בחירתו של עמוס – יניב פרנקו

שועל עסקי או שלומיאל?

390

 

(צילום: דוד פליגל)

 

העסקה של רכישת דמארי היא בתיאור מתומצת של כל הסיטואציה המורכבת בהפועל ת"א בשנים האחרונות.

תמצית קצרה של העסקה שנערכה על ידי מי שמטפח לעצמו ,בעיקר באתר מסוים ,תדמית של שועל עסקי ,שועל לא פראייר .

ובכן, העסקה קובעת כי שווי השחקן עומד על 3 מיליון יורו – הפועל רכשה מחצית מכרטיס השחקן בסכום והנ"ל ולמכבי פ"ת החצי השני.

עד כאן סתם עסקה במחיר גבוה – אבל יש קטע. חייב להיות קטע.

במידה ודמארי לא נמכר בתוך 3 שנים, זכאית כל אחת מהקבוצות למכור את השחקן לכל מי שתחפוץ בכל מחיר שתחפוץ , ולקבוצה השנייה יש רק את זכות הווטו דרך השוואת ההצעה.

כלומר- מצא עמוס לוזון קבוצה שתשלם רק מיליון יורו על השחקן – יכולה הפועל לשלם ללוזון עוד חצי מיליון ולקבל את השחקן ב100%.

רגע, לשחקן יש חוזה לחמש שנים שנגמר עוד שנתיים- אז אם קונים אותו עכשיו ולא משדרגים את החוזה בתוך פחות או יותר בין שנה וחצי לשנתיים אפשר לאבד אותו לגמרי.

אז למה עשו כזו עסקה ?

התשובה בעיני יכולה להיות אחת משלוש- או שלא מדובר בכזה שועל עסקי והאמת היא שמדובר בשלומיאל , או שמשהו פה לא תקין .

או ש2 התשובות נכונות- גם זו אופציה.

***

בכל מקרה מי שממש לחוץ למכור את דמארי כרגע זו מכבי פ"ת – שרק השנה עלתה ליגה ויכולה בתסריט לא מופרך לחזור ללאומית , אם לא תתחזק משמעותית בחלון הקרוב.

כדאי להתחזק היא צריכה למכור את דמארי – מבחינתה אין פה ממש הפסד ,השחקן לא אצלה.

זו אותה מכבי פ"ת שמכרה את בן חיים השנה רק כדי לגייס כסף כדי לפתוח את העונה – אותה מכבי פ"ת שהסכימה שמכבי ת"א תקנה רק 75% מהכרטיס ושהפועל תקבל את מלוא ה25% שלה – רק כדי שיהיה לה כסף לבנות תקציב די מינימלי שלא מפסיק לכלום.

***

להפועל יש שחקן מצוין, הכי טוב בסגל שלה, שהיא שילמה עליו סכום אדיר לפני כמה שנים, סכום שהרוויחה אותו ביושר כתוצאה מהצלחות ספורטיביות (ולא בתמיכת בעלים).

 ועדיין להפועל אין הרבה אופציות בתהליך הזה – רק בחירות רעות.

וזה כל הסיפור של השנה וחצי האחרונות- הרבה דילמות שמאחוריהן יש רק בחירות רעות ורעות יותר.

דמארי ילך בסוף לקבוצה ישראלית , יש יותר מדי הדלפות שזו מכבי חיפה.

כדאי שזה יקרה הקבוצות יקבעו לו תג מחיר לא ריאלי– נגיד 1.5 מליון יורו , אחרי זה יסכמו הקבוצות שרק 60% הוא בבעלות חיפה ונגיד 20% לכל אחד מהצדדים במקרה של מכירה עתידית .

מזה תנקה מכבי חיפה שווי שחקנים לא ריאלי (חכו שתשמעו כמה "שווה עמאשה" או "שווי איציק כהן" ) ועל זה תשלם חיפה סכום כסף סביר – עסקה בסדר גודל שכבר נעשו רבות כמוה בשוק.

חיפה תיפטר משחקנים ותקבל את הדבר שהיא הכי זקוקה לו ,הפועל תקבל משהו לקופה ומשהו לסגל , כנ"ל מכבי פ"ת.

יש מצב שזו הדרך הכי טובה לצאת מפלונטר שכבר לפני שלוש שנים הריח לא טוב ,לא מקצועי ולא ריאלי.

הרי אם דמארי היה נותן 2 עונות מצוינות באדום ויוצא לאירופה ב2.5 מליון יורו- הפועל הייתה משלמת בפועל על השאלה ומכבי פ"ת הייתה גוזרת קופון ענק.

כבר אמרתי לא פעם- שמכבי חיפה זה המקום הכי טוב לעשות בו שופינג ,ככה שנכון שזו אחלה עסקה עבורם, אבל האם זה אוטומטית דופק אותנו ?

***

לראות את הפועל נכנסת לסחרור שבית"ר עברה בשנים האחרונות זה משהו שבעיני לא בריא לכדורגל, אבל אני יכול להבין שהוא בריא ליריבויות ולהפועל יש לא מעט.

אבל כמה קבוצות נמצאות במצב של הפועל ? בלי יכולת לאזן תקציב ? בלי יכולת לחשוב לטווח הארוך? מחפשות לעשות קומבינות זולות על בסיס קבוע?

לא מעט , למעשה רובם, זה הכדורגל הישראלי וזה עולמו , בחירות רעות ורעות יותר.

לאורך שנים חשבו בכרמל שהם מנהלים מצוינים – ואז השנים האחרונות גילו להם שהם רק מנהלים טובים עם לא מעט מקומות שדורשים ריענון ושיפור.

זו גם דעתי על הניהול במכבי- הוא טוב ,לא מצוין , יותר משהו טוב הוא יושב על יסודות חזקים.

טוב מספיק כדי שהגב הכלכלי יאפשר חשיבה לטווח בינוני , טוב מספיק לקחת סיכונים סבירים וטוב מספיק לקנות ידע מקצועי .

מה שכןכשהמתחרה בעצמו מקפיד לבחור את הבחירה הרעה יותר בכל סיטואציה– הפער נראה פנומנלי.

***

הפועל תלך לתקופה של חוסר ודאות, להערכתי עד הקיץ היא תסיר חלק גדול ממנה, יכול להיות שבדרך היא תיאלץ לפגוש את המציאות ולהכיר בזה שחלק מהשחקנים שלה ,הם לא ממש שלה.

יש 4 כרטיסים לאירופה – 2 כבר נראים נעולים- אפשר להשיג את ה2- האחרים גם בלי דמארי וגם בלי שכטר ו-ורמוט לצורך הדיון.

והאמת אפשר להסתדר עוד שנה בלי אירופה – השמיים לא יפלו.

בן שמעון  עשה את השנים הכי טובות שלו בדיוק בנקודות האלה – בהשבחת שחקנים ולא באילוף כוכבים ככה שיכול להיות שספורטיבית זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות .

***

מה שחשוב היום בהפועל זה ללמוד לעבוד בדו ממד.

בממד הראשון לעבוד עם הקיים ולקחת החלטות נכונות גם אם הם רעות,ולנסות לבחור את הכי פחות גרוע ובממד השני לחפש את הדרך להעביר את הקבוצה לידיים יציבות .

אם רמון יעשה את זה – מבחינתי הוא עשה את שלו ובגדול.

***

זה שאין פה (עדיין) בעל בית חזק, זה לא אומר שהעסק גמור, למעשה כבר כמעט עשור שזה המצב – והסתדרנו לא רע.

אז תהיה רגוע גיל, יש עוד מספיק דרבים בעתיד הקרוב, עד כמה שזה הולך לכאוב לנו.

העתיד צופן אין ספור הזדמנויות לזהבי לסגור חשבון  ולעבוד על הרפרטואר , אלא אם כן תאבדו אותו לקבוצה עם מנהלים טובים וכיסים עמוקים יותר.

50 יום לסוצ'י: שיטת השקשוקה גרסת ספורט החורף בישראל
מלחמת השחרור של אליס שלזינגר

45 Comments

אזי 19 בדצמבר 2013

כשאתה סופר להפועל כסף שהגיע מהצלחות ספורטיביות ולא בתמיכת בעלים, אתה מתכוון גם לתקופה שאלי טביב פירק את הפועל כפ"ס מנכסיה כדי להביא לכם את שני השחקנים הכי טובים שלכם באותה תקופה – בחינם?

ובקשר לנושא הפוסט עצמו.
אף פעם לא הצלחתי להבין את רכישת בן חיים ודמארי. שניהם נקנו בסכומים אסטרונומים ונשארו הרבה יותר של פתח תקווה מאשר של הפועל.

יניב 19 בדצמבר 2013

לא בחינם.
הוא הביא שחקנים וקיבל בעלות על חצי קבוצה ועל העסקה הזו כאוהדים שילמנו בריבית.
זו היתה עסקה בינו לבין מוני הראל .
הוא לא נתן שום דבר במתנה.

הטענה שלך לא צריכה להיות להפועל – אלא להתאחדות שלא מסוגלת לבקר מהלכים כאלה.

העסקאות שלו מול הלוזונים תמוהות- אז או כפי שרשמתי הוא איש עסקים כושל- או שמשהו פה לא תקין.

אזי 19 בדצמבר 2013

אין לי שום טענה, בטח שלא לאוהדים של הפועל.
אבל כתבת "סכום שהרוויחה אותו ביושר כתוצאה מהצלחות ספורטיביות (ולא בתמיכת בעלים)"
אם זה לא תמיכת בעלים, אז מה כן?

יניב 19 בדצמבר 2013

תחיה עם ניסוח שאומר שאת מרבית הסכומים שגלגלה הפועל בשנים האחרונות היא עשתה מהצלחות בזירה האירופאית, מכירת כרטיסים ושחקנים ?

אזי 19 בדצמבר 2013

כן, אבל אתה מבין שזה צריך להתחיל איפשהו?

זה כמו שגולדהר הביא לפני שלוש שנים את עטר ויצחקי, והיום אני אגיד שאנחנו חיים ממכירה של שחקנים והצלחות באירופה.

גם הכסף שהפועל הרוויחה מהצלחות ספורטיביות נבע מהשחקנים שטביב הביא, והכסף ממכירת שחקנים נבע מהמכירה של שכטר. שחקן שהפועל בעצמה קנתה בכסף.

(אני רוצה להדגיש שאין לי בעיה עם מקור הכסף של הפועל. יש לי בעיה עם זה שאתה מנסה להציג את זה שהפועל ומכבי פועלות בדרכים שונות)

אורן 19 בדצמבר 2013

אזי,
תתפלא ,אבל הצלחת לשכנע אותי(באמת).
ואני אוהד הפועל.

אברם 19 בדצמבר 2013

אזי: המסקנה היא שמדובר בתמיכת בעלים אך של מוני הראל ולא של טביב.
אסביר: מוני מכר 50% מהמניות של הנכס (מועדון הפועל ת"א) בתמורה למשהו (שחקנים) שהנכס נהנה ממנו. כלומר, למוני היו בכיס 50% שהוא החליף אותם במשהו שהלך למועדון במקום לכיס שלו.

עם טביב השמועות (ותחושות הבטן) אומרות שכיוון הכסף היה הפוך.

יניב 19 בדצמבר 2013

בדיוק -כשהבעלים מכניס כסף ממנו אל הקבצה הסיכוי שעסקאות במודל דמארי (נטולות כל היגיון) יצאו לפועל הוא אפסי .
כשהמועדון ממלא את הקופה שלו בסכומים מפלצתיים בסדר גודל ישראלי ועסקה כזו קורמת עור וגידים אז החשד הוא ברור .

red sox 19 בדצמבר 2013

הוא אמר את זה בעצמו, בריש גלי ובלי להניד עפעף, ביציע העיתונות.

עדי אבני 19 בדצמבר 2013

אני אחזק את דברי יניב במספרים-
טביב, שהחזיק בכרטיסי השחקן של יבואה, ידין ודה- סילבה, מתוקף הסכם העזיבה שלו את כפ״ס, למעשה מכר אותם להפועל ת״א בשמונה מליון שקל (אם אני זוכר נכון, התמחור היה 4 מליון על יבואה, שניים על דאגלס ומליון על ידין), בתמורה לחמישים אחוז מהבעלות.
כך, שמבחינת הפועל (המועדון, לא האוהדים), הוא שיחם על השחקנים הללו ב50% מערכו. לא ממש ניתן לקרוא לזה בחינם.
ובלי קשר לזה- מדובר במהלך שהיה חייב להדליק נורה אדומה בהתאחדות לכדורגל, בדיוק כמו העסקה של דמארי. אבל לך תיתן לחתולים לשמור על השמנת.

אברם 20 בדצמבר 2013

לא מדויק. החמישים אחוז היו שייכים למוני ולא למועדון, לכן זהו מוני שמכר 50% מהמניות בתמורה לכרטיסי השחקן (התמורה) שאותם העביר מיידית למועדון בחינם.

שניר 19 בדצמבר 2013

מעטות הן הקבוצות שאפשר לומר שיש בהן ניהול מצויין שמביא לתוצאות(דורטמונד זו הדוגמא היחידה שעולה לי לראש בהקשר הזה), בד"כ ניהול טוב עם ידע מקצועי ובסיס כלכלי מספיק להשגת תוצאות ראויות.
ואם להיות רגע על תקן גיל שלי – גם אין הרבה חברות עם ניהול מצויין לאורך שנים לדעתי.
מעבר לכך, אהבתי מאוד את הפוסט הריאלי שמסתכל למציאות בגובה העיניים.

מתן גילור 19 בדצמבר 2013

אני בספק אם בב"ש בטוחים כמוך במקומם באירופה, כשיש עוד יותר מ-20 מחזורים לסיום העונה.

יניב 19 בדצמבר 2013

הם לא צריכים להיות בטוחים- מי שמעריך את המטרות הריאליות של הפועל עד לסיום השנה כדאי שייקח אותם טוב בחשבון (גם אצלכם).

red sox 19 בדצמבר 2013

אני חושב שהוא התכוון לסיכוי של הפועל ר"ג לקחת את הגביע.

קרקו 19 בדצמבר 2013

כל העסקות האלה מזכירות לי את ההוא שרצה למכור את הכלב המסמורטט ונטול הייחוס שלו עבור מיליון דולר. בסוף הוא הצליח – החליף אותו בשני חתולים מכוערים, שכל אחד מהם שווה חצי מיליון.

אורן 19 בדצמבר 2013

מקווה שלעולם לא נעשה עסקאות עם הלוזונים יותר.
רבעק,שפעם אחת נלמד לקח מהעבר.
יניב,
מאד מקווה שנבין,עם כל הבאסה,שבשנים האלה אנחנו צריכים לבנות את עצמנו מחדש.זה זמן המכבי,לצערי,והגיע הזמן לחשוב על עצמנו.
אם כמה שרב"ש יודע ללכת עם הראש בקיר,בסופו של דבר הוא אחלה מאמן.הפועל גם ללא תקציב גדול תמשיך למשוך שחקנים מחוץ למכבי ולחיפה.ויותר חשוב,שיבנו על הצעירים.אולי נשמע כקלישאה – אבל ספורי,למשל,כשרון ענק.בניגוד לרוב הקהל של הפועל,אני חושב שהוא יהיה הצלחה בטוחה.

גיל שלי 19 בדצמבר 2013

יניב – אתם קבוצה עם יומרות לצמרת, אך לא בטוח שסגל השחקנים שלכם מתאים לצמרת, כך שאם תדרדרו לתחתית אתם בהחלט בסכנה. אם דמארי ושכטר לא אצלכם, אתם עשויים לפול מתחת למקום השישי כמו כלום. שוב, זו התבוננות שלי במצב, לא הקנטה (זה בשבילך אורן).
הבנתי מאחי (אוהד הפועל מושבע), שאתם כולכם יודעים למה טביב עשה עסקאות כאלה עם לוזון, השמועה היא שחלק מהכסף גמר את הדרך שלו בחזרה בכיס של מישהו שהוא לא ממשפחת לוזון, ויש לו ווילה מאובטחת בצפון תל אביב.

יניב 19 בדצמבר 2013

מקצועית אני לא מסכים – זה לא שאני רוצה שדמארי יילך – אבל שק הציפיות והסגל הלא מאוזן עושה יותר נזק מהסגל הנוכחי – אני מאמין שהפועל יכולה בשקט להגיע לאירופה גם בלעדי דמארי ושכטר ולא יכולה יותר מזה גם איתם .

לגביי השמועה – אחיך יודע את מה שאני יודע .

טרנטה 20 בדצמבר 2013

אמרתי בעבר ואני עדיין חושב שזה יכול לקרות. ירידת ליגה היא בהחלט אופציה עבורכם. הקישור מהחלשים בליגה, ההגנה ככה ככה ואם דמארי הולך אז גם ההתקפה המאיימת על הנייר נשארת (בינתיים) על הנייר.
הוסף סגל קצר, לחץ מהתקשורת והאוהדים, ניהול משובח וקצת עזרה מלמעלה והופה תוכלו בשנה הבאה שוב לקנות משחק מיבנה ולעלות בחזרה.

יניב 21 בדצמבר 2013

ניפגש במאי .

טרנטה 21 בדצמבר 2013

אתה מגיב לפרובוקציה ולא לתוכן. גם עם שכטר ודמארי אתם לא נראים כל כך טוב. אני באמת חושב שהקישור שלכם מהחלשים בליגה. מה יקרה אם בינואר תתחיל מכירת חיסול או סתם יהיה בלגן? מה יקרה אם בן שמעון יפוטר אחרי סדרת כשלונות? אני לא חושב שהפועל היא מועמדת לירידה כרגע, ויש הרבה קבוצות חלשות, אבל בסיטואציה מסויומת אתם יכולים למצוא את עצמכם מסובכים.

יניב 21 בדצמבר 2013

סדרת הכשלונות התחילה היום – אבל גם בסנריו קשה של מכירת כוכבים והחלפת מאמן – המכסימום שיהיה פה זו עונה שתסתיים בלי כלום .

אריק 19 בדצמבר 2013

יניב כרגיל חי בסרט שלו….
אין לך מושג איזה יכולות ניהול צריך היה כדי להוציא את מכבי מהבור שהייתה במשך מעל לעשות. כסף אף פעם לא היה חסר.

אברם 19 בדצמבר 2013

ג'ק וולש עומד ומשתאה…
כולה הוא אמר שצריך להפסיק עם הגלוריפיקציה של הניהול המכבי. הוא אכן טוב ברמה או שתיים מכל האחרים אבל גם עם תקציב גדול בהרבה משל כל האחרים.

אריק 19 בדצמבר 2013

חי בסרט הכוונה לכספים של הפועל שהגיעו רק מהשגים…
לגבי הניהול, לא אמרתי שמדובר בניהול הטוב ביותר בעולם, אלא שאם הם הצליחו לשקם את מכבי, שהוא ללא ספק המעודן הלחוץ בארץ בעיקר מבחינה תקשורתית, אז מדובר בניהול מצוין ביחס לכדורגל הישראלי.
עדיין משתאה…?

יניב 19 בדצמבר 2013

ב5 שנים האחרונות הפועל גלגלה כ300 מליון שקל מתוכם כ10% השקעת בעלים וזה אם אני מכליל את השחקנים שטביב הביא ואת ההשקעות של הדירקטוריון הנוכחי .
מכבי גלגלה כ450 מליון ומזה כמחצית השקעת בעלים של גולדהאר ושניידר.

הפועל הכניסה יותר ממכבי והוציאה הרבה פחות – הסיבה העיקרית היא הצלחות בהשבחת שחקנים וריצה באירופה -2 פרמטרים שבכל אחד מהם היא השיגה מקצועית יותר ממכבי .

אז מי חי בסרט?
ההבדל הגדול הוא שהבעלים במכבי ידעו לקנות ידע וניהול לצד שחקנים – הבעלים בהפועל לא קנו ניהול ולקחו חלק מהכספים .

זה הפער -ההבדל הוא לא באיכות הניהול -הוא באיכות הבעלות .
גולדהאר הוא 3 רמות מעל כל מי שמחזיק פה היום קבוצה במונחי עוצמה כלכלית וחזון -המנהלים שלו טובים אבל לא באותם פערים .

ויקטור מורוז 22 בדצמבר 2013

תסכים איתי שבהינתן סכום של נניח חצי מיליון יורו, קרויף יביא שחקן יותר טוב (ובעיקר נכון) מאשר רמון/חג'ג'.
זו איכות ניהול.

יניר 19 בדצמבר 2013

הכי גרוע לעשות עסקאות עם איזי שרצקי- מצד אחד הוא מכר את אלרואי כהן, עמאשה, דני עמוס, אבו חצירה, אלעד גבאי ומצד שני איתן טיבי ( שלמען האמת- נלקח ממנו)
לוזון אכן מוכר ביוקר אבל לפחות השחקנים שלו מביאים תוצרת- בן חיים, דמארי ואפילו אלברמן

צור שפי 19 בדצמבר 2013

כל העיסקאות הסיבוביות האלה מבלבלות את המוח הפרמיטיבי שלי אבל יש דבר אחד שצריך להגיד בקשר לידין, יבואה ודה-סילבה. אלה היו שחקנים לא מבוקשים שהגיעו מקבוצה שירדה ליגה ככה שזה לא שאלי טביב הוריד עובר הפועל כוכבים מהשמים. אם לא העין והעבודה של גוטמן לא היה קורה כלום. אותו הדבר בערך גם עם שכטר.

דגש 19 בדצמבר 2013

אני סקרן לדעת, מה זה כן 'ניהול מצוין' בעיניך? מהו ניהול לטווח הארוך? ועל מה אתה מתבסס כשאתה טוען שהוא לא קיים במכבי?

דגש 19 בדצמבר 2013

אוקיי, נרגעתי אחרי שראיתי את ה"גולדהאר הוא 3 רמות מעל כל מי שמחזיק פה היום קבוצה במונחי עוצמה כלכלית וחזון -המנהלים שלו טובים אבל לא באותם פערים".

אבל אני עדיין לא מבין על מה אתה מדבר. ניהול מקצועי יש במכבי גם ב3 רמות מעל הליגה. ניהול שיווקי גם 3 רמות מעל הליגה. כנ"ל קשר עם אוהדים. את המאבק עם לוזון גם מכבי הובילה. בכל הקשור לחסויות וכו' אני מאמין שיש לגולדהאר הכי הרבה מעורבות. הוא זה שהחליט שהוא יהיה הספונסר כדי לחנך את השוק.

מחלקת נוער: היום כתבו בידיעות שמחלקת הנוער של מכבי מובילה את הליגה עם 27 בוגרים ששותפו בליגה. בפער ענק, השנייה היא הפועל חיפה עם 16. אחוז ניכר מהשחקנים האלו מתחת גיל 23. זה שלא קמים בבוקר והופכים את כל המחלקה אלא עובדים בסבלנות וביסודיות זה לא חיסרון אלא יתרון. ובכל זאת במחלקת הנוער יש שיפורים מקצועיים לא מעטים.

אז מה פה לא מצוין? תגיד לי שאני אעביר לגולדהאר.

יניב 20 בדצמבר 2013

סתם כהגדרה למי יש ניהול שיווקי טוב יותר למחלקת הכדורסל של מכבי או הכדורגל ?
כי זו של הכדורסל מגייסת הרבה יותר ספונסרים , מוכרת את הכרטיסים בפרמיה גבוהה בהרבה , מוכרת מרציינדייז בפערים גדולים וכך הלאה ? למכבי כדורגל 4 שנים אחרי שגולדהאר כאן ואם לא מעט הכנסות עוד ספונסר ברמה של אלקטרה .

למי יש דומיננטיות בפוליטיקה של הספורט הישראלי ? לאנגלידיס או לשחר ? בוא נראה את אנגלידיס תופר מהלך רב ממשקים ומרים פה אצטדיון ובית למכבי ואז נראה עד כמה הניהול פה 3 רמות .

אני בכוונה מתריס כי בהרבה פרמטרים למכבי כארגון יש עוד דרך ארוכה לעשות – אבל היא הולכת נכון בכיוון , המזל הגדול , סליחה לא מזל , היתרון הגדול של האנשים שמנהלים את מכבי היום – כל אחד בתחומו הוא זה שהם נהנים מפירות של שנים (מחלקת הנוער , עוצמת הקהל , איכות הסגל ), נהנים מיריבות מאוד חלשה ניהולית ומהבוס הכי חזק פה גם פיננסית וגם חזונית .

דגש 20 בדצמבר 2013

ברור שלקבוצת הכדורסל יש יתרון אדיר, אבל לעבודה השיווקית יש היסטוריה ארוכה הרבה יותר, וגם כיום מדובר בקבוצה מצליחה מאוד יחסית לקבוצת הכדורגל (שמונה הגדולות באירופה). כשמכבי תגיע כל שנה לליגת האלופות וישדרו אותה בערוץ 10, היא גם תקבל חסויות ומכירות מרצ'נדייז כאלו. ובכל מקרה אני מסכים שבזה לכדורגל יש עוד הרבה מה ללמוד.

אבל זה תהליך, יש הרבה שינויים בכל מיני תחומים, בשיווק זה עדיין פחות בולט. אבל גם שם יש מגמת שיפור ברורה.

(זה גם די קשה לשווק קבוצה שמסיימת מקום שישי בליגת העל. כך שהמירוץ האמיתי של שדרוג השיווק במכבי-רגל התחיל לפני בערך שנה ולא לפני 4.)

ואיך אפשר להשוות את שחר, שפה כמעט עשרים שנה, לאנגלידיס? ובכל זאת כבר עכשיו כולם ראו שיש לו לא מעט כוח. אני לא מאמין שבאר שבע ואשדוד היו מסוגלים לשנות משהו לבד.

חוץ מזה, אני לא רואה באנגלידיס תואם שימון או תואם שחר. אני לא חושב שהוא או מישהו מנסים שהוא יהיה. ההצלחה הניהולית שאני רואה במכבי בנויה גם על המעורבות של גולדהאר. על ההיררכיה שהוא יצר. נאמר זאת כך: אם גולדהאר היה בוחר באיצטדיון בכל מחיר, אני מאמין שהוא כבר היה מתחיל להיבנות. אבל לא רוצים איצטדיון בכל מחיר כי המחיר של איצטדיון חדש הוא די יקר (ולא רק בכסף.) וזו גם החלטה שלו.

ברור שהדרך ארוכה מאוד, אבל לחלק מההשפעות של ניהול מצוין לוקח זמן לפני שהן מתבטאות בשטח בטווח הקצר, ועושים את כל הדברים הנכונים. צריך לזכור שמדובר באנשים שממש התחילו מאפס, וכשמתחילים מאפס הדבר הכי חשוב זה החזון והיכולת ללמוד ואת זה יש.

יניב 20 בדצמבר 2013

לפסקה האחרונה אני בהחלט מתחבר .
כדי לשפוט האם זה ניהול מצטיין צריך באמת לחכות ולראות .
אם מכבי תגיע לאצטדיון החדש ולפסגות המקצועיות שהיא מכוונת אז כנראה שכל החלקים האחרים בפזאל (שיווק ,ריווחיות ) – אבל כרגע היא עוד רחוקה .

מצד שני דגש – להגיד שהצוות הנוכחי התחיל מאפס זה מוגזם .

קפטן קוקי 20 בדצמבר 2013

אני רק אוסיף משפט אחד קטן לדיון הזה:
בעוד כמה שנים אוהדי הפועל יבינו את עומק הבור שמכבי היתה בו כשגולדהאר הגיע, ויעריכו את המאמצים ושכר הלימוד העצום שהוא שילם כדי לצאת ממנו.

עדי אבני 20 בדצמבר 2013

אני רוצה לחדד משהו בנוגע לניהול של מכבי, שאני חושב שקצת הולך לאיבוד:
הניהול של מכבי קפץ בשנה שעברה קפיצה נחשולית קדימה, ללא ספק. אבל אני לא חושב שזאת "אשמתו" של גולדהר, ואפילו לא של אינגלידיס. מדובר בראש ובראשונה בג'ורדי קרויף ובסטנדרטים המקצועיים והתקשורתיים שהוא הביא.
גולדהאר ואינגלידיס עשו עד כה בסה"כ מה שכל מנהלים עם כיסים תפוחים עושים- מנסים כמה וכמה דברים, עוזבים אותם כשגם הם נכשלים וממשיכים הלאה אל הנסיון הבא. הנסיון עם קרויף הוא הצלחה גדולה, אבל אסור לשכוח את הסאגות שלפניו- את נמני ורב"ש, את איווניר ולוין. את מהפכת ה"אנחנו נביא את הישראלים הכי יקרים" ואת מהפכת "אנחנו נשען בראש ובראשונה על הנוער שלנו".
בשביל שנדע שאכן מדובר במהפכה ניהולית, צריך לחכות ולראות את מכבי בעידן פוסט-קרויף. כי כיסים עמוקים כנראה יהיו שם, אבל הפקת לקחים לגבי השוני- זה לא מובן מעליו, וקל לשכוח את זה בתוך האופוריה הנוכחית

יניב 20 בדצמבר 2013

עדי זה פשוט .
התובנה של אנגלידיס אחרי שנתיים עם הישראלים (נמני ואיוניר ) היתה כפולה : גם לגביי האמינות וגם לגביי היכולת המקצועית .
מעבר לזה הוא זיהה בעיה תרבותית ומאחר שיותר קל להביא צוות זר מלהפוך את גולדהאר לישראלי התוצאה היתה צוות זר שעובד בהרמוניה תרבותית עם הבעלים והניהול התפעולי של אנגלידיס – שדרה אחידה .
לכן גם אם קרויף יילך יבוא מישהו אחר והעסק ימשיך לרוץ באותו קצב התקדמות אם כי לא לינארי שכן הקפיצה הראשונית היא הקלה (לזכות באליפויות קל יותר מלזכות בכרטיס לצמפײַנס ,אבל שניים משימות כבדות ).

גולדהאר מצא את הנוסחה שלו לנהל את מכבי כשהוא הבעלים – לכן אני משוכנע שמנהל מקצועי זר אצל שחר יהיה כישלון.
הנוסחה והמתודולוגיה היא המפתח וברגע שנמצאה , הפרסונה היא שולית – זו גם הערתי על הניהול הטוב אבל לא כזה שאינו בר תחליף .

הצרה בהפועל שעוד לא ברור בכלל מבנה הבעלות וכשלא ברור מבנה הבעלות אי אפשר בכלל למצוא נוסחה ניהולית שתהלום את הבעלות הלא ברורה .

שחר צריך חליפה מסוימת , אלונה אחרת , גולדהאר חליפה יוקרתית ורק אצלינו החייט בכלל לא מבין למה לתפור מה .

דגש 20 בדצמבר 2013

נכון. אבל הבחירה בקרויף הייתה חלק מהתהליך, יהיה כואב כשהוא יילך, אבל נראה לי שגולדהאר ואנגלידיס למדו ולומדים מהקדנציה שלו כמה דברים חשובים, ונקווה שזה יספיק כשיגיע הזמן להיפרד.

עדי אבני 20 בדצמבר 2013

ההבנה אם אכן מדובר בתהליך למידה או שזה פשוט "זה עובד אז לא נשנה", תתקבל רק אחרי עזיבת קרויף. לפני זה אלו דיבורים בעלמא

יניב 20 בדצמבר 2013

קרויף יילך בסוף .
ההערכה שלי שיחליף אותו מנהל זר – במצב של מכבי היום יהיה לה קל יותר מלפני שנתיים לגייס פרסונה חזקה .
כל החלפה של גורם בכיר מייצרת סיכון מסוים – אחרי שנתיים פה הוא מכיר את הענף , את התקשורת , את התרבות ואת ההזדמנויות בשוק – וכמובן שמעבר לידע יש סיכוי שתהיה פה השמה פחות טובה .

מצד שני לך תדע – אולי דווקא יגיע איש מקצוע בכיר יותר .

אני אישית חושב שהבעיה למכבי תבוא פה מהשחקנים שהוא ייקח איתו הלאה – אם היום הוא עובר למלאכה כפי שהיו הידיעות אני מניח שהוא לוקח את טיבי וזהבי איתו .
וזו גם תהיה סוגיה למה הוא חושב על הענף פה – אחרי שנתיים עם הכדורגל פה את מי ממכבי או מחוצה לה הוא ינסה לקחת איתו .

קפטן קוקי 20 בדצמבר 2013

קרויף לימד את המועדון איך להתנהל מול שחקניו – הן מבחינת חוזים והן מבחינת ניהול אנשים בארגון שהוא מועדון כדורגל. והוא עשה את זה ברמה הכי גבוהה שיש באירופה.
זאת תועלת שכל חברה עסקית היתה ששה להשיג, ולמנכ"לים שמסוגלים לעשות זאת משלמים סכומים אדירים. בטח כשלוקחים בחשבון את המצב הארגוני-ניהולי של מכבי לפני שהוא בא.
אנגלידיס (ולא קרויף) אחראי לשיקום הקשר עם האוהדים, והעברת היוזמה והשליטה בנעשה לידי המועדון. שוב, ברמה הכי גבוהה שיש באירופה.
אנגלידיס וגולדהאר אחראים לרעיון של הפקדת המועדון בידי מנהל מקצועי, אחד שיש לו חזון, חוש עסקי ויכולת ניהול אנשים במקביל עם הבנה מקצועית ברמה הכי גבוהה שיש (שוב, בקנה מידה אירופאי). זה לא שגולדהאר אמר "תביאו לי את האיש הכי טוב שיש במקצוע, יעלה כמה שיעלה". גולדהאר למד הרבה מאוד מהתקופה שקדמה להבאת קרויף, והוא בהחלט בעלים שיודע להקיף את עצמו באנשים שתואמים את דרכי המחשבה שלו.
זה לא רק המנטליות הישראלית או כל מיני קשקושים כאלה. מועדון כדורגל גדול (ולא משנה אם זה בליגה הגרמנית, הישראלית או האינדונזית) לא יכול להרשות לעצמו להפקיד את גורלו המקצועי בידי מאמן שצריך להביא תוצאות בפרק זמן קצר (עונה זה פרק זמן קצר). כי מאמן הרבה פעמים לא מצליח, ואז הוא הולך ומגיע אחר במקומו, והוא מייבש שחקנים שהמאמן הקודם או ש"המועדון" החשיב כבעלי עתיד גדול במועדון או האוהדים העריכו מאוד. מצחיק לחשוב שזה בדיוק מה שקורה עכשיו בהפועל. בא בן שמעון, מחליט שבוריס קליימן, שוער בעל פוטנציאל גדול לכל הדעות וגם אחד שהמועדון החליט כבר לפחות חצי עונה קודם שהוא בונה עליו להרכב לשנים, ומביא שוער בכיר אחר "כדי שיתחרו על אפודת השוער הראשון". התוצאה ידועה לכולם. דוגמאות דומות יש בשפע, והרבה מאוד כאלה יש במכבי של התקופה השחונה.
בקיצור, קרויף הוא אכן איש כדורגל מהמעלה הראשונה, אבל אי אפשר להוריד את הקרדיט העצום שמגיע לגולדהאר ואנגלידיס מכל התהליך הזה שעוברת מכבי.

יניב 21 בדצמבר 2013

כן , אבל מועדון בספרד ככל הנראה יחפש מנהל ספרדי או לפחות לא ישלול אותו .
הסיטואציה במכבי אחרי האיונרים היא שאנגלידיס וגולדהאר החליטו שהישראלים לא מספיק טובים ולא מספיק מתואמים לעבוד איתם .
הם צודקים מאחר והידע המקצועי הקיים בארץ יחסית מוגבל והם רוצים כבעלים גם תקשורת ותרבות משותפת עם העובדים .
הם צודקים לשיטתם ושיטתם עובדת .
אני לא בטוח ששיטתם מתאימה לכל מועדון .

קפטן קוקי 21 בדצמבר 2013

יניב, אני חושב שאתה נסחף אחרי התקשורת שעשתה מכל הנושא של ניהול זר אישו. גולדהאר הביא אנשי מקצוע מהרמה הגבוהה ביותר, ואני לא מאמין שנמצא מישהו שיגיד שהסטנדרטים המקצועיים באירופה לא גבוהים יותר מבארץ. גולדהאר הוא קפיטליסט גלובלי, ומבחינתו השוק פתוח כדי להביא את הכשרונות הגדולים ביותר למועדון שלו. גם אוסקר וגם סוזה הם מאמנים ברמה מאוד גבוהה שהיו גם שחקנים ברמה מאוד גבוהה, הצוותים שעובדים איתם הביאו דפוסים שלא היו קיימים בארץ (מבחינת הרמה והאינטנסיביות באימונים) והדברים האלה באים לידי ביטוי. מי שגרם לצעדים האלה להיראות כאילו גולדהאר איבד אמון באנשי המקצוע הישראלים זאת התקשורת הישראלית, שמנסה לחמם ולייצר כותרות. בסופו של דבר, את מחלקת הנוער מנהל ניר לוין, בצוותי האימון והכושר יש מאמנים ישראלים והעובדה היא שאף אחד מראשי המועדון מעולם לא אמר שהוחלט להביא צוות זר כי הרמה בישראל נמוכה מדי או שהמנטליות הישראלית לא מתאימה למועדון כמו מכבי. כולם אמרו שכשיש הזדמנות ללמוד מהטובים ביותר אז כדאי לנצל אותה. מאחר שעל סמך התוצאות וגם הדרך אפשר לראות באופן ברור שקרויף, אוסקר, סוזה והעוזרים שלהם אכן מעלים את הרמה של הקבוצה אין בעיני סיבה לתפוס את ההבאה שלהם כצעד אנטי ישראלי או אמירה תרבותית מכל סוג שהוא. את זה התקשורת הישראלית עושה, וטועה מי שנסחף אחרי השיח הזה. זה לא עניין של תיאום, שפה או מנטליות. קרויף דווקא מעריך מאוד את רן בן שמעון ונמצא בקשרים טובים מאוד איתו. ואפילו – השם ישמור – נהג להתייעץ איתו בענייני כדורגל חרף העובדה שרב"ש מחזיק בתעודת זהות כחולה.

יניב 21 בדצמבר 2013

זה לא אנטי ישראלי – זו לא כוונתי , אבל גם כשחברה בינלאומית מגיעה לפתוח בישראל משרדים היא מביאה בדרך כלל מנהלים זרים ודורשת מהמקומיים לעבוד במתודולוגיה ובשפה שלה .

בסוף גם כלכלית להחליף 100% מהצוות בזרים זה יקר ואין סיבה שעוזר מאמן הכושר לא יהיה מקומי אם הוא מספיק טוב לעבוד במתודולוגיה שמוכתבית לו .

לגביי הנוער אני חושב שזה הרבה בגלל שקרויף לא מוכן לתת התחייבויות לטווח ארוך – להערכתי השלב הבא באבולוציה יהיה מנהל מקצועי שייקח אחריות על כל השרשרת כולל הנוער ואז תראה גם שם לא מעט אנשי מקצוע זרים .

ההתייעצויות עם המקומיים זה א כי חלקם מספיק טובים כדי להתייעץ איתם בעיקר בהבנת השוק המקומי וב כי להתעלם ולשלול לגמרי את הכוחות המקומיים זה לא מקצועי ובשום שלב לא שמעת ממני שהצוות הזר הוא לא מקצועי .

אישית אני מאמין שאם קרויף היה נשאר עוד תקופה הוא היה מביא לנוער מאמנים זרים ודווקא לאימון היה שוקל להביא מאמן כמו גוטמן או עוזר מאמן ישראלי כמו רב״ש ולאפשר לו להתפתח .

Comments closed