רעיון האי האולימפי

בעקבות העלויות הגבוהות של הפקת המשחקים האולימפיים, עולות בשנים האחרונות הצעות של הקמת מקום קבוע בו יערכו המשחקים מידי ארבע שנים

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

אי אפשר היה להתעלם בשנה האחרונה מהמחאות נגד פיפ"א והוועד האולימפי הבינלאומי, ברוסיה, בברזיל או בגרמניה שם תושבי מינכן הצביעו נגד קיום משחקי החורף בעיר.

בעקבות העלויות הגבוהות של הפקת משחקים אולימפיים (בייג'ין 2008 מוערכת בסביבות 44 מיליארד דולר וסוצ'י תעבור את רף ה-50), אחת ההצעות שעולות בשנים האחרונות באקדמיה היא הקמת מקום קבוע בו יערכו המשחקים מידי ארבע שנים. פרופ' ג'ון רני שורט – פרופ' למדיניות ציבורית מאוניברסיטת מרילנד מחוז בולטימור, כתב בשנים האחרונות על הקמת "אי אולימפי", ככל הנראה באחד מאיי יוון, שם יישב הוועד האולימפי הבינלאומי ויהיה תחת סוברניות של האו"ם.

עפ"י הצעתו, במקום שכל ארבע שנים יבנו מבני ענק שיהפכו לפילים לבנים במקומות שונים בעולם, עדיף להשקיע פעם אחת את הכסף בבניית המתקנים במקום אחד, אליו יחזרו הספורטאים והתיירים מידי מחזור אולימפי. כך ייחסכו העלויות הגבוהות מתושבי הערים והמדינות המתמודדות על אירוח המשחקים.

*

כמובן שהרעיון שהמשחקים ייערכו כל ארבע שנים באותו מקום הוא לא רעיון חדש וחוזר עוד לימי יוון העתיקה, שם נערכו המשחקים כל ארבע שנים החל משנת 776 לפני הספירה באולימפיה.

כמו כן, גם במהלך הקמת המשחקים האולימפיים המודרנים בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 עלה הרעיון למחזור אולימפי שיתקיים כל ארבע שנים ביוון. למעשה, הרעיון היה שיהיו שני מחזורים אולימפיים בני ארבע שנים שייערכו בהפרש של שנתיים אחד מהשני, כשבאחד מהם המשחקים ינדדו בין מדינות ובשני המשחקים ייערכו ביוון. רק שמבחינה כלכלית יוון לא היתה יכולה להבטיח את קיום המשחקים מידי מחזור אולימפי.

הרעיון נוסה פעם אחת ב-1906 באתונה, עשר שנים לאחר המשחקים האולימפיים המודרנים הראשונים אתונה 1896 ובין אולימפיאדת סנט לואיס 1904 לאולימפיאדת לונדון 1908. למרות ש-20 מדינות השתתפו במשחקים וחולקו מדליות, היא לא נחשבת במניין המשחקים האולימפיים הרשמיים של הוועד האולימפי הבינלאומי והמדליות לא מוצגות במוזיאון האולימפי בלוזאן.

נכון להיום הוועד האולימפי הבינלאומי לא פתוח כזאת אופציה. על פי פרופ' שורט, יש יותר מידי אינטרסים כלכליים שדוחפים להעברת המשחקים מידי מחזור אולימפי ממדינה למדינה.

*

במידה מסוימת כדאי לשים לב למה שקורה בדובאי ובקטאר בהקשר הזה. זה אמנם לא הרעיון של האי האולימפי, אלא בניית מתקנים שתפקידם לארח מידי שנה תחרויות ספורט בינלאומיות בנסיכויות עם כמות קטנה של אוכלוסיה, גם אם במשך רוב השנה המתקנים לא בשימוש תדיר.

אין כמעט ענף ספורט שלא נערכו תחרויות יוקרתיות שלו בנסיכויות בשנים האחרונות ובלא מעט ענפי ספורט נערכות שם תחרויות שנתיות על בסיס קבוע. בדובאי אפילו עלה הרעיון של "אי ריאל מדריד". כשמסתכלים על זה ככה, על פי ההיגיון הזה יש סיכוי יותר מסביר שבסופו של דבר דוחא גם תצליח לזכות באירוח המשחקים האולימפיים.

משפט, שיר ותמונה
פילדלפיה-ניו אורלינס

14 Comments

יואב דובינסקי 5 בינואר 2014

אני מעריך שב-2024 המאבק המרכזי יהיה בין ארה"ב לעיר אירופאית (פאריז תעמיד ביד חזק), כשב-2028 המפסידה תהיה זו שתזכה. החל מ-2032 אני חושב שדוחא יכולה לראות עצמה כמועמדת עם סיכוי ממשי לזכות במשחקים.

דניאל 5 בינואר 2014

אני חשבתי שזה חלק מהרעיון, כך המשחקים תורמים להתפתחות של כל מדינה בה הם נערכים.

יואב דובינסקי 5 בינואר 2014

מצד אחד בהחלט כן. מצד שני, יש לא מעט מקרים שהמשחקים מביאים להוצאות ענק של הממשלות ולערים שנשארים עם אצטדיון שלא משתמשים בהם כמעט אחרי המשחקים (פילים לבנים).

D! בארץ הקודש 5 בינואר 2014

הרעיון עצמו הוא נהדר. אני רק חושש שכמו הרבה רעיונות שהתאימו למאות קודמות זה לא ישים בימינו, לצערינו.

יואב דובינסקי 5 בינואר 2014

יש בו הרבה בעיות ואני נוטה להסכים עם דניאל, שחלק מהרעיון של התנועה האולימפית היא להביא את המשחקים לכל היבשות. יחד עם זאת, צריך לחזור לשפיות מבחינת גודל המתקנים וגודל ההוצאות.

D! בארץ הקודש 5 בינואר 2014

שפיות, בהחלט
לכל מקום – בהחלט
בעיות? – אין לו חוץ מאחת – הוא לא נראה לי ישים בעולם המודרני.

אמנון ג. 5 בינואר 2014

יש גם בעיה של הפרש זמנים.
מי שגר בחוף המערבי של ארה"ב או במזרח אסיה לא יאהב את הרעיון אני מניח ,שלא לדבר על כסף מזכויות שידור שעלול ללכת לאיבוד מצד האמריקות והענקים הכלכליים האסייתיים.

יואב דובינסקי 5 בינואר 2014

לא מעט מהתחרויות בלונדון הועברו בNBC בשידור מוקלט.

ניצן פלד 5 בינואר 2014

והעצבים חגגו

אריאל גרייזס 5 בינואר 2014

זהו, שלמרבית האמריקאים זה לא הפריע, אם זה היה מפריע הם היו מוחים ומצביעים ברגליים – הם לא.
אני מסכים שזה מגוחך לחלוטין, אבל זה מה שהם רגילים כנראה. מה שמדהים זה ש-NBC משלמים הון עתק על הזכויות האלו (אלכס גלעדי, הממ הממ), רק כדי לשדר בדיליי. מפגרים

austaldo 5 בינואר 2014

כן, וזה היה נורא. הם הפכו את השידורים מהתחרויות לסוג תכנית ריאליטי. עריכה, ראיונות, סיפורים סוחטי דמעות על חשבון חלקים ניכבדים מהתחרויות עצמם. ככה היית רוצה לראות שידורים מהאולימפיאדה?

איציק 5 בינואר 2014

יש דברים לא רעים ברעיון, במיוחד אם כולו יהיה בחסות האו"ם ולא יפול על מדינה מסוימת. מצד שני יש גם חסרונות מובנים:
1. מה יקרה עם המתקנים במשך 4 שנים בין האולימפיאדות?
2. מי יהיה אחראי על התחזוקה ואיך, הרי איצטדיון או ברכה זקוקים לתחזוקה, אך גם לשיפור מתמיד. יש אביזרים שזריך להוסיף, יש איצטדיונים שצריך לשנות או לפרק ולבנות מחדש בגלל הגודל, הצרכים והטכנולוגיה המשתנה.
3. הסכמה על מקום מסוים קבע הוא בעייתי. האם קטר עם החוקים שלהם יכןל להיות מקום ראוי? האם מדינה שהיום נראת בסדר בהכרח תהייה כזו בעוד 30 שנה? הכל נזיל מידי בשביל זה.
4. ברגע שחלק מהסמכויות יעברו לאו"מ באופן קבוע, האם אין זו דריסת רגל פוליטית פארק-סלאנס. ככה עוד אפשר איכזהו לכסות את הביזיון הפוליטי של הועד האולימפי, אך איך אפשר יהיה לומר זאת כשחלק מהסמכויות יהיה בידי הפוליטיקאים. הרי לספר שזה יהיה חלק אוטונומי של האו"מ, בו לפוליטיקאים לא תהיה דריסת רגל, זה צחוק מעבודה.
לסיכום, זה רעיון יפה בתאוריה, אך הוא לא נראה לי הגיוני כאשר מתחילים לפרוט אותו לפרוטות.

יואב דובינסקי 5 בינואר 2014

אתה צודק, אלה באמת סוגיות בעייתיות. הטענה שלו לגבי האצטדיונים זה שאמנם הם לא יהיו בשימוש רוב הזמן, אבל זה עדיף על מדינות שיכנסו לחובות על פילים לבנים כל ארבע שנים.
אני מסכים שזה לא פרקטי.

אלון רייכמן 6 בינואר 2014

אלא אם כן מחליטים שבין האולימפיאדות המתקנים ב"אי האולימפי" יהיו בשימוש מזדמן. זה יכול להיות טורנירים שונים שיתקיימו בהם, מחנות אימונים של קבוצות, או אפילו משחקי ראווה כמו בדובאי.

בסופו של דבר, אם תהיה הצדקה לתחזוקת המתקנים הללו באופן שוטף, עם שימוש יחסית תדיר בהם – זה יכול להיות משתלם ומעניין.

לגבי הפרשי השעות – זו עדיין בעיה שתישאר בכל יעד שייבחר.

Comments closed