אוף גוזל

כל החששות שלי מהמשחק התגשמו. איאקס נראתה כפי שהיא נראית יותר מידי פעמים בעשור האחרון. כקבוצה רכה, חסרת תכלית וחסרת יצירתיות. כן אוטובוס, לא אוטובוס, מוריניו בא לנצח ובוס אפילו לא גרם לו לחשוב. שחמט קל מידי. איאקס לא ייצרה שום דבר מעניין. גם יונייטד לא ממש, אבל מול הגנה כל כך רכה שכבר מהדקה הראשונה שידרה חוסר ביטחון, זה הספיק.

כבר מהעלייה למגרש כשראיתי את פטר בוס מסתחבק עם זלטן וקלייברט היה לי דז'ה וו איום ונורא לאותו אחר צהריים מסויט באנפילד. בצד אחד מאמן מתחנחן שמתרפק על ההיסטוריה ויותר מידי מסנוור מהמעמד ומנגד מאמן ציניקן, שלא מעניינת אותו רומנטיקה. הפעם הגול המוזר שספגנו במחצית הראשונה לא הגיע מהחלקה של הקפטן, אלא מאיבוד כדור חוץ קרוב לשער, בעיטה שפוגעת במגן הכי טוב בקבוצה ולמרות שהכדור הלך למרכז השער, השוער באינסטינקטים של פיל בחנות חרסינה, לא הצליח לעצור. כמו באותו סיוט באנפילד, שער נוסף במחצית השנייה סגר עניין.

מסתמן שגמר הליגה האירופית הופך לשברון לב שנתי. מוריניו גם למד את הלקח שליברפול חוותה שנה שעברה. ליברפול הובילה 0:1 סולידי ובטוח במחצית, אבל חזרה מההפסקה בהלם ספגה שלישייה תוך חמש דקות. אז יונייטד ירדה למחצית עם 0:1 סולידי ובטוח, וחמש דקות מפתיחת המחצית השנייה גמרה את המשחק עם עוד שער רך מידי שהגנה צריכה להרחיק וששוער עם אינסטינקטים סבירים מעיף מעל המשקוף.

די מהר אחרי הפיגוע במנצ'סטר, וסליחה על ערבוב משחק כדורגל עם פיגוע טרור רצחני, היה ברור שהסיפור סביב הגמר של מנצ'סטר יונייטד יקבל נרטיב אחר לגמרי מאשר רק הדרך לליגת האלופות. זה לא המשחק בין הרומנטיקה והילדים והתקציב המוגבל מול וולסטריט. מכביזם זה גם לזהות את מנטרת "שימחנו מדינה שלמה".

עם כל האכזבה לראות את מנצ'סטר יונייטד חוגגת, ברור שיש לי פינה חמה לדיילי בלינד, שמפתח קריירה יוצאת מהכלל. אם כשעלה לאיאקס היו תהיות אם זה בגלל שם המשפחה, אז הוא היה שותף מלא ברצף האליפויות, אבן יסוד במונדיאל המוצלח של הולנד וגם בתקופת שפל של מנצ'סטר יונייטד הוא שחקן הרכב בגמר אליפות אירופה. נחמד גם עבור זלטן.

קשה לעכל, כי היו חלומות. ציפיתי מדייבי קלאסן ליותר ויהיה לי חבל כשיעזוב. אחרי כל ההייפ סביב סגירת המעגל של הקלייברטים, ג'סטין אפילו לא קיבל הזדמנות לשחק. עוד החלטה מבריקה של הבוס. מראש ניסיתי להרגיע את ההתלהבות מהצעירים, כי שוב, שלוש שנים ברציפות בלי אליפות זאת לא מחמאה גדולה מידי. גם לספוג שלישיות ורביעיות ברוסיה, גרמניה וצרפת או להפסיד בדנמרק לא בדיוק מלמדים על דומיננטיות.

איאקס חייבת יותר ניסיון. אם יש הבנה שכבר אי אפשר להחזיק את הילדים עד גיל 24 אלא כנראה רק עד גיל 21-22, אז חייבים לצידם לפחות שני שחקני עבר מנוסים. ווסלי סניידר וואן דר וארט הם כמובן האידיאלים, אבל אם לזלטן מתחשק להשתקם אצלנו לא נגרש אותו.

אני לא מצטרף לאידיאליזציה של הקבוצה הנוכחית, להפך. בין אם יישארו לעוד כמה שנים או יעזבו בקיץ, לא אתפלא אם ייקחו עוד 20 שנה עד ששוב נגיע לגמר אירופי. אולי כשלקלייברט יהיו נכדים.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

21 תגובות ל “אוף גוזל”

  1. משה (פורסם: 25-5-2017 בשעה 05:27)

    ראיתי אתמול את איאקס לראשונה אחרי כמה שנים ואני מודה שמאוד התאכזבתי. מעבר לטקטיקה לא זיהיתי שם אף כשרון יוצא דופן שמצדיק את ההייפ סביבם. בשנה בה מונאקו זוכה באליפות ונותנת הצגות באירופה עם מקבץ כשרונות יוצא דופן איאקס נראית כמו קבוצה שניצלה הגרלה חלשה כדי להגיע למעמד.

    להגיב
    • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 05:44)

      על פי גמר הליגה האירופית, אני לא יכול לחלוק עליך.

      להגיב
    • no propaganda (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:09)

      דווקא לא הייתה להם הגרלה חלשה(ודאי לא יחסית ליונייטד), היה להם פשוט טונה מזל.
      הם בהחלט לא ברמה המתאימה למעמד.

      להגיב
  2. טרנטה (פורסם: 25-5-2017 בשעה 07:44)

    אני ראיתי את אייקס במגרש לפני כשנתיים והתפלאתי מאד על הרמה הנמוכה למעט שניים שלושה שחקנים.

    להגיב
    • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 07:53)

      מרצף האליפויות בעשור הנוכחי, היחיד באיאקס שבאמת ראית עליו שהוא שחקן שגדול על הליגה ההולנדית זה אריקסן (אני לא כולל את סוארס שברור שהוא סופרסטאר, אבל הוא עזב באמצע עונת האליפות הראשונה). חוץ ממנו, היו כמה שחקנים נחמדים שיכולים בקונסטלציה כזאת או אחרת להשתלב יפה בליגות בכירות, אבל לא מישהו שבאמת זהר וראית עליו שהוא ברמה אחרת. דיילי בלינד מפתיע אותי מאוד לטובה. לצערי אצל האויב.

      להגיב
      • no propaganda (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:18)

        נראה לי אתה קצת מגזים.
        ורטוחן, אלדרוילד וואן דר ויל עשו\עושים דברים יפים מאוד בקבוצות צמרת באירופה.

        להגיב
        • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 18:00)

          אתה צודק. השחקנים שהזכרת השתלבו יפה בליגות ובקבוצות חזקות יותר.

          להגיב
  3. vered s (פורסם: 25-5-2017 בשעה 07:52)

    ציפיות מדייבי קלאסן זה דבר מיותר. ההגעה שלהם לגמר זה דבר גדול בשביל אייקאס שהיא כבר הרבה מאד שנים קבוצה שלא יכולה לעשות כלום עם עצמה. כמובן ענין מכירת השחקנים שם יצא משליטה. אתה כאילו יודע שאייקאס תמיד תשחק עם צעירים מוכשרים אבל לא בשלים. זה מושג מובן. אבל מי שאוהד את אייקאס מיתוודע לניואנסים שלו. במובן מאד יסודי הם קבוצת נוער.

    להגיב
    • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 07:59)

      קלאסן כבר כמה שנים מתבשל כשחקן טוב, אפילו מראה ניצוצות ברגקאמפיות, זאת היתה הבמה שלו. לא אהבתי את ההשוואות של הדור הזה להרכב של 95' שכלל את רייקארד ובלינד הוותיקים ופרנק דה בור שזכה בגביע אופ"א ב92 וואן דר סאר שהיה אז על הספסל. גם דורות אחרים שנעצרו בשלבי נוק אאוט בצ'מפיונס כמו עם סניידר-ואן דר וארט וזלטן, זה היה נראה הרבה יותר טוב. גם הקבוצות של פרנק דה בור שלא עברו שלב בצ'מפיונס, עם אריקסן ובלינד, עדיין ניצחו את סיטי וברצלונה ושיחקה שווה בשווה עם מילאן. איאקס הזאת עברה קבוצות מרכז טבלה בצרפת וגרמניה, זה נחמד, אבל זה לא מסע הירואי כמו שעשו מזה.

      להגיב
      • vered s (פורסם: 25-5-2017 בשעה 23:19)

        זה בדיוק הענין. דייבי קלאסן זה לא בארגקאמפ. השוואה שאני לא מבינה. דייבי קלאסן ילד משוכלל. לטעמי כשמחברים אישיות עם כישרון אין לו את התכונות שהיו לשחקנים הולנדים גדולים. לא יודעת אם זה בגללו או בגלל שהוא משחק בקבוצת נוער. מסכימה איתך בקשר למה שכתבת. זה לא דומה. נכון. הקבוצות שהזכרת היו טובות יותר לאין ערוך. זה עדיין דבר גדול שהגיעו כי זה בדיוק כמו שקבוצת נוער עם חריגי גיל משחקת בליגות של בוגרים ומצליחה להתמודד על משהו. המון שנים שאייקאס לא מצליחה לעמוד בלחצים וביעדים יותר מענינים מהליגה ההולנדית. תמיד יהיו ניצוצות של כישרון אבל כימעט אף פעם לא מיתחברים שניים שלושה כשרונות בשביל להיתפתח ביחד למשהו שנותן אופי וטון לקבוצה. ואז הקבוצה לא מצליחה לגדל אישיות. אז אני חושבת שלהגיע למשהו בתנאים האלו זה גם בזכות מאמן וגם בזכות זה שיש באייקאס הנוכחית כמה כשרונות כן מבריקים ומיוחדים שעוד יפתיעו. ואני גם חושבת שזה כבר סוג של מוכח שזה שאייקאס העיפו את הכשרונות כל כך מהר החוצה מהקבוצה במשך כל כך הרבה שנים פגע גם ביכולת שלה להישאר קבוצה מרשימה ותחרותית באירופה – המערכת החזקה שם עם העקרונות החזיקה אותה שלא תיתפרק לגמרי מה שלא בהכרח טוב- ופגע גם ביכולת של הכדורגל ההולנדי לייצר כשרונות. רואים את זה בנבחרת. אייקאס זה מועדון כל כך יפה ונכון שחייבים שם לעשות הכל בשביל להשאיר כמה שחקנים מעבר לגיל הבוסר שלהם. לתת להם להגיע להשיגים ולהבשיל בתוך הכדורגל ההולנדי לפני שהם יוצאים החוצה. והכיוון של לעבוד עם דנים ונורבגים ושבדים יכול להיות מאד נכון. לסגור שם את הדלתות לכמה עונות.

        להגיב
        • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 23:58)

          אני מאוד לא התרשמתי מפירות העבודה של המאמן הנוכחי. פרנקי עשה שם עבודה גדולה, בכל רובד אפשרי. אני מבין למה הוא רצה להתקדם לליגות איכותיות יותר (גם אם לא הלך לו באינטר) ולמה התיקו המיותר בדה-גראשחאפ כנראה גם הוציא לו את הרוח מהמפרשים, אבל מבוס אני לא תופס בכלל.

          להגיב
  4. אריק (פורסם: 25-5-2017 בשעה 08:54)

    מרגיש לי שפחות התחברת

    להגיב
    • יואב דובינסקי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 08:59)

      לא עניין של לא התחברתי. מאוכזב.

      להגיב
  5. yaron (פורסם: 25-5-2017 בשעה 10:52)

    אני היחיד שהתאכזב/הופתע מהחגיגות של מנצ'סטר על המגרש?
    כל הכבוד, זכיתם, תחגגו, אבל קצת צניעות לא?

    להגיב
    • בני תבורי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:08)

      למה? יש להם את כל הסיבות הטובות לחגוג. זכו בגביע מאוד מכובד אחרי שניצחו את כל הקבוצות בדרך לגמר, למה שלא יחגגו?

      להגיב
    • אמיתי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:15)

      יש ספר חוקים גם לשחקנים שזכו בגביע. בגדול די זהה לזה של האוהדים. ממליץ לך לקרוא גם אם תלית את הנעליים כבר

      להגיב
    • yaron (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:17)

      התכוונתי בהקשר של העיר והפיגוע.

      להגיב
      • אמיתי (פורסם: 25-5-2017 בשעה 11:36)

        אוקי. יותר הגיוני.. עדיין נראה לי בסדר

        להגיב
  6. עוז (פורסם: 25-5-2017 בשעה 23:39)

    אמנם אייאקס אכזבה, אבל אני חושב שהביקורת לא פרופורציונלית. בעוונותי נסעתי העונה לשני משחקים מול מוריניו, פעם עם ליברפול ופעם עם אייאקס. לא היה הבדל משמעותי בתסכול של המשחק מול ההגנה של יונייטד, שהיתה פשוט אדירה בשני המקרים. אתמול היה להם מזל בשני השערים, ומעבר לזה לא היתה הזדמנות אחת משמעותית כך שקשה לנחש איך המשחק היה מתפתח בלי השערים הללו.

    היה לכל מי שמכיר את אייאקס ברור שהקבוצה לא חזקה מספיק לרמה הזו עדיין, אבל גם אתמול ראינו כישרון גדול אצל דה ליכט, טראורה וזייך. לאוננה אין שום אשמה בשערים ובוס אמנם בחר לא לשתף את קלויברט אבל מדובר ברבע עוף במשחק שבו אייאקס סבלה מנחיתות פיזית ברורה.

    אני חושב שההגעה לגמר משמעותית למועדון שישמור על רוב הכישרונות וגם, אם תהיה הגרלה סבירה, יצליח להגיע לאלופות מהמוקדמות בזכות הניסיון הזה.

    להגיב
  7. נתן (פורסם: 26-5-2017 בשעה 12:50)

    אבל למה איאקס לא יכולה בעצם להיות קבוצה עשירה שיכולה להחזיק שחקנים יקרים? יש מורשת, הרבה אוהדים והולנד היא מדינה עשירה.

    להגיב
  8. אי בודד (פורסם: 26-5-2017 בשעה 13:33)

    הולנד מדינה קטנה, אי אפשר להיות בחובות כמו בספרד, שוק הטלוויזיה פיצפון, האין אוליגרכים, מס גבוה לכן משכורות בדיחה.חוץ מזה אייאקס מועדון שמתנהל מטומטם ומוכר שחקנים ברגע האחרון ולא מוצא להם תחליף , לא קונה שחקנים מוכחים ו אלא אם הם כבר גופות ואף אחד לא נוגע בהם. לא קונה כמעט שחקני הגנה נורמליים – זורקים למגרש ילדים בני 17 שיהיו בלמים בגמר אירופאי . באייאקס גם אוהבים מאוד להיות מעולים כלכלית כלומר בפלוס במכירות , הם חושבים שזה עדיף על הצלחות במגרש. באייאקס גם יש הגבלה על השכר, לא יעברו על זה גם אם נאלצים לשחרר את השחקנים הכי חשובים שלהם , בקיצור מועדון שמתלהב מלהיות צעירים ולפתח שחקנים אבל לא להיות רלוונטי באירופה לאורך זמן.
    כל ההצלחה העונה אגב מגיעה מבול פגיעה עם הבלם הקולומביאני, דני צעיר שלא גדל בקבוצה, כנל הגרמני, שלא היה בתוכניות בתחילת העונה, זייך שנרכש בבהלה אחרי ההדחה מהאלופות, שוער שגדל בבארסה,

    להגיב

מה דעתך?