התנשאות אימפריאליסטית

לאברם גרנט היה פוטנציאל להיות הפרשן העברי המעניין ביותר במונדיאל. הוא מבין בטקטיקה. יש לו סיפורי צבע מהשטח על איך הוא אימן את דידייה דרוגבה. הוא יודע אפילו את התרגיל של להציב קונוסים על הדשא ולהורות לשחקנים לכדרר ביניהם.

אבל הפרשנות שלו היא רדודה. וגרוע מזה, הוא מתגלה כאדם חשוך. סוג של גזען מתנשא אימפריאליסט.

״חוף השנהב לא מצליחה כי היא לא משחקת את המשחק הטבעי שלה. רק אחרי שנקלעה לפיגור היא חזרה לשחק כמו שנבחרת אפריקאית משחקת.״ חבל שגרנט כנראה לא צפה במשחק של הפילים ב-10 השנים האחרונות. ומוזר שהוא חושב שנבחרת שתוקפת אחרי שנקלעה לפיגור משחקת ״אפריקאי״.

״הנבחרת הניגרית משחקת טקטי למרות שהיא מאפריקה״ – גרנט מצפה שנראה את מיקל, אומרו ואמניקה תוקפים עם 10 שחקנים ומנסים לכבוש בכדרור וירטואוזי מעבר לשחקני היריבה.

״ציינת קודם את העבודה הטקטית שהניגרים עושים… שהם לא כל-כך מורגלים״… יש לניגריה שחקן שלא משחק תחת אחד המאמנים המעודכנים באירופה?  מיקל כנראה סתם סבל כמה שנים תחת מוריניו. הדוקטורט בהנעת כדור לאחור כנראה לא מוכר באוניברסיטה של גרנט.

(הפוסט עודכן לבקשת הקהל ולפי הצעתו של אלעד ומהסיבה שאכן אין בכוונתי להתלהם אלא להעלות לדיון נושא חשוב בעיניי)

 

 

מונדיאל (38). פוגבה
השוחד של קמרון

61 Comments

יוסי מהאבטיחים 30 ביוני 2014

יפה כתבת. זה בהחלט צרם. חוצמזה, ממתי דין אלג'יריה כדין ניגריה? אז מה אם הן באותה יבשת? זה כמו להגדיר את מקסיקו וקנדה ביחד כ"נבחרות אמריקאיות"

אביאל 30 ביוני 2014

אני חושב שאתה קצת מגזים, לנבחרות האפריקאיות היסטורית היה סגנון משלהם, בדיוק כמו שיש לדרום אמריקאיות ולאירופאיות.

אני גם חושב שיש כשל לוגי בכך שהוא גזען ונשוי לצופית.

גל ד 30 ביוני 2014

כל הנשים הן נשים. זה אומר שאין גברים נשואים שהם שוביניסטים?

אביאל 1 ביולי 2014

נראה לי שפיספת את העניין, צופית גרנט בוא נגיד את זה בעדינות היא לא בחורה שתקנית והיא בטח לא היתה חיה עם גזען.

נ 30 ביוני 2014

"יש לניגריה שחקן שלא משחק תחת אחד המאמנים המעודכנים באירופה?"

אמממ ניר קלינגר.

גור אילני 30 ביוני 2014

גדול.

אלעד 30 ביוני 2014

אני לא אוהב ששולפים את קלף הגזענות בקלות מדי. זה גורם לזילות ומסיט את האש מהגזענים האמיתיים.
מה גם, שמה לעשות, לנבחרות האפריקאיות יש סטיגמה שהן די דבקות בה עד עכשיו במונדיאל. נראה אם אלג'יריה תשנה את זה קצת.

גור אילני 30 ביוני 2014

יכול להיות שאתה צודק בעניין הזילות, הבעיה היא שמכאן מתחיל הדיון הרדוד. הקשבתי הרבה לרוברטו מרטינז שמפרשן ב-espn ולא תשמע אותו אומר שטויות כאלה.

אלעד 30 ביוני 2014

אני מוכן להתפשר על "התנשאות אימפריאליסטית". זו לא גזענות. אבל שוב – איכשהו הנבחרות האפריקאיות תמיד נופלות במקומות שמצפים מהן ליפול – נאיביות (חוף השנהב), ויתור מוקדם (ניגריה היום לגמרי הרימה ידיים אחרי הגול הראשון), לא מתרגמות שליטה במשחק לנקודות (מי אמר גאנה?).

גור אילני 30 ביוני 2014

טוב אני משנה את הכותרת!

אלעד 30 ביוני 2014

הלו – זכויות יוצרים!

גור אילני 30 ביוני 2014

גם תוקן

fred the red 1 ביולי 2014

אתה יכול להתפשר עד מחר. גזענות אינה בהכרח לחשוב שאתה יותר או פחות טוב ממישהו אחר אלא לשייך שונות בין בני אדם לגזעים. לכן גזענות היא ההגדרה המדויקת.
התנשאות אימפריאליסטית זו החשיבה של אברם גרנט שהוא מבין יותר ממאמן נבחרת ניגריה.

שי 1 ביולי 2014

הוא לא שייך את ההבדלים לגזעים, זה אתה הדבקת לו את ההסבר הזה. יש הבדל בין לציין תופעה שאתה חושב שהיא קיימת לבין לטעון מה המקור שלה. גרנט לא טען שההסבר הוא בגזע ולכן אתה לא צריך לטעון שהוא גזען.

בחייאת חבר'ה בואו נסתפק בפיני גרשון…

הארכיון 30 ביוני 2014

אברהם גרנט אחד הדברים היפים שקרו למונדיאל.
סוף סוף ניתוח מעמיק ממקור ראשון על הפסיכולוגיה לפני דו קרב פנדלים וניתוחים מעניינים על טקטיקה.
תחזרו לכתוב על נוימן, כנראה נמאס לכם…

הראל 30 ביוני 2014

לא כל שיוך גזעי הוא גזענות, כמו שאם היה אומר סגנון גרמני או איטלקי זו לא הייתה גזענות גם סגנון אפריקאי הוא לא גזענות. יכול להיות שהוא טועה בפרשנות אבל גזען הוא לא.
אני שונא את גרנט המאמן אפילו בזמו שאימן את הקבוצה שלי (חיפה)אבל בתור פרשן הוא אחלה גם מבין גם בעניינים וגם מדבר בשפה מובנית…

גור אילני 30 ביוני 2014

זו גזענות מכיוון שגרנט חושב שהאפריקאים לא מסוגלים לשחק טקטי. זו התנשאות גזענית. כאילו לאירופה (דה לה פתח תקווה) יש מונופול על הטקטיקה.

רועי 30 ביוני 2014

אתה זה שתירגם את זה ללא מסוגלים, הוא לא אמר דבר כזה.
אתה לא יכול להתכחש לסוג המשחק שמשחקים באזורים שונים בעולם.
ולמה אתה חושב שמשחק טקטי זה דווקא דבר חיובי ?

שי 30 ביוני 2014

גרנט אפילו אמר שסגנון המשחק של ניגריה אידיאלי בעיניו…

the bird 1 ביולי 2014

נכון ,ונשמע שהוא אוהב את הסגנון הזה מאוד !
אני לא הרגשתי שום נימה של גזענות.
גם להגיד שהאירופאים הם נעלים טקטית מהאחרים (סתם לצורך הדיון)
אינה גזענית.
לפעמים אפשר לראות משהו בלי פילטרים ומחסומים רגשיים שאינם קשורים לעניין

גור אילני 30 ביוני 2014

אז זהו שמה שאני טוען זה שבחוף השנהב ובניגריה כבר מזמן לא משחקים לפי הסטריאוטיפ האפריקאי. אבל אנשים בורים כמו גרנט חיים בעולם מיושן שבו אפריקה לא מסוגלת לשחק טקטי. חיובי או לא.

רועי 1 ביולי 2014

לי זה נראה כאילו יש לך אג'נדה אחרת נגדו, וחיפשת חיפשת, וחשבת שמצאת את הסיפור הזה.
אין כאן שום סיפור. תתקדם.

גור אילני 1 ביולי 2014

רועי – אני דווקא תמכתי בגרנט לאורך השנים ואין לי משהו אישי נגדו. ודווקא כשיש הזדמנות לשמוע יותר מכמה מילים ממנו – התאכזבתי לשמוע אותו.

שי 30 ביוני 2014

+1. גם בדיונים אצל דורפן אפשר למצוא התייחסויות דומות. עניין של יכולת ניסוח. (וכמו שמוטי איווניר איש טלוויזיה טוב מגרנט, גם אם קריירת האימון שלהם לא נמצאת על אותה סקאלה)

למור ירוק 1 ביולי 2014

מוטי איווניר איש טלוויזיה טוב?!
מעולם לא שמעתי אדם מרדים יותר ממנו (אם באינטונציה או אם בתוכן דבריו…).

fred the red 1 ביולי 2014

הראל, כל שיוך גזעי הוא גזענות. גזענות לא חייבת לבוא בהקשר של ביטוי שנאה אבל היא כן משייכת אדם לגזע וכך שופטת אותו במקום לשפוט אותו כפרט.

the bird 1 ביולי 2014

מה גזע …זאת היבשת אפריקאית
יש יבשת אירופית
ויש יבשת דרום אמריקאית
אז גם יש כדורגל אפריקאי
כדורגל אירופי
כדורגל דרום אמריקאי
כל דבר זה גזעני בחייאת

נתנאל 30 ביוני 2014

צרם לי גם לאוזן עד שנזכרתי שלא אחת שמעתי את הביטוי "כדורגל אירופאי" ואף "הכדורגל של דרום אמריקה"
אין צורך לחפש אנשים בנרות

דיזידין 30 ביוני 2014

מוגזמיקה

אנדר 1 ביולי 2014

ממש, אבל ממש חיכיתי לפוסט הזה

אבו צ'יצ'ריטה 1 ביולי 2014

כמו כל הפרשנים, גם הוא לוקה בקלישאות וסטריאוטיפים. באותה מידה שטחנו ללא הרף על הסגנון המשמים של היוונים (גם כשהם שיחקו יפה והתקפי) כך מטרחנים על הכדורגל השמח של האפריקאים

D! 1 ביולי 2014

+ 1 על יוון

עמי ג 1 ביולי 2014

+1 גם ממני
לא אהבתי את יוון ב-2004 אבל מאז שנתנו לנו בראש באחד קמפיינים הדעה שלי עליה השתנתה. אנחנו כועסים עליהם כי פעם הם היו בליגה שלנו. הם התקדמו, אנחנו הלכנו אחורה.
לא הכדורגל הכי יפה בעולם אבל מאוד יעיל ומנצל יפה את היתרונות שלהם.

גור אילני 1 ביולי 2014

+1 לגמרי.

מאד רציתי לכתוב פוסט על תור הזהב המתמשך הנהדר של יוון עם קראגוניס, גקאס וסמארס, ויש עוד. שחקנים גדולים. עובדים קשה מאד. לא בכיינים. לא פרימדונות. הלוואי עלינו.

בינתיים לא הספקתי.

duncan 1 ביולי 2014

במדינה שמאמן לשעבר יפרשו בכיר בשם שלמה שרף אמר על אוגובונה "לשים אותו בכלוב ולהחזיר אותו לאפריקה" ושום כל לא נשמע…מה אתה מצפה?
ישראל היא המדינה הכי גזענית בעולם. זה מחלחל לכולם..גם לכאלו שלא מתכוונים כמו גרנט.

בני תבורי 1 ביולי 2014

נכון.

סתם אחד 3 ביולי 2014

כן נכון, ישראל הכי גזענית בעולם. (ציניות למי שלא הבין)
מציע לך להסתכל סביב על המזה"ת וגם קצת על אירופה ועל ארה"ב לפני שאתה קובע "עובדות" בכזו נחרצות.

ג'רמייקל רוג'רס 1 ביולי 2014

השידור של אברם היה בושה וחרפה!!
יצא מספר פעמים לשבת יחד אם אברם בארוחות שישי של חברים משותפים כשחייתי בלונדון והוא תמיד הצטייר בתור אדם אינטיליגנט זחוח ביותר וחביב,
במקרה אשתי היא ממוצא אפרוקאריבי והיא זו ששמה לב לזה במן השידור,
גם אם הוא לא התכוון לזה זה מאוד צרם לאוזן ולא ברור לי איך אין עורך באזניה שאומר לו להרגיע,
לא זכור לי שהוא קרא ליפנים אסייתים או לאלג'יראים ערבים,
משום מה דמם של האפריקאים מותר בעיניו,
אם היה מפרשן את המשחק לרשת סקאיי והיה מדבר כמו שדיבר הוא היה חוטף בראש מהעורך באותה שנייה,
כנראה שבערוץ אחד עסוקים בלהניף שלטים ולערבב תה מאשר לעשות את העבודה שלהם!

D! 1 ביולי 2014

זה לא ערוץ אחד
השיח של כולנו (אתם לא) פה בארץ נגוע בנגיעות שהולכות לכיוונים גזעניים, או אימפריאליסטים אם גור מעדיף.
מכוכבי ספורט, דרך אנשי טלוויזיה ועד לחברי פרלמנט.

במקומות אחרים הם היו חוטפים על הראש, נדרשים להתנצלות עמוקה ביותר ועדיין אולי לא מוצאים בחזרה את המקום שלהם.

אני חושב שרונן דיבר על זה בהקשר של ההוא מהקליפרס. שלקחו משהו שמישהו אמר בפרטי, כמו שכולנו עושים מדי פעם בפעם, ושמו את זה בפרונט. די מחוץ להקשר.
זה גורם לי לחשוב שיש פה בישראל חוסר הפרדה שכזה. אנחנו כביכול עדיין חיים במדינה קטנה שבה כולם מכירים את כולם, כל ישראל חברים וזה, וזה כאילו בסדר לדבר בשידור ציבורי כמו בשולחן שלנו בבית.
זהו – שלא! מה שעשוע להיות בסדר בבהית, בקונטקסט מאורגן וברור לא מתאים לשידור ציבורי – זה מזחיח את השיח ודוחף את כולנו לעוד קיצוניות.

בילבו באגינ 1 ביולי 2014

אברם ואיינשטיין מדברים על שני הספרים שדשאן חילק לשחקנים שלו, גרנט מספר שהוא קרא אותם . איינשטין: "אני בטוח שפוגבה לא קרא אחד מהם".
אז מי פה הגזען?

אורן 1 ביולי 2014

לדעתי זה היה מצחיק. גם על רונאלדו אפשר היה להגיד אותו דבר. במקרה הזה באמת לא צריך לחפש גזענות בכוח.

גור אילני 1 ביולי 2014

מי שחושב כמוך הוא בדרך כלל מי שלא סובל מגזענות. נסה לשים את עצמך בצד של, לדוגמה, ילד אפריקאי מאומץ בבית ספר ישראלי. איך היית מרגיש אם המורה היתה מתבדחת שאתה לא קורא ספרים כי אתה שחור?

edgecator 1 ביולי 2014

"כי אתה שחור". אתה החלטת שזה "כי הוא שחור". אני לא מכיר את פוגבה באופן אישי וכנראה גם אינשטיין לו, אבל הוא עושה רושם של פרחח חם מזג ולא משכיל במיוחד, ובאופן כללי לא בדיוק הטיפוס שיקרא ספרים בזמנו הפנוי. לא הייתי חושב גם שג'ואי בארטון, לצורך העניין, היה קורא את הספר של פיל ג'קסון ובטח לא את זה של פרגי. הזילות שאתה עושה פה לגזענות פשוט מחפיר.

אגב, לדעתי זו הייתה גם כוונת המשורר לגבי פוגבה – שהוא לא היה קורא את הספר של פרגוסון. מכאן "לא קרא אחד מהם". אבל געזנות. גזענות. גזענות.

גור אילני 1 ביולי 2014

רבים מאוהדי הכדורגל בארץ רגילים לשבת בסלון לפצח גרעינים ולספוג את כל הזבל הזה מהטלויזיה. אני לא, והתחושה הזו התעוררה גם אצל נשים שצפו איתי במשחק וחשבו שזה גזעני, וגם אצל קוראים אחרים פה שהרגישו ככה. זה "מחפיר".

רועי 1 ביולי 2014

אולי התחושה התעוררה אצלך כי אתה מרגיש ככה כלפי פוגבה, אולי אתה צריך לבדוק את עצמך, למה אוטומטית פירשת את זה בפן הגזעני.

edgecator 1 ביולי 2014

לפרש אמירה מסוימת כלפי פרט מסוים ככזו שבהכרח מתייחסת לצבע עורו, ללא *שום* אינדיקציה לכך שהיא אכן עושה זאת ולא כל שכן כשקיימות אינדקציות לכך שהיא דווקא לא עושה זאת – זו גזענות.

אני לא מפצח גרעינים ולא סופג שום דבר. אני פשוט לא מנסה לכפות את ההצטדקויות שלי על העולם. מצד שני אני גם לא אישה, אולי זו הבעיה.

אורן 1 ביולי 2014

בדיוק!! מי אמר שזה כי הוא שחור?

תודה edgecator שהרחבת את הנקודה שלי, לא רציתי יותר מדי לפרט כי חשבתי שזה מספיק מובן.

ואולי אפשר להוסיף שההערה בשידור הייתה מיותרת, אבל בטח שלא גזענית.

גור אילני 1 ביולי 2014

חברים, תרגעו – אני לא העליתי את הדוגמה של פוגבה. לי צרם משהו אחר לגמרי. אבל הדיון שלכם סביב ״מי שאומר שהתייחסות מזלזלת לאדם שחור הוא זה שגזען כי הוא זה שהצביע על כך שהוא שחור״ הוא מיתמם וצבוע.

אורן 1 ביולי 2014

לא, גור, מבחינתי הדיון הוא "למה לא כדאי לעשות קישור מוטעה בין אמירות, שסיכוי גבוה שכלל לא קיים, וכך להכתים מישהו אחר".

למור ירוק 1 ביולי 2014

כל הדיון כאן מזכיר לי פרק עלום מסאותפארק…

ק. 1 ביולי 2014

נבחרות אפריקאיות, גם כשהן עושות בונקר, משחקות כדורגל שמח. ראיתם איזה ריקודים מגניבים יש להם אחרי גולים?
מעבר להתנשאות, זה פשוט לא מקצועי לשים את כל הנבחרות האפרקאיות תחת מטריה סגנונית אחת.

אורן 1 ביולי 2014

שזה כמובן נכון, ומראה שגרנט מתנשא ולא מקצועי במובן הזה של התייחסותו למשחק (בניגוד למובנים אחרים שהוא יודע טוב מאוד מה הוא מדבר), אפילו הייתי אומר שהוא צריך לחשוב רגע קודם על התנסחות כזאת במיוחד בשידור.

אבל איפה הגזענות? אני לא רואה את זה.

שי 1 ביולי 2014

גור, עם כל זה שאני לא מסכים איתך – כל הכבוד שהעלית לדיון. ככה מבדילים בין חגיגה של כדורגל לבין פריק-שואו של כדורגל.

אזי 1 ביולי 2014

קח את כל הפוסט שכתבת.
כל פעם שהמילה "אפריקאי" מופיעה, תחליף אותה ב"דרום אמריקאי".
את "ניגריה" תחליף נגיד ב"צ'ילה".
זה עדיין צורם לך?
יכול להיות שלא גרנט הוא הגזען… סליחה.. המתנשא האימפריאליסטי?

גור אילני 1 ביולי 2014

זה לא צורם לי כי זה לא יקרה. אפריקה נמצאת בתחתית הפירמידה של ההתנשאות.
סבבה, תמשיך לטמון את הראש בחול.

אזי 1 ביולי 2014

אתה אמיתי עכשיו?
לא שמעת את הביטוי "כדרוגל דרום אמריקאי"?
לא שמעת את הפרשנים השונים טוענים שברזיל כבר לא משחקת את הסגנון שלה?
שהכדרוגל של הנבחרות הדרום אמריקאי נהיה יותר טקטי?
אתה עושה אבחנה בין דרום אמריקאים לאפריקאים. אבחנה שאני לא עשיתי.
את זה שצרם לו כשאמרו משהו שלא נשמע טוב על הנבחרות מאפריקה.
גם אפליה מתקנת היא אפליה.
לכל איזור בעולם יש אורח חיים שונה.
כן, אנשים שחורים הם לרוב יותר מהירים, יותר חזקים וקופצים יותר גבוה.
כן, האירופאים כנראה מאמינים יותר בעבודה טקטית קשה.
כן, האמריקאים נולדים עם כדור סמרטוטים ומסתמכים על שליטה בכדור.
כן, יש הבדלים בין אנשים.
לא, זה לא הופך אף אחד מהם לפחות טוב.

the bird 1 ביולי 2014

בעולם הפוליטקלי קורקט החדש אין הבדלים בין אנשים
כולם שווים ביכולות ודומים בתכונות….מה לעשות שזה לא כך,
וטוב שכך !

תומר חרוב 2 ביולי 2014

מסכים. זו לא גזענות הבוטה של גרשון אלא גזענות מוטמעת. זה לא פחות עצוב בעיני.
היום הוא דימה את לוקאקו לקינג קונג. כן, לוקאקו גדול, אבל איכשהו בגרנטית-ישראלית מטאפורות הקוף היא הראשונה שעולה, וזה עובר מתחת לרדאר.

duncan 2 ביולי 2014

זה עובר מתחת לרדאר של רוב האנשים במדינה גזענית.
במדינה לא גזענית שמלמדים מה מותר לומר ומה אסור – היתה קמה זעקה והאיש היה מובטל.
פיני גרשון עדיין מחזיק במעמד איתן בישראל. וזה מה שעצוב

סתם אחד 3 ביולי 2014

"מה מותר לומר ומה אסור" = משטרת המחשבות של הפוליטקלי קורקט
במלוא תפארתה.

S&M 2 ביולי 2014

גרנט הוא בדיוק להפך מגזענות. וכך זה גם היה בשידור. אפשר וצריך לבקר את גרנט על דברים רבים אחרים, אבל ביקורת לא מוצדקת כזו עושה לגרנט שירות טוב. לזה התכוונת?

Comments closed