כמודלים לחיקוי – אבל זה לא אומר שזה לא קורה. הקונגרס נדחף, בין השאר, להתערב בפרשיית באלקו בעקבות זוג הורים שאיבד את בנם בעקבות שימוש בסמים במטרה מוצהרת להיות שחקן בייסבול, כשהוא מציין שחקנים ספציפיים כמושאי חיקוי. צמד העיתונאים שחשפו את פרשיית באלקו כתב עליהם – http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2004/12/19/MNG14AEB7S1.DTL

ויכסלפיש 2 בנובמבר 2007

רונן, לפי הטיעונים שלך גם סילוק מראדונה ממונדיאל 94' בגלל קוקאין הוא שערוריה? או שדינו שונה כי מדובר בספורט קבוצתי והסם פוגע ביכולתו ובאיכות הקבוצה, ולכן זהו סוג של הפרת אמונים?

רונן דורפן 2 בנובמבר 2007

ויכסלפיש. הוא לא סולק מהמונדיאל בגלל קוקאין אלא בגלל "תרופה נגד שיעול" שהייתה סם ממריץ.
כן – אני לא חושב שצריך להרחיק על סמי "פנאי" – זה עניינו של החוק הפלילי בכל מדינה.

לון 2 בנובמבר 2007

אני חושב שיש את עניין הצדק ויש את עניין החוכמה.
הצדק אומר שכשמחפשים סמים ממריצים אסור לחפש דברים אחרים ויש בכך פגיעה בזכויות הפרט.
מצד שני, ספורטאית שיודעת שבודקים גם סמים רגילים ומשתמשת, נוהגת בטיפשות.
מצד נוסף, יש כאן עברה ברורה על החוק הפלילי ברוב המדינות.
ולא פחות חשוב, לא ננקטו נגדה שום צעדים והיא זו שחשפה את העניין.

הינגיס לא פורשת בגלל זה.
היא פרשה בזמנו כביכול בגלל בעיות רפואיות. אבל עובדה שחזרה והבעיות הללו נעלמו.
היא פרשה עכשיו מאותה סיבה שפרשה בפעם הראשונה – היא הבינה שהיא כבר לא יכולה להתמודד על התארים החשובים.
בפרישה הראשונה האחיות וויליאמס, דבנפורט, קלייסטרס ומאורסמו, היו חזקות הרבה יותר מידי עבורה מבחינה פיזית.
עכשיו, היא גם לא מספיק חזקה וגם היכולת האתלטית ירדה.

היא היתה כשרון טניס אדיר כשפרצה, אבל נכשלה לחלוטין במימד המנטלי.
אני לא אשכח את חוסר הספורטיביות המדהים שלה בגמר הרולאן גארוס מול גראף.
היא הבינה שהיא הולכת להפסיד ואין דרך ספורטיבית בה תוכל לנצח. ואז היא נתנה הגשה נמוכה, ללא הנפת הכדור לגובה.
חוקי כמובן, אבל לחלוטין לא ספורטיבי. גראף היתה המומה. הינגיס עשתה זאת פעם נוספת. לשמחתי, זה לא סייע לה.
אח"כ בא הבכי, שכלל גם רצון לא לעלות לטקס בסיום. אמא שלה נאלצה ללחוץ עליה באופן מסיבי כדי שתגיע לטקס.
זו התנהגות של ילדה קטנה, שלא מתאימה לשחקנית מקצוענית. ודאי לא לאחת שכבר שיחקה בסבב וזכתה בתארי גראנד סלאם.

בינתיים פדרר ממשיך להפסיד לשחקנים שהוא חושש מהם והם לא חוששים ממנו.
שוב הפסד לנלבנדיאן, הפעם בפריז.
בבאזל בשבוע שעבר, מלבד המשחק הראשון, פדרר שיחק מצויין. אבל זה היה רק מול שחקנים שעוד לא הפסיד להם.
לפני פריז, הוא ציין את ההגרלה הקשה שמחכה לו. היה ברור שבמשחק הראשון יחכה לו קרלוביץ' (אותו ניצח לבסוף בשלוש מערכות) ואח"כ נלבנדיאן. הנבואה של הקושי הגשימה את עצמה.

במאסטרס יהיה מעניין לראות איך ישחק מול שחקנים שהפסיד להם. (תלוי בהגרלה כמובן ומי יהיו השניים האחרונים להיכנס לטורניר. מארי למשל, כבר ניצח אותו בעבר ויש לו סיכוי להעפיל ואפילו לנלבנדיאן יש סיכוי קטן).

Ido 2 בנובמבר 2007

לון, האויב הכי גדול של פדרר זה פדרר במימד ההיסטורי.
הוא לא משחק נגד שחקן X, אלא הוא משחק כנגד ספרי ההיסטוריה וספרי השיאים. זה שהוא השחקן הכי טוב והכי יציב שהחזיק רקטה. על זה כבר הסכימו הגדולים (בורג, לייבר, מקנרו).

סגנון המשחק שלו בשנים האחרונות הוא בעיקר לעבור את המשחקים:
א. ללא פציעות
ב. בכמה שפחות מאמץ

אכן פחות מלהיב מ2002 -2004 אך יעיל להפליא. יש לו עוד 2-3 שנים, וכבר עכשיו אני רואה הבדל עצום בין פדרר של השבוע השני בגרנד סלאםס לפדרר של שאר השנה.
ועדיין הנצחון במשחקים מולו תמיד תלוי בו. (ראיתי את המשחק, ואני בטוח שמה שעבר לו בראש זה: עדיף להפסיד לפני סוף השבוע… )

Gilad 3 בנובמבר 2007

I agree with Ronen totally-they should separate between performance enhancing drugs and recreational drugs,it is a total invasion of freedom,they are allowed to drink alchohol but not get high?it's the same hypocracy of the law,it doesn't distinguish,i never liked Hingis,she is arrogant and annoying,although a great player and fun to watch,but i feel sorry for her that she has to end like this,it's absurd that she is punished for something that is not really giving her any advantage,what's next,you get suspended if you have too much sugar and ice cream for desert?what players do in their free time for fun is their own business unless they are pumping themselves with steroids,that is not fair,imoral and should be banned.

רונן דורפן 3 בנובמבר 2007

יעקב – אינני מוכן לשפוט את קטש בשלב כזה. מכבי תל אביב, על כל יתרונותיה הניהוליים, הוא מועדון שהמושג "תהליך" זר לו. ולמרות אלו – צריך לחכות לפחות חודשיים-שלושה

ד"ר א. 3 בנובמבר 2007

[סליחה, נפלטה תגובה]

מעולם לא עשׂיתי קוק, לא בצהרים, ולא בשאר שעות היום, אז איני יכול לשפוט את הצהרתה של הינגיס על התועלת.
אבל, בשנות ה-70 שׂחקני נ.ב.א. שׂיחקו על קוק כל הזמן. גם המקרה המפורסם של אולסי פרי היה ממש לפני משׂחק.

אז טריפ לפני משׂחק זה רעיון רע, כי העלים שיצמחו מהמחבט עלולים לבלבל אותך. ספליף שמן לפני המשׂחק עלול לגרום לך לחשוב שאולי בכלל עדיף להשאר בחדר המלון, ולדחות את המשׂחק למועד אחר.
אבל קוק? עד כמה שאני מבין, יכול לעזור. וכן, יש סמים ממריצים יעילים יותר, אבל כאן מדובר בסם שהוא גם ממריץ, וגם נעים. וגם בתשובה ליוני – זה אולי לא הדבר ההגיוני ביותר לעשׂות, אבל אנשים עושׂים המון דברים לא הגיוניים.

Comments closed