קטאר 2022 – הדבר הכי טוב שקרה לרוסיה

לעומת קטאר, רוסיה מקום הגיוני וראוי לארח משחקים אולימפיים ומונדיאל. וזאת אחת הסכנות, שכשמחרבנים מהמקפצה, יש לגיטימציה להשתין בבריכה.

גם בחלל יודעים, סוצ'י תארח את אולימפיאדת החורף (צילום: NASA HQ Photo, CC Lisence)

הטירוף שובר שיאים מידי שבוע. ספ בלאטר אמר בסוף השבוע כי הוא לא שולל שהמונדיאל בקטאר יחולק בין כמה מדינות במזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות ואיראן. כל המונדיאל הזה זה פרטץ' אחד גדול שזועק שחיתות לשמיים. רוצים מונדיאל במזרח התיכון, תגישו הצעה מסודרת. שני בתים + משחקי שמינית גמר מקבילים בקטאר, דובאי, בחריין ועומאן וכל רבעי הגמר, חצאי הגמר והגמר ב-3 אצטדיונים בערב הסעודית. או כל פורמט אחר שישבו עליו במשך שנים ויציגו בצורה מסודרת תכנית עבודה שעליה יצביעו החברים בפיפ"א ביחס להצעות אחרות.

אני לא חושב שתחרויות ספורט צריכות להיערך רק במדינות דמוקרטיות כל עוד הן מכבדות ערכים בינלאומיים ואין לי בעיה שיערכו במדינות ערביות או מוסלמיות. עד לפני 4 שנים מאוד תמכתי ברעיון של מונדיאל במצרים וחשבתי שזה יעד סופר אטרקטיבי. גם תמכתי בטורקיה כשהפסידה בקול אחד לצרפת של פלאטיני בהתמודדות לאירוח יורו 2016 (בביד לאולימפיאדת 2020 תמכתי בטוקיו כי אני חושב שהמשחקים יכולים לעזור לעיר להתאושש מהצונאמי). אני בז לשחיתות של פיפ"א.

העובדה שבפיפ"א לא יוצאים נגד הסיפור הזה של המונדיאל בקטאר וקובעים על הצבעה מחודשת לאירוח מונדיאל 2022, היא חרפה וכתם שחור לארגון. אני מתעב את פיפ"א. אני לא חושב שהכדורגל העולמי נקי, לא ברמת הניהול ולא ברמת המשחק עצמו. ההימורים סביב המשחק, החקירות של היורופול על מאות משחקים מכורים, ההתעקשות שלא להשתמש בשידורים חוזרים כדי לדאוג שיתקבלו החלטות נכונות – כל זה מקשה עליי להאמין שמשחק הכדורגל נקי. אני אוהב כדורגל אבל אני פשוט מתעב את פיפ"א!

אין טעם לחזור שוב על כל האבסורדיות של המונדיאל המופרך הזה. הליך בחירה מזורז ומוזר 12 שנים לפני הטורניר, מדינה קטנה שאין לה מה לעשות עם המתקנים, בלי היסטוריה ספורטיבית, עבדות מודרנית, היעדר זכויות אדם, אפליה, בחום של 50 מעלות וללא יכולת לבנות את האצטדיונים המקוררים שהבטיחה, וכו' וכו' וכו'. אחת ההשלכות הנוראיות של המונדיאל בקטאר, היא שזה כל כך אבסורדי ומושחת, שכל אירוע אחר, שערורייתי ומושחת ככל שיהיה, נשמע הגיוני לעומתו.

*

פתאום רוסיה נשמעת הגיונית. הרי למה לא לערוך אולימפיאדת חורף ברוסיה? רוסיה מדינת חורף, החורף הרוסי הכריע מלחמות עולם, רוסיה אימפריית ספורט אולימפי, היסטוריה אדירה בהוקי ובהחלקה על הקרח, יש תמיכה מאוליגרכים, אוכלוסיה גדולה, תרבות עשירה, הוקמה אוניברסיטה אולימפית ובכלל יש מסר חיובי של דו קיום אחרי החרמת אולימפיאדת מוסקבה ב-1980 בשיא המלחמה הקרה.

מונדיאל ברוסיה ב-2018 בכלל נשמע הגיוני. הרי זו המדינה הגדולה בעולם, אימפריית כדורגל ששלחה בשנים האחרונות שש קבוצות לליגת האלופות, הגיעה לחצי גמר יורו 2008 ובעשור האחרון צסק"א מוסקבה וזניט סט פטרסבורג זכו באירופה ליג וקאזאן בכלל הצליחה לנצח את ברצלונה בקאמפ נואו. חוץ מזה, כמעט כל אירועי הספורט הגדולים עברו ברוסיה בשנים האחרונות, כולל גמר ליגת האלופות והאוניברסיאדה האחרונה. אז למה לתת לכמה פרטים קטנים להפריע.

כמו למשל שסוצ'י מתאימה לאירוח אולימפיאדת חורף בערך כמו אילת ושזו תהיה האולימפיאדה היקרה בהיסטוריה עם עלות מוערכת של כ-50 מיליארד דולר וטענות לגניבת כסף ציבורי ושוחד בשווי עשרות מיליארדים. אז מה אם הכפרים מסביב לסוצ'י נרמסים, יש חקיקה מפלה נגד זכויות הומואים ולסביות ופוטין השתגע לחלוטין ושלח את הלפיד האולימפי לחלל. אז מה אם כל העולם מאשים את רוסיה ופיפ"א בשחיתות ובקבלת שוחד בביד למונדיאל, שהמונדיאל עשוי להביא כמה מהערים המארחות לפשיטת רגל ושהאוליגרכים שמקורבים לפוטין משתלטים על קבוצות כדורגל ומצפצפים על כל ניסיון לפייר-פליי פיננסי ומזרימים כספים בדרכים עקומות דרך חברות כמו גאזפרום שכולה או חלקה בבעלות ממשלתית.

לעומת קטאר, רוסיה מקום הגיוני וראוי לארח משחקים אולימפיים ומונדיאל. וזאת אחת הסכנות, שכשמחרבנים מהמקפצה, יש לגיטימציה להשתין בבריכה.

דו"ח משחק - פולהאם (עמיחי)
מופע סיום - אלעד בר איתן

32 Comments

אסף THE KOP 9 בנובמבר 2013

לא יהיה מונדיאל בקטאר.
למעשה, אני בספק אם תהיה מדינה בשם קטאר בשנת 2022.

יואב דובינסקי 9 בנובמבר 2013

אני מחזיק אצבעות שההגיון ינצח את הטירוף.

אסף THE KOP 9 בנובמבר 2013

אני לא בטוח שזה קשור להגיון.
יותר בכיוון של "החורף הערבי" שמתרחש סביבנו.

אלכס דוקורסקי 10 בנובמבר 2013

אני חושב שקטאר תמשיך להתקיים גם אז.

ש.ק 9 בנובמבר 2013

"שכשמחרבנים מהמקפצה, יש לגיטימציה להשתין בבריכה"
אהבתי!
או במילים אחרות: להשתין מהמקפצה כל אחד יכול. לחרבן ממנה – זאת כבר אומנות.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

גם כן לא משהו להתפאר בו

אלכס דוקורסקי 10 בנובמבר 2013

1. לטעמי, כפר אחד כזה, בסמוך לסוצ'י, שאיכות-חייהם של תושביו, לרבות קשישים קשיי-יום, נפגע כל כך קשה, מבלי שהם יוכלו להביע את תלונתם ולעשות משהו בנידון, אינו שווה את קיומו של כל אירוע ספורט.
2. יואב, אמנם זה רחוק מלהיות הרעיון המרכזי של דבריך, אבל סוצ'י היא אינה אילת. העיר שלחופי הים השחור מוקפת הרים גבוהים, בהם יתקיימו, בהצלחה רבה, יש להניח, חלק מהתחרויות האולימפיות. מזג-האוויר בעבר היה קר יותר אמנם, אך גם החורפים כיום די קרים שם. היא גם עיר נופש ידועה, ותוכל בהחלט לעמוד בקליטת הספורטאים, התיירים ואנשי התקשורת.
3. כל בחירה של מדינה לא דמוקרטית לאירוח אירוע ספורט גדול, מוסיפה עוד מלט לחיזוק שלטונה ולהכרת העולם בו. סין, שאירחה בהצלחה את משחקי הקיץ לפני מעט יותר מחמש שנים, מפרה זכויות אדם ואזרח בצורה רחבה יותר מרוסיה. הדבר לא הפריע לבחור בה…
כנראה עצם הפרת זכויות האדם של הנסיכים מהמפרץ ושל הרוסים אינה עושה רושם על מועדוני הכדורגל הגדולים באירופה, וגם, "למרבה הפלא", על הגוף המנהל את הכדורגל ביבשת הישנה, הלוא הוא אופ"א, שמפעל המועדונים הגדול בו ממומן (גם) על ידי "גזפרום". קהל האוהדים של המועדונים הללו, שמגיע למגרשים וצופה בטלוויזיה (גם כותב שורות אלה), שותף מלא להכרה במשטרים הללו.
4. מלחמת העולם הראשונה לא הוכרעה על ידי החורף. רוסיה הרי פרשה ממנה ב-1917, בעקבות המהפכה הבולשביקית, שהיתה אחת הטרגדיות הגדולות ביותר במאה העשרים ובדברי-ימי האנושות, כנראה.
5. נהניתי מאוד לקרוא את דבריך, יואב.
6. שבוע טוב.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

נכון, ישר אחרי שכתבתי על החורף הרוסי במלחמת העולם הראשונה הצטערתי על אי הדיוק.
אתייחס לנקודה שלך לגבי אולימפיאדת בייג'ין, אותה סיקרתי מטעם שידורי קשת והיתה הפעם הראשונה שלי במשחקים אולימפיים. בהחלט יש קו מחבר בין בייג'ין לסוצ'י, גם בצורת ההפקה הגרנדיוזית וגם בעלות המטורפת. בספרות האקדמית נוטים לייחס לבייג'ין עלות של 44 מיליארד דולר כשתמיד מסייגים שאין נתונים רשמיים. סוצ'י כאמור חצתה את קו החמישים. שתיהן באמת ממשיכות את הקו של ברלין 1936 והשימוש של היטלר במשחקים לביסוס מעמדה של המפלגה הנאציונל סוציאליסטית כמי שמשליטה סדר בגרמניה.
אבל נושא איחוד המדינה סביב המשחקים ממש לא שייך רק למדינות לא דמוקרטיות. לאולימפיאדת ונקובר 2010 היתה אפקט מאוד מאחד על קנדה, שבדרך כלל מדינה מאוד לא לאומנית. כתבתי לא מעט על קנדה והמשחקים בוונקובר בזמן שהייתי דוקטורנט באוניברסיטת אוטווה.

S&M 10 בנובמבר 2013

אז תתקן, גוגל לא יסלח.
לא היית רחוק, נפוליאון כן הוכרע על ידי החורף הרוסי.
חוץ מזה, לא אמרת מספיק שאתה מתעב את פיפ"א. :)

Yavor 10 בנובמבר 2013

הכי מתאים זה אם ישראל תעפיל למונדיאל כזה – מה יעשו שם בפיפ"א אני לא יודע. הרי אתה לא יכול למנוע מאוהדי נבחרת ללוות את נבחרתם…

במחשבה שניה, אם (וזה אם גדול) נהיה מספיק טובים, מישהו כבר ידאג להדיח אותנו מהמוקדמות בדרך כלשהי.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

בלי קשר אם נעפיל או לא (ספוילר אלרט, לא נעפיל), זאת סוגיה מאוד קריטית מה יעשו עם אוהדים ישראלים שירצו לנסוע לקטאר לעודד את ברזיל או הולנד או אוסטרליה. גם אם צריך ויזה מיוחדת, איך ימנעו מאוהדים להגיע לטורניר גלובלי?
אגב, זה גם אתגר עבור ישראל שמגישה מועמדות לאירוח חבילת משחקים ביורו 2020.

no propaganda 10 בנובמבר 2013

בעניין הזה מעניין האם אוהדים איראנים היו יכולים לגיע לארה"ב ב1994 כי נבחרתם הרי עלתה למונדיאל. או אוהדים צפון קוריאנים כי זה הרי טורניר גלובאלי.

אריאל גרייזס 10 בנובמבר 2013

ברור שהיו יכולים. צפון קוריאנים זה בעיה אחרת, כי הם לא יכולים לצאת מהמדינה שלהם. דיברו על זה במונדיאל האחרון, שבו צפון קוריאה שיחקה, שהיו מעט מאוד אוהדי צפון קוריאה וגם הם כאלו שחיים מחוץ למדינה

אחד 10 בנובמבר 2013

סמוך על פיפ"א שיארנו לנו איזה בית עם ספרד/גרמניה וצרפת/הולנד.

אחד 10 בנובמבר 2013

*שיארגנו

אריאל גרייזס 10 בנובמבר 2013

אני דווקא מאוד בעד מונדיאל גם באירן. שיתמודדו עם ישראלים שיגיעו לשם. אני אפילו אהיה מוכן להיות בעד שנבחרת ישראלית תעפיל למונדיאל כזה.
שתזדיין פיפ"א, חתיכת ארגון מושחת, הם והועד האולימפי, גועל נפש

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

אני דווקא חושב שהוועד האולימפי עבר כמה רפורמות, העיף כמה חברים אחרי שנחשפה פרשת השוחד של סולט לייק סיטי ובעיקר מאז שסמראנש עזב ורוג החליף אותו הפך לארגון הרבה יותר שקוף. לא ארגון מושלם, אבל לפחות בתקופה של רוג קיבל החלטות הגיוניות וסבירות. תומאס באך זה סימן שאלה.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

גם אני לא מתנגד עקרונית למונדיאל באיראן או לאולימפיאדה בטהרן. אימפריית ספורט, תרבות והיסטוריה עשירה ומרתקת, מדינה גדולה שיכולה לעשות שימוש במתקנים ובתשתיות אח"כ. השאלה אם הם רוצים להיפתח. אבל שיגישו הצעה ויתמודדו, לא בחאווה כחלק מקטאר.

no propaganda 10 בנובמבר 2013

בלי שופ קשר לשחיטות( ויש הרבה שחיטות גם בפיפא וגם בועד האולימפי ), רוסיה היא מקום מצויין לאירוח המשחקים האולימפיים ובעיקר המונדיאל. אני לא רואה קשר בין הפרת זכויות אדם לבין אירוח המונדיאל, ואם מישהו חושב שהיו פחות הפרות זכויות אדם וא פחות שחיטות ברוסיה אם היא לא הייתה מקבלת את המונדיאל והאולימפיאדה אז שיצא מהסרט. היו מוצאים פרוייקטים אחרים להשקיע בהם את 50 מיליארד הדולר ואני לא רואה סיבה שבפרוייקט הזה לא תהייה שחיטות או הפרת זכויות אדם.

בקשר ל50 מיליארד הדולר, אני חושב שיש שם הרבה הלבנת הון ולכן מבחינת המדינה זה רווחי וגם מבחינת האוליגרכים זה רווחי. זה דומה לבניית לאס וגאס ע"י המאפיונרים האמריקאים בזמנו.

בקיצור רוסיה זה מקום מצויין למונדיאל ובטוח לא פחות טוב מברזיל או דרום אפריקה.

קטאר זה סיפור אחר, זאת מדינה שלא יכולה פיזית לארח מונדיאל ולדעתי פיפא שהכניסה את עצמה לבעייה הזאת תצתרח איכשהו לפתור אותה. השחיטות הזאת בסוף תעלה להם הרבה כסף.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

אני מסכים שרוסיה מקום ראוי לאירוח המונדיאל והאולימפיאדה. כנ"ל סין. הביקורת כמובן היא על דרך ההפקה של המשחקים.

אחד 10 בנובמבר 2013

לדעתי פיפ"א צריכים לקבוע שמדינה שמארחת את המונדיאל בשנה מסוימת, מחויבת לארח גם את מונדיאל הנשים שמתקיים שנה לאחר מכן.
בצורה כזו נשאר רק עם מדינות נאורות שבאמת מוכנות להיפתח כלפי העולם.

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

העניין פה הוא יותר לכיוון שקיפות ושיתוף הציבור. היום למשל נערך במינכן ובעוד כמה ערים סמוכות בבוואריה משאל עם לגבי הגשת מועמדות לאירוח אולימפיאדת החורף ב-2022. ברגע שהתושבים מעורבים בהחלטה ויודעים על התכניות והמשמעוות זה נותן לגיטימציה גם בהתמודדות מול פיפ"א/ועד אולימפי וגם לדרך ההפקה של המשחקים.

אהד 10 בנובמבר 2013

אולי אפשר להבין מדוע חלקכם לא מתנגד לאירוח מונדיאל/אולימפיאדה במדינה לא דמוקרטית, אבל אני חושב שישנם ערכים מסוימים שפיפא והוועד האולימפי חרטו על דגלם וקשה לי להבין כיצד הם יכולים להתעלם מהם, למשל, שוויון לנשים או מלחמה בגזענות. לא הגיוני מבחינתי שאירוע ספורט גדול כל כך יתקיים במדינות שמאפשרות דיכוי נשים וגזענות (כמו קטר, איראן וסעודיה).
ואגב, בעוד אפשר להבין למשל את הבחירה של מדינות המערב ברוסיה למקום בו תיערך האולימפיאדה, אני לא מבין את השתיקה שלהם בנוגע לרמיסת זכויות האדם שם (וכנל לגבי סין וקטאר). בפיפא/הוועד האולימפי היו צריכים להגיד להם: רוצים לארח, תצטרכו לעשות כך וכך (ובעיקר לא לעשות כך וכך).

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

ברגע שספורטאי מופלה ולא יכול לקחת חלק במשחקים מסיבות של אפליה (גזע, מין, דת, פוליטיקה וכו') או שמתעלמים מהצ'ארטר האולימפי, אז המדינה המארחת בבעיות. הוועד האולימפי בדרך כלל מסביר שאופי המשחקים משקף את אופי המדינה. למרות שאני חושב שרוסיה כן לגיטימית, אני מסכים שיש פה הקטנת ראש שמאפשרת פגיעה בתושבים או בזבוז כספים קולוסלי.

רטקסס 10 בנובמבר 2013

יש לי רעיון. הבה נקיים את המונדיאל רק בארצות הברית. הא, רגע, יש שם עונש מוות פדרלי!@!! וגזענות נגד שחורים. ומדיניות הגירה קשה. והברחות סמים וכספים ותאגידים במאות מיליארדים. והם יוצאים כל 8-10 שנים למלחמה אחרת במקום אחר בעולם והורגים אנשים.
טוב, נו, נקיים את המונדיאל ביפן! הם נחמדים ונקיים וגם מאוד אוהבים גאדג'טים. אולי באירופה? שמעתי שמאוד אוהבים מוסלמים שם. אני יודע! קנדה. מדינה ליברלית, באמצע שום מקום, בחיים לא הסתבכה בשערוריה. אבל זה אומר שהם יכנסו אוטומטית לטורניר…

רוצה לומר, אם הנימוקים הליברלים שלך ללא לקיים מונדיאל ברוסיה הם "חיקוק נגד הומואים ולסביות, שחיתות וכפריים נרמסים" , תקום, תן לעצמך שלוש סטירות ותריח את העולם שאתה חי בו. אם רוסיה היא הפשיעה האלימה של העולם, העולם המערבי (נניח מערב אירופה וארה"ב לצורך הדיון) הם פושעי הצווארון הלבן של העולם. וזה הרבה יותר חמור.

נ.ב
המשפט הזה:
"אני לא חושב שתחרויות ספורט צריכות להיערך רק במדינות דמוקרטיות כל עוד הן מכבדות ערכים בינלאומיים ואין לי בעיה שיערכו במדינות ערביות או מוסלמיות."
ערכים בינלאומיים של… מי?

יואב דובינסקי 10 בנובמבר 2013

ערכים בינלאומיים – אפליה. במובן של משחקים אולימפיים, עפ"י הצ'ארטר האולימפי האוסר על אפליה על בסיס דת, גזע, מין, מוצא, פוליטיקה וכו'. במידה ויש אפליה נגד נשים או נגד הומואים ולסביות וספורטאי ממודר בגלל חוקי מדינה מפלים, זה משהו שהוועד האולימפי לא יכול להרשות לעצמו שיהיה במדינה מארחת. לכן פה הוועד האולימפי התערב ודרש מפוטין ומהוועדה המארגנת של סוצי הבהרות והבטחות.
עונש מוות או חוקי הגירה אלה עניינים של השקפה פוליטית שהוועד האולימפי לא יכול ולא צריך להיכנס לשם. לגבי הברחת סמים אני לא מבין מה הקשר.
תבדיל בין גזענות, שזה נגע שצריך להילחם בו, לבין חקיקה גזענית של מדינה – שזה שלטון אפרטהייד שהוביל לזריקת דרום אפריקה מהתנועה האולימפית ל-30 שנה.

אהד 10 בנובמבר 2013

מבחינתי, שיח הרב תרבותיות מזמן מיצה את עצמו. אם בשם הרב תרבותיות אפשר לסקול נשים, לאסור הומואים ולהפר זכויות אדם על ימין ועל שמאל, אז אני גאה להיות ליברל. זה בדיוק הטיעון שניסו לטעון כמה ערבים ישראלים שרצחו את אחיותיהם על רקע כבוד המשפחה. תקלו בעונשינו בשם הרב תרבותיות..
בלי קשר, אני לא מבין מאיפה אתה בטוח שהעם הרוסי/סיני/ירדני שמח על הערכים שאתה מבקש לייחס לו. ראינו לאחרונה במצרים כיצד העם נאבק על ערכי הדמוקרטיה וחופש הבחירה (הגם שזה לא צלח להם כל כך). אני מניח שאם זה היה תלוי ברב תרבותיים, מזמן מבארכ היה נשאר בשלטון, כי "היי, זו הרי התרבות הערבית".
אתה באמת רוצה להשוות בין גזענות כמדיניות (בניגוד לגזענות סמויה, שבה מנסים להילחם) בארה"ב לבין גזענות ממוסדת שבסעודיה כלפי לא מוסלמים? ואיך המלחמה הנואשת של ארה"ב בקרטלי הסמים קשורה לעניין?
ועוד סיסמא: "העולם המערבי (נניח מערב אירופה וארה"ב לצורך הדיון) הם פושעי הצווארון הלבן של העולם. וזה הרבה יותר חמור". – באמת אתה חושב ככה? כלומר, בשאר אסד שמרעיל את אזרחיו וקים גונג און שמרכז את מתנגדיו במחנות עבודה עד מוות טובים יותר מאובמה ומקיין הקפיטליסטים החזירים??? ואני מניח שעל פי אותו היגיון ברוך גולדשטיין ואלי פימשטיין (שרצח את בתו הודיה ז"ל) טובים יותר מאותם מנוולים תאבי בצע וחסרי לב שמואשמים בהעלמת מסים והונאת רשויות כמו משה פרץ (ומתנצל מראש על הרטוריקה, אני פשוט סולד מססמאות)..

רטקסס 11 בנובמבר 2013

יקירי, אם אתה סולד מסיסמאות אז אל תשתמש בהן בעצמך. פושעי צווארון לבן הם מסוכנים כי הם מניעים את גלגלי המערכת. אני לא שייך לחירטוטים של ה"99%" ו"כיבוש וול-סטריט" למיניהם. אני פשוט לא מתעלם ממי שהוביל את העולם לפערים השערורייתים שקיימים בו.
משפט, מוסר, ערכים, כל הדברים האלה יפים מאוד לדיון אקדמי. מה לעשות שקצת קשה לי להתרשם מביקורת על מדינות נחשלות כשהגורם המבקר עצמו הוא מקור הבעיה? "קפיטליסט חזיר" זו לא סתם אימרה. זו מורשת של מאות שנים שבנויה על כך שהעולם המערבי משמר את הכח שלו ע"י ניצול של שאר העולם. הסיבה שאני חי ברווחה ומיליארד וחצי תושבי דרום מזרח אסיה מתחת לקו העוני היא עקב שימור הפער הזה. הסיבה שלי יש גישה לתרבות, בריאות, מזון, חקיקה ליברלית (!), חופש תנועה, קניין ועוד – ולאנשים אחרים בעולם אין, היא ניצול הכח.
אני לא מתנצל על זה שאני בקודקוד (יחסית) הפרמידה – אני חי עם זה טוב מאוד. אני פשוט לרגע לא מעמיד פנים וחושב שאני שה תמים, או שהחברה/מדינה/תרבות שאני חי בה היא כל כך תמימה. זה תקף להמון דברים, אגב, יחסי ישראלים-פלסטינים, יחסי לבנים-שחורים, אפילו בני אדם וחיות (כי אני מקווה שברי לכל אוכל בשר, כמוני, שחיות אכן מנוצלות בתהליך).

אז בקיצור, כן. הרשה לי לא להתרשם מזה שברוסיה אין זכויות להומואים או שבסעודיה מוציאים להורג על ניאוף. כלומר, אני מתרשם, ואני לא תומך בזה, אבל אני גם לא תומך בביקורת צבועה מצד גורמי הכח. אגב, עוד מחשבה, תמיד קל לבקר את החלשים. קל לצקצק ולהסתכל על אוכלוסיות חלשות ומדינות נחשלות ולהגיד להן: שמעו, אם תאמצו את כל הערכים הליברלים – הכל יהיה סוכר. אבל זה לא ככה. זה לא יהיה ככה, ולמעשה אין אינטרס לאף אחד בעולם הליברלי שכל העולם השלישי יהיה ליברלי. כי אז יהיו מהפכות ותנודות במחירים ומלחמות וכו'.
בקיצור#2: גם החרא של העולם הראשון מסריח.

ניסיתי בכמה מילים להבהיר את דעתי הקשורה-במקצת-לנושא. מקווה שעבד.

אהד 11 בנובמבר 2013

אם אני יכול להבין אנשים כמוך שטוענים שהפערים הכלכליים בין היבשות הן תוצאה של שימור פערי הכח (כמובן שיש משהו בזה, אבל זה טיעון מאוד חד ממדי), הרי שקשה לי להבין איך אפשר לייחס את המגבלות על חופש התנועה ואפליית נשים (לדוג') לרצון המערבי.. האם לנשים אסור לנהוג בסעודיה בגלל הקפיטליזם או בגלל הדת הוואהבית הקיצונית שבמדינה?
אגב, תבחין בין מדינות שפוגעות (בעקיפין) במדינות אחרות למען אזרחי מדינותיהם לבין מנהיגים בעולם שרוצחים, משפילים ופוגעים באופן יומיומי באזרחיהם שלהם, לרוב כדי לשמר כח של קבוצות אינטרס מצומצמות או לרצון קנאי דת.
בקיצור#3: עם כל הסלידה מ"הקפיטליזם הרע שהורס כל חלקה בעולם", בוא לא נגזים עם הביקורת, ולכל הפחות בוא לא נשכח שתמיד יש רע ויש רע הרבה יותר. אם אתה חושב שאיראן, רוסיה וסעודיה נמצאות בכלל באותו מישור מוסרי יחד עם מדינות מערביות כגון ארה"ב, צרפת ואוסטרליה אז לדעתי, מרוב ניסיון לחשוב עמוק ומורכב, החשיבה שלך הפכה לשטחית ופגומה.

רטקסס 11 בנובמבר 2013

צ'ארטר אולימפי, ועד אולימפי, ערכים בינלאומיים.. משהו חסר לי פה. אה, סימן הקישור ביניהם: = .
הועד האולימפי יכול ליטול קורה מבין עיניו, וסביר להניח שיותר מקורה אחת. משהו כמו שכונה שלמה. הם האחרונים שילמדו את מדינות העולם על ערכים וגם "הרוח האולימפית" זה מושג שאומר 0 היום לכל מי שצופה בתחרויות, משתתף בתחרויות וכמובן – מממן את התחרויות.
אני אומר דברים אלו בצער רב כי אני חושב שהחזון האולימפי הוא התגשמות כל הטוב בספורט: מסורת שמקדשת היסטוריה, תחרותיות, פעילות גופנית, שיתוף פעולה, אחווה בין עמים וחתירה לנצחון. הגורם האחרון הוא פוליטיקה, ואני לא חושב שאפשר להחזיר את הגלגל לאחור מהבחינה הזו. כל ההחלטות שמתקבלות בדרגים האלו היום הן פוליטיות (לא בהכרח "מדיניות" כי אם "כלכליות" = מוכוונות למטרה מסוימת שהיא כספית) ואין לנו יותר מדי על מה להלין.

נ.ב
חייב להודות שאני לא בקיא בחקיקה שיש ברוסיה נגד חד מיניים. כלומר, רק ממה ששמעתי באמצעי התקשורת, אבל לפעמים לדברים כאלו יש נטייה לשיפוץ קל. מבחינה ערכית, למשל, אם חד מיניים לא רשאים להינשא במדינה מסוימת, מבחינתך זו חקיקה גזענית? כי מבחינתי לא. ואולי כאן הפער שלנו…

יואב דובינסקי 11 בנובמבר 2013

אני מאוד לא מסכים איתך לגבי הוועד האולימפי ולגבי הרוח האולימפית. לא שאני טוען שהוועד האולימפי מושלם, הוא רחוק מזה וכנראה שיש בו תפוחים רקובים, אבל בשנים האחרונות עבר לא מעט רפורמות בעיקר תחת הנשיא הקודם ז'ק רוג. כבר כמעט ואין החרמות המוניות של מדינות (בטח לא ביחס לשנות ה-70 וה-80), הוועד הרבה יותר נקי ושקוף ונוקה מתרבות קבלת ונתינת שוחד בבחירות לערים מארחות שחגגה תחת סמראנש (אם יש חברים מושחתים זה לא בגלל תרבות הוועד אלא נקודתית). רמאים תמיד יהיו, המאבק נגד סימום בספורט הוא באמת מאבק שבו הספורט מפסיד וכנראה ימשיך להפסיד. אני חושב שהוועד האולימפי באמצעות WADA מנסה להילחם בסימום ולא לכסתח.
גם לגבי מסחור המשחקים, אתה לא תראה פרסומות בתוך האצטדיון כמו חברות הימורים מרצדות מול העיניים.
אני חושב שההחלטות שהתקבלו מאז כניסת רוג לתפקיד היו החלטות סבירות. קטאר הגישה מועמדות לשני משחקים אולימפיים ופעמיים נזרקה מכל המדרגות כבר בסיבוב הראשון. אני מודה שיש לי חששות לגבי תומאס באך.
למרות הפוליטיקה והסימום והמסחור, אני חושב שלהגיע למשחקים האולימפיים היא השאיפה של כמעט כל ספורטאי ומקור גאווה. כמובן שגם הצלחה במשחקים ומדליה. אני חושב שזה האירוע הכי מאחד שקיים היום בעולם. ללא קשר לגזע, מין, דת, שפה. לא סתם 205 מדינות (או ועדים אולימפיים ליתר דיוק) משתתפות ולא סתם טקס הפתיחה שובר שיאי רייטינג כל פעם.
אני גם חושב שללא המשחקים האולימפיים, כמעט כל ענפי הספורט התחרותיים לא יוכלו להתקיים.
אקדיש מתישהו פוסט ליחס השונה שלי לפיפ"א (תיעוב) ולוועד האולימפי (הערכה וביקורת).

ערן 14 בנובמבר 2013

לשאלתך, רטקסס, החקיקה אוסרת על יציאה מהארון ("הצהרה בפומבי על נטייה מינית לא מסורתית"), אחזקת ידיים ונשיקה על השפתיים בציבור (נחשב תעמולה), הנפת דגל הגאווה וכו'. העונש נע בין קנסות למאסרים. לאזרחים זרים העונש הוא שבועיים מאסר וגירוש. בנוסף יש עליה רבה במקרים של אלימות ואונס נגד הומואים ולסביות.

Comments closed