תחרות רובינשטיין (היום השישי): מרחף לי בשמיים!

יומן תחרות רובינשטיין (6): הרוסי והקוריאני ניפקו בסיום השלב הראשון את השעתיים הכי יפות ומרגשות עד כה בתחרות

דניל טריפונוב. הדבר הגדול הבא

אין תחושה שתשווה להתרוממות הרוח שאתה חווה אחרי קונצרט איכותי במיוחד. התעלות שאי אפשר להסביר. כמו לרחף בשמי מלאכים בינות העננים על כנפי הבשורה. להתנתק מכל קשיי היומיום, לשכוח שיש עוד אירועים בעולם הזה – מלחמות, משחקים, חדשות. 

כך בדיוק הרגשתי הערב. אומרים SAVE THE BEST FOR LAST ובאמת הטוב ביותר נשמר לסוף. שני הנגנים האחרונים בשלב הראשון, שניהם בני 20, אחד רוסי והשני קוריאני, הרימו את התקרה באולם המוזיאון בת"א עם השעתיים היפות ביותר בתחרות עד כה. זה בדיוק ה"פיצוץ" אליו התכוונתי.

דניל טריפונוב, שכתבתי עליו בציפיה בימים האחרונים לא איכזב. הוא מועמד לזכות בתחרות. אבל ההפתעה הגדולה הייתה הקוריאני פארק ג'ונג-האי, שביעילות של פארק ג'י-סונג צץ משום מקום וניגן מצוין. בניגוד לטריפונוב שהגיע להישגים בתחרויות גדולות ולומד בקליבלנד אצל סרגיי באביאן הגדול, פארק לומד בקוריאה ורשם הישגים רק בתחרות בינוניות. והנה קסם על הפסנתר. פסגות יופי חדשות. וואו.

הנה טריפונוב ברונדו א-לה מאזור של שופן. שימו לב כמה רוך, כמה מחשבה, כמה מוסיקליות, איזו הבנה וממזריות ואיך ניתן לייצר מגע כה עדין ומרתק על הפסנתר:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

למה וואו? כי אין מילים שיוכלו לתאר את האופוריה שאחזה בקהל הנאמן של התחרות, שהיה צריך לעבור בדרך הרבה פסנתרנים פחות מוכשרים ולא מרגשים, עד שבסוף חיכתה לו ההפתעה שבשבילה הכל היה שווה.

העילוי טריפונוב חגג 20 רק לפני חודשיים. מדובר באחד מנערי העתיד של עולם הפסנתר. הוא כבר הספיק לעשות רושם גדול בנערותו ובין היתר זכה בפרס השלישי בתחרות שופן האחרונה. אמש הבחור מניז'ני נובגורוד הגיש לקהל תכנית עשירה ומגוונת. הוא נתן ביצוע מדהים לסונטה של היידן (רה מז'ור). כזה היידן ייחודי, מרתק, אמיץ, שונה אך נכון, אני לא זוכר מתי נשמע לאחרונה בתחרות רובינשטיין כמותו כבר הרבה זמן. גם המאזורקה והרונדו של שופן שביצע היו אלוהיים.

     המכשף דניל הוציא פנינים חרישיים מהפסנתר שאפשר לשמוע רק אצל הגדולים ביותר. לעולם לא דפק על הקלידים. פנטסטי. מזכיר לי במשהו את מאוריציו פוליני. הנה הוא בוואלס המפורסם במי במול מז'ור:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

***

אני נפעם לפעמים כשאני חושב איזה מדהים זה שיש מיליארדי בני אדם בעולם, לכולם שתי עיניים, אף, פה- אבל כל אחד נראה שונה מזולתו. פלא הבריאה. אותו דבר עם הפסנתר. תביא 200 נגנים משובחים, כל אחד יניח אצבעותיו על הכלי ואצל כל אחד תשמע צליל אחר, גוון שונה. פלא היצירה.

פארק ז'ונג האי עלה מיד אחרי טריפונוב לנגן אחרון בשלב הראשון, גם הוא עוד לא בן 21. הקוריאני הדהים בביצוע הטוב ביותר עד כה ליצירה של מוצארט בתחרות. ניגן נקי ומושלם של הסונטה בדו מז'ור, קכל 330. לפי הספר. כמה זה קל להגיד. הנה הוא בחלק השלישי:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

פארק חתם עם פנטזיה של ליסט ("בעקבות הרצאה של דאנטה") בביצוע כובש ומפתיע בבגרותו, בניגוד לרוב המתחרים שכמעט שוברים את הפסנתר כשמנגנים ליסט. ערב קסום של אמנים שהזכירו לנו למה אנחנו אוהבים כל כך מוסיקה.

***

הדרן.למה לא בכדורגל?

אחרי תשואות הקהל הרבות טריפונוב ופארק פינקו בהדרנים נהדרים. תהיתי לעצמי: למה בכדורגל שחקנים לא נותנים הדרנים? נגיד לאו מסי אחרי סיום משחק גדול שלו, יקבל תשואות מהקהל. בתמורה הוא יישאר בקמפ נואו וילהטט קצת עם הכדור להנאת אוהדיו:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

 **

שיפוט ביתי?

בערב הגיעה ההכרזה הדרמטית של אריה ורדי, יו"ר חבר השופטים בתחרות. מבין 33 הנגנים בשלב הראשון נבחרו ה-16 שעולים לשלב השני. העיקר שכל השמות הגדולים בפנים: טריפונוב, פארק, רשקובסקי, דנשפור, פאקומה. היו כמה אכזבות לקהל: הגרוזיני הצעיר צוטנה צוצקאלאשווילי שרבים אהבו (אל הוא עוד לא בשל האמת) לא עלה שלב. גם קונץ שכתבתי עליו אתמול לא עלה (זה היה צפוי וחבל).

לעומת זאת נרשמה הפתעה גדולה כששלושה מארבעת הישראלים בתחרות עלו לשלב השני. אני חשבתי שלכל היותר צריכים לעלות שניים, אבל נסתרות דרכי השופטים. בוריס גילטבורג, ברניקה גליקסמן ודמיטרי לבקוביץ' עלו. והקוריוז(?), המרוקאי מרואן בנעבדאללה, גם הוא עלה סיבוב במפתיע.  רק שלוש נשים עלו ל-16 האחרונות כשאחת מהן בלבד, שרה דנשפור, צפויה להגיע לגמר.

עכשיו אחרי הסינון אין יותר מקום לבינוניות ולטעויות. דורשים שלמות. שלושה ימים גדושים ב-16 רסיטלים בני 70 דקות כ"א. אין זמן לנשום. רק להאזין.

***

לסיום: ואלס מפיסטו של ליסט, שדניל ניגן הערב. התחיל דווקא לא משכנע אבל הלך והשתבח ובקטעים השקטים לקראת הסיום (החלק "של מרגריטה") זה היה מופלא. מי היה מאמין שניתן להפיק כזה יופי עדין מליסט?

לא מצאתי ביצוע של דניל אז הנה ביצוע לא רע בכלל של בוריס ברזובסקי:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

הסיפור הכי גדול ב-2011
מענטש

No Comments

עפר ויקסלבאום 17 במאי 2011

תענוג!!!
וברכות לבוריס גלפנד, השחמטאי הישראלי, שניצח אתמול את אלוף ארה"ב , ושנותרה לו משוכה אחת לעבור, הרוסי אלכסנדר גרישצ'וק, כדי לשחק מול אלוף העולם ההודי, במאבק על התואר

עמיר 17 במאי 2011

ושוב, תודה רבה.
אתה חושב שניתן יהיה להשיג כרטיסים בקופות לשלב הקונצ׳רטי ביום התחרות?

לוינטל 17 במאי 2011

בשלב הזה לא קל להשיג בקופות. הכי טוב להתקשר לקסטל

שלומית 5 ביולי 2011

איזה כיף לקרוא את המאמר הזה הרבה זמן אחרי התחרות (אחרי שבינתיים דניל הספיק גם לזכות בפרס הראשון בתחרות צ'ייקובסקי ובעוד פרסים רבים, כולל הגרנד פריקס!)! זה אומר שאני לא לבד בדעתי. אם זה היה תלוי בי- יונג האי פארק היה זוכה בפרס שני אחרי טריפונוב! איזה "פייט" רציני יונג האי נתן לדניל! זה הרי נחשב לדבר מסוכן לנגן מיד אחרי דניל המכשף ובכ"ז הוא עמד בזה בגבורה! ועוד תיקון קטן: זכייה בתחרות הבינלאומית לפסנתר בדבלין זאת כלל וכלל איננה זכייה בתחרות בינונית! יונג האי זכה בפרס השני המכובד בתחרות הבינלאומית בדבלין שנחשבת לאחת התחרויות היותר יוקרתיות לפסנתר והיה גם פיינליסט בתחרות המלכה אליזבת בבלגיה- דבר שנחשב לכמעט בלתי אפשרי בעליל. אז בבקשה, נא לא לזלזל בפסנתרן הנפלא הזה!

Comments closed