יורו (6) – סיכום חצאי הגמר. על שוערים ומאמנים

יוגי לב שיחק עם אלוהי הכדורגל, בופון הוא אליל כדורגל בעצמו, ולאן הכדורגל הולך בכלל?

לפעמים, גם כדורגל הוא שחמט. או איקס-עיגול, אם תרצו. כל מי ששיחק איקס-עיגול בימי חייו יודע שבשלב מסוים זה נהיה משעמם, פשוט כי אם אתה משחק נכון, כל משחק ייגמר בתיקו.

גם בשחמט ישנה תיאוריה שאומרת שאם יהיו לנו שני מחשבים מספיק טובים, כל משחק ייגמר בתוצאה אחת ויחידה. אף אחד לא יודע מה תהיה אותה תוצאה – קרוב לוודאי שאו תיקו או ניצחון של הלבן – אבל בעולם נטול טעויות, שבו יש מחשב שמסוגל לחשב אין ספור צעדים קדימה – תוצאתו של כל משחק ידועה מראש.

*

כשצפיתי במשחק בין ספרד לפורטוגל, זאת בדיוק היתה ההרגשה שקיבלתי. מצד אחד, קבוצה שיודעת בדיוק איך שולטים במשחק. היא הוכיחה את זה כבר ארבע שנים ברציפות ובמיוחד בטורניר הזה – היא לא תעשה טעויות.

מהצד השני, יריבה שיודעת איך מנצחים. אבל היא לא באה לנצח, כי אם תנסה לנצח היא עשויה לעשות טעות שהקבוצה השניה עשויה לנצל. אז במקום לנסות לנצח היא מגיעה במטרה לנטרל את הקבוצה השניה. ומצליחה בכך. ואז אנחנו מקבלים תיקו קלאסי שגלפנד ואנאנד היו יכולים לקנא בו.

*

הפורטוגלים הצליחו במטרה מס' אחת שלהם במשחק וזה לנטרל את המשחק הספרדי. הספרדים פשוט לא הצליחו לייצר את משחק הצירופים שלהם במרכז המגרש ובעצם הופעל נגדם הנשק שלהם – הפורטוגלים התנפלו על כל כדור ספרדי ומנעו השלמת מסירות. בלי השלמת מסירות, אין התקפה.

הבעיה היא, שגם אין התקפה מהצד השני. לספרדים יש, אפילו בהעדרו של פויול, הגנה לעילא ולעילא. העובדה שיש להם מגנים תוקפים מצוינים – ארבלואה וג'ורדי אלבה (שמישהו יסביר לי איך ברצלונה עומדת לקנות אותו בשביל 12 מיליון יורו בלבד. אם אני המנג'ר של ליברפול אני עכשיו זורק עליו 20 מיליון. איפה הוא ואיפה גלן ג'ונסון) מונעת מהמגנים שבצד השני לעלות לעזרת ההתקפה, ובהעדר כלים התקפיים – לפורטוגלים אין משהו שאפשר לקרוא לו חלוץ אמיתי – רונאלדו אחד וקצת נאני פשוט לא מספיקים.

האם זה העתיד של הכדורגל – שתי קבוצות כל כך מאומנות, יעילות ואתלטיות, שפשוט מבטלות אחת את היתרונות של השניה? אני מאוד מקווה שלא.

– במשחק השני, קיבלנו תמונה דומה, של קבוצה אחת שמנטרלת כמעט לחלוטין את הקבוצה השניה (בטח במחצית הראשונה). ההבדל הוא, שהקבוצה השניה נשארה חסרת אונים ברגע שלקחו לה את תוכנית המשחק שלה.

*

אני לא אהיה מאלו שנפעמים עכשיו מהאיטלקים או יורדים על הגרמנים. אני חושב שהמשחק היה הרבה יותר שקול ממה שרוב האנשים אומרים. בטח הרבה יותר מההתלהבות של יורם ארבל, שאיכשהו נוטה לאמץ קבוצה ולפרק את הקבוצה השניה, לא משנה מה היא עושה. ראינו את זה במשחק ההוא של בארסה מול אינטר, גם ביום ראשון במשחק של האנגלים מול האיטלקים – וגם הפעם.

הגרמנים לא נפלו בצורה עצומה מהאיטלקים. למעשה, אלמלא יום גדול של בופון (יש יום לא גדול של בופון?) התוצאה היתה יכולה להיות שונה לגמרי. שתי הקבוצות הגיעו למצבים ולגרמנים זה פחות התלבש. לא צריך להפוך את זה להרבה יותר ממה שזה.

אליל אמיתי, בופון (צילום: danny-19)

*

מה שכן היה בעוכריהם של הגרמנים, זה המאמן שלהם שמשום מה החליט לשחק עם אלוהי הכדורגל. יש הרבה קלישאות בכדורגל אבל אחת מהן תמיד נכונה – "הרכב מנצח לא מחליפים". אבל יוגי לב כן החליף. ולא פעם אחת, אלא פעמיים.

בפעם הראשונה הוא שלח לספסל את מולר, גומז ופודולסקי שניצחו לו את השלבים הראשונים ובפעם השניה הוא החזיר אותם למגרש על חשבון השחקנים שניצחו לו את היוונים. מה הוא ניסה להרוויח בכך רק הוא יודע, דבר אחד בטוח – הוא הצליח להרוס את השטף ההתקפי של הקבוצה שלו, לפגוע בביטחון של השחקנים – במיוחד גומז ופודולסקי שנראו כמו צל של עצמם – ועד שהוא נזכר שזה לא עובד – הוא היה בפיגור שני שערים.

– דרך אגב, אם מדברים על בופון, משום מה לא מזכירים את זה, אבל לשלוש מבין ארבע הקבוצות שהגיעו לחצי הגמר יש שוערים שבשלב זה או אחר הוכרזו כטובים בעולם. אם אתם חושבים שזה מקרי, אתה מה זה טועים.

*

נחזור שניה לפורטוגל. אני, בניגוד להרבה אחרים פה באתר, לא חושב שרונאלדו יצא לוזר או כל דבר מהסוג הזה בעקבות ההחלטה (שאין לי מושג אם היתה שלו או של המאמן שלו) לבעוט חמישי בפנדלים. בפוטבול יש מושג שנקרא "ק"ב של יום שני" ומדבר על כל אלו שבדיעבד יודעים מה היה צריך לעשות. אצלי בשכונה, למשל, מי שבעט חמישי דווקא היה הבועט הכי טוב.

– בכלל, כל מושג הווינר והלוזר הם מושגים שאני לא מתחבר אליהם. לא יכול להיות ששבוע אחד רונאלדו ווינר, כשהוא לוקח את פורטוגל לחצי הגמר, ושבוע אחרי זה הוא לוזר טוטאלי כי הוא מחמיץ כדור בדקה התשעים או לא מגיע לבעיטות הפנדלים. ואם הוא היה בועט ראשון ומחטיא, גם אז הרי הייתם קוראים לו לוזר, לא?

אבל דבר אחד אני כן רוצה להגיד על רונאלדו. בבייסבול (וסליחה שאני לוקח אתכם למחוזות טיפה רחוקים) יש פואמה מאוד מפורסמת, שנקראת "קייסי חובט" (Casey at the bat). הפואמה מספרת את סיפורו של קייסי, חובט אגדי ומפחיד, ואיך שהוא מגיע לחבוט אחרון במשחק כשהקבוצה שלו בפיגור. כל הפואמה נבנית בצורה מבריקה לקראת הקטרזיס, זה שבו כביכול קייסי חובט להומראן שמנצח לקבוצה שלו את המשחק, רק שבמקום, היא נגמרת בשורה המופתית (וסליחה על הספוילר) – mighty Casey has struck out

רונאלדו מזכיר לי את הפואמה הזאת כל פעם שהוא בא לבעוט עונשין. הידיים לצידי הגוף. המבט המפחיד. פוזת האלפא דוג המאיימת. כל שפת הגוף שלו אומרת – אני הולך לחסל אותך עכשיו. ואיך שהוא, כמעט תמיד זה נגמר ב- The mighty Ronaldo sent the ball to the upper deck.

ויכול להיות שזאת הסיבה שכל כך הרבה אנשים קפצו על עגלת הלוזר של רונאלדו בשניה שפורטוגל הלכו הביתה. לא כל כך היכולת אלא דווקא הפוזה. כל כך הרבה פוזה.

*

גם לבאלוטלי יש הרבה פוזה, כמובן, מה שגורם להרבה אנשים לא לסבול אותו. והוא גם לא השחקן הכי חכם בעולם, אפילו אני אודה בזה. אבל צריך לומר משהו לגביו – יש לי הרגשה שהדרך בה שופטים אותו נגזרת בראש ובראשונה מהמראה שלו.

באלוטלי, וקשה להכחיש את זה, נראה כמו פרא, פרא אציל. הוא לא סתם שחור, הוא חור שחור. יש לו פרצוף מתריס וכשהוא מוריד חולצה, זה נראה כמו פרא אפריקאי שעכשיו סיים את הצייד שלו. הבעיה היא, שבמקום להתייחס לביצועים שלו על המגרש, אנחנו מתייחסים אליהם דרך פריזמת המראה שלו.

כשקאנטונה בעט באוהד התייחסנו לזה בסבלנות, כשבאלטולי עושה דברים כאלו, איפשהו עמוק בפנים קופץ לנו הגזען הקטן, שמסתכל עליו כעל יצור פרימטיבי כלשהו. הגיע הזמן להפסיק עם זה. באלוטלי הוא רק שחקן, עוד שחקן. וצריך לשפוט אותו לפי הביצועים שלו – ותו לא.

*

לסיום, אני באמת רוצה להודות לצ'רלטון. בלעדיהם, בחיים לא היה לי מושג מי הוא אלוף הארץ בסנוקר או מי הוא אלוף אירופה בבאולינג. אבל בזכותם, לא רק שאני יודע מיהם, אני מסוגל לדקלם את הסטטיסטיקות שלהם מתוך שינה. מי אמר שרק ערוץ הספורט תורם לענפים נידחים, הא?

וכמובן, גם ליורם ארבל, שתמיד דואג לספק לי חומר איכותי. הטלוויזיה היתה מונמכת, אבל עדיין הצלחתי לקלוט אותו קורא לבאלוטלי "טרזן" (לא סיפרו לו שטרזן היה דווקא לבן?) ולהגיד (נשבע לכם) – "הנה באה תצוגת השוקולדים שתביא לו את הצהוב". מלך (עם סוג של דמנציה, אבל עדיין מלך).

***

בסוף באלוטלי העדיף את פאולינה
והפרחים לדייויד סטרן! (סתם, סתם) / מארק בלינדר, ניו ג'רסי

No Comments

צור שפי 29 ביוני 2012

אני אצבע את השלכת ב….נו, מה זה היה הצבע הזה?

אריאל גרייזס 29 ביוני 2012

LOL, מעולה!

בני תבורי 29 ביוני 2012

מסכים מאוד לגבי רונאלדו והקלות בה אנחנו הופכים מישהו מווינר ללוזר וחזרה תוך תשעים דקות. גם מאוד לא אהבתי את ההתבטאויות של הודג'סון לגבי רוני. באלוטלי לעומת זאת, עוד לא השפיע על הכדורגל ברמה שתצדיק התייחסות סלחנית בכל מצב רק מעצם היותו באלוטלי. השערים שלו נגד גרמניה היו מופלאים, אבל ההתנהגות שלו דוחה ואני מקווה שיימצא לה מחסום.

MG 29 ביוני 2012

פוסט יהפ.
גם אני לא חושב שהיו כאלה הבדלים אתמול, אבל הגיע ליוגי להפסיד (ואני כותב את זה בתור מי שזולת ישראל גרמניה היא הנבחרת המועדפת עליו מגיל 9), כי הוא עלה עם קרוס, בשל פחד מפירלו, במקום עם מולר וע"י כך לנצל את הדלילות באגפים של היהלום האיטלקי.
כתבת שקרוס היה קשור לניצחונות הקודמים ושזו היתה טעות לא להרכיב אותו נגד יוון – יכול להיות שהתכוונת לגומז? קורס בקושי שיחק עד המשחק אתמול.

אריאל גרייזס 29 ביוני 2012

לא זוכר שכתבתי מילה על קרוס

D! בארץ הקודש 29 ביוני 2012

האמת היא שכתוב על 'קרוז'

וחוץ מזה הכל נכון
ומי עוד פספס את המשפט המנצח של קלינגר על אוזיל: הוא השחקן הבולט על המגרש אבל הוא לא בא לידי ביטוי.

(ארז (דא יונג( 30 ביוני 2012

חוליו קרוז? :)
˙

MG 30 ביוני 2012

הנחתי שב"קרוז" אתה מתכוון לקרוס – למי היתה הכוונה?

אריאל גרייזס 30 ביוני 2012

הכוונה כמובן לגומז, I had a Yoram Arbel moment, מסתבר.. :-)

גיל 29 ביוני 2012

לגבי רונאלדו, אתה צודק מאה אחוז עם הבעיטות עונשין שלו. מתי בפעם האחרונה הוא הבקיע אחת? אני חושב שבגלל שהוא נחשב הכי טוב מפספסים בעיטות של אחרים שיכלו להיות לא פחות טובות.

martzianno 29 ביוני 2012

מה שאני אקח מחצאי הגמר זה משפט שאמר שדר הבי.בי.סי (שאת שמו לא אדע לעולם) אחרי שאלמיידה בעט עוד כדור שנחת אצלי בסלון:
well he didnt miss by that much..
but he did have ronaldo on his right and nani on the left

בכלל, מי שמוצא ברשת – השידור של הבי.בי.סי תמיד תענוג.

אלעד 30 ביוני 2012

אני חושב שכשארבל אמר "תצוגת שוקולדים" הוא התכוון לקוביות בבטן (כמו קוביות שוקולד) ולא מה שאתה חשבת…

(ארז (דא יונג( 30 ביוני 2012

סביר להניח שזו כוונתו, אבל מדהים שבשידור ישיר למאות אלפי צופים מותר לשדרן להתבטא במונחים כאלה.

אריאל גרייזס 30 ביוני 2012

הבנתי מצוין שלזה הוא התכוון, אבל תודה שבעולם הפוליטיקלי קורקט זאת לא בדיוק דרך להתבטא

אלעד 30 ביוני 2012

אפשר גם להגיד שבהפוך על הפוך זאת האמירה הכי לא גזענית שיש, דווקא בגלל שהוא לא דפק חשבון לפוליטיקלי-קורקטנס שלה.
אבל עזוב זה יורם ארבל, אין טעם להיכנס לניתוחים עמוקים מדי…

אריאל גרייזס 30 ביוני 2012

בוא נגיד ככה – אני לא מכיר אף אחד אחר שהיה מרשה לעצמו להתבטא ככה. בעקרון, יש פה משהו מאוד מרענן, ולכן לא צלבתי אותו על זה. מצד שני, זה הופך בעייתי כשזה בא יותר מדי וכשכל שחקן שחור אצלו הופך לאותו אחד

אלעד 30 ביוני 2012

מעתיק תגובה שלי מהפוסט של דורפן:

אתה יודע למה חיכיתי אחרי שבאלוטלי הוריד את החולצה? שיהיה כיתוב למטה :"2nd yellow card – misses next game". וברור שעם באלוטלי זה לגמרי אפשרי!! גם די מפתיע שהוא לא חטף צהוב שני אידיוטי בדקה ה-60 והשאיר את איטליה עם 10 שחקנים לחצי שעה.

מורן 30 ביוני 2012

אחי הבעיה היא שיורם ארבל וניר קלינגר לא הסיברו את זה !
שבשלב חצי הגמר נמחקים כל כרטיסים הצהובים(אפילו באלוטלי לא כל כך טיפש בשביל לגרום לעצמו להפסיד את גמר ועובדה שהוריד את החולצה רק אחרי הגול השני שהמשחק היה פחות צמוד במצב של 2-0) ועוד יורם אבל אומר שאין אף אחד באיטליה בסכנה .לא ראה את הרכבים שאף אחד לא מסומן בצהוב! תודה שלפעמים אני שומע גם קצת את נדב יעקובי או חדשות הספורט שמסבירים ויודעים קצת יותר על החוקים של המפעל .
ובקשר לצהוב השני -אחרי הפציעה של באלוטלי ,פראדלי ידע שהוא יגיב בחירפות הוא לא חיכה אפילו לבדוק אם הוא יכול להמשיך ושלח מהר את די נטלה.

אלעד 30 ביוני 2012

וואלה, לא ידעתי את זה. אבל אני שמח שעשו את זה, שלא יחזרו מקרים כמו של באלאק במונדיאל 2002

פראליה 30 ביוני 2012

מי זה קלי ג'ונסון גבר? הכלאה של גלן ג'ונסון ומרטין קלי? אף-אחד מהם לא משחק מגן שמאלי.

אריאל גרייזס 30 ביוני 2012

גלן ג'ונסון, אללה יסתור כמה טעויות בפוסט אחד. צריך לשלוח אותי לשדר משחקי כדורגל.
ונכון שג'ונסון הוא לא מגן שמאלי (למרות שבליברפול תפקדו אותו בשמאל כמה פעמים) אבל התכוונתי באופן כללי למגנים, במיוחד כאלו שעולים 20 מיליון..

תומר חרוב 30 ביוני 2012

מסכים לגמרי לגבי האבחנה על באלוטלי. רואים את זה גם בהרבה פאולים שהוא לא מקבל. בני תבורי בטח לא יסכים איתי פה וגם אני מאוד אהבתי את קאנטונה אבל המעשה שלו היה מעשה שאסור היה לסלוח עליו, מה באלוטלי עשה לעומתו?
מהבחינה הזו השאלה: למה תמיד אני? מוצדקת לחלוטין.

פראליה 30 ביוני 2012

חרוב, אתה בטוח שראית משחקים של סיטי העונה?

קאנטונה עשה את הפאול שלו מחוץ למגרש, הוא מחה (בצורה חסרת פרופורציות) כנגד אוהד גזען. באלוטלי עשה העונה פאולים שלא קשורים למשחק, פאולים שמחוץ למגרש דינם כלא, פאולים של לגמור קריירה של קולגות שלו.

אז יופי עכשיו להסחף באוירה של פרא אציל עם בעיטת תותח, הכל נכון אבל בוא נהיה כנים, ה"ילד" לא יודע להתנהג ולא לא יודע לתת כבוד על המגרש, הוא מבזה את המקצוע שלו, עם כל חבית הכשרון העצומה שלו.

אריאל גרייזס 30 ביוני 2012

זה שהוא לא יודע להתנהג זה נכון, אבל תשאל את עצמך אם היחס שלנו אליו שונה מכל ילד אחר שלא יודע להתנהג בגלל איך שהוא נראה. אני חושב שאפילו פפה – שחקן אלים הרבה יותר – לא זוכה למנת הקיטונות שבאלוטלי סופג. יותר מזה, ראיתי כמה וכמה פעמים שהוא מקבל צהוב על עבירות ששחקנים אחרים לא היו מקבלים עליהם כלום. שמו עליו איזה טאג כזה וזהו.
ודרך אגב, מה שקאנטונה עשה זה הרבה יותר גרוע לטעמי. הוא תקף אוהד. זה הרבה יותר גרוע מאשר לפצוע שחקן אחר, לדעתי

אלכס 1 ביולי 2012

פפה, שהוא גם לא כוס התה שלי(כמו שתומר חרוב הגדיר את זה), אלא אם כן הוא משחק נגד ברצלונה, הוא עדיין שחקן הגנה, ותפקידו העיקרי הוא להרוס התקפות, אגרסיבי יותר או פחות, זה כבר עניין לויכוח.
באלוטלי הוא חלוץ !!! , אין לו מה לחפש בתיקולים פראיים כאלה, שישחק התקפה במקום להתעסק בשטויות לא לו.
זה ההבדל !
ועדיין, אני לא מכחיש שהוא מוכשר מאד.

תומר חרוב 1 ביולי 2012

ראיתי משחקים של סיטי. הוא לא כוס התה שלי והוא בהחלט ביצע כמה עבירות אלימות אבל כמו שאריאל אמר, הוא לא היחידי.
ומה שקאנטונה עשה בהחלט הרבה יותר גרוע.

עופר פרוסנר 1 ביולי 2012

אחרי צפייה בכל הקריירה של פטריק ויירה בארסנל, הגעתי למסקנה שבכדורגל האנגלי יש שני ספרי חוק – אחד לאנגלים ולבריטים והשני לכל השאר. אולי באלוטלי קצת יותר אלים, אבל בטח לא יותר משחקנים אחרים. הסיבה העיקרית שכל העניינים האלה עולים בקשר אליו זה המראה שלו, המוחצנות שלו והעובדה שהוא לא בריטי.

אלכס 1 ביולי 2012

וזאת משום ש'כל השאר' (כהגדרתך), בד"כ מכסחים הרבה יותר(למעט רוי קין, וד"ש לאלף אינגה האלאנד).

עופר פרוסנר 1 ביולי 2012

אלכס, השאלה הייתה לא כמה הם מכסחים (למרות שמה שכתבת לדעתי פשוט לא נכון, ושחקנים זרים לא מכסחים יותר, אבל נניח), אלא העניין הזה שעל אותם פאולים שחקנים זרים מקבלים עונשים יותר חריפים מאשר בריטים.

איברה 1 ביולי 2012

מזכירים לא מעט את הפוזה של רונאלדו ובמיוחד לפני בעיטות העונשין.
המאפיין המגוחך ביותר בעיני היא העמידה שלו. הפיסוק הרחב, כפות רגליים לצדדים בצורה מוגזמת, יציבה מגוחכת ולא סבירה.

עדי 1 ביולי 2012

לגבי המחיר של ג'ורדי אלבה – יש לו עוד עונה אחת בחוזה והוא לא מוכן להאריך ולא מוכן לחתום בשום מקום חוץ מברצלונה.
לולנסיה היו הצעות גבוהות יותר אבל זה היה או למכור לברצלונה או שיהיה שחקן חופשי בסוף העונה הבאה…

תומר 1 ביולי 2012

אריאל, באמת – עד שאתה כותב כזה דבר, ואף מילה על זה שרונאלדו הולך לבעוט כדור חופשי כמו קיקר? כמה צעדים אחורה, שניים לשמאל והופ!

ודרך אגב, הבעיה (הידועה) של יוגי היא שהוא אובר-נאמן לשחקנים הקרובים אליו. ע"ע פולדי – סוס מת שחוץ מלברוח מקבוצה שירדה ליגה לא ממש עשה כלום (למרות שאולי המעבר לארסנל יעשה לו טוב, וגם עכשיו שהוא רגיל להיות לוזר הוא יתאים להם אפילו יותר).
והסיבה שאיטליה ניצחה (וגם אני לא חושב שזה היה בכזה הבדל כמו שעשו מזה. בסך הכל החמצה לפה או לשם שנכנסת ואז היו אומרים שגרמניה פירקה).

Comments closed