ברלין (6): קסטר סמניה

אני אתייחס למשהו שכתבתי היום בעיתון – על ההודעה של ההתאחדות הבינלאומית לאתלטיקה שקסטר סמניה מדרום אפריקה, שניצחה אתמול ב-800 תעבור בדיקות מין. אתמול הם עשו זאת בדרך הראויה של הדלפה והיום בהודעה פומבית.

אז ככה:
אם מישהו חושב שמשלחת דרום אפריקה לקחה אתלט גבר ודחסה גרביים לחזיה ואיפרה לו קצת את הפרצוף – אז אלו שטויות. ואם דרום אפריקה עשתה את זה אז שכל מי שמעורב יורחק לכל החיים מאתלטיקה. אם מדובר במצב בו נתנו לה הורמון גברי ללא אבחנה אז שיקראו לדבר הזה בשמו – בדיקות סמים. לא בדיקת מין.

אבל מדובר כמעט בוודאות בחשד למשהו אחר. שהיא נולדה במצב אותו מכנים כיום אינטר-סקס. עם אברי מין פנימיים של גבר ואישה במקביל. זהו מצב שהאדם לעתים לא יודע עליו. במיוחד אם היא נולדה כילדה בדרום אפריקה השחורה ומי יודע אם אפילו קיבלה מעקב רפואי מתאים בילדותה.

נאמר שאלו בדיקות מורכבות – שכוללות בדיקות אנטומיות, גנטיות וגם פסיכולוגיות. (אפשר לקרוא על זה יותר כאן – במאמר ששלח לי קורא בשם ברק רייף). ודווקא הביטוי "פסיכולוגי" זו בדיוק ההמחשה לכל הנפשעות של התהליך הזה. אם היא נולדה במצב גופני בין גבר לאישה אבל עם אנטומיה מינית של אישה אז יש סיכוי טוב היא חשבה כל חייה שהיא ילדה ואחר כך אישה. פרסום העובדה שהיא תעבור בדיקת מין היא מעשה חברתי ופסיכולוגי מבחיל. פשוט עוול משווע. מדובר במצב שהבחורה לא רימתה. להתאחדות האתלטיקה של דרום אפריקה – בניגוד להתאחדויות של גרמניה, רוסיה או ארצות הברית למשל – אין היסטוריה של רמאויות.
אני אחזור על מה שאמרתי בתחילת הטקסט בעיתון. גם במושגי חוסר המוסר של הספורט זה היה אחד האקטים המבחילים ביותר שאני זוכר.
*
אז אחרי שחשפו ילדה בת 18 להתעללות תקשורתית עולמית – אז שאלה ממש לא חשובה היא מה עושים עם אנשים במצב הגופני הזה המכונה "הרמפרודיט". אני דווקא מאמין כאן בפתרון המוסרי. אם האנטומיה החיצונית היא של אישה. ואם היא לא רימתה אז לא מגיע לה להיפסל. ולא מגיע לה שהאתלטיקה תהרוס את נפשה. בטח לא על ידי התאחדות ספורט שמשמרת טבלת שיאי עולם לנשים שכולה רמאות אחת גדולה של שימוש יזום בהורמון גברי.

No Comments

גלן 20 באוגוסט 2009

כחלק ממה שאני עושה בחיי יצא לי לגלות המאפרודיטיזם בילדות לכל דבר ולהיות ה"שליח". אני קונה כל מלה בטקסט.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

גלן – האם לילדות כאלו יש בעיה לרוב ללדת? האם ההריון במידה רבה לא נותן להן מראה יותר נשי?

אלון זנדר 20 באוגוסט 2009

כל מילה. ואחותה, וגיסה. זו היתה פשוט חרפה, לראות נציג רשמי של ועד האלטיקה הבינלאומי מתראיין כלאחר יד לטלוויזיה, מסביר שהשינוי בהישגים והתוצאות של סמניה, שזינקו פתאומית מעלה הביאו לצורך בחקירה בנוגע לסימום. שבדרך כלל, כשלא מדובר בילדה דרום אפרוקאית, שומרים אותה בסוד ועל דיסקרטיות. ואז הוא המשיך, שהם עברו אחרי זה לבדיקת מין "מסובכת" שתערוך מספר שבועות, ולכן סמניה תוכל להשתתף בתחרות. כלומר – לא השינוי הפתאומי בהישגיה מביא לבדיקת המין (כי היא הרי לא שינתה פתאום את מינה, כמובן( אלא מן הסתם תוצאה רפואית שנתונה לחיסיון מוחלט, לכאורה). זה פשוט לא יאומן וחזירות מגעילה.

אלכסנדר 20 באוגוסט 2009

אם אני לא טועה גם לגבי פמלה ג'לימו הקנייתית היו אותם חשדות.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אלכסנדר – ברור. אפריקאים כמו ג'מייקנים הם רמאים. כשהשיאנים מגיעים מארצות הברית וגרמניה – כי שם אנשים יודעים לעבוד.

רותם גרוסמן 20 באוגוסט 2009

למה לא שמת גילוי נאות שאתה דרום אפריקאי?

אין ספק שנעשה פה עוול ברור. גם העובדה שהיא ספורטאית שחומר עור תרמה לגועל נפש ולמהירות התגובה של ההתאחדות הבין לאומית שמגדלת ביצים של "גבר" שמדובר במדינות לא מסדר גודל מכריע כל כך

אריאל 20 באוגוסט 2009

אני לא מכיר מספיק את הנושא כדי לחוות דיעה, אבל נראה לי קצת מופרך שכל החיים שלה היא היתה בטוחה שהיא אשה ואף פעם לא חשבה שהיא אולי לא. ברצינות, אתמול בערב אני ואשתי ראינו אותה בפעם הראשונה וישר שאלנו אחד את השני אם לא מדובר בגבר.
אז אתה חושב שהיא עברה 18 שנה בלי שאף אחד רמז לה את זה? ילדים זה עם אכזר שעל כל שונות גופנית הכי קטנה יקניטו מישהו, אז מישהי כזאת לא זכתה להקנטות על המראה הגברי שלה במשך כל חייה? בחייאת, אפילו בדרום אפריקה יש מראות.
נראה לי קצת התממות. אני בטוח שכל העסקנים בדרום אפריקה ראו אותה ותהו על אותה שאלה בעצמם. זה שאף אחד לא בדק אותה לפני שהוא שלח זה המעשה הנפשע

אלון זנדר 20 באוגוסט 2009

יותר נזה, אם בדיקת הסמים היתה נקיה, כמות הטסטוסטרון בגופה תקינה לאישה. אז על מה בדיוק יבקשו להעניש אותה, על זה שהיא סוחבת איתה פרוסטטה?

מצטער על אוף טופיק בנטשא כזה, אבל בישראל היום כתבת גם על רוברט הארטלינג, ואני רוצה להשלים כמה פרטים. קודם כל, הרטלינג מזכיר לא רק פיזית את וויין רוני, גם בזה שהוא חמום מח עם פתיל קצר. הוא אתלט שטוב שקיים, משום שהוא לא סותם את הפה כשאומרים לו, לא עושה חשבון ומשלח ביקורת במוסדות שמעליו. חוץ מזה הוא אמן לא רע בכלל, ועושה עוד כמה דברים בחיים, יש לו כמה בעיות, אבל זה חלק מהעניין. הרטלינג הוא גם חניך של וורנר גולדמן, מאמן שתלויה נגדו תביעה (וחקירה) על מעורבותו בסימום של אתלטים במזרח גרמניה. הנושא הוא עילה לדיון נוקב בגרמניה, גם על היחס למזרח, גם על סמים, גם על המצב החוקי – בכל אופן, בשנה האחורנה נכנס ארגון "נפגעי הדופינג בגרמניה" (יש דבר כזה) לתמונה וקרא להשעות את גולדמן מאימון בגרמניה. דובר האירגון חזר על הדרישה להשעות את גולדמן ולבטל את השתתפותו של הרטלינג באליפות אתמול בבוקר. על רקע זה, וכשראה את המשקפיים השחורים שמחולקים על ידי האירגון מחוץ לאצטדיון (ועליהם הסלוגן: "לא רוצה לראות את זה יותר"), הוא חטף חורפה. וגם ההתנצלות הראשונית שלו ("אני לא רוצח, הם אומרים שהם לא רוצים לראות אז רק רציתי לעזור להם") לא בדיוק הרגיעה את האווירה. אחרי מדליית הזהב בזריקה אחרונה כבירה, הרטלינג קודם כל חגג בתנועת "הפה שלי סתום עכשיו", ואחרי זה בריאיון בערוץ הגרמני הראשון התנצל באמת מעומק לב. נשאר רק הדיון המקורי, והרי ברור שהרטלינג, כמו כל הענף שלו, לא נקי.

משתמש אנונימי (לא מזוהה) 20 באוגוסט 2009

השאלה המעניינת פה באמת היא אם אכן יוכח שהיא מקרה של פסאודו-הרמ-אפרודיטיזם – אז מה אז?
כלומר מבחינה הורמונלית היא אכן נמצאת בנקודת יתרון מול נשים. ומצד שני – היא כמובן לא ממש גבר, ולא ניתן לדרוש מאישה שגדלה כל חייה כאישה להתחרות מול גברים…

בן 20 באוגוסט 2009

השאלה המעניינת פה באמת היא אם אכן יוכח שהיא מקרה של פסאודו-הרמ-אפרודיטיזם – אז מה אז?
כלומר מבחינה הורמונלית היא אכן נמצאת בנקודת יתרון מול נשים. ומצד שני – היא כמובן לא ממש גבר, ולא ניתן לדרוש מאישה שגדלה כל חייה כאישה להתחרות מול גברים…

ברק רייף 20 באוגוסט 2009

רונן תודה על הקרדיט. באתר הנ"ל עוקבים אחר הסיפור ומוסיפים פרטים. ובכלל אני ממליץ על האתר, http://www.sportsscientists.com/.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל – אם לא שמת לב. זו לא אליפות העולם לנשים יפות. יש שם זורקות כדור ברזל ודיסקוס שגם עליהם הילדים החכמים סיפרו בדיחות בכיתה. ויש נשים בעולם שנראות גבריות ויש גברים שנראים נשיים. באה בחורה עם אברי מין נשיים וחזה נשי להתאמן באתלטיקה. אתה מצפה מהמאמן להגיד לה "את נראית לי גברית. לכי לבדיקת מין".
כשאני קורא את דבריך לפעמים נדמה לי שאמות המידה והרגישות של אנשים באות מאיזה באר בליברפול…

בתגובה מספר 1 יש לך הסבר של רופא (מאד מאד רציני אגב) – שיש ילדות שאינן יודעות על כך.

בן 20 באוגוסט 2009

אריאל

הנקודה שלך לא ברורה. אין ספק שהיא היתה מודעת כל חייה לעצם היותה דומה לגבר. אפילו סבתא שלה מדברת על זה היום בראיון לטלגרף (אני לא צוחק). אבל יש הבדל בין להיראות כמו גבר לבין התופעה הביולוגית שאנחנו מדברים עליה כאן.. כלומר, יכול להיות שלא ידעה שהיא אכן בעלת איברי רבייה גבריים וכו'.

אריאל 20 באוגוסט 2009

רונן – יש נשים לא יפות ויש לא נשים. זאת היתה הפעם הראשונה שבהן התסכלתי על מישהי והיה ברור לי שהיא לא אישה.
אני לא אומר שהיא ידעה על זה שהיא אולי חצי-חצי – יש סיכוי סביר שהיא לא ידעה, אבל אני משוכנע שאם זה מה שיימצאו, זה לא בדיוק יבוא לה בהפתעה. ולכן לבוא להגיד שהולכים לפגוע פה בנפש הרכה של הילדה נראה לי קצת התממות. החשדות הללו בטוח עלו בפניה הרבה פעמים בעבר.

אני מסכים במאה אחוז שהיו צריכים לעשות את הבדיקה הזאת לפני ולא היו צריכים להתחיל לחשוף את זה שניה אחרי שהיא זכתה, אבל בואו לא נספוק כפיים ונגיד כמה מסכנה הילדה שחשבה כל חייה שהיא אישה – אני משוכנע שהיו לה הרבה ספקות בנושא

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל –
אני משער כשיוולדו לך ילדים (או אולי יש לך) הדרך שבא תגלה את מינם הוא אם יהיה להם בין הרגליים השמנמנות הקטנות את מה שיש לבן או מה שיש לבת. רוב האנשים בעולם לא הולכים בשלב הזה או באיזשהו שלב למומחה הורמונלי…

מצטער להגיד את זה, אבל התגובה שלך קצת לא אנושית. כלומר היא לא באמת לא אנושית אלא תאורטית כצופה מול הטלוויזיה.. אני משוכנע שאם היית אב או מאמן או מורה של ילדה במצב כזה הדבר האחרון שהיית עושה זה משפיל אותה ואומר לה לעבור בדיקת מין. ילדה קטנה גדלה במצב כזה. יותר סביר שהילדה חשבה שהיא מסכנה. ובכתה בלילות על כך שהיא מכוערת ולא מושכת לבנים. מה שבאמת אתה היית עושה במצב כזה זה לחבק את הילדה ולשמוח שהאתלטיקה נותנת לה קצת בטחון עצמי. אני אגיד לך עוד משהו. כילדה שגדלה בדרום אפריקה השחורה ייתכן שאין לה ידע רציני ברפואה הורמונלית. ייתכן שאפילו הסבתא שלה שגידלה אותה – דרום אפריקאית שחורה – לא יודעת שיש דבר המפרודיטיזם. ייתכן גם שבעיירה שלהן בדרום אפריקה אפילו לא הסבירו את כללי התאחדות הבינלאומית באתלטיקה לגבי בדיקות ג'נדר.
הסבתא שלה אמרה היום "זה המראה שלה. אלוהים ברא אותה ככה". וזה נכון. גם אם תחליף את המילה אלוהים בטבע. ילדה נולדה. גדלה. יש לה מראה מסויים. היא לא רמאית. זה סוף הסיפור. אני מודע לכך שזה מקשה על המתחרות האחרות. אבל גם מתחריו של שאקיל אוניל סובלים מכך שהיה לו עודף הורמון גדילה. אם לא הייתה רמאות אין שום עילה לפסילה.

אריאל 20 באוגוסט 2009

רונן, יש בזה משהו מתנשא, לא? להניח שבגלל שהיא שחורה מדרום אפריקה אז היא אוטומטית בורה ומסכנה. הילדה המסכנה הזאת מסתובבת בחדרי הלבשה עם אתלטיות אחרות כבר כמה שנים טובות – היא לא ילדה בת 10, היא מקצוענית לכל דבר ואני בטוח שהיא מכירה את החשדות הללו ויודעת בדיוק על מה מדובר.
אני הראשון לקפוץ כשיש אי צדק, אבל בואו לא ניקח את המוראל היי גראונד אוטומטית. יש פה מקרה חשוד מאוד (מה אם, למשל, מדובר במישהי שנולדה כגבר לכל דבר וההורים שלה עשו לה ניתוח לשינוי מין בגיל צעיר, בידיעתה או שלא?) וצריך לברר אותו. אולי זה לא נעשה בדיוק ברגישות, ועל זה צריך להצטער, אבל הביטויים של מבחיל וכו' נראים לי מעט מוגזמים. אתלטים מקצועיים עוברים היום חשיפה עמוקה כמו שהם, אף אחד מהם לא תמים

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל – מעבר לסיכוי הטוב מאד שהיא גדלה בלי חנוך מתאים, בלי רפואה מתאימה ובלי תנאים שיש לילד במערב. אולי תבדוק בשכונת המגורים שלך לכמה הורים יש ידע במצב הרפואי-הזה והיו מזדרזים לשלוח לבדיקות ילדה שנראית קצת גברית.

Mr. Kate 20 באוגוסט 2009

מה זה משנה שהיא מסתובבת בחדרי הלבשה? זה לא כאילו יש לה איבר מין זכרי. מה שאני חושב שיש לה בלוטת מין זכרית פנימית(אשכים תמירים). מאיפה היא אמורה לראות את זה? אין לזה קשר לבורות. וד"א, יכול מאוד להיות שההורים שלה פשוט החליטו לא לספר לה. זכורה לי כתבה מהארץ על סופרת יפנית שרק בגיל 23 גילתה שיש לה תסמונת דאון.

Mr. Kate 20 באוגוסט 2009

מה זה גם קשור לבורות? הרי אני לא חושב שמישהו מעלה על דעתו שהיא מסתובבת עם איבר מין זכרי בין הרגליים ופשוט אפעם לא שמה לב. כנראה יש לה בלוטות מין זכריות פנימיות(אשכים תמירים). מאיפה היא אמורה לשים לב לדבר כזה? הרי לא מדובר בבדיקות נפוצות כמו חיסון נגד טטנוס או משהו. גם יכול להיות מאוד שההורים שלה פשוט לא רצו לספר לה והחליטו לגדל אותה כילדה "נורמלית". זכור לי מקרה ממוסף הארץ של סופרת יפנית שרק בגיל 23 גילתה שיש לה תסמונת דאון משום שההורים שלה גידלו אותה כילדה רגילה.
אני חושב שהוועד האולימפי עומד על פרשת דרכים מסוכנת מבחינתו. אם היא אכן אינטרסקס ראוי שיתנו לה להמשיך להתחרות עם המין המגדרי שלה-נשים.

שמרלינג 20 באוגוסט 2009

מבחינתי כל העניין עם ספורט נשים הוא מיותר בימינו. שיתחרו עם הגברים. ספורט שמגביל רק לנשים צריך להיות נישתי ממש כמו אולימפיאדת הנכים או הנמוכים או הלבנים. היא רצה מהר? לראות את 'האישה המהירה בעולם' לא מרגש אותי כל כך… וכנראה שגם את מרבית אוהדי הספורט. ענפי הספורט הנשי היחידים שמצליחים כמו ואולי אף יותר מהמקבילה הגברית שלהם, אלו ענפי הספורט בהם הנשים לבושות בלבוש חשוף. טניס וכדור עף חופים, למשל.
אני מודע לשוביניזם החריף הנודף מהתגובה הזאת, אז רק אציין שאני פמיניסט נלהב אבל גם חובב ספורט.

יובל (אחר) 20 באוגוסט 2009

כן. מעשה מכוער של ההתאחדות, אבל בעיקר בגלל החלק הפומבי שבו. כלומר – העובדה שהכל מתבצע מול התקשורת בכזו נונשלנטיות. אני מקווה, מאוד מאוד מקווה, שהכוונה היא לבדיקות סמים רגילות, אולי עם דגש על בדיקות של הורמונים גבריים. אבל אני כנראה טועה.

למעשה – זה אקט כל כך מכוער שאני חושב שהוא ראוי לתגובה כלשהי. רעיונות?

יובל (אחר) 20 באוגוסט 2009

שמרלינג – לספורט נשים יש ערך תחרותי, ערך תרבותי ובעיקר ערך חברתי ענק. הערך שיש בכך שלילדות יש מודלים לחיקוי בטלוויזיה שאינן רק דוגמניות אנורקטיות, אלא גם קרולינה קלופט או נשים מסוגה הוא עצום.

אריאל 20 באוגוסט 2009

רונן – לא ביקשתי מההורים שלה לשלוח אותה לבדיקות. אבל זה לא שהיא מתחרה מאתמול – כולם ראו מי היא ואיך היא נראית ואני בטוח שלכל מי שהיה מעורב באתלטיקה בדרום אפריקה היה חשד. זאת גם לא התחרות הראשונה שבה היא מעורבת, החשד היה שם, אני בטוח.
אמרתי – איך שזה נעשה זה בחוסר רגישות משווע. זה היה צריך לקרות מזמן ולא בדיוק אחרי שהיא ניצחה תחרות. אבל כל זה לא אומר שמדובר בילדה רגישה שפתאום גילתה שהיא בכלל גבר ולא אישה. בואו לא נהיה תמימים פה

יורם אהרוני 20 באוגוסט 2009

מבחני נשיות הוכנסו לראשונה באמצע שנות הששים. הראשונה שנפסלה הייתה הפולניה אווה קולובובסקה בגביע אירופה 1967. מיד כאשר הם הופעלו פרשו מיד כמה אתלטיות מפורסמות כמו האחיות היהודיות תמרה ואירנה פרס ומריה איטקינה. יותר מאוחר התגלה שגם אתלטיות מדור קודם כמו סטלה וולש ואלקסנדרה צ'ודינה לא היו בדיוק נשים. בביוגרפיה של מרי פיטרס 0האלופה האולימפית בקרב-5 ב – 1972) היא מתארת את המבחנים שבאליפויות מסוימות כללו בדיקה חיצונית ויותר מאוחר רק בדיקה כרומוזומלית משערה שנלקחה מהראש.

אריאל 20 באוגוסט 2009

עכשיו עשיתי קצת קריאה מונחת על הנושא – מסתבר שהתאחדות האתלטיקה ידעה על הבעיה כבר מזמן ואפילו הודיעה שהיא עשתה בדיקה לבחור(ה) והכשירה אותה. מצד שני, אותה בדיקה היתה כנראה ויזואלית בלבד ועל כן היא רחוקה מלספק.
בנוסף, אחרי שהיא קבעה את תוצאת השנה בעולם, הועלו הרבה מאוד חשדות והתאחדות האתלטיקה התחילה בחקירה.

אז בואו נוריד מעל סדר היום את כל הקטע של ההפתעה – מדובר בנושא שכבר כמה חודשים טובים, במקרה הטוב, מתדיינים עליו והבחורה המסכנה בטוח לא הופתעה אתמול.
הטעות הגדולה במקרה הזה היא שלא השלימו את החקירה לפני אליפות העולם ועכשיו נשארים עם מצב של lose-lose. גם ההתאחדות בדרום אפריקה, שידעה מצוין על החשדות ואפילו עשתה חקירה משל עצמה, היתה יכולה להיות קצת יותר חכמה ולוודא שהיא לא שולחת מישהו שאחר כך ייפסל. וגם ההנחה הזאת, שההתאחדות של דרום אפריקה שלחה אותה בתום לב, גם אותה הייתי לוקח בערבון מוגבל. תום לב לא היה פה, של כל הנוגעים בדבר

Mr. Kate 20 באוגוסט 2009

אבל מאיפה היא אמורה לדעת? הרי אין כאן מחשבה שהיא מחביאה בין השמלה איבר מין זכרי. אלא שיש חשד לפי דעתי שיש לה בלוטות מין זכריות נסתרות(כמו אשכים תמירים). את זה אי אפשר לראות במקלחת, וללא בדיקה רצינית אי אפשר לגלות. אל תשללו את האפשרות שההורים ידעו ופשוט לא רצו להביך את בתם. זכור לי סיפור על סופרת סינית שהוריה לא גילו לה שיש לה תסמונת דאון עד גיל 23. ולמה לא לשלוח אותה? כי יש חשד שיש לה אשכים? הרי בכלל לא ברור שבכל מקרה היא לא צריכה להתחרות עם הנשים. זה היה כ"כ חבל אם היא לא הייתה רצה אתמול. לפי דעתי המקרה הזה חשוב כי הוא מאוד מעלה את המודעות של האוכלוסייה לתווך הרחב של המגדר האנושי. לפי דעתי ראוי שהתאחדות האתלטיקה תנהג ברגישות גדולה מאוד בזמן הקרוב.
ולספורט נשים יש וואחד ערך ספורטיבי. למי אכפת אם הן רצות ב10 שניות במקום ב9.58 הרי אנשים לא מחפשים מספרים בספורט, אלא תשוקה, פחד, הישגיות ותקווה. ואת כל זה מספק הספורט הנשי באופן נהדר.

גלן 20 באוגוסט 2009

רונן: לא ניתן להכנס להריון ולמעשה חוסר מחזור שקורה לרוב אך לא תמיד, הוא הסיבה לאבחנה.
המקרה האחרון שראיתי היה של נערה בת 17 ובבעיה הגנטית שלה זה אפילו היה חמור יותר כי זה גרם לה לסרטן באיברי הרביה.
היא נראתה נערה לכל דבר. לא היה לה מחזור בכלל, אבל הבושה בגיל הזה (ובורות מן הסתם) מנעו ממנה לספר את זה. כיום עם כל האולטרהסאונדים בהריון גדול הסכוי לגלות מקרים כאלו אפילו טרום לידה.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל – מאיפה אתה מסיק שמישהו חושב שהבעיה החלה אתמול? את הנזק לבחורה הזו כבר עושים תקופה ארוכה. מאז אליפות אפריקה במאוריציוס. וכל הז'רגון שאתה משתמש בו "תום לב" "חקירה" כלל לא מתאים לכאן. כי לא מדובר בחיפוש רמאים!!!!!
להיפך – עם רמאי סמים ממדינות מתקדמות מקפידים מאד לא לפרסם את שמם.
אבל פה איש לא רימה. כן – גם מאמן אתלטיקה שחושב שהיא נראית גברית לא מרמה כאן. לכל היותר מדובר בבדיקה לגבי גופני מסויים. ותקרא את המאמר שברק צירף – זה לא בדיקות כן-לא, זה מאד מורכב ולא נותן תשובות של 100 אחוז. בין היתר העניין הפסיכולוגי מאד חשוב. אז גם היא לא לגמרי אישה – קצת לא ברור מה הפתרון הנכון. גלן ציין פה שאם זה המצב שלה, וזה לא ידוע לאיש, ייתכן שיש לה מחזור. ייתכן שהיא קיימה כבר יחסי מין. הנזק שנגרם לה מהפרסום העולמי שרק הולך וגדל הוא מטורף ומבחיל.
אני חושש שאתה קצת נעול על העובדה שהדבר הכי חמור פה הוא שאולי מישהי ניצחה תחרות בגלל יתרון פיזי שאולי אולי אמור לא לאפשר לה להשתתף.
אציג את זה אחרת ואולי אהיה מובן. אפילו אם יש רמאות בספורט – נניח רונאלדו צולל לפנדל או מישהו משתמש בסמים בספורט ] זה לא יותר גרוע מלגרום נזק פסיכולוגי לילדה בת 18. אתה פשוט שם על אותו מישור ערכי את האפשרות שאולי מישהי רצה עם בדיקות מין לא מקיפות מספיק עם האפשרות שאולי ילדה בת 18 מבולבלת חשופה להאשמות גלובליות לגבי מינה כשיש סיכוי שכל הנושא מאד מאד מפחיד אותה.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אני אוסיף עוד משהו מעמדת המוצא המתנשאת שלי, שנובעת גם כמי שקצת מכיר את דרום אפריקה. אם ילדה, שיש סיכוי מצויין על פי הנתונים הסוציו-אקונומים של ארצה קיימה כבר יחסי מין, מנצחת בתחרויות אתלטיקה ואחרי כל ניצחון היריבים מאשימים "אולי היא גבר". זה לא ממש ידיעה שהיא אולי גבר והיא צריכה לחשוד בכך.

אריאל 20 באוגוסט 2009

רונן – אולי הילדה לא רימתה ואני אתן הנחה להורים שלה (איכשהו אנחנו מניחים שהם מאיזה כפר נידח בדרום אפריקה, משבט הזולו ואין להם מושג מהחיים שלהם), אבל מי ששלח אותה להתחרות כשהוא יודע שיש סיכוי מעשי שכל הפרשיה תתפוצץ בפנים – הוא בהחלט הפושע פה.

התפקיד של התאחדות האתלטיקה העולמית הוא לוודא שרק למי שמותר להתחרות באמת יתחרה. ומה אם מדובר במישהו ששינה את מינו כדי לנצח את הנשים, האם גם אז הם אמורים להתעלם מכך? הם עושים את תפקידם, גם אם בחוסר רגישות וטקט (שאותו צריך לבקר), אבל היו פה עשרות אנשים שידעו שמדובר במשהו שעשוי להתפוצץ להם בפנים ולגרום אי נוחות לאותה ילדה (שאני עדיין לא מקבל את העובדה שאוטומטית בגלל שהיא שחורה ומדרום אפריקה אז היא איזה בורה מסכנה) ועדיין שלחו אותה להתחרות. הם אלו הפושעים פה.

אתה מזכיר לי את אלו שמאשימים היום את התקשורת שהיא זאת שגרמה למותו של דודו טופז. התקשורת עשתה את העבודה שלה בסך הכל וכך גם התאחדות האתלטיקה. מי שאשם הוא דודו טופז, או במקרה של הילדה – מי ששלח אותה להתחרות בלי להתמודד עם ההאשמות כמו שצריך. וכן, בהחלט יש פה עניין של תום לב. כי אם תקרא קצת לעומק תראה שלהתאחדות הדרום אפריקאית יש חוקים ברורים שבהם כתוב שמי שחשוד כגבר לא יוכל להשלח לתחרות בינלאומית. הם בעצמם אמרו את זה ואז לא פעלו כראוי. זה בהחלט חוסר תום לב – הם כופפו את החוקים שלהם כדי להביא מדליה, זה חוסר תום לב.

אריאל 20 באוגוסט 2009

רונן, עשית פה הנחה על הנחה – לא רק שהנחת שהיא תמימה, אלא גם הנחת שהיא קיימה יחסי מין ולכן זה מוכיח את ההנחה הראשונה שלך.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל – קודם כל נניח להורים שלה כי הם לא קיימים כחלק בסיפור. כמו הרבה ילדים בדרום אפריקה גידלה אותה הסבתא שלה. היא זו, כפי שאתה טוען, אולי הלכה בגיל שנתיים לבצע לה ניתוח החלפת מין כדי ליצור ממנה רצה של 800 מטר. בגלל שאני לא מתנשא אני לא אניח שהדבר הזה בלתי אפשרי בדרום אפריקה.
ודבר שני – הנחת המוצא שלך היא שריצת 800 מקנה זכות למי שמנהל אותה לבדוק הכל. כלומר יושב הצופה עם בקבוק בירה מול המסך ואומר "המאמן הפולני אומר שהוא גבר – שילחו אותה מיד לבדיקות גניקולוגיות חודרניות בגיל 17"

אני חושב שפה אנחנו חלוקים ובגלל זה לא נגיע להסכמה. אני חושב שמלבד אם הרמאות היא שהיא גבר ממש – כלומר יש לה זין – אז צריך להניח לעניין. אם להיות גס רוח – מי שנולדה עם אבר מין שנראה כמו וגינה שתתחרה בתחרויות נשים. תחרות אתלטיקה היא לא מספיק חשובה בשביל לבדוק דברים מעבר לכך. ואם יש לה יתרון, אז גם לשאקיל ולמייק טייסון יש יתרון.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

ואריאל- ולגבי התמימות שלה.
בוא נגיד שהיא לא קיימה יחסי מין. אם בתוך החברה שלה התייחסו אליה כילדה מילדותה – וגם יש לה איברי מין חיצוניים נשיים – אתה מכיר מישהי בעולם שתחשוד במיניות שלה רק בגלל בדיחות בבית ספר או בגלל שמפסידות בתחרות אתלטיקה מאשימות אותה? שוב – יש סיכוי מצויין (אני לא מניח, אבל הסיכוי מצויין, קח את המילה שלי) שהבחורה הזו חושבת שאישה היא מי שיש לה ווגינה ושדיים. והיא לא ממש מבינה בכרומוזומים והורמונים וכיוצא באלו.
ושאלה לי אליך: מה לדעתך ההליך הרצוי כאן? לעשות לכל אתלטית בעולם בדיקות מין מקיפות? לעשות רק לאלופות? לעשות רק למי שנראית למישהו מהתתאחדות גברית? לאיזו רמה אתה מוכן לקחת את הבדיקות הללו בכדי שתחרות ה-800 תהיה הוגנת בעינך?

חייש 20 באוגוסט 2009

הכול נכון. מצד שני, אם הנתונים הפיזיולוגים שלה דומים יותר לשל גבר, אזי יש אי צדק מסוים כלפי שאר המתמודדות באותו מקצה. לו היה מדובר בגבר לכל דבר ועניין שהוריו רימו אותו וגידלו אותו כאישה, והוא הצליח איכשהו לנצח בתחרות, לא היית נותן לו מדליה רק כדי למנוע ממנו נזק נפשי. אני חולק איתך את ההסתייגות מהטיפול בפרשיה, אבל כל זה לא אומר שצריך לאפשר לה להתמודד ולרשום על שמה מדליות.

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

חייש – זה לא רלוונטי כי לא מדובר בגבר לכל דבר. אם זה היה המצב הדיון לא היה רלוונטי. אני אפנה אליך את השאלה שהפניתי לאריאל:
מה לדעתך ההליך הרצוי כאן? לעשות לכל אתלטית בעולם בדיקות מין מקיפות (חלק מהן חודרניות מאד)? לעשות רק לאלופות? לעשות רק למי שנראית למישהו מהתתאחדות גברית? לאיזו רמה אתה מוכן לקחת את הבדיקות הללו בכדי שתחרות ה-800 תהיה הוגנת בעינך?

אריאל 20 באוגוסט 2009

ממה שאני קראתי, דווקא אנשים עם זהות מינית בעייתית הרגישו כל החיים שלהם כאילו הם לא שייכים. אתה קורא המון פעמים שהם הרגישו שמשהו אצלם מוזר. אני אעשה חיקוי שלך ואניח משהו – ראית איך הבחורה מסופרת? כמו גבר לכל דבר. אני חלילה לא מנסה להכתיב למישהי איך להסתפר, יש הרבה נשים שמסופרות קצר וזאת זכותן, אני רק אומר שיש בהחלט מצב שהיא הרגישה טוב מאוד עם זהות גברית.

ולגבי מה לעשות פה – אני מודה, אין לי פתרון קסם. מדובר במצב בעייתי לכל דבר ועניין. בוא נניח לצורך העניין שהיא לא רימתה ומדובר אכן במישהו עם זהות מינית גבולית, אני מניח שלא נטעה אם נגיד שאותם כרומוזומים שונים נתנו לה יתרון על רצות מסוימת. זה שאין לה אבר מין גברי עדיין לא אומר שלא מופרשים אצלה בגוף הורמונים (ולא רק טסטוסרון) שגורמים לגוף שלה להיות בנוי בצורה שונה (כמו שהסתכלות עליה מראה, דרך אגב). אז איך זה הוגן כלפי המתחרות האחרות?

זה קצת מזכיר לי את המקרה של אותו בחור (גם דרום אפריקאי?) קטוע רגליים שהצליח באמצעות הפרוטזות שלו להתחרות במיטב האתלטים. "למזלנו" הוא לא הצליח להציב את הקריטריונים הנדרשים, אבל אם נניח הוא היה מצליח, איך היינו צריכים להתייחס אליו? הרי זה ברור שיש לו יתרון על רצים אחרים אבל מצד שני הוא מסכן והכל

בדיוק בשביל זה יש חוקים. מצדי שיגדירו בחוקים בדיוק מה צריך להיות הקריטריון להתחרות כאשה. שזה יהיה אבר מין נשי, או כרומוזום XY או כל דבר שיש לו שני כרומוזום X ואז ללכת עם הכללים הללו. מתי לעשות בדיקות? לא יודע, שישברו את הראש הגדולים. אישית, באמת לא מטריד אותי אם זאת שניצחה היא באמת אשה לפי הגדרה או לא, אבל תחשוב אם אתה היית זה שהפסיד לה איך היית מרגיש?

רונן דורפן 20 באוגוסט 2009

אריאל – הייתי מרגיש כמו אחרי ברנלי אתמול. ואני אומר זה לא בצחוק. הייתי מרגיש כמי שהפסיד. לא כמי שהפסיד לרמאי. התחושה אחרת לגמרי.
אבל זה בדיוק מביא אותנו לנקודה חשובה בדיון.
אין צדק מוחלט בספורט. גמר גביע עולמי כבר הוכרע לפחות פעמיים בהחלטות שיפוט.
כשיש בעיה המונית – כמו סמים – מתמודדים איתה.
כאן יש בעיה סופר גבולית. מספר האנדרוגינוס באוכלוסיה מזערי. אהרוני שהוא אנציקלופדיית אתלטיקה מצא מספר קטנטן של מקרים כאלו. וגם חשוב לזכור – זה לא שלאדרוגינוס יש יכולות של גבר. יש לה משהו שכנראה טוב מאישה.
אין שום סיבה בעולם לכל הפארסה הזו בכדי להביא לצדק מוחלט בתחרות אחת כזה מקרה נדיר שבנדירים, ללא רמאות וללא חשש שיהפוך לתופעה המונית.
אם הייתי צריך לענות על השאלה ששאלתי אותך: אם הבעיה הזו קיימת באתלטית אחת כל כמה שנים. בואו נניח לזה.

Mr. Kate 20 באוגוסט 2009

אבל אריאל, כמו שאתה אומר שיש לה יותר טסטוסטרון מלאישה, ככה יש לה פחות טסטוסטרון מלגבר. אז איפה זה הוגן כלפיה? לכן אני מאמין שהמין המגדרי הוא זה שצריך לקבוע. היא גודלה, חונכה ופעלה כל חייה כנקבה. תזכור שבחלק מהפעמים מה שהיו עושים זה פשוט להוציא את הבלוטות המיותרת וטיפולים הורמונליים בגוף. מכיוון שאי אפשר לבקש ממנה לעשות את זה, אני פשוט חושב-תנו לה להתחרות יחד עם שאר הנשים.

ד"ר א. 20 באוגוסט 2009

לא יודע לגבי הצדק המוחלט בריצת 800, וזה גם לא מאד חשוב.
יש משהו חשוב בהרבה.
כפי שהחשיבות במצעדי גאוה שונים (גם אם הם פוגעים לעתים בטעם הטוב), היא בחשׂיפה ללגיטימיות של נטיות מיניות שונות, כך גם כאן.
הרצה האמורה (אגב, 18 זה כבר לא ילד/ה) סובלת כרגע, אני מניח. אבל הרבה אנשים בעולם, כולל כאן בבלוג, נחשׂפים כרגע לראשונה לנושׂא מורכב ויחסית נדיר. אם החשׂיפה הזו, על כל הטעם הרע שהיא משאירה, תביא תועלת להרמאפרודיטיות/ים בעתיד, הרי שיש כאן גם רווח.

אריאל 20 באוגוסט 2009

אני חושש שלא כולם מפסידים בכבוד כמוך. כולנו יודעים שאין צדק (אפילו לא מוחלט) בספורט ובחיים בכלל. אבל זה לא ישנה את העובדה שתמיד יהיו אנשים שינסו להשיג אותו.
יש לי ויכוח תמידי עם חברים לגבי נושא האינסטנט ריפליי בפוטבול (ובכלל) – אני טוען שאי אפשר להשיג 100% הצלחה בקריאות שיפוט, אז למה בכלל להשקיע כל כך הרבה. אבל העובדה היא שמרבית האנשים בעולם חושבים שהריפליי הוא רעיון מצוין, כי זה טבע האדם – הוא תמיד מנסה להשיג את אותו צדק חמקמק.

ואני בטוח שאם לא היתה נפתחת חקירה לפני מספר שבועות, אחרי המירוץ אתמול לפחות אחת המפסידות היתה דורשת אחת כזאת. היה אפשר להתייחס למצב ביותר רגישות, אבל אני פשוט לא רואה איך אפשר היה להתעלם ממנו (מה עוד שחשד לרמאות תמיד קיים).

יוכריד יורקראו 20 באוגוסט 2009

כוסאמק! אין אלפי נשים שעוסקות בבניית גוף שהן הרבה יותר שריריות ממנה?! על מה כל הרעש של הוועד האולימפי?! חבורה של גזענים! הייתה איתי ילדה בכיתה ז' עם ריבועים בבטן אז שלאישה שמתאמנת 10 שנים לא יהיו?

יורם אהרוני 20 באוגוסט 2009

הבדיקות לנשים נערכו מאמצע שנות הששים והופסקו בשנות התשעים. הפעם האחרונה שביצעו אותן במשחקים האולימפיים זה היה באטלנטה 1996. כנראה שעכשיו יתחילו להרהר מחדש בעריכת הבדיקות. סמניה רצה ב – 2009 800 ב – 2:04 ו – 1500 ב – 4:33 בשנתה הראשונה באתלטיקה (ככל הידוע) והשנה היא כבר הכי טובה בעולם, בגיל 18. בדרך כלל לוקח משהו כמו 7 שנים מהתחלת אימונים עד הגעה לשיא, בהנחה שלא התחלת להתאמן בגיל 6 אלא אחרי גיל 15. אלה שהגיעו לרמה עולמית גבוהה בגיל צעיר עשו זאת אחרי כמה שנות אימון. כאן מגיעה אישה ותוך שנה, בגיל 18, היא הכי טובה בעולם. יש מעט מאד גברים שאחרי שנת אימון אחת מגיעים לתוצאות כאלה.

אלי 20 באוגוסט 2009

מצב בעייתי. מצד אחד, אני מסכים שהתגובה של ההתאחדות מבישה מכוערת וחסרת רגישות. ראיתי עכשיו מישהו מההתאחדות מתראיין על הנושא אחרי המירוץ והתחשק לי לזרוק עליו כיסא. מצד שני, אני מתקשה לקבל את הדעה שאין בעיה עם השתתפות של סמניה בתחרויות נשים. מרגע שמחליטים על חלוקה בינארית לתחרויות נשים וגברים יש בעיה של אנשים שפשוט לא ממש נכנסים לאחת משתי הקטגוריות האלה.
מה אפשר לעשות? אין לי שמץ של מושג. לא נראה לי שיש פיתרון טוב למצב הזה. הדבר הטוב היחיד שאפשר לעשות זה לפטר את המטומטמים שהיו מודעים לבעיה הזאת וחיכו עד אחרי הגמר כדי לטפל בזה, ואז עשו את זה בצורה הכי מכוערת שאפשר. זה רחוק מלהיות פיתרון שלם כמובן- אבל זו התחלה.

אחד 20 באוגוסט 2009

עם כל הכבוד לאתלטיקה, אפשר התייחסות לברנלי?

Yair 20 באוגוסט 2009

בתור אחד שלא טרח לקרוא שני פוסטים אחורה, לא נראה לי שיש לך זכות לבקש התייחסות למשהו…

Red Camel 20 באוגוסט 2009

בולט עשה 19.19 אין לי כל כך מה לומר על זה, זה לא נתפס בעיניי.

יובל מתגובה 23- כל מילה חקוקה באבן

א. 20 באוגוסט 2009

סרט מומלץ שעוסק בנושא
אפשר לצפות בו לעיתים בהוט פריים
http://www.imdb.com/title/tt0995829/

gdana 20 באוגוסט 2009

אריאל, מה לעזאזל…? התאוריה עם האפשרות שההורים שלה שלחו אותה לניתוח שינוי מין בגיל צעיר הזויה לגמרי. וגישת ההפוך על הפוך של לא להתייחס בצורה מתנשאת כלפי אפריקאים ולפיכך להפעיל אמות מידה מערביות לחלוטין היא מיתממת, בלשון המעטה. נקודת המוצא הסבירה היא שלא ידעה על האפשרות הזו אפילו אם לא היתה אפריקאית שבאה (כנראה) מרקע צנוע.

לגבי הטיפול במקרה, ממש קשה לומר, אבל אינסטינקטיבית לי זה נראה נורא ואיום לעשות לה בדיקת מין ולדעתי ראוי שתסרב לבדיקה כזו. ראיתי את אחד מנציגי הועדה (לא יודעת מי בדיוק) מדבר בטלוויזיה והזדעזעתי.

ושמרלינג – אין מלים. לא יכול להיות שאתה פמיניסט נלהב ואתה כותב הודעה כזו. ואם אתה מודע לשוביניזם הנודף, אז למה כתבת אותה? נשים הן 50% מהאוכלוסיה, הן צריכות להתחרות בספורט נישה בגלל שהגברים יותר מהירים וחזקים? למה, כי זה לא מעניין אותך? נראה לי שרוב היונקים (או לפחות רבים מהם) רצים פי כמה יותר מהר מגברים, אז מה זה מעניין בכלל לראות חבורת גברים רצים? יותר מעניין לראות צ'יטות. איזה שטויות. ואגב, יש הרבה שכן מתעניינים בתחומי ספורט נשים, לא רק כשהסופרטאיות כוסיות על, וגם אם לא, למה שלאשה ספורטאית לא תהיה הזכות להשתתף בתחרויות ספורט שווה מול שוות? לא מעניין אותך, אל תראה.

רונן, כבוד על הפוסט, בכל מה שלא קשור לספורט אתה תמיד צודק (-;

יאיר 21 באוגוסט 2009

אריאל אתה מדבר מתוך בורות (גם אם עשית היום קריאה באינטרנט על התופעה) אפילו בארץ (שמאפשרת את כמות הבדיקות הגנטיות הגדולה ביותר לנשים בהריון) ישנם אפילו מקרים ספורים של נשים שמגיעות למרפאת פריון ומתברר להן שהן אנדרוגניות (ואני מדבר מידיעה). הרעיון שהדבר נותן יתרון ונעשה בכוונה הוא תלוש ואני אייחס אותו לבורות ולא לרוע לב. כי לא נראה לי שמישהו פה מסוגל להבין איך ההרגשה להמודד עם הידיעה שלא ברור לך מה המין שלך.

בקשר למה שד"ר א' אותי אישית המצב שתיארת המצב יותר מתסכל. היתה כאן הזדמנות באמת אולי לתת חשיפה למצב ולאפשר אולי לקבוצה מסויימת של אנשים (גם אם היא מזערית, ובהחלט במדינות המפותחת כמותה תקטן עוד יותר בשנים הקרובות) ובמקום זה ההתייחסות הנוכחית רק תעצים את הבורות, את ההרגשה שאנשים אלה הם מנודים ולא שייכים לאף קבוצה. במיוחד אם תתקבל החלטה שלוקחים ממנה את המדליה. אפילו במקרה הכי אופטימי שבו הבדיקות יחזרו ויתברר שהיא אישה נורמאלית מבחינה גנטית (ואני יותר ממקווה שזה יקרה בלי קשר לפרשה הנוכחית) אז הנבלות מאיגוד האתלטיקה כבר הרסו לה את היום שהיה אמור להיות המאושר בחייה עד היום.

ואם כבר מדברים על גופים מושחתים והחלטות שערוריתיות, אז לפני כמה חודשים כתבת כאן על ג'ון קאליפרי. היום החליט הNCAA למחוק את התוצאות של ממפיס ב2008 בעקבות פרשת זיוף המבחנים של דרק רוז. החלטה זאת מעניקה לקאליפרי מעמד יחודי בכך שהוא המאן הראשון אי פעם שנפסלו התוצאות של 2 קבוצות שונות שהוליך לפיינל פור (אחרי שביומאס נמחקו התוצאות- בעקבות הפרשה של קמבי והסוכן). קאליפרי כמובן שוב יוצא ללא עונש והוא כמובן מקבל המון כסף בקנטקי. מדהים איך הגוף הזה מנסה לצור רושם שהוא נלחם בתופעות מסויימות (אפשר להתווכח גם כמה ה"מלחמה" הזאת מוצדקת) אבל עושה שרירים על קולג'ים קטנים (יומאס לא התאוששה מהפרשייה באמצע שנות ה90- קאליפרי כמובן עזב לקריירה כושלת בNBA) ולא נוגעת במי ששווה לה כסף.
 

שמרלינג 21 באוגוסט 2009

gdana – כוונתי היתה שאני מודע לכך שאפשר לפרש את תגובתי כשוביניסטית, אבל לטעמי היא לא. אני לא שוביניסט. הייתי מאוד שמח לראות ספורטאיות מצליחות באמת, ומצליחות באמת זה מנצחות את הגברים.
לא דיברתי בכלל על חשיבות הספורט הנשי ובטח שלא על הזכות להתחרות.

רז 25 באוגוסט 2009

gdana . לשיטתך, אין חשיבות לתוצאה וגם תחרות ילדי גן אביבה מרתקת באותה מידה כמו המרוץ שבולט וגיי משתתפים בו? בחייך. לא סתם ספורט נכים/ותיקים לא מקבלים חשיפה גדולה מדי. הם פשוט פחות. וכן, גם נשים פחות מגברים- קצת אמנם אבל פחות. ההשוואה לצ'יטה היא דמגוגית, ובכלל, אנשים מתעניינים ביכולות אנושיות – כי הם בעצמם אנשים. תחרויות מול כלבים וסוסים תמיד היו גימיק איזוטרי.

לסיכום: יש חשיבות לספורט הנשי, הוא מעניין וליגיטימי, והוא לא משתווה לגברי. מה לעשות, העולם לא מושלם.

Comments closed