C – ספוטניק. לא סטלין

הכיסוי הבינלאומי של אולימפיאדת סוצ'י מתנשא ולא סובלני כלפי תרבות מפוארת ועשירה

Photo credit dad1_ CC Lisence
Photo credit dad1_ CC Lisence

יש לי ביקורת חריפה על הכיסוי הבינלאומי של אולימפיאדת סוצ'י. בימים שלפני המשחקים ובשבוע הראשון הסיקור נראה כמו תחרות מי יכול לנגח את סוצ'י יותר או לצייר אותה בצורה הכי מגוחכת, כשלא פעם זעזוע מפגיעה בזכויות אדם או שחיתות זו רק האצטלה לביקורת.

התמונות של האסלות מסוצ'י (רובן מפוברקות) שהפכו ויראליות והטורים המתנשאים דוחים אותי. כן, היו בעיות בקליטה בבתי המלון וכנראה שחלק מהמים לא מי שתייה. גם בלונדון היה גרף למידה שנמשך מהימים שלפני המשחקים ועד לתחילת השבוע השני (כולל נהג אוטובוס של הוועדה המארגנת שדרס למוות רוכב אופניים בפארק האולימפי ליד מרכז התקשורת) וגם במלון התקשורת בבייג'ין במשך שלושה שבועות צחצחתי שיניים עם מים מינרלים. אז גם בסוצ'י הלכו והשתפרו תוך כדי.

אני מכליל, אבל ההתנשאות המערבית שבאה לידי ביטוי בעיקר בכיסוי של גופי תקשורת אמריקנים, קנדים ובריטיים, צרה ולא הוגנת. שילוב של סנסיישיונליזם, סגירת חשבונות מהמלחמה הקרה, רצון להראות שלונדון 2012 או ונקובר 2010 היו מוצלחות יותר ואובר-מוטיבציה להראות חוסר פחד לבקר את השלטון ולהצטייר כליברלים. היות וגופי תקשורת מלא מעט מדינות לא שולחים כתבים אלא מתבססים על תרגום ידיעות מאנגלית, הסיקור המוטה יצר כדור שלג.

אפשר לבקר את ממשל פוטין ובמקביל לנסות ולהתחבר לאולימפיאדה ולהבין מה המסר שרוסיה מנסה להעביר ומה התושבים רוצים. כזאת היא האולימפיאדה, אירוע מורכב שדורש ניתוח מורכב ולא פשטני. כשבטקס הפתיחה המשלחת נכנסת לאצטדיון לצלילי "טאטו" ובאלפבית הקירילי, הרוסים מעדיפים להדגיש ב-C הקירילית את ספוטניק ולא את סטלין, זאת אמירה של רוסיה פוסט-ברה"מ איך היא רוצה להיתפס בעולם. אני יכול להבין איך תושבים מקומיים שגאים במדינה שלהם שנפתחת לעולם, יכולים להיעלב מסיקור זר, מתנשא ומוטה ולהגיב בעוינות לאומנית שתתפרש כתמיכה בפוטין ובמדיניות שלו.

האמריקנים היו אלה שהובילו לחרם הפוליטי של מוסקבה 1980 שכמעט והנחית מכת מוות על התנועה האולימפית המודרנית. ברית המועצות דווקא התייצבה באותה שנה למשחקים בלייק-פלסיד שהאמריקנים הפכו למיתיים.

כדי לקבל תמונה שלמה יותר ומורכבת, מלבד צפייה בערוץ 20, אני עוקב אחרי Inside the Games ו- Around the Rings שמכסים באופן שוטף את התנועה האולימפית ובדרך כלל נוהגים בהגינות. אני עוקב גם אחרי לא מעט ספורטאים וכן אחרי זוג חוקרים שהכירו באולימפייה ונמצאים בסוצ'י; פרופ' אנדי מיאה שעוסק במחקר של התנועה האולימפית, תקשורת ורשתות חברתיות ואשתו ד"ר ביאטריס גארסיה שחוקרת את כל התחום של מה שנקרא Cultural Olympiad ומשמעות האירועים האמנותיים והתרבותיים שסביב המשחקים.

הרבה יותר קל לצייר תמונה אפלה מרוחקת ומבודדת של איבן דרגו ואימפריית רשע, מאשר לנסות להבין את העם שספג יותר אבידות מאשר כל מדינה אחרת במלחמה בנאצים והראשונים לחלל. דווקא התקשורת המערבית שבאה בביקורת לממשל פוטין על שלטון מפלה, לא מגלה סובלנות ופתיחות כלפי תרבות זרה ומפוארת ובכך גם מפספסת את מהות התנועה האולימפית.

*

לציון שלוש שנים ב"דה באזר", הקליפ הרשמי של נבחרת ג'מייקה.

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

האם למנצ'סטר יונייטד מגיעה המלצת קנה?
בכל זאת יש בה משהו

28 Comments

ארז (דא יונג) 18 בפברואר 2014

אני חושב שהסיבה העיקרית היא באמת הסנסציה. כנראה שלא רק בישראל אוהבים לצעוק "מחדל" ו"שערורייה" (או בעיתונות הספורט להקצין כל הפסד 3:1 ל"תבוסה").

אמ, לא ממש הבנתי את ההערה לגבי סטאלין. האם באמת חשבת שיציינו את שמו של סטאלין (כנראה האדם שגרם לעם הזה יותר אבידות מכל אדם אחר בהיסטוריה) בטקס הפתיחה?

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

לא חשבתי שידגישו את סטלין. ההערה היתה כדי להראות איזה פן בהיסטוריה של ברית המועצות הודגש. זה מתקשר לטור מהגארדיאן ששמתי אליו לינק בהמשך המשפט בו הכותבת מציינת שהיתה רוצה להיות זבוב על הקיר בדיון איזה מילה או שם תייצג כל אות מהאלפבית הקירילי.

oded 18 בפברואר 2014

קליפ גדול
הנבחרת היחידה כנראה שהקליפ שלה יותר טוב מאיך שהנבחרת מחליקה…

איציק 18 בפברואר 2014

אני מסכים חלקית, אבל כמו כל אולימפיאדה, או אירוע גדול אחר שיש בו מאמץ ממשלתי יש גם באולימפיאדה זו המון פרופוגנדה של מה שהממשלה מנסה לכור לנו. כמו כל תגובה לפרופוגנדה כזו שבהרבה מקרים גם צינית מאוד, לתגובה יש נתיה של תגובת יתר. זה טבעי, אחרת היא תבלע ולא תשמע. כמו רוב האולימפיאדות גם היא נראת יפה, יש בה סיפורים מדהימים, יש גרף למידה. לרוסיה אכן יש היסטוריה עשירה ואפילו בחלק מהמקרים מפוארת גם בפן התרבותי וגם בהשגים טכנולוגיים. באותו הזמן יש לה הרבה עבר הווה ועתיד די שחור, ואסור שהאולימפיאדה תסתיר זאת. האולימפיאדה הזו נגיעה בשחיטות ברמה שאנחנו לא מבינים ואני יודע זאת ממקור פנימי (בשישי סיים ביקור אצלי וסיפר כמה דברים מבפנים, השיערות עומדות דום). אז אין אסלות שבורות אך יש חבל ארץ שבור… זה לא פחות חמור… למרות הספוטניק בילקה וסטרילקה.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

יש מעצמה שאין לה שלדים בהיסטוריה? למשל טבח באינדיאנים ועבדות.

גל ד 18 בפברואר 2014

השלדים בהווה הם הבעיה, לא בהיסטוריה.

איציק 18 בפברואר 2014

מסכים לחלוטין, והשלדים של רוסיה הם וואחד שלדים…

AMan 18 בפברואר 2014

יפה כתבת.
יש בעיות ברוסיה, יש בעיות בסוצ'י, אבל יש הקצנה והתנשאות בסיקור המערבי הזחוח.
טוב שהעלת את הנושא.

אלכס דוקורסקי 18 בפברואר 2014

לפחות ממה שנראה מבעד למסך הטלוויזיה, המשחקים מתקיימים כמעט ללא דופי. כמובן שבאירוע כל כך גדול תמיד תהיינה תקלות בלתי צפויות. לא חושב שבסוצ'י הן התרחשו יותר מבערים מארחות אחרות. צריך לזכור גם שמרבית הענפים במשחקי החורף הם מאתגרים למדי, שהספורטאים מתחרים בהם במהירויות גבוהות, והסיכון לפציעה בהחלט קיים.

לא סוד שאמצעי תקשורת שונים, בארץ ובחו"ל, אוהבים לצאת בכותרות שמושכות את העין על תקלות ופאשלות שונות, תוך שהם מתעלמים מהתדירות הנמוכה של התרחשות המקרים הללו ומהארגון הטוב מאוד, בסך הכול, של המשחקים.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

נשפוט בסוף איך היו המשחקים. יש דברים שמתנהלים בצורה מאוד חלקה ולמיטב הבנתי הוועדה המארגנת מקבלת מחמאות על תחבורה, גישה ותנועה ועל תיקון ליקויים שהיו בהתחלה ומגד מזג האוויר לא בדיוק מיטיב עם סוצ'י. גם השלג הרך שפגע בתחרויות ההאלף-פייפי ועכשיו הערפל שהביא לדחיית תחרויות.

איציק 18 בפברואר 2014

200 מיליארד דולר מחיר האולימפיאדה (שיערוך סביר יותר מהפרסום הרישמי), ואם עוד יהיו תקלות רבות מהרגיל זה היה בכלל פלופ רציני. תוסיף לזה כח עבודה זול יחסית לאנגליה, אוסטרליה וארה"ב
קיבלת סכום מטורף. כך שצריך גם לבדוק מספר תקלות מול עלות, כנראה שהיא מאוד יקרה יחסית למקומות אחרים.

אריאל גרייזס 18 בפברואר 2014

הסיקור בארץ לפחות של המשחקים בסוצ'י מזכיר לי מאוד את הסיקור של הסופרבול. חזרה על אותה מנטרה שוב ושוב (בסופרבול זה המחיר של הפרסומות והופעת המחצית, בסוצ'י זה המחיר שעלתה האולימפיאדה, זכויות אדם וכו') פשוט כי חושבים שהלקוח הישראלי לא מתעניין במוצר עצמו (פוטבול או ספורט חורף) ולכן נדבר על דברים שכאילו כן ידברו אליו.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

השידורים בערוץ 20 טובים מאוד ורציניים. ערוץ הספורט עושה הרבה מאוד כבוד לאולימפיאדת החורף.

אריאל גרייזס 18 בפברואר 2014

השידורים נעים בין טובים למאוד בינוניים. יש תחומים שאין להם מושג בהם ואתה רואה שהשדרן ממלא את החלל במלל שאין לו מושג בו. ויש כאלו שבהם הביאו פרשנים טובים (הוקי, החלקה מהירה) ורואים רצינות.
אבל לא דיברתי על ערוץ הספורט, דיברתי על הסיקור בארץ באופן כללי – בעיתונים, בחדשות וכו'. מעט מאוד דיבורים על ספורט והרבה דיבורים על פוטין

שחר ד. 18 בפברואר 2014

נראה שהערוץ עושה הרבה עם תקציב אפסי שהושקע בנושא. עם זאת, יש דברים שהם מאד מפריעים, לדוגמה:
1. אתמול הפרשנית של ההחלקה האומנותית (שהיא גם שופטת בתחרויות בינ"ל) לא ידעה להסביר מה ההבדל מה הוביל להבדל בין התןצאות של הזוגות במקום ראשון ושני…
2. כרגיל, ולמרות שנפתח ערוץ ייעודי, ערוץ הספורט מתבטל בפני ליגת האלופות (וזה עוד בלי להזכיר את העובדה שלא ניתן לשדר את חמישיות בשעה אחרת…). היום ומחר לא יתקיימו סיכומי יום בגלל שידור המשחקנים ולמרות העובדה שהאולפן ממנו הוא משודר נמצא במקום אחר מזה של ליגת האלופות…
3. ישנם מספר שדרים שמתייחסים לשידור כאילו הוא מטלה שניתנה להם והם מציינים את זה בכל הזדמנות. שידור לספורט אמור להיות עם אהבה לספורט לא כמטלה לא רצויה.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

אולימפיאדת ונקובר שודרה בתשלום בצ'רלטון באמצע הלילה ואולימפיאדת טורינו שודרה בערוץ 2 בעיקר בתקצירים יומיים (את סולט לייק סיטי ונגאנו אני לא זוכר). מה שערוץ הספורט עושה זה חסר תקדים. הביקורת על השדרים די קטנונית וגם ניכר שיפור ככל שהמשחקים התקדמו. נכון שיש פערי איכות בין פרשנים, שנובעות בעיקר מהיעדר היצע של אנשי מקצוע בענפים מסוימים של ספורט חורף שלא עוסקים בהם בצורה מקצוענית בארץ. בענפים שכן עוסקים בהם, כמו החלקה על הקרח, הוקי והחלקה מהירה – יש גם פרשנים טובים.
הביקורות המרכזיות שלי הן להחלטה העריכתית שלא לעבור בשידור חי לקפיצות הסיום בגמר של שון ווייט (אלא לשדר את התחרות מההתחלה) ושלא נשלח כתב דובר רוסית לסוצ'י שיעביר דיווחים יומיים. מעבר לזה, נעשתה עבודה חסרת תקדים ורק להוריד את הכובע בפני מירי נבו שמחזיקה על הגב אולימפיאדה שלמה וערוץ שלם.

שחר ד. 18 בפברואר 2014

הם עשו המון ביחס לפעמים הקודמות וציינתי את זה בתחילת התגובה ( הברירה הזאת עדיפה עשרות מונים על התקופה שהשידורים היו בערוץ 1 ). עם זאת, הטענות שלי הם לכתבים הצעירים יותר שמייחצנים את זה שהם לא אוהבים אתהשידור שהם אחראים עליו, זאת בניגוד לוותיקים יותר שניכר שעשו הכנה ראויה טרם השידור.
לגבי הסיקור עצמו, אני בטוח שבריו השידור יהיה טוב בהרבה.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

אתה צודק כשאתה מזכיר את ריו, כי עבור ערוץ הספורט סוצ'י זו חזרה גנרלית או פיילוט לקראת ריו. מנגד, יש שוני מהותי גם בהיקף ובעניין לקהל הישראלי שהוא לא קהל של ספורט חורף וגם בעובדה שבעוד במהלך אולימפיאדת החורף יתר ענפי הספורט עובדים כרגיל (לרבות הפקות שידורי כדורסל ישראלי, גביע המדינה ועוד), בקיץ יתר הענפים האחרים בפגרה, כך שהפוקוס ומירב המשאבים יכולים להיות מופנים לאולימפיאדה.

יעל 19 בפברואר 2014

לוח השידורים של ערוץ הספורט לא תמיד תואם למציאות (עוד לפני נושא עיכובי הערפל היו שם המון טעויות). היום משדרים שידור משולב של שתי תחרויות בו זמנית לפי לוח השידורים, באופן שיקשה על הצפייה בכל אחת מהן בצורה מסודרת. למה לא לשדר אחת מהן באחד מערוצי הספורט האחרים?

יואב דובינסקי 19 בפברואר 2014

אני מעריך שזה חלק מהפיין טיונינג שהם יצטרכו לעשות לקראת ריו.

איציק 18 בפברואר 2014

אריאל,
אני חושב שהשידורים בערוץ 20 האם יותר מסבירים, אפילו טובים. יחד עם זאת אתה לא יכול להתעלם מהמסביב. הם היתה מוכן לראות אולימפיאדה בסודן, אם היתה מנוהלת נפלא ללא תקלות ועם ביצועים נפלאים ובו בזמן מתבצע רצח עם וללא זכר לזה? אני מניח שאני יודע את התשובה, ואני מניח שתגיב שזה לא אותו דבר, אז זה היה הגזמה לצורך הדגשה. חובה לעשות גם וגם.

שחר ד. 18 בפברואר 2014

יואב,
על ההחלטה של ארה"ב להחרים את המשחקים (יותר נכון הסיבה שבגינה הם החרימו) הם נענשו נענשו מאוחר יותר…
(וד"א ההודעה על ההחרמה הגיעה רק אחרי משחקי לייק פלאסיד וברה"מ כן החרימה את לוס אנג'לס אחרי 4 שנים).

שאלת פולו אפ – ציינת בכתבה ש"אמריקנים היו אלה שהובילו לחרם הפוליטי של מוסקבה 1980 שכמעט והנחית מכת מוות על התנועה האולימפית המודרנית." אתה יכול להרחיב קצת יותר על הנושא?

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

לפני לוס אנג'לס 1984 התנועה האולימפית עמדה בצומת. טבח מינכן ב-72, ההחרמות של מדינות אפריקה את מונטריאול 76 והמשבר הכלכלי שקויבק נכנסה אליו אחרי המשחקים, החרם האמריקני של מוסקבה והתגובה הצפויה בחרם ברה"מ את לוס אנג'לס, העמידו את המשך קיום המשחקים בספק. המצב היה כל כך קשה שלוס אנג'לס זכתה באירוח מבלי להתמודד מול אף עיר אחרת.
כדי להבטיח את קיימות המשחקים, הוועד האולימפי שינה גישה והכניס את כל הנושא של ספונסרשיפ פרטי למשחקים, מה ששינה לחלוטין את התנועה האולימפית. מצד אחד הבטיח את המשך קיום המשחקים ומנגד הכניס את התנועה האולימפית לסחרור המסחרי שרק מעצים עם השנים.

שחר ד. 18 בפברואר 2014

תודה. יש לך קצת יותר מידע על הימים שהובילו לאולימפיאדת לוס אנג'לס 84, האם באמת היתה סכנה ממשית או שמדובר רק בתהליכים פוליטיים?

ד"א, לקריאה נוספת מומלץ לקרוא את הכתבה שפורסמה בגרטלנד בנושא:
http://grantland.com/features/1984-olympics-los-angeles-branding/

austaldo 19 בפברואר 2014

ב 1984 היתה גם אולימפיאדת חורף, בסארייבו.
זה מה שנישאר:
http://www.viralforest.com/sarejevo-olympics/

D! בארץ הקודש 18 בפברואר 2014

יואב – מזל טוב לשלוש שנים. תמיד יש אצלך חומר איכותי ויוצא דופן.

וגם השיר הזה. שיר גדול וקליפ נהדר.

שחר ד. 18 בפברואר 2014

צודק לחלוטין. הייתי צריך לציין את זה לפני כל תגובה אחרת.

יואב דובינסקי 18 בפברואר 2014

באמת לא הזכרתי את GamesBids שהיום העלו כתבה ברוח דומה לפוסט הזה: http://www.gamesbids.com/eng/bidblog/1216136867.html

Comments closed