כוחו של ערעור

ההחלטה להשאיר את הפועל פ"ת נכונה, אבל למה תמיד בית הדין נדרש לערעור כדי לתקן את עצמו?

חשיפה: מחקר קטן שקיימתי האחרון העלה ממצאים מדהימים: על פי מדגם מייצג ומקיף של 600 איש, עולה כי כ-75 אחוז מהישראלים הם לקויי ראייה!

הנה המתודולוגיה של המחקר: ברמזורים של הולכי הרגל הסמוכים לבניין מגוריי יש לחצנים שכתוב עליו שהוא מיועד ל"לקויי ראייה". 3 מכל ארבעה אנשים שמגיעים לרמזורים לוחצים על הלחצנים. ואז כשהרמזור מתחלף לירוק הם שומעים רעש "טיק-טיק-טיק" מהיר שמסייע להם לדעת שהם יכולים לחצות את הכביש.

טוב, זו המסקנה הראשונית. אבל כידוע לכם תמיד מוגש ערעור במחוזותינו. והערעור העלה בעיה קלה במתודולוגיה: יכול להיות שפשוט75 אחוז מהאנשים הם אנאלפאביתים. מכיוון שאינם יודעים לקרוא, הם סבורים שהלחצנים האלה מיועדים לזרז את התחלפות האור האדום לירוק. כמובן מי שמתגורר באזור הזה או מבלה בו יודע שהרמזורים מתחלפים כמו שעון בלי שינוי מינימלי לפחות ב-6 השנים האחרונות.

אז מה המסקנה האמיתית? הישראלים חסרי סבלנות, או שהרמזור ארוך מדי. או שזה אותו דבר. מה שבטוח – חם ולח מדי פה. בקטע הזה אני מזדהה איתם.

מזל שערערו על ממצאי המחקר שלי, אחרת תארו לכם כמה חנויות אופטיקה היו נפתחות.

***

בית הדין של ההתאחדות לכדורגל הוא מוסד שנכתב רבות עליו ועל פסיקותיו: על הדיינים שנמצאים שם בערך מאז שאורוגוואי ניצחה במרקאנה, על ההחלטות התמוהות שלעתים מנוגדות לרוח הספורט (קביעת משחקים ללא קהל  או הטלת קנסות על הקבוצה כשקבוצת אוהדים קיצונית בכוונה מתפרעת כדי שעונש זה יינתן).

אבל יש עניין נוסף: בשנים האחרונות כמעט כל פסיקה גדולה וחשובה של בית הדין מתהפכת אחרי הגשת ערעור. כאילו הערכאה הראשונה נועדה להרתיע, לתפוס כותרות בתקשורת ולעשות הצגה, ואילו בערכאה השנייה ההחלטה מבוטלת – רק כדי להוכיח לנו שבאמת הכל הצגה, פסאדה, חארטה בארטה.

מילא אם מביאים ראיות חדשות בערכאה העליונה שגורמת לשינוי פסק הדין, אבל לרוב סתם מדובר בפנקסנות ובשיקולים לקולא. איכשהו לא נראה לי שרוצח או גנב שהיו מערערים על עונשים בבית משפט היו זוכים לאותם אחוזי הצלחה בהקלות לעונש.

***

בזמנו גזר בית הדין של ההתאחדות למשל על הפחתת נקודות בפועל לבית"ר ירושלים בגלל קריאות גזעניות של האוהדים. זו פסיקה תקדימית עולמית שכבר הייתה בדרך לעשות כותרות באתרים ועיתונים בעולם; אבל כידוע בערעור ההחלטה שונתה בלי שום סיבה או ראייה חדשה שגרמה לכך ובסוף לא הופחתו נקודות, למרות שנגד הקבוצה עמד עונש על תנאי (וזה מבלי להיכנס לדיון אם צריך או לא צריך להפחית נקודות לבית"ר כי נושא הפסט הוא הקלות הבלתי נסבלת שבהפיכות החלטות של בתי הדין של ההתאחדות בערכאה גבוהה).

והנה היום הוחלט שהפועל פ"ת תישאר בליגה. יופי, החלטה הגיונית, ראויה שאני בעדה מלכתחילה. רק לא ברור לי למה שוב בית הדין היה צריך להתנהל על דפוסי השלומיאליות המטופשת שלו: שוב ערכאה ראשונה גוזרת שהפועל פ"ת תרד ליגה ושוב ערעור שאין בו שום דבר ענייני חדש בדיון, ובכל זאת – הפכ את ההחלטה.

למה היה צריך בית הדין להכניס את הראש לצרה הזו? למה לזרוע אשליות אצל הפועל כפ"ס שאולי תעלה ליגה – שלא בצדק? הרי אם הפועל פ"ת יורדת ליגה צריכה להיות כאן ליגה של 15 קבוצות, אין שום הצדקה בעולם להעלות קבוצה שנכשלה בכל מבחן עלייה כמו הפועל כפ"ס, במיוחד מפני שהפועל פ"ת לא עשתה שום מעשה לא כשר במשחקי הפלייאוף מול כפ"ס.

***

אבל לא היה ברור לי מלכתחילה למה לעשות עניין מזה שחסרים להפועל פ"ת מיליונים בודדים? כאילו כל מועדוני ליגת העל מתנהלים ללא דופי כלכלי. אני בספק גדול אם רובם אפילו מתנהל בצורה ראויה. התחושה שלי היא שעם יאיר רבינוביץ' היה הולך להם יותר קשה בקיץ, אבל ניתן לאורליצקי ליהנות מהספק.

בכל מקרה, את החובות של הפועל פ"ת אפשר לכסות חובות בשנים הקרובות דרך מכירת שחקנים, עסקאות ספונסרים וקיצוץ משכורות. אם הקבוצה יכולה לעמוד בתשלום משכורות לשחקנים ולהעמיד קבוצה בליגת העל בה שרדה בזכות, חייבים לאפשר לה את זה.

בקיצור – ההחלטה הסופית של בית הדין נכונה, אבל למה לעזאזל תמיד צריך לטעות בערכאה הראשונה, לזרוע אשליות, לסבך את המצב ובעיקר – להוציא את כולנו מטומטמים?

ללא כותרת
נקמתו של שוליית הקוסם / גיל גרינגרוז

No Comments

ארז (דא יונג) 9 באוגוסט 2011

אני מסכים איתך שאחוז הערעורים שמתקבלים הוא יוצא דופן, אבל במקרה של פ"ת, לא היה מדובר על כך שהם בעצמם משכו את התביעה?

אם מדברים על בעיות ראיה, הדו-שיח של יורם ארבל ושלמה שרף אחרי הגול הראשון של דור מיכה הוא מביך אפילו בסטנדרטים של יורם ארבל, 2011:
http://sports.walla.co.il/?w=/198/1848222

(ד"א, בטייוואן בערך 90% מהאנשים מעל גיל יסודי מרכיבים משקפיים, לדעתי. כנראה האותיות הסיניות. כמו שאצל החרדים כמעט כולם ממושקפים)

לוינטל 9 באוגוסט 2011

זה מיכה

גולר 9 באוגוסט 2011

הלילה יחל שלב 1/8 הגמר במונדיאל עד גיל 20 בקולומביה.
המשחק המעניין והמרכזי של השמינית הוא:ארגנטינה-מצרים.
קמרון-מקסיקו
קולומביה-קוסטה ריקה
פורטוגל-גוואטמלה

אמיר ברמן 9 באוגוסט 2011

עמית, ברצוני להאיר עיניך (בקונטקסט הכתבה) לסיבה שבגינה עירערה הפועל פ"ת.
תבין, הם פשוט הביאו חוות דעת נוספת ומקצועית של דיין נוסף, גל דיין שחקן הקבוצה.
עם רמת השכונה של בית הדין, לא אתפלא אם טיעון כזה היה עובר.
שיהיה לנו המשך קיץ שקט.

ברמן
נ.ב – לפני שנים רבות התעוררו חשדות בדבר הטיית משחקים בקבוצה בשם הפעול פ"ת. נראה לי כקראו לפרשה הכדור המרכזי או משהו שכזה.
האם לא ראוי לבדוק את כשרותה של קבוצה לפני יכולתה להעמיד תקציב כזה או אחר ?

אמיר ברמן 9 באוגוסט 2011

תיקון קל – גיא דיין ולא גל דיין.
גיא, עמך הסליחה.

ברמן

כסיפוביץ 9 באוגוסט 2011

אני אישית לא מבין את התמיהה על כל הסיפור הזה.
הבלגן הזה הוא המשכיות של תוהו ובוהו במערכת.
לפחות אנחנו עקביים

ירון 9 באוגוסט 2011

תיקון קטן: שיקולים לקולא, לוינטל, לא שיקולים לכולה.

לוינטל 9 באוגוסט 2011

כן, לא קל לכתוב פוסט ב-4 בבוקר. תודה :)

אבו חסן 11 באוגוסט 2011

כולה שיקולים..

השחקן ה-12 9 באוגוסט 2011

הכל טוב ונכון, אך ממש לא מדויק. במקרה של הפועל פ"ת בדיון הראשי לא היה לקבוצה את התקציב הדרוש. יום לאחר הדיון הושג התקציב, לכן הוגש הערעור ולכן הוא גם התקבל. בהחלט השתנו העובדות והנתונים בין הדיון בו נפסק שהקבוצה תרד ליגה לבין הדיון בערעור בו ההחלטה הייתה הפוכה.

לוינטל 9 באוגוסט 2011

קראתי את פסק הדין, והוא מתבסס על אותם נתונים מהערכאה הראשונה.
שים לב שבפסק הדין נכתב ממש ש"התקנון לא מחייב" ושאפשר להתגמש. מביך

השחקן ה-12 9 באוגוסט 2011

כל ההתנהלות של ההתאחדות ומוסדותיה מביכה, על זה אין לנו כלל וכלל ויכוח.

במקרה הנ"ל העובדות מעט שונות מהעובדות שאתה מציג. לפני הדיון הראשון תקציבה של הפועל פ"ת לא אושר בבקרה וזאת עובדה. לאחר מכן אושר תקציבה בבקרה ואז הוגש הערעור, וזאת גם עובדה. תסכים איתי שבמידה ותקציבה לא היה מאושר, לא היה מוגש ערעור וגם אם כן, בית הדין לא היה מקבל אותו.

אסף רביץ 9 באוגוסט 2011

לי, אגב, אין בעיה עם גישה שאומרת שיש מצבים בהם נכון לתת פסיקה קיצונית בידיעה שהיא כנראה לא תשרוד ערעור, רק כדי להרתיע לקראת העתיד, סוג של אזהרה אחרונה באמת. כמובן- לא במקרה הזה בו מעורבת קבוצה אחרת. וכמובן- אני מסכים עם הביקורת על בית הדין באופן כללי.

אפריים 9 באוגוסט 2011

כמו שציינת, הנקודה החשובה היא במישור העקרוני ולא במקרה הנקודתי.

באמת שלא חשוב מה היו הטיעונים של כל צד ומה מצב ההתחייבויות והערבויות של פתח-תקווה או האם כפר-סבא צודקת בטענותיה.

מה שחשוב זה מה שעולה מתוך הפסיקה הסופית.
הדיינים פשוט אומרים בלי בושה שהחלטתם נשענת על זה שנהוג להתייחס בכדורגל הישראלי לזמנים ומועדים כהמלצה בלבד.
ההחלטה למעשה מקבעת את זה שלא משנה מה הוא החוק או מה רשום בתקנון, בסופו של דבר הכל גמיש.

יש בהחלטה חוסר הגיון מדהים שרק ישמש בעתיד את אלו שימשיכו להתנהל כמו שכונה ולזלזל באוהדים ובמוסדות שאמורים לעשות סדר.

לקבוע שלא צריך להתייחס בצורה נוקשה לזמנים שנקבעים רק כי בעבר הקלו עם מי שלא עמד בזמנים שנקבעו, לא רק מעיד על הבאלאגן שהיה עד עכשיו, אלא גם מכשיר את הניהול השכונתי בעתיד.

לוינטל 9 באוגוסט 2011

בדיוק! כל מילה שלך בסלע. לא יכלתי לנסח זאת טוב יותר

אביעד 9 באוגוסט 2011

3 מתוך 4 אנשים ילחצו על כפתור המעלית שוב גם כשהוא מואר…

לוינטל 9 באוגוסט 2011

אולי זו אמונה תפלה שזה יעזור לזרז את המעלית.
אבל יש את המעצבנים במיוחד – שלוחצים גם על הלחצן לכיוון השני של המעלית – למרות שהם צריכים לאותו כיוון כמוך

שי גולוב 9 באוגוסט 2011

ההתנהלות בכל הסיפור הזה הייתה מאוד מביכה. קבלת החלטות מעט שונה של אנשי ההתאחדות לא הייתה מובילה אותנו לפארסה המיותרת הזה.
סיפור שיצר מתח מיותר בין שתי קבוצות, בגלל התנהלות קלוקלת של ה"מבוגר האחראי".

נעל קרועה 9 באוגוסט 2011

אולי טוב שיש עירעור,ככה מקבלים החלטות שפויות

שלו 9 באוגוסט 2011

קבוצת אטלנטה אשר לעיר ברגמו באיטליה הורשעה בעבירת הימורי ספורט (לא חוקיים), ותתחיל את השנה הבאה ב 6-.
השאלה כמה נקודות יקוזזו בעירעור?

בוזו 9 באוגוסט 2011

לוינטל,אני חייב שתסביר לי משהו שאני לא מבין (גילוי נאות: אני אוהד כפ"ס. מצד שני, אני העדפתי לא לעלות בחופזה ככה אלא לבנות קבוצה,ככה שאני יחסית אובייקטיבי).

אתה כותב שפ"ת ניצחו בצורה כשרה את כפ"ס בפלייאוף. אח"כ אתה כותב שפ"ת יכולה לקצץ את החובות דרך מכירת שחקנים וקיצוץ בשכר (מה שאומר-שחקנים פחות טובים). ואני לא מבין – אם קבוצה מחליטה לא לשלם חובות למס הכנסה אלא להשקיע את הכסף בלהביא שחקנים טובים (יחסית), זה כשר???

אני לא מאשים רק את פ"ת פה. הרבה קבוצות בליגה בחובות. אבל אם פ"ת היו מחליטים בשנה שעברה להחזיר חוב במקום לרכוש ולשלם לצרפתי/סטולר/תורג'מן וכו', אולי היתה להם קבוצה פחות טובה שלא היתה נשארת בליגה,לא??

בקיצור,שאלתי היא כזו – אם אני מביא את השחקנים הכי טובים בארץ לקבוצה שלי, זוכה באליפות בקלות, ומשלם להם אבל לא למס הכסה/ספקים/אחרים זה נחשב שניצחתי בצורה כשרה???

קובי 9 באוגוסט 2011

תחת ההתאחדות לכדורגל קיים גוף הנקרא הרשות לבקרת תקציבים שתפקידו העיקרי הוא למנוע הישנות מקרים מסוג זה של הפועל פ"ת, בין היתר היה עליו לשים לב להתנהלות הפושעת של גורמים שליליים בתוך המועדון שעזרו להיווצרות החובות הללו. אותם חובות שהיו אמורים ללכוד את תשומת ליבם כשעוד היו בסכומים נמוכים. במידה והרשות לבקרת תקציבים וגם ההתאחדות היו מבצעות את תפקידן, לא היו מצטברים הקנסות והריביות שהביאו לתפיחת החוב ולגובהו האסטרונומי כפי שהוא כיום. יתרה מזאת, ייתכן כי אם הנ"ל היו מבצעים את תפקידן, אולי אנשים כמו תומר סיני (שמחזיק בעסקים "מפוקפקים") ודני לוי (שהורשע בתקיפה) לא היו מגיעים לתפקידים שאיפשרו את המעשים שביצעו.
הפועל פ"ת לא "רכשה" אף שחקן כפי שציינת בהודעה שלך. היא במקרה הטוב שאלה כמה שחקנים מטוברוק.
ההתנהלות הפושעת הזו לא עזרה ליצור יתרון על אף קבוצה, אלא במקרה הטוב דרדרה את הפועל פ"ת למצב שבו היא נמצאת כיום. במקרה הרע אפשר להתייחס אל זה כאל רשלנות של ההתאחדות והבקרה, שלא עלה ביכולתם לשים סוף לפארסה הזאת לפני עשר שנים ואולי למנוע את כל הסבל שנגרם לאוהדי הפועל פ"ת בשנים האחרונות.

בוזו 9 באוגוסט 2011

אני ואתה לא מסכימים על המון דברים, אבל בדבר אחד אין ויכוח – כל מה שקרה הוא לא באשמת כפ"ס ופ"ת אלא באשמה מוחלטת של ליצני ההתאחדות. ועדיין – ההתנהלות של ההתאחדות דרדרה אתכם אבל יצרה לכם יתרון כי בלעדיה,אם הייתם משלמים חובות במלואם ולא משקיעים במשכורות, הייתם יורדים כבר במחזור העשירי.

עם זאת אמשיך ואומר – אתם נהנים לדבר על דני לוי ותומר סיני ומתעלמים מסוגיית גל חצור (או גרוע מכך,טוענים כמו בני ש"הוא שם כסף אבל אין לו נגיעה בקבוצה"). גל חצור ו"חבריו" עדיין חזק בעניינים.

קובי 9 באוגוסט 2011

או שלחילופין, אם ההתאחדות היתה מבצעת את תפקידה, הפועל פ"ת היתה ניצבת כיום היכן שניצבה במהלך שנות ה- 90, קרי בחלק העליון של הטבלה. אף לא אחד מהגורמים העברייניים היה נכנס לקבוצה ולבטח לא נשאר בה מספר שנים, אם ההתאחדות היתה מבצעת את תפקידה, ובכך מונעת מהפועל פ"ת להתבזות כפי שהתבזתה בשנים האחרונות. "יתרון" כפי שאתה מכנה זאת עקב התנהלותה של ההתאחדות, לא היה כאן. היה פה "יתרון" אם מלכתחילה מישהו היה מפקח על עסקת מכירת האורווה, על עסקאות מכירת שחקני מחלקת הנוער כמו שבחון, טוטו תמוז ועומרי קנדה ("שהלכו לכיסוי חובות עבר" לדבריהם של הבעלים השונים) ואם מישהו היה מונע מאנשים כמו תומר סיני להפקיד לעצמם חוזה שמן בבקרה התקציבית כ"יועץ מקצועי".

צור שפי 9 באוגוסט 2011

והנה פרספקטיבה היסטורית: אבא אבן אמר פעם שמנהיגי ישראל יעשו את הדבר הנכון רק לאחר שימצו לעומק את כל האלטרנטיבות השגויות.
על האמירה הזו יש לי שני דברים להגיד:
1. אם בארזים נפלה שלהבת מה לנו כי נלין על אזובי ההתאחדות.
2. גם הארזים שבהם מדובר הם אעפס לא משהו וכיום אני בכלל לא בטוח בתקפות האמירה ההיא של אבן או לפחות מתרשם, כל פעם מחדש, ובייאוש מעמיק, מהיצירתיות שבמציאת עוד ועוד אלטרנטיבות שגויות.

גולר 10 באוגוסט 2011

לפי ה-BBC:ווסלי סניידר עובר ליונייטד תמורת 33 מליון פאונד

גולר 10 באוגוסט 2011

תוצאות משחקי 1/8 גמר מונדיאל עד גיל 20:
ארגנטינה-מצרים 1-2 ,את שני השערים כבש אריק לאמלה.
קולומביה-קוסטה ריקה 2-3,שער הנצחון בפנדל בתוספת הזמן.
מקסיקו-קמרון 1-1 בתום 120 דקות,מקסיקו ניצחה 0-3 בפנדלים.
פורטוגל-גוואטמלה 0-1.

בחצי הגמר:
ארגנטינה-פורטוגל
קולומביה-מקסיקו

גולר 10 באוגוסט 2011

הלילה היום השני של משחקי 1/8 הגמר:
ניגריה-אנגליה
ספרד-דרום קוריאה
ברזיל-ערב הסעודית
צרפת-אקוודור

Comments closed