תרדו קצת מפרננדז

הביקורת על לואיס פרננדז מוגזמת. ואגב פרננדז החמצמץ פעם היה נקרע מצחוק. יש הוכחה.

אפתח בבדיחה שרצה בימים אלה בצרפת: איך אומרים ריימונד דומאנק בעברית? לואיס פרננדז!

חה חה

***

  דבר שני: אחרי שראיתם אותו בפנים חמוצות בימים האחרונים, הנה תזכורת לכך שלואיס גם יודע לצחוק… והמווווון:

  

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

למי שלא מבין צרפתית: ביום חמישי אחד בתכנית 'לואיס אטאק' מדברים לקראת משחקי גביע אופ"א, ראן פוגשת קבוצה נורבגית בשם בראן ברגן שהשם שלה קורע מצחוק את פרננדז ("מה זה השם הזה? שם פרטי ושם משפחה?"). כשהשותף שלו להגשת התכנית אומר שברגן קבוצה טובה פרננדז שוב נקרע. ובהמשך כשהוא מזכיר שפאולטה (החלוץ האגדי של פ.ס.ז') נפצע שוב הוא מתפקע…

 **

ועכשיו לעניין:

מסע ההכפשה המאסיבי של תקשורת הספורט נגד לואיס פרננדז מוגזם. לא שפרננדז לא עשה שטויות ולא איכזב בינתיים: בחירת שחקנים תמוהה, מערך הזוי, תפקוד שחקנים ביזארי.

אבל עדיין הנסיבות מקלות ביותר:  הצרפתי הגיע לנבחרת שלא עלתה לטורניר גדול קרוב לשני דורות; לפני המשחקים הגדולים בקמפיין נפצע הכוכב הגדול שלו, שהוא שחקן ספסל די בכיר בצ'לסי; לרשותו של פרננדז עומדים שורה של ליגיונרים שלא משחקים בקבוצותיהם ועוד כל מיני שחקנים בינוניים או כאלה שלא הוכיחו כלום; הכושר של כוכבי האליפות של הפועל ת"א, חוץ מאחד מהם, מזעזע; ומבחינת כישרון מה כבר עומד לרשותו? עזבו את ברקוביץ' ורביבו, לפרננדז אין אפילו לוקסוס של שחקנים בקליבר של אלון חזן, אלון חרזי, טל בנין ואלון מזרחי.  וגם צריך להזכיר שוב ושוב: השפעה של מאמן נבחרת קטנה מאוד בהשוואה למאמן קבוצה.

נוצר מצב תקשורתי פרדוקסלי קלאסי – משחק סכום אפס נקודות: או שלואיס לא משנה כלום ואז אחרי הכישלון יגידו שהוא לא עשה כלום, או שהוא מנסה לשנות ואז אומרים שהוא עושה שטויות.

***

זה קל לרדת על פרננדז – הוא דמות ציורית וטמפרנטית שמדברת לא תמיד לעניין, ההתנהלות שלו בעייתית, מי שרואה אותו בזמן משחקים על הספסל – הוא נראה הרבה יותר כמו פנטומימאי שלמד בהצטיינות אצל מרסל מרסו מאשר מאמן כדורגל, אבל בעיקר – השיא המקצועי של פרננדז היה במילניום הקודם. מי שמסתכל בקוריקולום ויטה שלו, מגלה הידרדרות חדה ומדאיגה: השיא שלו היה כמאמן צעיר בקאן, פ.ס.ז' ובילבאו. משנת 2000 הוא בהתרסקות – כשלונות בקבוצות בצרפת, ספרד, דילוגים קצרים למטרת פרנסה במפרץ ובישראל.

בדיוק כמו לותאר מתיאוס, התשובה נמצאת במולדת: את מתיאוס אף קבוצת בונדסליגה לא רוצה להעסיק, פרננדז אולי קיבל כמה איתותים מקבוצות ליג 1 אבל הוא לא ממש רצוי שם יותר. אז נכון שמי שפרננדז בעייתי, אבל זה פתרון קל לרדת עליו – מה עם השחקנים ומה עם מי שמינה אותו?

הבעיה היא בציפיות הלא ריאליות: ישראל צריכה להיאבק במקרה הטוב, עם קצת מזל ועזרה מיריבות, על המקום השני בבית. אם תשיג מקום בהצלבה זה יהיה הישג נהדר. כמו שיש נבחרות שהמטרה שלהן היא צבירת נקודות בלבד או לא לסיים במקום האחרון, המטרה שלנו היא לחלום על הצלבה. בינתיים אנחנו בתמונה אבל זה נראה רע ולא מעודד בינתיים.

השאלה המרכזית שצריכה להישאל היא: בשביל מה היינו צריכים מאמן זר (ועוד כושל) שמרוויח הון תועפות של בזבוז כסף ציבורי? תשובה אפשרית: אולי כי אבי לוזון יודע שלמאמן זר אין מחנה בתקשורת הישראלית. יותר קל להתאחד ולצלוב מישהו שהוא לא משלנו וממילא אחרי שיעזוב את הנבחרת הוא ייעלם מכאן לתמיד.

השורה התחתונה: כדורגל הוא קודם כל משחק של שחקנים, במיוחד ברמת הנבחרות. הם המהות של המשחק. לא צריך להאשים את פרננדז בטעויות של דקל קינן – שלכל הדעות היה צריך להיות בהרכב הנבחרת. פרננדז הוא לא מטהר אוויר שיעלים את הסירחון של שחקניו ומי שמינה אותו. כצפוי ההבאה שלו לא שינתה דבר. נותרה אותה מציאות, נותרנו עם אותם שחקנים ואותן תצוגות נפל. אבל לפחות הפעם התסריט בצרפתית, שהיא שפה יפה. זה השינוי היחיד לטובה בקמפיין הזה.

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

בחירתו של אוזיל
סיכום מחזור 5

No Comments

ארז (דא יונג) 12 באוקטובר 2010

זה בדיוק כך "למאמן זר אין מחנה בתקשורת הישראלית", ולעומת זאת לשחקנים בהחלט יש – מקשרים אישיים עם עיתונאים, דרך לחצים של ראשי הקבוצות ועד השפעות של סוכני שחקנים. בשנים האחרונות לדעתי יש עלייה בפרסומים נגד המאמן הלאומי (למרות שעם קשטן זה לא ממש לא מוצדק) ולעומתה ירידה בביקורות על השחקנים עצמם (ואפילו להפך, כשכל גול/בישול של שחקן ספסל בקבוצת תחתית בבלגיה הופך אותו למושא התעניינות של חצי מהקבוצות באירופה).

לוינטל 12 באוקטובר 2010

ארז, אני מסכים איתך. צריך להיכנס יותר בשחקנים ופחות במאמן.

אני 12 באוקטובר 2010

די צפוי שהמאמן הבא יהיה ישראלי וזה יהיה גיא לוזון…

אד הורטון 12 באוקטובר 2010

אגב, ראיתי באחד האתרים מאמר על זה שהפסדנו כי אנחנו ערסים וכדומה, מקינות הנהי הנהוגות כאן אחרי כל משחק של הנבחרת. מקריאת עיתונים ואתרים בימים האחרונים עולה שהערסים האמיתיים (גם אם לא היחידים…) בסביבה הם דווקא העיתונאים. שנאת הזרים שלהם גרועה מזו שביציעי טדי וא"א להאשים בה את פרננדז כי מה שנילסן אכל כאן היה לא פחות גרוע ומי שחושב שדונאדוני או קלינסמן היו מקבלים יחס אחר טועה בענק(איזה כותרות ה"גרמני" היה מקבל כאן, חבל על הזמן).
לא צריך יותר מטיפה של שכל בכדי להבין שהטענות על "ההרפתקנות היצירתית" של פרננדז הן בדיוק באותן מילים בהן הותקפה השבלוניות ההגנתית והמשמימה של קשטן, הביקורת על המערך לא שונה מהטענות נגד שרף כמדומני (ואולי גם גרנט) שאהבו להציב את נמני כמגן שמאלי וכמובן שהלעג על המאמן ש"העיז" לחשוב שגם הוא אדם שראוי לכבוד וענה לכינויים המגעילים שהודבקו לו (קופמן שבר את שיאי השיפלות והסחי של עצמו. משימה קשה למדי והוא לא היה היחיד שעמד בה בהצלחה). אפילו הביקרות על פרננדז שהעיז לנסוע הביתה ליום הולדת הועתקה מילה במילה מזו על קשטן וסיני שנסעו 24 שעות מוקדם מדי לגמר הצ'מפיונס המפורסם.
כל הדברים הללו קרו לכל המאמנים שהיו כאן וגם למאמן הבא מומלץ לפני שהוא לוקח את התפקיד לקרוא כמה טורים של רצון ולדמיין את שמו מתנוסס בהם. פלא שכולם רוצים מלא כסף בשביל התפקיד? עזבו את הכדורגל, בשביל כזו השחרת פנים הייתי מבקש מיליונים לפחות.
בקיצור- מהמשחק של הנבחרת התבאסתי. מהיחס לפרננדז נגעלתי והתביישתי.

טל 12 באוקטובר 2010

אתמול היה רגע גדול בתולות עיתונות הספורט העולמית (לא פחות): רון קופמן, האיש שפסגת הישגיו המקצועיים מתמצת ליכולת להתפרנס בכבוד מתחום שאין לו מושג בו והכל על גבי חזות איימת ונביחות לא קוהרנטיות, הגדיר את לואיס פרננדס "לוזר". איש שהיה מגדולי השחקנים בתפקידו, שזכה כשחקן באליפות אירופה וכמאמן בגביע המחזיקות, האיש שהבקיע את הפנדל מכריע שהעיף את ברזיל הגדולה של של זיקו וסוקרטס ברבע גמר מונדיאל. הוא לוזר בעולמו של רון קופמן. ואני אפילו לא מתייחס פה לעלבונות אישיים (קופמן כינה אותו "לואי דה פינס"), פשוט הקטע הזה ספציפית הדהים אותי.

אגב, אני לא חושב שהיחס נובע משנאת זרים במובן הישיר. הרי חלק גדול מאותם מבקרים הם ליברלים דגולים (לפחות בעיני עצמם). פשוט מאמנים זרים הרבה יותר קל לבקר כי הסיכוי שלהם לפגוע בך בתגובה (באופן ישיר או לא ישיר) קטן משמעותית. האוחנות של העולם אשכרה עשויים לנשוך בחזרה.

יואב 12 באוקטובר 2010

like

לוינטל 12 באוקטובר 2010

קל יותר לבקר ולשנוא זר שלא דובר את השפה שלך ושאתה יודע שממילא לא תהיה חייב לו כלום אחר כך.

גיא זהר 12 באוקטובר 2010

ברור שיותר קל להכנס בזר ואני לאצריך לספר לך על התקשורת הישראלית המהוללת. האשמים הם קודם כל השחקניםואח"כ העסקנים. עם זאת, שני חטאים ללואיס שלנו, התקרנפות בפני הלוזונים ושוב, מערכים הזויים. מה שבאמת מגעיל שוב זה לראות את האדונים מלר את כהן מגינים באופן תמידי על גרנט שהנבחרת שלו היתה פשוט זוועה מבחינת כדורגל. האינטגרטי שלהם מתקרבת לזה של העגלון.

שלו 12 באוקטובר 2010

טל – אני לא שמעתי או קראתי ביקורת על פרננדס (בעיקר בגלל שאין לי את ערוצי הספורט ואני לא קורא עיתונים) אבל לגבי קופמן, אם זה נכון זה התחתית של הבאר. ראשית, אנחנו (כאומה) לא מבינים מה סדר הגודל של השחקן שהוא היה. שנית לא מבינים את החשיבות של אנשים כאלה (גם אם נילסן היה אחרי השיא, ופרננדז הוא לא פרגסון או מוריניו), מה השתנה מימי נילסן, כלום. הבלמים מחזיקים בידים בזמן קרן, מול השופט, בצורה הכי גלויה. מה השופט כבר יכול לעשות? והפרשן אח"כ מדבר על כך שהוא אנטישמי (למרות שלא אמר זאת, באמירה גרמני מצוי הכל).
בקיצור לקרוא לוזר (על – פי קופמן) לפרננדז זאת התחתית. לדעתי בכלל לקרא למישהו לוזר זה חוסר נימוס, אבל זה לא ציפיתי מקופמן, לחשוב שבאיטליה הפרשנים מתרכזים בביקורת נטו, ולא נכנסים לגופו של אדם.

טל 12 באוקטובר 2010

עצם זה שלא ציפתי לזה מקופמן, זו ההוכחה שאין לך את ערוץ הספורט..

ביקורת עינינית היא לגטימית, גם אם לא חייבים להסכים איתה. אבל לפגוע באדם ברמה עלבונות אישיים זו באמת התחתית של החבית.

הקטע עם קופמן שזה מה שיש לו למכור. הרי הוא לא מבין בכדורגל (או ב99 אחוז מהנושאים שהוא מתעסק בהם). אם הוא לא ירד בבוטות על אנשים, הוא לא יצדיק את המשכורות שלו. בשביל זה שמו אותם שם. מין הסתם, אם בערוץ הספורט היו מחפשים ביקורת מקצועית או אפילו סתם ביקורת עינינית, היו שמים שם מישהו אחר. קופמן שם על תקן הדוב המרקד.

הופ 12 באוקטובר 2010

קופמן הפך את עצמו לבדיחה, אבל אני לא מסכים איתך שאין לו מה למכור. יש לו ביצים שהיו יכולים להפוך אותו לעיתונאי מצוין* אם לא הניסיון הפתטי למתג את עצמו כנתן זהבי של הספורט. ניצוצות של היכולות שלו אפשר לראות ךעתים רחוקות מדי בחשיפות החשובות שלו מעולם הג'ודו, ההיאבקות והעסקנות הישראלית בענפים האולימפיים.
* דיסקליימר: אני מדבר רק על התקופה שאני רואה אותו, מן הסתם יש לו רזומה עשיר שלא זכיתי להכיר. יש פה עיתונאים שבטח יוכלו לספר.

הופ 12 באוקטובר 2010

ביצים *יכולות* ולא יכולים, אידיוט

IsraGooner 12 באוקטובר 2010

צודק בכל מילה. היחס לפרננדז מביש, למרות שהוא באמת נראה קצת ליצן חצר. עדיין עולבים בו כפי שלא היו מעזים לעשות למאמן ישראלי.
אף מאמן נבחרת לא יוכל לשנות מה שרקוב כאן מהיסוד. אם כבר צרפתים, לא היינו צריכים לקחת את פרננדז, היינו צריכים איזה ז'ראר הוייה, שיעמוד בראש כל נבחרות ישראל ובמיוחד הנבחרות הצעירות (אלה שאין להן מאמן על, למיטב זכרוני, מאז שהאווילים בראש ההתאחדות העיפו את זלצר) ויתחיל לעבוד על הדברים הבסיסיים ביותר.

בכלל, הטעות הגדולה של ההתאחדות לכדורגל בארץ היה שפיטרו את מולר נילסן, שהיה ללא ספק המאמן הכי גדול שדרך כאן, אבל הועף לכל הרוחות כי חטפנו שביעייה במשחק ידידות. ועוד ממי? שומו שמיים, מגרמניה!

שלו 12 באוקטובר 2010

אני מסכים עם ההבחנה שנילסן היה זה שצריך ויכול היה להציל אותנו מעצמנו.

לוינטל 12 באוקטובר 2010

זו נקודה נכונה – מאז שלוזון זרק את זלצר לא הובא מחליף (רצוי מומחה מחו"ל) שיעמוד בראש ניהול הנבחרות הצעירות…
מדינת הפרטאץ'

moby 12 באוקטובר 2010

הביקורת היחידה שלי לפרנדז היא המחשבה ששחקני ישראל מבינים ויודעים כדורגל (זה הרי המקצוע שלהם) אין קבוצה בארץ שמשחקת עם 3 בלמים ואין מאמן בארץ שלימד (כנראה אני לא למדתי כדורגל) את השיטה. כל פעם שחיפה ניסתה לעשות הגנה עם 3 בלמים היא הפסידה (עם בנאדו שהוא בלם טוב יותר מקינן) ועם קינן ועם אני לא יודע מי עוד.
אז חבל לנסות. זה לא בדיוק כמו כדורסל שככל שחקן יודע (בערך) מה זה אזורית,אישית, לחץ על כל המגרש או מצ-אפ זון.
פרננדז (ובעיקר בנין) היו צרכים להבין שזה מתכון ל"קטסטרופ" גם מעבר של קשר אחורי לבלם יכול להתבצע רק כאשר הקשר עובר את גיל ה-30 והוא בן מיעוטים, אחרת זה לא עובד.

Comments closed