חידון מספר 646. לעכברי פוטבול אמיתיים

לכבוד הסופר בול!

אז אנחנו 60 דקות מסיום עונת הפוטבול, הספורט הנפלא והמיצג הטלווזייוני המושלם. ואם הבירות כבר במקרר, והנקניקיות על הגריל (אל תטגנו, זה לא בריא) מה חסר לנו? כמעט כלום. חוץ מחידון פוטבול אמריקאי. בשביל זה אנחנו פה.  

בבחירת השאלות לקחתי בחשבון שזה לא ספורט של טמבלים. סטטיסטיקות וטקטיקות מורכבות מאד עומדות מאחרי בחירת המהלכים והאסטרטגיה של הקבוצות. חישובים כלכליים של כדאיות הם חלק אינטגרלי מבניית הקבוצה. וכמוה חוכמת ההמונים שמתבטאת במשחקי הפנטזי שמשקפים את הידע והאהבה הבלתי נגמרים למשחק. ולכן חידון שמצריך ידע היסטורי אבל גם לא מתבייש לגעת אפילו בנושאים מדעיים. אני אומר זאת במפורש ולא מתבייש: צריך לתת כבוד לקהל האינטיליגנטי והמשכיל של המשחק הזה. 

1. מיהו שחקן היכל התהילה, זוכה ארבעה סופר-בולים שמחקר על מוחו אחרי שמת בגיל 50 הביא לאבחון מחלת הCTE –  (שהיא ספוגיות טראומתית כרונית של המוח)?

2. ומי השחקן שרצח את בת זוגו והתאבד במתחם האימונים – ואחר כך אובחן כלוקה בCTE?

3. מדוע דייב דוארסון, מכוכבי הגנת שיקגו האגדית של 1985, בחר להתאבד ביריה לחזה ולא לראש?

4. מיהו זוכה פרס נובל לרפואה, שהליגה חסמה אפשרות שמוחו של ג׳וניור סיאו יימסר לידיו למחקר?ֿ

5. באיזה תחום של הרפואה התמחה אליוט פלמן, הרופא שהליגה הציבה מטעמה בראש הוועדה לבחינת פגיעות ראש?

6. הליגה הודיעה בשלב מסויים שתתרום 30 מליון דולר לשנה לבחינת אפשרות הקשר בין CTE לפוטבול – מה עשתה כשמחקרים החלו להוכיח את הקשר הזה?

7. מה העניין העיקרי שמטריד את הליגה בחשיפת ממצאי ה CTE ?

8. במחקר בו נבדקו מוחותיהם של 111 שחקנים פוטבול מתים – אצל כמה נמצאה מחלת ה CTE?

9. בן כמה היה טיילר סאש, זוכה הסופרבול עם הניו יורק ג׳יאנטס ב-2012, כשמת ממנת ייתר כשהוא לוקה בדכאון ומאובחן  ב CTE?

10. מי הקווטרקבק האגדי – מהגדולים בהיסטוריה – שמימן סרט על ההדרדרות של שחקני פוטבול כתוצאה מ CTE ואמר שלא היה רוצה שילדיו או נכדיו ישחקו פוטבול?

11. מי השחקן עם הציוד המגניב בתמונה:

12 ומי שחקן הפורטי-ניינרס, שתפס את אחת התפיסות הגורליות בתולדות המועדון, שמת מALS – הוא אמר שהוא חושד שהמחלה נגרמה בגלל פגיעות ראש? רמז:  אחרי מותו אושר שהוא סבל מCTE

 *

שיהיה לכם אחלא סופר-בול. ותזכרו – יש אנשים שם במגרש שיחיו חיים שלמים, גם אם קצרים, עם סבל, דכאון ודמנציה לכודים בתוך הגולגולת שלהם. רק כדי שתהנו מהמשחק הנפלא הזה. 

לתשובות הנכונות

חידון מספר 645 שישמש גם כקידום ארסנל-מנצ׳סטר יונייטד
חידון מספר 647. אירלנד

79 Comments

עידן. 1 בפברואר 2019

עולה מהפוסט הזה תחושת עליונות מוסרית די מעיקה (כזאת ששמורה בדר"כ לטבעונים מיליטנטים).

נחכה שיוכח סופית הקשר בין נגיחות בכדורגל ופגיעות ראש, יהיה מעניין לבחון את החידון שתפרסם אחרי.

אסף כלשהו 1 בפברואר 2019

בד"כ האנשים שמועקים מתחושת העלינות הזו הם כאלו שבסתר ליבם מסכימים איתה אך לא רוצים לצאת מהארון כי מפחדים משינוי בחייהם כפי שהם תופסים אותם…. ואני אומר את זה כחובב בשר מושבע על כל המשתמע מכך.

דיזידין 1 בפברואר 2019

וואי דורפן, יא גאון, הרגת אותי.
שתיים נכונות – 3 ו-10.
ועידן – ראה תשובה 8.

דיזידין 1 בפברואר 2019

ובהזדמנות זו, כדי שההנאה מהסופרבול תהיה שלמה, הנה הפרסומת שסי-בי-אס והאן-אף-אל לא
הסכימו לשדר במשחק

https://www.greenentrepreneur.com/article/326859

אוהד 1 בפברואר 2019

המחקר נעשה על כאלה שהמשפחה שלהם התלוננה על בעיות זיכרון… ולא על כל שחקני פוטבול.
לא היתה שום קבוצת ביקורת.
אני לא אומר שאין השפעה אלא רק של"מחקר" הספציפי הזה אין שום משמעות.

איציק 2 בפברואר 2019

אתה מציע לחייב כל שחקן פוטבול להסכים לבדיקת מוחו בסוף קריירה (גם אם נשאר בחיים)?
איזה קבוצת ביקורת אתה מציע לקחת? אתה נמצא במצב שבו מאד קשה להסיג קבוצת ביקורת שתהייה בלתי תלויה ולכן עדיף לא לעשות כלום.
בנוסף, נכון שזה שאין קבוצת ביקורת זה מאד בעייתי. עדיין הרבה מקרים התפתחו מניסוי שלא מבוצע לפי כל הכללים אבל הצביע לאן כדי ללכת, והניסויים הבאים כבר נעשו כמו שצריך (אני מדבר בכלל במחקר ולא רק בתחום הרפואי). ניסוים אלו אולי אף פעם לא היו מבוצעים לולא הניסוי הראשוני. כל מה שניתן לומר שמניסוי זה לא ניתן להסיק משהו חד משמעי, אך לומר שהוא חסר משמעות זה די חוסר אחריות.

רונן דורפן 2 בפברואר 2019

כלומר ליגת הפוטבול תעשה משהו אם כמה שחקנים בריאים יתרמו את מוחם למדע. אחרת היא לא תרצה חלילה לפגוע באובייקטיבית המדעית. ובכן – בניגוד להמלצה שלך הם כן הודו בה-2016 בקשר בין CTE לפוטבול.

יואב דובינסקי 1 בפברואר 2019

חזק מאוד. כפי שכתבתי לך, הפחדתי את הסטודנטים שלי עם הראיון של פארב ואמאלו בCNN. בספק כמה זה יעזור.

NoOne 1 בפברואר 2019

יש לי עוד שאלה , האם רונן דורפן יממן את כל המילגות לשחקנים(רובם שחורים) שבחיים לא היו מסוגלים להגיע לקולג'(מבחינה פיננסית או אקדמית) ובאמצעות לימודים אלה הצליחו לעזור לעצמם לחיים הרבה יותר טובים להם ולמשפחה שלהם?(ואני לא מדבר על אלא שהגיעו ל NFL)
ושאלת בונוס , האם דורפן יממן את טיטל 9 לכל תחומי הספורט לגברים ונשים שמקבלים תקציבים על חשבון הפוטבול ובלי פוטבול 75 אחוז מהם יעלמו?

אני יודע שאתה חושב ש פוטבול זה הדבר הכי נורא עלי אדמות אבל יש הרבה מאד דברים טובים שפוטבול עושה.

דורפן 1 בפברואר 2019

גם תעשיית הסיגריות מספקת מקומות עבודה.

תודה על הצעתך – אבל אני כבר מממן ספורט אולימפי מאד מצליח – משום שאני משלם מסים במדינה שאני חי בה. שלמרות שהיא לא עשירה ואין בה פוטבול היא אחת מ2-3 המצליחות במשחקים האולימפיים.

אוהד 1 בפברואר 2019

זו המדינה שבה אלוף אולימפי משתמש בסמים והוא עדיין גיבור לאומי למרות שתפסו אותו על סמים, נכון?

רונן דורפן 2 בפברואר 2019

אפשר לשאול מי? או לחילופין להפסיק להציף בפייק ניוז.

אמיתי 1 בפברואר 2019

חידון שובר ראש. 0

איציק 1 בפברואר 2019

השוות את השיא שלי בתחום.

סימנטוב 1 בפברואר 2019

וואו! (ובלי קשר לא ידעתי אף תשובה)

Matipool 1 בפברואר 2019

בדיוק מה שהתכוונתי לכתוב גם. ניחוש מושכל הביא לי שתי תשובות.

cookie-monster 1 בפברואר 2019

כנל!

shohat 1 בפברואר 2019

ג'ו מונטנה במונולוג הפתיחה האדיר לסאטורדיי נייט לייב, אחרי זעזוע המוח שספג ממכה של ג'ים ברט בהפסד הפלייאוף 49-3 לג'ייאנטס.
https://youtu.be/NH_qCH4PeZ4

כשהתוצאה היתה 0-0 ג'רי רייס היה בדרך לטאצ'דאון אך השמיט את הכדור. כששאלו את מונטנה איך היה מתפתח המשחק אם רייס היה משלים טאצ'דאון הוא ענה: "אה, אז הײַינו מפסידים 49-10".

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

חסרה כמובן שאלת הטריביה האולטימטיבית סטייל עזי דן- מי הניף את הגביע העולמי (האמיתי, כדורגל שלנו, נו סוקר או איך שתרצו לקרוא לזה) שהיה לו CTE?
ובקיצר, עד שסטלמך הבא, טים קאהיל או דויד לביא לא תורמים את מוחם למדע, אין משהו ממש יותר מועיל שיצא מכל העניין. ואולי כל ספורטאי בספורט אחר שבדכאון או שינוי התנהגות. מאחר וכל הפוקוס על ספורטאים ובעיקר ספורט אחד של פוטבול, אין לנו באמת מושג מה הסיפור הזה אומר סטטיסטית.
כמו שמישהו כבר אמר כאן מזמן, עדיין שחקני nfl חיים לא פחות (ובמחקרים בעבר בממוצע יותר) מכלל האוכלוסיה. לשחקנים פעילים חיו כמו שחקני הריזרב שכמעט ולא שיחקו בליגה (מחקר משנה שעברה). לדעתי, הרבה יותר מפריע לאיכות החיים שלהם כאב. פשוט כאב גרמי מכל חבלות לעצמות, לשרירים והגידים. זה יכול להטריף לאורך זמן יותר מcte כן או לא.

סססס 1 בפברואר 2019

כשהאמת ברורה אבל לא נוחה אז מכסים את העיניים ומדחיקים.

Gil - Zimbabwe 1 בפברואר 2019

לא ניסיתי אפילו להתמודד, אבל הסיפור מאחורי כל שאלה מרתק.

YG 1 בפברואר 2019

נשמע שאתה פחות מתחבר

גיללתר 1 בפברואר 2019

5 מ-12. שיא אישי, כולן ידעתי רק ממעקב אחרי הפיד שלך השבוע בפייסבוק.
כמו שכתבו פה כבר למעלה, כולנו גם יודעים שתעשיית הבשר אכזרית לא פחות ועדיין רובנו בוחרים להתעלם מזה. כנראה שגם כאן עובד אותו אפקט

דורפן 1 בפברואר 2019

תעשיית הבשר עוסקת במזון – שהוא דבר נחוץ ולא מותרות. אולי ההקבלה היותר נכונה היא תעשיית הפרוות.

אסף 1 בפברואר 2019

"תעשיית הבשר עוסקת במזון – שהוא דבר נחוץ ולא מותרות", אתה רציני דורפן, זאת התשובה שלך?

D! פה ועכשיו 1 בפברואר 2019

תעשית הבשר עוסקת בתעשייה ולא במזון. במוצר ולא במזון. כמו רוב הדברים שמוצאים בסופר. שום דבר נחוץ.

אסף כלשהו 1 בפברואר 2019

מה הבעיה עם התשובה הזו? תעשיית הבשר אכן עוסקת במזון, לא?
לשיטתי ולשיטתם של הרבה אנשים, בשר הוא חלק עיקרי ומזין מהתפריט התזונתי. האם הייתי מעדיף לצרוך את כל הבשר שלי מחוות חופשיות בלי קשר לתעשיית הבשר, או לחילופין בבשר מהונדס גנטית שלא נלקח מחיה אמיתית? בוודאי! האם אני מוכן לוותר על חלק כל כך משמעותי בתזונה שלי בגלל חוסר המוסריות (שעליו אני לא חולק) של תעשיית הבשר? אני אישית לא וזו לבטח שאלה קיומית יותר מהשאלה האם לצפות בפוטבול או לא…

אסף 1 בפברואר 2019

בגדול תעשיית הבשר לא עוסקת במזון, כמו ש- D כתב היא עוסקת בתעשיה. רובה המוחלט הוא מותרות. זאת פשוט תשובה מיתממת של דורפן.
אם היה עונה שמדובר בחיות ולא אנשים, או שכל אחד יבחר במה הוא נלחם, היתה תשובה יותר מתקבלת מבחינתי.

D! פה ועכשיו 2 בפברואר 2019

מה שאסף, לא כלשהו, אמר.

ורק כדי לחדד אני אפילו לא מדבר על המותרות – היא תעשייה. אין לה שום עניין במזון, מהשורש ז.נ. להזין.
יש לה מטרה אחת וזה למכור. זה אמנם בא על חשבון החיות אבל לעניינך – יותר חשוב – זה בא גם על חשבונך.

ק. 2 בפברואר 2019

מסכים עם D ואסף. תעשיית הבשר היא תעשיית סבל, עזבו את זה שאם רוצים להזין את העולם, ניתן היה לעשות זאת עם חצי מהשטחים שתעשיית הבשר תופסת (לגידולים שמאכילים את החיות). להגיד שזה יותר הגיוני ויותר מוסרי מפוטבול זאת היתממות לשמה (ולכמעט כל תעשייה גדולה יש את מערכת השקרים והטיוח שלה כדי להכשיר שרצים שייצרו יותר כסף, כולל הכדורגל האהוב שלנו)

ניינר / ווריור 1 בפברואר 2019

בלי אף שאלה על ג'וניור סיאו? אתה מחפף דורפן במלחמתך כנגד המשחק הזה

דורפן 1 בפברואר 2019

לא הגעת עד שאלה 4. כנראה שזה היה חידון משעמם. מתנצל

ניינר / ווריור 1 בפברואר 2019

תראה מה ששנים של צפייה בפוטבול עושה למח

D! פה ועכשיו 1 בפברואר 2019

חיחיחי

Matipool 1 בפברואר 2019

מבין שאתה לא מתכוון לראות את בריידי זוכה בחמישי שלו, הא?

ק. 1 בפברואר 2019

בריידי עם 5

Matipool 1 בפברואר 2019

למה אף אחד לא מעדכן אותי?.. (-:

ק. 1 בפברואר 2019

בתור אוהד ליברפול, מה זה כבר אליפות יותר, אליפות פחות?:)

matipool 3 בפברואר 2019

כן.. כשמייקל תומאס לקח לנו את האליפות בשנייה האחרונה ב-89', זה היה נראה כמו מכה קלה בכנף (איזה טוויסט זה נתן ל"קדחת המגרש" של ניק הורנבי).
מי ידע אז שבמשך שלושה עשורים מאוחר יותר, תהיה לנו רק עוד אליפות אחת.

דורפן 2 בפברואר 2019

היו לו חמש עוד בתקופה שצפיתי בפוטבול

יואב בורוביץ' 1 בפברואר 2019

דורפן, כתבת מבריק. בגדול, אני חושב שצריך להתייחס לפוטבול כמו לאגרוף, UFC ובמידה מסויימת מירוצי מכוניות ואופנועים. כלומר, ענפים מאוד מסוכנים שהמשתתפים בהם מסתכנים בחייהם. הבעיה של הפוטבול: הוא (הרבה) פחות מסוכן משאר הענפים שציינתי במובן של סכנת חיים מיידית. הנזק במקרה שלו הוא רב שנים ומחלחל (למרות שגם הנזק רב השנים קיים באגרוף וב-UFC, ובמשנה תוקף). רק שבמקרים של ענפי ספורט שהם למעשה מכות – הדברים הללו ברורים לכל. אין כל רמייה או רמייה עצמית. ועל הפוטבול עדיין רבים מדי חושבים שזה ענף כמו כדורסל או כדורגל או בייסבול, וברור שהוא לא. אגב, עוד ספורט שיש בו זעזועי מוח רבים ונזק רב שנים הוא הוקי, אבל עליו משום מה מדברים הרבה פחות והוא לא סובל מהתדמית השלילית של פוטבול. אני לא ממש מצוי בנבכי הרוגבי, אך לדעתי גם הוא סובל מלא מעט בעיות דומות לפוטבול, אך גם במקרה שלו אין את התדמית הכל כך שלילית. בכל מקרה, הפוטבול "זוכה" לתדמית שלילית בצדק. זה באמת ספורט שעושה רע מאוד לבריאות ולבריאות הנפש ולאיכות החיים. השאלה היא מה עושים עם זה. מפסיקים לשחק? מפסיקים לצפות? לדעתי, כל אחד כאן זכאי לעשות את מה שהוא רוצה. לא הייתי מוציא את הפוטבול מחוץ לחוק, כי גם האגרוף וההוקי והרוגבי אינם מחוץ לחוק. היכן הפוטבול בעייתי יותר? ברמת התיכונים ואולי אפילו במכללות. שם אולי צריך להוציא את המשחק מחוץ לחוק, בדיוק כפי שאין אגרוף או UFC ברמת התיכונים. על כל פנים, הפוטבול ניצב בפני בעיה קשה. הוא ימשיך להתקיים (עוד לא מעט שנים) כי יש בו הרבה כסף וגם הרבה מאוד אהבה של האוהדים. השאלה היא מה יקרה לתדמית שלו בעשורים הקרובים. אם היא תמשיך להתדרדר, הספורט יהיה בבעיה עוד הרבה יותר קשה.

jhkj 1 בפברואר 2019

בוינגייט נהגו לאמר לנו שלעשות ספורט זה לא בריא, מעטים הדברים שפוגעים בגוף כמו ספורט. אפילו לספורטאי שלא סבל מפציעות כל הקריירה העומס הפיזי מאיץ תהליכי שחיקה כמו הסתיידות. אנשים לא עושים ספורט תחרותי כי זה בריא, הם עושים אותו למרות הנזק הבריאותי שהוא גורם. לאנשים שלא מצליחים להבין למה אנשים הולכים לענפי ספורט כאלה מרצונם, אני ממליץ לראות "מיליון דולר בייבי", כל מה שאני אגיד על אנשים ומה שמניע אותם קלינט יגיד יותר טוב.

דורפן 1 בפברואר 2019

בורוביץ׳ – שני דברים. אחד הדברים שמקוממים בפוטבול הוא לא הנזק הרפואי, אלא השקרים וחוסר היושר בהכרה בבעיה ובהתמודדות איתה. אם הפוטבול היה ישר בעניין הזה – היה הרבה יותר טוב. והדבר השני בו אתה מאד צודק: אני לא בעד לאסור על כל מה שהוא לא בריא. אבל פוטבול מגע עם קסדות לכל הפחות צריך להיות מוגבל לבני 18 ומעלה. הוא לא יכול להיות ענף עיקרי דיפולט בבתי ספר רבים.

jhkj 1 בפברואר 2019

אם היו עושים את זה כמו באירופה שילד שרוצה הולך ולא במסגרת בית ספר זה בסדר מבחינתך? אני לא יודע על פוטבול אבל אני יודע שחלק גדול מלהצליח באומנויות לחימה דורש המון המון ניסיון שרק הזירה יכולה לתת וצריך לדעת "to take a punch" ויש הרבה אלמנטים שאי אפשר לעבוד עליהם עם קרב באוויר.

יואב בורוביץ' 1 בפברואר 2019

אתה מצפה מתעשיית הבשר שתחשוף את כל מה שלא בריא בבשר? או את האופן הבלתי מוסרי שבו מוכן הבשר?
אתה מצפה מקוקה קולה או מכל תעשיית המזון (ובעיקר המזון הממותק) שתחשוף את כל מה שלא בריא במוצרים שלה?
אז מדוע אנחנו מצפים לכך מה-NFL?

אמיתי 1 בפברואר 2019

השוואה לא סימטרית- קוקה קול. פוגעת בבריאות הלקוחות שלה. האנאפאל פוגעת בבריאות העובדים שלה.
אין שום הוכחה שבשר לא בריא לבני אדם. ההיפך

ק. 1 בפברואר 2019

איך נאמר זאת, תעשיית הבשר לא מאריכה חיים של בעלי חיים ולא מהווה להם הנאה גדולה..

אמיתי 1 בפברואר 2019

דיברתי על בני אדם. יש הבדל. לא מכיר חיות שחוות ״הנאה״ אבל פסדר

ק. 2 בפברואר 2019

תאמין לי, אני יכול לפרוט פה תגובה ארוכה גם על הנזקים שהיא מסבה לבני אדם, מבחינת ההשפעות הסביבתיות העצומות במאקרו, ומבחינת כל מה שדוחפים לחלק גדול מהבשר, כדי שיגיע בסופר או לצלחת בצבע ובמרקם שאתה אוהב.
ושוב, לא חושב שזה לא בסדר לאכול בשר, בחירה אישית לגמרי, רק צריך להבין לקבל מה עומד מאחורי זה. ברור שאם אנחנו חיים בחברה מערבית לא נוכל להתנזר מהכל

אמיתי 2 בפברואר 2019

בטוח שאתה יכול (;
התכוונתי רק מבחינה תזונתית. אין תחליף מהבחינה הבריאותית לבשר- זו המסקנה שלי מהמחקר שאני ערכתי. וכבר הייתי על סף הצמחונות.

רונן דורפן 2 בפברואר 2019

אכן אפשר להאכיל את כל האנושות בצורה מזינה ובריאה ללא תעשיית הבשר והסבל לחיות. זה יחייב הערכות מאסיבית מחדש של המין האנושי, תוך שיתוף פעולה של כל מדינות העולם, שמותר לקוות שתתרחש יום אחד. זו בעיה לוגיסטית מעט גדולה יותר מרפורמה בליגת הפוטבול.

ק. 3 בפברואר 2019

מסכים איתך דורפן, עדיין, יש עלייה אקספוננציאלית במודעות לנושא ובמספר הצמחונים בעולם.
לדעתי, עוד 100 שנה יתייחסו בראייה לאחור אל תעשיית גידול חיות לטובת הריגה ואכילה כאל משהו כל כך פרימיטיבי ולא הגיוני/מקובל כמו שמסכלים היום עבדות או קניבליזם.
כנראה מה שבאמת יגרום לזה הוא ההצלחה לייצר בשר מהונדס בטעם ומרקם שלא נופלים מזה שמן החי ושעלויות הייצור יהיו כלכליות

איציק 2 בפברואר 2019

אני מסכים איתך לגבי הפוטבול. לגבי הוקי, מעניין אותי לדעת עד כמה שם יש התנגשויות בין קסדות. הוקי נראה לי ספורט עם המון מגע ומעוד פציע (גם הכדוריד) אבל לא זכור לי שראיתי הרבה התנגשויות ראשים.
לגבי הוצעה מחוץ לחוק, אז אני די בעד וגם את האגרוף ועוד כמה "ענפי ספורט" שמטרתם לפגוע במודע אחד בשני.
ולגבי הוצעה מחוץ לחוק, אספר משהו ששמעתי, אך לא יודע האם זה אמתי או אגדה אורבנית. מספרים שבילוי חביב בדנמרק היה הטלת גמדים למרחק. יצא חוק שאוסר זאת, בגלל פגיעה בכבוד האדם. במהרה לאחר חקיקת החוק, גמד הגיש תביעה לבית משפט נגד החוק בטענה של פגיעה בחופש העיסוק כי בזה פרנסתו. הוא טען שהוא מתפרנס מכך שזורקים אותו ויישאר מובטל אם ייאסר בחוק לזרוק אותו.

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

יש שני סוגים של מכחישי מדע. האחד הוא הקל, מכחישי אבולוציה, התחממות. היום קל לקרוא להם הטראמפיסטים ולהתנשא עליהם. איתם הרבה יותר קל להלחם.
אבל הפוסט הזה וחלק מהתגובות מראות על מכחישים הרבה יותר קשים ואפקטיבים. המכחישים ה'עדינים' שמבינים משהו חלקי , אבל לא מסוגלים כבר לתת למדע ושיטותיו (וכאן בעיקר מדובר באפידמיולוגיה) להוכיח או להכחיש היפותזה שהם סימנו מראש כנכונה. רק נאמר שעד 2015 אפילו לא היה קונצנזוס אמיתי בין החוקרים מה זה באמת cte ברמה פתולוגית.
האם יש יותר cte הפוטבול? אפשר היה להתפלפל אפילו על זה מדעית, אבל סביר בהחלט שכן.
אבל מה זה אומר? עדיין כלום. כי הbias עדיין מכאן ועד הודעה חדשה. כי אין לנו מושג אם לטוני רומו (פרוטוטייפ של מישהו שנראה לי חד, חכם ומאושר כבכיר הפרשנים היום בכל ספורט שדורפן מפסיד) יש אותם ממצאי cte כמו לוובסטר או סאו). אפילו לא יודעים אם זה ממכות קטנות או גדולות. שלא לדבר על ענפים אחרים שרק עכשיו להבין (ולשאלת הטריביה שלי, בליני שהרים את גביע ז'יל רימה לברזיל ב58 גם היה עם cte). אנחנו כן יודעים ששחקני nfl חיים טוב באופן כללי. אפשר להגיד, ככל הניתן אפידימיולוגית, שהנזק מcte לתוחלת החיים הוא בודאי לא משמעותי או חריג (דוגמא קיצונית הפוכה תהיה כמובן עישון). האם יהיה נזק מצטבר לאיכות חיים שלהם חזה לא נבדק ברצינות.
ועוד דבר אפרופו ראיה דיכוטומית שגם היא נמצאת בשפע אצל 'המכחישים העדינים'. מייד יש מחשבה שכל מי שלא מתרגש מcte, בודאי בקהילה המדעית הוא נגוע באינטרסים , בטח שפוט של nfl או חס וחלילה לא נוירופיסיולוג (כשהדבר העיקרי שצריך בשלב הזה ברמת ההחלטה עד כמה צריך להתערב הוא אפידימיולוג).
זוהי ראיה ילדותית מאד. באותה מידה, גם לחוקרים מפנסילבניה אוניברסיטת בוסטון יש אינטרס להוכיח כמה cte הוא השטן. הרבה כסף מסתובב שם מה nih ומקורות אחרים.
ולכן כשיש כוחות מדעים רבים שחלקם מנוגדים, ובמקרה הזה כשיש עניין ציבורי, המדע יתקדם לכאן או לשם עם סכוי סביר למסקנות. עד אז , הרבה דמגוגיה (אני בטוח שגם מהצד השולל חומרת cte אבל לא על זה החידון).

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

תיקונים
נוירופתולוג
פנסילבניה ואוניברסיטת בוסטון

דורפן 1 בפברואר 2019

כן – רק כפי שאתה רואה חלק מהחידון עוסק בממצאים מדעיים וחלקו עוסק במלחמה שהליגה ניהלה במדענים שמנסים לחקור אותם – ולכן הטיעון שלך לא הכי רלוונטי.

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

מדוע?
שוב אתה מחפש איזה אנלוגיה אולי לתעשיית העישון. וזה ממש לא ככה. לטעמי אתה מפגין נאיביות נוראית.
ואתה מתעלם מזה שיש הרבה אנשים שיש להם אינטרס להפוך את הcte לאם כל הרעות בעולם (מסתם יוקרה אקדמית ועד פשוט לפיצוי כספי). לא אכנס למה נכון מבחינת יחסי ציבור. פרקטית, ואם באמת אתה עוקב אחרי זה מ2005, אתה יודע לא מעט חוקרים שרתמו את העגלה לפני הסוסים והוציאו כותרות דרך התקשורת שחרצו את דין הcte כאשם בכל דבר. הרי לתאגיד העשירי הבעלים החמדניים וגודל גם ככה אין תדמית מי יודע מה. זכותם גם לחפש את האמת בצד שלהם כי שוב וזה החשוב, זה רחוק מרחק מזרח ממערב מפיליפ מוריס וסיגריות.
לפחות סטטיסטית, בטח בשלב הזה, אני מבטיח לך שיותר אקס שחקנים בנפל נמצאים בדיכאון וחוסר תפקוד מנטלי מיטבי מהסיבה שאנחנו כולנו הלא האתלטים סובלים ממנה, מאשר אופציית הcte. הקלות שבה כל אחד מלביש על מקרה cte שדורשת אוטופסיה, היא הזויה. מותר לדעתי להתאזר בסבלנות ולא להתלהם.

דורפן 1 בפברואר 2019

חיפוש האמת שלהם – מינו ראומוטולוג שבעצמו היה רופא קבוצה רשלן וגם רופאו הפרטי של הקומישינר זה ״לשקר במצח נחושה״. זה ש״אתה מבטיח לי״ זה לא מדע בביקורת עמיתים. ממצאי הCTE כן. ושאלה אישית (אינני מכיר אותך) – האם היית נותן לילד שלך להיות ליינבקר? כדורגלן? שחקן טניס?

לגבי מחקרי אורך החיים זה הרבה יותר ספקולטיבי מאוטופסיות. מדובר באנשים בריאים – אז מי יודע כמה הם אמורים לחיות. הליגה בחרה לבדוק שחקנים עם קריירה של חמש שנים לפחות – שזה מגדיל את מספרי הבועטים והפנטרים ותפקידי פחות-מגע. וגם ארוך מהקריירה הממוצעת. זו הבעיה בכל סטטיסטיקה כללית.

לעומת זאת יש מצב שפתחו מאות גולגלות ומצאו אסון.

D! פה ועכשיו 1 בפברואר 2019

סתם אתה מתעקש רונן. חכה עד שהמדע יואיל בטובו לגלות או לא, במימון של הליגה או לא, שיש בעיה ורק אז תלחם על בריאות הספורטאים.
כמו בפוסט הנהדר שלך על סמים בספורט עם יכולות טכנולוגיות של עוד שנים רבות קדימה.

מתן 1 בפברואר 2019

ניגשתי לחידון בידיעה שזה לא הולך להיות היום שלי, קראתי את ההקדמה ואז הבנתי בוודאות שזה לא יהיה נעים, ואז הגעתי לשאלות.
שאלה ראשונה שמחתי שידעתי כי במקרה קראתי לא מעט על CTE. ואז גם השניה היתה קשורה והתחלתי להתלהב. מפה לשם סיימתי עם 10. ללא ספק חידון הפוטבול הכי מוצלח שאי פעם יהיה לי.

סימור סקגנטי 1 בפברואר 2019

4. נעים סולימנגולו ומוחמד עלי גם ראויים לחידון דומה

Amir A 1 בפברואר 2019

אין לי בעיה עם הביקורת על הנזק הרפואי שהפוטבול גורם, ובטח שלא עם הטענה כנגד הטיוח של הליגה. אישית, לא הרשיתי לילדים שלי להתקרב לפוטבול בתיכון. רק שבתור מישהו שעוסק במדע, שתי שאלות בחידון קוממו אותי:
שאלה 8 (110 מוחות מתוך 111 שנבדקו וכו'). על מנת שהבדיקה תהיה מהיימנה, המוחות צריכים להידגם רנדומלית מתוך כלל אוכלוסיית שחקני הפוטבול. מכיוון שתרומת מוחות למדע היא עניין וולנטרי, אני יכול רק לשער (לא קראתי את המאמר) שהמתנדבים היו כאלו שמראש הרגישו שקיימת איזו בעיה ורצו שאחרי מותם יבדקו האם זה קשור ל- CTE. סיטואציה שכזו מוציאה, כמובן, את העוקץ מהניסוי. ככלל אצבע, מחקר שמאשש את השערתו עם נתון של 99% צריך להילקח בערבון מוגבל. מאוד מוגבל.
שאלה 11 (וגם התשובה לשאלה 12). כאן הקישור שדורפן עושה בין CTE ל-ALS גובל בגניבת דעת. על מנת לעשות קישור שכזה צריך לבדוק את אחוז הסובלים מ-ALS אצל שחקני פוטבול הסובלים מ-CTE ובאותה שכבת גיל באוכלוסיה הכללית, ולהראות שבקרב שחקני פוטבול המחלה התפרצה יותר באופן מובהק. אני רק יכול לשער שמחקר כזה לא נעשה, פשוט כיוון שבלתי אפשרי לבצע אותו כיום עם אמצעי ההדמיה הקיימים.

אני באמת ובתמים מאמין שלשחקני פוטבול נגרם נזק משמעותי, אבל אני גם מאמין שצריך לדבוק בעובדות ובגישה מדעית לנושא. חבל לזהם נושא חשוב כל כך בטענות שאחר כך יהיה קשה להגן עליהן.

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

אמיר, בודאי שזה היה convenience cohort. זאת בכלל לא השאלה…עובדה שאין גוף רציני שממליץ שלא לשחק פוטבול (ועונה לדורפן, לא לא הייתי מתנגד שבן שלי יעשה וישחק במשהו שאוהב ואגב נראה לי שטייט אנדס ובכלל התקפה אם כבר מסוכן מהגנה).

הגופים הרפואים בארה"ב לא פריארים ולא מפחדים להילחם כשצריך. בארגוני הנשק, בתעשיית המלח, סיגריות אלקטרוניות וכולי). בכנות אם יצטרכו, ה nfl יהיה בשבילם כסף קטן. …

איציק 2 בפברואר 2019

Amir A,
מקובל עלי כל מה שכתבת, רק אני רוצה להבין איך אתה מציע לקחת דגימות מח מאלו שלא התנדבו, ובטח מאלו שעדיין חיים?
מה שאתה אומר, שכמעט ובלתי אפשרי לבדוק את הטענה הזו, ולכן לא צריך להביא את הסטטיסטיקה הקיימת (עם ההסתייגויות המתאימות). אני חושב שלמידע שדורפן הביא על 110 מתוך 111 יש חשיבות, יחד עם ההסתייגות שאלו נתונים מתוך מתנדבים ולא מתוך כלל האוכלוסייה.

Amir A 2 בפברואר 2019

איציק, הבעיה שלי היא שאת המספרים שדורפן הציג אנשים קוראים וחושבים "הנה, יש הוכחה מדעית לטענה שפוטבול גורם ל-CTE". חוץ מכמה קיבעצרים כאן בדה-באזר, כמה אנשים אתה חושב יטרחו לחשוב על שאלות של דגימה ומהיימנות לפני שהם לוקחים את הנתונים הללו כנשק למסע צלב? אז אם צריכים להשתמש בנתונים הללו (ואני מסכים איתך שצריך ואסור להתעלם מהם), מן הראוי להציג אותם כפי שהם באמת.
יותר צורם, כמובן, הוא הקישור שנעשה כאן ל-ALS. אין לי מושג כמה אנשים קוראים את החידון של דורפן, אבל אני בטוח שאצל הרבה מהם בזיכרון יתקבע עכשיו איזשהו קישור בין ALS ופוטבול. הם לא יזכרו איפה הם שמעו את זה, או מי אמר את זה, אבל אני לא אתפלא אם אצל חלקם בדיונים עתידיים על פוטבול תשמע פתאום טיעונים מהסוג "ויש לזה גם איזשהו קשר ל-ALS, לא?"

אביאל 1 בפברואר 2019

אנשים עובדים במכרות פחם, באיגרוף והופכים לנכים בערך מכל ספורט אפשרי ובמקצועות רבים, אני לא יודע מה ההבדל.
מילא פעם, שלא היתה מודעות, היום יש מודעות, מדובר בארה״ב, מדינה חופשית לחלוטין, אף אחד לא מכריח אף אחד לבוא לשחק פוטבול, אז על מה להלין ?

לא הבנתי, על מה מתבססת התוקפנות המוסרית כאן ? מישהו מכריח מישהו לשחק פוטבול ?

דוקטור הו 1 בפברואר 2019

אביאל, אני אמנם סבור שמוקדם בכלל לכל תוקפנות מוסרית כי אין עדיין תשובה לשאלות העיקריות (וזה מה שמבאס אותי במהות החידון), אבל על השאלה של מוסר בכלל או לא במקרה הזה, אני חצוי. לא לגבי בגירים, כי שם אני איתך , אלא לגבי ההשפעה על קטינים. מאחר ומתחילים לשחק מוקדם, אני לא שולל בכלל, את הגישה שיש לנו רשות לקבוע עמדה בנוגע למשחק בגיל הצעיר.

אביאל 2 בפברואר 2019

זו בהחלט שאלה טובה, אם כי אני מניח שרמת הפגיעות עד לגיל 18, גם במידה שיש אפקט בריאותי היא פחותה בהרבה ביחס לליגה מקצוענית ולמשך הקריירה של בגיר, מה גם שאפשר להשתמש ביותר אמצעי בטיחות לקטינים.

איציק 2 בפברואר 2019

אביאל,
פעם דו-קרב היתה דרך ג'נטלמנית לסיים סכסוכים ורבים וטובים לא הגיעו לגיל מבוגר כי הפסידו בדו-קרב על ליבה של בחורה למשל. באיזשהו שלב, הוחלט לאסור זאת בחוק. לחוק מותר לקבוע שיש דברים שלא עושים גם אם מספר בגירים מוכנים לעסוק בכך. אני למשל בעד לאסור כל ענף ספורט שבו פגיע ביריב זו מטרה (אגרוף, סוגי קרב רבים אחרים וכן פוטבול). לא תשכנע אותי שפגיעות רבות בראש באופן מכוון ובכח רב יכולות להועיל לתפקודו של היריב לאורך זמן. כלומר, במקרה הטוב זה לא יזיק (ואין צורך בשום ניסוי קליני לטענה זו). אתה יכול לטעון שאתה נגד חוק זה, ולהביא טעוני נגד של חופש הפרט, חופש העסוק ומה עוד, אך זכות לקחת חירויות כשהן בהחלט קיימת.
ולגבי קורי הפחם, אני מניח שתנאי העבודה שלהם במדינות מפותחות טוב יותר משהיה לפני 100 שנה, ואני בעד לחוקק חוקים אשר ישפרו את תנאי עבודתם ויקטינו את הנזק הבריאותי שלהם. לא בטוח שבפוטבול או אגרוף אם תחוקק חוקים/תקנות שיקטינו את החשיפה לסכנות פגיע תישאר עם ענף רווחי בעל אחוזי צפייה ועניין. בפחם, זה כנראה עדיין יהיה רווחי גם אם תאלץ את החברות לדאוג לבריאות עובדיהם.

ק. 1 בפברואר 2019

כן, אבל…
* 3 – ההוא שבתמונה והשחקן שהתאבד במגרש אימונים פלוס ניחוש מושכל על מימון המחקרים.
* בחירה לגיטימית להפסיק לראות כמו לא להפסיק, בדיוק כמו אכילת בשר או כל צריכת כל תעשייה מנצלת (לא אוכל בשר ורואה הרבה פוטבול)
מסכים לגמרי לגבי ההגבלה בתיכונים

נתן 1 בפברואר 2019

כל הכבוד רונן!
אני גם מתלבט אם לראות
ככל הנראה שה NFL משקרים
אולי אם כולם ייתעלמו מהספורט הזה , הספורטאים יעברו למשהוא יותר בריא
או שנגלה שאנשים מוכנים לשלם רק על מכות ומוכנים שאנשים אחרים ייפגעו מזה

אלון 1 בפברואר 2019

בתור אבא לילד ששיחק כמה שנים פוטבול אני אתן את אותה תשובה שניתנה פה פעם. אני מעדיף שהבן שלי ישחק פוטבול ולא יעשן, ירכב על אופנוע או יילך לצבא.

ליאור (אחד מתוך רבים, מסתבר) 2 בפברואר 2019

8/12
בעייתי הנושא למרות שאני כן צופה אדוק של הספורט
תמיד תהיתי מה עם כדורגלנים? בלם נוגח כדורגל עשרות אלפי פעמים בחייו אם לא יותר
חלק מהכדורים האלה מהירים ונוקשים. האם הם לא חווים מיקרו זעזועים או שפשוט לא בדקו את זה?

דורפן 4 בפברואר 2019

אני חושב אין שום כדורגלן שנוגח 70 פעם במשחק כדור חזק. כתבו פה פעם שהזעזוע לצוואר משמעותי לא פחות (אינני מתמצא בזה)

צור שפי 2 בפברואר 2019

תודה רונן. האמת, כאשר ראיתי את כותרת החידון תהיתי מה קרה לעמדה העקרונית שלך נגד הפוטבול ואז נכנסתי פנימה והבנתי. ובהמשך לתגובות קודמות – תעשיית המזון מסבה לאנושות הרבה יותר נזק מאשר הפוטבול אבל להשתמש בתחום אחד כסרגל מוסרי עבור השני זה שטויות. באותה מידה אפשר לגרור פנימה את ייצור הנשק ושאר מרעין בישין. הדיון הוא על ספורט ובמישור הזה הוא צריך להישאר. אני אכן מניח שאיננו יודעים הכל על נזקי הכדורגל אבל נדמה לי שאפשר להראות שהנזקים המוחיים הקיימים בפוטבול אינם שכיחים באותה מידה בכדורגל.

אבו צ'יצ'ריטה 2 בפברואר 2019

שאלה אמיתית ורצינית – האם לדעתך יש אפשרות לרפורמה במשחק שתפתור את הבעיה (או לפחות תצמצם משמעותית), מבלי לחסל את הענף, ואם כן מהי? (לא צריך תיזה מפורטת, רק בכיוון). אני בספק אם יש אופציה כזו – מדובר בענף שהאגרסיביות והאלימות הממוסגרת בחוקי המשחק כל כך מהותיות לו…

פרינס מרסר 3 בפברואר 2019

השבוע שוב ראיתי שוב ראיתי את הפועלים בחברה שאני עובד בה, שברובם חצו את הגבול ברגל ממרכז אמריק, עובדים ומסכנים את גופם בקור של יותר ממינוס עשר מעלות. ולא זה לא הכרחי כי חייבים לבנות בתים, זה ככה כי מישהו צריך להרוויח המון כסף ואולי מי יודע הוא יקנה לו בסוף איזה קבוצת פוטבול או כדורגל.
כל הליגות המקצועניות שאנחנו זוכים לצפות בהן במסכים השטוחים הנפלאים שמיוצרים במזרח ע"י פועלים שהיו מתים לחטוף זעזועי מוח עבור מיליוני דולרים, נשענות על מיליוני אנשים שעובדים בתת תנאים. אנחנו לא רואים את זה אז לא צריך לשקר לנו על זה.
כל עוד אני חיי עם השקרים של הפרמייר ליג, צ'מפיונס ליג, לה ליגה, אן בי איי ואחרות אני אחיה עם השקרים של האן אף אל לגבי אתלטים שמרוויחים מיליונים.
ואגב, החידון היה יחסית קל, רוב הנושאים עולים באופן תדיר בתקשורת האמריקאית, ככה שלא נראה לי שהליגה מצליחה כל כך במאמצי ההסתרה.

ק. 3 בפברואר 2019

איפה היה ה- concussion protocol בהתנגשות ראשים אתמול בין פיקה לקווין גמיירו? מזל שגמיירו היה מספיק מסוחרר שאחרי כמה דקות לא יכל לתפקד וביקש להתחלף

איברה 4 בפברואר 2019

0 תשובות נכונות. אבל זה בגלל CTE שאני לוקה בו.
סוף סוף שתלת בתוך החידון תירוץ מובנה.

Comments closed