תחרות רובינשטיין (היום ה-15): למה טריפונוב חייב לנצח ומדוע זה לא יקרה?

יומן תחרות רובינשטיין: זהו זה! הערב ייפלו ההכרעות! מה ההימור שלכם?

וואו! איזו אורגמזה. כמה יופי. חוויה! העובדה ששכחתי שקבוצתי האהודה משחקת בגמר הגביע במקביל לקונצ'רטי הנהדרים לפסנתר מספרת בעצם כמה נהניתי בערב הלפני האחרון של תחרות רובינשטיין. קשה לא ליהנות כשמנגנים את הקונצ'רטו ה-3 של רחמנינוב, ה-1 של צ'ייקובסקי וה-2 של בראהמס. כל אחת מהן בפני עצמה יצירה מונומנטאלית, והכל בערב אחד – לא כולל הדרנים.

והרמה. הו הרמה. עכשיו זה הזמן לומר את הדברים: תחרות רובינשטיין ה-13 היא האיכותית ומשובחת ביותר שהייתה לנו בשנות האלפיים. למעשה מאז 1995 לא הייתה רמה כזו, ומאז היו ארבע תחרויות ולא יצא לנו שום אמן גדול. רק כמה פסנתרנים טובים בהחלט אבל לא בקנה מידה של קורסנטייה וטראסוב. 

יש לי בעיקר מילים טובות על שלושת המתמודדים הערב: בוריס גילטבורג, אלכסנדר מוטוזקין וקוטארו פוקומה. לגבי גילטבורג הישראלי – הוא ללא ספק נתן את היום הגדול ביותר שלו בתחרות. עד עכשיו הוא לא התקרב לרמה הזו, ולא היה ראוי לגמר, אבל בערב בשלישי של רחמנינוב – הקונצ'רטו הכי קשה לביצוע מבחינה טכנית – הוא היה נפלא, כאילו הוא מתאמן על היצירה הזו 5 שנים.

היצירה הנפלאה הזו כבר הפכה כמעט לשמאלץ ולוולגרית אחרי הסרט על דייויד הלפגוט. בכל גמר תחרות שומעים אותה. אבל אין עוררין על עוצמתה. היא תמיד עובדת על הקהל. וגילטבורג ניגן אותה באינטליגנציה והרבה חן. אתם יודעים, מתמודד שפחות אהבת בשלבים קודמים – הרבה פעמים אתה נמצא בדיסוננס קוגניטיבי אם פתאום הוא מתעלה על עצמו ומנגן טוב. אז הנה אין לי בעיה להודות – אמנם לטעמי הוא לא היה שווה גמר, גילטבורג היה סוחף ומצוין הערב:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

 את הקונצ'רטו המפורסם והלירי כל כך של צ'ייקובסקי שמעתי במאות ביצועים, ובטח גם אתם. והנה עולה לבמה אלכסנדר מוטוזקין בן ה-31 ואתה שואל את עצמך – איפה הבחור הזה היה עד היום? זה היה ביצוע כל כך טוב, קרוב לשלמות. וכמה מוסיקליות. איך הוא יודע לדלג על הקלידים בקלילות ואיזה פנינים נשפכו כמובן בחלק השני היפה כל כך:

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

 ואז מגיע לו פוקומה. היו לי קצת השגות על הביצוע שלו אבל מה תגידו על זה: היפני הזה בחר לנגן את הקונצ'רטו השני של ברהמס. איזה אומץ. זה לא הכי פופולארי וזה בעיקר ארוך וקשה. כמעט 50 דקות, ארבעה חלקים. כמו שברהמס השתעשע והגדיר את היצירה: סימפוניה לפסנתר. שאפו ענק לפוקומה שביצע את היצירה הזו דווקא בגמר וניגן כהרגלו נקי ומדויק כמעט לגמרי. כרגיל הוא לא מספיק ריגש, לא ניפק את המקסימום מרגעי הקסם ביצירה הזו, הרובאטו לא עבד מספיק טוב. ובכל זאת אני יכול לשמוע במשך ערב שלם רק את החלק השלישי של היצירה הזו עם הסולו לצ'לו: 

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

***

הערב תיחתם התחרות. שלושת המתחרים האחרונים – רשקובסקי, זובר וטריפונוב יפנקו אותנו בעוד ערב פנטסטי עם הקונצ'רטו ה-2 של פרוקופייב, ה-2 של רחמנינוב והראשון של שופן. בהזדמנות זו צריך לתת כבוד למנצח אשר פיש ולתזמורת הפילהרמונית הישראלית שנדרשת לנגן 6 קונצ'רטי שונים בשני ערבים כמעט בלי זמן לחזרות. קל זה לא.

אני עוד לא יודע איך המתחרים ינגנו הערב, אבל לי יש כבר פייבוריט מזמן: דניל טריפונוב. הוא פשוט מצליח להקסים ולרגש ולגעת בפסנתר במקומות שאף אחד אחר לא מגיע אליהם. תופעה. מכשף. אז נכון – הוא עוד לא מושלם, עדיין לא מאה אחוז בשל, הוא רק בן 20. כל שאר 5 הפיילניסטים הם בגילאים 25-31.

ובכל זאת אם לשופטים יש תבונה וחושים חדים, הם יעשו לעצמם ובעיקר לתחרות חסד גדול אם ייתנו את הפרס הראשון לטורף טריפונוב. כי הוא העתיד של הפסנתר. עוד כמה שנים כשהוא יהיה כוכב גדול הם יוכלו להגיד: אנחנו הכתרנו אותו לראשונה בישראל. טריפונוב לקח פרסים משניים בתחרויות שונות (שופן, סקריאבין ואחרות). הגיע הזמן שלו לזכות בפרס ראשון  לראשונה בתחרות משמעותית.

דניל טריפונוב

אני פסימי מטבעי. אין לי כמעט ספק שהשופטים לא ייתנו לטריפונוב פרס ראשון. הם נראים לי מקובעים ושמרנים מדי והמצב הפוליטי בחבר השופטים משחק לרעתו. הלוואי ואופתע לטובה. אבל בכל מקרה אני ערוך למפח הנפש הערב. אני חושש שרוב הקהל לא ערוך לכך. טריפונוב יזכה בפרס אהוב הקהל, אני די בטוח בכך. אבל נראה לי שהחלטת השופטים תהיה בכייה לדורות. 

הם יילכו על אחד משלושה: פוקומה (שהוא הכי בשל מכל המתחרים אבל לא מספיק מרגש), גילטבורג (כולם חושבים שהוא יקבל פרס שישי או חמישי ולא מבינים את כוחה של הפוליטיקה) או זובר (יש לי תחושה מוזרה לגביו). 

 אני מקווה מאוד שהפעם השופטים כן יחלקו פרס ראשון ולא יתחכמו. בתחרות שעברה אמנם לא חולק פרס ראשון ושני פסנתרנים זכו במשותף בפרס השני, אך ההחלטה ההיא הייתה מוצדקת ביותר! לא היה אף עילוי אז. מצד שני בתחרות של 1989 היה מקרה חריג בו שני פסנתרנים זכו בפרס הראשון. אחד מהם איאן פאונטיין מכהן בחבר השופטים. לכו תדעו, אולי ההיסטוריה חוזרת. 

לסיום הנה הדירוג שאני רוצה ולעומתו הדירוג שאני מעריך שהשופטים ייתנו.

דירוג 6 הפיינליסטים שלי כמו שאני חולם (ההערכה כמובן נעדרת הערכה על שלושת המתחרים הערב):                                        

פרס ראשון – טריפונוב

פרס שני – רשקובסקי ומוטוזקין                                                                                      

פרס שלישי – זובר     

פרס רביעי – פוקומה                                                                                                    

פרס חמישי – גילטבורג                                                

**

ההימור שלי לדירוג השופטים:

פרס ראשון – פוקומה

פרס שני – גילטבורג

פרס שלישי – זובר (או טריפונוב)

פרס רביעי – טריפונוב (או זובר)

פרס חמישי – מוטוזקין

פרס שישי – רשקובסקי

                                                                           פרס שישי – רשקובסקי

הטעות האחרונה של פרגוסון
גמר 2011: אז כמו שאומרים, תשבור רגל

No Comments

B. Goren 26 במאי 2011

צפיתי והאזנתי אמש לשידור בערוץ הראשון ואכן היה נפלא.

יפואיקו 26 במאי 2011

היום ב-17:00 מכבי קביליו יפו מארחת את הכח עמידר ר"ג,במשחק הראשון על הכרטיס ללאומית.

יש שידור ישיר בערוץ 58

גולר 26 במאי 2011

הערב,גמר הצ'מפיונס ליג נשים:פוטסדאם-ליון

המשחק יתקיים במגרשה של פולהאם,Craven Cottage,בשעה 22:00.

עמיר 26 במאי 2011

בבראהמס אתמול קיבלתי את התחושה שפוקומה ויצירות רומנטיות מונומנטליות לא ממש הולכים יד ביד. ככל שהתקדמה היצירה נראה היה כאילו היפני המאוד מוכשר מתרכז בכאן ובעכשיו ולא מקדיש הרבה ל״צלילים אשר נמוגו כבר״ באקוסטיקה של המקום. זו היתה תחושה אינטואיטיבית שלא ממש הצלחתי להסביר לעצמי בזמן הנגינה אך בקדנצה האחרונה עת החלו לעלות מחיאות הכפיים נוכחתי לבושתי שאינני זוכר כלל מה התרחש כאן ב45 דקות שעברו. מעין בלקאאוט שנכפה עלי עם כל פראזה מוסיקלית שחלפה. זכורים לי עוד ביצועים רומנטיים שגרמו לי את התחושה המשונה הזו כאילו מישהו עובר עם ״שואב צלילים ענק״ אשר לא מאפשר להם לנחות בטבעיות במקומם. על פי רוב זה דווקא גרם ליצירה להישמע ״חזקה״ ו״מובנת ו״מפוסקת״ יותר במקרה של פוקומה הרגשתי בסיום היצירה כמו בסוף סרט של לינץ׳ או קרוננברג: ברור לי שחזיתי באירוע עמוק ומורכב אך לא הבנתי ממנו דבר.
פוקומה בנוי ליצירות קלאסיות קצרות, הלוואי והיה מתבצע טרייד בין טריפונוב לפוקומה, הייתי מעדיף לשמוע את פוקומה מנגן את השופן ולהשאיר את התותח הכבד לטריפונוב.
טוב, זה לא היה מובן לחלוטין אבל רוח הדברים נשמרה

 

שמוליק 26 במאי 2011

גם כדורסל יש הערב…
ואני לא מתכוון לגמר ליגת קופל…

ביוון נפתחת הערב סדרת גמר הפלייאוף:אולימפיאקוס-פאנתנייקוס
http://www.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=118513&part=sports

שי 26 במאי 2011

החלק השני בקונצ'רטו של ברהמס אכן היה הכי מעניין – למרבה הצער בגלל הסולו של הצ'לו. פוקומה לא עושה את העבודה. הוא היה משעמם בצורה יוצאת דופן. אם הוא מקבל את אחד הפרסים הראשונים זה פשע. גיטלבורג בכלל לא בליגה הנכונה. נראה מה יהיה היום. בינתיים רק מוטוזקין ראוי להיות מוערך לאחד משלושת המקומות.

B. Goren 26 במאי 2011

הביצוע הטוב ביותר שאני מכיר ל-3 של רחמנינוב הוא של מרתה ארחריץ' ושמעתי כבר כמה עשרות נוספים.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/419X17K1XVL._SL500_AA300_.jpg

ל-1 של צ'ייקובסקי יש הרבה מאוד ביצועים מומלצים. כל נושא ברהמס זקוק אצלי לחיזוקים ושיפורים.

עמית לוינטל 27 במאי 2011

לייק!
ברהמס זה טעם נרכש. הוא מיוחד במינו ואני מאוד מאוד אוהב אותו.
קבל טעימה מהפינאלה העצום של הסימפוניה הראשונה של ברהמס
http://www.youtube.com/watch?v=fhHb-62BfpI

יוסי האדום 26 במאי 2011

ומה עם סלים? הביצוע שלו היה חד, מרגש, מדוייק. אתה שואל את עצמך – איפה הבחור הזה היה עד היום? זה היה ביצוע כל כך טוב, קרוב לשלמות.

מוטי 26 במאי 2011

מסכים לגמרי לגבי טריפונוב – נכון לעכשיו, לפני המקצה הרומנטי השני, הוא מוביל.
ידידי, רחמנינוב היה גדול אתמול על גיטלבורג בכמה וכמה מספרים. הביצוע שלו היה קטן, מצונף , אפילו קצת קצת פחדני. לא כך מנגנים את הקונצ'רטו הזה.
הצ'ייקובסקי של מוטוזקין היה טוב, מצויין אפילו. אבל היה חסר איזה שהוא אקס פקטור.
פוקומה היה צריך ללמוד מהתחרות הקודמת. ברהמס יכול לסמן עוד קו על החגורה- של מתחרי תחרות רובינשטיין שנפלו אצלו בקונצ'רטו השני. מה לעשות, מדובר ביצירה כל כך עמוקה ומורכבת שמתחרה צריך לחשוב היטב לפני שהוא עולה איתה לתחרות.
אני מאוד מקווה שנתבדה לגבי השיפוט. אלא אם כן יהיו נפילות קשות היום, פוקומה לא ראוי לפרס הראשון. כמובן שהוא פסנתרן לעילא, אבל לא פרס ראשון.

יפואיקו 26 במאי 2011

הכח עמידר ר"ג ניצחה את מכבי קביליו יפו 1-2,במשחק הראשון על כרטיס ללאומית.
ביום שלישי ב-19:45 בוינטר יתקיים המשחק השני.

שמוליק 26 במאי 2011

שידור ישיר בערוץ 50 one:ולימפיאקוס-פאנתנייקוס!

עמיר 26 במאי 2011

יש שופטים בירושלים.
לוינטל, קלעת בומבה בשני והרביעי ונפלת חזק ביפני
אל תשלח וינרים בתקופה הקרובה.
כמה טוב שיש וויפיי בפואייה של היכל התרבות. 

עמית לוינטל 27 במאי 2011

כן!
אני חושב שלא היה ספק לגבי המנצח.
חבל על הפוליטיקה המזורגגת שסידרה לבוריס מקום שני. רשקובסקי היה ראוי למקום הזה.
חוצמזה השופטים הפתיעו לטובה

שמוליק 27 במאי 2011

פאנתנייקוס ניצחה בחוץ את אולימפיאקוס 70-75 והיא מובילה
0-1 בסדרת גמר הפלייאוף

אבו צ'יצ'ריטה (fka תושב חוזר ) 27 במאי 2011

איזה גמר מסחרר ואני שמח שתחזיתך התבדתה ובגדול. מכשף הילד הזה.

עמית לוינטל 27 במאי 2011

היה חלום

גולר 27 במאי 2011

ליון זכתה לראשונה בצ'מפיונס ליג נשים,לאחר שניצחה בגמר את פוטסדאם 0-2.

עמית לוינטל 27 במאי 2011

סחתיין על ז'אל מישל אולאס. הוא התחייב שליון תשחק בגמר בלונדון והיא זכתה

עמיר 27 במאי 2011

הייתי מילימטר מלצעוק איזו הערת ביניים בנאומו של ״שר החינוך״ גדעון סער
״מחרימים אותנו בדיוק בגלל טיפוסים כמוך״
התעשתתי.
אקבל את ליטרת הפרסום שלי בפעם הבאה.

עמית לוינטל 27 במאי 2011

אני איתך לגמרי.
ואתה תראה, הוא יהיה פה ראש ממשלה יום אחד.

עמית לוינטל 27 במאי 2011

יש פוסט חדש לסיכום התחרות!
http://debuzzer.com/lewinthal/3559

Comments closed