ריו (7). האם שיא העולם של אלמז אייאנה הוא הגיוני?

קודם כל כן. וחוץ מזה על הפערים בין שיאי עולם של גברים ונשים בריצה

aa

אלמז אייאנה מאתיופיה שברה הבוקר את שיא העולם ב-10000 מטר ב-14 שניות. וחכמי הפייסבוק כבר קובעים שזה לא אפשרי ולא כשר. אז הנה כמה עניינים שאולי כדאי שתקחו בחשבון. אזהרה: בעידן הזה אני לא אהיה עיתונאי פזיז ואי פעם אתחייב שספורטאי לא משתמש בסמים. אני רק ממחיש פה כמה דברים שתקחו בחשבון.

ראשית, במהלך ההיסטוריה נשבר השיא העולמי לגברים ביותר מ-14 שניות. מספר גדול מאד של פעמים. פאבו נורמי האלמותי עשה זאת פעמיים. וילהו היינו גם הוא פיני עשה זאת גם כן, וכמובן גם זאטופק. וזאטופק שבר שיא שלו עצמו. רון קלארק האוסטרלי אפילו שבר את השיא בקיזוז מפלצתי של 36 שניות ב-1965.

ולמה אני מציין את העניין הזה? כי השיפורים לגברים התרחשו כשהשיא היה לא בשל. מה לא היה בשל בו? הוא עדיין היה שייך לרצים לבנים והיום די ברור לנו שמסיבות שונות הרצים ממזרח אפריקה מהירים מהם בהרבה.

אלמז אייאנה היא השיאנית הראשונה ממזרח אפריקה. מכל מיני סיבות ריצות ארוכות לנשים החלו להתפתח במזרח אפריקה רק בראשית שנות התשעים. היום הושלם כנראה התיקון בנטילת השיא.

*

אבל עכשיו נבדוק אם התוצאה חורגת סטטיסטית משיאים עולמיים אחרים. לצורך העניין נשתמש רק בשיאי המאה ה-21. הסיבה שאני משתמש רק במאה ה-21 היא הקמת WADA

הסוכנות העולמית למלחמה בסמים. לפני כן נטו להיות עיוותים די גדולים. משום ששימוש בסמים – בעיקר טסטוסטרון לסוגיו משפיע יותר על הישגי נשים.

אז מה הפערים בין שיאי המאה ה-21 לנשים וגברים:

100 מ׳ – 10.64 של כרמליטה ג׳יטר הוא 11% איטי מזמנו של אוסאין בולט.

200 מ׳ – 21.63 של דפנה סחייפרס 12.7% איטי מזמנו של אוסאין בולט.

400 מ׳ –  סניה ריצ׳רדס.  לעומת ווייד ואן ניארקרק –  12%.

800 מ׳ –  פמלה ג׳לימו לעומת דויד רודישה – 13.8%.

1500 מ׳ – גנזבה דיבאבה לעומת  הישאם אל ג׳רוג׳ – 13.5%.

5000 מ׳ – טירונש דיבאבה לעומת קנניסה ביקלה 12.4%.

ומה הפער ב-10000מ׳?  בעקבות השיא היום הוא 11.4% לעומת קנניסה בקלה. לפני השיא היום הוא 12.3%.

מרתון – פאולה רדקליף מול דניס קימטו – 10.6%.

אין לי מושג בפיזיולוגיה. אבל לפחות על הגרף השיא יושב בסדר לגמרי. יש עליה הדרגתית בפערים בין 100 מ׳ עד 1500 מ׳ ומשם יש ירידה. השיא נמצא ״במקום״. לא רואה אותו חשוד יותר או פחות.

*

עניין אחרון:

אחד הדברים שגורמים לאנשים לא להאמין לשיא עולם לנשים הוא שברוב הריצות שיאי עולם לא נשברו כבר רבע מאה. השיאים ב-100 ו-200 הם מ-1988. השיא ב-400 הוא מ1985, השיא ב-800 הוא מ-1983. השיאים מ-1500 ומעלה נשברו בשנה האחרונה על ידי רצות אתיופיות. אלא שהסיבה לכך היא פשוטה לגמרי. ריצות ה-5000 וה-10000 הוכנסו לתכנית האולימפית רק בשנות התשעים. הריצה ל-1500 קצת מוקדם יותר  ב1972. כשריצה לא בתכנית האולימפית השיא שלה לרוב נעצר. המוטיבציה לרמות כדי לקבוע אותו נמוכה יותר. תופעת הרצות הסיניות – ששברו את השיאים הללו בשנות התשעים והסבירו זאת במרק דם צבים- הייתה קצרה יחסית. כי בתחילת שנות התשעים בכל זאת השתפרו בדיקות הסמים כשהוכנסו לראשונה בדיקות הסמים מחוץ לתחרות. השיאים הללו לא הגיע לרמות המופרכות של שיאי הריצות הקצרות יותר.

האם היא משתמשת בסמים? מי יודע.

האם היא חשודה יותר ממישהו אחר או מישהי אחרת? לדעתי לא.

עזרו לדה באזר

ריו (6). אלי רייזמן
ריו (8). שלי אן פרייזר. ג׳מייקה

60 Comments

אלכס דוקורסקי 13 באוגוסט 2016

תודה רבה. פוסט מנומק היטב ושקול.
לא מאמין שכותב את זה, אבל כנראה לא יהיה מופרך להעריך כי איינה תהיה מסוגלת לרדת מ-14 דקות ב-5,000, ואולי אף בריו.

דורפן 13 באוגוסט 2016

לרוץ 14:00 יהיה להיות 10.9 אחוזים משיא הגברים. זה נראה כמו תוצאה על קצה גבול הסקלה ההגיונית

אורי 13 באוגוסט 2016

"הסקאלה ההגיונית" באתלטיקה זה סיםור מתמשך ונצחי של כישלון אחר כישלון בניחוש גבול יכולת האדם.

דורון (אחר) 13 באוגוסט 2016

ואם ישברו את שיא הגברים בהתאם?
אחרי שקראתי על הרחקת המאמנים הקנייתים הבוקר, החשד שלי לגבי ההופעה של נבחרת קניה רק התגבר.
וכן, אני יודע שאיינה היא אתיופית ולא קנייתית

דורון (אחר) 13 באוגוסט 2016

אבל ההסברים למטה על כך שכולן שברו שיאים אישיים ועל כך שהריצה לא נכללת בליגת יהלום וכו', מניחים יותר את הדעת

גיא זהר 13 באוגוסט 2016

לא. בראש ובראשונה הרמה בעשרת אלפים לא מספקת בעיקר בגלל שהכישרונות בורחים למרתון. דבר שני הריצה בנשים היא יוצאת הדופן כי ריצות במרחקים הללו נוטות להיות טקטיות.

ד"ר רזי הופמן 13 באוגוסט 2016

מצטרף לברכות. פוסט מרתק שמראה שקיים הבדל של 10.5-13.5 אחוזים ביכולת אירובית-שרירית בין גבר לאשה. האבולוציה הובילה אותנו לכך שהגבר הוא צייד שמביא אוכל ומגן על המשפחה, והאשה מטפלת במגורים הכנת המזון וגידול הילדים. בעידן המודרני זה משתנה לאט לאט.

Royi 13 באוגוסט 2016

למה שזה ישתנה בעידן המודרני?
נשים שחלשות ביותר מ- 10% לא מוצאות בן זוג?
מאז שהיכולת שלנו להתרבות לא תלויה ביכולות שלנו (וכיום היא לא תלויה למעט קיצונים) אין שום תהליך "אבולוציוני"

אין כבר אבולוציה במובן של בחירה, יש כאן אבולוציה במובן של זיקוק ה- Peak של היכולת האנושית.

גילעד 13 באוגוסט 2016

אני לא יודע אם אני חושד בה או לא. אני לא מכיר מספיק את ההיסטוריה שלה.
אבל כלל התוצאות החריגות באותו מרוץ, זה כן קצת יותר מוזר עבורי ועל זה הייתי שמח לקבל הסבר.
ההסבר בוודאי לא חייב להיות סמים, אבל כן כדאי שיניח את הדעת

דורפן 13 באוגוסט 2016

תראה – כל שאני כותב הוא שהתוצאה הגיונית. מה עושים הספורטאים זה סיפור אחר. רמאי יכול להגיע מכל מקום.

דן דן 13 באוגוסט 2016

מי זה הבחור ב 400 מטר ולמה זה לא מייקל ג׳ונסון?

אלכס דוקורסקי 13 באוגוסט 2016

וייד ואן נייקרק הוא אלוף העולם והרץ בעל התוצאה השלישית בהיסטוריה, 43.48 שניות. הוא גם המועמד המוביל לזכות בזהב בריו.
אתה כמובן צודק שג'ונסון הוא שיאן העולם. לא מן הנמנע כי הטעות תתברר כפרוידיאנית…

אלכס דוקורסקי 13 באוגוסט 2016

אתקן את עצמי. בעל התוצאה הרביעית בכל הזמנים.

דורפן 13 באוגוסט 2016

הוא שיאן המאה ה-21

משה, קשיש שזוכר היטב... 15 באוגוסט 2016

יצאת נביא…

יורם אהרוני 13 באוגוסט 2016

13 הראשונות עם שיאים אישיים. היו כבר ברשת דיבורים על "סמים". אני לא מבין בזה אבל היו כאן לפחות שני גורמים נוספים: מזג אוויר מצוין והכתבת קצב מעולה של ALICE APROT NAWOWUNA
מקניה.
1000 מ' – 3:01.53
2000 מ' – 5:55.79 ( 2:54.26)
3000 – 8:52.70 (2:56.91)
4000 – 11:49.79 (2:57.09)
5000 – 14:46.81 (2:57.02)
בחצי השני עברה אלמאז עיינה קדימה והגבירה את הקצב שלה בדרך לשיא העולם החדש:
6000 – 17:36.84 (2:50 בערך, הזמן ב-5000 הוא של המובילה)
7000 – 20:29.98 (2:53.14)
8000 – 23:25.37 (2:55.39)
9000 – 26:22.88 (2:57.51)
10,000 – 29:17.45 (2:54.57)
הקצב ל-1000 שנדרש לשיא חדש היה 2:57.1 ד'
כנראה שהכתבת הקצב הטובה חלחלה גם כלפי מטה והשפיעה לטובה על רצות רבות אחרות. היה מלבד שיא העולם גם שיא לקניה, לארה"ב ויבשת אמריקה כולה (מולי האדל 30:13.17 במקום השישי) ועוד כמה שיאים לאומיים ושיאים אישיים.
הריצה הזו החזירה את הכבוד האבוד של ריצת ה-10,000 מ' על המסלול. המקצוע האולימפי היחיד שאינו בליגת היהלום או שיש לו "סדרת אתגר" כלשהי כמו לקרב-רב, הליכה, מרוצי מרתון ופטיש. מספר הרצות היה גדול מדי ויתכן שלא תהיה ברירה אלא להחמיר את הקריטריונים לכניסה או להחזיר את המוקדמות (ממש לא רצוי).

גיא זהר 13 באוגוסט 2016

אני חושב שאחרי ההסברים שלך ושל רונן ברור שמדובר בריצה יוצאת דופן בכללותה ושלא הגיוני ש-13 מתחרות לקחו יותר סמים מהרגיל. אני מבין גם שאייאנה, בניגוד לרצות אחרות, לא מחכה לסיבוב האחרון ופורצת הרבה קודם קדימה וגם שהיא לא באה משום מקום. השאלה היא האם ההפרש בינה לבין השאר גדול כל כך ומעניין היה לבדוק מה היתה מידת השיפור של הזמנים של שאר הרצות

אלכס דוקורסקי 13 באוגוסט 2016

גיא, אתה צודק בהחלט לגבי אופח הריצה של איינה. המהירות שלה איטית יותר מגנזבה דיבאבה, למשל, ולכן היא רצה בקצב קבוע או נוהגת לפרוך מוקדם יותר, כפי שעשתה בריצת ה-5,000 באליפות העולם בבייג'ינג, לפני שנה (וכך הצליחה לברוח מדיבאבה).

אורי 13 באוגוסט 2016

יורם,
בגלל האפליה נגד 10,000 מטרים (לפי ועדת ביטון זה על רקע עדתי) המקצוע הפך רעב יותר ויותר. אז ברעב רצים מהר בייחוד אם יש מידע על אוכל בסוף.

יורם אהרוני 13 באוגוסט 2016

ריצת 10,000 מ' על מסלול היא מקצוע נכחד. אין כמעט תחרויות במקצוע הזה מלבד באליפויות גדולות. בין הגברים שולט כבר 5 שנים מו פארה ששיא העולם כנראה לא מעניין אותו או שהוא מעריך שהוא לא מסוגל להתמודד איתו. עוד לא קמו יורשים לרצים המופלאים של העשורים הקודמים (גברסילאסי, טרגט, בקלה) הכניסה האחרונה לרשימת עשרת הטובים בכל הזמנים הייתה לפני 10 שנים. מי שעשוי היה להיות היורש שלהם, נער בן 19 שקבע ב-2005 26:41.75 כבר אינו בין החיים. שמו סמואל ונג'ירו והוא למעשה סימן את הדרך לצעירים שבאו אחריו: עתידכם במרתון! (רק שלא יפלו מן המרפסת כמוהו). אולי יגע יום בו אלה המנהלים את האתלטיקה יפסיקו לרדוף אחרי שעתיים במרתון ויבינו ששילוב ריצת 10,000 מ' בליגת היהלום יכול להיות דבר נפלא, לפחות בחלק מהתחרות. רוצים היום תחרויות קצרות עם זיקוקים, מוזיקה קצבית ושאר פעלולים. מי שזוכר את החגיגות של המתופפים האתיופים ביציעים בבריסל ממשיך להתגעגע לימים אחרים שנראים קצת רחוקים כיום.

גיא זהר 13 באוגוסט 2016

יורם אני חושב שריצת עשרת אלפים מטר נופל בין הכסאות. מצד אחד היא ארוכה מדי לדור של היום' אתה דורש ריכוז מאנשים במשך כ27 דקות? מצד שני המרתון הפך לחגיגה ומבחן אולטימטיבי של הרצים החובבים ולכן נהייה כל כך פופולארי. הטרנד מוביל את העסקנים ולא להיפך. לצפות מהם לחנך את העם בלתי אפשרי. לא ירחק היום שגם האפריקאיות הבכירות יעברו בגיל צעיר למרתון.

יורם אהרוני 13 באוגוסט 2016

מאחר שבאתלטיקה הכל מדיד קורה מצב שכאשר אתלט מחטיא את שיא העולם במעט התקשורת מציינת זאת לא פעם ככישלון. . בענפי ספורט לא מדידים אפשר בעצם להכתיר כל ביצוע ספורטיבי כגדול בכל הזמנים. בשנת 1964 שיחקה נבחרת ישראל בקדם אולימפי נגד דרום ויטנאם וניצחה 0:1 בסייגון במשחק הראשון. בדרך חזרה קימה הנבחרת משחק בהונג קונג וניצחה 0:3. הציונים לשחקנים הישראלים ב"חדשות הספורט" היו 9 ומעלה (ואם מישהו קיבל רק 8 שמונה כנראה שהיה חלש במיוחד…) כעבור שבועיים ספגה הנבחרת את מהפסדיה המביכים בהיסטוריה והודחה ברמת-גן על ידי הויטנאמים שניצחו 0:2… מארגני תחרויות מוכנים כנראה לשלם לא מעט בשביל סיכוי טוב לשיא עולם באתלטיקה אבל סתם מאבק בין כמה רצים טובים בלי סיכוי לשיא, ועוד כזה שנמשך למעלה מ-26 דקות נראה להם לא אטרקטיבי.

תוהה בדרכים 13 באוגוסט 2016

קרה פעם שאתיופי או קנייתי נתפס על חומרים אסורים?

דורפן 13 באוגוסט 2016

כן – הרבה קנייתים השנה

תוהה בדרכים 13 באוגוסט 2016

וואו, מפתיע. וקצת מוזר, הרי בעיקר מתחרים אחד בשני.

זה משהו מקומי או שממעבדות מערביות?

Selby 13 באוגוסט 2016

מפתיע? מפתיע? אלה שתיים מהמדינות המסוממות ביותר בספורט!

http://fittish.deadspin.com/wada-discovers-world-record-factory-ethiopia-does-almos-1769983123

http://m.bbc.com/sport/athletics/36275649

אנשים חושבים שלקחת חומרים אסורים אומר בהכרח להגיע לתחרות עם חומרים אסורים בדם. אבל לא, חומרים אסורים לוקחים בתקופת השיא של האימונים הרבה לפני התחרות. וכשאתה במחנה אימונים על איזה הר בקניה או אתיופיה ואף אחד לא בא לבדוק אותך אתה יכול לקחת מה שאתה רוצה. ואם פעם בהמון זמן מגיע בודק נניח למסלול בIten אז היו גם מקרים שרצים פשוט קפצו מעל הגדר וברחו לו בלי שיידעו שהם היו שם, מילולית פשוט כך.

להגיד שכל מחזיקי שיאי העולם חשודים באותה מידה זה פחות או יותר הוגן. להגיד שרמאי יכול לבוא מכל דת, גזע, מין ולאום זה מאוד מאוד הוגן.
אבל להגיד שכל המדינות חשודות באותה מידה זה שקר. יש מדינות שמשתפות פעולה עם WADA ויש מדינות שלא. יש מדינות שבודקות ויש מדינות שלא.
בקניה, אתיופיה וג'מייקה בודקים פחות או שלא בודקים בכלל, אלו מדינות עם רקורד מזעזע. ובצירוף מקרים אלו המדינות ששולטות בכל הריצות.

אורי 13 באוגוסט 2016

נתפסו ועוד איך!!

עומרי (ירוק) 13 באוגוסט 2016

מעניין מאד. מעניין אם זו סנונית שמבשרת יותר שיאי עולם מהצפוי על המסלול.

ספיקינג אוף שיא מטורף, מה שהלך ב-800 מטר בבריכה זה פשוט פסיכי.

austaldo 13 באוגוסט 2016

זה עוד הרבה יותר פסיכי.
השיא של ג'אנט אוונס החזיק מעמד 17 שנים עד שרבקה אדלינגטון הצליחה לשבור אותו בעזרת הבריכה המיוחדת שבנו הסינים לאולימפיאדה בבייג'ינג וכמובן בעזרת החליפה של ספידו.
ואז באה קייטי לדקי וב 3 השנים האחרונות שיפרה את השיא כמה פעמים כשבסך הכל כולל אתמול היא כיסחה מהשיא של אדלינגטון 10 שניות…

איציק 13 באוגוסט 2016

הפסיכי הוא שעם היכולות שלה מדבריר כמשהו ממש מעשי ירידה מ-8 דקות, משהו שנראה כהזיה עד לא מזמן.

עומרי (ירוק) 14 באוגוסט 2016

אני התאהבתי בה לחלוטין במשחקים האלו. כמה פנומנלית ככה מקסימה.
הקטע הזה שהיא שחתה כנגד הכיוון של כולן היה הזוי לגמרי.

מרגשת.

איציק 14 באוגוסט 2016

זה לא יכול לגרום לתאונות?

עומרי (ירוק) 14 באוגוסט 2016

מזל ששמו חבלים בין המסלולים..
לדעתי היא כבר הספיקה לבכות על הפודיום לפני שהיתר סיימו את המשחה

no propaganda 13 באוגוסט 2016

ניתוח יפה ומעניין מאוד.

איאן ראש 13 באוגוסט 2016

שיא לא בשל זה הסבר הגיוני.
אם כבר אחוזים, האם יש הגיון לבדוק מה אחוז השיפור של כל שיא? כלומר בכמה שופר אחוזית השיא במקצועות אחרים לעומת מה שקרה כאן?

miranda veracruz de la hoya cardenal 13 באוגוסט 2016

ניתוח יפה. ועכשיו ללדקי.

גיא זהר 13 באוגוסט 2016

"הפירגון" של רתקליף לאיינה מחמם את הלב

חובב אתלטיקה 13 באוגוסט 2016

נקודות טובות ונכונות. הערה נוספת שראוי לציין לגבי הריצה היא האופי השונה של ה10000. הזמנים של אצניות רבות ובוודאי של הבכירות לא שיקפו את היכולת המסקימלית שלהן כמו בריצות ודיסצפלינות אחרות. זאת ריצה שמסיבות ברורות ממעטים לרוץ, וגם כשרצים, זה בעיקר בתחרויות גדולות. אפילו דיבבה עם כל הקריירה הארוכה ומוצלחת שלה השלימה רק 13 תואות 10000, ורובם בתחרויות גדולות,כלומר, ללא מכתבי קצב. לפני אתמול 6 מ8 התוצאות המהירות בהסיטוריה היו בתחרויות גדולות, שם בריצות ארוכות ובינונות אחרות נדיר מאוד לראות את התוצאות המהירות בהיסטוריה. עד כמה מהר דיבבה, אדרה, טולו, צ'ריוט ואחרות היו יכולות לרוץ בשיאן אם היו מתחרות כמה פעמים בשנה עם מכתיבי קצב כפי שקורה ב5000? צריך להיות ברור שהרבה הרבה יותר מהר מאשר השיאם האישיים שלהן ב10. עד אתמול התוצאה השנייה בהסיטוריה הייתה של מלקאמו, שעם כל הכבוד לא בשורה הראשונה של האצניות למרחקים. אצניות כמו דיבבה, דפאר או צ'ריוט שרצות 14.2 ופחות ב5000 אמורות להיות מסוגלות לרוץ בסביבות ה29.3-29.4 ב10000, ובוודאי שיותר מהר ממישהי כמו מלקאמו שלא באותה רמה. דיבבה אתמול שברה את השיא האישי ב12 שניות כשהיא כמה שנים טובות מעבר לשיאה, אז זה הגיוני לחלוטין להניח שכשהיא קבעה את השיא ב5 ב2008 היא בקלות מסוגלת לשבור את "השיא" של וואנג, ואפילו בכמה שניות טובות. אם ה10000 הייתה ריצה "רגילה" כבר מזמן היה לנו אוסף של זמנים הרבה מתחת ל30 דקות וקרוב לוודאי גם שיא עולם בטווח של 29.2-29.25, כך שהזמן שקבעה אייאנה אתמול היה נראה הרבה פחות דמיוני. לפי הזמנים והריצות שלה בגולדן ליג אייאנה נראית מסוגלת גם לרדת משמעותית משיא העולם ב5.

עמי ג 14 באוגוסט 2016

ניתוח יפה.
התכוונת דיימונד ליג

ארז 13 באוגוסט 2016

לדעתי השיא כשר, מכיוון שכל המתחרות בריצה משתמשות בסמים מעצימי ביצועים, ככה שהמגרש שווה, והתוצאה בסדר.

אבל זה חמוד איך שכל הדיון מתנהל כאילו עולם הספורט נקי מסמים והכל "כשר" כשבפועל עולם הספורט ההישגי כבר שנים שאין אתלט "נקי"

ארז 13 באוגוסט 2016

עוד דבר, השיא לא הושג בעזרת חומרים כלשהם. לא לוקחים שאכטה של משהו לפני תחרות. לא היום, בכל אופן.
הסמים נכנסים לשימוש בזמן האימונים, להפחית את הזמן שלוקח לגוף להתאושש, לשפר את מהירות החזרה מפציעות, ומן הסתם שיש גם בתכנית האימונים נקודה שבה יורדים מהסמים. הנקודה היא שאם מחר עולם הספורט מתנקה לגמרי, אייאנה עדיין מס' 1, ובולט עדיין לוקח מדליות, ועדיין ישברו שיאים, אבל הרמה הכללית יורדת.

Ivan Pedroso 13 באוגוסט 2016

הסבר מעניין

אני כבר חשבתי אתמול שהמארגנים התבלבלו במספר ההקפות :)

הריצה הייתה פשוט מדהימה, לדעתי כבר על היום הראשון ראינו את ה-תוצאה של האתלטיקה שתהיה בריו.

איציק 13 באוגוסט 2016

יש נקודה בפוסט שלא הבנתי. האם אחרי השיא של הסיניות מרק צבים נכנס לרשימת הסמים האסורים?

yaron 13 באוגוסט 2016

להיפך, עכשיו כולם משתמשים ולראיה השיא המדהים ב – 10,000

איציק 13 באוגוסט 2016

:-)

אורדוניה 13 באוגוסט 2016

רק אם הצבים מסוממים

אמיר המקורי 13 באוגוסט 2016

רונן,
אולימפיאדה דוחה ליגה אנגלית..? מחכים לפוסט לתחילת העונה…

shohat 13 באוגוסט 2016

הטרגדיה של מציאות השימוש בחומרים משפרי ביצועים היא שכבר לא ניתן לדעת, הצל מוטל ומצנן התלהבות מכל פריצת דרך והפתעה. הספקנות היא יסודתנית.

כאשר מנתחים את הריצה הזו, בהיעדר אינפורמציה קונקרטית ומתוך ניסיון להעריך "סבירות" התוצאה (יומרה די בעייתית אבל חשובה לשימת הישגים בפרופורציה) ניתן להציג זוויות שונות.

1. נתחיל מכך שתוצאה של 29:17 ל10000 מקבילה באיכותה ל14:06 ל5000 בערך. אם לוקחים בחשבון ריצות 5000 קודמות של איינה (כולל 14:12 ביוני, לא בריצה אופטימלית) אז זו לא תוצאה בלתי סבירה עבורה. התוצאה לא חריגה יותר משיאיה של גנזבה דיבבה, למשל, שאותה איינה ניצחה בצורה משכנעת בגמר ה5000 באליפות העולם לפני שנה.

2. מצד שני, המאמן של גנזבה דיבבה, ג'מה איידן, נעצר לפני כמה שבועות לאחר שנמצא אי.פי.או בחדר המלון שלו. (מתאמניו, כולל דיבבה, עברו בהצלחה בדיקות סמים ואושרה השתתפותם בריו)… Too good to be true בימינו זה קארמה.

3. בדיעבד אנחנו יכולים לנתח ולמצוא פרמטרים לפיהם התוצאות "הגיוניות". אבל אם לפני יומיים היו שואלים אותי אם אני חושב שטירונש דיבבה תוכל לרוץ 10 שניות מהר משיאה האישי, כשהיתה בשיאה (וכבר כמה שנים שהיא איננה בשיאה. בשיאה בוודאי שיכלה), הייתי נותן לכך סיכוי נמוך. על האפשרות שתרוץ תוצאה כזו ותפסיד ב25 שניות לא הייתי חושב בכלל. בכנות.

5. עד לריצה הזו 4 נשים בלבד למעט ז'ונקסיה ירדו מ30 דקות. כעת 5 רצות עשו זאת בריצה אחת. מולי האדל האמריקאית רצה שיא ארהב של 30:14. וואו. זה לא פחות מפתיע. אני מסכים עם יורם שהעומק בריצה הזו דווקא תומך בסברה שלפחות חלק מההסבר קשור לתנאים יוצאי דופן, גם מבחינת האופן שבו התפתחה הריצה וההדמנות (צורך) במיצוי היכולת. אולי.

6. פרמטר ההשוואה לשיאי הגברים, כיחס, הוא רלוונטי ומעניין. הבעיה היא שאיננו יכולים לדעת שהשיאים שמשמשים בסיס להשוואה (שיאי הגברים, כולל ה10000, ושיאי הנשים), או אילו מהם, הושגו באופן כשר. חלק מהשיאים האלו הרי מאוד מפוקפקים.

7. מחכה לפוסט על מישל קארטר, הבת של הפורטי ניינר.

איציק 13 באוגוסט 2016

תודה נחשון,
אבקש הבהרה. 14:12 ב-5000 כנראה שקולה לכך שהיא לא היתה שוברת את שיא העולם ב-10000. קפיצה של 6 שניות בגלל תנאים לא אופטימאליים זו קפיצה גדולה שנראת מהרבה החינות כמו מניפולציה במספרים. משהו כמו, רוח טובה תתן לה 3 שניות, טמפרטורה נמוכה יותר עוד שניה ולחות נמוכה יותר עוד 1.5 שניות (המצאה שלי כמובן). זה אולי נכון, אבל נראה לי כמו משחק מאד גדול באם ואילו. במציאות 6 שניות זה הרבה ומראה הפרש ענק בין שבירה שיא של 14 שניות לעומת אי-שבירת שיא.

איציק 13 באוגוסט 2016

רונן,
שאלה לא קשורה על הכתבה שלך ב-NRG. אתה כותב שבולט הוא האתלט הכי פופולארי בעולם מאז אמיל זאטופק. האם הוא יותר פופולארי מקארל לואיס? אני זוכר על ההיסטריה שהיתה סביבו גם בריצות ובמיוחד אפילו ברוחק, ומערכת המשומנת של האדרה עצמית. נראה לי שאם כל התוצאות וכל ההצגות של בולט הוא עדיין לא הגיע לאתה מידת פופולריות (כמובן במושגים יחסיים ללא אינטרנט, טויטר, פייסבוק וכו').

yaron 13 באוגוסט 2016

אני היחיד שלא מוצא videos / highlights
בשום מקום ???

סימנטוב 13 באוגוסט 2016

תמיד מחכים. תודה!

Selby 14 באוגוסט 2016

רק ככה יכלו לנצח את מו, עם נפילה שלו. הוא קם וחזר אבל כל מי שמבין יודע שהנזק שזה עושה ייקח ממנו את הפיניש המפורסם. התסכול על הפנים שלו עיצבן אותי מאוד. הקנייתים לעומתו רצים בדבוקה בנינוחות. לא יהיה sequel לסופר סאטרדיי :(

Selby 14 באוגוסט 2016

ישששש! הגדול בכל הזמנים! כמה הייפ היה סביב קומוורור(במיוחד), מוצ'ירי וטאנוי אבל הם נפלו כמו זבובים. זה היה מחזה לראות את האלגנטיות של הפיניש שלו לעומת מוצ'ירי שפשוט הפורמה שלו התפרקה והתחיל לרוץ עם תנועות ידיים ותנועות ראש מוגזמות.

אבל לא נראה טוב עבור ראתרפורד ואניס…

Selby 14 באוגוסט 2016

*לעומת טאנוי. סליחה, זאת השעה, וסליחה על ההספמה.

גיא זהר 14 באוגוסט 2016

הגדול בכל הזמנים? כתבת את זה ברצינות?

Selby 14 באוגוסט 2016

הבן אדם לא הפסיד מרוץ על מדליה 5 שנים ברציפות, הוא בדרך להשלים דאבל דאבל דאבל דאבל או איך שלא קוראים לזה. מבחינת הישגים גם אם לא מבחינת זמנים הוא הבולט של הריצות הארוכות.

Matipool 14 באוגוסט 2016

מו פראח אדיר . היה שווה לקום בשבילו .

Istrab 14 באוגוסט 2016

ריצה נהדרת של מו פארח.

Comments closed