ננסי עשתה את זה שוב

ננסי ליברמן שוב מראה את הנחישות והיכולת שלה להתמודד בעולם כדורסל של גברים. המשמעות של זה לספורט נשים היא אפס

מופיעה היום בYNET כתבה של לימור שפיגל על ננסי ליברמן – מי שהייתה כדורסלנית אגדית והפכה למאמנת מצויינת – ועכשיו תאמן קבוצה של גברים בליגת הפיתוח של הNBA. שזו היסטוריה. כפי שליברמן עשתה היסטוריה כשהייתה האישה הראשונה ששיחקה בליגה מקצוענית של גברים.

ליברמן אגב נולדה כיהודיה בברוקלין וגדלה ככזו. והתנצרה. ועל כך הבלוג יברך אותה בברכה היהודית היפה: “שיהיה לה לבריאות".

האם זה צעד גדול לכדורסל נשים? לטעמי לא.

השאלה אם אישה יכולה לאמן גברים היא ממש טפשית. ברור שכן. הרי גם מאמנים גברים לאו דווקא שיחקו ברמות שהם מאמנים. יכול להיות שהנסיון של משחק ברמות גבוהות יותר מסייע ויכול להיות שלעולם יהיו הרבה יותר מאמנים גברים טובים מנשים, אבל ברור שאישה יכולה לעשות זאת.

האם אישה יכולה לשחק כדורסל ברמות הגבוהות ביותר – כמעט ודאי שלא. וגם אם יום אחד תהיה מישהי כזו אין לכך משמעות. היא תהיה אחת ממאות מליונים שאולי יהיו לה היכולות הפיזיות לכך. לא תהיה לכך שום משמעות עבור הרוב המוחלט של נשים שמשחקות כדורסל.

זה לא הכיוון שכדורסל נשים או ספורט נשים צריכים לקחת. כדורסל נשים צריך לשאוף לרמה גבוהה של המשחק בין נשים לנשים. לכן ליברמן עושה כאן צעד לעצמה ומוכיחה משהו לעצמה. אבל המסר כשלעצמו בעייתי: האם לאמן קבוצת גברים די זוטרה בליגת פיתוח זה יותר מכובד מלאמן קבוצת נשים בכירה?

הערה: אינני עוסק כאן באפשרויות שעמדו בפני ליברמן כרגע. הייתה לה פרשה שהוגדרה כהטרדה מינית בWNBA.

*

הרבה מאד נשים היו "ראשונות בהיסטוריה" והיוו בכך השראה לספורט נשים. כך גרטורד אדרל שחצתה את התעלה האנגלית בשחייה. וכך יונקו טבאי שהעפילה לראשונה על האברסט. וכך קתרין סוויצר שרצה לראשונה את מרתון בוסטון תחת שם של גבר. וגם יהודית פולגר שהוכיחה רק בשבוע האחרון את גדולתה בשחמט עם ניצחון ענק על טופלוב במקסיקו.

הנשים הללו תרמו לספורט. כי הן הוכיחו שנשים מסוגלות לעסוק בספורט ברמה הגבוהה ביותר. מלבד פולגר, הן לא ייצגו איזשהי שאיפה להראות "שנשים יכולות להגיע לרמה של גברים". אצל פולגר זה טבעי כי מדובר בשחמט ואין מגבלות פיזיות. אז בשחמט אני כן מעריך אישה שמנסה להתחרות בתחרויות הגברים. בענפי ספורט פיזיים זה מיותר ובעצם גרוע.

למה גרוע: כי אם אישה תבחן ביכולתה להתמודד יחסית לגברים ספורט נשי יהיה משהו מצומצם ואזוטרי. אני מעריך שמרתה הברזילאית יכולה לשחק באיזשהי ליגה נמוכה בישראל. את מי זה היה מעניין אם היא הייתה עושה משהו כזה? אייטם של 2 דקות בCNN ולשכוח מזה. לעומת זאת כשהיא מככבת במונדיאל לנשים זה הרבה יותר חשוב.

ומה ליברמן אומרת לנו כאן? משהו כמו מאמן טניס שיגיד שהוא מעדיף לאמן שחקן במקום ה-200 בעולם מאשר את ג'סטין הנין.

ג'ארכ קאריבכ
אכן כן, יחד בגדול

31 Comments

D! 4 בדצמבר 2010

פוסט הולם אחרי פוסט החידון הקודם.
עדיין לא התאוששששתי.

אני מסכים עם הכיוון שלך. אבל ספורט נשים ככלל זוכה למעט מאד פירסום (בהשוואה לגברים ומלבד אולי טניס). מצד שני האם אין ענפי ספורט אחרים בהם נשים יכולות להתחרות בגברים, מלבד שח, ולעשות זאת כשוות (חברה של רונלדו זו שווה אבל רחוק מהכיוון). טניס שולחן? ביאתלון? קליעה למטרה? משהו?

מנחם לס 4 בדצמבר 2010

מהבהאמאס, היי לך רונן!
החדשה החשובה אפילו יותר היא פרישתה של דנה אורנדר ממשרת הקומישיונר של ה-WNBA כדי לפתוח חברת שיווק וייעוץ ספורט עצמאית. איש לא יאמר זאת, ודייויד סטרן יברכה על "הצעד החשוב קדימה" שעשתה, אבל כולם יודעים שהיא פרשה בגללו. בגלל שהוא לא הניח לה במנוחה, ולא נתן לה כל עצמאות לניהול ה-WNBA כפי שהיאא רצתה.
אז בצד אחד יש לנשים צעד אחד קדימה כשאישה הופכת למאמנת קבוצת גברים מקצועית (אגב, שמעתי זאת לראשונה כאן), ולמרות שאני מסכים אתך שיש יותר כבוד לגבר לאמן את הנין מאשר את הגבר מס' 100 בעולם, זה בכ"ז לא אותו דבר, והיא בכ"ז תיכנס איכשהוא להסטוריה כאשה הראשונה לאמן גברים בקבוצה מקצוענית (אם כי ישימו כוכבית ליד ה-D-LEAGUE).
אבל בינינו, למרות שננסי הפכה בשנים האחרונות להיות סקסית בצורה רצינית מאד (כשהגיעה לשנות ה-40 מאוחרות שלה), היא תמיד היתה "גבר". גם כשחקנית, גם כלסבית ידועה (לפני שהתחתנה והפכה לאמא) ששיחקה את הגבר ביחסיה עם מרטיטנה נברטילובה ואחרות). גם בצורה שניהלה עסקים: הייתי שותף שלה ב-לונג-איילנד בסקטבול קמפ" (היא הריצה את הקמפ, אני סיפקתי את המגרשים והמגורים באוניברסיטת אדלפי לפי חוזה שהיה לי עם האוניברסיטה), והיא סחטה ממני ומהאוניברסיטה כל פרוטה שיכלה, והקמפ שלה היה בעייה אחת גדולה מתחילה ועד סוף עם הבטחות שלא קיימו ("פט ריילי וטפ יואינג יבואו להרצות ולחתום על תמונות" ושאר שקרים כאלה), מריבות עם הורים, ומה לא. בסוף ריב עם קללות מפיה המלןכלך, שלא נדע.
אבל מה? היא בולדוזר שמאומה לא עומד בדרכה, והיא לא עושה חשבון לאף אחד מלבד לעצמה.

מנחם לס 4 בדצמבר 2010

כתבתי "מצד אחד יש צעד קדימה" בקשר להתמנות של ננסי, ולא הזכרתי את הצעד אחורה: הפרישה של דנה, כי שוב הוכח שלנשים עדיין לא ניתן לעבוד באופן עצמאי בתפקידי ספורט בכירים.

מצב היפותטי 4 בדצמבר 2010

דמיינו שיש החלטת ממשלה לבטל את ההפרדה לענפי נשים וגברים. אם עשר שחקניות הכדורסל הכי טובות בעולם כיום (ב-WNBA ובכלל) היו צריכות להשתלב היום בליגות גברים, באיזה רמה הם היו משתלבות? קבוצת יורוליג? קבוצת מרכז/תחתית באחת הליגות ביבשת? קבוצה בליגה שנייה באחת הליגות ביבשת? פאונד פור פאונד (כן, אני יודע שזה לא השימוש הנכון במושג פאונד פור פאונד), אחת מעשר שחקניות הכדורסל הטובות בעולם נמצאת ברמה של מי? מורן רוט? שמוליק ברנר? טוהר חיימוביץ'?

גיל 4 בדצמבר 2010

רונן, אני מסכים שנשים צריכות לשחק עם נשים אבל לא רואה סיבה תאורטית למה לא יהיו נשים גם בנבא. אפילו שטרן דיבר על אפשרות כזו לפני שנתיים. חכמת המשחק של נשים יכולה לעבור לדעתי מהקו האחורי. יהיה להן יותר קשה בפוסט ובסנטר אבל באחוזים לשלוש למשל, נשים קולעות טוב יותר מגברים. זה לא צריך להיות מבחן אלא עוד אפשרות עבורן.

אני מאוד חובב כדורסל נשים, בעיקר של המכללות (עוד 4 משחקים והשיא של UCLA מושווה) שם שחקניות נשארות 4 שנים. הWNBA בבעייה וחלק גדול ממנה נובע מקיומן של שתי עונות למעשה. אחת האירופאית, הארוכה והקשה יותר, והשנייה בארה"ב. המצב אבסורדי עד כדי כך שדיאנה טוראסי שוקלת לוותר על עונת הWNBA שנה הבאה מכיוון שהיא פשוט מותשת. יש לה משהו כמו שבועיים חופש בשנה (היא לא תוותר על אירופה כי שם הכסף הגדול). הנה הצעה: מדברים כבר שנים על ליגת NBA אירופאית. למה לא לשלב את הWNBA עם אירופה לליגה אחת, מרווחת יותר? זה יכול להיות מודל לבדיקת ההתכנות לליגת NBA גלובלית. אני חושב שיהיה הרבה עניין בזה.

לגבי ננסי ליברמן אני דווקא כן חושב שההישג שלה משמעותי. עוד יגיע היום שאישה תהיה עוזרת מאמן בנבא ואחרי זה מאמנת, איו סיבה שלא.

הופ 4 בדצמבר 2010

רק לגבי השחמט – אאל"ט בפוסט בBUZZ שעסק בשחמט נטען שדווקא יש בו חשיבות רבה ליכולות פיזיות (ולכן הוא "ספורט"). מישהו יכול לעשות סדר בעניין הזה?

שאק 4 בדצמבר 2010

רק להבהיר את ההבדלים בין נשים לגברים שחקן 200 בעולם בטניס מנצח את המדורגת 1 בנשים אי אפשר פשוט להשוות ואין שום טעם .

גיל 4 בדצמבר 2010

שאק, בטניס ההבדל הפיסי מאפיל על כל הבדל אחר. בכדורסל לדעתי זה לא ככה. הרי גם בין הגברים יש שחקנים לא פיסיים כמו נאש שמצליחים מאוד.

מנחם לס 4 בדצמבר 2010

גיל
אני לא מסכים אתך. גם בכדורסל אין בעולם אשה עם מהירות הכניסה של נאש, כוחו, הפאוור שלו. חמישה נאשים ינצחו את חמישיית הנשים בעולם בהפרש מדהים. הן לא תצלחנה להוציא כדור מהחוץ.
היה לזה תקדים: נבחרת הנשים שניצחה את סין בגמר 1988 באולימפיאדה היתה מרכבת רובה ככולה משחקניות נורת' קרולינה, הווה ועבר. לקראת האולימפיאדה הן קיימו משחק אימון נגד קבוצת הכדורגל של הגברים של צפון קרולינה (נדמה לי שבשנים ההן הם היו בין הטובים במכללות, אבל עדיין קבוצת מכללה) והפסידו 1-6. איך אני יודע? הייתי אז במקרה בצ'אפל היל וראיתי את המשחק.

דורפן 4 בדצמבר 2010

גיל – NO WAY. אני אופתע אם קנדיס פרקר בשיאה יכולה לשחק ליגה שניה בישראל. בוודאי ובוודאי לא NBA. בענף בו יש מרכיב של עוצמה – כמו טניס, אין להן סיכוי. וגם בענף שהוא contact – כמו כדורגל או כדורסל אין להן סיכוי. אלופת מונדיאל הנשים בכדורגל תפסיד לישראל לפחות 15-0.

אולי בענף כמו שייט, רכיבה על סוסים ועוד כמה ענפים שהם אמנם פיזיים אבל בצורה מתונה ולא במגע ישיר – יש לנשים סיכוי להתמודד. ברכיבה זה מוכח.

גיל 4 בדצמבר 2010

אני דווקא חושב ששחקניות כמו פרקר או טוראסי יכולות להשתלב בקבוצות נבא. זה לא אומר שהן יהיו שחקניות מובילות או שיקבלו הרבה דקות, אבל כדורסל, בניגוד לטניס הוא משחק קבוצתי. אם שחקנים כמו ג'אמייר נלסון וארל ביוקינס שיחקו ומשחקים אז למה לא הן? מה הבעייה ליצור תרגיל שישחרר אותן לזריקה ל3? אני חושב שאתם ממעיטים בזריזות של שחקניות מובילות והייתי רוצה שיהיה פעם ניסוי כזה.

דורון 4 בדצמבר 2010

גיל,

אם יש שחקן כדורסל שאשה יכולה לשמור עליו, הוא לא היה מגיע בכלל לNBA.

אם יש שחקן כדורסל שאשה יכולה לעשות עליו סל הוא לא היה מגיע לNBA.

מ.ש.ל.

גיל 4 בדצמבר 2010

זו אקסיומה חדשה של אוקלידס שלא שמעתי עליה?

דורפן 4 בדצמבר 2010

גיל – זה לא עניין הזריזות או שיחסמו להן לזריקות. המרפקים והדחיפות יגמרו אותן. אין להן שום יכולת לשמור על שחקן גם. כמובן שאם תכניס אותן ללייקרס נגד מ.כ חיפה הן יוכלו לשחק כי הלייקרס כנראה יכולים לשחק משחק כזה בארבעה שחקנים וממילא קבוצה אירופית צריכה טריפל-טים על כוכב מהסוג של בראיינט. אבל אין לניסוי כזה ערך אמיתי.

גיל 4 בדצמבר 2010

למה ששחקנית כמו בריטאני גרינר תהיה חלשה יותר פיסית מנאש? בנבא יש שחקנים עם פיסיות שונה ויש הרבה נשים שיודעות לדחוף מרפקים.

הופ 4 בדצמבר 2010

כמו שמכבי חיפה (כבר לא מ.כ.) נראית כרגע, גם חמש נשים שייבחרו אקראית בסלון יופי מביסות אותם.

בוריס 4 בדצמבר 2010

אם אני זוכר נכון ראיתי איזה כתבה שנטען בה שנשים הרבה יותר טובות מגברים בשחייה למרחקים ארוכים מאוד(במונחים של עשרות ק"מ ולדעתי הכוונה הייתה גם בים פתוח), אני אבדוק את זה באינטרנט מחר אולי…

מנחם לס 5 בדצמבר 2010

בוריס, אין לך מה לבדוק. נשים מחזיקות בכל השיאים למגה-מרחקים. אני מדבר על שחייה מסביב האי מנהטן (איזה 50 מייל, עם זרם רצחני כששוחים בהודסון צפונה, ובאיסט סייד צפונה, וכל מה שאתה יכול לעשות זה לשחות דרומה רק בחלק אחד של המשחה) ועל שחייה מניו-זילנד לאיזה אי, 80 מייל מרחק. זה בגלל ה-BUOANCY (("ציפה"?) העליון שלהן, וכן עמידה נגד הקור כששוחים במי מנהטן הקרים מאד כל השנה.

גיא אלון 4 בדצמבר 2010

השאלה שמעניינת אותי היא כיצד יקבלו הגברים, שחלקם לפחות מקווה להגיע לאנ.בי.איי את העובדה שאישה מאמנת אותם, והאם הם יקבלו מרות.

לטעמי, החיסרון של אישה שמאמנת חבורת אתלטים בכדורסל הוא שכאישה היא מעולם לא שיחקה במציאות שבה שחקנים יכולים ליצור לעצמם את הזריקה כמעט מתי שהם רוצים.
בכדורסל נשים הקבוצתיות חשובה בהרבה מאשר בכדורסל הגברים המקצועני בארה"ב, והשחקנים האלה לא מכירים את הכדורסל שהיא יודעת, וחלקם גם לא מאמינים בו.

דורפן 4 בדצמבר 2010

גיא אלון – כנראה לא ראית את הגברת משחקת. היא שיחקה כדורסל "שחור" לחלוטין וייצרה לעצמה זריקה מתי שרצתה.
אימנו בNBA מאמנים גברים שכנראה היו פחות טובים ממנה ולא שיחקו ברמות הגבוהות. אין מניעה שמישהו שלא שיחק כלל יאמן.

תום 4 בדצמבר 2010

גיל סטיב נאש יותר אתלטי מכל שחקניות הwnba סתם אנקטודתה בעברי הייתי שחקן כדורסל (עד נבחרת נוער) כשהייתי בנערים היינו משחקים נגד קבוצת הנשים (הן היו במקום הרביעי בליגה הראשונה) היינו מנצחים אותן כל פעם ( משחק צמוד אבל, לא תבוסות)
השחקנית הכי טובה בעולם לא תחזיק בליגת העל הישראלית… בטח לא מול נאש, אתה פשוט צריך להעביר 5 דקות על המגרש באימון בקבוצה אפילו בישראל ותקבל מרפק מאיזה מפלצת של 2.05 שהיא מאה קילו ותבין, עוד שינוי מאד משמעותי הוא העובדה שיכולות הניתור שונות מאוד,אני מבטיח לך שנאש מסוגל להטביע (למען האמת אני בטוח שכל שחקן נ.ב.א יכול אני בגובה 1.85 הייתי מטביע) זה עוד גורם שהן כמעט ולא רגילות אליו. 

גיל 5 בדצמבר 2010

דווקא אני בכלל לא בטוח מי הפרקר הבכיר היום וידוע למשל ששריל מילר עשתה קרקס מרג'י כשהם היו צעירים.

ניר 4 בדצמבר 2010

סתם לשם המחשה משעשעת – שחקנית הכדורסל שנחשבת לטובה בעולם כיום (קנדיס פארקר) אפילו במשפחה שלה לא משחקת הכי טוב כדורסל…

דובי מילר 5 בדצמבר 2010

וכרגיל אנסה להביא בדיון המרתק הזה את הצד של הספורט המוטורי.
כעיקרון אין שום הפרדה במרוצי מכוניות בין גברים לנשים. הנהגת שהגיעה הכי גבוה שאפשר היא מישל מוטון הצרפתייה שניצחה מספר מרוצי ראלי במדי אאודי (מפלצת כפולת הנעה עם כ-500 כוחות סוס) וכמעט זכתה באליפות העולם.
כיום, מי שנושאת את הדגל היא יקירתי דניקה פטריק ועומדת בזה בכבוד, יש לומר.
נעשה מדי פעם ניסיון לייצר ליגה "קטנה" שמיועדת רק לנשים, בדרך כלל ברמה מקומית כזו או אחרת, בדרך כלל זה נכשל.
אין שום מניעה, בספורט מוטורי, לנשים להצליח מול גברים. יוטה קליינשמידט הגרמנייה עשתה את הדאקאר מספר פעמים על אופנוע ובסוף ניצחה שם עם מכונית.
מה זה אומר ?
לדעתי, בעיקר שלא כול מקצועות הספורט שווים ולכן גם הייצוג לא שווה.

אלעד 5 בדצמבר 2010

דורפן, עזוב הכל. קראתי ב-YNET שאחד השחקנים בקבוצה שלה זה אנטוניו דניאלס (!?). למה שחקן בן מחזור של צ'ונסי בילאפס, שכבר שיחק שנים בליגה ואפילו היה פרודוקטיבי לעיתים, צריך לשחק ב-NBDL, ועוד להעמיד פנים שהוא מרוצה שמאמנת אותו אישה?

YB 6 בדצמבר 2010

אני חושב שזה בכל זאת הישג משמעותי של ליברמן לאמן קב' גברים. נכון שזה רק ה-NBDL אבל זה עדיין יוקרתי פי כמה מה-WNBA שלא ממש מעניין אף אחד. זו גם סוג של פריצת דרך אולי אפילו חשובה, שאשה יכולה לאמן ספורטאים גברים כפי שאשה יכולה לנהל עובדים גברים.

דורפן 6 בדצמבר 2010

yb -אני לפחות יודע את שמות הקבוצות בwbna. טרם פגשתי מישהו שיודע את שמות הקבוצות בליגת הפיתוח

YB 6 בדצמבר 2010

ה-WNBA היא סוג של בדיחה בארצות הברית שאנשי כדורסל רציניים לא ירצו להיות מזוהים אתה אלא אם הם חייבים.

גלעד בלום 6 בדצמבר 2010

סרנה וויליאמס בשיאה לא היתה מגיעה ל-500 הראשונות בעולם בגברים,זו שאלה שאני נשאל לא פעם,לגבי ארל בוינקינס וג'ארמיר נלסון,מדובר באתלטים נדירים עם ניתור ומהירות שלא ברא השטן,אין אישה שמתקרבת לרמת אנ בי איי

עומרי 7 בדצמבר 2010

אני בדיעה שכדורסל נשים הוא ספורט מיותר לחלוטין, אפילו קשה לצפיה.
אבל אני באמת קצת קיצוני.

ההקבלה שעשית אינה מדוייקת מסיבות אותן פירטת בעבר לא פעם: אין מה להשוות בין טניס נשים לכל ספורט נשי אחר משום שטניס נשים הוא ספורט הנשים היחידי שרלוונטי וחשוב ברמה עולמית וזה מתבטא בסכומי הכסף שרצים בו. כך שאין סיכוי שמאמן היפותטי היה עושה את הצעד עליו דיברת. זה היה טירוף.

ליברמן, לעומת זאת, בסה"כ רוצה לקבל הכרה כמי שעוסקת באמת בכדורסל ולא במוטציה שדייויד סטרן וארנה אוסטפלד מתעקשים שהיא גם כדורסל.

דורפן 7 בדצמבר 2010

עמרי – אם כבר להיפך. חוקי האן.בי.איי הפכו אותו למשחק בו ארבעה תפקידים פתוחים באמת רק למוטציות. כלומר יש לך רכז שיכול להיות כל אחד. שוטינג גארד – 1% גבוהים של האוכלוסיה, סמול פורוורד עשירית האחוז ועוד שני תפקידים לבערך 10000 אנשים בארצות הברית שנולדו בגודל המתאים. כלומר זה באמת ספורט של מוטציות. כדורסל נשים יכולות לשחק רוב הנשים – והוא יותר כמו כדורגל – תחרות אנושית אמיתית לבני אנוש ולא לתאונות גנטיות.

Comments closed