בארסה, פארסה, באאארסה!

כביכול בברצלונה יש הכל, אבל היא מתיימרת להיות יותר ממה שהיא וזה מאוד מרחיק. מהחיבור עם קטאר ועד היומרה הלא רשמית להיות הפרצוף של התנועה האולימפית המודרנית

cobi

כביכול בברצלונה יש הכל, אבל היא מתיימרת להיות יותר ממה שהיא וזה מאוד מרחיק. כבר כמה ימים שאני הולך ברחובות העיר, בין קתדרלות של גאודי, פלאו כזה ואחר, פארק אולימפי או מוזיאון פיקאסו ולא מצליח לשים את האצבע על מה מפריע לי כל כך בעיר המשגעת הזאת. עיר שיש בה תרבות, אמנות, ים והמון אהבה לספורט, אבל גם הרבה מאוד יומרה ולא במובן החיובי.

כחלק משיתוף פעולה שאני עושה עם האוניברסיטה הפתוחה של קטלוניה, הוזמנתי לברצלונה לכנס על קונפליקטולוגיה לדבר בפאנל על ספורט ויישוב סכסוכים בישראל. בצורה עקיפה, קבוצת ברצלונה נותנת חסות לפרויקט שאני עושה עם האוניברסיטה ואחד המרצים שם שעובד באחת ממחלקות הילדים במועדון אף ארגן לנו הזמנות למשחק מול ויאדוליד בקאמפ נואו.

ברצלונה מועדון הספורט הגדול ביותר במאה ה-21 והיחיד שסיפק אלופות אירופה במילניום השלישי בכל אחד מהגביעים החשובים של ענפי הספורט הקבוצתיים הבכירים – כדורגל, כדורסל וכדוריד. גם בעונה שעברה, בה ברצלונה לא היתה הקבוצה הדומיננטית ביבשת, היא הגיעה לפחות לחצי הגמר האירופי עם כל אחת מהקבוצות שלה, לרבות הוקי גלגיליות וקט-רגל (שגם כן זכו בתארים אירופיים במאה ה-21). כך שכשמדברים על מועדון ספורט, ברצלונה ראש וכתפיים מעל היתר.

השערים מול ויאדוליד היו נהדרים, האווירה בקאמפ נואו משגעת, היציאה למטרו מסודרת ולראות את ברצלונה בכדוריד זה בכלל הצגה של קצב משחק מסחרחר והתקפות מסודרות של 10 שניות שנגמרות בזריקה מתוך רחבת ה-9 אם לא מקו ה-6. מאוד קל להתאהב בזה.

לא יותר ממועדון

הניתוק מתחיל במוטו המתיימר של ברצלונה "יותר ממועדון". כשמחזירים לקבוצה שחקנים שעברו במחלקות הילדים והנוער ופרצו במקומות אחרים וקוראים להם שחקני בית, זה אפילו יפה בעיני, גם אם קצת מבלף ומעגל פינות. תמיד חיבבתי את ברצלונה בגלל הקשר העמוק עם איאקס, אבל על החיבור עם קטאר אני לא יכול לסלוח להם. תקראו לזה קטאר פאונדיישן, תקראו לזה קטאר איירליינס, תקראו לזה בית החולים הקטארי לנפגעי גביע העולם, שימו יונצ"ף מאחורה, זה לא משנה. לא רק שהיומרה להיות ללא ספונסרשיפ הפכה ליריקה בפנים של כל מי שהאמין בזה, ההזדהות עם קטאר שמה את המועדון בדיוק באותו מקום אפל בו נמצאות ריאל מדריד המחוברת עם האמירויות ואתלטיקו מדריד המחוברת לאזרביאג'ן. עוד מועדון שעל ההצלחה שלו רוכבים משטרים אנטי-דמוקרטיים שעושים שימוש בספורט כדי לקדם את עצמם.

אחד הדברים המרכזיים ששמתי לב ממדגם לא מייצג של אוהדים מקומיים, זה שהם מעדיפים ללבוש את חולצת החוץ של ברצלונה בצבעי דגל קטלוניה ולא את הכחול-ארגמן המסורתית. שמתי לב לזה גם בפאב בו ראיתי את תחילת המשחק בין סלטיק לברצלונה וגם כשהסתכלתי על אחד מחוגי האוהדים שהגיע לעודד גם בקאמפ נואו וגם במשחק כדוריד. יש גם לא מעט ביקורות לגבי היומרה הזאת של ייצוג קטלוניה, על כך שברצלונה למעשה רומסת ומשכיחה מועדוני ספורט קטלונים אחרים שנדחקים לשוליים.

שאלת משאל העם לגבי בדלנות קטלוניה מספרד מרחפת באוויר. אין כמעט בניין בעיר בו לא תלוי לפחות דגל אחד של קטלוניה. לפעמים גם על כל קומה. להבדיל מקויבק העניה שערכה משאלי עם והחליטה שלא לפרוש מקנדה, קטלוניה דווקא חבל ארץ משגשג במונחים של כלכלה אירופית, בטח ביחס למדריד וליתר ספרד.

הבירה האולימפית הלא רשמית

חלק מהסיבה לשגשוג של קטלוניה וברצלונה בפרט היו המשחקים האולימפיים ב-1992, אותם ניצלה העיר לשיפוץ הנמל והפיכת העיר למוקד התיירות מס' 1 באירופה בכל הקשור לשייט נופש, בניית הכפר האולימפי במקום מוכה עוני והפיכתו לשכונת מגורים נחשבת ומרכז עסקים מצליח והקמת פארק אולימפי בהר המונז'ואיק, המשמש גם כמוקד תיירות עם מתקני ספורט בהם נעשה שימוש תדיר. אולימפיאדת ברצלונה 1992 נחשבת לאנטי-תזה של אולימפיאדת מונטריאול 1976, שהביאה עימה אסון כלכלי על תושבי קויבק שסיימו לשלם את החובות רק ב-2006. אחת הסיבות המרכזיות לכך היתה שבעוד מונטריאול לא קיבלה את הגב של הממשלה הפדרלית הקנדית אלא מומנה בעיקר על ידי תושבי קויבק, ברצלונה כן קיבלה את גיבוי הממשלה הספרדית ודברים נעשו בשיתוף פעולה מלא עם ראיה לעתיד.

גם אם היא לא אומרת את זה במפורש, ברצלונה מתיימרת להיות הבירה האולימפית המודרנית. הפארק האולימפי יפה ומטופח (להבדיל מאיזור האואקה המוזנח באתונה), המשחקים ב-92' נחשבים לאב הרוחני של משחקי לונדון 2012, יש מכון ללימודים אולימפיים באוניברסיטה האוטונומית של ברצלונה וליד האצטדיון האולימפי הוקם המוזיאון האולימפי על שמו של מי-אם-לא חואן אנטוניו סמראנש. ככה שגם אם הוועד האולימפי יושב בלוזאן, רוחו של סמראנש, אחד הנשיאים השנויים במחלקות שהיו לתנועה האולימפית, מרחפת מעל ברצלונה.

אפרופו סמראנש ומורשת, הבן שלו, שספג מפלה קשה עם ההפסד של מדריד בביד לאירוח אולימפיאדת 2020, עכשיו עומד בראש ההצעה לאירוח אולימפיאדת החורף ב-2022 בברצלונה ובפירנאים. בעוד הבן מתקשה להיכנס לנעלי האב, מי שנחשב לתלמידו הרוחני של סמראנש האב, הוא דווקא נשיא הוועד האולימפי הנכנס תומאס באך, שמקושר מאוד הן לחברות עסקיות והן לשייח הכוויתי אחמד אל-סבאח (שבחסותו שתי סייפות מכווית היו איתי בפאנל). באך וסמראנש ג'וניור יתמודדו ראש בראש על אירוח משחקי החורף ב-2022, כשהנשיא המכהן ינסה לכפר על ההפסד של מינכן בהתמודדות אותה הוביל לאולימפיאדת 2018. סביר שגם האמריקנים יעמידו ביד רציני למשחקים, אבל במידה ומינכן או ברצלונה ייבחרו, הן יהפכו לערים הראשונות לארח משחקי קיץ ומשחקי חורף. עוד משהו שיוסיף להיסטוריה הספורטיבית העשירה וליומרה הבלתי נגמרת של ברצלונה.

ברלין משחור לכחול
יומן אליפות של הפטריוטס (5) - מהמורה קלה בדרך

45 Comments

רועי מ 6 באוקטובר 2013

מסכים.
לא רבים יודעים את הקטע של האולמפיאדה. שיחזירו את הכסף.
אהבתי את הפוסט.

אוהד נ. 6 באוקטובר 2013

ברצלונה כעיר היא הדוגמא הטובה ביותר בעולם למה קידום מכירות יכול לעשות. כמו שאתה אומר, בעיר הזאת נדמה שיש הכל ובעצם אין בה כלום, חוץ מפרוייקט מכירה שהתחיל עוד לפני האולימפיאדה ועשה בה את השימוש הנכון כדי למקסם את המעט שיש לעיר הזו להציע ולהפוך אותה למותג. לא בכדי המנטאליות הקטלנית היא זו של חנווני. בפרוייקט המיתוג הזה יש לשני אנשים הרבה מאוד מניות, מרגיי שהיה ראש העיר, ולואיס באסאט שהיה אחראי למכירה של כל העסק. מדהים לחשוב שזוהי העיר השלישית או הרביעית באירופה במספר התיירים המבקרים בה.
אבל זו טעות מוחלטת לחשוב שהעושר של קטלוניה נובע מהאולימפיאדה. קטלוניה וארץ הבאסקים הם מאז אמצע המאה התשעה עשרה שני האזורים העשירים בספרד, מכיוון שהיו שער הכניסה להתפתחויות התעשיתיות והכלכליות שהגיעו מצפון לפירינאים, וששני העמים האלה ידעו לנצל. הרוח היזמית והארגון שהופגן באולימפיאדה היא מראה לאותה מנטאליות. האולימפיאדה היתה בעיקר המנוף ליציאה מהשנים החשוכות של הדיקטטורה.
לגבי מועדון הכדורגל של ברצלונה: הסיסמא " יותר ממועדון" הוטבעה בשנת 1968 על ידי נשיא המועדון שנבחר באותה שנה, נרסיס דה קרראס, ולא מתוך מחשבה על שווקים בינלאומיים, אלא מתוך מה שמועדון הכדורגל אכן סימל עבור האוהדים המקומיים באותה תקופה. משהו שהוא מעבר לרק מועדון כדורגל ולמשחקים של סוף שבוע. הפיכתו של המועדון לתאגיד חובק עולם במהלך עשר השנים האחרונות אכן נותנת למוטו הזה טעם רע, אך ביחס לאוהד המקומי מעט מאוד השתנה בתחושה שאכן למועדון הכדורגל יש משמעות גדולה בחיים בקטלוניה. זהו יותר מרק מועדון מכיוון שהוא ארוג במרקם החיים כאן בצורה כזו שהופכת אותו למשהו מיוחד בעיקר בגלל המצב הפוליטי, ולכן הוא גם תמיד משוייך פוליטית. האם זהו ניצול ציני של העניינים? תלוי על ידי מי ומתי. גואן לאפורטה הוא דוגמא למי שעשה ניצול ציני ומסואב במצב העניינים הזה.

יואב דובינסקי 6 באוקטובר 2013

העושר של קטלוניה לא נובע מהאולימפיאדה, אבל היא שדרגה את ברצלונה שידעה למנף את הפוטנציאל באירוח משחקים. לפני המשחקים האולימפיים ברצלונה דורגה במקום ה-14 מבחינת תיירות באירופה. בעשור הקודם היא דורגה במקומות 3-4 כפי שכתבת. לשיפוץ הנמל והטיילת היה חלק גדול בזה.
נכון, יש פה עניין של תדמית מנופחת של עיר, אבל יחד עם זה יש לעיר באמת מה להציע.
קבוצת הכדורגל מאוד מחוברת לקהילה המקומית. אבל יש הרבה מאוד ביקורת גם בין חוקרים קטלניים על החיבור של ברצלונה עם קטאר, ככה שזה לא מדויק שאין חשש שעולה מבית.

אופיר 7 באוקטובר 2013

אוברייטד או לא, מהביקור הקצר שלי בעיר הזו היא נראית לי כמו מקום נפלא לחיות בו (בתנאי שיש עבודה, כמובן).

matipool 7 באוקטובר 2013

לגמרי ( ואני ממש לא מחבב את קבוצת הכדורגל הידועה בעיר ) .
עיר נפלאה .

ABC 7 באוקטובר 2013

טור מרתק. 1+

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

לא הבנתי מה אתה רוצה. נשמע לי כמו טור שהוא תולדה של קנאה מעורבת באיזשהו "אנטי" לפופולריות הרבה של המועדון והעיר.

אוקיי, אז אתה טיפוס אינדיבידואליסט שסולד מאלפי הילדים בגובה מטר עם חולצות בארסה ומיליוני התיירים שעוברים תחנה אחר תחנה במסלול של אוטובוס התיירים בברצלונה כולל הביקור הבלתי נמנע בקאמפ נואו. זכותך המלאה.

אבל הטור שלך מלא יציאות קטנוניות ובלתי מנומקות (שלא לומר מוטעות כמו מקור עושרה של ברצלונה, על כך כבר העירו לך לפני).

למשל: "כשמחזירים לקבוצה שחקנים שעברו במחלקות הילדים והנוער ופרצו במקומות אחרים וקוראים להם שחקני בית, זה אפילו יפה בעיני, גם אם קצת מבלף ומעגל פינות". מה פה מבלף ומעגל פינות?

למשל כל הקטע על סמראנש והבן שלו. מה בדיוק ניסית לומר כאן?

למשל הטענה המרומזת על הצביעות(?) הקטלונית לחפוץ בעצמאות מספרד בעוד שהממשלה הספרדית תמכה בתכנית האולימפית של ברצלונה, שהיא היא האחראית העיקרית לפיתוחה ועושרה של העיר (כבר הראו לך כאמור שלא כך). אז ככה: א) המימון הממשלתי היווה פחות מ-5% מתקציב אולימפיאדת 92 (http://olympicstudies.uab.es/pdf/wp084_eng.pdf) ב) וגם לו היה גבוה יותר, האם בשל כך נגזר על הקטלונים לשכוח את שאיפות העצמאות שלהם לנצח נצחים? אתה לא חושב שזו טענה די מופרכת?

למשל הטענה הצדקנית לגבי הספונסר. "היומרה להיות ללא ספונסרשיפ הפכה ליריקה בפנים של כל מי שהאמין בזה"? אתה אמיתי? במקום להעריך את העובדה שעד לפני עונה-שתיים בארסה היתה המועדון היחידי בטופ העולמי שלא פירסם ספונסר על חולצתו אתה הופך את היוצרות? מה לעשות שהמועדון בחובות כבדים וצריך כסף? מי הם הספונסרים של פחות או יותר כל קבוצות הכדורגל הגדולות בעולם? או חברות תעופה מהמפרץ הפרסי (כפי שכתבת), או חברות הימורים (ופורקס, שזה אותו דבר). יוצאות דופן הן מנצ'סטר יונייטד שמפרסמת חברת ביטוח (בעיני לא פחות גרוע מחברת תעופה קטארית) וצ'לסי שמפרסמת את סמסונג (אבל מצד שני "שותפת האנרגיה הרשמית" שלה היא גזפרום, אחד החברות המושחתות ביותר בעולם). אז נכון, בארסה כבר לא יכולה לטעון לעליונות מוסרית על פני יתר הקבוצות בתחום הזה (ולא יודע אם אי פעם טענה), אבל יריקה בפרצוף? בחייאת, מה קרה, נעלבת? מישהו חייב לך משהו?

ויש עוד דוגמאות אבל כבר נורא מאוחר והתעייפתי.

בקיצור, אני לא מבין מה מקור המרמור שלך, אבל הטור הזה, על אף העובדות המעניינות שבו, די מצוץ מהאצבע בעיני.

כסיפוביץ 7 באוקטובר 2013

אופרת לה מירמור…

no propaganda 7 באוקטובר 2013

בגדול אתה צודק אבל קצת מגזים.

1. קרן קטאר שתומכת בטרור זה יותר גרוע מחברות הימורים, ביטוח או אפילו תעופה. גם ששככת ששיש עוד ספונסרים לקבוצות גדולות כמו למשל T-MOBILE של באיירן.

2. לקרוא לפאברגס או אלבה שחקני בית זה לא קצת מבלף זה האמא של כל הבלופים, אין בזה שום דבר יפה זה פשוט יחסי ציבור מגעילים כדי לשכנע ילדים לאוהד את בארסה. זה בעיקר מצחיק כי לברצלונה יש הרבה שחקני בית פשוט, לא יותר מאשר לעוד כמה קבוצות באירופה כמו למשל באיירן אבל בשביל להראות כאילו ברצלונה היא קבוצה כל כך מיוחדת מנסים לסלף קצת עובדות וזה אכן מעצבן מאוד.

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

פיקה, פברגאס ואלבה נולדו בברצלונה או קרוב מאד לברצלונה (פברגאס, 40 ק"מ דרומה) ושיחקו בילדים ובנוער של בארסה מגיל 8-9 עד גיל 16. אח"כ הם עזבו לקבוצות אחרות, כל אחד מסיבותיו הוא, וחזרו לבארסה (מוקדם כמו פיקה, או מאוחר כמו פברגאס). הם בהחלט שחקנים שגדלו בברצלונה גם אם חלק מההתפתחות שלהם התרחשה במועדונים אחרים. אתה רוצה לקרוא להם 50% שחקני בית? תפאדל. אגב, גם קואנקה וטייו עזבו לזמן קצר וחזרו לבארסה, אז מה?

אבל אם להתייחס להאשמה שלך ושל דובינסקי, ותסלח על החפירה שהולכת לבוא תיכף, אני לא ראיתי בשום פרסום רשמי של המועדון שהם מוגדרים "שחקני בית". בכלל, אני לא חושב שתמצא באתר של בארסה או בפרסום רשמי כלשהו לגבי איזשהו שחקן של בארסה את ההגדרה "שחקן בית" או "שחקן רכש". זה הכל התעסקות של התקשורת שצריכה לייצר כותרות קליטות ולקטלג דברים ולהכניס אותם לתבניות שקל לציבור להבין ועוזרות למכור עיתונים. התקשורת הפופולרית אף פעם לא הצטיינה בדיוק וניתוח של דברים מורכבים ואי אפשר לצפות ממנה לכך. אז לעיתונים נוח וקל לכתוב שלבארסה יש 13 שחקני בית (או כמה שזה לא יהיה) וזה גם יותר סנסציוני ככל שהמספר הזה יותר גבוה והרבה יותר מסובך לכתוב את האמת והאמת גם פחות מרשימה ולכן פחות מוכרת. אבל נראה לי די טפשי להאשים את המועדון של בארסה בסילוף עובדות "כדי לשכנע ילדים לאהוד את בארסה". אני לא חושב שהם צריכים את זה, בארסה היא מועדון מספיק נוצץ עם מספיק הישגים בשביל למשוך ילדים גם בלי זה.

no propaganda 7 באוקטובר 2013

לדעתי שחקן בית זה שחור ולבן ואין פה פרשנות של אחוזים.

הטענה השנייה שלך מאוד מעניינת, ובאמת לא זכור לי שברצלונה קראה לשחקנים האלה שחקני בית באופן רישמי. משום מה יש לי תחושה שהקבוצה כן דוחפת את העניין הזה דרך התקשורת( אל מונדו דפורטיבו למשל ).אבל גם יכול להיות שאתה צודק וזה בא מהתקשורת נטו :)

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

אז לשיטתך פברגאס הוא שחקן בית של ארסנל ואלבה שחקן בית של ולנסיב ופיקה שחקן בית של היונייטד?

no propaganda 8 באוקטובר 2013

כן

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

אתייחס בנוגע לספונסרשיפ.
אם קראת טורים קודמים שלי, ודאי לא פספסת את הנזיפות החוזרות ונשנות בספורט הישראלי שלא יודע לעבוד ולגייס ספונסרים, כדי שגם החברות המסחריות וגם הספורטאי/קבוצה/איגוד ירוויחו מהחיבור כי בלי ספונסרשיפ אין ספורט מקצועני.
יש פה מדרון מאוד תלול, שמתחיל בחיבור נייטרלי בין חברת צילום שרוצה לייצר אימאג' טרנספר של מצוינות דרך חיבור לקבוצת ספורט, ממשיך בחברה למזון מהיר שדרך חיבור לספורט מנסה לשנות תדמית של מוצר המזיק לבריאות וכלה בחברות הימורים שהחיבור לספורט מעודד את המשכם ופוגע בספורט ובעלים עם עבר בעייתי או אינטרסים לא ידועים שדרך רכישת קבוצת ספורט מפורסמת מנסים להיכנס לקונצנזוס ולקדם את האג'נדות שלהם. כל צעד במדרון הזה מרחיק אותי מהאהבה הטהורה שלי לספורט. אני לא יודע איפה הגבול עובר, אבל קטאר וחבריהם חצו אותו. אני לא יכול לקבל את זה שמשטרים אנטי-דמוקרטיים מנסים להשתלט על העולם דרך קבוצות ספורט זרות. הרי ברור לך שאם פעם לספונסר קוראים קרן קטאר ופעם קטאר איירווייז, לא מדובר בחברה המתחרה בבריטיש איירוויז או בדלתא אלא בניסיון לקדם את הלגיטימציה של קטאר, כמדינה, כנסיכות, כממשל, תקרא לזה איך שאתה רוצה.
וכשמצד אחד של החולצה יש לך את קטאר עם כל המטען שלה ומהצד השני יוניסף, זה ממחיש את האבסורד של קבוצה שחרטה על דגלה לא לשים ספונסרים ויריקה בפנים של כל אוהד שהתחבר אליה בדיוק מהסיבה הזו.
בנוגע לחובות, לברצלונה תקציב שנתי של קצת למעלה מ-500 מיליון דולר/ אירו, כשהתמיכה של קטאר עומדת על 50 מיליון. לא שאני מזלזל ב-10 אחוז מהתקציב, אבל אם בארסה בחובות כאלה גדולים, אולי היא לא צריכה לקנות כל שנה איזה ניימאר/פברגאס/זלטן או מי שלא יהיה השחקן השלישי הכי טוב בעולם באותה תקופה כדי שישתלב ברוטציה.
וביומיים הראשונים לקחתי את אוטובוס התיירים כדי לקבל אוריינטציה של העיר.

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

טוב, כנראה שהיחס שלנו לנושא הזה שונה. אני מודה שגם אני חשתי חוסר נוחות אחרי הפרסומים על הקשרים של קרן קטאר עם החמאס (אגב, בישראל, באופן טבעי, העניין הזה קיבל פי מיליון כותרות מאשר בכל שאר העולם). בתכלס אני לא יודע כמה אמת יש בעניין הזה ולא בדקתי את זה לעומק. על פניו נראה שמדובר בקרן צדקה אבל לך תדע מה עוד עושים שם חוץ מצדקה. גם אם הן כן תומכי טרור אני לא חושב שראשי בארסה ידעו על ההאשמות הללו לפני חתימת החוזה ועובדה שאחרי שהנושא הזה קיבל פרסום הם מצאו דרך להשתחרר מזה.

אני לא מסכים עם הטענה שלך שקרן קטאר וקטאר איירוויז זה אותו דבר. בוודאי שבמדינה מלוכנית יש קבוצה די מצומצמת שמנהלת את העניינים אבל טענה כמו שלך צריך להוכיח, אתה לא יכול פשוט לשחרר אותה בלי שום הצדקה. אולי אני לא יודע מספיק על קטאר אבל לעניות דעתי לא מדובר במקום אפל במיוחד. אני לא זוכר בעיות מיוחדות של כפיה דתית או אחרת ואם אינני טועה גם מצב הזכויות של הנשים שם בסדר. יש מדינות הרבה יותר גרועות.

אגב, לא קשור, גם אני הגעתי לבארסה דרך אייאקס שהיא אהבה ישנה שלי. עד 97 בארסה לא עניינה אותי בכלל (למרות קרויף). רק כשואן חאל עבר לבארסה והביא לשם פחות או יותר את כל הקבוצה המופלאה שלקחה את ליגת האלופות ב-95 התחלתי להתעניין, פחות או יותר בלית ברירה, בבארסה ודי מהר זה הפך לאהבה גדולה, דווקא בתקופה לא כ"כ טובה שלה…

אור 7 באוקטובר 2013

בתואר אוהד אייאקס, בדיוק בגלל הנקודה עם הקנייה של שחקני אייאקס אני לא מחבב את ברצלונה בכלל. עם כל הכבוד לאיך שהשיטה של מיכלס וקרויף אחריו יושמו בצורה מיטבית בברצלונה.זה רק גורם לתהות איך היתה נראית אייאקס היום אם היה לה את הכסף שלבארסה שיש או לחילופין אם לבארסה לא היה כ"כ הרבה כסף או לחילופין ועל גבול המד"ב- אם היה פייר פליי ספורטיבי.

אור 7 באוקטובר 2013

*הכוונה לפייר פליי כלכלי כמובן

הפרשן 7 באוקטובר 2013

בקטאר יש את הבסיס הצבאי האמריקאי הגדול באזור , ויש לה שיתוף פעולה מוחלט עם הנסיכות הקטארית , או לכל הפחות עם משפחת המלוכה השולטת בה , כך שכל הדיבור על היותה של קטאר ממנת טרור וכל הדברים האלו היא מצוצה מהאצבע .

לא יודע למה אנשי התקשורת פה חושבים שקבוצות הפאר בעולם מנוהלות על פי "מה חושבים בישראל על זה? " !! חמאס בעיני העולם הערבי כולו היא לא ארגון טרור , ובעיני רוב העולם היא ארגון שנבחר בבחירות דמוקרטיות לייצג את העם הפלסטיני , חמאס היא לא אל קאעידה בעיני העולם , והעולם יודע להבדיל בין מציאות של סכסוך ארוך שנים לפרופגאנדה הישראלית של ארגון טרור ותו לא.

כך שהעובדה שיש קשר או תמיכה פיננסית בארגון (וגם זה לא בטוח , בטח לא לצד המילטנטי של הארגון אלא תמיכה באנשי עזה שנמצאים תחת הסגר) לא אמורה להפתיע אף אחד , אלא אם אתם רוצים להגיד לבארסה , מה שחושבים כמה מליוני ישראלים יותר חשוב ממה שחושבים 300 מליון ערבים , ואולי גם מליארד וחצי מוסלמים , גם פה גודל השוק קובע .

אז מספיק עם צורת החשיבה הזו של אנחנו נגד העולם , ותודה ליואב שרוצה שבארסה תגווע לאט ובשקט ולא תתחזק בשחקנים שישמרו על רמתה , רק כדי שהוא ירגיש בסדר ולעזאזל הרגשות של מאות מליוני אוהדים שחיים ונושמים בארסה , אז מה , שיתבאסו כל שנה מחדש , שיבכו על מצב הקבוצה . העיקר שיואב ירגיש בנוח מבחינה מוסרית .

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

יורדות לי דמעות מרוב צער אם ברצלונה תיאלץ להסתפק בתקציב שגדול רק פי 9 יותר מהיריבות שלה ולא פי 10.

אור 7 באוקטובר 2013

ובכן, תתפלא אבל גם בארגוני הטרור לא ממש איכפת מה חושבים בישראל או בעולם, הם פשוט ממשיכים בעבודתם. גם חיזבאללה עד לא מזמן לא הוכר כארגון טרור באירופה, אז באמת מה משנה מה חושבים בעולם? מה שמשנה זו האמת. והאמת היא שחמאס הוא ארגון קיצוני שיש לו זרוע צבאית המקדמת נושאים פוליטיים באמצעות טרור וזרוע מדינית המקדמת טרור באמצעות פוליטיקה (עסקת שליט כדוגמא לחיבור הטבעי בין הזרועות). אז באמת תודה לעולם שיודע להבדיל. זה לא שקטאר לא יכולה לתמוך באנשי עזה שנמצאים תחת הסגר, יש ארגוני זכויות אדם שמטפלים בנושא בעזה והתרומות יכולות להגיע ישירות אליהם.

אז יואב, באמת מספיק עם הפרות זכויות אדם ורקטה פה ורקטה שם וטענות מוזרות של ישראלים, העיקר שאוהדי בארסה יקבלו את ניימאר.

אגב גם בהנחה שקרן קטאר וקטאר בכלל היא מופת להומניות, לא מפריעה לאף אחד העובדה שעשרות מילונים של ארגון ללא מטרות רווח עוברות לחסות עבור קבוצת כדורגל במקום צדקה כזאת או אחרת?

הפרשן 7 באוקטובר 2013

+1

יוני (המקורי, מפעם) 7 באוקטובר 2013

ברצלונה היא אחלה עיר לבלות בה סופ"ש, ולכן היא זוכה להמון מבקרים. יש חיי לילה, יש מוזיאונים רבים וטובים וגם ספורט. ומזג אויר טוב. ואנשים נחמדים. אני לא מכיר מילה בעברית ל-VIBE, אבל זה משהו שמרגישים שם.

לגבי קטאר, זה מאוד מפריע לי, אבל אחרי התגובה של חכם בלילה קצת פחות.

תומר חרוב 7 באוקטובר 2013

אני לא אוהב את הביקורת על בארסה לגבי הספונסרשיפ עם הקטארים. כל הקבוצות בעולם משתפות פעולה עם נייק ואדידס שמנצלות ילדים, יש חברות הימורים על חולצות, חברות ביטוח גוזלות כספי ציבור ועוד ועוד ועוד…אף אחד לא נקי, ולמי איכפת אם זו חברה מסחרית או ממשלתית? אנשים נפגעים מארגונים גדולים ואני לא פה כדי להגן על הקטארים אבל מה באמת ההבדל? הכדורגל העולמי משתף פעולה ועוצם עין, ברצלונה עומדת באותו מקום של האחרות.
(ובטענה שלך שהיא לא שונה מהאחרות למרות היומרה, אתה צודק לגמרי).

מיקו גוטליב אהלן סבבה 7 באוקטובר 2013

זאת פחות או יותר הייתה הטענה שלו. באופן כללי הביקורת מוצדקת לגביי כולם.

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

כי הקטארים זה ממשל/ משטר/נסיכות/מונרכיה אנטי-דמוקרטית. לצבוע את זה כחברת תעופה זה בלוף ואפילו לא מתוחכם מידי. זאת לא חברה פרטית/ממשלתית. תחשוב שמדינת ישראל היתה נותנת ספונסרשיפ לאיאקס ומשתמשת בפופולריות של איאקס כדי לשקם את מעמדה הבינלאומי או למתן ביקורת על בניה בהתנחלויות.
כן, קטאר מסבסדת גופי טרור ומעודדת עבדות מודרנית ופוגעת בזכויות אדם ומאות אנשים נהרגו בגלל המונדיאל המטופש שייערך שם, אבל היי, בזכותם ניימאר ומסי ישחקו ביחד. אז כנראה שהם בסדר. כמובן שאני מקצין, אבל הכדורגל המקצועני צועד במסלול אפל מאוד ופה ברצלונה איבדה אותי.

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

מאות אנשים נהרגו? תסביר בבקשה.
מסבסדת גופי טרור? שמעתי האשמות אבל לא ראיתי הוכחות.
עבדות מודרנית? מהגרי עבודה, בדיוק כפי שיש בישראל ובעוד הרבה מדינות. זה בהחלט לא טוב אבל זה העולם שאנחנו חיים בו בינתיים.
פוגעת בזכויות אדם? ייתכן. גם ישראל, סין, רוסיה ועוד עושות זאת לא פחות. גם ארה"ב באמצעות היד הארוכה של הארגונים הרשמיים והפחות רשמיים שלה. אני לא חושב שקטאר חריגה בתחום הזה (ושוב, לא שזה טוב, אבל פרופורציות).
כאמור בעיני חברות הימורים גרועות יותר וחברות ביטוח ובנקים גרועים לא פחות.

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

אני מפנה אותך לכתבה של חברי היקר אוריאל דסקל מהיום בכלכליסט http://www.calcalist.co.il/sport/articles/0,7340,L-3613655,00.html

ולכתבה נוספת שכתב לפני כשבועיים על קטאר (בהתייחס לאליפות העולם ב-2022)
http://www.calcalist.co.il/sport/articles/0,7340,L-3612925,00.html

הפרשן 7 באוקטובר 2013

הטענה המאיימת ביותר היא סבסוד גופי טרור , אם אפשר מקור אמין עם הוכחות . ותודה מראש .

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

קיבלתי, אסייג, כביכול עפ"י פרסומים באל מונדו

חכם בלילה 7 באוקטובר 2013

שמע, זה שפיפ"א נתנה את מונדיאל 2022 לקטאר זה עניין מסריח ביותר. ברור שמעורבת פה שחיתות רצינית. המספרים בכתבה לגבי המוות של פועלי הבניין בקטאר, בהנחה שההערכות שניתנו שם ריאליות, הם מזעזעים. זה בערך פי 2.5 מאשר בישראל (ביחס לכמות הפועלים) שבעצמה לא בדיוק מהווה אור לגויים בתחום הזה (בערך פי 5 מיתות מאשר בבריטניה). אבל האם ניתן למתוח קו ישיר (או אפילו עקיף) בין כל זה לבין ברצלונה והספונסרשיפ של קטאר איירוויז על החולצות שלה? מסופקני.

הפרשן 7 באוקטובר 2013

העניין הוא שאפשר להגיד את זה על הבחירה בבייג'ין , למה סין לא הפרה ומפרה זכויות אדם כדרך חיים ? לא בעטו החוצה בעשרות אלפי אזרחים כדי להקים את המתחם האולימפי ? היא לא תןמכת בצפון קוריאה בדרך זו או אחרת , הקשר שלה עם איראן . ומה עם רוסיה והשחיתות שלה , האם תגנה קבוצות שמקבלות תמיכה מאוליגרכים רוסיים שאלוהים יודע איך עשו את הכסף שלהם באותה תקיפות ?

ומה לגבי הבחירה בריו ובברזיל למונדיאל ואולמפיאדה תוך שנתיים ? ארגוני הספורט העולמיים מושחתים וזה ידוע , אין מה לעשות זה העולם שאנחנו חיים בו , יו"רים שמונעים מפוליטיקה בשקל ומתאוות בצע , כך שלהפיל את התיק על בארסה ששמרה על טוהר במידה מסויימת לאורך המון זמן ובסוף נכנעה ללחצים הכלכליים זה אבסורדי ביותר .

בארסה לא ראויה לשום גינוי , אם כבר אז למחוא כפיים לה על הניסיון שלה להבדיל את עצמה מאחרים לאורך ההיסטוריה , גם אם לא תמיד הצליחה , אבל לפחות היא ניסתה ובמידה מסויימת עדיין מנסה עם האקדמיה שלה והתמיכה המתמשכת ביוניצ"פ וכל מיני דברים אחרים .

זה לא עולם מושלם , אז אל תחפשו שלמות וטוהר מוחלט.

עוד אופיר אחד 7 באוקטובר 2013

תמיד אהבתי את ברצלונה, עד שהגעתי אליה לביקור בפעם הראשונה. גם העיר עצמה לא היתה מעניינת כמו שהיא אמורה להיות (כמו הרמבלאס למשל – מקום מפורסם שאין בו כלום חוץ מהמוני תיירים), וגם האווירה בקאמפ נואו היתה אומללה. מעולם לא ראיתי כל כך הרבה אנשים יושבים בכזה שקט מופתי.

מאז נעשיתי אדיש לברצלונה, וקבוצת הכדורגל שלה עשתה הכול כדי שלא אחזור לחבב אותה. החתמת ילדים בני 13 על חוזים דרקוניים לעשר שנים, לקיחת מחזורים שלמים של שחקני נוער מאספניול, וכמובן תקציב שהוא פי עשרה מהתקציב הממוצע בליגה. כשמוסיפים לזה את המוני אוהדי ההצלחות ברחבי העולם, שמעצבנים בדיוק כמו שהיו אוהדי מנצ'סטר יונייטד בשנות התשעים, אני שמח שנעשיתי אדיש לקבוצה ולעיר כבר לפני 15 שנה.

מצד שני, לפחות בזכותה זכינו לפוסט מעניין וגם לתגובה מרתקת של אוהד נ., אז אולי בכל זאת טוב שהיא קיימת.

7even 7 באוקטובר 2013

אחחח ברצלונה ברצלונה איזו עיר.
הייתי פעמיים בעיר והייתי חזור עוד 50 פעם.
ניווט ברור, ים מקומות לראות ולבלות, אמצעי תחבורה אינסופיים.

בעניין הספורטיבי – איך שלא הופכים הזה, זו קבוצת הכדורגל הכי מהנה ב 5-6 שנים האחרונות ולא רואה משהו אחר ברקע.

no propaganda 7 באוקטובר 2013

מסכים לגמרי עם החלק הראשון.

ממש לא מסכים עם החלק השני( כמובן שזה עניין של טעם אבל אתה זה שהשתמשת בביטוי "איך שלא הופכי את זה" ). אז באיירן מינכן לדוגמא הרבה יותר מהנה מברצלונה בשנים האלה גם אם לא יותר טובה ממנה.

הרבה יותר התקפות, בעיטות לשער, הרבה יותר מגוונת וכו'

מיקו גוטליב אהלן סבבה 7 באוקטובר 2013

לראות אותה מקבלת שביעייה מבאיירן זה מהנה, אין ספק.

גרבר 8 באוקטובר 2013

הנה, זה מתחיל.

אתה יודע, מעניין, אם מנצ'סטר או ליברפול הייתה עולה לקבל שביעיה בשני משחקים עם הרכב טלאים וכשהכוכב הגדול פצוע איך היית מגיב. כמה היית מסנגר.

בעצם, אתם מקבלים רבעיות ושביעיות מהשיטי.. אז.. טוב..

no propaganda 9 באוקטובר 2013

סתם בשביל הצדק: לברצלונה במשחק הראשון שנגמר 4:0 היה חסר שחקן הרכב אחד בלבד( פויול ), לבאיירן היו חסרים שניים: באדשטובר ומנדזוקיץ. רחוק מאוד מהרכב טלאים.
מסי שיחק 90 דקות, שחקנים פצועים לא משחקים 90 דקות.

גרבר 9 באוקטובר 2013

סליחה, לא ידעתי שהרופא האישי של מסי מגיב פה…אחרת בטח לא הייתי כותב את מה שכתבתי.

וברצינות… כבר הבחנתי מאחת התגובות שלך למעלה בנטייה לקבוע בשרירותיות קביעות חד משמעיות ומוחלטות. (וזו יכולה להיות תכונה נהדרת בהמון מקרים, אבל לא בטוח שבדיון לשם דיון).
כמו שאתה קובע מי שחקן בית ומי לא, שחור לבן, ככה גם מסי היה כשיר. בסדר מבחינתי.

ארז (דא יונג) 7 באוקטובר 2013

מוזר, חשבתי שפאנל על ספורט ויישוב סכסוכים בישראל מתאים יותר לכנס מדע בדיוני/פנטזיה

יואב דובינסקי 7 באוקטובר 2013

לצערי המסקנות שלי לא היו מעודדות במיוחד.

אורליוס 7 באוקטובר 2013

אחלה פוסט! ודיון מעניין התפתח אחרי…

איפה אפשר למצוא את התקציבים של הקבוצות הגדולות באירופה?
ואיפה אפשר למצוא השוואה שנתית בין ביירן לברסה או כל גדולה אחרת על בעיטות לשער?

no propaganda 8 באוקטובר 2013

יש את הבלוג הזה:
http://swissramble.blogspot.co.il/2010/12/portos-buy-low-sell-high-strategy.html

לא בדיוק מה שאתה מחפש אבל יש הרבה נתונים רלוונטיים.

עוד אופיר אחד 8 באוקטובר 2013

אפשר לראות את התקציבים של קבוצות הליגה הספרדית בעונה שעברה כאן: http://es.classora.com/reports/x172914/ranking-de-los-equipos-de-futbol-de-la-primera-division-de-espana-con-mayor-presupuesto

העונה עדיין לא כולן פרסמו את התקציב שלהן. התקציב של ריאל נשאר זהה פחות או יותר, של ברצלונה עלה ל-509 מיליון יורו: http://www.fcbarcelona.es/club/detalle/noticia/el-presupuesto-de-la-temporada-2013-14-sera-de-509-millones-de-euros

אהד 8 באוקטובר 2013

יואב, לעניות דעתי הטור לא כל כך מעניין (ובטח לא מחדש). את הטענות נגד ברסה וקרן קטאר אני שומע כבר שנתיים. אח שלי חזר מטיול שם לפני שנתיים וגם לא התלהב מדי (וכמובן שזה עניין של טעם).
הרבה יותר מעניין יהיה לשמוע דווקא את מה שהלך בדיון אליו הוזמנת, אשמח לשמוע על מה היו השיחות ולאילו מסקנות הגעתם..

Comments closed