תחרות רובינשטיין (היום השביעי): בין ג'ודו להיאבקות

 

 

ממזרח תיפתח הטובה.

אם לאורך ההיסטוריה היינו עדים לפסנתרנים ענקים מהמדינות הקלאסיות המרכז-מערב אירופיות דוגמת גרמניה, אוסטריה, איטליה, בעשור וחצי האחרונים אנחנו רואים תופעה אחת בולטת בעולם הפסנתר:  רוב בולט של גדולי הפסנתרנים מגיעים ממדינות ברית המועצות לשעבר ומהמזרח הרחוק, שם לקחו את המוסיקה הקלאסית כחלק מרכזי בחינוך.

בסין לדוגמה בהוראת הממסד ילדים לומדים מוסיקה קלאסית ומחויבים לנגן מגיל צעיר. כך יש מיליוני ילדים ונערים שמגיעים לרמה הטכנית הכי גבוהה בצעירותם. תחשבו, מספיק שאחוז אחד או חצי אחוז מהכמות הזו הופכת לעילוי, מדובר באלפים או רבבות של כשרונות. מפחיד במובן החיובי. בתחרות ואן קלייבורן האחרונה למשל זכו סיני ויפני יחד בפרס הראשון. בתחרות שופן זכתה רוסיה ולמקומות שני ושלישי גם הגיעו רוסים (אחד רוסי-ליטאי).  אצל הרוסים ברור מאיפה זה מגיע: מעבר לחינוך הגבוה המשובח ברוסיה ושכנותיה לפריחת התרבות שם, בכל ענפי האסתטיקה יש שליטה של רוסיה, אוקראינה ודומותיה: התעמלות, העתמלות אמנותית, ריקודים סלוניים, שחייה צורנית.

ענף הפסנתר הפך להכלאה של ענפים כמו ג'ודו – בו שולטים יפנים וקוריאנים, או פינג-פונג ובדמינגטון (סינים) לצד היאבקות – בו שולטים מתאבקים מהרפובליקות הפוסט-סובייטיות. הו, מצאתי – קפיצות למים! ענף שפעם נשלט על ידי מדינות אחרות וכיום הסינים שולטים בו וגם לרוסים יש מה לומר (ד"ש מדמיטרי סאוטין הגדול).

באופן מאכזב משהו לתחרות הנוכחית לא הגיעו יחסית רבים מהמזרח הרחוק. שבעה מתמודדים בלבד ממוצא סיני, יפני או קוריאני (אחד ממוצא סיני מייצג את ניו זילנד). לעומת זאת הגיעו המון רוסים. אם נספור את כמות הרוסים, אוקראינים, אוזבקים, אוקראינים, ליטאים וגם מהגרים למדינות המערב (כולל ישראל), אז מתוך 33 המתחרים בתחרות שימו לב: 19 מתחרים ממוצא סובייטי(!),  10 מתוכם הגיעו לשלב השני הכולל 16 מתחרים!

אז לכבוד כך למה שלא נשמע פרוקופייב סרקאסטי (הטוקאטה) בביצוע פסנתרן סיני, ז'אוטאנג האן:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

***

 עד כאן מילים טובות: ביום ג' נפתח השלב השני בתחרות שהוא בעצם שלושה ימים מאוד אינטנסיביים. כל מתמודד נותן רסיטל של שעה. אתה שומע שישה כאלה ביום. הפסנתרן האחרון עולה לנגן ב-22:00, ויש בקהל כאלה שטענו בפניי שזה לא הוגן להידרש לנגן בשעה כה מאוחרת. היות שעוסקים בתחרות והגינות היא דבר חשוב, יש בזה משהו.

בכל מקרה השלב השניה הוא המרתק ביותר בתחרות: מיהם השישה שיעלו לגמר? האם אותם אלה שסימנו אותם כמבטיחים בשלב הראשון יוכיחו את עצמם או יקרסו? צפו להפתעות והתרסקויות. כך למשל קוטארו פוקומה היפני שהיה מצוין בסיבוב הראשון כשניגן תכנית קלאסית של באך ובטהובן, בחר לשלב השני תכנית הפוכה לחלוטין – שופן, הרבה (יותר מדי) ליסט וליגטי.

פוקומה החמוד פשוט התרסק. זה היה לי עצוב לראות. השופן שלו היה בסדר בפרקים מסוימים אבל יותר מדי פעמים המנגינה נבלעה, הטמפו לא היה מדויק וזה לא היה זה. ומשם זה רק הידרדר – הוא עבר למופע של 40 דקות דפיהק על פסנתר. בשלב מסוים נדמה היה לי שעולה נפט מהפסנתר. הקידוחים כמעט צלחו. לאן נעלמה אותה עדינות כשניגן באך, איפה הרוך מהסונטה של בטהובן? באמת לא ברור. עכשיו השאלה אם השופטים יזכרו לו חסד מהסיבוב הרשאון ואם זה יספיק.

הנה ביצוע של פוקומה לבלדה השנייה של שופן – הרבה יותר טוב מכפי שניגן היום אחר הצהריים:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

***

ומגמה הפוכה לגמרי לפוקומה רשם אלכסנדר מוטוזקין הרוסי. הוא היה בסדר בסיבוב הראשון, הראה מוסיקליות אבל לא הלהיב מדי. אולי זה הרושם המוטעה שלי גם מפני שהוא ניגן כבר בערב הראשון של התחרות. על כל פנים היום מוטוזקין היה אש וגופרית. הוא ניגן פרוקופייב עם מידת סרקאזם בדיוק כמו שצריך להיות (סונטה 8). אהבתי את ההפתעה של מוטוזקין – הוא דווקא התחיל עם היצירה הווירטואוזית יותר וקינח בסונטת ואלדשטיין של בטהובן (פעם 5 אם אני זוכר שמנגנים אותה בתחרות הזו). מעניין שבשני המקרים החלקים השקטים-איטיים היו היפים ביותר. החלקים החלשים זו העוצמה של הבחור, וגם החלק השלישי בוואלדשטיין היה טוב.

הנה מוטוזקין בסונטה ה-16 של בטהובן:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

   ***

לחיות משמועה. בשלב הראשון פספסתי רק שלושה מתמודדים. נחשו מה – שלושתם עלו לשלב השני ועל שניים מהם מספרים שהיו טובים עד מצוינים. הערב נאלצתי לצאת לכתוב משהו לעבודה ולכן פספסתי מתמודדת שראיתי בסיבוב הראשון – הישראלית דווקא ברניקה גליקסמן. חבר שלי, ידיד התחרות שלא מפספס אלפית שנייה ממנה כבר עשורים, אמר לי שהיא הייתה טובה מאוד וניגנה סונטה שניה בסול מינור של שומאן פנטסטי. אני סומך עליו.

הנה ציפור הלילה ברניקה ששוב הסתדר לה להופיע בערב כמו שהיא אוהבת בסונטה הזו:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

זה משהו שמאפיין את התחרות – כל הזמן מחליפים רשמים, מקשיבים לחברים אחרים שצוברים במהלך התחרויות. יש מספיק מהם וכפי שאתם מתארים לעצמכם – הם לא נעשים צעירים יותר. אלה גברים ונשים שעוקבים אחרי התחרות באדיקות. אבל כמובן יש כאלה שמפספסים יום אחד פה, ואז הם שואלים לדעת חבריהם. אם הם שומעים דברים חיוביים, אז אלה שלא היו בשלב הראשון באים עם ציפיה לשלב הבא, לשמוע על מה מדובר.

***

מראיינים אותי היום לרדיו של מינכן (ARD) על התחרות. האם להתלבש יפה לכבוד כך? :)

לסיום: פנטזיה כרומטית של באך בביצוע של גלן גולד, גדול מבצעי באך לדורותיהם. בושה שעד כה לא העליתי קטע של גולד האגדי, המטורף והמרגש. אז הנה זה בא:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

זו לא בושה! הספורט האמריקאי יוצא מהארון
מיני ארסנל. מיהו המקורב של אברם?

No Comments

B. Goren 18 במאי 2011

תודה עמית. אם זה קצר אז המצב מצוין…

לוינטל 18 במאי 2011

וואלה לא יצא קצר. כתבתי את זה ב-5 דקות אז מבחיתי זה קצר :)

Comments closed