מה יהיה? (מחשבות בעקבות הגראן-פרי הספרדי)

אוקיי, בשורה התחתונה פרננדו אלונסו עשה את עשרות אלפי האוהדים ביציעים של המסלול הקטלוני של ברצלונה מאושרים, כאשר חצה, ובצדק, את קו הסיום ביום ראשון האחרון, לפני כולם, מנצח עם המכונית האדומה ומשמיע את הצהלות של הסוס השחור לשמיים. יופי. דומה שמזמן לא היה הנהג הספרדי כל כך מקובל ופופולארי בקרב אוהדי הספורט המוטורי כמו בשנתיים האחרונות, בעיקר בעקבות המאמצים שהוא מפגין ליד ההגה של הפרארי, אבל רגע, זה לא הסיפור של סוף השבוע הזה.

bizar_colorcondoms_sxc_B

מבחינתי, בשנתיים האחרונות הפורמולה-1 החלה להיות דומה יותר ויותר למעין הופעת רסלינג של ה-wwe (בתקופתי זה עוד היה wwf). לא, אני לא טוען שמדובר באיזה מירוץ שיש בו אלימות כזו או אחרת מצד המשתתפים, אני יותר מתכוון לצד האמנותי, זה שמנוהל מאחורי הקלעים, מבוים, הופך את כל העניין לשואו גדול וממש מאבד חלק מהעניין הספורטיבי שבו, מוזר.

במשך השנים האחרונות הפורמולה-1, הענף שנחשב למהיר ביותר, טכנולוגי ביותר, הכי מתקדם שיש, עובר סוג של שינוי. דפדפו אחורה שלוש-ארבע עונות אחורה ותשמעו הרבה תלונות על כך שלא ניתן לעקוף על המסלולים, שהמכוניות לא מספקות כלום, המסלולים המודרניים לא מאפשרים לנהגים להביא את הכישרון שלהם לידי ביטוי. ומה קורה השנה? פתאום אנחנו נתקלים במצב שבו כאילו "קל" מדי לעקוף. כל מה שצריך זה לצמצם פערים על המסלול, להגיע לקטע בו מותר להשתמש ב-drs, אותו אלמנט בכנף האחורית שמאפשר לנהג הרודף להרוויח יתרון אוירודינמי וזהו, 2-3 שניות ויש לנו עקיפה, למי שלא מסתפק בזה יש את כפתור הקסמים, ה-kers, אותו מנגנון שאוגר אנרגיית חום ומתרגם אותו לתוספת כוח למנוע לזמן קצר וקצוב, עוד אופציה לעקיפה ואם כל זה לא מספיק הגיעו הצמיגים, הנושא הגדול של העונה הנוכחית.

הנהגים, המהנדסים והקבוצות מכירים את המסלול בקטלוניה, הראשון שפותח את הסבב האירופי של הפורמולה-1, אבל לכולם היה ברור שהגומי של פירלי יעשה בעיות, חלק חיוביות וחלק שליליות, לכולם. לפני המירוץ ההערכה היתה כי נהגים יכנסו להחליף צמיגים 3 פעמים ואולי אפילו ארבע, וכל זה בכדי לשמור על עצמם תחרותיים במהלך 66 ההקפות שנדרשו מהם. הזמן נטו שלוקח כיום להחליף ארבעה צמיגים מגרד את השלוש שניות, מלמטה, מה שהפך את עניין הביקור בפיטס לחלק אינטגרלי מהמירוץ, מהתכנון האסטרטגי אבל בעיקר גורם למחשבות חוזרות ונשנות בכל הנוגע לגומי.

כולנו יודעים שבגלל טעויות בגומי קורים דברים בעלי משמעות שמשפיעים על העתיד. כחלק משיפור השואו על המסלול (דרישת הבמאי הגדול) פירלי יצרו השנה צמיגים שנשחקים מהר, מהר מדי, מאבדים את יכולת האחיזה שלהם. נכון, הנהג צריך, כחלק מהיכולות שלו, לדעת לשמור ולשלוט על הרכב, אבל ראבאק, אנחנו במירוץ מכוניו ורוצים נהגים שנוסעים מהר ולא חסכוני. הגומי מתפרק מהר מדי, גורם ליותר עקיפות, באופן מלאכותי כמובן, ומכניס אותם שוב ושוב לפיטס, להחליף את השחור הזה. הקרבות על המסלול הפכו לדי שוליים, בעיקר מכיוון שיש הרבה עקיפות, כל הזמן, מה שמשאיר את העניין למי נוהג בטקטיקה הנכונה, שומר או מחליף בזמן את צמיגיו, הוא המנצח לבסוף.

אני רוצה פורמולה-1 "קצת" יותר נקייה מהתערבות, אלמנט ה-שואו בכל מחיר, קצת פחות מחשבות על טקטיקה ואסטרטגיה כל הזמן ויותר נהיגה נטו, יותר מאבקים אמיתיים על המסלול, לא בגלל שחיקה מוגברת של הצמיגים, לא בגלל drs או kers ויותר בגלל מי שבולם אחרון לפני פנייה, לוקח מעט יותר סיכון פה ושם, מי שבאמת ראוי לשבת בכסא הצר של המכונית ולא איזה "ילד" מדור הפלייסטיישן שלוחץ על כפתורים, לא בשביל זה יש פורמולה-1.

ההצגה הלכה רחוק מדי, עבורי. היו רגעים בגראן-פרי הספרדי שאיבדתי עניין, דווקא בגלל האקשן הרב על המסלול, הבנתי שלמרות העקיפות ולמרות הכל, אנחנו לא באמת רואים מירוץ. המירוץ נגמר לאחר פרננדו זינק אל המקום הראשון. בהתחלה היה זה רוזברג, שקבע את הזמן המהיר במקצי הדירוג, שזינק טוב, רק בכדי לאבד מאוחר יותר את המיקום שלו. אלונסו, מאחור עשה יופי של עבודה, משפר מיקום קדימה, עוקף מבחוץ ובפנים, מכין את עצמו להתקפה ולבסוף זוכה במיקום בזכות טקטיקה של ניהול הגומי נכון יותר. רוזברג מצידו הלך ונעלם, מראה שוב שלמרצדס יש מהירות, בשבת, ואין כלום להציע בימי ראשון.

אז קדימה, בטלו את ה-drs בתור התחלה, תתחילו להשתמש בצמיגים "טובים" יותר ותחזירו את המירוץ האמיתי לידיים של הנהגים. יש על הגריד כיום מספיק אלופי עולם ועוד כאלו שיכולים להיות, בכדי לנפק לנו שעה וחצי של כייף אמיתי ולא כזה שנצטרך לעסוק בו בחישובים כל הזמן, בסוף אפילו wwe יהיה יותר מעניין…לא, אין סיכוי.

ח"י כאילו כלום
האתרוג

14 Comments

פורד פרפקט 14 במאי 2013

פוסט נהדר. לא יוצא לי לראות את המירוצים, בד"כ אני בעבודה או בעיקר בגלל שהם בערוץ בתשלום מה שמרחיק אותנו מתרבות זו (פעם לא הייתי מפספס את המוטו GP שהיה ביורוספורט) . ומסכים איתך שהקרב נהיה טכני מדי ובעיקר תלוי ביעילות הצוות הטכני וכמה הנהג מקשיב לו. כל מה שנשאר לך לעשות זה לתרגם את הפוסט לאנגלית ולפרסם אותו במקומות הנכונים שיעשו יותר אפקט מאשר אצלנו.

דובי מילר 14 במאי 2013

תודה

תומר 14 במאי 2013

תודה על הפוסט

אייל 14 במאי 2013

צודק לגמרי. עוד בעיה לא מובנת היא מדוע הנהג העוקף יכול להפעיל מערכת שהנהג שלפניו לא יכול להפעילה כשמנסים לעקוף אותו. קצת הפוך ממה שכל היגיון בריא מצווה. זה כמו לעבוד עונה שלמה, לסיים ראשון ושיתרון הביתיות יילך לקבוצה אחרת.
יש היגיון?
ובכל זאת, אלונסו הנהג מספר אחד בסבב. הריסק-טייקר מספר אחת. העוקף מספר אחת. והיחיד שמעניין על המסלול. כל השאר לוקחים מה שהמכונית שלהם נותנת, והוא נותן למכונית את מה שהיא עצמה לא יודעת שהיא מסוגלת לעשות…

דובי מילר 14 במאי 2013

ההיגיון בזה מאד פשוט.
אם נאפשר לשניהם יחד, לא תהיה עקיפה ואז זה הרכיב והשימוש בו יהיו מיותרים…
ככה נהג אחד משיג יתרון, עוקף ואז לשני יש עבודה להחזיר את המצב, להשתמש בכפתור.
חשוב לזכור- בכל מסלול ניתן להשתמש בו על פי החלטת המארגנים במקום אחד או שניים בלבד על המסלול ובתנאי שהפער בין המכוניות הינו שנייה.

לגבי אלונסו- אני לא יודע אם הוא מספר-1 מוחלט כיום.
המילטון, רייקונן וכמובן ווטל לא פחות טובים ממנו.

אלי 14 במאי 2013

כן ולא.
אכן יש תחושה שנושא הצמיגים מכריע את המרוץ, אבל עובדה שזה לא הפריע לאלונסו לנצח בהפרש עצום יחסית (יכל להיות הרבה יותר אבל הוא לא היה צריך ללחוץ יותר מידי). היו לו את אותם צמיגים כמו לשאר הנהגים, אז כנראה שהוא ופרארי עושים משהו אחרת.

לפני מספר שנים מותר היה לתדלק באמצע המרוץ כך שהצופים לא היו מודעים לנושא הצמיגים כי בכל מקרה היה צריך (כדאי) לעצור לתדלוק.

לא רבים זוכרים את זה אבל הסיבה העיקרית ששומאכר זכה באליפויות בפרארי זה בזכות הצמיגים. לפרארי יוצרו צמיגים שאף קבוצה אחרת לא יכלה לקנות.

וגם נזכיר את שערורית הצמיגים של 2005:
http://en.wikipedia.org/wiki/2005_United_States_Grand_Prix

דובי מילר 14 במאי 2013

הצמיגים ושחיקתם מכריעים את המירוצים, על זה אין ויכוח ואמרו זאת חכמים ומבינים גדולים ממני.
אלונסו ניהל מירוץ "חכם" יותר והצליח.
הפרארי שלו היתה החבילה הנכונה ליום ראשון.

אלי 14 במאי 2013

אכן הם מכריעים את המירוצים, אבל עדיין:
אלונסו עצר 4 פעמים, רייקונן עצר 3 פעמים, ועדיין שניהם ניצחו את פטל שעצר 4 פעמים.
הבעיה של פטל היתה כנראה שהוא הלך על אסטרטגיה של 3 עצירות אבל בסוף נאלץ לעשות 4. אם הוא היה הולך על 4 מההתחלה אז כנראה היה יותר קרוב לשניהם.

דבר נוסף, לרד-בול היתה שחיקה מוגברת בצמיג הקדמי שמאלי, בעוד למרצדס היתה שחיקה מוגברת בצמיג האחורי שמאלי. כלומר יש השפעה לתיכנון של המכונית על השחיקה של הצמיגים, כלומר הקבוצות יכולות להשפיע על השחיקה.

להזכירך, לפני 3 עונות, לפני הההסכם עם פירלי, המירוצים הסתיימו כמעט באותו סדר של הזינוק. האם זה עדיף?

אכן יש בעיה, אבל לא נראה לי שיש פתרון.

דובי מילר 15 במאי 2013

ברור והגיוני שתהיה השפעה לתכנון המכונית על שחיקת הצמיגים, הרי את המכוניות מתכננים מהנדסים שונים וזה בסדר.
העניין הוא שפירלי, על פי דרישה מלמעלה, תכננו צמיגים עם שחיקה מוגברת (ןזה נתון שווה לכולם)- המכונית והנהג הם שמשפיעים מכאן על השחיקה וכמה הקפות ניתן לבצע על כל סט צמיגים.

הפיתרון- לפחות משהו קטן- לבטל למשל את ה-DRS.
לא צריך יותר מדי עזרים…

ניינר 14 במאי 2013

עכשיו אתה מבין למה עברתי לצפות בנאסקאר במקום בקרקס המהונדס וחסר הנשמה של הגמד הרשע?

דובי מילר 15 במאי 2013

אני צופה ב-נאסקאר כמובן, לא במקום אלא בנוסף.
זה לא יכול להוות תחליף ראוי לפורמולה-1, מה גם שבנאסקאר השואו הגדול אלו הן התאונות…
הבעיה ב-נאסקאר שהמירוץ יכול להתנהל 200 הקפות ורק באחרונות באמת מתחיל המירוץ האמיתי…

ניינר 15 במאי 2013

אבל לפחות מתישהו מתחיל מירוץ אמיתי בעוד שבפורמולה יש מירוצים שלמים שלא קורה בהם כלום. כמו כן בפורמולה המנצח קרוב לודאי יהיה אחד מאותם חמישה נהגים ובנאסקאר יש איזה עשרים שיכולים לנצח כל מירוץ

רענן 15 במאי 2013

לדעתי, צריך לחזור לשתי יצרניות וצמיגי סליקס + גשם כבעבר.
בנוסף, לבטל את סעיף התקנון של מגבלת זינוק עשרת הראשונים עם צמיגי הדירוג.

רענן

הוקנהיימרינג 16 במאי 2013

עוד דבר שיתרום לתחרותיות, זה לאפשר מלאי בלתי מוגבל של צמיגים, זה יאפר לקבוצות לתכנן מירוץ בידיעה שיש אפשרות ללחוץ כל המירוץ, וימנע את מצב של Q3 עם שתי קבוצות !

Comments closed