על הפסדו של בולט ועל ניצחונו של גטלין

כך או כך, זה יהיה אירוע נשכח

run

בולט יפרוש בידיעה שזה נגמר. הוא היה שלישי. אולי תור הזהב הגדול ביותר של אצן בהיסטוריה. אהבה עולמית שהאתלטיקה כנראה לא ראתה מאז ימי אמיל זאטופק. ברור שרצה לנצח. גם מייקל ג׳ורדן רצה לנצח את דטרויט ובוושינגטון. אבל אנשים מייחסים הרבה מאד לשאלת ״הלפרוש בזמן״. זו שטות גדולה, אם לא מדובר בעניין מסוכן כמו איגרוף. המורשת של ספורטאי על היא רק עידן הזהב שלהם. איש לא זוכר את קבוצתו האחרונה של מראדונה או בייב רות׳ או את ממוצע הנקודות של ג׳ורדן בוושינגטון. וגם שזאטופק הפסיד במרתון האולימפי האחרון שלו. כי אלו שטויות.

היה מנצח, ג׳סטין גטלין. במסיבת העיתונאים בריו בולט אמר שהתאכזב מאד מיחס הקהל כלפי גטלין. שצורם לו לשמוע שריקות בוז לספורטאי. יש הרבה מאד גישות לעניין הזה. יש אנשים שאומרים ״שׁרק הוא נתפס״ ואחרים יאמרו ״פסילה אחת (ובוודאי שתיים) ואתה לא צריך לרוץ יותר״. אני רוצה להאמין שחטאיו מהעבר לא משפיעים על יכולתו היום ושאינו חוטא היום. אני רוצה להאמין בהרבה דברים.

המזל של ראשי האתלטיקה שזו רק לונדון והבריטים המנומסים. בפאריז היו זורקים עכשיו עגבניות. מי שמבשל את דייסת מדיניות הסמים שיאכל את זה.

כך או כך, זה יהיה אירוע נשכח.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

91 תגובות ל “על הפסדו של בולט ועל ניצחונו של גטלין”

  1. אלכס דוקורסקי (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:15)

    יפה כתבת, רונן.
    בולט היה הראשון לברך אותו.
    נותרה לו עדיין ריצת השליחים. גם שם לא יהיה קל, כי יש יריבות חזקות וצריך גם להעביר טוב את המקל.
    מסכים איתך שזה יהיה אירוע נשכח, אבל מקווה לראות את בולט רץ בגמר עם הנבחרת הג'מייקנית ויוצא משם עם הזהב.

    להגיב
    • Ivan Pedroso (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:09)

      באמת חשבתי על השליחים ישר אחרי הריצה אתמול.
      לג'מייקנים תהיה תחרות מאוד קשה עכשיו ובכלל לא בטוח שיחזרו עם הזהב – כמו שהייתי בטוח בכל האליפויות הקודמות.
      מבחינת איכות הרצים בהחלט ייתכן שארה"ב פייבוריטית. מה שכן, אפשר כמעט תמיד לסמוך על ארה"ב שיקרה משהו בהעברות…

      להגיב
  2. אלון3131 (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:15)

    הריחו את זה בחצי גמר. הזינוק חלש כתמיד והפעם הריצה לא הייתה קלילה כתמיד.

    בסוף בולט כל כך יותר מוכשר וטוב מכל אחד אחר שבמירוץ הגרוע ביותר שלו בקריירה אחרי שנה שבקושי התאמן ורץ ב2 תחרויות רשמיות הוא היה רחוק 3 מאיות מזהב.

    וכן. זה באמת לא משנה.

    להגיב
    • רם (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:29)

      "שנה שבקושי התאמן"…
      זה לא מדויק.

      להגיב
  3. דיזידין (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:17)

    בדיוק האחיין שלי אמר שהוא היה צריך לפרוש, ועניתי שאין לזה משמעות.
    ומצד שני, אם טד וויליאמס לא היה מכה הום ראן באט בט האחרון שלו זה היה ארוע נשכח.
    אבל הוא כן היכה הום ראן ואנחנו זוכרים את זה עד היום.

    להגיב
  4. יואב דובינסקי (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:18)

    שום אירוע נשכח. אני הולך לטבילה בבריכה ואז מוזג לעצמי כוס ג'ק דניאלס בזמן שאתחיל לכתוב פוסט חגיגות של טנסי. לא נשמע דבר כזה בדברי הימים של היסטוריית הספורט, 1,2 מאותה אוניברסיטה שמפרישים את העז.

    להגיב
    • ניינר/ווריור (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:19)

      עזוב אותך מג'ק דניאלס. לך על מייקרס מארק או נוב קריק ואם אתה חייב משהו מהמבשלה של מר דניאלס, לך על ג'נטלמן ג'ק.

      להגיב
      • יוסי מהאבטיחים (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:38)

        פלוס אחד על הג'נטלמן.
        מעולם לא היה פער מעמדות משמעותי כזה בין איש האצולה ופשוט העם.

        להגיב
  5. S&M (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:22)

    לא הייתה דומיננטיות כמו של בולט בריצות קצרות. מקווה שתוצאות הבדיקות שלו בעוד 10 שנים לא ימחקו אותו מהספר.

    להגיב
    • צביקה (פורסם: 7-8-2017 בשעה 01:19)

      -1.

      להגיב
  6. רועי (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:22)

    של מייקל היה קצת מעל 20 וזה היה מדהים לדעתי.
    לא התעצבתי שהפסיד, מעולם לא היה המועדף עלי, הריצה הזאת לא ריגשה גם לפני שהחלה. הריצה של מו ב 10000 הייתה הרבה יותר מרגשת

    להגיב
  7. Selby (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:40)

    הרוב ישכחו, עדר המעריצים ישכח. אני לעולם לא אשכח את הרגע שבו הכרוז באצטדיון מודיע שגאטלין זכה, את שאגות הבוז של הקהל, ואת האצבע על הפה שלו להשתיק אותם. זה רגע טלוויזיוני ענק, שאין לו שום קשר לספורט בעיניי, בריצה שאין לה שום קשר לספורט בעיניי. זה נטו בידור ורייטינג להמונים. כמו מירוצי סוסים או כלבים.
    מה שיפה בגאטלין זה שהוא שם מראה בפרצוף של הענף. אני בעד שכמה שיותר כאלה שנתפסו יזכו בתארים החשובים. אם קרקס אז עד הסוף.
    החבר'ה היום במיוחד ב100-200 יותר נזהרים מבחינת חומרים אסורים ולכן התוצאות הצנועות יחסית בשנים האחרונות. הדגש הוא על לנסות לבצע כמה שיותר טוויקים לגוף בעזרת תרופות וחומרים חוקיים שניתנים לרוב במרשם רופא, כאשר אם צריך ממציאים מחלות שבדרך כלל היית מצפה למצוא בבית אבות. כמו האתלטים של סאלאזאר(וכמעט בוודאות גם פארה, הרי אין עשן בלי אש) וכמו הרופא הגרמני של בולט.

    להגיב
    • עמי ג (פורסם: 6-8-2017 בשעה 12:39)

      כתבת יפה.
      אהבתי במיוחד את המשפט: "אני בעד שכמה שיותר כאלה שנתפסו יזכו בתארים החשובים".
      אבל לא מהסיבות שלך. לא בגלל הקרקס.

      אני הייתי אתמול בעד גאטלין.
      אני כבר תקופה בעד גטלין. הצביעות של שריקות הבוז מכיוון הקהל מרתיחה אותי.
      אני גם בעד יוליה אפימובה. ומלולי מטוניסיה. ושאראפובה.
      ברגע שספורטאי נתפס, מושעה וחוזר צריך לקבל את זה. אלה החוקים – שחקו נא לפיהם.

      אבל מעל לכל – ברמה האנושית, ספורטאי על שמקבל שריקות בוז מהקהל – זה נוראה בעיני.
      תחשבו למשל על לה וילאני ושריקות הבוז שהוא קיבל בריו. על נדאל בהפסד לוואוורינקה בגמר באוסטרליה.

      גאטלין ענק. פשוט ענק.
      הסמים שהיו או לא היו לא מזיזים לי. זה פשוט סיפור ענק. אפי. לא פחות. עוד יעשו עליו סרטים.
      גם בריו שרקו לו בוז. וגם בליגת היהלום. ולמרות זאת הוא מתאמן ורץ ורץ ורץ , ומביא תוצאות מדהימות. ולוקח זהב עולמי בגיל 35 !
      והופך לראשון שמנצח את בולט מאז 2008. ולא לשכוח – הוא מבוגר מבולט ב-4 שנים. ומנצח גם את קולמן שהולך לשלוט כנראה ב-100 בשנים הבאות.
      זה סיפור אגדה מדהים של עלייתו-נפילתו-עלייתו. אני מקווה שיזכה לגאולה. מגיע לו.
      סרט. אפוס. כבר אמרתי?

      להגיב
      • יוסי מהאבטיחים (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:40)

        גם להלפרין שרקו הוז בהיכל.
        והוא אפילו לא היה מסומם, סתם רך.

        להגיב
        • אורן השני (פורסם: 6-8-2017 בשעה 16:33)

          חכה, הוא עוד צעיר, רק בן 33

          להגיב
  8. יששכר (פורסם: 5-8-2017 בשעה 23:52)

    חמש שנים אומרים לפדרר לפרוש, שהוא לא יזכה יותר ושהוא מבייש את המורשת שלו.
    ואז 2017.

    להגיב
  9. אבי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 00:14)

    יש הבדל בין ג'ורדן בן הארבעים לבין בולט שהפסיד עכשיו לאתלט מבוגר ממנו בשלוש שנים.
    ברור שבולט הגדול בהיסטוריה, בהפרש – אבל אנשים מחפשים שלמות, ומשהו בשלמות* הזאת נפגם עכשיו.
    זו לא טרגדיה, גם לא עניין נורא גדול – אבל גם לא עניין נשכח.
    * מצד שני, בולט קיבל עכשיו הזדמנות ראשונה להראות שהוא יודע להפסיד בכבוד ובחן – ולקח אותה. וזה יפה מאוד ואיכשהו מעצים את המורשת שלו שבנויה על אישיות ומצב רוח ולא רק על יכולת.

    להגיב
    • אבי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 02:44)

      אני מגיב פה שנים עם השם הנפוץ "אבי", וזה יכול לבלבל…

      להגיב
      • אבי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 06:53)

        לא נורא, במצבו – גם אם בולט ייצא עליך בטעות, אתה תצליח לברוח

        להגיב
        • אמיתי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:28)

          חחח

          להגיב
          • אהד (פורסם: 6-8-2017 בשעה 17:55)

            גדול

            להגיב
    • צביקה (פורסם: 7-8-2017 בשעה 01:21)

      +1 לפסקה האחרונה.
      ספורטאי אדיר.

      להגיב
  10. איתמר (פורסם: 6-8-2017 בשעה 00:33)

    מי שנתפס פעם אחת צריך להיפסל מהשתתפות באולימפיאדות ואליפויות עולם ויבשת.
    אין לי בעיה אם אחרי ריצוי העונש ולצרכי פרנסה יתאפשר למי שנתפס לרוץ בתחרויות הסבב.

    להגיב
  11. shohat (פורסם: 6-8-2017 בשעה 06:15)

    "אני רוצה להאמין שחטאיו מהעבר לא משפיעים על יכולתו היום ושאינו חוטא היום. אני רוצה להאמין בהרבה דברים."

    שיאו העולמי של גאטלין לפני שהורשע: 9.77ש' (רוח גב 1.7מ/ש) (זה לא סתם אתלט שנתפס, הוא היה שיאן עולם ואלוף אולימפי).
    שיאו של גאטלין לאחר שחזר: 9.74ש' (רוח גב 0.9)
    ב200מ' – 19.86 (רוח 1.5) לפני. 19.57 (0.4) אחרי.

    http://morecoolquotes.com/wp-content/uploads/2014/05/Darth-Vader.jpg

    להגיב
    • אלעד כ (פורסם: 6-8-2017 בשעה 10:03)

      בדיוק. הוא חזר אחרי שנים של השעיה, בגיל מבוגר שבו הוא אמור לרדת ביכולת, ומייד יישר קו עם רף התוצאות שבינתיים בולט העביר לספירה אחרת לגמרי.

      להגיב
      • צביקה (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:48)

        אבל איך הוא אף פעם (נכון לאתמול) לא ניצח אותו?

        להגיב
        • אלעד כ (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:02)

          מה זאת אומרת איך? בולט רץ יותר מהר…

          להגיב
          • איציק (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:14)

            זה תירוץ עלוב, תמיד יכל לקחת עוד כדור.

            להגיב
            • צביקה (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:21)

              כנראה שכח.
              כמו בבדיחה על הזקנה ושלושת המשקפיים.

            • איציק (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:23)

              לא מכיר. זו בדיחה מהמגזר?

            • צביקה (פורסם: 7-8-2017 בשעה 01:10)

              יותר בדיחה הונגרית/ פולנית.

      • צביקה (פורסם: 7-8-2017 בשעה 01:08)

        אלעד
        אתה אומר "הוא חזר אחרי שנים של השעייה"…
        אלה שמסקרנת אותי:
        האם אותם שנים בהכרח אמורות לפגוע בכושר שלו? הרי בשביל לשפר ביצועים מספיק לרוץ שעות על גביי שעות במגרש לבדך ללא מתחרים, האם לא יכול להיות שגאטלין עשה זאת? כאשר מה שדירבן אותו להגיע לתוצאות הללו היה בולט בעצמו ששבר שוב ושוב את השיא.
        כמובן שהניסיון שלי בריצה למרחקים ושיפור שיאים אישיים לא גדול במיוחד, כך שיכול להיות שאני ממש טועה, וא"א לשפר שיאים ללא תחרות?
        אשמח לתשובה.
        כמובן שאין לי דבר עם גאטלין, והוא בלשון המעטה לא הרץ האהוב עליי, אני פשוט מאמין ב'חזקת החפות' (כמובן על התקופה שלאחר ההשעיה).

        להגיב
        • אלעד כ (פורסם: 7-8-2017 בשעה 07:50)

          אלו היו השנים הטובות שלו, על פניו. בתקופה הזו הריצה טסה קדימה כי בולט הגיע לזירה.
          לא מוצא שום הגיון בכך שרץ של 9.8 חוזר אחרי השעייה ומתחיל להתקרב ל 9.6.
          וזה במאה. ב-200 התוצאות שלו עוד יותר הזויות.

          להגיב
          • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 08:13)

            אתה ציני.
            תן לו קרדיט שהוא זכאי.

            להגיב
    • עמי ג (פורסם: 6-8-2017 בשעה 13:19)

      חחח
      לינק נהדר!
      צחקתי בקול

      להגיב
  12. DS (פורסם: 6-8-2017 בשעה 07:01)

    חכם אחד אמר: מי שנתפס פעם אחת כבר לא יכול להיגמל מזה.

    להגיב
    • אדם (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:24)

      דווקא יותר חושב שהוא התכוון אלינו כשהוא אמר שמי שנדפק פעם אחת כבר לא יכול להיגמל מזה

      להגיב
  13. טל המנצ'סטרי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 08:11)

    אם בולט היה מנצח אתמול את הגמר, לאחר חצי הגמר שראו שהתקשה בו, לאחר כל הפציעות והירידה (הטבעית) באיכות הריצות, האם לא היינו רואים לצד כותרות על הגדול מכולם גם יותר ספקות בנוגע לסמים?

    להגיב
    • ארז (פורסם: 6-8-2017 בשעה 08:42)

      לא חושב טל. יותר התעלות מנטלית. כי סמים היו אמורים לעזור גם במקצים הקודמים.

      להגיב
      • איציק (פורסם: 6-8-2017 בשעה 08:46)

        בכול זאת לוקח זמן עד שמתחילים להשפיע.

        להגיב
        • צביקה (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:46)

          התבלבל ביום, היה צריך לרוץ היום.

          להגיב
          • איציק (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:58)

            :-)

            להגיב
  14. רומן (פורסם: 6-8-2017 בשעה 08:48)

    כל הכבוד לגאטלין, שנים של עבודה קשה, שנים של לראות את הגב של בולט והנה זהב!
    וגם בולט יצא גבר גבר שהתיצב למירוץ למרות שידע בוודאות שהוא לא פייבוריט.
    שם סוף לספקולציות על הפסילה שלו אז באליפות עולם בברלין נדמה לי

    להגיב
    • shohat (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:36)

      דאגו. בברלין עף ל9.58.

      להגיב
  15. Gilad (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:15)

    אם זה היה סרט הוליוודי אז בולט היה צריך לנצח את הנבל בפעם האחרונה לקול צהלות הקהל, ולרכב אל עבר האופק ההיסטורי עטוף בדגל ג'מאיקה ועדת צלמים מאחוריו. אבל בדיוק בגלל זה אנחנו אוהבים ספורט – לפעמים אנטי-קליימקס מפואר מרגש לא פחות מסוף הוליוודי.

    להגיב
  16. ניינר/ווריור (פורסם: 6-8-2017 בשעה 09:20)

    ריצת 100 מטר זה אחד מארועי הספורט הכי אוברייטד

    להגיב
    • רומן (פורסם: 6-8-2017 בשעה 10:01)

      אז אל תצפה.
      העובדה היא שמבחינת צפיה זה אחד מאורעי השיא בספורט העולמי.
      למה? כי זה פשוט,נהיר,מדיד בקלות, ונגיש לכולם.
      זה לא כמו שחיית פרפר שיש בערך אחוז מהאנשים בעולם שבכלל אי פעם ניסו את זה, כל ילד בריא אי פעם התחרה במירוץ נגד חברים שלו, בין אם זה בגיל 5 ובין אם זה בגיל 35.
      זו תחרות נטו של מהירות, כשמה כן היא האיש ההכי מהיר בעולם, וזה חתיכת תואר מכובד..
      תמיד כשאנחנו נפגשים עם החבר'ה אותו הדיון עולה אצלנו, מה הכי כיף בעולם? איזה רגע הינו רוצים לחוות, ותמיד אני נשאר עם 3 אופציות:
      1. גול אליפות(באולד טראפורד רצוי) תחת גשם שוטף בגליץ' לכדור רוחב חזק חצי גובה
      2. לנצח ברולאן גארוס וליפול על החימר
      3. לנצח ב 100 והלמשיך עוד 300 מטר בריצת טירוף..

      להגיב
      • עמי ג (פורסם: 6-8-2017 בשעה 13:25)

        זה הכי כיף? איכזבת אותי, רומן.
        הנה כמה יותר טובים (בעיני המתבונן כמובן)

        לקחת אליפות משער של גילי לנדאו במחזור האחרון בנבדל פאסיבי.
        לקחת אליפות בטדי משער ניצחון בדקה ה-92 של המחזור האחרון.
        להשוות ל-3:3 מפיגור של 3:0 במחצית מול מילאן בגמר האלופות ולנצח בפנדלים.
        לנצח סופרבול דקה לסיום מחטיפה של רוקי על קו ה-1 יארד.
        לנצח סופרבול בהארכה אחרי שפיגרת 28:3 – 2 דקות ו-17 שניות לסוף הרבע השלישי.
        לעשות קאמבק מפיגור של 3:0 מול היאנקיס.

        להמשיך?

        להגיב
        • 7even (פורסם: 6-8-2017 בשעה 13:44)

          לקחת גביע מול הפועל גבעתיים ;)

          להגיב
          • ניינר / ווריור (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:05)

            גדול עמי!

            להגיב
            • עמי ג (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:46)

              תודה ניינר!
              ובגלל הפרגון עוד אחד בשבילך:

              לנצח בגיל 35 וחצי את רפא נדאל ב-5 מערכות בגמר באוסטרליה, אחרי פיגור של 3:1 במערכה החמישית, 5 שנים אחרי הגראנד סלאם האחרון שלך, ולקבוע שיא של 18 סלאמים. ואז לקחת גם את ה-19.
              זה כיף!

            • איציק (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:52)

              זה גם די מתאים לגילאים גאטלין בולט.

        • רומן (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:44)

          מה זה יאנקיז? מי זה סופרבול?

          להגיב
        • יעל (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:49)

          כדורגל, גם משעמם רצח, וגם השעמום נמשך שעה וחצי.

          להגיב
  17. אלעד כ (פורסם: 6-8-2017 בשעה 10:05)

    שני דברים:
    1. רק אני הייתי כל כך מרוכז בקרב בין בולט לקולמן, שלא הבנתי מאיפה פתאום החליטו שגאטלין ניצח? בכלל לא שמתי לב אליו בפינת המסך.
    2. אז קולמן זהב ובולט כסף. אבל לא שמתי לב – מי יקודם למדליית ארד עוד חמש שנים?

    להגיב
    • ק. (פורסם: 6-8-2017 בשעה 11:23)

      1. לא רק אתה
      2. יוהאן בלייק. אולי לשיטתך גם המדליות כסף שגרף מאחורי בולט הן זמניות ונעשו תחת שיטות הסימום הג'מאייקני (שזה לא בעצם סתם ג'וינטים ממולדת הראסטפארים?…)

      להגיב
      • אלעד כ (פורסם: 6-8-2017 בשעה 11:27)

        יוהאן בלייק הוא אותו שטאנץ של ג'אסטין גאטלין. מי היה חמישי?

        להגיב
        • ק. (פורסם: 6-8-2017 בשעה 11:42)

          לא יודע (היו עוד ויקוא הצרפתי ועוד בריטי ועוד אחד ) אבל השמיני בטוח חלק משיטת הסימום הסינית

          להגיב
          • אלעד כ (פורסם: 6-8-2017 בשעה 11:55)

            טוב, זה כבר דורש לינק:

            http://debuzzer.com/dorfan/30683/

            להגיב
          • צביקה (פורסם: 6-8-2017 בשעה 14:45)

            בקצב הזה נצטרך לחזור לחצי הגמר בשביל לחלק מדליות.

            להגיב
            • צור שפי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 17:25)

              :-(

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 18:57)

              צביקה, אתה מועמד ראוי לוועד האולימפי.

    • עירן (פורסם: 8-8-2017 בשעה 11:38)

      גם מירי נבו לא ראתה, אז אתה בחברה טובה….

      בכלל, שידורים נוראיים שלה.

      להגיב
  18. שגיא (פורסם: 6-8-2017 בשעה 10:59)

    מעניין אותי לדעת איפה אתה מציב את בולט ברשימת הספורטאים הגדולים בהיסטוריה.

    להגיב
    • אלכס דוקורסקי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 15:37)

      אמנם גם לא נשאלתי, אבל אכתוב בכל זאת את דעתי.
      קשה מאוד להשוות אפילו בין אתלטים מתקופות שונות. לצורך העניין, ג'סי אוונס לא נהנה מציוד כמו האתלטים של היום, תזונתו היתה שונה, המצב שלו, כאדם כהה עור בחברה גזענית למחצה, גם לא היטיב איתו.
      האתלטים בימינו, לעומת זאת, נהנים כמובן מתנאים שונים לחלוטין. עם זאת, כדאי לזכור שכיום התחרות היא עזה הרבה יותר, כי ישנן הרבה יותר מדינות שמשתתפות, והספורט הרבה יותר נגיש עקב המצב הכלכלי העדיף ושעות הפנאי הרבות יותר שנוצרות בעקבותיו.

      הזכרתי את אוונס בכוונה כי עבורי הוא אחד הספרינטרים, והאתלטים בכלל, הדגולים ביותר שהיו. ההשוואה, למשל, בינו לבין בולט הינה מאוד קשה בגלל הסיבות שצויינו לעיל. עוד יותר קשה, היא ההשוואה בין אתלטים ממקצועות שונים – בולט וזאטופק, למשל.

      לאור זאת, כמעט בלתי אפשרי להשוות בין ספורטאים מענפים שונים. ניתן ליצור הרבה מדדים להשוואה (כמות זכיות במדליות אולימפיות, אליפויות עולם, שיאי עולם, תארים בין-לאומיים וכו'), אבל לא מדובר במדע מדוייק, ורק כאן, בין הכותבים, סביר להניח שמספר הדעות בקשר למיקומו ההיסטורי של בולט יהיה כמספר הכותבים, מה שכמובן די הגיוני.

      לדעתי, הוא הספרינטר הגדול ביותר לשני המיאוצים הקצרים, מה שגם הופך אותו לאחד האתלטים הגדולים בהיסטוריה ומעמיד אותו בשורה הראשונה של הספורטאים בכלל.

      להגיב
    • רומן (פורסם: 6-8-2017 בשעה 16:56)

      מבחינתי הוא האתלט ההכי גדול בהיסטוריה, שלט ביד רמה 12 שנה בדובדבן שבכתר של האתלטיקה, מבחינת האהבה הוא שני להישאם אל גארוז' בשבילי.

      להגיב
      • שגיא (פורסם: 6-8-2017 בשעה 19:33)

        אין ספק שהוא האתלט הגדול בהיסטוריה או לפחות בטופ 3. השאלה איך הוא בהשוואה לספורטאים אחרים. כלומר, כשמשווים "גדולה", האם הוא ברשימה אחת עם ג'ורדן, עלי ופדרר? פלפס?

        להגיב
        • אלכס דוקורסקי (פורסם: 6-8-2017 בשעה 20:32)

          בהחלט ברשימה אחת עם כל מי שציינת.

          להגיב
        • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 11:15)

          פלפס לא באותו משפט, לא באותה נשימה, לא באותה ליגה ולא באותו איזור חיוג.
          פלפס התחרה בתת ענף איזוטרי של ענף איזוטרי. בולט התחרה במקצה (בלי כדור) הפופולרי הנגיש והטבעי ביותר.

          להגיב
          • אלעד כ (פורסם: 7-8-2017 בשעה 11:17)

            נראה לי ששחייה, ועוד ב-4 סגנונות שונים, דורשת טיפה יותר מיומנות מפשוט לרוץ.

            להגיב
            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 11:58)

              גם התעמלות אומנותית, ריקוד בלט, לרכיבה על סקייטבורד.. נו אז מה?

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 12:23)

              אלעד כ,
              חבל על המאמץ. זו דעתו וזכותו.
              מבחינתי פלפס עומד באותה המדרגה עם בולט ואולי טיפה מעל, אבל זה עניין של גישה. גם נדיה קומנץ' נמצאת שם למרות שקפצה על ארבע מכשירים, וקארילין שהתחרה בספורט שבו היו פחות מתחרים מאשר פלפס התחרה מולם.
              כל הספורטאים הללו, כולל בולט עומדים מבחינתי על מדרגה גבוהה מכל שחקן כדורגל, ומכל משחקי כדור קבוצתיים רק ג'ורדן נמצא איתם, אבל גם כאן זה יותר עניין של טעם אישי, ואם מישהו יחשוב שפלה נמצא שם, זו לא תהייה אמירה חריגה, או ווין גרצקי.

            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 14:01)

              איציק, הסברתי לך כבר פעם. כדורגל זה לא ספורט, זה מעל לספורט, אז כן אני מקבל את זה שבולט הוא הספורטאי הגדול בהיסטוריה.
              ג'ורדן? מי זה? למה הוא ולא לקס לוגר? טטאנקה? אנדרטייקר? לאונרדו די קפריו? כולם שחקנים בהצגה.

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 14:26)

              רומן, אין לי דיון איתך כי ההגדרות שלנו לספורט שונות.
              אני מבין שכדורגל אצלך לא במושגי ספורט, תהנה. נראה לי שלפי ההגדרה שלך האתר הזה הוא על עניינים אחרים וספורט בקטנה פה ושם, כי כדורגל זה הרוב.
              יש עוד הרבה ספורטאים שנמצאים במדרגה גבוהה מאד ולא רשמתי, פדרר למשל. אני לא נכנס איתך לדיון מי כן ומי לא, כי אין לנו בסיס משותף לדיון זה. כנראה שעם אלעד כ יש לי ואיתך לא. מכבד את הבחירה שלך. לא מסכים איתך. אני מבין שגם אתה לא מסכים איתי, וכנראה גם לא מכבד את דעתי, אבל גם זה בסדר.

            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 14:47)

              איציק אני אוהב את כל סוגי הספורט, פשוט מציין עובדה שכדורגל נמצא בספירה אחרת.
              אני לא רואה טירוף עולמי כשיש משחק באמריקה עם הכדור הכתום, אני לא רואה אנשים מאבדים את שפיותם, לא רואה מאות אנשים נדחקים מול מסך טלוויזיה אחד בכל מני חורים בעולם.
              פעם כשהייתי בן 6 הינו בנופש בים השחור, אנגליה שיחקה מול קמרון, אני זוכר עשרות אם לא מאות אנשים מצטופפים מול מסך קטן ומחליפים תורנות מי יחזיק את האנטנה, כולם אוהדים את קמרון בטירוף, אני מנחש שלפחות חצי מהם לא הכירו שם של אף שחקן קמרוני ועדיין, אז הבנתי שכדורגל זה לא סתם ספורט, זה הרבה מעבר לזה.
              זה כדורגל איציק, תשלים עם העובדות, אולי אתה לא מייחס לו חשיבות מיוחדת מסיבות כאלה או אחרות, אבל אני לא חושב שהמחזה הזה קיים בשום ענף אחר, וגם ג'ורדן וכל החברים שלו טובים ככל שיהיו לעולם לא ייצרו את הרגשות האלה בבני אדם כמו שכדורגל מייצר. אז כן קטש, שפר, חליקה, אורבך כולם היו ספורטאים נפלאים, אבל אחד מהם לא שלח עשרות אלפי אנשים מאושרים הביתה לנשים שלהם כמו שברקו עשה בעקב אחד קטן לאוסטנסטד, תתעצבן , תתרץ, תעליב, תעשה מה שאתה רוצה אבל זאת המציאות

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 15:30)

              רומן,
              הפופולריות של ענף הפורנו מכניס הרבה יותר כסף מהוליווד. אני עדיין לא בטוח שהמשחק שם ברמה גבוהה ביותר וכך גם התסריט. אולי יש להם עדיפות בזויות הצילום. אני לא בא חלילה להשוות כדורגל לפורנו. אני בא לציין שגודל הפופולריות אינו יכול להיות המדד היחיד. שוב, אין לי בעיה שאתה מחשיב את ברקוביץ' יותר מאורבך, זה עניין אישי שלך. אני מעריך הפוך, וזה גם עניין אישי. מעניין שאתה מתייחס לשחייה כמו לבלט, כלומר כמשהו אומנותי, אולי יפה אולי מעניין, אפילו תרבות, אך לא ספורט. אחרי זה אתה מספר לי שאני מזלזל בכדורגל וכדורגלנים כשאתה מעריך כל ספורט. כמה פעמים זלזלת בפלפס ובג'ורדן ובכלל בענפים אלו. אז לא צריך להסתיר, אני לא אוהב כדורגל, אתה את הרבה אחרים. נחייה עם זה בשלום. לגבי ג'ורדן הזלזול שלך עוד פחות מובן כשהוא במשך שנים היה הספורטאי הפופולרי בעולם לפני זידאן, פלטיני, רונאלדו הברזילאי (כולם כדורגלנים שאפילו אני מאד מעריך). במשך שנים היה בראש ההכנסות ממכירות שלא מספורט כולל פרסומות, והראשון שקיבל חוזה לכל החיים (עד כמה שידוע לי, הוא הראשון אך לא האחרון) מנייק, וההכנסות שלו מפרסום היו בראש הדרוג שנים אחרי שפרש ועד היום הוא גבוהה שם. כלומר הוא לא רק אייקון כדורסל (זה עם הכדור הכתום) אלה כבר אייקון תרבות עולמי. גם פלפס שנים היה גבוהה מאד בדרוג הפרסום העולמי הרבה מעל כל כדורגלן ישראלי ומעל רב הכדורגלנים בעולם, וגם אחד הספורטאים המוכרים בכלל. אז הינה דוגמה לגודל, אם מדברים על פופולריות. אז האם זה המדד היחיד? אם כן, אתה צריך להעריץ את ג'ורדן הרבה מעבר לכל כדורגלן ששיחק, הוא גרם לאושר ולהתפעלות מסביב לעולם, ילדים קנו כדורים וניסו לעוף. אנשים בכול העולם קמו לראות אותו באמצע הלילה, אחוזי הצפייה שלו היו לא פחות מכל משחק כדורגל בכול טורניר שלא תיקח. ואחרי כל זאת, אתה רשאי לא להעריך אותו כאחד הגדולים או לזלזל בספורט בו הוא עסק, כנ"ל לגבי פלפס, או כל ספורטאי שאינו כדורגלן. אז יש הרבה ספורטאים שהם לא רק נפלאים, הם לא פחות נפלאים וגורמים אושר לא יותר קטן מכל כדורגלן שתבחר. בולט נמצא בינהם כמובן.

            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 15:50)

              לא יודע איציק, בשכונה שלי ברוסיה אף אחד לא רצה להיות ג'ורדן, לא שמענו על נייק, וסל לא היה לנו וכשיינו מבקיעים גול היינו צועקים מראדונה.
              אבל נחזור לענייננו, כולם יודעים לרוץ כולם אי פעם התחרו בריצה, אני לא מכיר הרבה אנשים שאשכרה יודעים לשחות, אני לא מדבר על לשרוד במים, אלא לשחות.. שחיה זה נישה, זה כמו חתירה בקאנו, כמו ג'ודו(ולי יש רקע לא רע בג'ודו) , כמו אופניים, כמו ביאטלון זה נישה..
              אתה לא יכול לקחת ספורטאי כמו פלפס שהיה מלך בנישה שלו ולהשוות אותו למלך ה 100 מטר, אתה פשוט חוטא לאמת, אין פה דעה, יש מציאות. תתמודד

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 16:04)

              טוב, ברוסיה לא ידעו עוד על הרבה דברים בשנות ה-90. אבל, כן, גם ברוסיה ידעו מיהו ג'ורדן. לא צריך להיתמם.
              אתן לך עוד זוית ראייה לגדולתם של פלפס, נדייה קומנץ', או קספרוב (כולם נישה במובני ההתעניינות כפי שאתה מגדיר). תחשוב שאם ספורטאי, מספורט נישה מגיע למעמד כוכב שמזהים אותו בכול מקום בעולם, עוצרים ברחוב לחתימות, ברשימת העילית של מרוויחי הפרסום (נדייה כמובן לא יכלה לפרסם אז). את ג'יג'י בופון כולם מכירים, תרצה או לא (בכוונה לא לקחתי את רונאלדו, מסי וניימר כי הם המובן מאליו) כי אותו מזריקים באינפוזיה נרצה או לא. אבל כאשר פתאום כולם מכירים את פלפס, ספורטאי מענף נישה, כנראה הוא כבר הרבה יותר, הוא מעל הענף (ופלפס היה הרבה מעל הענף). אז להיות כוכב בכדורגל הרבה יותר קל (בלי לזלז) כי כל ילד שעושה פעלולים עם כדור מקבל אחוזי צפייה משיאן עולם ב-110 משוכות או 400 מעורב אישי, כך שאם מישהו מספורטאים אלו ניפץ את תקרת הזכוכית, כנראה שהוא ספורטאי ענק.

            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 16:14)

              איציק אני מסכים .
              אבל ז לא סותר שום דבר ממה שאמרתי.

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 16:21)

              זה סותר את עובדת היותו של ג'ורדן או פלפס ספורטאים זניחים בגלל היותם בענפי נישה. הם גדולים בכול קנה מידה, גם בהשוואה לכדורגלנים הכי מהוללים שתוכל להעלות על דעתך.

            • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 18:25)

              הם לא זניחים, הם אחלה ספורטאים. הם פשוט לא באותה ליגה של כדורגלנים בכירים מבחינת גדולה.
              לצרך העניין פול מרסון ומאט לה טיסיה ספורטאים הרבה יותר גדולים מהם.

            • איציק (פורסם: 7-8-2017 בשעה 18:55)

              אני לא אנסה לשכנע אותך, תאמין במה שאתה רוצה. רק שאת הכדורגלנים הללו חוץ ממך ועוד כמה שרוטים אף אחד לא זוכר ולא יודע מה עשו (אולי השמות מצלצלים), ואת אלו שאני מדבר עליהם יזכרו להמון שנים, כנראה גם אחרי מותם.
              ד.א.: אני הלכתי לפי קריטריונים שלך. מבחינתי, קארילין, טדי רניר וגרג לוגניס גדולים בהרבה מכל אלו שציינת ואלו שכנראה פשוט לא נכנסו לך לרשימה, למרות שהיו בספורט נישה וללא תהילת עולם כמו פלפס או קומנצ'י. כנראה עוד רבים מאד חושבים כמוני. וכנראה רבים חושבים כמוך, כך שזה לא באמת משנה.

            • אלכס דוקורסקי (פורסם: 7-8-2017 בשעה 19:52)

              מאתיו לה טיסייה הוא פבריס סאנטורו של הכדורגל.
              מן ההיבט החיובי, כמובן.

      • א.ב (פורסם: 7-8-2017 בשעה 13:34)

        לא 12 שנה 8 שנים…. בין 3 אולימפיאדות יש 8 שנים….
        פלפס לדעתי ירוד מבולט, גם כי בשחייה מתחרים בעיקר עשירים או לפחות לא עניים. וגם כי בעצם מי שטוב בשחייה טוב בשחייה פחות משנה המרחק והסגנון מסתבר…

        להגיב
  19. matipool (פורסם: 6-8-2017 בשעה 13:01)

    אני כמובן לא דורפן אבל מעניין באמת לקרוא גם תגובות של אחרים כמו נחשון ומגיבים נוספים.
    לדעתי, מקום 6-7.

    להגיב
    • matipool (פורסם: 6-8-2017 בשעה 13:01)

      זו הייתה צריכה להיות תגובה לשגיא.

      להגיב
    • shohat (פורסם: 7-8-2017 בשעה 04:48)

      כמו אלכס, אני חושב שככל שקשה (עד כדי חוסר טעם) להשוות בין אתלטים/ספורטאים מתקופות שונות (למרות שזה כיף), קשה עוד יותר להשוות בין מקצועות ותחומים שונים. מה שיותר טבעי וקונסיסטנטי הוא לשייך ספורטאים לקטגוריה שאני קורא לה Jordanesque. ספורטאים שהיו להם מכלול של תכונות שאפשרו עליונות בספורט, פער יחסי ממתחריהם, חדשנות והגדרה מחדש של סטנדרטים והבנת הענף, עקביות, ורסטיליות וגם תכונות והשפעה מעבר לספורט. ספורטאים שהעליונות וההשפעה שלהם היא/היתה מעבר למחלוקת. בולט בהחלט שייך לקטגוריה הזו וגם אחד הבולטים בה.

      בתוך הקטגוריה הזו, ובכלל, צריך לזכור שריצת ה100מ' היא מקצוע הספורט הפשוט והנגיש ביותר מכולם. אין חסמי כניסה כמעט בכלל. כל ילד בריא בעולם ניסה כוחו בלראות מי יותר מהיר. בולט היה אדם אחד מכל אוכלוסיית העולם שהיכולת הפיזית שלו, בלי שום צורך בפרשנות או יכולת לסתור/לסייג – היתה מפגן של עליונות אבסולוטית לאורך זמן.

      להגיב
  20. ויכסלפיש (פורסם: 7-8-2017 בשעה 17:03)

    מדהים שגם אתמול ב-100 נשים המנצחת הגיחה משביל צדדי וניצחה את הפייבוריטיות משבילים 4-5. אירוע נשכח? זה היה אירוע שאמור להיזכר כגראנד פינאלה של בולט וייזכר כסיום קצת עצוב (בריצות יחיד) לקריירה מופלאה.

    אגב מתברר שגאטלין קבע שיא עולמי למאסטרס (גיל 35 ומעלה)

    להגיב
    • רומן (פורסם: 7-8-2017 בשעה 18:27)

      זה לא הגיוני, אני זוכר את ברונו סורין (זה השם נדמה לי) רץ 9.86 מול מוריס גרין אי שם בסוף הניינטיז.

      להגיב
      • אורן השני (פורסם: 7-8-2017 בשעה 19:23)

        הוא היה בן 32 (ורץ 9.84)

        להגיב
    • Ivan Pedroso (פורסם: 7-8-2017 בשעה 19:22)

      וואלה.
      עדיין פחות מרשים מקים קולינס שרץ במאית לאט יותר (9.93) בפאקינג גיל 40 בשנה שעברה.

      ברוני סורין (יואו איזה blast from the past) רץ 9.84 בשיאו, כשסיים שני למוריס גרין בסביליה 99, אבל הוא היה "רק" בן 32.

      להגיב

מה דעתך?