מה שווה יותר, זהב בטריאתלון האולימפי או איירונמן?

שאלה לא פשוטה כלל ועיקר!

האולימפיאדה בלונדון נפתחת ממש הערב, כולם במתח והתרגשות מכל הקרנבל הספורטיבי שיתרחש בתקופה הקרובה, זמן טוב להרהורים. במספר פורומים זרים בהם אני משוטט לאחרונה עלתה שאלה מעניינת, שגרמה לי להרבה מחשבות במהלך הריצות האחרונות (היה לי הרבה זמן למחשבה, הריצות מתארכות). השאלה, שנשאלה במגוון צורות, בעיקרה עסקה בנושא – מה נחשב יותר, בתחום הטריאתלון כמובן – מדליה אולימפית, זהב כמובן, בטריאתלון או אולי לזכות באליפות העולם באיירונמן, קונה, הוואי. שאלה לא פשוטה כלל ועיקר' תודו.

כריס מקורמק, איירונמן

באיירונמן, למי שלא בקיא, שוחים 3.8 ק"מ, רוכבים 180 ק"מ על אופניים ומקנחים בריצת מרתון, 42.2 ק"מ לא פשוטים. לכל זה תוסיפו את החום והלחות של הוואי, את כבישי האספלט פולטי החום, אדמת הלבה הוולקנית בסביבת התחרות' ותקבלו תנאים קשים ביותר. לתחרות בהוואי, אליפות העולם באיירונמן, מגיעים רק הטובים ביותר.

לא כל אחד רשאי להתחרות, צריך להרוויח את הזכות הזו בתחרות מוקדמת וזה לא פשוט. התחרות מתקיימת פעם בשנה, בחודש אוקטובר, ונחשבת ליהלום שבכתר. כל אתלט היה רוצה שתואר כזה יפאר את רשימת הזכיות שלו, תשאלו את מי שעשה את זה כבר או אלו שניסו ונכשלו ושבים מדי שנה לנסות שוב ושוב.

זינוק לטריאתלון אולימפי

הטריאתלון האולימפי, דוגמת זה שיערך בייד-פארק בלונדון, הוא משהו שונה לגמרי. מתחילים ב-1500 מ' של שחייה, עוברים ל-40 קילומטרים של אופניים ומסיימים עם עשרה קילומטרים של ריצה. קצב הרבה יותר גבוה, אינטסיביות בלתי פוסקת, מלחמה וטקטיקה וקו סיום שלעתים יכול להיות מוכרע בעניין של שניות.

מה יוקרתי יותר? מה נחשב יותר? מה עדיף? אחת התשובות נמצאת דווקא אצל מי שהיה אלוף העולם ברכיבת כביש, קאדל אוונס. הוא עצמו אמר שלזכות בתואר אלוף העולם זה נהדר, אבל עד שזכה בטור דה פראנס, בשנה שעברה לא הרגיש שעשה את זה באמת, כך גם לגבי הפרסום שלו (דעתי  בענין די ברורה, אני מקווה…).

***

אלונסו וכל השאר
הכל חוץ מכדורגל (1): חץ וקשת וראיון עם קירן פרקינס

26 Comments

אופיר 27 ביולי 2012

נדמה לי שזה די דומה לסיטואציה בטניס. היהלום שבכתר עבור אנשי הברזל זה קונה, ושם נולדות האגדות.
אגב, מהי התחרות היוקרתית ביותר עבור טריאתלטים המתחרים במרחק האולימפי? אם אין תחרות דומיננטית כמו קונה יתכן והטריאתלון של המשחקים האולימפיים יצליח להפוך לגולת הכותרת.

udi 27 ביולי 2012

אם הבנתי נכון דובי אז לדעתך קונה יותר נחשב?
ואם כן אני מסכים איתך אבל זה מאוד סובייקטיבי. כל אחד יכול לחשוב אחרת.
לי לפחות יש איזה תחושה שככל שהתחרות היה יותר קשה ככה היא גם יותר נחשבת ולכן הקונה לוקחת פה.
יש גם איזשהי תחושה כזאת שבאיירונמן משתתפים רק יחידי סגולה לעומת הטריאתלון שבעצם כמעט כל אחד יכול לעשות עם תקופת אימונים קצרה ולכן לפחות לי האיירונמן עושה את זה יותר.

ד"א אם כבר אנחנו מדברים על טריאתלון, אני חושב להתחיל להתאמן( לא עשיתי אף פעם) יש לך המלצות מיוחדות למתחילים?

אופיר 27 ביולי 2012

אני לא קונה את גישת ה- ארוך יותר = יוקרתי יותר.
מה יותר קשה, לסיים מרתון או לרוץ 10K ב-30 דקות?
בקרב רצים למרחקים ארוכים נהוג לעבור למרתון כשאתה כבר לא מהיר מספיק כדי להתמודד עם האריות הצעירים ב-5000 וב-10000, למשל.
לא מן הנמנע שבקרב הטריאתלטים הסיטואציה דומה.

דובי מילר 27 ביולי 2012

אופיר

לא בדקתי אבל אני מניח שכמעט כל הטריאתלטים שמשתתפים באיירונמן החלו את דרכם במרחק האולימפי, נשמע לי הגיוני.
המעבר לאיירונמן לא נעשה בגלל המהירות אלא בגלל האתגר האנושי קודם כל, אני מניח.

הראל 27 ביולי 2012

יוקרתי יותר, הנה כמה פרמטרים שתומכים בגישה שלי (שאולימפי הרבה יותר יוקרתי):
1. הכי מהיר שיש – 100 מ' ריצה, 100 מ' שחייה ו-50 מ' שחייה – יוקרתי יותר מכל מרחק אחר, אבל "יותר קל", פשוט כי עולה תמיד השאלה מי הכי מהיר, וגם בטריאתלון אולימפי זה מי הטריאתלט הכי מהיר, דרך אגב ייתכן שהמרחק עצמו יתקצר לקראת המשחקים האולימפיים הבאים!
2. הכי קשה להתקבל לרמה הגבוהה – כמו בטניס, גם בטריאתלון לא ניתן להגיע לאחת משמונת התחרויות הסבב העולמי הבכיר ללא ניקוד מספיק אותו ניתן להשיג בתחרויות יותר קטנות.
3. כמות צופים – לפי נתוני האיגוד העולמי, בשנת 2011 בכל תחרות בממוצע צפו 389 מיליון פעמים! (שידורי אינטרנט, ולכן המספר נראה גבוה) קהל בשטח – בתחרויות כמו המבורג יש עשרות אלפי צופים (טענות על מעל 100,000 צופים) מתוכן 9,000 מתחרים בוגרים ועוד 3,500 צעירים – מה שהופך אותו לתחרות הטריאתלון הגדולה בעולם.
4. פרסים כספיים – בסבב התחרויות האולימפי הבכיר מחולקים פרסים בסך כולל של 1.8$ מיליון.
5. רמה – אם יש קושי להכריע בנושא הזה, מאחר וכל אחד טוען שהוא יותר טוב :-) אז אולי מספיק להגיד שיש הרבה ספורטאים שלא מצליחים להגיע למשחקים האולימפיים או שבשנה אחרי המשחקים רוצים "לנסות" הם עוברים למרחקים הארוכים. מעבר מאירונמן לאולימפי – מעטים ניסו – למיטב זכרוני, אף אחד לא הצליח.
5. פרסום – למיטב הבנתי לאירונמן יש יותר מודעות בעולם, ובתחום הזה הוא מוביל.

ואין ספק שהאירונמן תופס תאוצה אצל ספורטאים "עממיים" זה לא הופך אותו ליותר יוקרתי.

אבל נחמד שאתר ספורט 5 מתייחס לענף – לא כל-כך משנה לאיזה מרחק :-)

דובי מילר 27 ביולי 2012

אודי

אני לא באמת סגור על עצמי עם דעה, למרות שנטיות ליבי הרבות הן כמובן לכיוון קונה והאיירונמן, גם בגלל שאני בדרך לעשות איירונמן (לא, אין סיכוי לקונה, אילת תהיה הפסגה שלי בינואר).
בשיחה שהיתה לי הבוקר עם רון דרמון, אחד מבכירי הטריאתלטים הישראלים כיום, הוא אמר משהו שהדליק לי נקודה.
כריס מקורמק, פעמיים אלוף עולם בהוואי ומנצח אין ספור תחרויות איירונמן וטריאתלון שונות ניסה בכל זאת בשנה האחרונה לחזור למקורות ולהתקבל לנבחרת אוסטרליה לקראת האולימפיאדה, כשהמטרה ברורה, מדליה מוזהבת.
הוא נכשל ועכשיו שוב מסמן את הוואי כמטרה…

לגבי טיפ לטריאתלט מתחיל – להתחיל הכי חזק שאפשר ואז להגביר…סתם, ברצינות, הכי חשוב לאט ובזהירות וליהנות מהתהליך ולא רק מהתוצאה.
עצה הכי טובה שאני יכול לתת – להתייעץ עם מאמן טריאתלון מוסמך לפני הכל.

בהצלחה, אתה תהנה, אני בטוח.

udi 27 ביולי 2012

דובי קודם כל שיהיה בהצלחה.
האם אתה ישר צולל למים העמוקים(איירונמן)? או שקודם ניסית גם את המרחקים היותר קצרים בתחרויות(טריאתלון, חצי איירונמן)?

דובי מילר 28 ביולי 2012

תודה.
מאז 2002 או משהו כזה אני עושה טריאתלונים לסירוגין. היו שנים עם יותר תחרויות והיו שנים בלי כלום, השנים השמנות והשנים הרזות והיו גם שנים פצועות.
כמובן הספקתי לרוץ (ולכתוב על זה כאן) שלושה מרתונים ועכשיו אני בדרך לאיירונמן.
חצי אני אעשה "על הדרך" כאימון, במידה ויתקיים אחד כזה בחיפה באוקטובר, אמורה להיות תשובה סופית השבוע לגבי קיום התחרות, כפוף לאישורי משטרה לגבי סגירת הכבישים משהו…אם לא, יהיו 3 טריאתלונים אולימפיים כהכנה – גן שמואל, חיפה ואילת בחודשים ספטמבר, אוקטובר ודצמבר ואז התחרות עצמה בינואר.

MG 27 ביולי 2012

דובי, לעניות דעתי, ההשוואה לאופניים לא כל כך נכונה.
אופיר צודק במה שהוא אומר.
מה יותר יוקרתי לזכות בזהב ב-10,000 או במרתון?
התשובה לדעתי: אותו דבר. אין קשר בין הדברים. אלה 2 תחרויות במהותן וברוב הספורטאים המשתתפים בהן (אלא אם אתה יודע להגיד לי אחרת).
יתרה מזאת, כבר כתבתי בתגובה לפוסט אחר, שאני חושב שאין מקום לתחרויות מסוג זה באוליפיאדה (יחד עם קרב 7/10, קרב 5 וכו').
אני מאד שמח שיש אנשים שמוצאים את הזמן להתאמן במספר רב של ענפי ספורט, אבל אולימפיאדה היא לספורטאים שיודעים להיות הכי טובים בעולם במשהו ולא בקומבינציה של דברים.
מה השלב הבא? ישראל תרצה גם לשלוח ספורטאים רבים שיזכו במדליות, אז נבקש קרב 3 בתלונות, חוצפה משוכות ועצבים משולשת.

udi 27 ביולי 2012

מתן(MG :)) אני מסכים איתך בנוגע לקרבות 5,7,10 אבל הטריאתלון זה שונה.
נכון שבטריאתלון משולבים כביכול כמה סוגי ספורט שונים אבל זה מאוד שונה כי דבר ראשון הם מבוצעים אחד אחרי השני ויש לזה חשיבות עצומה בזמן הפעילות, בניגוד לקרבות שם כל מקצה מבוצע ביום אחר או כמה שעות אחרי.
טריאתלון מבחינתי הוא מקצוע אחד ולא 3 מקצועות שונים. נגיד יש אליפות ישראל בטריאתלון אבל אתה לא תראה אליפות ישראל בקרב 7 (תקן אותי אם אני טועה).

MG 27 ביולי 2012

אודי, ראשית כל השם MG הוא לצורך נוחותי וכיוון שיש עוד מתן באתר. אתה מוזמן לקרוא לי בשמי.
אני נאלץ לא להסכים איתך לגבי טריאתלון, אבל זכותינו להחזיק בדעות שונות.
לדעתי, כל טיאתרל (ככה אומרים זאת?) אם היה מסוגל להתחרות ברמות הגבוהות בכל אחד מהמקצועות בנפרד, לא רק שהיה עוזב את הטריאתלון, אלא שמראש לא היה מגיע אליו.
שמע, אתה יכול לטעון עד ריו 2016 שכדורגל אולמות וכדורגל חופים זה מצקועות בלי קשר לכדורגל, אבל לשינינו ברור שמדובר על שחקנים שפשוט לא היו מספיק טובים או שכישוריהם לא התאימו לכדורגל סטנדרטי.
תראה מתי לאנס הלך לעשות איירון מן. רק אחרי שהוא כבר לא היה בטופ באופניים. בתחרויות שהוא מתחרה לאחרונה הוא מגיע בין הראשונים. זה רק מראה לך שטובי הספורטאים כאשר הם בשיאם לא נמצאים במקצוע זה.
לסיכום, אתה בא נגד מכבי ת"א? לשמחתי עכשיו אני גר 20 דקות מאצטדיון המושבה.

דובי מילר 28 ביולי 2012

מתן זה ממש לא נכון.
אנשים שמתחרים בטריאתלון עושים זאת מבחירה בספורט הזה כי הם אוהבים אותו, צריך לנסות בכדי לדעת.
זו לא חלטורה עבור מי שלא טוב במקצועות אחרים.
התוצאות של חלק מספורטאי הצמרת גם בחלק משלוש מקצועות הטריאתלון היו ממקמים אותם גבוה-גבוה גם במקצועות בודדים.
הטעות שלך שאתה מנסה "לפרק" את הטריאתלון לשלושה מקצועות נפרדים…

MG 28 ביולי 2012

דובי, ביום שאראה מתחרה טריאתלון שאהיה בטוח שמסוגל לזכות להגיע לגמר אולימפי בשחיה או ריצה או להיות גורם משמעותי בטור דה פראנס אשתכנע, עד אז אני עדיין חושב שזו סוג של ברירת מחדל.
לגבי ה"אוהבים" – יכול להיות שיש אנשים שבאמת אוהבים את זה. לדעתי מי שעושה קעקוע כי הוא סיים מירוץ, בלי קשר לתוצאה, לא עושה זאת כי הוא אוהב, אלא בשביל השופוני ושכולם ידעו שהוא סיים תחרות איש ברזל. זה דומה לכל השוויצרים בפייסבוק שמציינים שהם רצו 10 ק"מ ב-40 דקות וכו'.
במשך מסםר שנים (עד שנפצעתי) רצתי בכל יום שישי 21-30 ק"מ ב-12 קמ"ש. לעולם לא הרגשתי גיבור בעקבות הריצה.
ביום שרן אלטרמן ינצח את היילה סטאין בריצה ארוכה, למרות שיש לטובתו כ-20 שנים – נדבר.

דובי מילר 28 ביולי 2012

לגבי לאנס ארמסטרונג והטריאתלון – לאנס החל כטריאתלט בעודו נער ורק כאשר הבין שכסף הוא לא יראה מזה, החליט להתמקד במקצוע אחד, אופניים.
לאחר הפרישה מהאופניים הוא פשוט חוזר למקורות,חוזר הביתה.

אזי 27 ביולי 2012

אין ספק שתחרות איש הברזל קשה הרבה יותר
אבל לאו דווקא יותר יוקרתית או יותר "שווה"

יוקרה זה עניין של רייטינג. בארץ אין רייטינג לא לטריאטלון ולא לאיש הברזל, אז קשה לקבל תשובה.
אני מהמר שמדליה אולימפית יותר יוקרתית מתחרות איש הברזל. אבל אין לי שום טיפת נימוק.

הראל 27 ביולי 2012

MG לגבי הטענה להוצאת ענפים אלו מהמשחקים, נראה לי שלפי זה יש כמה ענפים שצריכים לצאת, ונראה לי שתהיה בעיה להוציא אותם:
1. קרב 10/7 באתלטיקה – נחשבת אחת התחרויות היוקרתיות ביותר באתלטיקה, לרוב האתלטים האלו נחשבים "האתלט המושלם ביותר".
2. ביאתלון – סקי וירי – אחד הענפים המעניינים בתוכנית האולימפית.
3. קרב רב מכשירים בהתעמלות – הניקוד המשולב ב-4 המכשירים השונים.
4. ריצת מכשולים/משוכות – האם בגלל שזו גם ריצה וגם צריך לדעת לקפוץ קצת נחשבת ענף מיותר?

אפשר לחשוב על עוד כמה ענפים שיש בהם לא רק את התמחות בודדת של כל ספורטאי, לענייננו (כי לנו אין זכות החלטה) ענף שנכנס לתוכנית האולימפית בד"כ מחוייב להיות פופולרי מספיק ואף יותר מענפים אחרים שכבר נמצאים בתוכה (לצאת מהתוכנית זה כבר עניין של פוליטיקה בד"כ).

MG 27 ביולי 2012

הראל, ברור לי שהם לא יצאו, אבל זו דעתי.
לגבי 4 שלך, אני לא מקבל. זה כמו מרחקים שונים או משקלים שונים בענפי ספורט מסויימים. כל עוד אתה עושה זאת במקבל ולא באופן עוקב, אזי שזה עומד בפני עצמו. הרי גם קפיצות מתחילות בריצה ולא אמרתי שצריכה להיות קפיצה מהמקום.
לגבי 3, זה ממש לא אוטו דבר, כיוון שמדובר על המתעמלים הטובים ביותר. אם מי שהיה מתחרה בקרב 10 היו בולט ובקלה הייתי חושב עליו אחרת. בהתעמלות לא מדובר על פשרה. אין מישהו שאומר לעצמו שהוא לא מספיק טוב במכשיר אחד אז הוא יהיה ממוצע הכי טוב בכולםץ באתלטיקה זה בהחלט קיים.

יותם מ 28 ביולי 2012

קרולינה קלופט, יוניס ברבר, ג'קי ג'ויינר קרסי, הייקה דרקסלר. גם מתחרות בקרב שבע וגם במקצועות בודדים.
המשותף לכולן? אלופות עולם/אולימפיות.

אגב, טריאתלון הוא ענף בפני עצמו. במדינות מערב אירופה, ארה"ב, אוסטרליה וניו זילנד מפנים אליו ילדים ישירות.

MG 28 ביולי 2012

יותם, האם הן עשו זאת באותה אולימפיאדה/אליפות עולם? אם לאו, אתה רק תומך בטענות שלי (קרא את התגובות לאודח ודובי – כנ"ל לגבי ה"ענף בפני עצמו" – גם כדורגל אולמות הוא ענף בפני עצמו ועדיין הכדורגלנים הטובים ביותר מעדיפים כדורגל מסוג אחר).

דובי מילר 27 ביולי 2012

הטריאתלון, ולא משנה אם הוא למרחק אולימפי או איירונמן הוא לא "סתם" שילוב של שלושה מקצועות, הוא מקצוע ספורטיבי אחד שמורכב משלושה תחומים, אין הפסקה ביניהם ולהיות טוב באחד מהם לא מספיק, פשוט לא מספיק.
על חולשה יחסית באחד מהם משלמים בתוצאה ובמזומן, אז אני לא בטוח שההשוואה לקרב-5/7 נכונים במקרה הזה…

גם מתחרי האולימפי וגם מתחרי האיירונמן הם טריאתלטים, בזה אין הבדל ביניהם.
ההבדל "היחיד" הוא במרחק בו הם מתחרים, בסיבולת, במהירות, אינטנסיביות ועוד לא נגעתי באימונים.
בתוך התחום זה, של הטריאתלון, הפוסט עוסק במה בעצם יותר "שווה" – מדליית זהב באולימפיאדה או להיות אלוף העולם באיירונמן…

MG 27 ביולי 2012

דובי, אני מפנה אותך לתגובה שרשמתי לאודי.
בקצרה, אם מישהו יכול להיות אלוף אולימפי בריצה/שחיה/אופניים, אין סיכוי שהוא יתחרה בטריאתלון. כלומר הספורטאים הגדולים ביותר בענפים האלה (לצרוך הדוגמא: פלפס, אמסטרונג ובקלה) לא יתחרו בטריאתלון, אלא אם ירדו מגדולתם בענף המקור, ולכן זה מוריד מהאיכות והיוקרה.
אגב, פעם כתבתי פוסט על ענפי הספורט הקשים ביותר ואיש הברזל היה מקום 3 או 4 (לא זוכר בדיוק – 1 הכי קשה).

דובי מילר 28 ביולי 2012

אני לא מסכים איתך לגבי הבחירה במקצוע, בטח לא עבור מי שמתחיל בגיל צעיר בתחום הזה, כמו רבים וטובים.

בני תבורי 27 ביולי 2012

דובי,
הייתי בקונה בזמן האיירון מן של 82' ואפילו הלכתי לאכול איתם פסטה, רק שאני שילמתי…
לגבי היוקרתיות, נדמה לי שזכייה בליגה האנגלית יוקרתית יותר מזכייה בליגת האלופות ובוודאי יותר מאיזה תואר אלוף אלופים או גביע בין יבשתי. רוצה לומר, אני בהחלט מבין את אוונס. הטור דה פראנס הוא מותג על עם כל הכבוד לאליפות העולם, בדיוק כמו ווימבלדון על פני שאר הטורנירים. ההיסטוריה, המיתולוגיה וכמובן מידת החשיפה, קובעות את ההילה.

יותם מ 28 ביולי 2012

אליפות עולם היא מירוץ חד יומי ואין מה להשוות בינה לבין הטור.

דובי מילר 28 ביולי 2012

תבורי – אני הייתי עושה את ההשוואה דווקא צ'מפיונס ליג מול היורו למשל.

לגבי טור דה פראנס מול אליפות העולם באופני כביש.
חוץ מהמשוגעים בתחום, מי עוד מכיר או זוכר את אלופי העולם ברכיבה ?
כולם זוכרים את המנצחים בטור.

לגבי האיירונמן VS טריאתלון באולימפיאדה ?
גם כאן, היותר מוכרים הם אלופי העולם באיירונמן ולא אלופי הטריאתלון.

רענן 29 ביולי 2012

בעיני הנושא העיקרי שקובע את החשיבות זה הנושא של היצוגיות
מה לעשות באוליפיאדה אתה מייצג מעבר לעצמך גם את המדינה שלך ( לא יודע לגבי אליפות העולם באירוןמן והאם שם זה המדינה מיוצגת או אתה באופן אישי) אבל אי אםשר להתעלם מעובדה הזו,
נקודה שנייה זה המסורת שנוצרה במשך השנים לכולם ברור מה יותר חשוב בכדורגל אליפות העולם או אולימפיאדה.
לכן כרגע טריאטלון באוליפיאדה חשוב יותר לקהל הרחב במדינה אולי לקבוצה שעוסקת בתחום אירון מן נחשב יותר.

Comments closed